Elinsiirto kissalle

- kiire! -

Hei! Tehdäänkö Suomessa elinsiirtoja kissoille? Erityisesti tarvitsisin tietoa munuaisensiirroista.

Suuret kiitokset jos joku ehtii vastata!

30

2003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelleen kiire...!

      Voi, eikö kukaan tiedä mitään?

      • varmasti

        tiedetään ja osataan, jos mahd.


      • jäi..

      • ......

      • soittaa
        ...... kirjoitti:

        Sivuilla ei mainita munuaisensiirtoja :(

        klinikalle suoraan, saa varman tiedon.


    • lemmikkini

      ovat minulle hyvin hyvin rakkaita en siltikään itse lähtisi moiseen mukaan.
      elintensiirto on ihmisilläkin iso ja vaativa juttu eikä ne aina onnistukkaan.ja mitkä kivut ja säryt leikkauksen jälkeen (olen itse ollut kahdesti leikkauspöydällä)
      luovuttava sinun on kuitenkin joskus rakkaasta lemmikistäsi ,ei se ole kone johon vaihdellaan osia.

      • .....

        Ihan hyvä näkökulma. Toisaalta voi kysyä, mitä lemmikin eteen sitten pitää/saa tehdä. Onko annettava lääkkeitä, rokotettava, lastoitettava jne? Kun katsoo vaikka tuota eläinsairaalan linkkiä, niin kyllähän sieltä näkee vaikka mitä.

        Koneesta puhuminen ei kuitenkaan ole mielestäni sopivaa tässä yhteydessä. Ei ihminenkään ole kone, vaikka monenlaista varaosaakin voidaan asentaa. Olen myös ollut operoitavana ja olen kiitollinen siitä, että minua korjattiin tavalla, joka ei ollut reilut 15 vuotta sitten ollut vielä mahdollinen. Vuosien kärsimisen jälkeen oli upeaa tulla kuntoon - vaikka kuolema onkin edessä, ennemmin tai myöhemmin, myös minulla.

        - syviä huokauksia -


      • ehkä tyhmä
        ..... kirjoitti:

        Ihan hyvä näkökulma. Toisaalta voi kysyä, mitä lemmikin eteen sitten pitää/saa tehdä. Onko annettava lääkkeitä, rokotettava, lastoitettava jne? Kun katsoo vaikka tuota eläinsairaalan linkkiä, niin kyllähän sieltä näkee vaikka mitä.

        Koneesta puhuminen ei kuitenkaan ole mielestäni sopivaa tässä yhteydessä. Ei ihminenkään ole kone, vaikka monenlaista varaosaakin voidaan asentaa. Olen myös ollut operoitavana ja olen kiitollinen siitä, että minua korjattiin tavalla, joka ei ollut reilut 15 vuotta sitten ollut vielä mahdollinen. Vuosien kärsimisen jälkeen oli upeaa tulla kuntoon - vaikka kuolema onkin edessä, ennemmin tai myöhemmin, myös minulla.

        - syviä huokauksia -

        itse tekisin mitä vaan ja kaikkeni kissojeni eteen.niin pitkälle hoidetaan ja paikataan kun vaan se ei aiheuta tarpeetonta kärsimystä ja ennuste ei ole toivoton..tsemppiä!


      • **xx**
        ehkä tyhmä kirjoitti:

        itse tekisin mitä vaan ja kaikkeni kissojeni eteen.niin pitkälle hoidetaan ja paikataan kun vaan se ei aiheuta tarpeetonta kärsimystä ja ennuste ei ole toivoton..tsemppiä!

        Etenkin kroonisessa munuaisten vajaatoiminnassa hoidoilla on kissan oloa helpottava ja elinaikaa lisäävä vaikutus. Itse sairautta mikään hoito tai lääkitys ei paranna, vaan sairaus etenee vääjäämättä, kunnes munuaiset lakkaavat toimimasta. Niin valitettavaa kuin se onkin.

        Itseltäni lähti munuaisvikainen kissa sateenkaarisillalle vähän aikaa sitten. Niin surullista, kuin se olikin, en kadu lopetuspäätöstä lainkaan. Munuaiset lopettivat toimintansa, eikä mitään ollut enää tehtävissä. Olin kissalle luvannut, ettei sen tarvitse yhtään ylimääräistä kärsiä, vaan pääsee heti pois kun on aika.

        Kaikella on aikansa, niin myös kissoilla. Hoitojen lähtökohtana tulisikin olla KISSAN paras, ei omistajan. Luopuminen on todella raskasta, mutta joskus se on edessä ja joskus se myös on lemmikin kannalta paras vaihtoehto. Joskus suurinta rakkautta on päästää rakas lemmikki vehreämmille niityille.

        Niin, ja en ole koskaan kuullutkaan, että kissoille tehtäisiin elintensiirtoja...


      • ........
        **xx** kirjoitti:

        Etenkin kroonisessa munuaisten vajaatoiminnassa hoidoilla on kissan oloa helpottava ja elinaikaa lisäävä vaikutus. Itse sairautta mikään hoito tai lääkitys ei paranna, vaan sairaus etenee vääjäämättä, kunnes munuaiset lakkaavat toimimasta. Niin valitettavaa kuin se onkin.

        Itseltäni lähti munuaisvikainen kissa sateenkaarisillalle vähän aikaa sitten. Niin surullista, kuin se olikin, en kadu lopetuspäätöstä lainkaan. Munuaiset lopettivat toimintansa, eikä mitään ollut enää tehtävissä. Olin kissalle luvannut, ettei sen tarvitse yhtään ylimääräistä kärsiä, vaan pääsee heti pois kun on aika.

        Kaikella on aikansa, niin myös kissoilla. Hoitojen lähtökohtana tulisikin olla KISSAN paras, ei omistajan. Luopuminen on todella raskasta, mutta joskus se on edessä ja joskus se myös on lemmikin kannalta paras vaihtoehto. Joskus suurinta rakkautta on päästää rakas lemmikki vehreämmille niityille.

        Niin, ja en ole koskaan kuullutkaan, että kissoille tehtäisiin elintensiirtoja...

        Mutta jos oletetaan, ettei kissoilla ole mitään tuonpuoleista elämää, niin eikö sitä tämänpuoleista voisi yrittää jatkaa, jos se vain on mahdollista? Mitä se haittaakaan, jos kissoille tehdään esimerkiksi elinsiirtoja?


      • **xx**
        ........ kirjoitti:

        Mutta jos oletetaan, ettei kissoilla ole mitään tuonpuoleista elämää, niin eikö sitä tämänpuoleista voisi yrittää jatkaa, jos se vain on mahdollista? Mitä se haittaakaan, jos kissoille tehdään esimerkiksi elinsiirtoja?

        Se ei nyt kuulu tähän millään lailla, onko eläimillä elämää tuonpuoleisessa.

        Lemmikkieläin on eläessään aina valitettavasti ihmisen armoilla. Jos kyse on parantumattomasti sairaasta eläimestä ja sen hengissä pitäminen tapahtuu vain omistajan olon parantamiseksi, on kyllä jo aikalailla epäeettisestä toiminnasta kyse. AINA olisi lähdettävä siitä, mikä on ELÄIMELLE parasta. Itse ainakin näin kissastani, että sen on aika päästä pois. Tietenkin sen elinpäiviä helpotettiin erikoisruokavaliolla, mutta kun aika oli lähteä, niin aika oli lähteä.

        Tuohon elintensiirtoon palatakseni. Jos elintensiirtoja tehtäisiin eläimille, niin mistä ne siirrettävät elimet saataisiin? Lopetettaisiin terveitä eläimiä sairaiden hyödyksi? Vai mistä?


      • Siiri.
        ........ kirjoitti:

        Mutta jos oletetaan, ettei kissoilla ole mitään tuonpuoleista elämää, niin eikö sitä tämänpuoleista voisi yrittää jatkaa, jos se vain on mahdollista? Mitä se haittaakaan, jos kissoille tehdään esimerkiksi elinsiirtoja?

        Luuletko tosiaan, että kissa tulee kuntoon kuin taikaiskusta heti kun sille on laitettu esim. munuaissiirrännäinen? Ei todellakaan. Elukoista en tiedä, mutta ihmisillä siirtoleikkaus on vaikea ja raskas. Leikkauksen jälkeen täytyy syödä raskasta hylkimisenestolääkitystä loppuikänsä ja moniin noihin lääkkeisiin liittyy kohonnut syöpäriski ja ikäviä sivuvaikutuksia. Ihmisellä saavutettu hyöty leikkauksesta on suurempi, koska sillä voidaan saavuttaa jopa kymmeniä vuosia lisää laadukasta elinaikaa.


      • **xx**
        Siiri. kirjoitti:

        Luuletko tosiaan, että kissa tulee kuntoon kuin taikaiskusta heti kun sille on laitettu esim. munuaissiirrännäinen? Ei todellakaan. Elukoista en tiedä, mutta ihmisillä siirtoleikkaus on vaikea ja raskas. Leikkauksen jälkeen täytyy syödä raskasta hylkimisenestolääkitystä loppuikänsä ja moniin noihin lääkkeisiin liittyy kohonnut syöpäriski ja ikäviä sivuvaikutuksia. Ihmisellä saavutettu hyöty leikkauksesta on suurempi, koska sillä voidaan saavuttaa jopa kymmeniä vuosia lisää laadukasta elinaikaa.

        Ja ihmisilläkin munuaisten vajaatoiminnassa käytetään hoitona dialyysiä, eli veri puhdistetaan koneellisesti. Eipä ole kissoille tällaistakaan mahdollisuutta olemassa. Ja toisaalta hyvä niin, olisiko se loppujen lopuksi enää kissanelämää. Väsyihän Juicekin jatkuvaan dialyysin varassa elämiseen. Kissalla ei olisi edes valinnan vapautta, koska on ihmisen armoilla.


      • .....
        **xx** kirjoitti:

        Ja ihmisilläkin munuaisten vajaatoiminnassa käytetään hoitona dialyysiä, eli veri puhdistetaan koneellisesti. Eipä ole kissoille tällaistakaan mahdollisuutta olemassa. Ja toisaalta hyvä niin, olisiko se loppujen lopuksi enää kissanelämää. Väsyihän Juicekin jatkuvaan dialyysin varassa elämiseen. Kissalla ei olisi edes valinnan vapautta, koska on ihmisen armoilla.

        Ei nyt vedetä tähän Juicea, joka oli muutenkin sairas elettyään varsin epäterveellistä elämää ja joka ei tietääkseni ollut kissa. Moni muu on elänyt vuosia erilaisten hoitojen avulla.

        Elimiä saadaan kuolleilta, jotka ovat ne testamentanneet. Sama voi tulevaisuudessa koskea eläimiäkin. Tietenkään ne eivät voi itse laatia testamentteja, mutta miksei niiden osia voisi käyttää toisten eläinten hyväksi?


      • ......
        Siiri. kirjoitti:

        Luuletko tosiaan, että kissa tulee kuntoon kuin taikaiskusta heti kun sille on laitettu esim. munuaissiirrännäinen? Ei todellakaan. Elukoista en tiedä, mutta ihmisillä siirtoleikkaus on vaikea ja raskas. Leikkauksen jälkeen täytyy syödä raskasta hylkimisenestolääkitystä loppuikänsä ja moniin noihin lääkkeisiin liittyy kohonnut syöpäriski ja ikäviä sivuvaikutuksia. Ihmisellä saavutettu hyöty leikkauksesta on suurempi, koska sillä voidaan saavuttaa jopa kymmeniä vuosia lisää laadukasta elinaikaa.

        Ei voi suoraan verrata kissaa ja ihmistä. Muutenhan voisi savoa, että kaikki heikot kissat pitää tappaa jo pienenä, koska ne elävät ihmiseen verrattuna vain lyhyen ajan.

        Mistään takaisukuista ei nyt ole ollut kyse, vaan ihan asiallisesta kysymyksestä liittyen eläinlääketieteeseen.


      • **xx**
        ..... kirjoitti:

        Ei nyt vedetä tähän Juicea, joka oli muutenkin sairas elettyään varsin epäterveellistä elämää ja joka ei tietääkseni ollut kissa. Moni muu on elänyt vuosia erilaisten hoitojen avulla.

        Elimiä saadaan kuolleilta, jotka ovat ne testamentanneet. Sama voi tulevaisuudessa koskea eläimiäkin. Tietenkään ne eivät voi itse laatia testamentteja, mutta miksei niiden osia voisi käyttää toisten eläinten hyväksi?

        Juicekin sairasti munuaisten vajaatoimintaa, siinä mielessä minusta on ihan ok verrata samaa sairautta sairastavaan kissaan. Kissa ei vaan voi vaikuttaa elämäntapoihinsa, toisin kuin ihmiset voivat.

        Käytännössä lähes kaikilla iäkkäillä kissoilla on nykypäivänä jotain häikkää munuaisten toiminnassa, näin sanottiin mulle eläinklinikalla. Kuinkahan paljon siihen sairastumiseen on vaikutusta esim ruokinnalla..? Kyllä nuo kuivaraksut on todella kaukana kissan luontaisesta ravinnosta, oli ne raksut hankittu sitten mistä hyvänsä. Olen aika vahvasti sitä mieltä, että teollinen, kissan luontaisesta ravinnosta poikkeava ruokavalio on yksi syy lisääntyneisiin sairauksiin.

        Ihmistenkin luovutetut elimet otetaan aivokuolleilta, eli veren on kuitenkin kierrettävä elimissä, että ne säilyvät käyttökelpoisina siirtoon saakka. Käytännössä siis hengityskoneen ja sydän-keuhkokoneen avulla. Vaikken koskaan tulisi hyväksymään mitään elintensiirtoja eläimille, niin ihan vaan mielenkiinnosta pohdin, miten ne eläimen kohdalla olisi käytännössä mahdollisia toteuttaa...?


      • Munuaisensiirron saanut
        **xx** kirjoitti:

        Juicekin sairasti munuaisten vajaatoimintaa, siinä mielessä minusta on ihan ok verrata samaa sairautta sairastavaan kissaan. Kissa ei vaan voi vaikuttaa elämäntapoihinsa, toisin kuin ihmiset voivat.

        Käytännössä lähes kaikilla iäkkäillä kissoilla on nykypäivänä jotain häikkää munuaisten toiminnassa, näin sanottiin mulle eläinklinikalla. Kuinkahan paljon siihen sairastumiseen on vaikutusta esim ruokinnalla..? Kyllä nuo kuivaraksut on todella kaukana kissan luontaisesta ravinnosta, oli ne raksut hankittu sitten mistä hyvänsä. Olen aika vahvasti sitä mieltä, että teollinen, kissan luontaisesta ravinnosta poikkeava ruokavalio on yksi syy lisääntyneisiin sairauksiin.

        Ihmistenkin luovutetut elimet otetaan aivokuolleilta, eli veren on kuitenkin kierrettävä elimissä, että ne säilyvät käyttökelpoisina siirtoon saakka. Käytännössä siis hengityskoneen ja sydän-keuhkokoneen avulla. Vaikken koskaan tulisi hyväksymään mitään elintensiirtoja eläimille, niin ihan vaan mielenkiinnosta pohdin, miten ne eläimen kohdalla olisi käytännössä mahdollisia toteuttaa...?

        Munuaissairaudet eivät ainakaan ihmisillä johdu ruuasta, munuaissairaudet ovat osittain "sisäsyntyisiä" autoimmunitauteja ja suurimpana syyllisenä diabetes.

        Voin kertoa suoraan että sen verran kallista ja erikoisosaamista vaativaa on tuo elinsiirtotoiminta että eläimiin sitä ei varmasti tulla ikinä ulottamaa. Se ei todellakaan ole sitä että uusi elin kiinni ja homma lähtee rullaamaan omalla painollaan.

        Elinsiirron edellyttämä immunosuppressiivinen lääkitys heikentää elimistön kykyä puolustautua normaaleja taudinaiheuttajia vastaan, lisää syöpäriskiä ja mahdollistaa jopa elimistössä jo olevien virusten (jotka ovat immuunijärjestelmän "kurinpidossa") hyökkäämisen. Voin itse sanoa suoraan lääkityksen muut sivuvaikutukset kuten verenpainetauti, kohonnut kolesteroli ja osteoporoosi mukaan laskien että ei oo ihan helppoa touhua... Lääkkeet eivät liioin ole mitään halpoja, 3 kuukauden annos maksaa Kelalle (onneksi 100% korvattuja) yli 2000 euroa.

        Sen verran voin kertoa että voinet arvatakin miten elinsiirtoja on aikoinaan harjoiteltu... Tietääkseni ainakin Suomen ensimmäinen maksansiirto tehtiin eläinten kanssa suoritetun harjoittelun jälkeen.


      • Anonyymi
        ...... kirjoitti:

        Ei voi suoraan verrata kissaa ja ihmistä. Muutenhan voisi savoa, että kaikki heikot kissat pitää tappaa jo pienenä, koska ne elävät ihmiseen verrattuna vain lyhyen ajan.

        Mistään takaisukuista ei nyt ole ollut kyse, vaan ihan asiallisesta kysymyksestä liittyen eläinlääketieteeseen.

        Kaikki arasti kaikki on aina arkaististen mutta sinä ei tiedä jos se on kaikki mutta aivan liikaa kaikki haluais miten tahansa jos kaikki ei olisi kaikki voisi olla miten vain mutta se ei ollut nytten tämän asemat löytyy varmasti alkaa löytymään lämmin päästä etsikää sieltä jos valkonen tumma valko vain ukkosen se


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki arasti kaikki on aina arkaististen mutta sinä ei tiedä jos se on kaikki mutta aivan liikaa kaikki haluais miten tahansa jos kaikki ei olisi kaikki voisi olla miten vain mutta se ei ollut nytten tämän asemat löytyy varmasti alkaa löytymään lämmin päästä etsikää sieltä jos valkonen tumma valko vain ukkosen se

        No harmi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No harmi

        🥺☹️


    • Anonyymi

      😔😔

      • Anonyymi

        Kaikkimojen miten kaikki aina😢😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😖😭😖😭😭😢😭😭😓☹️😟😖😅😓😓😓😥😰😰😨😨😱


    • Anonyymi

      Harmi että kakkaa tosi ai alkaa etsimään äääh kissan karkaamisesta onko se Se on jo elokuussa alkaa

    • Anonyymi

      Mä rakastin

    • Anonyymi

      Haluaisin kissan

    • Anonyymi

      Paljon onnea etsinään😔😟☹️🙁😕😔😟😱🤫🍑🍅🥒📱

    • Anonyymi

      Etsi etsi etsi etsi etsi

    • Anonyymi

      Pupu Minulla on Rakastan sitä mut se menee aina mua karkuun tarkoitan silittää mutta kyllä se kissa löytyy😭

    • Anonyymi

      Vastaa minun pupu sillon ku se tuli meille niin se oli vielä vauva ei se kauheen vauvaa Leena mut se on vieläpuk se on vielä yksi ja vuotis mutta kyllä se tottu meitsinetsitteku ne on varautuneita säkissä kyllä löytyymäen oo mikä se olikaan mutta me löydettiin sellainen lappu että joku kesä on mennyt logo tota elokuussa ja karkuteillä Lammilla päässä kai nyt menkää etsimään sieltä se on ainakin yksi vaihtoehto minkälainen kissa se on rajuKuuluu jo eläin Ruokkikaa paljon luvulla se meni karkki kertokaa minulle se on niin tosi aikainen

    • Anonyymi

      Tabletissa Siri sen kautta minä pääsin tänne mutta etsi etsi paljon😱😓😓😓😓😓😓😓😓

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe