Miten kestää Mahle takomännät?

virittelijä

Noniin, onko kokemuksia Mahlen takomännistä turbokäytössä? onko männän laki kuinka paksu?(pystyykö tekemään ammeet). Ja mitä noi mahlet yleensäkin kestää kun säädöt on kaikki kohdallaan eikä kone nakuta ja soppaa saa takuu varmasti. Nouseeko puristukset paljonkin mahleilla? vai haittaako se edes kun laitan terästiivisteet(boxeri kone, ei vw). Tehotavoitteena on 300hp joista 200 jo saatu ulos. tulossa isompi turbo ja ois tarkoitus laittaa 1,5bar painetta myllyyn, jota vakiomännät ei kestä(kokeiltu on).

10

10932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nano-nano

      Osta valmiit turbo käyttöön tarkoitetut Mahlet, alkuperäisillä puristussuhteella tarkoitetut ei kestä kotona tehtyä ammetta, männän laki menee liian ohueksi, kokeiltu on Volvo B21.

      • virittelijä

        No nyt tiedetään sekin asia, kokemus on parasta tietoa.


    • jazu-75

      Mulla oli Ford ohc:n motissa ne halvat mahlet. Ahtopaineet noin 1 bar ja tehoa 300 hv. Männän laen vahvuus on jotain 10 mm.

      Spinneri lehdessä oli juttu Jyri Soljan Toyota mark 2:sta, jossa oli juuri ne kuplan takomännät. Ahtopaineet 2 bar ja maksimi kierrokset 9200.
      Autolla vedetty 10.84 sekunnin varttimailirykäisy. Eikä ole Toyotan matka koskaan katkennut mäntien takia, joten kyllä ne kestää.

      • virittelijä

        Kuulostaa hyvältä! ja noista ei paljon köyhdykkään. Saakohan noita Mahlen mäntiä sit semmosia missä olisi ne ammeet jo valmiina, onko jollakin tietoa?Hintoja?

        Mutta käy mulle varmaan noi halvemmatkin. Männän ku männän saa paskaksi jos säädöt on vituralleen.

        Mua vaan rupes ketuttaan noi massakannentiivisteet, kun eivät kestä juuri yhtään painetta, niin arvelin teettää terästiivisteet ja samalla menee uudet männätkin paikoilleen ja Mahlelta löytyy soppelit.


      • jazu-75

        Eli mulla oli siis juuri turbokäyttöön tarkoitetut männät. Vaparikoneeseen tarkoitetussa männässä luultavasti ohuempi laki.


      • virittelijä
        jazu-75 kirjoitti:

        Eli mulla oli siis juuri turbokäyttöön tarkoitetut männät. Vaparikoneeseen tarkoitetussa männässä luultavasti ohuempi laki.

        Onko ne siis saman näköisiä, mutta turbokäyttöön tarkoitettu vain vahvempi vai onko muoto eroja?


      • MAHLE
        virittelijä kirjoitti:

        Onko ne siis saman näköisiä, mutta turbokäyttöön tarkoitettu vain vahvempi vai onko muoto eroja?

        Molemmat ovat pyöreän mallisia, elikkä ylhäältä kattonuna ihan niinkuin nollan näköisiä, kattopeitteen voi helposti mitata, vaikkapa sytkärillä, mitä nää oikeen haet? Olekko jumisko vai hakkeri,et ainakaan ole koskaan nähnyt Mahlen mäntiä.


      • Ilkka82
        MAHLE kirjoitti:

        Molemmat ovat pyöreän mallisia, elikkä ylhäältä kattonuna ihan niinkuin nollan näköisiä, kattopeitteen voi helposti mitata, vaikkapa sytkärillä, mitä nää oikeen haet? Olekko jumisko vai hakkeri,et ainakaan ole koskaan nähnyt Mahlen mäntiä.

        Luulen että kysyjä tarkoitti muodolla sitä että onko turbon männissä ne valmiit kolot, jos et sitä vielä hokannut. Ja minun tietääkseni niitä koloja ei ole.

        Nää amispellet sais painua helvettiin provosoimasta tätä palstaa.


    • ford

      jos puhut fordin ohc moottorista,niin joissain mahlen turbomäntäsarjoissa pitää käyttää saabin veivejä.

    • Esku-

      Kyllähän se poijat niin on ettei oo nuo kuplaan tarkoitetut Cima-mahlet takomäntiä nähnykkään. Edelleen huvittaa nuo myyntipuheet, kun mäntiä kaupataan takomäntänä! perus valua ne ovat, eikös sen nää jo silmällä? Joissakin on vaan paksumpi laki (turbovolvon ja -saabin orkkis männät valmistaa mahle)..

      Ei siinä etteikö Mahlen männät olisi laadukkaita; yhden turboahdetun 2.0 tc (18rg) moottorin olen mahleilla kasannut, ja moni muukin ajellut ilman ongelmia. Samankaltaisella kokoonpanolla Soljan Jyri ajoi aikanaan matalia kymppejä... Mutta kyllä niitä cima-mahlejakin saattoi mennä kesässä useampi sarja!

      Toinenkin "hyvä" ominaisuus noilla on: Ne harvemmin hajottaa moottoria, jos ja KUN mäntävaurio iskee, nuo vaan sulaa laen läpi kiltisti.
      Jos epäilet onko mahlesi takomäntiä, lyö männän helmaan vasaralla, jos se on takoa kimpoaa vasara otsaasi, jos ei niin menee tuhannen muruiksi.

      Enää en säästä mukeissa (enkä moottorinohjauksessa), tuoreimpaan evo-versioon ostin Virtalalta fulldome wisecot. Ja ero mahleihin/perus takowisecoihin on huomattava, niin hinnassa, kuin laadussakin. Tosin niin kauan kun polttoaineen annostelusta vastaa kaasuttimet, aijon käyttää mahleja.

      Niin ja ihan ensimmäiseen kysymykseen vastatakseni:
      ahdetuissa saabeissa (ainakin 99 turbo) ja volvoissa on noita mahleja käytetty ihan tehdasasennuksena ja noissa on yleensä laki ammeen muotoinen. Millä porauksella se sun moottori on? Kenties Subarun kone?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6579
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      531
      3770
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      193
      3677
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2856
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2549
    6. 292
      2327
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1623
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      114
      1530
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1459
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1240
    Aihe