autotalli painovoimainen ilmanvaihto

aukkojen koko

mistä löyyy virallinen määräys paljonko autotallin ilmanvaihtoaukkojen koko suhteessa tallin pinta-alaan/kuutioihin tulee olla?
Onko totta että 0,1% pinta-alasta, sekä tulo- että poistoaukko?
Aika isot aukot tulee pieneenkin autotalliin tuolla kaavalla, 160mm putket x kaksi.

20

15642

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jghgdfdf

      Meille riitti pelkkä poisto 100mm,Rakennusvalvoja oli
      sitä mieltä että nosto-ovi ei ole niin tiivis että tuloa tarvitsisi erikseen järjestää.

    • taas...

      vaati 100mm poiston lisäksi yhden tulon 100mm. Arvatkaa pidänkö ko. räppänää auki?

      Jossakin muualla onneksi ymmärretään että lamelliovi on kauhea "horo" ja ilma vaihtuu liiankin hyvin :)

    • duunari2
      • sk77

        Kiitos linkistä!


    • Ei turha vaatimus

      Mun tallissa on 200mm poisto suoraan katolle jotta saadaan kunnon hormi vaikutus,sekä kaksi 125mm tuloilma venttiiliä,lämminala tallissa 45m2.
      Näiden lisäksi yksi 100mm kosteusohjattu Pax poistopuhallin joka toimii kun kosteus tallissa nousee yli 45%
      Kunnon lamelliovi on tiivis ,kumitiivisteet jokaisella sivulla
      ja lamellien välissä takaavat tiiveyden jotkut 500€ "rautakauppaovet" ovat muutenkin heppoisia rakenteeltaan.
      Autotallissakin on lattialämmitys joka hoituu maalämmöllä, iv-venttiilit aina auki kesät talvet ja tallissa lämmintä 18-19 astetta ja ilma raikas.

      Tinkimällä iv määrästä voi kosteus tiivistyä rakenteisiin ja jos tallissa pitää autoa alkaa huono ilmanvaihto ja sitä kautta kosteus ruostuttamaan autoa.
      Energia kriisi -70 luvulla tuhosi monta asuntoa kun tiivistettiin ikkunat ja laitettiin kaikki iv räppänät kiinni jotta säästettäisiin lämmitys kustannuksissa.

      • minävaantaas

        jaa, oikei lattialämmitys (olisit vaan tehnyt kunnon kaadot kaivoosi) :)
        kyllä se ilma lämmittämällä höyryksi saadaan, toinen asia on sitten se, että mitä järkeä on auton renkaita lämmittää :) ainiin, sulla ei ollut varaa öljynerotuskaivoon ja jätit tuo valumaveden paxin ja mlp:n hoideltavaksi :)
        meillä painovoimainen, patteri seinässä, tallissa 14-16c, piipun yksi puolentiilen hormi vetää kesät talvet, kas kun on suunniteltu oikein...lattiakaivo imee veden lattialta, solmasterilla kaikki lattiapinnat ei ime vettä betoniin. ps. auto on kuiva, liiankin kuiva jo aamun tunteina, liekö jo yöllä...vaikea saada kylkiä puhtaaksi paitsi käsinpestynä.


      • Ei turha vaatimus
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, oikei lattialämmitys (olisit vaan tehnyt kunnon kaadot kaivoosi) :)
        kyllä se ilma lämmittämällä höyryksi saadaan, toinen asia on sitten se, että mitä järkeä on auton renkaita lämmittää :) ainiin, sulla ei ollut varaa öljynerotuskaivoon ja jätit tuo valumaveden paxin ja mlp:n hoideltavaksi :)
        meillä painovoimainen, patteri seinässä, tallissa 14-16c, piipun yksi puolentiilen hormi vetää kesät talvet, kas kun on suunniteltu oikein...lattiakaivo imee veden lattialta, solmasterilla kaikki lattiapinnat ei ime vettä betoniin. ps. auto on kuiva, liiankin kuiva jo aamun tunteina, liekö jo yöllä...vaikea saada kylkiä puhtaaksi paitsi käsinpestynä.

        Löytyy kyllä 500mm öljynerotuskaivo tallista, toisaalta en pidä koskaan autoa tallissa vaan autokatoksessa, kahden auton katos autotalli.
        Kivahan lämpöisellä lattialla on moottoripyörää talvella rassailla ja rakennella.


      • tulis jo kesä
        Ei turha vaatimus kirjoitti:

        Löytyy kyllä 500mm öljynerotuskaivo tallista, toisaalta en pidä koskaan autoa tallissa vaan autokatoksessa, kahden auton katos autotalli.
        Kivahan lämpöisellä lattialla on moottoripyörää talvella rassailla ja rakennella.

        Näin on, ei kukaan täysjärkinen käyttöautoa talissa pidä kyllä sen paikka on katoksessa.
        Lämpimästä tallista taas löytyy kesälelu joko auto tai moottoripyörä.


      • Ruosteinen Lada
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, oikei lattialämmitys (olisit vaan tehnyt kunnon kaadot kaivoosi) :)
        kyllä se ilma lämmittämällä höyryksi saadaan, toinen asia on sitten se, että mitä järkeä on auton renkaita lämmittää :) ainiin, sulla ei ollut varaa öljynerotuskaivoon ja jätit tuo valumaveden paxin ja mlp:n hoideltavaksi :)
        meillä painovoimainen, patteri seinässä, tallissa 14-16c, piipun yksi puolentiilen hormi vetää kesät talvet, kas kun on suunniteltu oikein...lattiakaivo imee veden lattialta, solmasterilla kaikki lattiapinnat ei ime vettä betoniin. ps. auto on kuiva, liiankin kuiva jo aamun tunteina, liekö jo yöllä...vaikea saada kylkiä puhtaaksi paitsi käsinpestynä.

        Heh,minävaantaas tyypillä oikein patteri seinällä ja jos imanvaihdon hoitaa tiilihormi taitaa asua jossain vanhassa rötiskössä, hei kuule siirry home sweet home palstalle.


      • ml213.

        >Autotallissakin on lattialämmitys joka hoituu maalämmöllä, iv-venttiilit aina auki kesät talvet ja tallissa lämmintä 18-19 astetta ja ilma raikas.<

        Ilma voi olla raikas, mutta lämpimässä tallissa auto ruostuu koteloistaan nopeammin. Pahinta siis on tuo kondensoituminen kun kylmä auto tuodaan lämpimään talliin.Ainakin, jos kondensoituminen on joka päiväistä.


      • minävaantaas
        Ruosteinen Lada kirjoitti:

        Heh,minävaantaas tyypillä oikein patteri seinällä ja jos imanvaihdon hoitaa tiilihormi taitaa asua jossain vanhassa rötiskössä, hei kuule siirry home sweet home palstalle.

        jaa, peruskorjattu rötiskö vm.72. länsiauto makaa tallissa yöt, mukava lähteä töihin LÄMPIMÄLLÄ autolla, ja tila riittää kyllä harrastuksiinkin... ps. kuulostaa kateellisten panettelulta tuo piippujuttu :) puhdistatko enerventilläs autotallisi ilmaa, miksi?


      • mävaanolla
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, peruskorjattu rötiskö vm.72. länsiauto makaa tallissa yöt, mukava lähteä töihin LÄMPIMÄLLÄ autolla, ja tila riittää kyllä harrastuksiinkin... ps. kuulostaa kateellisten panettelulta tuo piippujuttu :) puhdistatko enerventilläs autotallisi ilmaa, miksi?

        Taidatkin olla se y-haara ääliö vai mistä tuo Enervent tähän tupsahti??
        Kukaan ei todellakaan ole kateellinen vanhassa paskassa asuvalle ;)

        Uudesta autossa löytyy Eberspächer ei tarvitse tallissa lämmitellä autoa, tosin taitaa sun Opel olla myös vm. 72


      • 15+15
        mävaanolla kirjoitti:

        Taidatkin olla se y-haara ääliö vai mistä tuo Enervent tähän tupsahti??
        Kukaan ei todellakaan ole kateellinen vanhassa paskassa asuvalle ;)

        Uudesta autossa löytyy Eberspächer ei tarvitse tallissa lämmitellä autoa, tosin taitaa sun Opel olla myös vm. 72

        Näköjään minävaantaas on sama kuin y-haara, todella ketjussa ei sivuttu läheltäkään enervent konetta niin pitihän se taas tuoda esiin :)


      • minävaantaas
        15+15 kirjoitti:

        Näköjään minävaantaas on sama kuin y-haara, todella ketjussa ei sivuttu läheltäkään enervent konetta niin pitihän se taas tuoda esiin :)

        mikä y-haara?
        ps. en ole kyllä sama henkilö, minulla ei ole yyhaaroja kuin makkarissa ;)


      • ml213. kirjoitti:

        >Autotallissakin on lattialämmitys joka hoituu maalämmöllä, iv-venttiilit aina auki kesät talvet ja tallissa lämmintä 18-19 astetta ja ilma raikas.<

        Ilma voi olla raikas, mutta lämpimässä tallissa auto ruostuu koteloistaan nopeammin. Pahinta siis on tuo kondensoituminen kun kylmä auto tuodaan lämpimään talliin.Ainakin, jos kondensoituminen on joka päiväistä.

        > Pahinta siis on tuo kondensoituminen kun kylmä auto tuodaan lämpimään talliin.

        Vain, jos tallissa on jokin kosteusrasite tai täysin toimimaton ilmanvaihto.

        Jos ei ole, on tallin ilmassa käytännössä saman verran vettä kuin ulkonakin. Lämpötila korkeampi, mutta se tarkoittaa vain, että suhteellinen kosteus on matalampi.

        Kun siis auton ajaa sisään, niin peltien pinnalla ilman lämpötila laskee suurin piirtein samaan kuin ulkoilmassakin on. Ilmankosteus nousee siis korkeintaan samaan kuin ulkona. Ei riitä kondenssin muodostumiselle.

        Jos taas ulkona lämpenee nopeasti, niin sitten voi kosteuden määräkin kasvaa ja kondensoitumista tapahtua. Tosin sitä tapahtuu sitten ulkonakin. Ja nopeammin, kun auto ei pääse lämpenemään ja toisaalta ilma ei kuivata sitä niin nopeasti.

        Ei toimi tuo teoria. Lämpö ei autoa ruostuta. Poislukien tilanteen, jossa auto tuodaan huomattavan lumisena sisälle. Mutta tällöinkin auto lämpenee sen verran nopeasti, että ongelmaa tuskin syntyy.


    • ml213.

      Autotallin tuuletukseen ei kannata etsiä virallisia määräyksiä,- vaan huomioida kokonaisuus eli auton säilyvyys. Jos auton haluaa ruostuttaa, niin paras tapa on säilyttäää auto lämpimässä tallissa. Tämä varmistaa koteloiden hyvän ruostumisen.

      Jos haluaa auton pitää mahdollisimman kuivana, niin ylivoimaisesti paras on tiiliseinä,- ilman pinnoitusta. Auto kuivuu erittäin nopeasti kauttaaltaan, ilman mitään tuuletus venttiileitä.

      • minävaantaas

        jaa, millä autolla porukka ajelee kun ruostuu tallissa? täytyy varoa tuota 'auton' valmistajaa! itellä ollut yli ja alle 10 vuotiaita autovanhuksiakin, eikä mikään auto ole tallissa vielä alkanut ruostua, 2 kävi ruosteenestokäsittelyssäkin, eikä mitään huomautettavaa...taitaa olla autotallittomien essonbaarilegenda?
        ps. se auto kuivuu


      • joo kyllä
        minävaantaas kirjoitti:

        jaa, millä autolla porukka ajelee kun ruostuu tallissa? täytyy varoa tuota 'auton' valmistajaa! itellä ollut yli ja alle 10 vuotiaita autovanhuksiakin, eikä mikään auto ole tallissa vielä alkanut ruostua, 2 kävi ruosteenestokäsittelyssäkin, eikä mitään huomautettavaa...taitaa olla autotallittomien essonbaarilegenda?
        ps. se auto kuivuu

        Semmosta merkkiä pitää varoa mikä lämpimässä tallissa ruostuu. Ei ole ainakaan omat saksalais merkit ruostuneet koskaan.


      • lasarus
        joo kyllä kirjoitti:

        Semmosta merkkiä pitää varoa mikä lämpimässä tallissa ruostuu. Ei ole ainakaan omat saksalais merkit ruostuneet koskaan.

        Niin eikä Englantilainen Land Rover ruostu millään.


    • hanakat

      Miksi et laita Lossnayta ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7047
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1315
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      1128
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      921
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      895
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      877
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      856
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      811
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      763
    Aihe