Ristiallergia

Allergikko

Miten teille muilla tämä ristiallergia ilmenee. Olen noin 20 vuotta sitten käynyt allergiatestissä ja siiloin oli paju, voikukka ja heinät. Kuiten olen jo usean vuoden ajan saanut nuhan jo heti lepän kukinnan aikana. Keväisin voimakasta väsymystä. Nyt käytössä aerius ja nasonex, mutta oireita on kumminkin jonkun verran. Olen miettinyt tätä ristireaktiojuttua. Minulla tosin ei tule esim. suuhun kutinaa ( toissa keväänä kyllä oli palan tunnetta kurkussa ). Mutta noin pari tuntia ruoan jälkeen saattaa vatsa mennä löysälle. Toisinaan korvassa tuntuu kutinaa ja sitten tämä voimaton olo. Pystyykö näitä jotenkin testaamaan ?

3

1446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ristiallergikko myös

Olen lukenut ristiallergiasta, mutta se usein sivuutetaan. Aihetta on tutkittu ja aiheesta tiedotettu liian vähän. Poden itse leppä-allergiaa ja samoihin aikoihin myös ruoka-allergia ilmaantuu tai pahenee. Allergia pahimmillaan kohdistuu lähes kaikkeen syötävään, eli en pääse selville pääsyyllisestä. Oletan, että esim. ruuansulatuskanavan, ruokatorven, mahalaukun ja ohutsuolen lievätkin vauriot pahentavat tuntuvasti tilannetta ja syntyy noidankehä.

• syksyfani

Vaikka ketjun edellisistä viesteistä on jo kaksi vuotta, on asia jälleen ajankohtainen, leppä alkaa kukkia.
      Itse ole kokemukseni ja allergologin mukaan ( ei näy testeissä) allerginen lepälle, ja oireilu on jo tänä keväänä alkanut. Hengitystieoireiden lisäksi tuo väsymys tuntuu tutulta. Joinakin päivinä saan voimakkaan 'väsymyskohtauksen' jolloin mm. verenpaineeni saattaa laskea. Nyt olen yhdistävinäni nuo kohtaukset greipin tai soijajukurtin syöntiin. Googletin nämä, ja mitäs sieltä löytyikään, LTP-allergia, jossa oireillaan ruusukasvien hiemoon kuuluville hedelmille, marjoille ja vihanneksille. Ja syylliseksi epäiltävien lista oli tosi pitkä! Joeten nyt vain saneeraamaan nämä ruokavaliosta ja sitten kokeilemaan, jos syyllinen löytyisi. Jo pari vuotta sitten huomasin (syksyllä, ei siitepölyaikaan) oireilevani voimakkaasti Pekka-omenalajikkeelle. Ja siihenkin löytyi nyt selitys tuon LTP:n mukaan. Omenalajikkeissa on satakertaisia eroja allergisoivuudessa. Käykää itse katsomassa: http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00745&p_ylataso=&p_osio=&p_haku=Ruusukasvi-LTP-allergia

• juhokawaii

LTP-allergia on aika haastava. Sen voi todeta verikokeella, jossa kannattaakin käydä ennen kun siivoaa ruokavaliostaan koko LTP-listan ja alkaa eliminaatiomenettelyn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4523
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      564
      3429
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2171
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      12
      1734
    5. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1596
    6. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1558
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      161
      1261
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1108
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      224
      1041
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      70