autotalli painovoimainen ilmanvaihto

aukkojen koko

mistä löyyy virallinen määräys paljonko autotallin ilmanvaihtoaukkojen koko suhteessa tallin pinta-alaan/kuutioihin tulee olla?
Onko totta että 0,1% pinta-alasta, sekä tulo- että poistoaukko?
Aika isot aukot tulee pieneenkin autotalliin tuolla kaavalla, 160mm putket x kaksi.

20

16011

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jghgdfdf

      Meille riitti pelkkä poisto 100mm,Rakennusvalvoja oli
      sitä mieltä että nosto-ovi ei ole niin tiivis että tuloa tarvitsisi erikseen järjestää.

    • taas...

      vaati 100mm poiston lisäksi yhden tulon 100mm. Arvatkaa pidänkö ko. räppänää auki?

      Jossakin muualla onneksi ymmärretään että lamelliovi on kauhea "horo" ja ilma vaihtuu liiankin hyvin :)

    • duunari2
      • sk77

        Kiitos linkistä!


    • Ei turha vaatimus

      Mun tallissa on 200mm poisto suoraan katolle jotta saadaan kunnon hormi vaikutus,sekä kaksi 125mm tuloilma venttiiliä,lämminala tallissa 45m2.
      Näiden lisäksi yksi 100mm kosteusohjattu Pax poistopuhallin joka toimii kun kosteus tallissa nousee yli 45%
      Kunnon lamelliovi on tiivis ,kumitiivisteet jokaisella sivulla
      ja lamellien välissä takaavat tiiveyden jotkut 500€ "rautakauppaovet" ovat muutenkin heppoisia rakenteeltaan.
      Autotallissakin on lattialämmitys joka hoituu maalämmöllä, iv-venttiilit aina auki kesät talvet ja tallissa lämmintä 18-19 astetta ja ilma raikas.

      Tinkimällä iv määrästä voi kosteus tiivistyä rakenteisiin ja jos tallissa pitää autoa alkaa huono ilmanvaihto ja sitä kautta kosteus ruostuttamaan autoa.
      Energia kriisi -70 luvulla tuhosi monta asuntoa kun tiivistettiin ikkunat ja laitettiin kaikki iv räppänät kiinni jotta säästettäisiin lämmitys kustannuksissa.

      • minävaantaas

        jaa, oikei lattialämmitys (olisit vaan tehnyt kunnon kaadot kaivoosi) :)
        kyllä se ilma lämmittämällä höyryksi saadaan, toinen asia on sitten se, että mitä järkeä on auton renkaita lämmittää :) ainiin, sulla ei ollut varaa öljynerotuskaivoon ja jätit tuo valumaveden paxin ja mlp:n hoideltavaksi :)
        meillä painovoimainen, patteri seinässä, tallissa 14-16c, piipun yksi puolentiilen hormi vetää kesät talvet, kas kun on suunniteltu oikein...lattiakaivo imee veden lattialta, solmasterilla kaikki lattiapinnat ei ime vettä betoniin. ps. auto on kuiva, liiankin kuiva jo aamun tunteina, liekö jo yöllä...vaikea saada kylkiä puhtaaksi paitsi käsinpestynä.


      • Ei turha vaatimus
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, oikei lattialämmitys (olisit vaan tehnyt kunnon kaadot kaivoosi) :)
        kyllä se ilma lämmittämällä höyryksi saadaan, toinen asia on sitten se, että mitä järkeä on auton renkaita lämmittää :) ainiin, sulla ei ollut varaa öljynerotuskaivoon ja jätit tuo valumaveden paxin ja mlp:n hoideltavaksi :)
        meillä painovoimainen, patteri seinässä, tallissa 14-16c, piipun yksi puolentiilen hormi vetää kesät talvet, kas kun on suunniteltu oikein...lattiakaivo imee veden lattialta, solmasterilla kaikki lattiapinnat ei ime vettä betoniin. ps. auto on kuiva, liiankin kuiva jo aamun tunteina, liekö jo yöllä...vaikea saada kylkiä puhtaaksi paitsi käsinpestynä.

        Löytyy kyllä 500mm öljynerotuskaivo tallista, toisaalta en pidä koskaan autoa tallissa vaan autokatoksessa, kahden auton katos autotalli.
        Kivahan lämpöisellä lattialla on moottoripyörää talvella rassailla ja rakennella.


      • tulis jo kesä
        Ei turha vaatimus kirjoitti:

        Löytyy kyllä 500mm öljynerotuskaivo tallista, toisaalta en pidä koskaan autoa tallissa vaan autokatoksessa, kahden auton katos autotalli.
        Kivahan lämpöisellä lattialla on moottoripyörää talvella rassailla ja rakennella.

        Näin on, ei kukaan täysjärkinen käyttöautoa talissa pidä kyllä sen paikka on katoksessa.
        Lämpimästä tallista taas löytyy kesälelu joko auto tai moottoripyörä.


      • Ruosteinen Lada
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, oikei lattialämmitys (olisit vaan tehnyt kunnon kaadot kaivoosi) :)
        kyllä se ilma lämmittämällä höyryksi saadaan, toinen asia on sitten se, että mitä järkeä on auton renkaita lämmittää :) ainiin, sulla ei ollut varaa öljynerotuskaivoon ja jätit tuo valumaveden paxin ja mlp:n hoideltavaksi :)
        meillä painovoimainen, patteri seinässä, tallissa 14-16c, piipun yksi puolentiilen hormi vetää kesät talvet, kas kun on suunniteltu oikein...lattiakaivo imee veden lattialta, solmasterilla kaikki lattiapinnat ei ime vettä betoniin. ps. auto on kuiva, liiankin kuiva jo aamun tunteina, liekö jo yöllä...vaikea saada kylkiä puhtaaksi paitsi käsinpestynä.

        Heh,minävaantaas tyypillä oikein patteri seinällä ja jos imanvaihdon hoitaa tiilihormi taitaa asua jossain vanhassa rötiskössä, hei kuule siirry home sweet home palstalle.


      • ml213.

        >Autotallissakin on lattialämmitys joka hoituu maalämmöllä, iv-venttiilit aina auki kesät talvet ja tallissa lämmintä 18-19 astetta ja ilma raikas.<

        Ilma voi olla raikas, mutta lämpimässä tallissa auto ruostuu koteloistaan nopeammin. Pahinta siis on tuo kondensoituminen kun kylmä auto tuodaan lämpimään talliin.Ainakin, jos kondensoituminen on joka päiväistä.


      • minävaantaas
        Ruosteinen Lada kirjoitti:

        Heh,minävaantaas tyypillä oikein patteri seinällä ja jos imanvaihdon hoitaa tiilihormi taitaa asua jossain vanhassa rötiskössä, hei kuule siirry home sweet home palstalle.

        jaa, peruskorjattu rötiskö vm.72. länsiauto makaa tallissa yöt, mukava lähteä töihin LÄMPIMÄLLÄ autolla, ja tila riittää kyllä harrastuksiinkin... ps. kuulostaa kateellisten panettelulta tuo piippujuttu :) puhdistatko enerventilläs autotallisi ilmaa, miksi?


      • mävaanolla
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, peruskorjattu rötiskö vm.72. länsiauto makaa tallissa yöt, mukava lähteä töihin LÄMPIMÄLLÄ autolla, ja tila riittää kyllä harrastuksiinkin... ps. kuulostaa kateellisten panettelulta tuo piippujuttu :) puhdistatko enerventilläs autotallisi ilmaa, miksi?

        Taidatkin olla se y-haara ääliö vai mistä tuo Enervent tähän tupsahti??
        Kukaan ei todellakaan ole kateellinen vanhassa paskassa asuvalle ;)

        Uudesta autossa löytyy Eberspächer ei tarvitse tallissa lämmitellä autoa, tosin taitaa sun Opel olla myös vm. 72


      • 15+15
        mävaanolla kirjoitti:

        Taidatkin olla se y-haara ääliö vai mistä tuo Enervent tähän tupsahti??
        Kukaan ei todellakaan ole kateellinen vanhassa paskassa asuvalle ;)

        Uudesta autossa löytyy Eberspächer ei tarvitse tallissa lämmitellä autoa, tosin taitaa sun Opel olla myös vm. 72

        Näköjään minävaantaas on sama kuin y-haara, todella ketjussa ei sivuttu läheltäkään enervent konetta niin pitihän se taas tuoda esiin :)


      • minävaantaas
        15+15 kirjoitti:

        Näköjään minävaantaas on sama kuin y-haara, todella ketjussa ei sivuttu läheltäkään enervent konetta niin pitihän se taas tuoda esiin :)

        mikä y-haara?
        ps. en ole kyllä sama henkilö, minulla ei ole yyhaaroja kuin makkarissa ;)


      • ml213. kirjoitti:

        >Autotallissakin on lattialämmitys joka hoituu maalämmöllä, iv-venttiilit aina auki kesät talvet ja tallissa lämmintä 18-19 astetta ja ilma raikas.<

        Ilma voi olla raikas, mutta lämpimässä tallissa auto ruostuu koteloistaan nopeammin. Pahinta siis on tuo kondensoituminen kun kylmä auto tuodaan lämpimään talliin.Ainakin, jos kondensoituminen on joka päiväistä.

        > Pahinta siis on tuo kondensoituminen kun kylmä auto tuodaan lämpimään talliin.

        Vain, jos tallissa on jokin kosteusrasite tai täysin toimimaton ilmanvaihto.

        Jos ei ole, on tallin ilmassa käytännössä saman verran vettä kuin ulkonakin. Lämpötila korkeampi, mutta se tarkoittaa vain, että suhteellinen kosteus on matalampi.

        Kun siis auton ajaa sisään, niin peltien pinnalla ilman lämpötila laskee suurin piirtein samaan kuin ulkoilmassakin on. Ilmankosteus nousee siis korkeintaan samaan kuin ulkona. Ei riitä kondenssin muodostumiselle.

        Jos taas ulkona lämpenee nopeasti, niin sitten voi kosteuden määräkin kasvaa ja kondensoitumista tapahtua. Tosin sitä tapahtuu sitten ulkonakin. Ja nopeammin, kun auto ei pääse lämpenemään ja toisaalta ilma ei kuivata sitä niin nopeasti.

        Ei toimi tuo teoria. Lämpö ei autoa ruostuta. Poislukien tilanteen, jossa auto tuodaan huomattavan lumisena sisälle. Mutta tällöinkin auto lämpenee sen verran nopeasti, että ongelmaa tuskin syntyy.


    • ml213.

      Autotallin tuuletukseen ei kannata etsiä virallisia määräyksiä,- vaan huomioida kokonaisuus eli auton säilyvyys. Jos auton haluaa ruostuttaa, niin paras tapa on säilyttäää auto lämpimässä tallissa. Tämä varmistaa koteloiden hyvän ruostumisen.

      Jos haluaa auton pitää mahdollisimman kuivana, niin ylivoimaisesti paras on tiiliseinä,- ilman pinnoitusta. Auto kuivuu erittäin nopeasti kauttaaltaan, ilman mitään tuuletus venttiileitä.

      • minävaantaas

        jaa, millä autolla porukka ajelee kun ruostuu tallissa? täytyy varoa tuota 'auton' valmistajaa! itellä ollut yli ja alle 10 vuotiaita autovanhuksiakin, eikä mikään auto ole tallissa vielä alkanut ruostua, 2 kävi ruosteenestokäsittelyssäkin, eikä mitään huomautettavaa...taitaa olla autotallittomien essonbaarilegenda?
        ps. se auto kuivuu


      • joo kyllä
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, millä autolla porukka ajelee kun ruostuu tallissa? täytyy varoa tuota 'auton' valmistajaa! itellä ollut yli ja alle 10 vuotiaita autovanhuksiakin, eikä mikään auto ole tallissa vielä alkanut ruostua, 2 kävi ruosteenestokäsittelyssäkin, eikä mitään huomautettavaa...taitaa olla autotallittomien essonbaarilegenda?
        ps. se auto kuivuu

        Semmosta merkkiä pitää varoa mikä lämpimässä tallissa ruostuu. Ei ole ainakaan omat saksalais merkit ruostuneet koskaan.


      • lasarus
        joo kyllä kirjoitti:

        Semmosta merkkiä pitää varoa mikä lämpimässä tallissa ruostuu. Ei ole ainakaan omat saksalais merkit ruostuneet koskaan.

        Niin eikä Englantilainen Land Rover ruostu millään.


    • hanakat

      Miksi et laita Lossnayta ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe