Mustajoutsenia

Olen kuullut et mustajoutsenia silloin tällöin Suomessa vierailee lähinnä yksittäisiä muiden joutsenten joukossa, mutta näkeekö niitä myös pariskuntina? Appivanhemmat olivat bonganneet Pyhtäällä(Kotkan lähellä) mustajoutsenparin, tai näin ainakin väittivät. =) Kovasti ihmettelin et mitä hemmettiä ne tänne on eksyneet.

15

1229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juho!

mustajoutsen on meillä puhtaasti tarhakarkuri, joita karkailee silloin tällöin lintupuistoista ym. Aivan hyvin se voi silloin karata kaksinkin.

• Näitä on kuulemma nyt nähty enemmänkin, miehen mummi oli nähnyt yhtenä päivänä 2 lentämässä ja seuraavana päivänä 4. Tosin en kyllä ihan pysty uskomaan et niitä noin tiuhaan täällä lentelis, kai jonkun muun lentävän linnunkin voi sekoittaa mustajoutseneen? Vedessä olevia tuskin muihin sekoittaa jos läheltä näkee.

• juho!
        Henna.S kirjoitti:

Näitä on kuulemma nyt nähty enemmänkin, miehen mummi oli nähnyt yhtenä päivänä 2 lentämässä ja seuraavana päivänä 4. Tosin en kyllä ihan pysty uskomaan et niitä noin tiuhaan täällä lentelis, kai jonkun muun lentävän linnunkin voi sekoittaa mustajoutseneen? Vedessä olevia tuskin muihin sekoittaa jos läheltä näkee.

nuoret, viime kesänä syntyneet joutsenet kun ovat kovasti harmaita näin keväälläkin

• juho! kirjoitti:

nuoret, viime kesänä syntyneet joutsenet kun ovat kovasti harmaita näin keväälläkin

Tiedän kyllä et joutsenten poikaset ovat harmaita pitkään, pari vuotiaiksikin, mutta nämä ovat olleet ihan pikimustia ja oranssilla nokalla ja pitkä kaula.

• ..tapauksessa..
        Henna.S kirjoitti:

Tiedän kyllä et joutsenten poikaset ovat harmaita pitkään, pari vuotiaiksikin, mutta nämä ovat olleet ihan pikimustia ja oranssilla nokalla ja pitkä kaula.

..Suomessa tavattu mustajoutsen ON tarhakarkulainen. Aihetta vähän sivuten: aina kun kysyy jostain lintuhavainnosta ihmiseltä, jolla ei ole linnuista vankkaa kokemusta (siis lintuharrastajataustaa), kannattaa kysyä että "mitä näit linnusta". Jos kysyy, "oliko se musta" ja "oliko sillä punainen nokka", vastaus on melkein aina myöntävä ja kohta huomaa henkilön löytäneen uusia lajeja koko maailman tieteelle. Tästä on paljon kokemuksia.

• *Nilla
        ..tapauksessa.. kirjoitti:

..Suomessa tavattu mustajoutsen ON tarhakarkulainen. Aihetta vähän sivuten: aina kun kysyy jostain lintuhavainnosta ihmiseltä, jolla ei ole linnuista vankkaa kokemusta (siis lintuharrastajataustaa), kannattaa kysyä että "mitä näit linnusta". Jos kysyy, "oliko se musta" ja "oliko sillä punainen nokka", vastaus on melkein aina myöntävä ja kohta huomaa henkilön löytäneen uusia lajeja koko maailman tieteelle. Tästä on paljon kokemuksia.

vuonna 2007 on havaittu tähän mennessä 17 mustajoutsenta. Kaikkiaan havaintoja kannassa on 33 yksilöstä tai paremminkin havainnosta, sillä kannassa voi olla useampia havaintoja yksilöistä.
        Luulisi kokonaista neljä yksilöä mustajoutsenia Kotkassa tulleen jo huomatuksi, sillä lintumiehiä on aika paljon... :)

• harhojako?
        *Nilla kirjoitti:

vuonna 2007 on havaittu tähän mennessä 17 mustajoutsenta. Kaikkiaan havaintoja kannassa on 33 yksilöstä tai paremminkin havainnosta, sillä kannassa voi olla useampia havaintoja yksilöistä.
        Luulisi kokonaista neljä yksilöä mustajoutsenia Kotkassa tulleen jo huomatuksi, sillä lintumiehiä on aika paljon... :)

Muinoin (tästä on jo lähemmäs 20 vuotta aikaa) olin kevättalvella hiihtoretkellä Lapissa, ja luulin Pelkosenniemellä (lähellä Pyhätunturia) nähneeni mustan joutsenen sulassa vedessä. Olin itse ihan varma näkemästäni, mutta näin linnun liikkuvan auton ikkunasta, ja kukaan muu ei tietenkään katsonut samaan suuntaan.

Itse olen tämän jälkeen kuvitellut monta vuotta, että mustia joutsenia (en tiennyt, että on kyse eri lajista) on silloin tällöin mahdollista nähdä, mutta onko tuo ollut ylipäätään mahdollista, vai olenko kuvitellut koko jutun?

• *Nilla
        harhojako? kirjoitti:

Muinoin (tästä on jo lähemmäs 20 vuotta aikaa) olin kevättalvella hiihtoretkellä Lapissa, ja luulin Pelkosenniemellä (lähellä Pyhätunturia) nähneeni mustan joutsenen sulassa vedessä. Olin itse ihan varma näkemästäni, mutta näin linnun liikkuvan auton ikkunasta, ja kukaan muu ei tietenkään katsonut samaan suuntaan.

Itse olen tämän jälkeen kuvitellut monta vuotta, että mustia joutsenia (en tiennyt, että on kyse eri lajista) on silloin tällöin mahdollista nähdä, mutta onko tuo ollut ylipäätään mahdollista, vai olenko kuvitellut koko jutun?

Mustajoutsen on kotoisin Australiasta ja on käytännössä trooppinen vilukissa. Tarhakarkulaisenakaan se ei tuskin eksy tänne kevättalvella.

• Tiiran mukaan
        *Nilla kirjoitti:

Heitänpä minäkin lusikkani mielenkiintoiseen keskusteluun.

Kaikki Tiirassa olevat havainnot mustajoutsenesta tältä vuodelta koskevat yhtä samaa lintua Pomarkussa, jossa se on oleillut tavallisten joutsenten joukossa 31.3.-12.4 ajan.

Katsokaa lisää Bongariliiton kotisivuilta:

www.bongariliitto.fi

• Cygatr
        *Nilla kirjoitti:

Niin, ettei jää väärää käsitystä on Suomessa tänä vuonna nähty Tiiran mukaan 1 mustajoutsen. Kaikki nuo 17 havaintoa koskee tätä samaa yksilöä.

• *Nilla
        Cygatr kirjoitti:

Niin, ettei jää väärää käsitystä on Suomessa tänä vuonna nähty Tiiran mukaan 1 mustajoutsen. Kaikki nuo 17 havaintoa koskee tätä samaa yksilöä.

Niin juuri oletin olevankin, sillä Tiirassa näkyi tuo paikkakunta kaikkien havisten kohdalla.

Enpä usko koko Skandinaviassa olevan vapaassa luonnossa tuollaista 17 yksilöä - saati sitten edes neljää.

• No enpä sitten tiedä mitä he ovat nähneet.. enkä itse ole edes kysynyt mitään niiden väristä tai nokan väristä vaan itse mulle ilmoittivat et semmoisia lintuja siellä oli. No kaipa sitten on jotain muitakin mustia pitkäkaulaisia lintuja jotka näyttävät ihan joutsenilta. Mut pakko vielä mainita sekin et Kotkassahan on joskus muinoin(80-luvulla?) ollut mustajoutsenia Sapokassa, ne oli kyllä vissiin ihan sinne tuotu.

• ainahan mahdollista

Onhan se totta, että mustajoutsen pitäisi olla aika helppo tuntea. Ei sitä voi sotkea muihin lajeihin, jos näkee hyvin.

Suomen on pinta-ala on n. 338 000 neliökilometriä, jolla ehkä vain joitakin tuhansia aktiisia lintuharrastajia. On hyvin mahdollista, että ne ovat vaan jääneet muilta huomaamatta.

• Anonyymi

12.4 klo 20.00 kaksi mustaa joutsenta lentämässä Heinolan tienoilla. Katsoin todella tarkasti ilmassa lentäviä joutsenia . Valkoista ei näkynyt ollenkaan. Olin ihmeissäni. Suunta oli pohjoiseen päin.

• Anonyymi

Onko ne xxxkereitä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      121
      2642
    2. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      69
      1094
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      210
      1054
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      39
      982
    5. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      931
    6. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      894
    7. 36
      876
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      853
    9. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      4
      829
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      812
    Aihe