Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Katinkultamonni

ällötys

Olen ajatellut hankkia akvaani (128l) pari katinkultamonnia, lajikuvaukset antavat ymmärtää että kala on rauhallinen ja pitäisi tulla toimeen muiden kalojen kanssa, onko teillä kenelläkään kokemuksia? (muut kalat:
1 partaimumonni
9 kardinaalitetraa
2 kuparinuoliaista
2 kääpiönuoliaista
2 kääpiörihmakalaa)
Katinkultamonneja näyttää olevan kahden erivärisiä, sellaisia kauniin kullan keltaisia, jollaisia haluaisin itselleni ja sellaisia tummia, onko kyseessä todella sama laji ja jos on niin mistä väriero johtuu, sukupuolesta?

18

1183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RRR
      • ällötys

        Mulla on kotona sellainen kirja, jossa on kuva kauttaaltaan kullankeltasesta katinkultamonnista, mutta netistä en ole löytänyt yhtään niin keltaista...onkohan kuvan kala joku ihan muu...


      • RRR
        ällötys kirjoitti:

        Mulla on kotona sellainen kirja, jossa on kuva kauttaaltaan kullankeltasesta katinkultamonnista, mutta netistä en ole löytänyt yhtään niin keltaista...onkohan kuvan kala joku ihan muu...

        Joskus saattaa olla että kirjoissa on hieman vanhaa tietoa??
        Netissä yleensä tieto tuoreempaa kun on helpompi päivitellä...

        Parotocinclus jumbo pistäs toi nimi googleen ja katso löytyykö mitään??

        http://www.planetcatfish.com/core/
        Tuossa kans hyvä sivusto

        http://kapsi.fi/~skare/akvaario/katinkultamonni.html


      • RRR

      • ällötys
        RRR kirjoitti:

        Pistän sitte näköjään samoja linkkejä joka viestiin??? ;OD

        Kirja on 2000-luvun alusta nimeä en muista... enkä pääse heti paikalla tarkistamaan, kun olemme juuri muuttaneet ja meillä ei vielä kotona toimi netti...akvaarion siirto onnistui ihan ok, kalat oli reilu viikko sitten vähän "vaisuja", mutta nyt näyttävät voivan hyvin, tetrojen värit loistavat ja ovat kovin "eläväisiä".


      • RRR
        ällötys kirjoitti:

        Kirja on 2000-luvun alusta nimeä en muista... enkä pääse heti paikalla tarkistamaan, kun olemme juuri muuttaneet ja meillä ei vielä kotona toimi netti...akvaarion siirto onnistui ihan ok, kalat oli reilu viikko sitten vähän "vaisuja", mutta nyt näyttävät voivan hyvin, tetrojen värit loistavat ja ovat kovin "eläväisiä".

        Pistele sitten tietoa kun kerkiät ;OD

        Juu hetken ne yleensä "mököttää" ja sitten taas normaali meno päällä...


      • ällötys
        RRR kirjoitti:

        Pistele sitten tietoa kun kerkiät ;OD

        Juu hetken ne yleensä "mököttää" ja sitten taas normaali meno päällä...

        Tarkistin illalla sen kirjan ja ei se kuva ollutkaan siinä ja nyt sitten en enää muista että missä se oli. Kotona on kyllä vinot pinot lehtiä ja esitteitä kirjastonkirjat. Katínkultaa olen tutkiskellut, se kiinnostaa kaivautumisensa vuoksi ja mieheni tuntuu tykkäävän siitä meidän monnista, joten akvaariossa olisi toinen samantyyppinen kala. Miehen puolesta akvaariossa ei mitään muuta kalaa tarvitsisi ollakkaan.


    • fish KING

      Hyvä luonnehdinta lontooksi .. http://www.planetcatfish.com/cotm/cotm.php?article_id=164

      Onko noi nuoliaiset nuoliaisia vai monnisia?
      - nimet muistuttaa erehdyttävästi kääpiö monnisia ja kuparimonnista

      Mikä on veden lämpötila?
      - katinkultsit kun viihtyy enempi viileässä vedessä kuin kardinaalien ja rihmojen vaatimassa lämpimässä vedessä... ;)
      - en suosittele hankkimaan jos haluat hoitaa lemmikkejäsi oikein... :(

      Tohon settiin hankkisin vain lisää lajien päälukua seuraavasti;

      1 partaimumonni
      15-20 kardinaalitetraa

      jos monnisia
      6 kuparinuoliaista
      8-10 kääpiönuoliaista
      1k 3n kääpiörihmakalaa

      • RRR

        " katinkultsit kun viihtyy enempi viileässä vedessä kuin kardinaalien ja rihmojen vaatimassa lämpimässä vedessä... ;) "

        Kiekkojen lämmössä pitävät noita "pitbulleja" myös??????

        Tiedät varmaan missä ovat ne toiset???
        Käytiin kattomassakin tuossa taannoin ..."pikkuallasta"


      • ällötys

        Akvaarion lämpötila on 25 astetta, kesällä saattaa nousta asteen tai pari, en omsita jäähdytintä, joten jos lämpö alkaa nousta enempi (esim. viime kesä) olen laittanut sinne jäitä.
        Olenpa ajatuksissani kirjotellut...eli mulla on kääpiönuoliaisia ja kuparimonnisia, monnisia olen ollut aikeissa ostaa muutaman lisää, nuoliaisia en...


      • RRR
        ällötys kirjoitti:

        Akvaarion lämpötila on 25 astetta, kesällä saattaa nousta asteen tai pari, en omsita jäähdytintä, joten jos lämpö alkaa nousta enempi (esim. viime kesä) olen laittanut sinne jäitä.
        Olenpa ajatuksissani kirjotellut...eli mulla on kääpiönuoliaisia ja kuparimonnisia, monnisia olen ollut aikeissa ostaa muutaman lisää, nuoliaisia en...

        Tuuletin(jäähdytin) olisi parempi vaihtoehto kuin nuo jäät...

        Voipi tulla fisuille ongelmia jääpaloista..
        uimarakko tulehduksia jne......

        Vanhoissa tietokoneissa on niitä pikkuisia tuulettimia niistä voi pikku askartelulla tehdä sinne jäähdytin jutskan ;)


      • ällötys
        RRR kirjoitti:

        Tuuletin(jäähdytin) olisi parempi vaihtoehto kuin nuo jäät...

        Voipi tulla fisuille ongelmia jääpaloista..
        uimarakko tulehduksia jne......

        Vanhoissa tietokoneissa on niitä pikkuisia tuulettimia niistä voi pikku askartelulla tehdä sinne jäähdytin jutskan ;)

        Ollankin tässä odoteltu että meillä netti taas aukeaa ja ostetaan sitten uudi kone itselle, joten eikun vanhaa sitten purkamaan :)


      • fish KING
        ällötys kirjoitti:

        Ollankin tässä odoteltu että meillä netti taas aukeaa ja ostetaan sitten uudi kone itselle, joten eikun vanhaa sitten purkamaan :)

        HUONE TUULETIN ALLE KOLMELLA KYMPILLÄ... kun taas sesonki alkaa...


      • ällötys
        fish KING kirjoitti:

        HUONE TUULETIN ALLE KOLMELLA KYMPILLÄ... kun taas sesonki alkaa...

        Kotona on kyllä huonetuulettimia..., mutta sitten kun on oikeasti kuuma niin eihän sillä värkillä ole viilentämisen kanssa paljoakaan tekemistä.


      • RRR
        ällötys kirjoitti:

        Kotona on kyllä huonetuulettimia..., mutta sitten kun on oikeasti kuuma niin eihän sillä värkillä ole viilentämisen kanssa paljoakaan tekemistä.

        Vaikka ilma olisi kuumaa niin kyllähän se viilentää silti..

        Esim. jos kesällä ajat vaikka t-paita päällä prätkällä kyllähän se ilmavirta viileempää on kuin se että olisi paikoillaan..Vai??


      • ällötys
        RRR kirjoitti:

        Vaikka ilma olisi kuumaa niin kyllähän se viilentää silti..

        Esim. jos kesällä ajat vaikka t-paita päällä prätkällä kyllähän se ilmavirta viileempää on kuin se että olisi paikoillaan..Vai??

        Olet varmaan oikeassa, prätkällä ajaminen vaan taitaa olla paljon tehokkaampaa viilennyksen kannalta ja ...fiiliksen, kuin tuollasen puhaltimen kanssa istuminen, mutta sehän piti olla kaloille:)
        Nyt mä sitten menin ja ostin sen, oon tyytyväinen hankintaani (rihkaman kerääjä), sanokaa työ mitä tahotte;)


      • fish KING
        ällötys kirjoitti:

        Olet varmaan oikeassa, prätkällä ajaminen vaan taitaa olla paljon tehokkaampaa viilennyksen kannalta ja ...fiiliksen, kuin tuollasen puhaltimen kanssa istuminen, mutta sehän piti olla kaloille:)
        Nyt mä sitten menin ja ostin sen, oon tyytyväinen hankintaani (rihkaman kerääjä), sanokaa työ mitä tahotte;)

        Se tuuletin saa pinta veden kiertämään ja kaikkihan tietää että seisova vesi on paljon lämpimämpää kuin mitä liikkuva-virtaava vesi.


      • ällötys
        fish KING kirjoitti:

        Se tuuletin saa pinta veden kiertämään ja kaikkihan tietää että seisova vesi on paljon lämpimämpää kuin mitä liikkuva-virtaava vesi.

        Kiitoksia ohjeista ja linkeistä, nyt jään jotenkin sanattomaksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe