Mitä hyötyä maaliruiskusta on?

ManuaaliMaalari-AAa

Miten ruiskulla tehty maalipinta eroaa korkeatasoisilla pensseleillä aikaan saadusta?

12

1123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selkeä

      Ero on siinä ettei näy siveltimen jälki.

    • Heido,


      Minun mielestä pensselillä saa aikaan ihan yhtä hyvän maalipinnan kuin ruiskulla. Kyse on vain taidosta.
      Teillä muovimallien kanssa tuhrailevilla on vimma tehdä näitä seepraraitoja malleihinne. Katselin eräässä mallinäyttelyssä Dragonin T-34/76 M. 1941-vaunun saumoja ja siitä huolimatta, että juuri tämä malli on ehkä parhain muovimalli maailmassa niin eihän siinä saumojen kohdalla oltu tehty mittatarkkaa työtä. Sain juuri valmiiksi Suomi-Leopard 2 A4 pienoismallin. Vaunu on tehty tarkkaan esikuvansa mukaan ja ei siinä mitään varjostuksia tarvita, koska kaikki upposaumat ovat oikeaa vastaavat. Ei muutakuin perussävyt niskaan ja sitten hieman valon aiheutamaa vaalennosta päälle, niin mitenkäään itseäni kehumatta pienoismallin maalipinta ja tietysti koko pienoismalli näyttää täysin samalta kuin oikea vaunu. Jokainen tietty tajuaa että pohjamaalina toimii metallinharmaa ja ruosteenestomaalin ja perussävyn/sävyjen koostumus
      selvitetään pienoismallin esikuvan valmistajan tiedostoista tähän tyyliin:"Haloo? Anteeksi, millä sävyillä te maalasitte nämä suomeen tuodut Leopardit?"
      No, ei se noin yksinkertaista ole, koska tarvitaan
      hyvät suhteet eri paikkoihin ennenkuin saa selville
      maalikoodin/maalikoodit. Ai niin, kyllä maalaan pienoismallini ruiskulla, mutta joskus turvaudun jopa säkkikangasta muistuttavalla kankaanpalaan. Miksikö? No, siksi kun suomalaiset panssarimiehet sutivat eräässä valokuvassa joka on otettu marraskuussa 1941 T-34/76 vaunuaan (Ps. 231-2)
      säkkikankaalla. Kyseessä oli siis valkoisen talvinaamarin teko vaunun suojaksi.

      MarttyyriMallari-TTt


      "Jos et edes yritä tehdä oikeaa pienoismallia niin turhaan täällä mussutat"

      • -Kooma-

        Minäkin vastaan, koska MarttyyriMallari sitä pyysi oman kirjoituksensa otsikossa;)

        KERRANKIN olen samaa mieltä marttyyrimme kanssa, pensselillä todellakin saa yhtä hyvän lopputuloksen jos on taitoa.
        Pari munausta marttyyrin vastauksessa taas oli, joten kiiruhdan viivana ojentamaan häntä:
        >>Minun mielestä pensselillä saa..>selvitetään pienoismallin esikuvan valmistajan tiedostoista tähän tyyliin:"Haloo? Anteeksi millä sävyillä te maalasitte nämä suomeen tuodut leopardit?"


      • -Kooma- kirjoitti:

        Minäkin vastaan, koska MarttyyriMallari sitä pyysi oman kirjoituksensa otsikossa;)

        KERRANKIN olen samaa mieltä marttyyrimme kanssa, pensselillä todellakin saa yhtä hyvän lopputuloksen jos on taitoa.
        Pari munausta marttyyrin vastauksessa taas oli, joten kiiruhdan viivana ojentamaan häntä:
        >>Minun mielestä pensselillä saa..>selvitetään pienoismallin esikuvan valmistajan tiedostoista tähän tyyliin:"Haloo? Anteeksi millä sävyillä te maalasitte nämä suomeen tuodut leopardit?"

        Minähän kirjoitin jo, että galleria-sivulle ei saa laitettua valokuvia ja mitä tulee tuohon Leon-maalauskaavion, niin se tosiaankin on maalattu saksanmaalla ja suomessa siihen lisättiin naamarit.
        Kun minulta jatkuvasti kysytään kuvia ja tietoja malleistani, niin nyt tarjoutuu yhdelle (1) onnekkaalle ainutlaatuinen tilaisuus saada kokoelmiinsa todellinen pienoismalli, eli Marttyyrimallari-TTt lahjoittaa yhden valoksen tekemästään Suomi-Leopard 2 A4 Ps. 273-93 vaunusta. Laitan sen ilmaiseksi tulemaan sille joka ekaksi ottaa yhteyttä osoitteeseen: [email protected]
        Pienoismalli sisältää 735 osaa ja on vaikea koota, mutta lopputulos vastaa sitten esikuvaansa.


        MarttyyriMallari-TTt


      • -Kooma-
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        Minähän kirjoitin jo, että galleria-sivulle ei saa laitettua valokuvia ja mitä tulee tuohon Leon-maalauskaavion, niin se tosiaankin on maalattu saksanmaalla ja suomessa siihen lisättiin naamarit.
        Kun minulta jatkuvasti kysytään kuvia ja tietoja malleistani, niin nyt tarjoutuu yhdelle (1) onnekkaalle ainutlaatuinen tilaisuus saada kokoelmiinsa todellinen pienoismalli, eli Marttyyrimallari-TTt lahjoittaa yhden valoksen tekemästään Suomi-Leopard 2 A4 Ps. 273-93 vaunusta. Laitan sen ilmaiseksi tulemaan sille joka ekaksi ottaa yhteyttä osoitteeseen: [email protected]
        Pienoismalli sisältää 735 osaa ja on vaikea koota, mutta lopputulos vastaa sitten esikuvaansa.


        MarttyyriMallari-TTt

        >>Minähän kirjoitin jo, että galleria sivulle ei saa laitettua kuvia ja..>tosiaankin on maalattu saksanmaalla ja suomessa siihen lisättiin naamarit


      • -Kooma- kirjoitti:

        >>Minähän kirjoitin jo, että galleria sivulle ei saa laitettua kuvia ja..>tosiaankin on maalattu saksanmaalla ja suomessa siihen lisättiin naamarit

        Minä en ala pelleilemään valokuvien ja netin kanssa.
        Nyt on muutama henkilö ottanut minuun yhteyttä ja joku heistä saa huippuluokan pienoismallin itselleen. Näillä palstoilla keskustellaan malleista
        ja minä en enää vastaa mihinkään valokuvatoiveisiin.
        Olkaa kiitollisia siitä että MarttyyriMallari-TTt
        vaivaantuu tulemaan tänne aloittelijoiden keskuuteen antamaan parhaita ohjeita mitä on olemassa mallailun saralla.
        Pensselillä siis saa yhtä hyvän lopputuloksen kuin maaliruiskulla, mutta kun hankkii pienen kokoisen
        sienen, niin sillä saa vielä helpommin ja paremmin esim. Leko-mallin siivet ( sileät alueet) peittoon
        Eräät tutut eivät ole vieläkään hankkineent ruiskua, vaikka ovat harrastelleet about 50-vuotta :D
        Minä sekoittelen omat maalini itse, mutta niille jotka käyttävät askarteluvärejä, niin parhaat löytyy Gunze Sangyo nimiseltä tuottajalta.


        MarttyyriMallari-TTt


      • MattiMallari
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        Minä en ala pelleilemään valokuvien ja netin kanssa.
        Nyt on muutama henkilö ottanut minuun yhteyttä ja joku heistä saa huippuluokan pienoismallin itselleen. Näillä palstoilla keskustellaan malleista
        ja minä en enää vastaa mihinkään valokuvatoiveisiin.
        Olkaa kiitollisia siitä että MarttyyriMallari-TTt
        vaivaantuu tulemaan tänne aloittelijoiden keskuuteen antamaan parhaita ohjeita mitä on olemassa mallailun saralla.
        Pensselillä siis saa yhtä hyvän lopputuloksen kuin maaliruiskulla, mutta kun hankkii pienen kokoisen
        sienen, niin sillä saa vielä helpommin ja paremmin esim. Leko-mallin siivet ( sileät alueet) peittoon
        Eräät tutut eivät ole vieläkään hankkineent ruiskua, vaikka ovat harrastelleet about 50-vuotta :D
        Minä sekoittelen omat maalini itse, mutta niille jotka käyttävät askarteluvärejä, niin parhaat löytyy Gunze Sangyo nimiseltä tuottajalta.


        MarttyyriMallari-TTt

        Hah haa - eipä MM-TTt pysty taaskaan lunastamaan lupauksiaan, joita antaa. Miksi ei? Siksi, koska kyseessä on fiktiivinen henkilö, joka tekee fiktiivisiä malleja ja niistähän ei luonnollisesti saa kuvia millään konstilla. Olisikin ollut ensimmäinen kerta, kun Suuren Mestarin ylivertaisen täydellisen mallin olisi nähnyt muutkin kuin Maailman Parhaiden Mallarien Salaseuran jäsenet.

        Muutama fiktiivinen henkilö on ottanut fiktiiviseen MM-TTt:hen yhteyttä ja saa fiktiivisen pienoismallin. Onnea heille :)

        OLemme toki kiitollisia, että vaivaudut tulemaan tänne hauskuuttamaan meitä. Muutenhan tämä palsta olisi varsin asiallinen ja vakavahenkinen.


      • -Kooma-
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        Minä en ala pelleilemään valokuvien ja netin kanssa.
        Nyt on muutama henkilö ottanut minuun yhteyttä ja joku heistä saa huippuluokan pienoismallin itselleen. Näillä palstoilla keskustellaan malleista
        ja minä en enää vastaa mihinkään valokuvatoiveisiin.
        Olkaa kiitollisia siitä että MarttyyriMallari-TTt
        vaivaantuu tulemaan tänne aloittelijoiden keskuuteen antamaan parhaita ohjeita mitä on olemassa mallailun saralla.
        Pensselillä siis saa yhtä hyvän lopputuloksen kuin maaliruiskulla, mutta kun hankkii pienen kokoisen
        sienen, niin sillä saa vielä helpommin ja paremmin esim. Leko-mallin siivet ( sileät alueet) peittoon
        Eräät tutut eivät ole vieläkään hankkineent ruiskua, vaikka ovat harrastelleet about 50-vuotta :D
        Minä sekoittelen omat maalini itse, mutta niille jotka käyttävät askarteluvärejä, niin parhaat löytyy Gunze Sangyo nimiseltä tuottajalta.


        MarttyyriMallari-TTt

        Ihan vaan, että tulisi mahdollisimman hyvä jälki... kannattaako se mussutus lakata akryyleillä vai mikä olisi paras vaihtoehto?

        MarttyyriMallari-TTt 4/4:
        "Hyvä on, minä postaan tänne kahden viikon sisällä kuvan uusimmasta mallistani"

        MarttyyriMallari-TTt 12/4:
        "Minä en ala pelleilemään valokuvien ja netin kanssa"
        "en enää vasta mihinkään valokuvatoiveisiin"

        HOHHOIJAA.. olipas yllätys........


      • mussutukseksi?
        MarttyyriMallari-TTt kirjoitti:

        Minä en ala pelleilemään valokuvien ja netin kanssa.
        Nyt on muutama henkilö ottanut minuun yhteyttä ja joku heistä saa huippuluokan pienoismallin itselleen. Näillä palstoilla keskustellaan malleista
        ja minä en enää vastaa mihinkään valokuvatoiveisiin.
        Olkaa kiitollisia siitä että MarttyyriMallari-TTt
        vaivaantuu tulemaan tänne aloittelijoiden keskuuteen antamaan parhaita ohjeita mitä on olemassa mallailun saralla.
        Pensselillä siis saa yhtä hyvän lopputuloksen kuin maaliruiskulla, mutta kun hankkii pienen kokoisen
        sienen, niin sillä saa vielä helpommin ja paremmin esim. Leko-mallin siivet ( sileät alueet) peittoon
        Eräät tutut eivät ole vieläkään hankkineent ruiskua, vaikka ovat harrastelleet about 50-vuotta :D
        Minä sekoittelen omat maalini itse, mutta niille jotka käyttävät askarteluvärejä, niin parhaat löytyy Gunze Sangyo nimiseltä tuottajalta.


        MarttyyriMallari-TTt

        "Hyvä on, postaan tänne 2-viikon sisällä kuvan uusimmasta mallistani" Lupauksesi annoit 4.4.2007, etkä luvatessasi maininnut mitään mihin kuvasi laitat. Ei siis ole mitään hyvää syytä eikä edes hyvää tekosyytä perua puheitasi. Taisi iskeä paniikki kun et olekaan löytänyt netistä sopivaa kuvaa jonka voisit väittää tehneesi itse.. No, onhan sulla vielä 6 päivää aikaa lunastaa lupauksesi tai hävitä keskusteluista. Odotan mielenkiinnolla kumpaan vaihtoehtoon päädyt..


    • Saat peittävän maalipinnan ohuemmalla kerroksella.
      Jos esikuvassa on pehmeitä ruiskulla maalattuja pintoja, niin näitä on siveltimellä jokseenkin turha yrittää maalata.

      • B.B.Virtanen

        Pienoismalliruiskua voi käyttää useilla eri tavoilla. Ensimmäiseksi tulee tietenkin mieleen isojen pintojen maalaus, joka ruiskulla onnistuu miltei poikkeuksetta hienosti; saat ehdottoman tasaisen pinnan suurillekin aloille.

        Toiseksi, asia on juuri niin kuin mikavm69 vastasi: saat tasaisen ja peittävän pinnan ohuemmalla kerroksella. Tästä on erityisesti hyötyä maalattaessa mm. ohuita teippimaskeerattuja raitoja tms. Teipin poiston jälkeen ei hyvin tehdyssä maalauksessa erota juurikaan maalin paksuuseroa pohjavärin ja raidan välillä; tämä on erittäin vaikea saavuttaa siveltimellä.

        Ja vielä: maaliruiskulla voi tehdä harsomaista sävytystä, jolla ei olekaan tarkoitus peittää koko alaa kattavasti esim. mallia vanhennettaessa. Samoin esim. naamiointiväritys (camouflage) voidaan maalata siten, että reunat eivät ole teräviä vaan siirtyminen päällemaalatusta naamioväristä pohjaväriin tapahtuu portaattomasti eikä terävästi. Tämäkin on siveltimellä melkein tekemätön paikka.



        B.B.Virtanen


      • B.B.Virtanen kirjoitti:

        Pienoismalliruiskua voi käyttää useilla eri tavoilla. Ensimmäiseksi tulee tietenkin mieleen isojen pintojen maalaus, joka ruiskulla onnistuu miltei poikkeuksetta hienosti; saat ehdottoman tasaisen pinnan suurillekin aloille.

        Toiseksi, asia on juuri niin kuin mikavm69 vastasi: saat tasaisen ja peittävän pinnan ohuemmalla kerroksella. Tästä on erityisesti hyötyä maalattaessa mm. ohuita teippimaskeerattuja raitoja tms. Teipin poiston jälkeen ei hyvin tehdyssä maalauksessa erota juurikaan maalin paksuuseroa pohjavärin ja raidan välillä; tämä on erittäin vaikea saavuttaa siveltimellä.

        Ja vielä: maaliruiskulla voi tehdä harsomaista sävytystä, jolla ei olekaan tarkoitus peittää koko alaa kattavasti esim. mallia vanhennettaessa. Samoin esim. naamiointiväritys (camouflage) voidaan maalata siten, että reunat eivät ole teräviä vaan siirtyminen päällemaalatusta naamioväristä pohjaväriin tapahtuu portaattomasti eikä terävästi. Tämäkin on siveltimellä melkein tekemätön paikka.



        B.B.Virtanen

        Sodanaikaiset vaunujen naamarit maalattiin usein rintamalla ja
        nehän sudittiin valokuvien perusteella isoilla pensseleillä, säkkikankailla ym. Joka tapauksessa ne eivät olleet mitään samanlaista kaunista työtä kuten esmerkiksi Leopard-vaunun varikolla tehty maalaus.


        MarttyyriMallari-TTt


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe