MS-taudin oireet

onkohan?

Olen epäillyt aina säännöllisin väliajoin MS-tautia. mutta nyt epäilyni ovat vahvemmat. On muutamana päivänä nyt ollut näön sumeutta ja silmien hämärtymistä molemmissa silmissä. Todella horjuva olo kävellessä, esim. bussissa jos pitäisi jonkun kassin kanssa olla, niin kyllä tuntuu, että kohta kaatuisi. Katselen jalkoihin, etten kävelisi kuin humalainen. Lihasnykäyksiä on joka päivä sänkyyn mennessä, joka puolella kehoa, sormissa, jaloissa. Jalat väsyy helposti, ja käsivoimatkin välillä aivan heikot. Huimausta on myös. Ja voimakas väsymys jo pitkiä aikoja. Eilen tunsin oudon polttavan tunteen koko säären toisessa sivussa, ihan kuin jotain kuumaa olisi kaadettu. pahoinvointia on välillä, se voi johtua vatsaoireistakin. Mitä mieltä olette? Olen 28.

11

12583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entinen ms-tautipelkoinen

      Minulla alkoi viime kesänä samanlaisia oireita kuin sinullakin. Oireeni alkoivat voimakkaalla huimauskohtauksella ja sen jälkeen aloin kai enemmän kiinnittää huomiota itseeni ja tuntemuksiini. Minusta alkoi tuntua että kävellessä oli jatkuva horjuva olo ja olin tosi väsynyt. Elohiiri saattoi olla samassa paikassa viikon ajan. Sormet puutuili ja uusien huimauskohtausten jälkeen aloitettiin tutkimukset. Kävin pään magneettikuvissa, mutta niistä ei mitään löytynyt. Selkäydinnesteestä otettiin myös kokeita, mutta kaikki ok. Minulla on edelleen kausittain huonoa oloa ja huimausta muita kummia tuntemuksia, mutta koska syytä ei löytynyt, ajattelen niiden kuuluvan elämääni ilman sen kummempaa syytä. Mene tutkittavaksi ettei asia vaivaa sinua. Varaa aika ensin yksityiselle neurologille joka tekee sinulle kliiniset testit tai jos sinulla ei ole varaa yritä omalääkärisi kautta.

      • ?????

        Koska stressi voi aiheuttaa vaikka mitä.
        Ja ota nyt hyvä ihminen huomioon, että ms on todella harvinainen. Harvinaisempi kuin esim PARKINSSON!

        Lääkäriin siis tosiaan kannattaa kuitenkin mennä, ettei pää sekoa tietämättömyydestä.
        Muista myös se, että huimaus voi liittyä jopa korvien ongelmiin. (kuten hyvälaatuinen asentohuimaus. Se tuntuu eniten sängystä noustessa)


      • Aatu

        otettinkos kuvia selkäytimestä lainkaan? Ne plakithan voivat olla pelkästään siellä. Kuten minulla oli.


      • entinen ms-tautipelkoinen
        Aatu kirjoitti:

        otettinkos kuvia selkäytimestä lainkaan? Ne plakithan voivat olla pelkästään siellä. Kuten minulla oli.

        Juu, ei multa tosiaan kuvattu kuin pään mri vain ja vähän sitä itsekin ihmettelin. Mutta lääkäri vakuutteli että oireeni johtuvat stressistä. Minua ihmetyttää myös sellainen vaiva joka on jatkunut vuosien ajan että kieleni nykii ja mielestäni se liittyy johonkin aivoperäiseen, mutta neurologi ei ottanut tähän mitään kantaa. Se vaikeuttaa joskus esim. lasista juomista.Mutta kai se on vain jatkettava elämää ja yrittää olla ajattelematta näitä oireita niinkauan kuin jalat kantaa :)


      • alkup.
        entinen ms-tautipelkoinen kirjoitti:

        Juu, ei multa tosiaan kuvattu kuin pään mri vain ja vähän sitä itsekin ihmettelin. Mutta lääkäri vakuutteli että oireeni johtuvat stressistä. Minua ihmetyttää myös sellainen vaiva joka on jatkunut vuosien ajan että kieleni nykii ja mielestäni se liittyy johonkin aivoperäiseen, mutta neurologi ei ottanut tähän mitään kantaa. Se vaikeuttaa joskus esim. lasista juomista.Mutta kai se on vain jatkettava elämää ja yrittää olla ajattelematta näitä oireita niinkauan kuin jalat kantaa :)

        Stressiä ei mitenkään kauheasti ole, syön kyllä masennuslääkkeitä, ja tiedän että ahdistus tekee monia oireita myös. Nyt ei ole oireilua ollut muutamaan päivään, ainoastaan lihasnykäykset ovat jokapäiväisiä. Kävin 3 vuotta sitten neurologilla, kun epäilin aivokasvainta. Jatkuvaa päänsärkyä, silmissä leijuvia roskia, jatkuvaa huimausta. Silloin neurologi teki kaikkia testejä, joilla kai ms-tautiakin katsotaan. Eikä mitään ollut, ainoastaan niskat ja hartiat jumissa, joten siinä syy huimaukseen. Jos ms olisikin, tulen sen varmaan tietämään ennen pitkää, jos se pahenee. Toivottavasti ei ole.


      • voivat...
        alkup. kirjoitti:

        Stressiä ei mitenkään kauheasti ole, syön kyllä masennuslääkkeitä, ja tiedän että ahdistus tekee monia oireita myös. Nyt ei ole oireilua ollut muutamaan päivään, ainoastaan lihasnykäykset ovat jokapäiväisiä. Kävin 3 vuotta sitten neurologilla, kun epäilin aivokasvainta. Jatkuvaa päänsärkyä, silmissä leijuvia roskia, jatkuvaa huimausta. Silloin neurologi teki kaikkia testejä, joilla kai ms-tautiakin katsotaan. Eikä mitään ollut, ainoastaan niskat ja hartiat jumissa, joten siinä syy huimaukseen. Jos ms olisikin, tulen sen varmaan tietämään ennen pitkää, jos se pahenee. Toivottavasti ei ole.

        ...aiheuttaa esim. ongelmia näkemisessä, näön hämärtymistä ym. Katso käyttämäsi lääkkeen pakkausselosteesta harvinaisten/melko harvinaisten sivuvaikutusten luetteloa.


      • 22v mies
        voivat... kirjoitti:

        ...aiheuttaa esim. ongelmia näkemisessä, näön hämärtymistä ym. Katso käyttämäsi lääkkeen pakkausselosteesta harvinaisten/melko harvinaisten sivuvaikutusten luetteloa.

        joo..lueskelin tossa artikkeliasi..ja voin sanoa että minulla on aivan samanlaisia oireita..kävin neurolla 2kk sitten ja se sano että ei voi oikein olla mahdollista koska olen vasta 22 nuorimies..mutta tosiaan käsiä pistelee ja yöllä puutuu..ja joka ilta ennen ku menen nukkumaan..nii alkaa se elohiiridisko joka puolella kroppaa..ei menis kyllä päivääkään etten ajattelisi että onko mulla ms..ja lasiaisnesteet hyrrännyt silmissä jo 3kk aina kun katsoo kirkkaalle..kohta tuntuu et pää sekoo..


    • karpazen

      Noi silmissä leijuvat "hötäleet" kertoo suoraan sen ettei likvori kierrä riittävällä temmolla. Auttaa asiaa kun lisää päivittäistä veden juontia. Jokaiselle ihmiselle hyvä kaava sopivan vesimäärän selvittämiseksi on oma paino/31.

      • ihmettelenvaan

        Kuinkahan paljon luulosairaudet ovat lisääntyneet internetin keksimisen jälkeen???
        Ehkä ihmisillä ei enää ole tärkeämpää tekemistä, kuin tarkkailla itseään ja tutkia netistä omia oireitaan? Tai valokuvata "selfietä" minäedestä, minätakaa, ja lähettää niitä ympäri maailmaa?


      • minäminäolenparas

        näihin selfien ottajiin törmää joka paikassa, ei voi kuin hämmästellä


      • Teeseitsetohtori

        Aika vanha on aloitus, mutta pakko tähän "karpazen" kommenttiin todeta, että silmissä leijuvat hötäleet ei kerro likvorin kierrosta vaan ovat lasiaisen samentumia, joita jokaisella ihmisellä on. Epäilen kyllä tuota veden vaikutustakin...näissä jutuissa...

        Kuinkakohan paljon nämä diagnosoinnit ovat lisääntyneet?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe