vapaana pitäminen

mielipiteenne

minulla on tapana pitää koiraani lenkillä vapaana kun ollaa esim. metsätiellä tai sellaisella lenkkipolulla jolla ei yleensä tai juuri siihen aikaa ole ihmisiä. koirani tottelee eli tulee kun kutsutaan ja pysyy paikalla vaikka vastaan joku tulisikin. näin toimin jos satumme kohtaamaan jonkun. ei koskaan mitään ongelmia.
vastaan kuitenkin sattui kerran eräs joka aloitti kamalan saarnan siitä ettei koira ole kiinni. tuntui aivan älyttömältä kuunnella sitä raivoa. kyseessä oli selvästikin koiravihaajaksi kutsuttu ihmistyyppi.
tiedän että laissa tai kunnan järjestyssäännössä on koiran kiinnipitovelvoite. missä ihmeessä muualla kuin koirapuistossa tai muulla aidatulla alueella koiraa sitten voisi pitää vapaana? mitä mieltä olette tästä? pitääkö luotettava koira olla aina mainitsemillani metsäteillä yms. kiinni?

70

5628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -T-

      Meillä koira on vapaana yleensä aina lenkillä... Käymme lenkille yleensä metsässä tai metsätiellä... asumme maalla niin tämä on meille helppoa.. koira tulee luokse kutsusta ja tottelee muutenkin niin ei ongelmaa...
      tietenkin jos lähden lenkille ihmisten ilmoille niin koira on aina kiinni...
      Minun mielestäni ei ole haittaa pitää koiraa vapaana jos siitä ei aiheudu kenellekkään haittaa ja koira on koko ajan hallinnassa (tottelee käskyjä)...

      Ikinä ei ole sanottavaa tullut jos joku tulee vastaan koska koira ei heidän luokse mene... Meillä iso koira niin ymmärrän kyllä ihmisiä että joitakin pelottaa kun iso koira tulee vastaan...

      Maalaisjärkeä kun käyttää niin eiköhän sitä osaa ajatella milloin koira irti ja milloin kiinni...

      • Kyllä minullakin joskus on huono omatunto,kun koirani on aina irti.Paimenkoira ei edes karkaa
        pihasta. Maalla ei ole huomauttelijoita,mutta ajattelijoita voi silti olla. Koirani juoksee pyöräajelulla ja ratsastuslenkeillä vapaana. Se tulee vierelle kun napsautan sormiani ja odottaa käskystä,kun ollaan ylittämässä tietä. Mutta kaupan pihaan en voi sitä jättää kytkettynä,sillä joku ajattelematon tai lapsi voi mennä sitä taputtelemaan ja silloin se nipistää.
        Niinpä tilasin dog trailerin ja jätän sen sinne kun menen kauppaan.


      • ...........

        Koska irrallaan oleva koira voi häiritä lintujen pesintää. Ja on aina luvanvaraista, vaikka ei taajamassa oltaisiinkaan, vaan maanomistajan luvalla saa. Itse olen aina kysynyt luvan, ja aina olen sen myöskin saanut. Mutta sekään ei poista velvoitetta, että lintujen pesintä aikana ei irti saisi pitää.


    • hatam

      kiinni metsällä.
      Lakihan velvoittaa pitämään koiran kiinni taajamassa. Maastossa vaaditaan kyllä periaatteessa maanomistajan lupa mutta kunnan tai valtion metsissä ei, jos koira on sinun hallinnassasi.
      Mutta sitten on taas tämä kiinnipitoaika, joka on keväällä pesimäkauden takia.
      En osaa antaa vastausta sulle mutta itse pidän koiraa irti metsissä, koska se on hallinnassani ja heti tarpeen tullen otettavissa kiinni.

      • Anonyymi

        Koira hyppii ihmisten päälle liaten repien kynsillään vaatteet niin sinä sanot vielä, että koirasi on hallinnassa, miten asia on näin kun koirasi juoksee 50 m simusta? onko se silloin välittömästi kytkettävissä? EI OLE. ilmoitus poliisille ja rikki menneet vaatteet korvattavaksi.


    • koirat aina irti

      metsälenkillä. Päivittäin.
      Olen sitä mieltä, että koiran elämä on ihan h***tin tylsää jos se on aina kytkettynä ja remmilenkillä.
      Hyvä puoli tuossa irtolenkissä on myös se, että kun minä kävelen tietyn matkan niin koirat painelee takuulla puolet pidemmän.

      Koirat kytketään tai komennetaan sivummalle maahan jos tulee ihmisiä vastaan ja hyvissä ajoin, koska tässä "meidän" metsässä on erittäin hyvä näkyvyys pitkällekkin.

      • hippokippo

        kun ei sen kanssa muuta tee kun kävelee


    • mullakin

      tapana pitää koiria vapaana metsissä. Tekee hyvää niille:)

      • koiranomistajaaaa

        .. itse pidän myös koiriani vapaana metsässä ja metsäpoluilla. Ne rakastavat suunnattomasti juoksennella irrallaan. Jos pitäisin metsässä irti, niin tulisi "vihaisia" katseita koirilta. Kertaakaan tähän päivään mennessä ei ole mitään vahinkoja sattunut. Näin aion jatkaa myös! :)

        Tällaista asiaa ei saa ratkaistua täällä keskustelulla. Aina löytyy ihmisiä, ketkä eivät siedä koiria. Käyttäkää järkeänne. Oma mielipiteeni on, että koirilla on oikeus päästä vapaana juoksemaan, JOS koira on tottelevainen ja kiltti. Ei mitään aggressiivista kannata päästää, ELLEI ole varma, että ei tule muita vastaan. Päivittäin kotikulmilla on vapaana ulkoilevia koiria, kunnioitan niitä, ketkä ovat opettaneet koiransa pysymään lähellä ilman hihnaa. Tämä jos jokin todistaa omistajan ja koiran siteen. Koira joka on kiintynyt, pysyy omistajan lähellä. (HUOM! rodut, joillakin viettiä, ettei pysy). Koirat nauttivat kun pääsevät vähän revittelemään. ;) Varsinkin jos on kaveri kenen kanssa pelata hippaa!!


      • koiranomistajaaaa
        koiranomistajaaaa kirjoitti:

        .. itse pidän myös koiriani vapaana metsässä ja metsäpoluilla. Ne rakastavat suunnattomasti juoksennella irrallaan. Jos pitäisin metsässä irti, niin tulisi "vihaisia" katseita koirilta. Kertaakaan tähän päivään mennessä ei ole mitään vahinkoja sattunut. Näin aion jatkaa myös! :)

        Tällaista asiaa ei saa ratkaistua täällä keskustelulla. Aina löytyy ihmisiä, ketkä eivät siedä koiria. Käyttäkää järkeänne. Oma mielipiteeni on, että koirilla on oikeus päästä vapaana juoksemaan, JOS koira on tottelevainen ja kiltti. Ei mitään aggressiivista kannata päästää, ELLEI ole varma, että ei tule muita vastaan. Päivittäin kotikulmilla on vapaana ulkoilevia koiria, kunnioitan niitä, ketkä ovat opettaneet koiransa pysymään lähellä ilman hihnaa. Tämä jos jokin todistaa omistajan ja koiran siteen. Koira joka on kiintynyt, pysyy omistajan lähellä. (HUOM! rodut, joillakin viettiä, ettei pysy). Koirat nauttivat kun pääsevät vähän revittelemään. ;) Varsinkin jos on kaveri kenen kanssa pelata hippaa!!

        Tarkoitin jos pitäisin kiinni!!


      • j3me
        koiranomistajaaaa kirjoitti:

        Tarkoitin jos pitäisin kiinni!!

        Laki sanoo, että koira pidettävä kiinni tai välittömästi kytkettävissä remmiin ellei ole maanomistajan lupaa. Eli siinä rikkoo lakia. Muistattehan että metsästyksen vartijalla on lupa ampua toistuvasti vapaana ollut koira ja jopa ensimmäisellä kerrallaa mikäli on repimässä hirvieläintä eli jo koiran takia kannattaa pitää kiinni ellei ole metsästysoikeuden haltijalta / maanomistajalta lupaa erikseen saanut. Toki ensin yrittävät ottaa kiinni muutoin.

        Eli jos haluaa pitää vapaana niin sitten omilla mailla tai hankkikaa lupa. Muutoin pitäkää koira kytkettynä ettette syyllisty rikokseen


      • j3me
        j3me kirjoitti:

        Laki sanoo, että koira pidettävä kiinni tai välittömästi kytkettävissä remmiin ellei ole maanomistajan lupaa. Eli siinä rikkoo lakia. Muistattehan että metsästyksen vartijalla on lupa ampua toistuvasti vapaana ollut koira ja jopa ensimmäisellä kerrallaa mikäli on repimässä hirvieläintä eli jo koiran takia kannattaa pitää kiinni ellei ole metsästysoikeuden haltijalta / maanomistajalta lupaa erikseen saanut. Toki ensin yrittävät ottaa kiinni muutoin.

        Eli jos haluaa pitää vapaana niin sitten omilla mailla tai hankkikaa lupa. Muutoin pitäkää koira kytkettynä ettette syyllisty rikokseen

        Ja tästä nyt sitten jäi se aika eli

        Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.

        eli viestini koskee tätä aikarajaa


      • dog hater
        koiranomistajaaaa kirjoitti:

        .. itse pidän myös koiriani vapaana metsässä ja metsäpoluilla. Ne rakastavat suunnattomasti juoksennella irrallaan. Jos pitäisin metsässä irti, niin tulisi "vihaisia" katseita koirilta. Kertaakaan tähän päivään mennessä ei ole mitään vahinkoja sattunut. Näin aion jatkaa myös! :)

        Tällaista asiaa ei saa ratkaistua täällä keskustelulla. Aina löytyy ihmisiä, ketkä eivät siedä koiria. Käyttäkää järkeänne. Oma mielipiteeni on, että koirilla on oikeus päästä vapaana juoksemaan, JOS koira on tottelevainen ja kiltti. Ei mitään aggressiivista kannata päästää, ELLEI ole varma, että ei tule muita vastaan. Päivittäin kotikulmilla on vapaana ulkoilevia koiria, kunnioitan niitä, ketkä ovat opettaneet koiransa pysymään lähellä ilman hihnaa. Tämä jos jokin todistaa omistajan ja koiran siteen. Koira joka on kiintynyt, pysyy omistajan lähellä. (HUOM! rodut, joillakin viettiä, ettei pysy). Koirat nauttivat kun pääsevät vähän revittelemään. ;) Varsinkin jos on kaveri kenen kanssa pelata hippaa!!

        "Kertaakaan tähän päivään mennessä ei ole mitään vahinkoja sattunut"

        Kerta se on ensimmäinenkin...

        On se kumma kun koiranomistajat täällä rehentelevät tekemillään rikoksilla, vailla minkäänlaista katumusta, ei vissiin taida omatunto soimata...

        Sama kun täällä raiskaajat rehentelisivät uhreillaan... Kertaakaan en oo kiinni jäänyt ja hyviä tussuja kaikki ollut... Ja sitä rataa...


      • Anonyymi
        koiranomistajaaaa kirjoitti:

        .. itse pidän myös koiriani vapaana metsässä ja metsäpoluilla. Ne rakastavat suunnattomasti juoksennella irrallaan. Jos pitäisin metsässä irti, niin tulisi "vihaisia" katseita koirilta. Kertaakaan tähän päivään mennessä ei ole mitään vahinkoja sattunut. Näin aion jatkaa myös! :)

        Tällaista asiaa ei saa ratkaistua täällä keskustelulla. Aina löytyy ihmisiä, ketkä eivät siedä koiria. Käyttäkää järkeänne. Oma mielipiteeni on, että koirilla on oikeus päästä vapaana juoksemaan, JOS koira on tottelevainen ja kiltti. Ei mitään aggressiivista kannata päästää, ELLEI ole varma, että ei tule muita vastaan. Päivittäin kotikulmilla on vapaana ulkoilevia koiria, kunnioitan niitä, ketkä ovat opettaneet koiransa pysymään lähellä ilman hihnaa. Tämä jos jokin todistaa omistajan ja koiran siteen. Koira joka on kiintynyt, pysyy omistajan lähellä. (HUOM! rodut, joillakin viettiä, ettei pysy). Koirat nauttivat kun pääsevät vähän revittelemään. ;) Varsinkin jos on kaveri kenen kanssa pelata hippaa!!

        Ei koiralla ole mitään oikeuksia olla irti.


    • ainaulkona

      Lakikin sen sanoo mutta ei ole ainoastaan siitä kiinni.Joku voi pelätä alle 30cm koiraakin joten parempi pitää kiinni.Vituttaa kaikki ketkä sanoo,että ei tää mun koira tee mitään kun se on niin kiltti.Tuntuisko mukavalta jos tulisimme vastaan lenkkipolulla ja huudan jo kaukaa,että mulla on pesäpallomaila mutta en aio lyödä sinua sillä?Aina kun tapaan vapaana olevan koiran,annan pari iskua ulkoiluttajalle.Naisille muistutus mutta miespuolisille pullistelijoille monoa munille.OMA VIKA,MULKEROT!

      • taajama-alueella

        sanoo laki. Kakkia ne ei saa hoidetulle alueelle. Aidatulla pihalla saa olla irti ja silloinkin omistajan valvonnassa.


      • olkaa ny hiljaa
        taajama-alueella kirjoitti:

        sanoo laki. Kakkia ne ei saa hoidetulle alueelle. Aidatulla pihalla saa olla irti ja silloinkin omistajan valvonnassa.

        Jos vaan antasitte koirien olla rauhassa ettekä alkais uhkailee omistajaa niin vois hyvällä säkällä mennäkkin niin että siitä koirasta ei ole harmia:) Se hihnahan ei sitä estä jos joku rupee päätänsä aukoo ja uhkaileen niin kiinni käy varmasti minkäs teet kun ihmiset on tyhmiä! Mitäs merkitystä jos koira kävelee omissa oloissaa omistajan vieressä oli hihna tai ei! Mitä se hihna sillon siinä turvaa antaa hä?? Niitä täytyis löydä jotka alkaa päätään aukoo niin teenkin koirat istuu ja sen jälkeen saa katsella kun iskä antaa koulutusta....!!!


      • antaa
        olkaa ny hiljaa kirjoitti:

        Jos vaan antasitte koirien olla rauhassa ettekä alkais uhkailee omistajaa niin vois hyvällä säkällä mennäkkin niin että siitä koirasta ei ole harmia:) Se hihnahan ei sitä estä jos joku rupee päätänsä aukoo ja uhkaileen niin kiinni käy varmasti minkäs teet kun ihmiset on tyhmiä! Mitäs merkitystä jos koira kävelee omissa oloissaa omistajan vieressä oli hihna tai ei! Mitä se hihna sillon siinä turvaa antaa hä?? Niitä täytyis löydä jotka alkaa päätään aukoo niin teenkin koirat istuu ja sen jälkeen saa katsella kun iskä antaa koulutusta....!!!

        ihmiselle joka pelkää kuollakseen koiria jonkin verran enemmän turvaa, kuin irti oleva koira.
        Esimerkiksi itse pelkään sakemanneja ihan todella, koska sellainen on hyökännyt kimppuuni pienenä. Ja itselläni on siis pari koiraa.
        Väistän yleensä tien toiselle puolelle, jos nään sakemannin tulevan vastaan. Mutta aina ei ole sellaista mahdollisuutta väistää. Ja haluaisin, että koirani eivät pelkäisi niinkään sakemanneja, joten joskus yritän mennä niiden ohi. Ja todellakin silloin pelkään aivan hulluna, jos koira on irti, vaikka kävelisi omistajansa vieressä. Vieras ihminen (kuten ei myöskään omistaja) voi tietää varmasti hyökkääkö koira. Ja se hihna tuo pientä varmuutta asiaan, että se koira ei pääse luokseni.
        Joten olisi oikeasti kiva, että ajattelisitte muitakin kuin itteänne ja koirianne. Metsässä minun puolestani saa pitää koiraansa irti silloin kun laki sen sallii. Mutta jos ihmisiä on lähellä, niin ei se ole niin kova työ pistää se koira siihen hihnaan. Vai ovatko ihmiset niin laiskoja, että sen hihnan kiinni laittaminen on ylivoimainen asia?


      • pidettävä kiinni
        olkaa ny hiljaa kirjoitti:

        Jos vaan antasitte koirien olla rauhassa ettekä alkais uhkailee omistajaa niin vois hyvällä säkällä mennäkkin niin että siitä koirasta ei ole harmia:) Se hihnahan ei sitä estä jos joku rupee päätänsä aukoo ja uhkaileen niin kiinni käy varmasti minkäs teet kun ihmiset on tyhmiä! Mitäs merkitystä jos koira kävelee omissa oloissaa omistajan vieressä oli hihna tai ei! Mitä se hihna sillon siinä turvaa antaa hä?? Niitä täytyis löydä jotka alkaa päätään aukoo niin teenkin koirat istuu ja sen jälkeen saa katsella kun iskä antaa koulutusta....!!!

        Katos mulkero jos pidät koiran kiinni niin kukaan ei uhkaile ellet itse revi naamaasi.Tässä nähdään taas 1 järkipaavo, ottanut liian ison koiran itselleen jos hihna ei pidätä koiraa.Näitä näkee muuten paljon.Joku 23kg koiran ulkoiluttaja pitää 60kg rotikkaa,JÄRKI HOI!!!S*****A,meidän koira pysyy hihnassa jos mä sen sille laitan vaikka se repis 2 viikkoa,tosin en ole mikään vaahtosammuttaja niinkuin sinä.Sä mitään koulutusta anna vaikka kävisit 5v puntilla.En yhtään ihmettele jos jotkut ihmiset levittelee myrkytettyjä lihapullia pihoille tai lenkkipoluille!


      • hatam

        Ja haluaisin nähdä kuinka niitä iskuja jakelet.
        Sen uskon kyllä että naisia saatatkin kiusata.


      • hatam
        taajama-alueella kirjoitti:

        sanoo laki. Kakkia ne ei saa hoidetulle alueelle. Aidatulla pihalla saa olla irti ja silloinkin omistajan valvonnassa.

        asiaa puhut, voisi sen vain rauhallisemminkin sanoa.


      • kyllä pysyy...
        pidettävä kiinni kirjoitti:

        Katos mulkero jos pidät koiran kiinni niin kukaan ei uhkaile ellet itse revi naamaasi.Tässä nähdään taas 1 järkipaavo, ottanut liian ison koiran itselleen jos hihna ei pidätä koiraa.Näitä näkee muuten paljon.Joku 23kg koiran ulkoiluttaja pitää 60kg rotikkaa,JÄRKI HOI!!!S*****A,meidän koira pysyy hihnassa jos mä sen sille laitan vaikka se repis 2 viikkoa,tosin en ole mikään vaahtosammuttaja niinkuin sinä.Sä mitään koulutusta anna vaikka kävisit 5v puntilla.En yhtään ihmettele jos jotkut ihmiset levittelee myrkytettyjä lihapullia pihoille tai lenkkipoluille!

        Kyllä muuten pysyy satakin koiraa mut jos apinat alkaa iholle tulee siinä ei paljon hihnat auta:) Kouluta sinäkin vaan se rakkis idiootti äläkä siel pullistele;) Mä pitelen montaa koiraa eikä revi eikä mitää kun kouluttaa sen koira:) Parasta on se kun joku sanoo pistä kiinni tai soitan poliisin poliisia ei vois vähempää kiinnostaa::) Meidän vanhassa talossa asu ja piti ittekkin koiraansa vapaana;)

        Ja sinne yllemmäks et jos sakemanni on kiinni käyny niin ei sitä sen takia kannata kaikkia sakemanneja pelätä koirat on yksilöitä!

        Ja sekin on aivan sama jos joku apina tunkee koiriansa väkisin iholle olisko mulla irti vai vapaana onneks ne ei mitää ikinä tee vaikka joku rähjää vieres!


      • jo olisi
        kyllä pysyy... kirjoitti:

        Kyllä muuten pysyy satakin koiraa mut jos apinat alkaa iholle tulee siinä ei paljon hihnat auta:) Kouluta sinäkin vaan se rakkis idiootti äläkä siel pullistele;) Mä pitelen montaa koiraa eikä revi eikä mitää kun kouluttaa sen koira:) Parasta on se kun joku sanoo pistä kiinni tai soitan poliisin poliisia ei vois vähempää kiinnostaa::) Meidän vanhassa talossa asu ja piti ittekkin koiraansa vapaana;)

        Ja sinne yllemmäks et jos sakemanni on kiinni käyny niin ei sitä sen takia kannata kaikkia sakemanneja pelätä koirat on yksilöitä!

        Ja sekin on aivan sama jos joku apina tunkee koiriansa väkisin iholle olisko mulla irti vai vapaana onneks ne ei mitää ikinä tee vaikka joku rähjää vieres!

        sinun aika mennä tutimaan. Olet saanut leikkiä nettipalstalla kovaa poikaa. Ehkä sinusta vielä sellainen kasvaakin, kunhan muistat syödä hyvin ja harrastaa liikuntaa.


      • irti. Siinä on vain tiettyjä

        rajoituksia.
        Kannattaisi käydä kouluja vähän, niin ei tarvitse raivota tyhjästä.


      • paljon proteiinia.
        jo olisi kirjoitti:

        sinun aika mennä tutimaan. Olet saanut leikkiä nettipalstalla kovaa poikaa. Ehkä sinusta vielä sellainen kasvaakin, kunhan muistat syödä hyvin ja harrastaa liikuntaa.

        Voimaa on, mutta sitä ei saa ulos, kun lonkat on varmaan paskana. Täytyy vain kitistä.
        Kannattaisi katsoa mitä syö ja miten paljon, varsinkin kasvuiässä.


      • sitä itse
        kyllä pysyy... kirjoitti:

        Kyllä muuten pysyy satakin koiraa mut jos apinat alkaa iholle tulee siinä ei paljon hihnat auta:) Kouluta sinäkin vaan se rakkis idiootti äläkä siel pullistele;) Mä pitelen montaa koiraa eikä revi eikä mitää kun kouluttaa sen koira:) Parasta on se kun joku sanoo pistä kiinni tai soitan poliisin poliisia ei vois vähempää kiinnostaa::) Meidän vanhassa talossa asu ja piti ittekkin koiraansa vapaana;)

        Ja sinne yllemmäks et jos sakemanni on kiinni käyny niin ei sitä sen takia kannata kaikkia sakemanneja pelätä koirat on yksilöitä!

        Ja sekin on aivan sama jos joku apina tunkee koiriansa väkisin iholle olisko mulla irti vai vapaana onneks ne ei mitää ikinä tee vaikka joku rähjää vieres!

        päätä mitä pelkään ja mitä en. Satun pelkäämään sakemanneja, koska hyökkäsi kimppuuni kun olin noin 10v. Olen yrittänyt päästä tästä pelosta eroon tuloksetta. Tiedän tasan tarkkaan, että koira ovat yksilöitä. Onhan itsellänikin koiria. Mutta ei ihminen voi päättää mitä pelkää ja mitä ei. Asioiden kanssa pitää oppia elämään. Minusta se ei anna kuitenkaan koiranomistajille oikeutta sivuuttaa sitä asiaa, että se hihna tuo niille ihmiselle turvallisuutta, jotka pelkäävät koiria. Jotkut pelkäävät koiria ja sillä selvä, ja niiden jotka pitävät koiriaan ihmisten keskellä vapaana, tulisi ajatella omaa napaa pidemmälle.

        T. se jota sakemanni puri


      • Oho mähän alan pelkäämään t...
        paljon proteiinia. kirjoitti:

        Voimaa on, mutta sitä ei saa ulos, kun lonkat on varmaan paskana. Täytyy vain kitistä.
        Kannattaisi katsoa mitä syö ja miten paljon, varsinkin kasvuiässä.

        Sulla taitaa riivata siel päässä kakara!! Jokaisen koira ihmisen pitäis tajuta että jos koira ei tee niin kun sanotaa se ei ole vapaana yleisillä paikoilla jos koira tottelee omistaja tietää mitä tekee niin se siitä!! Ja se on vaan koira ei se purema tapa miten joillekkin ihmisille on koira niin vaarallinen otus?? Suomessa on 600 000 koiraa ja onko 60 vuoden aikana 4 ihmistä kuollu koiran takia niin on se hirveen vaarallinen peto:) Montako ihmistä on kuollu ihmisen takia kuudessakytä vuodes?? Että olkaa hiljaa!!!


      • rauhoittaa
        antaa kirjoitti:

        ihmiselle joka pelkää kuollakseen koiria jonkin verran enemmän turvaa, kuin irti oleva koira.
        Esimerkiksi itse pelkään sakemanneja ihan todella, koska sellainen on hyökännyt kimppuuni pienenä. Ja itselläni on siis pari koiraa.
        Väistän yleensä tien toiselle puolelle, jos nään sakemannin tulevan vastaan. Mutta aina ei ole sellaista mahdollisuutta väistää. Ja haluaisin, että koirani eivät pelkäisi niinkään sakemanneja, joten joskus yritän mennä niiden ohi. Ja todellakin silloin pelkään aivan hulluna, jos koira on irti, vaikka kävelisi omistajansa vieressä. Vieras ihminen (kuten ei myöskään omistaja) voi tietää varmasti hyökkääkö koira. Ja se hihna tuo pientä varmuutta asiaan, että se koira ei pääse luokseni.
        Joten olisi oikeasti kiva, että ajattelisitte muitakin kuin itteänne ja koirianne. Metsässä minun puolestani saa pitää koiraansa irti silloin kun laki sen sallii. Mutta jos ihmisiä on lähellä, niin ei se ole niin kova työ pistää se koira siihen hihnaan. Vai ovatko ihmiset niin laiskoja, että sen hihnan kiinni laittaminen on ylivoimainen asia?

        Kyllähän se on niin että parempi pitää koiraa kiinni.Se on eri asia jos ollaan tuolla metsäpolulla mutta jos tulee joku vastaan ilman koiraa tai koiran kanssa niin parempi laittaa kiinni.Onko se niin vaikeeta?


      • ninnimii

        Aivan kuin se koira ei pääsisi syömään niitä metsälintuja ja repimään jäniksiä ja ohikulkijoita siinä viiden metrin flexissä. En todellakaan aio koiran koko elämää roikottaa sitä narun päässä. Että tervetuloa vaan monottamaan, vaikka muija olenkin.. (ainiin, mutta eikös Suomen laissa siellä suurempien ongelmien eli koiran kiinnipitosäännösten lisäksi ole jotain lakeja pahoinpitelystäkin..)


      • love dogs
        ninnimii kirjoitti:

        Aivan kuin se koira ei pääsisi syömään niitä metsälintuja ja repimään jäniksiä ja ohikulkijoita siinä viiden metrin flexissä. En todellakaan aio koiran koko elämää roikottaa sitä narun päässä. Että tervetuloa vaan monottamaan, vaikka muija olenkin.. (ainiin, mutta eikös Suomen laissa siellä suurempien ongelmien eli koiran kiinnipitosäännösten lisäksi ole jotain lakeja pahoinpitelystäkin..)

        Voiko pientä pentua pitää pihassa jos on oma piha metsän keskellä?? Minusta koira saa olla metsässä vapaa.


      • Anonyymi

        Koita nulikka loytää aikuinen isähahmo auttamaan aikuistumisessa.


    • perheen isä

      Ymmärrän tilanteesi, mutta ymmärrän myös sitä vastaan tulijaa. Joku ihminen voi pelätä myös kiltin oloista koiraa ja se pitäisi myös huomioida. voi helpottaa tilannetta, jos koira pysyy n.5m säteellä sinusta ja kun vastaan tulee ihminen käsket koiran sivulle.

      "mitä mieltä olette tästä? pitääkö luotettava koira olla aina mainitsemillani metsäteillä yms. kiinni?"

      Tähänkin tarvitaan maanomistajan lupa jos koiraasi irti pidät toisen mailla. Muuten voi kulkea jokamiehen oikeudella.

      • mm.metsässä

        Yli 30 vuotta olen kulkenut koirieni kanssa ilman hihnaa metsissä ja niityillä ilman mitään ongelmia.

        Koiria pelkääville suosittelen tutustumaan koirien elekieleen, niin että erottaa vihaisen rauhallisesta. Säästää hermoja, kun ei tarvi turhasta pelätä.
        Itse en ole koskaan kohdannut vihaista koiraa eikä omani ole koskaan olleet vihaisia kenellekään. Koirapelko on usein ilmentymä jostain muusta henkisestä ongelmasta.


      • just näin
        mm.metsässä kirjoitti:

        Yli 30 vuotta olen kulkenut koirieni kanssa ilman hihnaa metsissä ja niityillä ilman mitään ongelmia.

        Koiria pelkääville suosittelen tutustumaan koirien elekieleen, niin että erottaa vihaisen rauhallisesta. Säästää hermoja, kun ei tarvi turhasta pelätä.
        Itse en ole koskaan kohdannut vihaista koiraa eikä omani ole koskaan olleet vihaisia kenellekään. Koirapelko on usein ilmentymä jostain muusta henkisestä ongelmasta.

        Omasta päänupista kiinni pelkääkö ja myös se että hallitseeko oman koiransa.
        Hysteerikot voi pilata rauhallisen lenkin kiljumalla jo kaukaa ja sättimällä omistajaa. Kerran yks mies heitti kivellä koiraani, vaikka olimme ihan reilun etäisyyden päässä. Onneksi ei osunut. Siinä tapauksessa olisin mennyt ottamaan henkilötiedot ylös ja ottanut yhteyttä poliisiin. Ei ollu pesintäaika ja omassa mettässäni kuljin.


      • bobtail_boy
        just näin kirjoitti:

        Omasta päänupista kiinni pelkääkö ja myös se että hallitseeko oman koiransa.
        Hysteerikot voi pilata rauhallisen lenkin kiljumalla jo kaukaa ja sättimällä omistajaa. Kerran yks mies heitti kivellä koiraani, vaikka olimme ihan reilun etäisyyden päässä. Onneksi ei osunut. Siinä tapauksessa olisin mennyt ottamaan henkilötiedot ylös ja ottanut yhteyttä poliisiin. Ei ollu pesintäaika ja omassa mettässäni kuljin.

        minä pidän vapaana kyllä koiraani NS turvapaikassa eli minun pitää nähdä noin 100m ,ympärilleni! ja kytken heti koirani kun näen lähestyvän ihmisen,en halua että kukaan joutuu pelkäämään turhaan koiraani....toivoisin että muutkin kytkisivät koiran kanssa vastaavassa tilanteessa...


      • kiinni turhaan
        bobtail_boy kirjoitti:

        minä pidän vapaana kyllä koiraani NS turvapaikassa eli minun pitää nähdä noin 100m ,ympärilleni! ja kytken heti koirani kun näen lähestyvän ihmisen,en halua että kukaan joutuu pelkäämään turhaan koiraani....toivoisin että muutkin kytkisivät koiran kanssa vastaavassa tilanteessa...

        En tosiaankaan laita koiraa hihnaan, jos joku sattuu 100m:n päässä kulkemaan. Koirani ei mene kenenkään lähelle ilman lupaani, joten lenkkeily metsässä on turvallista, kaikille. Jos joku pelkää 100m:n päässä irrallaan olevaa koiraa, niin sais hakeutua hoitoon.


      • vapaalla mielellä
        kiinni turhaan kirjoitti:

        En tosiaankaan laita koiraa hihnaan, jos joku sattuu 100m:n päässä kulkemaan. Koirani ei mene kenenkään lähelle ilman lupaani, joten lenkkeily metsässä on turvallista, kaikille. Jos joku pelkää 100m:n päässä irrallaan olevaa koiraa, niin sais hakeutua hoitoon.

        Minulla myös vapaana aina metsässä!

        Ja toisaalta koira on suurempi uhka hihnassa, siittä se ei pääse karkuun jos sitä pelottaa, mutta vapaana se voi itse karttaa jos se ei halua sinua lähelleen, ja jos koirani päättää hihnasta lähteä niin
        minulla ei siihen sanan valtaa ole, vaika hauiksessa ruista on, jos se niin haluaa niin se lähtee.

        Ei kukaan pitele yli 30 kiloista koiraa jolla on lihakset ok kuosissa. saa olla todellakin painon nostaja, mutta pikku koirathan ei pääse hihnasta mihkään vaikka kuinka repii.

        Minua ei haittaa koiran kakat tien varsilla joten ei myöskään koira vapaana, kuhan se on
        hallinnassa, tai vaikka ei hallinnassa ole, mutta sitten pitää olla kiltti. parasta on
        saada kesken lenkin muisku poskelle ;)

        Pitäkää kaikki vaan koirianne vapaana, ja naurakaa ihmisille jotka valittaa :D
        Ne saa hyvän mielen jos sua alkaa kiukuttaa, mutta saat niille pahan mielen
        jos vain naurat päin naamaa :D Niin mä teen, tiedän
        että oon todella V******** ihminen, mutta mä en turhasta jaksa tressata :D


      • muisku sulle
        vapaalla mielellä kirjoitti:

        Minulla myös vapaana aina metsässä!

        Ja toisaalta koira on suurempi uhka hihnassa, siittä se ei pääse karkuun jos sitä pelottaa, mutta vapaana se voi itse karttaa jos se ei halua sinua lähelleen, ja jos koirani päättää hihnasta lähteä niin
        minulla ei siihen sanan valtaa ole, vaika hauiksessa ruista on, jos se niin haluaa niin se lähtee.

        Ei kukaan pitele yli 30 kiloista koiraa jolla on lihakset ok kuosissa. saa olla todellakin painon nostaja, mutta pikku koirathan ei pääse hihnasta mihkään vaikka kuinka repii.

        Minua ei haittaa koiran kakat tien varsilla joten ei myöskään koira vapaana, kuhan se on
        hallinnassa, tai vaikka ei hallinnassa ole, mutta sitten pitää olla kiltti. parasta on
        saada kesken lenkin muisku poskelle ;)

        Pitäkää kaikki vaan koirianne vapaana, ja naurakaa ihmisille jotka valittaa :D
        Ne saa hyvän mielen jos sua alkaa kiukuttaa, mutta saat niille pahan mielen
        jos vain naurat päin naamaa :D Niin mä teen, tiedän
        että oon todella V******** ihminen, mutta mä en turhasta jaksa tressata :D

        "jos koirani päättää hihnasta lähteä niin
        minulla ei siihen sanan valtaa"

        "Minua ei haittaa koiran kakat tien varsilla joten ei myöskään koira vapaana, kuhan se on
        hallinnassa"

        No sinulla koirasi ei ole hallinnassa eikä sinuun luota....


      • Ison emäntä
        muisku sulle kirjoitti:

        "jos koirani päättää hihnasta lähteä niin
        minulla ei siihen sanan valtaa"

        "Minua ei haittaa koiran kakat tien varsilla joten ei myöskään koira vapaana, kuhan se on
        hallinnassa"

        No sinulla koirasi ei ole hallinnassa eikä sinuun luota....

        Niin, mullakin koira painaa 45kg ja minä 50kg, joten ei siinä paljoo vois tehdä, jos se siitä rytkäsis menemään. Pidän koiraani metsissä ja pelloilla vapaana, se on erittäin hyvin koulutettu ja koulutan tavallaan aina sitä ulkoiluttaessani.
        Aina löytyy näitä valittajia, usein vähän psyk.ongelmaa kai taustalla, joten ei heille ihan viittis päin näköä mennä nauramaan, sairaita kun ovat. En ole koskaan jäänyt väittelemään huutelijoiden kanssa, vaan ohittanut vain komiasti koira rauhallisesti vierellä lönkytellen. Huomaavat yleensä pian huudelleensa ihan turhaan. Koirani ei ole tippaakaan kiinnostunut heistä eikä heidän kersoistaan, sitä on ihan turha pelätä.


      • Muuten ok
        Ison emäntä kirjoitti:

        Niin, mullakin koira painaa 45kg ja minä 50kg, joten ei siinä paljoo vois tehdä, jos se siitä rytkäsis menemään. Pidän koiraani metsissä ja pelloilla vapaana, se on erittäin hyvin koulutettu ja koulutan tavallaan aina sitä ulkoiluttaessani.
        Aina löytyy näitä valittajia, usein vähän psyk.ongelmaa kai taustalla, joten ei heille ihan viittis päin näköä mennä nauramaan, sairaita kun ovat. En ole koskaan jäänyt väittelemään huutelijoiden kanssa, vaan ohittanut vain komiasti koira rauhallisesti vierellä lönkytellen. Huomaavat yleensä pian huudelleensa ihan turhaan. Koirani ei ole tippaakaan kiinnostunut heistä eikä heidän kersoistaan, sitä on ihan turha pelätä.

        jos ihmiset pitää silloin koiriaan vapaana, kun ne tosiaan on koko ajan hallinnassa. Kurjia tilanteita tuolla poluilla on silloin, kun vastaan tulee pitkälti ihmisen edellä vapaana koira, joka suoraan tulee oman hihnassa olevan koirani luo mahtailevin elein ja silloin äkkiä voi syntyä ikävä tilanne. Eli se on väärin, että vapaana oleva koira saa liikuskella niinkuin huvittaa eikä omistaja pidä mitään väliä.


      • 23=3
        Muuten ok kirjoitti:

        jos ihmiset pitää silloin koiriaan vapaana, kun ne tosiaan on koko ajan hallinnassa. Kurjia tilanteita tuolla poluilla on silloin, kun vastaan tulee pitkälti ihmisen edellä vapaana koira, joka suoraan tulee oman hihnassa olevan koirani luo mahtailevin elein ja silloin äkkiä voi syntyä ikävä tilanne. Eli se on väärin, että vapaana oleva koira saa liikuskella niinkuin huvittaa eikä omistaja pidä mitään väliä.

        kiimainen narttukoira vastaan.Ei silloin usko mikäöäön koira omistajan komentoja.Minä annan kaasua koiralle joka meinaa pökkiin tulla minun koiraa taajamassa.On lisäksi ihan laillista jos kaasulupa.PS.kaasu tehoaa hyvin isänträänkin jos meinaa kraiveriin uida.Ei tarvita punttisaleja.


      • olli kyttä
        23=3 kirjoitti:

        kiimainen narttukoira vastaan.Ei silloin usko mikäöäön koira omistajan komentoja.Minä annan kaasua koiralle joka meinaa pökkiin tulla minun koiraa taajamassa.On lisäksi ihan laillista jos kaasulupa.PS.kaasu tehoaa hyvin isänträänkin jos meinaa kraiveriin uida.Ei tarvita punttisaleja.

        Koiralla ei ole kyynelkanavia, johon kaasun vaikutus perustuu. Anna vain sitä kaasua omistajalle niin saat syytteen törkeästä pahoinpitelystä ja korvaukset päälle.


      • tyttö&saku
        olli kyttä kirjoitti:

        Koiralla ei ole kyynelkanavia, johon kaasun vaikutus perustuu. Anna vain sitä kaasua omistajalle niin saat syytteen törkeästä pahoinpitelystä ja korvaukset päälle.

        itse pidän koiraani irti AINA kun se on mahdollista! Toki tässä pihapiirissä koira on kytkettynä, entisessä (rivari pihassa) ei ollut kun köpöteltiin autolle, tai kivenheiton päähän rannalle. Toki se oli rinnallani ja jos näin naapureihin tulevan vieraita, otin koiran varalta kiinni, jos sattuu joku pelkäämään. Aina on metsässä, montuilla, koirien uimapaikoilla, metsäteillä, pelloilla ollu koira irti. Eikä ole ongelmia ollut.
        Sinulle joka sanoit pelkääväsi sakemanneja, niin annat kuvan koirillesi pelolla. En halua väheksyä pelkoasi, mutta koirasi aistivat sen sinusta ja mitä tämä kertoo niille?

        Entäpä kun koira otetaan kiinni esim. siellä metsässä kun ihminen tulee vastaan, okei, olen itsekkin ottanut kun kysyn ensin että haittaako koira teitä, jos ei, niin koira saa luvan kanssa mennä tutustumaan. Mutta jos koira otetaan jokakerta kiinni ihmisen sen tullessa näköpiiriin, tämäkin kertoo sille jotain:) ihminen=minut otetaan kiinni=ei kiva asia ollenkaan! Tai miksi omistaja kytkee minut ja varsinkin kun tulee niitä turpaa aukovia pelkureita/muuten vaan valittajia vastaan, koira kokee tämän epämiellyttävänä.

        tiedän lait, enkä mene pesintä aikaan pikkulintuja kiusaamaan. Mutta pidän koiraani irti ja sillä hyvä! Todella hyvää treeniä niinkuin joku sanoikin =) ja samalla saat koiraasi todella upean kontaktin ja vapaana ollessa voi tosiaan näitä tottelevaisuuksia tehdä ym.. kivaa :)


      • Anonyymi
        kiinni turhaan kirjoitti:

        En tosiaankaan laita koiraa hihnaan, jos joku sattuu 100m:n päässä kulkemaan. Koirani ei mene kenenkään lähelle ilman lupaani, joten lenkkeily metsässä on turvallista, kaikille. Jos joku pelkää 100m:n päässä irrallaan olevaa koiraa, niin sais hakeutua hoitoon.

        Koirat on pidettävä kiinni 1.3.-19.8. välisenä aikana jota muutamat rakkien omistajat eivät vieläkään tajua, annetaan koiran juosta 50m omistajasta joka hyppii jokaisen vastaan tulevan muun liikkujan päälle sotkien vaatteet , jos huomautat niin haukkumiset saat omistajalta heti, missä teidän järki on ja lukekaa irtipitosäädökset, koiraveron takaisin perintään 400 - 500 € / v


    • epskula

      Koiraa saa pitää irti lenkillä, jos se on kurissa, tulee käskystä luokse, eikä ole haitaksi muille liikkujille, tai millekkään muulle siellä olevalle.

      Meillä on kanssa koirat monesti irti lenkillä, enkä keksi yhtään mitään syytä, koska pysyvät hallinnassa kokoajan, ei siinä ole mitään ongelmia.

      Mutta koiraa ei saa päästää irti juoksentelemaan ilman, että itse näkee, missä se liikkuu, tai et se tottelee tarvittavia käskyjä.

      Irtokoirat ja vapaanapito on kuitenki eriasia. Ite en ymmärrä näitä koiravihaajia, mistä ne on päähänsä saanu, ettei koiraa saa irti pitää, jos sen täysin hallitsee.

      Vain metsäkoirat tai tottelemattomat koirat hihnassa, paitsi metsäkoiraa ei kannata päästää irti, muutako käyttäessään metsällä, ellei se lähde mihinkään.

      Mutta jos ei ole varma lähteekö koira pylkkiin tmv, nii sillo ei irti kannata päästää.

    • dog hater

      idiootti totta kai pitää pitää kiinni, kun lakikin niin sanoo! Ja se vastaantulija ei voi tietää millainen oma koirasi on! Yritä kyetä ajattelemaan omaakin napaasi pidemmälle, ja ota muutkin ulkoilijat huomioon, äläkä ole niin itsekeskeinen!

      "missä ihmeessä muualla kuin koirapuistossa tai muulla aidatulla alueella koiraa sitten voisi pitää vapaana?"
      Vastaan: No ei missään! Paitsi kotonasi. Ja metsässä tms., kunhan se on riittävän kaukana asutuksesta.
      JA YMMÄRTÄKÄÄ ELUKAN OMISTAJAT TÄMÄ: KOIRA EI MITENKÄÄN KÄRSI KIINNIPITÄMISESTÄ!!!

      • piiripienipyörii

        Koiran omistajuus ei ole voimailu laji,kun joku tuolla pullisteli oman habansa kanssa.Peruskoulutettu koira pysyy hihnassa repimättä,ja riuhtomatta jne.Nätisti omistajan vierellä.
        Metsässä vapaana pito on mielestäni ihan ok.,kun tietää koiran tulevan kutsusta.On maanomistajan lupa,ja jonkun tullessa vastaan kytkee koiran.Näin se on laissakin,ja terveellä maalaisjärjellä ajateltuna oikein.
        Minulla on koira,ja se on päivittäin metsässä irti.
        Koira ei kärsi kiinnipitämisestä muutenhan,jos näin olisi se luokiteltaisiin eläinsuojelu rikokseksi. Ei se siitä silti järin nautikkaan,vaan koira nauttii päästessään edes joskus juoksemaan irti(metsässä).
        Jokainen koiranomistaja haluaa koiransa kokevan tämän ilon silloin tällöin,vaikka koirapuistossa,tai siellä metsässä maanomistajan luvalla.

        Minun mielestäni tästä asiasta on turha kiistellä :)


      • Hauhau..
        piiripienipyörii kirjoitti:

        Koiran omistajuus ei ole voimailu laji,kun joku tuolla pullisteli oman habansa kanssa.Peruskoulutettu koira pysyy hihnassa repimättä,ja riuhtomatta jne.Nätisti omistajan vierellä.
        Metsässä vapaana pito on mielestäni ihan ok.,kun tietää koiran tulevan kutsusta.On maanomistajan lupa,ja jonkun tullessa vastaan kytkee koiran.Näin se on laissakin,ja terveellä maalaisjärjellä ajateltuna oikein.
        Minulla on koira,ja se on päivittäin metsässä irti.
        Koira ei kärsi kiinnipitämisestä muutenhan,jos näin olisi se luokiteltaisiin eläinsuojelu rikokseksi. Ei se siitä silti järin nautikkaan,vaan koira nauttii päästessään edes joskus juoksemaan irti(metsässä).
        Jokainen koiranomistaja haluaa koiransa kokevan tämän ilon silloin tällöin,vaikka koirapuistossa,tai siellä metsässä maanomistajan luvalla.

        Minun mielestäni tästä asiasta on turha kiistellä :)

        KOIRIEN TULEE KOHDATA TASAVERTAISESTI HIHNOISSA! JOS TOISELLA ON KOIRA VAPAANA ON MYÖS TOISELLA OIKEUS PÄÄSTÄÄ OMANSA VAPAAKSI. ON TODELLA EPÄREILU ASETELMA TOINEN HIHNASSA JA TOINEN IRTI. HIHNASSA OLEVA KOIRA EI OLE SILLOIN "TURVASSA" JA HIHNAN TULISI OLLA KOIRALLE TURVALLINEN PAIKKA.

        JOSKUS ON AJATELTAVA ASIOITA MITEN KOIRAT NE NÄKEE...EIKÄ MIKÄ SINUN MIELESTÄ ON TYLSÄÄ JA MIKÄ KIVAA.

        ETTÄ TÄLLÄSTÄ...

        KYLLÄHÄN NIITÄ VAPAANA VOI PITÄÄ VAIKKA METSÄSSÄ, MUTTA KIINNI KUN JOKU TULEE. VAIKKA SITTEN KÄDELLÄ PANNASTA JOS ON VAIKEA NAPSAUTTAA HIHNAA EDES HETKEKSI KIINNI.

        KOIRIEN OMISTAJA.


      • 6+4
        Hauhau.. kirjoitti:

        KOIRIEN TULEE KOHDATA TASAVERTAISESTI HIHNOISSA! JOS TOISELLA ON KOIRA VAPAANA ON MYÖS TOISELLA OIKEUS PÄÄSTÄÄ OMANSA VAPAAKSI. ON TODELLA EPÄREILU ASETELMA TOINEN HIHNASSA JA TOINEN IRTI. HIHNASSA OLEVA KOIRA EI OLE SILLOIN "TURVASSA" JA HIHNAN TULISI OLLA KOIRALLE TURVALLINEN PAIKKA.

        JOSKUS ON AJATELTAVA ASIOITA MITEN KOIRAT NE NÄKEE...EIKÄ MIKÄ SINUN MIELESTÄ ON TYLSÄÄ JA MIKÄ KIVAA.

        ETTÄ TÄLLÄSTÄ...

        KYLLÄHÄN NIITÄ VAPAANA VOI PITÄÄ VAIKKA METSÄSSÄ, MUTTA KIINNI KUN JOKU TULEE. VAIKKA SITTEN KÄDELLÄ PANNASTA JOS ON VAIKEA NAPSAUTTAA HIHNAA EDES HETKEKSI KIINNI.

        KOIRIEN OMISTAJA.

        Koiran irtipitämiseen pitää AINA olla maanomistajan lupa, joten metsässäkään ei koiraa ei saa noin vain irti laskea!


    • niinsaatana

      Itse käytän koiria paljon metsissä sun muualla lenkeillä, ja aina vapaana..
      Vaikka varmaankin pystyisin tottelevaisuuden puolesta niitä kaupungissakin pitämään irti, en sitä tee.. Koska vihaan yli kaiken näitä jotka pitävät kaupungissa koiriansa irti, koira kulkee 20m omistajaa edellä ja ei sitten aina tottelekkaan?
      Mitä jos minun sakemanni ei tykkääkkään jostakin syystä siitä seropista joka sieltä tulee iloisena tervehtimään, sitten taas kirjoitellaan lehdissä kuinka mielenvikaisen koiran omistan..

    • Pykäliä...

      Asiahan on näin, että koiran irti/kiinni pitäminen perustuu metsästyslakiin. Lain mukaan saat pitää koiraasi irti taajama-alueen ulkopolella, maanomistajan tai alueen metsästysseuran luvalla (20.8.-28.2.).

      Muuna aikana (1.3.-19.8.) , myös taajama-aluen ulkopuolella, koira on pidettävä kytkettynä, tai välittömästi kytkettävissä, joka tarkoittaa, että koira tulee luokse käskettäessä, ei lähde kauas omistajansa luota ja on omistajansa hallinnassa myös ollessaan irti. Koira ei saa häiritä riistaeläinten pesintäaikaa. Kiinnipitovelvollisuus ei koske alle 5 kk ikäisiä pentuja. Eikä myöskään virkatehtävissä olevia koiria.

      Itse pidän koiraani yleensä metsässä liikkuessani irti, mutta yleensä liikun koirani kanssa luvallisilla alueilla. Olen pitänyt koiraani irti myös alueilla, johon en ole kysynyt lupaa, tällöin kuitenkin olen erityisen tarkkaileva ja kytken koirani heti kun ihmisiä, koiria tai autoilijoita tulee vastaan.

      Omasta mielestäni on hieman liian tiukkapipoista kieltää koiran irrallaan olo metsässä/metsäautoteillä/poluilla, jos koira on sellainen ettei se omistajansa luota kauaksi lähde.

      Joku ylempänä mainitsi, että 'metsästyksen vartijalla' on oikeus ampua toistuvasti irti oleva koira. Mutta näin ei ole, ellei 'metsästyksen vartialla' tarkoiteta poliisia. Maanomistaja tai metsästysoikeuden haltija voi poistaa koiran luvattomalta alueelta tai ottaa sen talteen, mutta oikeus tappaa koira on vain poliisilla.

      • maal.ainen

        Kuinka voit olla varma ettei koirasi yhtä-äkkiä säntää kiimaisen nartun perään, ryntää taistelukutsun esittäneen uroksen luo, lähde kiitämään jäniksen perään jne.

        Vaikka koira olisi koulutettu, tottelevainen ja kiltti, niin se on kuitenkin vain eläin joka voi toimia ennalta-arvaamattomasti ja myös olla kuuro omistajan komennoille ja käskyille.

        Vapaana liikkuminen on koiralle hyväksi, mutta täydellisen irtipitämisen sijaan kannattaisi koira olla kytkettynä jälkiliinaan, sillä sen avulla koiran saa pysäytettyä helpommin ja nopeammin.

        FAKTAA koirien kiinni- ja irtipidosta löytyy viimeisimmästä Koiramme-lehdestä eli syyskuun numerosta jossa kattava tietopaketti alkaen sivulta 6. Kun tuon artikkelin lukee viisastuu jo paljon.


      • Pykäliä..
        maal.ainen kirjoitti:

        Kuinka voit olla varma ettei koirasi yhtä-äkkiä säntää kiimaisen nartun perään, ryntää taistelukutsun esittäneen uroksen luo, lähde kiitämään jäniksen perään jne.

        Vaikka koira olisi koulutettu, tottelevainen ja kiltti, niin se on kuitenkin vain eläin joka voi toimia ennalta-arvaamattomasti ja myös olla kuuro omistajan komennoille ja käskyille.

        Vapaana liikkuminen on koiralle hyväksi, mutta täydellisen irtipitämisen sijaan kannattaisi koira olla kytkettynä jälkiliinaan, sillä sen avulla koiran saa pysäytettyä helpommin ja nopeammin.

        FAKTAA koirien kiinni- ja irtipidosta löytyy viimeisimmästä Koiramme-lehdestä eli syyskuun numerosta jossa kattava tietopaketti alkaen sivulta 6. Kun tuon artikkelin lukee viisastuu jo paljon.

        Varma en voi olla, enkä niin sanonutkaan. Siksipä yleensä liikunkin luvallisilla alueilla.


    • kebbbana

      Lainkuuliaisuushan on niin suhteellista: kuinka moni puhuu kännykkä korvalla autoa ajaessaan? On tehty lakeja ja säädöksiä, joista ei ihmisten oikeustaju enää olekaan yhtä mieltä, osa pitää säädöksiä väärinä tai turhina. Itsekin ajattelen, että on koiran kiusaamista, ellei se ikinä pääse vapaaksi. Mikä elinkautisvanki se on?

    • jeps näin se on

      Niinpä kyllä koiran pitää välillä päästä vapaaksikin juoksentelemaan! Onhan niitä kaikenmaailman psykopaatteja,murhaajia,raiskaajia ynnä muita sellaisia vvapaalla jalalla ja voin sanoa että on kyllä miljoona kertaa vaarallisempia kun joku viaton kiltti koira!

      • Anonyymi

        Joo, 800 miljoonaa kertaa rikolliset pureskelee vuosittain ihmisiä kadulla, ihan hirveää. Rakkihulluus todellakin vie järjen.


    • Koirat kytkettynä

      Koiraa saa pitää vapaana vaan ja ainostaan maanomistajan luvalla (metsästyslaki). Tuskinpa ovat ne isottelijat, jotka pitävät koiraansa vapaana (vaikka nätisti kulkisikin) esim. kävelyteillä kysyneet maanomistajan (valtio, kunta kaupunki) lupaa irtipitämiseen.

    • 1013

      Mulla aina Pet Correctorin kaasu mukana. Se on vaaraton koiralle ja pitää vaan inhottavan äänen. Irtokoirat saa siitä jos lähelle tunkee ja jos ei kaasu auta, niin annan monoa ihan huolella. Koirat kiinni yleisillä paikoilla ja taajamassa sekä taajaman lähettyvillä olevissa metsissä.
      Kuten joku jo aikaisemmin tuolla kirjoitti, niin nämä joiden koirat juoksentelee vapaasti aiheuttaa juuri sitä koiravihaa ihmisissä ja sitten on niitä myrkytettyjä herkkupaloja ympäri kaupunkia ja metsiä. Siinä kärsii sitten nämä lainkuuliaisetkin koiranomistajat.
      Itsekkäitä paskiaisia olette jotka pitää koiraansa vapaana.

    • Anonyymi

      Kaikki te helvetin uunot jotka pidätte "meiän pikku nöpöä rekkua, koskaan tehny mitään tui tui" irti olette syy siihen miksi jengi laittaa lasinsiruja nakkeihin ja jättää maastoon.

      • Anonyymi

        Näin on. Kun viranomaiset ja poliitikot ei saa tätä koiraongelmaa hoidetuksi, niin kansalaiset joutuvat ottamaan oikeuden omiin käsiin.

        Sitten ihmetellään kun Suomeen ei synny lapsia. Itse en uskalla kutsua lapsiperheitä edes kylään enää, kun täällä haja-asutusalueella pidetään vaarallisia koiria irrallaan. Yhtään ei uskalla jättää kouluikäisiäkään yksin pihalle leikkimään. Koska tahansa voi irrallaan olevien isojen koirien lauma hyökätä pihaan.


    • Anonyymi

      Koirani on jo 12 vuotias ja aina ollut irrallaan. Likenteessäkin käyttäytymisen on oppinut parin tormäyksen jälkeen. Joskus lapset tai vanhempansa kysyvät, saako sitä silittää ja saahan sitä. Jos tilanne ei koiraa miellytä, se lähtee vain pois. Lenkillä se tekee varmaan tuplamatkan isäntäänsä verrattuna.

    • Anonyymi

      Mä pidän omalla maallani irti.Kylillä en.Mun koira ei tykkää iholle tunkevista vieraista koirista ja niitä se uhkaa purta.Mutta sillä on paljon kaverikoiria, joiden kanssa se leikkii kun treffaillaan lenkeillä hihnoissa, tai kyn tulevat meille kylään niin annetaan koirien riekkua.
      Jos on omaa maata, voi irti siellä pitää, ja pihalla Mut jos ei ole, kannattaa viedä koirapuistoihin juoksemaan vapaasti.
      Muiden alueilla irtipito on kokonaan kielletty.
      Metsästäjien mailla on loukkuja, irtokoira voi mennä niihin.Se olis noloa.Ku ei oo lupaa irti piää.

    • Anonyymi

      Turha aloittajan kysellä moista. Koira on pidettävä kiinni aina. Hihnaan pituus saa olla max. 2,5 m. Nämä ovat helposti tarkastettavia asioita jotka on syytä opiskella heti kun halu hankkia koira tai jonkinlainen muu eläin tulee.

    • Anonyymi

      Omistajalle tuomio murhan yrityksestä/murhasta aina kun rakkinsa puree ihmisiä.

      • Anonyymi

        Koiran omistaja joutuu korvaamaan koiran likaamat vaatteet sekä kynsillään piloille raapimat vaatteet, koiransa irti pitävät voisivat ajatella myös tämän.


    • Anonyymi

      Ei ole edelleenkään laillista ulkoiluttaa vapaana koiraa. Tuo on määräyksissä, kehotuksissa ja laissa määrätty. Puruherkän, usein luonnevikaisen vartiokoiran irtipito on laitonta. Lisäksi on silkkaa kidutusta pitää kipeää eläintä vapaana ilman lääkkeitä. Suosittelen käyttämään eläintä eläimille tarkoitetuilla lääkäreillä, ns, eläinlääkäreillä, he usein neuvovat ja auttavat pulmatilanteessa. Heillä on koirista paljon tietoa ja he auttavat, korvausta vastaan tietenkin. Jos lähellä ei ole eläinlääkäriä kannattaa kysellä sosiaaliviranomaisilta eläinlääkäriseteliä joka korvaa ainakin osan eläimen hoidosta yksityisellä puolella. Kunnallisiin eläinlääkäreihin on pitkät jonot.

    • Anonyymi

      Yli 80 000 turhaa ihmnisten raatelua vuosittain kun rakkihullut ei pidä rakkejaan kiinni, eläimet siihen päälle. Kuonokoppa pitäisi olla ehdoton vaatimus, koska ette hallitse rakkejanne edes hihnassa. Onneksi rakit pian kielletään tai tulee useimmille liian kalliiksi pitää, monet ei halua maksaa edes sirutusta.

    • Anonyymi

      Tää on tää kieltokulttuuri menossa, ihan kaikki säänneltyä ja rajoitettua ja varsinkin varmistettua, ettei ikinä koskaan käy mitään. Mitä sitten jos jääpi elämä elämättä kunhan turvassa ollaan?
      Eiku.

      • Anonyymi

        Menettääkö rakkihullut elämänhalunsa jos eivät saakaan enää raateluttaa ihmisä 80 000x vuosittain kuonokopan takia. Ehkäpä joku muu harrastus, murhapelit tai mennä vaikka sotimaan jonnekin jos väkivallasta tykkää.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe