Rintakyhmy?

m*k

Tammikuussa kävin lääkärissä, koska minulla on kainalossa isoja imusolmukkeita. Lääkäri totesi ne "tavallisiksi, mutta isoiksi" ja koska verikokeet oli myös normaalit niin mitään jatkotutkimuksia ei tehty.

olen sen verran tyhmä, että pienirintaisena en ole juuri rintojani tutkinut, en siis perusteellisesti kun olen kuvitellut että kyllä huomaan jos jotakin on. Olen siis todella pieni rintainen näin kahden pitkän imetyksen jälkeen tunnen itseni rinnattomaksi.

Nyt kuitenkin toisessa rinnassa on joku patti tai vastaava. Tämä on vastakkaisella puolella missä on imusolmukkeet suuria. Kyhmy ei ole mielestäni tarkkarajainen eikä symmetrinen pyöreä vaan pitkulainen. Muljahtelee sormen alla ja pituutta on noin pari senttiä. miehenikin tämän tuntee helposti, ehkä syys on tämä pieni rintaisuus.

Varsin lääkäriin aikaa ja käskivät odottaa että on kuukautiset olleet, ne oli ja meni ja kyhmy jäi edelleen... Ei arista tai ole kipeä, on vain siellä. Nyt sitten lääkäri on ensi keskiviikkona. Lääkärille sain ajan päivystykseen, koska meidän omalle lääkärille ei muita aikoja ole ja hän jääkin lomalle eikä ilmeisesti siis sijaista ole tulossa.

Jotenkin tuntuu niin ahdistavalta, että miltä sellainen pahanlaatuinen kyhmy tuntuu, onko ihan kova vai "löllyvä". Ajattelen että kystä olisi symmetrisen pyöreä, ja tämä patti ei ole. Kuitenkin rintasyöpäpotilaitakin olen viime aikoina niin paljon hoitanut työssäni, että tieto lisää tuskaa. Ja odottaminen on jotenkin pitkää...

18

3439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyydät mammografiaan

lähetteen,ja ultraääneen,kyllä se sillä selviää.Ei kannata etukäteen surra.

• olipa ihme vastaus

Ei rintasyöpä näy varhaisvaiheessa mitenkään verikokeista, eikä vaikka olisi jo lähettänyt etäispesäkkeitäkin. Olipas asiantuntematon lääkäri.

Vaadi oman mielenrauhasi takia lisätutkimukset, tai käy vaikka yskityisesti, jos eivät terkkarista lähetä. Voi olla aivan vaaratontakin, mutta sen toisen vaihtoehdon takia ei kannata viivytellä!

Mita aikaisemmassa vaiheessa rintasyöpä saadaan kiinni, sen paremmat ovat parantumisnäkymät.

Tunnustelemalla ei imusolmukkeiden tilaa voi todeta, voihan ne olla suurentuneet mistä syystä tahansa. Toisaalta tunnustelemalla normaaleilta tuntuvissakin imusolmukkeissa voi olla syöpäsoluja.

Jos imusolmukkeet ovat jo kasvaneet toisiinsa kiinni, kyse on jo paikallisesti laajalle levinneestä rintasyövästä.

Joten menehän tutkimuksiin, niin saat varmuuden mikä tuo pattisi on ja pääset ajoissa hoitoon, JOS on tarvis :) Suurin osa rinnan pateista on kuitenkin hyvänlaatuisia, joten mieti syöpää vasta sitten, jos se sinulla tutkimusten perusteella todetaan.

• Siiri.
        olipa ihme vastaus kirjoitti:

Ei rintasyöpä näy varhaisvaiheessa mitenkään verikokeista, eikä vaikka olisi jo lähettänyt etäispesäkkeitäkin. Olipas asiantuntematon lääkäri.

Vaadi oman mielenrauhasi takia lisätutkimukset, tai käy vaikka yskityisesti, jos eivät terkkarista lähetä. Voi olla aivan vaaratontakin, mutta sen toisen vaihtoehdon takia ei kannata viivytellä!

Mita aikaisemmassa vaiheessa rintasyöpä saadaan kiinni, sen paremmat ovat parantumisnäkymät.

Tunnustelemalla ei imusolmukkeiden tilaa voi todeta, voihan ne olla suurentuneet mistä syystä tahansa. Toisaalta tunnustelemalla normaaleilta tuntuvissakin imusolmukkeissa voi olla syöpäsoluja.

Jos imusolmukkeet ovat jo kasvaneet toisiinsa kiinni, kyse on jo paikallisesti laajalle levinneestä rintasyövästä.

Joten menehän tutkimuksiin, niin saat varmuuden mikä tuo pattisi on ja pääset ajoissa hoitoon, JOS on tarvis :) Suurin osa rinnan pateista on kuitenkin hyvänlaatuisia, joten mieti syöpää vasta sitten, jos se sinulla tutkimusten perusteella todetaan.

Miksi alat haukkua lääkäriä? Tuskin hän verikokeista syöpää etsi, vaan tulehdusta tms, joka olisi niitä imusolmukkeita suurentamassa.

• kevätmielinen
        Siiri. kirjoitti:

Miksi alat haukkua lääkäriä? Tuskin hän verikokeista syöpää etsi, vaan tulehdusta tms, joka olisi niitä imusolmukkeita suurentamassa.

vaan sitä, että hän verikokeiden perusteella voi päättää suurien imusolmukkeiden olevan vaarattomia.

Ohutneulanäyte kai on vähin mitä voi tehdä ja potilaan lähettäminen ultaäänitutkimukseen.

Enkä kovin asiantuntemattomana itseäni pidä rintasyövän suhteen, sairastuinhan siihen itsekin...

Mutta pitäköön kukin pattinsa minun puolestani, jollei täällä saa neuvoa jatkotutkimuksiin?

• kevätmielinen
        kevätmielinen kirjoitti:

vaan sitä, että hän verikokeiden perusteella voi päättää suurien imusolmukkeiden olevan vaarattomia.

Ohutneulanäyte kai on vähin mitä voi tehdä ja potilaan lähettäminen ultaäänitutkimukseen.

Enkä kovin asiantuntemattomana itseäni pidä rintasyövän suhteen, sairastuinhan siihen itsekin...

Mutta pitäköön kukin pattinsa minun puolestani, jollei täällä saa neuvoa jatkotutkimuksiin?

No taisinpa tosiaan sanoa lääkäriä asiantuntemattomaksi, ok.

Mutta lisätutkimuksiahan naisen suurentuneet kainaloimusolmukkeet vaativat! Toivottavasti sekä rinnan patti että kainalon tila eivät kuitenkaan kerro syövästä.

Onhan niitä vaihtoehtoja tosiaan muitankin, itse en vain jäisi arpomaan, vaan hakeutuisin jatkotutkimuksiin, vaikka niinhän tuo aloittelija on tehnytkin ja hyvä niin.

• kokemusta lääkäreistä
        Siiri. kirjoitti:

Eivät osaa välttämättä epäillä rintasyöpää, jos ei rinnasta löydy kyhmyä. Joskus kuitenkin rintasyövän ensimmäiset oireet ovat juuri suurentuneet imusolmukkeet kainalossa.

Samaa mieltä, ettei verikokeet ole olleet riittävä tutkimus syövän mahdollisuuden poissulkemiseksi!

Aloittajalle kuitenkin sen verran, että koita olla huolehtimatta, jos kyseessä olisikin jokin paha patti, niin rintasyövän hoito on Suomessa maailman huippua. Yleensä syöpäpatit eivät ole kovin tarkkarajaisia, vaan jopa tähtimäisiä tai muuten juuri pitkulaisia tms. Ne ovat sormiin kovia ja aristamattomia. Joskus ne saattavat olla kipeitäkin. Kyseessä voi silti olla vaikkapa fibroadenooma. Sitä ei kuitenkaan tiedä, ennenkuin patti on tutkittu ja siitä otettu tarvittavat näytteet.

• Iirisliisa
        kevätmielinen kirjoitti:

älä pahoita mieltäsi,,,,,,,,,,,,,1 Siiri vastaa 14 kainalo solua,,,,,,,,,,,,,,nyt oon toki vihanen mrr

• kevätmielinen
        Iirisliisa kirjoitti:

älä pahoita mieltäsi,,,,,,,,,,,,,1 Siiri vastaa 14 kainalo solua,,,,,,,,,,,,,,nyt oon toki vihanen mrr

No itseasiassa en suutu.. Elämässä vähän isompia juttuja menossa, niin en jaksa nettikirjoittelujen takia päreitäni polttaa..

En nyt oikein ymmärtänyt tuota sinunkaan viestiäsi, mutta pistän sen toisen taxo-päivän piikkiin. Ei oikein kulje tuolla kupolissa taas mikään..

• Iirisliisa
        kevätmielinen kirjoitti:

No itseasiassa en suutu.. Elämässä vähän isompia juttuja menossa, niin en jaksa nettikirjoittelujen takia päreitäni polttaa..

En nyt oikein ymmärtänyt tuota sinunkaan viestiäsi, mutta pistän sen toisen taxo-päivän piikkiin. Ei oikein kulje tuolla kupolissa taas mikään..

niinpä......meillä on isonpia asioita..........jotenkin vaan suutahdin ,,,,,anteeksi,en sinulle suuttunut,vaan jotenkin,kun ihminen kirjoittaa tänne hädissään,hän haluaa saada tietoja,kokeneelta.........eihän toki me olla mitään lääkäreitä,mutta voidaan toki antaa tukea ja neuvoja,,,,,,,sitähän täältä haetaan.anteeksi jos pahotin mielesi.............ja eikun eteen päin sano mummot lumessa.......heh

• SaaraKoo

Sehän voi olla pelkkä rasvapahkura, jollaisia mullakin on ja joiden takia meinasin tulla hulluksi nuorempana, ennen kuin sitten lääkäri otti näytteet ja totesi, että ei ole syöpää. Sain valita poistetaanko pahkurat vai ei ja minä en antanut poistaa. Nyt siitä on jo yli 10 v ja tarkastettu pariin otteeseen, ettei ole mitään muutoksia tapahtunut.
      Ole sinäkin vaan toiveikas, yleensä pahin vihollinen on se oma villi mielikuvitus.
      Joka tapauksessa nykyään paranee syövästäkin yhä useampi ihan normaaliin elämään, yhtään rintaa menettämättä.
      Voimia ja kärsivällisyyttä!

• kokemusta on

Itselläni oli mammografiakuvassa kainalossa suurentuneita imusolmukkeita, joita lääkäri sanoi hyvänlaatuiseksi. Otti kuitenkin ohutneulanäytteen. Löydös oli rintasyövän etäpesäkkeet, joita loppujen lopuksi oli jo 14 kpl. Alkuperäistä kasvainta ei koskaan löytynyt. Syöpäni oli erittäin ärhäkkää laatua ja nyt hoidetaan kovilla myrkyillä. Onneksi ei tähän tietoon ole levinnyt muualle kuin kainaloon.

• nainen25v

on myös epätarkkarajainen, pitkulainen ja parin sentin muljahteleva kyhmy rinnassa, joka tuntuu tosi hyvin varmaan juuri siksi, että olen myös pienirintainen. Katsottiin ultraäänellä ja otettiin paksuneulanäyte, koska ultraääni oli vähän epäilyttävä. Tänään sain vastauksen ja kyseessä on ihan vaaraton fibroadenooma. Kuitenkin kuulemma sellaista helposti kasvavaa laatua, joten lääkäri suositteli leikkausta ja siihen olen nyt menossa. Mutta syöpää ei onneksi ollut. Itse jouduin odottamaan yli 2 kk, että kaikki tutkimukset oli ohi ja sain varmistuksen, ettei kyseessä ole syöpä.

Ei kai pahanlaatuiselle kyhmylle ole mitään tarkkoja kriteereitä. Kaikki kannattaa tutkia.

• m*k

Jotenkin tässä on sellainen outo tunne, kun oikeastaan kaikki unelmat on viime aikoina toteutuneet ja skeptiseti uskon, että jos jotain hyvää niin jotain pahaa myös...

Olen työssäni hoitanut niin monia rintasyöpäpotilaita, lähinnä he ovat olleet siinä tilanteessa, että uusi rinta tehty vatsasta tai selästä. Kuitenkin tämä tieto lisää tuskaa...

Jostakin luin, että pahan laatuiset olisi kovia ja herneen oloisia, omani ei kuitenkaan ole. Ja tämä on mielestäni aika iso, ja jos tammikuussa on lääkäri tehnyt kunnon kopeloinnit niin kait se olisi huomannut? tai sitten ei...

Kävin lääkärissä tammikuussa ja se käynti oli kamalin mitä tiedän... Lääkäri täti ilmoitti, että minä en näin pieni rintaisena voi imettää, että olenhan ajatellut sitä. En sanonut sanaakaan. todellisuudessa minulla on kaksi vuoden mittaista imetystä takana ja olen ollut maidon luovuttajana ja luovuttanut sairaalaan reilun sata litraa.

Sitten kun piti heittäytyä pitkälleen, hän tuumasi että minä olen ilmeisen vainoharhainen ja herkkö kivulle. Hän ei kuulemma ymmärrä näitä pelko section saaneita naisia, jos pelkää synnytystä ei pidä lasta tehdä. Siinä vaiheessa oli pakko avata suu, jos olisin saanut pitää lapsen masussano vielä sen tarvittavan 2kk niin olisin pitänyt. En todellakaan toivonut hätäsectiota 2kk ennen aikojaan istukan irtoamisen vuoksi, en todellakaan halunnut että kehittymätön liian pieni lapseni syntyi. Vaikka pitää olla jälki viisas ja uskoa, että lapsi olisi kuollut kohtuun kalvokiinnitteisen napanuoran heikkouden takia. oli pakko kertoa, että alaties ynntyys pahoilla repeämillä oli niin hienoa se oli jotakin niin ihanaa...

kauhulla siis odotan tätä lääkäriä, että kuinkahan vainoharhainen nyt sitten olenkaan kun näin muutaman kuukauden päästä tunkeudun lääkäriin uudelleen...

• muumiäiti

sinulle vielä.Minunkaan rinnassa ei ollut herneen mallista kovaa pattia,vaan lähinnä pitkulainen,tai luumun muotoinen. Olen myös pieni rintainen,silti imettänyt kaksi lasta.Kun olin mammossa,hoitajalla oli vähän vaikeuksia litistää rinta siihen väliin ja hän sanoi minulle, onko sun suvussa kaikki naiset näin pieni rintaisia,,,itse hän oli tukeva ja iso povinen nainen,tämä hoitaja. Tuntui vähän pahalta. Mene sinä rohkeasti vain lääkäriin,ei tuollaisista kannata välittää. äläkä murehdi, suurin osa pateista rinnoissa on vaarattomia !

• mon Aliisa

ota rauhallisesti!

minulta löytyi rintasyöpä -05- löysin sen itse, yksikään ( kolmesta lääkäristä) ei sitä löytänyt... Nyt se on leikattu ja hoidettu ja millessäni muisto vain! Sinä itse olet kehosi paras asiantuntija!

Voimia sinulle...

Kirjoittele kuulumisiasi...

• muumiäiti
        muumiäiti kirjoitti:

sinulle vielä.Minunkaan rinnassa ei ollut herneen mallista kovaa pattia,vaan lähinnä pitkulainen,tai luumun muotoinen. Olen myös pieni rintainen,silti imettänyt kaksi lasta.Kun olin mammossa,hoitajalla oli vähän vaikeuksia litistää rinta siihen väliin ja hän sanoi minulle, onko sun suvussa kaikki naiset näin pieni rintaisia,,,itse hän oli tukeva ja iso povinen nainen,tämä hoitaja. Tuntui vähän pahalta. Mene sinä rohkeasti vain lääkäriin,ei tuollaisista kannata välittää. äläkä murehdi, suurin osa pateista rinnoissa on vaarattomia !

kirjoitukseeni,kirjoitin olen pieni rintainen,piti kirjoittaa OLIN pieni rintainen.( nyt rinnaton).

• grhh....

Voi h...vetti näitä lääkäreitä! Mitä ihmeitä ne luulee olevansa?
        Onko sinun pakko mennä samalle lääkärille? Jos on, niin vahvista oikein valmiiksi itseäsi. Käy etukäteen mielessäsi se tilanne läpi. Kirjoita muistiin kaikki mitä haluat häneltä tietää ja tutki netistä asioita itse.
        Unelmoi vain edelleen, äläkä päästä mitään syöpää mieleesikään. Hyvää kevättä sinulle!

• m*k

Ja maanantaina pitää hakea tk:n luukulta lähete mammografiaan. Lääkäri ei juuri mitään sanonut parista, hyvä kun on liikkuva. Mutta lääkärikin sanoi, että se on aika iso 2x3cm ja näkyy tuossa rinnassa kun nostan kädet ylös. Noh, nyt sitten pitää odottaa maanantaihin että saan lähetteen ja kunnanmaksusitoumuksen ja sitten soittelen aikaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1496
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      927
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      75
      754
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe