Noniin, onko kokemuksia Mahlen takomännistä turbokäytössä? onko männän laki kuinka paksu?(pystyykö tekemään ammeet). Ja mitä noi mahlet yleensäkin kestää kun säädöt on kaikki kohdallaan eikä kone nakuta ja soppaa saa takuu varmasti. Nouseeko puristukset paljonkin mahleilla? vai haittaako se edes kun laitan terästiivisteet(boxeri kone, ei vw). Tehotavoitteena on 300hp joista 200 jo saatu ulos. tulossa isompi turbo ja ois tarkoitus laittaa 1,5bar painetta myllyyn, jota vakiomännät ei kestä(kokeiltu on).
Miten kestää Mahle takomännät?
10
11345
Vastaukset
- nano-nano
Osta valmiit turbo käyttöön tarkoitetut Mahlet, alkuperäisillä puristussuhteella tarkoitetut ei kestä kotona tehtyä ammetta, männän laki menee liian ohueksi, kokeiltu on Volvo B21.
- virittelijä
No nyt tiedetään sekin asia, kokemus on parasta tietoa.
- jazu-75
Mulla oli Ford ohc:n motissa ne halvat mahlet. Ahtopaineet noin 1 bar ja tehoa 300 hv. Männän laen vahvuus on jotain 10 mm.
Spinneri lehdessä oli juttu Jyri Soljan Toyota mark 2:sta, jossa oli juuri ne kuplan takomännät. Ahtopaineet 2 bar ja maksimi kierrokset 9200.
Autolla vedetty 10.84 sekunnin varttimailirykäisy. Eikä ole Toyotan matka koskaan katkennut mäntien takia, joten kyllä ne kestää.- virittelijä
Kuulostaa hyvältä! ja noista ei paljon köyhdykkään. Saakohan noita Mahlen mäntiä sit semmosia missä olisi ne ammeet jo valmiina, onko jollakin tietoa?Hintoja?
Mutta käy mulle varmaan noi halvemmatkin. Männän ku männän saa paskaksi jos säädöt on vituralleen.
Mua vaan rupes ketuttaan noi massakannentiivisteet, kun eivät kestä juuri yhtään painetta, niin arvelin teettää terästiivisteet ja samalla menee uudet männätkin paikoilleen ja Mahlelta löytyy soppelit. - jazu-75
Eli mulla oli siis juuri turbokäyttöön tarkoitetut männät. Vaparikoneeseen tarkoitetussa männässä luultavasti ohuempi laki.
- virittelijä
jazu-75 kirjoitti:
Eli mulla oli siis juuri turbokäyttöön tarkoitetut männät. Vaparikoneeseen tarkoitetussa männässä luultavasti ohuempi laki.
Onko ne siis saman näköisiä, mutta turbokäyttöön tarkoitettu vain vahvempi vai onko muoto eroja?
- MAHLE
virittelijä kirjoitti:
Onko ne siis saman näköisiä, mutta turbokäyttöön tarkoitettu vain vahvempi vai onko muoto eroja?
Molemmat ovat pyöreän mallisia, elikkä ylhäältä kattonuna ihan niinkuin nollan näköisiä, kattopeitteen voi helposti mitata, vaikkapa sytkärillä, mitä nää oikeen haet? Olekko jumisko vai hakkeri,et ainakaan ole koskaan nähnyt Mahlen mäntiä.
- Ilkka82
MAHLE kirjoitti:
Molemmat ovat pyöreän mallisia, elikkä ylhäältä kattonuna ihan niinkuin nollan näköisiä, kattopeitteen voi helposti mitata, vaikkapa sytkärillä, mitä nää oikeen haet? Olekko jumisko vai hakkeri,et ainakaan ole koskaan nähnyt Mahlen mäntiä.
Luulen että kysyjä tarkoitti muodolla sitä että onko turbon männissä ne valmiit kolot, jos et sitä vielä hokannut. Ja minun tietääkseni niitä koloja ei ole.
Nää amispellet sais painua helvettiin provosoimasta tätä palstaa.
- ford
jos puhut fordin ohc moottorista,niin joissain mahlen turbomäntäsarjoissa pitää käyttää saabin veivejä.
- Esku-
Kyllähän se poijat niin on ettei oo nuo kuplaan tarkoitetut Cima-mahlet takomäntiä nähnykkään. Edelleen huvittaa nuo myyntipuheet, kun mäntiä kaupataan takomäntänä! perus valua ne ovat, eikös sen nää jo silmällä? Joissakin on vaan paksumpi laki (turbovolvon ja -saabin orkkis männät valmistaa mahle)..
Ei siinä etteikö Mahlen männät olisi laadukkaita; yhden turboahdetun 2.0 tc (18rg) moottorin olen mahleilla kasannut, ja moni muukin ajellut ilman ongelmia. Samankaltaisella kokoonpanolla Soljan Jyri ajoi aikanaan matalia kymppejä... Mutta kyllä niitä cima-mahlejakin saattoi mennä kesässä useampi sarja!
Toinenkin "hyvä" ominaisuus noilla on: Ne harvemmin hajottaa moottoria, jos ja KUN mäntävaurio iskee, nuo vaan sulaa laen läpi kiltisti.
Jos epäilet onko mahlesi takomäntiä, lyö männän helmaan vasaralla, jos se on takoa kimpoaa vasara otsaasi, jos ei niin menee tuhannen muruiksi.
Enää en säästä mukeissa (enkä moottorinohjauksessa), tuoreimpaan evo-versioon ostin Virtalalta fulldome wisecot. Ja ero mahleihin/perus takowisecoihin on huomattava, niin hinnassa, kuin laadussakin. Tosin niin kauan kun polttoaineen annostelusta vastaa kaasuttimet, aijon käyttää mahleja.
Niin ja ihan ensimmäiseen kysymykseen vastatakseni:
ahdetuissa saabeissa (ainakin 99 turbo) ja volvoissa on noita mahleja käytetty ihan tehdasasennuksena ja noissa on yleensä laki ammeen muotoinen. Millä porauksella se sun moottori on? Kenties Subarun kone?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833