Mäntytukki/sorvitukki

puunhakaaja

Mikä motti hintaero on mäntytukilla ja mänty sorvitukilla??

9

9109

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sorvitukki

on semmonen kuitufirmojen ostokikka. Hinnoitellaan joku osa puusta erilailla ja sitten otetaan se jostain muualta takaisin :)

Todellisuudessa männyn hinta on aina laadun mukaan (ja sitten se vaikuttaa, minkälaisessa puupulassa ostaja sattuu olemaan)

• ostajasta

Metsäliitolla ainakin Keski-Suomessa sorvitukkia voi yli 30 cm puista tehdä huonompilaatuisesta puusta kun tavalista mäntytukkia ja hinta on kuusitukin hinta. Lisäksi käytössä on 26 dm pituus sorvitukille mikä lisää tukkiosuutta vikaisissa järeissä männiköissä.
      Oksattoman sorvityven ostajat maksavat kovempaa hintaa mutta laatu on tiukka.

• Eikös vaan

Sehän on kuulkaas niin, ettei ole oksatonta puuta, eikä k****töntä miestä!

• åkke
        Eikös vaan kirjoitti:

Sehän on kuulkaas niin, ettei ole oksatonta puuta, eikä k****töntä miestä!

Oli jo katteellisten panettelua...

• hankinta tuulenkaadot

Ei hyvää tyvitukkia kannata sorviksi,koska A mäntytukin hinta on yli70 euroa, sorvin hinta n58-60euroa, sorvin tatvamitta minimi 25cm,B laatuinen tyvi sorviksi.

• sorvata

pöljä.

• kyllä vaan

kyllähän mäntyä sorvataan,käyttävät väliviiluina havuvanerissa,Olen itse mäntysorvia myynyt kuusisorvin kanssa.nytkin mänty/kuusisorvit odottaa hakiaa tievarressa,kun kevät ylläti.Mitattiin tienvarressa.

• jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
        kyllä vaan kirjoitti:

kyllähän mäntyä sorvataan,käyttävät väliviiluina havuvanerissa,Olen itse mäntysorvia myynyt kuusisorvin kanssa.nytkin mänty/kuusisorvit odottaa hakiaa tievarressa,kun kevät ylläti.Mitattiin tienvarressa.

En tiedä tuosta väliviilusta, mutta pintaan olen nähnyt laitettavan männyn pintaviilut niin on saatu "mäntyvaneria". Männyn käyttö on varmaan todella vähäistä, varmaan samaa kuin pyökin, eli vain erikoisuuksiin.

• käytetään
        jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj kirjoitti:

En tiedä tuosta väliviilusta, mutta pintaan olen nähnyt laitettavan männyn pintaviilut niin on saatu "mäntyvaneria". Männyn käyttö on varmaan todella vähäistä, varmaan samaa kuin pyökin, eli vain erikoisuuksiin.

väliviiluna Finnforestilla Suolahden tehtaalla mäntyäkin havuvanerissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe