Miten teille muilla tämä ristiallergia ilmenee. Olen noin 20 vuotta sitten käynyt allergiatestissä ja siiloin oli paju, voikukka ja heinät. Kuiten olen jo usean vuoden ajan saanut nuhan jo heti lepän kukinnan aikana. Keväisin voimakasta väsymystä. Nyt käytössä aerius ja nasonex, mutta oireita on kumminkin jonkun verran. Olen miettinyt tätä ristireaktiojuttua. Minulla tosin ei tule esim. suuhun kutinaa ( toissa keväänä kyllä oli palan tunnetta kurkussa ). Mutta noin pari tuntia ruoan jälkeen saattaa vatsa mennä löysälle. Toisinaan korvassa tuntuu kutinaa ja sitten tämä voimaton olo. Pystyykö näitä jotenkin testaamaan ?
Ristiallergia
3
1419
Vastaukset
- Ristiallergikko myös
Olen lukenut ristiallergiasta, mutta se usein sivuutetaan. Aihetta on tutkittu ja aiheesta tiedotettu liian vähän. Poden itse leppä-allergiaa ja samoihin aikoihin myös ruoka-allergia ilmaantuu tai pahenee. Allergia pahimmillaan kohdistuu lähes kaikkeen syötävään, eli en pääse selville pääsyyllisestä. Oletan, että esim. ruuansulatuskanavan, ruokatorven, mahalaukun ja ohutsuolen lievätkin vauriot pahentavat tuntuvasti tilannetta ja syntyy noidankehä.
- syksyfani
Vaikka ketjun edellisistä viesteistä on jo kaksi vuotta, on asia jälleen ajankohtainen, leppä alkaa kukkia.
Itse ole kokemukseni ja allergologin mukaan ( ei näy testeissä) allerginen lepälle, ja oireilu on jo tänä keväänä alkanut. Hengitystieoireiden lisäksi tuo väsymys tuntuu tutulta. Joinakin päivinä saan voimakkaan 'väsymyskohtauksen' jolloin mm. verenpaineeni saattaa laskea. Nyt olen yhdistävinäni nuo kohtaukset greipin tai soijajukurtin syöntiin. Googletin nämä, ja mitäs sieltä löytyikään, LTP-allergia, jossa oireillaan ruusukasvien hiemoon kuuluville hedelmille, marjoille ja vihanneksille. Ja syylliseksi epäiltävien lista oli tosi pitkä! Joeten nyt vain saneeraamaan nämä ruokavaliosta ja sitten kokeilemaan, jos syyllinen löytyisi. Jo pari vuotta sitten huomasin (syksyllä, ei siitepölyaikaan) oireilevani voimakkaasti Pekka-omenalajikkeelle. Ja siihenkin löytyi nyt selitys tuon LTP:n mukaan. Omenalajikkeissa on satakertaisia eroja allergisoivuudessa. Käykää itse katsomassa: http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00745&p_ylataso=&p_osio=&p_haku=Ruusukasvi-LTP-allergia- juhokawaii
LTP-allergia on aika haastava. Sen voi todeta verikokeella, jossa kannattaakin käydä ennen kun siivoaa ruokavaliostaan koko LTP-listan ja alkaa eliminaatiomenettelyn.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418