Oon tässä viime aikoina miettinyt tyttären ekaa humalaa. Haluaisin nimittäin että se tapahtuis turvallisesti kotona, eikä kavereiden kanssa pusikossa oksennellen. Pari mansikkasiideriä tms, jotta tuntuu päässä.
Onkos teillä minkälaisia kokemuksia aiheesta?
Tupakkaa annoin maistaa kun oli 12v. Pitkän ankaran harkinnan (ja neidin sitkeän mankunan) jälkeen. Ja opetin vetämään keuhkoihin, että olis maistunu/tuntunu mahdollisimman pahalle. Eipä ole sen jälkeen ollut neidillä tarvetta kokeilla, eli toimi oikein hyvin :)
Kyseessä on nyt sellanen rokkimimmi, että tulee maistamaan alkomahoolia joka tapauksessa, tarkoitus olis ehtiä ensin...opettaa ja neuvoa miten sitä sitten myöhemmin voi käyttää juhlissa tms. Tottahan sitä lapsensa tuntee, että tuleeko käyttämään vai ei ;)
Ja ei, tämä ei missään nimessä kuulu äidit-palstalle, en halua kakskymppisten äitien mielipiteitä yhtään kpl, arvaat varmaan miks.
13v ja eka humala
45
3779
Vastaukset
- kikakakkonen
...vois ryhtyä moralisoimaan alkoholin haitoista yms ja kuitenkin on vanhemmilta järkevää myöntää elämän realiteetit lastensa suhteen, että mieluusti pahat teot valvotusti kuin vanhemmilta salaa. Siis kannatan ajatustasi!
Tiukkapipoinen äitini, joka siis ei pidä liiasta alkoholin käytöstä, oli yllättävän vapaamielinen meidän viinakokeilujen kanssa teiniaikoinamme ja vain selitti, ettei sen käyttö ole järkevää yms. Noh, me koko lapsikaarti keski-iässäkin käytämme edelleenkin alkoholia ja joskus liiankin reippaasti, etten sitten tiedä oliko se mutsin sallivuus järkevää?
Oman kokemukseni pohjalta vanhempien opetus alkoholin suhteen voi olla aika vähäistä miten riippuvuus siihen voi kehittyä.- Rokkihirvi
...mielipide lapsettomalta, onnea rakentavasta asenteesta!
Useat lapsellisetkin suhtautuvat niin, että ei missään tapauksessa ja vasta kun on 18v tms älytöntä. Eihän se mikään ratkasu ole, vaan asian kieltämistä ja pakoilua.
Vanhemman raskas rooli on ottaa kaikki se vastaan mitä tulee eteen, ja sitä tulee paljon laidasta laitaan! Kyllä monesti on käynyt mielessä, miten helpommalla pääsis pelkästään kissanpentujen kasvatuksessa ;) :)
- pässimisti
Parempi tosiaan antaa kokeilla kotona. Ottaa lapset kuitenkin jossain vaiheessa ensi kännin. Olihan sitä itsekin pentuna jo niin aikuista, niin aikuista.
Yhtä juttua en omassa mutsissani ymmärtänyt. Opetti ikään kuin valehtelemaan, kun sille ei voinut myöntää juovansa. Nosti hirveän äläkän, faija ei paasannut.- Rokkihirvi
...että pitäis mennä viesti perille: kotiin voi aina tulla, missä kunnossa vaan, minkälaisena vaan...ettei tarvitse hortoilla pusikoissa...
- jo se
pullosi äläkä moralisoi...
- Milana
Vaikea asia. Omat poikani saivat tuon ikäisinä Italiassa ollessaan juoda viiniä ruokapöydässä, mutta muuta alkoholia en heille antanut. Minun oli tietysti helppo toimia näin, kun en itsekään juuri muuta kuin viiniä juonut.
En ole antanut heille humalahakuisen juomisen mallia enkä vieläkään sitä heiltä hyväksy (toinen 18, toinen 16). Myös perheemme italialainen nuori mies (19 v)on asian sisäistänyt, vaikka Italiassa nuorten juomatavat ovat vielä holtittomampia kuin Suomessa.
Jos lapsesi haluaa humaltua seurassasi, niin miksei. Se ei kuitenkaan poista sitä kavereitten kanssa ryyppäämistä - enkä ymmärrä, miksi 13-vuotiaan lapsen eka humala on niin tärkeä asia, että sitä pitää kotoa käsin rohkaista.- Rokkihirvi
...vaan ennakointia. Ja jo tehdyn vahingon korjaamista: mun lapset ei oo nähny mun juovan tai mua kännissä, vaikka sitä teen keskivertonaista enemmän. Olis parempi että sillon tällön ottais saunakaljan tai lasin viiniä ja alkoholi olis normaali osa aikuisten elämää. Mutta kun oma juominen on täysin humalahakuista...
- IhmettelijäN
Jätettäis se rohkaisu ihan kokonaan väliin sieltä kotoa. Ei se ole asia,mitä pitää alkaa oikein harjoittelemaan,että sitten "osaa käyttää". Äitee itse taitaa olla käyttäjä,kun lasta noin kiinnostaa tuo alue elämässä. Tyttöä pitää patistaa esim.urheilun pariin tai muihin toimiin vaikka äiti ihasteleekin tytön "rokkimaista habitusta"....mikä sekin outo asenne vanhemmalta.
- vain vaistoosi
jos sinusta tuntuu, että ekat kännit olisi hyvä ottaa kotona, puhu siitä lapsllesi ja jos on suostuvainen, tee niin.
Itse vedin jotain halpaa punaviiniä 13v.pienen pullon ja oksensin ämpärillisen ja taju katosi.
Enkä ollut kotona, vaan lepikossa.
Enkä sitä reissua hyvällä muistele.- Rokkihirvi
Just ton haluaisin välttää. Että tutustuisi viinaksien vaikutukseen kotona, huomaisi miten kevytkin humalatila vaikeuttaa normaaleja toimintoja ja syvällä haave siitä, että osaisi sitten juoda maltillisemmin kaveripiirissä...
Vai turhiako haaveilen?
Sattumaako kaikki kuiteski?
:)
- 14 v aloittanut
Älä hemmetissä! Ite otin eka humalan 14 v. omppuviinistä, salaa likkakaverin kaa. Siitä alkoi pitkään jatkunut viikonloppukännäily, jolloin joskus todella holtti pois. Onneksi ei kukaan käyttänyt hyväksi tms. Älä helkutissa tyrkytä murkkuneidolle tällaista nuoruutta. Kun makuun pääsee, voi mennä maine. Tiiät varmaan mikä on pissis? Mitä vanhempana
aivot tottuvat alkoholiin, sitä vähemmän hänellä on myöhemmin sortua alkoholistiksi. Siksi ikäraja 18 V ! Itellä 3 murkkuneitiä, ja en tosiaan tyrkytä enkä tarjoo. Kyllä ehtivät vielä. Jos viina ois vaaratonta, sitä myytäis maitokaupoissa.
Itselle jäi ikuinen himo kännäilyyn.- Rokkihirvi
...koska neiti on kiinnostunut, niin se kokeilee joka tapauksessa. Kieltäminen ei auta mitään, sittenpä kokeilee just kaveriporukassa pusikossa ja juo liikaa jotain hyvänmakuista.
Haluaisin välttää oman tytön kohdalla sen, mistä uutisoitiin viime vuoden puolella: kolme 13v tyttöä oli niin kännissä, etteivät pystyssä pysyneet.
Tarkotus EI OLE suositella, vaan opastaa... - Voi pyhä järki.
Rokkihirvi kirjoitti:
...koska neiti on kiinnostunut, niin se kokeilee joka tapauksessa. Kieltäminen ei auta mitään, sittenpä kokeilee just kaveriporukassa pusikossa ja juo liikaa jotain hyvänmakuista.
Haluaisin välttää oman tytön kohdalla sen, mistä uutisoitiin viime vuoden puolella: kolme 13v tyttöä oli niin kännissä, etteivät pystyssä pysyneet.
Tarkotus EI OLE suositella, vaan opastaa...Kyllähän sen ikäiset ovat kiinnostuneita vaikka siitä,mitä tapahtuu,jos hyppää parvekkeelta. Opastatko turvalliseen alastuloon? Ei tuon ikäisen saa antaa edes maistaa ja äitinä siirrä se kiinnostus johonkin muuhun,esimerkiksi näyttämällä itse parempaa esimerkkiä. Jätä se läträäminen ja anna tyttärellesi erilaisia näkökulmia ajanviettoon. Jos ylipäätänsä alkoa pitää kokeilla,se ei ole lapsuuden juttuja !!!
- leijonasydän
Voi pyhä järki. kirjoitti:
Kyllähän sen ikäiset ovat kiinnostuneita vaikka siitä,mitä tapahtuu,jos hyppää parvekkeelta. Opastatko turvalliseen alastuloon? Ei tuon ikäisen saa antaa edes maistaa ja äitinä siirrä se kiinnostus johonkin muuhun,esimerkiksi näyttämällä itse parempaa esimerkkiä. Jätä se läträäminen ja anna tyttärellesi erilaisia näkökulmia ajanviettoon. Jos ylipäätänsä alkoa pitää kokeilla,se ei ole lapsuuden juttuja !!!
Onko se sitten parempi päätös, että on jyrkkä, ei anna edes maistaa omastaan, kieltää tiukasti ettei kavereiden kanssa saa ottaa mitään?
Ja eräänä yönä kotiin kömpii 14v pahoinvoiva tyttö umpitunnelissa. Kun kokeilee joka tapauksessa.
Ja tämä tyttö oli minun. Kolme vuotta sitten.
Kannatan ensimmäistä pientä humalaa kotona. Kantapään kautta opittuna. - niinpä niin.
leijonasydän kirjoitti:
Onko se sitten parempi päätös, että on jyrkkä, ei anna edes maistaa omastaan, kieltää tiukasti ettei kavereiden kanssa saa ottaa mitään?
Ja eräänä yönä kotiin kömpii 14v pahoinvoiva tyttö umpitunnelissa. Kun kokeilee joka tapauksessa.
Ja tämä tyttö oli minun. Kolme vuotta sitten.
Kannatan ensimmäistä pientä humalaa kotona. Kantapään kautta opittuna.Miksi helvetissä sitä lipitetään lasten silmien edessä. Ihan kuin alkoholi kuuluisi normaaliin elämään. Se on kemiallinen päihde! pistäkää ne korkit kiinni siellä kotona,niin lasten kiinnostus herää vasta myöhemmin. JOS herää. Ei se ole kaikkien kohdalla niin :))
- meillä ei
niinpä niin. kirjoitti:
Miksi helvetissä sitä lipitetään lasten silmien edessä. Ihan kuin alkoholi kuuluisi normaaliin elämään. Se on kemiallinen päihde! pistäkää ne korkit kiinni siellä kotona,niin lasten kiinnostus herää vasta myöhemmin. JOS herää. Ei se ole kaikkien kohdalla niin :))
nähty aikuisten juovan ja silti minusta tuli alkoholisti. Kiinnostus heräsi jo 14 vuotiaana alkoholiin, eikä ole vielä ohi mennyt.
- M . K.
meillä ei kirjoitti:
nähty aikuisten juovan ja silti minusta tuli alkoholisti. Kiinnostus heräsi jo 14 vuotiaana alkoholiin, eikä ole vielä ohi mennyt.
Jos ei sun kohdalla toiminut,se ei tee pötyä siitä,ettei lapsille saa tarjoilla alkoa. Laki on laki ja sen noudattamisesta on monta toimivaa ja hyvää esimerkkiä maailmalla.
- tai sitten minä
M . K. kirjoitti:
Jos ei sun kohdalla toiminut,se ei tee pötyä siitä,ettei lapsille saa tarjoilla alkoa. Laki on laki ja sen noudattamisesta on monta toimivaa ja hyvää esimerkkiä maailmalla.
ymmärsin väärin. Olen nimenomaan sitä vastaan, että lapsille annetaan alkoholia! Ei ole kiva olla alkoholisti, ei ollut mukavaa olla lapsena putkassa ja sitä kautta sairaalassa juotuani pullon vodkaa raakana ja saada alkoholimyrkytys!
OLEN SIIS SITÄ VASTAAN ETTÄ LAPSILLE ANNETAAN ALKOHOLIA! Oma lapseni on 14v, hän ei ole vielä maistanut pisaraakaan alkoholia, kun ei siedä katsella muutenkaan humalaista. - M . K.
tai sitten minä kirjoitti:
ymmärsin väärin. Olen nimenomaan sitä vastaan, että lapsille annetaan alkoholia! Ei ole kiva olla alkoholisti, ei ollut mukavaa olla lapsena putkassa ja sitä kautta sairaalassa juotuani pullon vodkaa raakana ja saada alkoholimyrkytys!
OLEN SIIS SITÄ VASTAAN ETTÄ LAPSILLE ANNETAAN ALKOHOLIA! Oma lapseni on 14v, hän ei ole vielä maistanut pisaraakaan alkoholia, kun ei siedä katsella muutenkaan humalaista.Mä en tainnut oikeen keskittyä. Olet oikeilla linjoilla mielestäni. Lasten "totuttaminen" alkoon kotona,on helvatun tyhmää ja usko sen vievän terävimmän terän kiinnostuksesta,on pelkkää potaskaa.
Olet kokenut kovia ja tiedät mistä puhut. Tsemppiä sulle eteenpäin ja kaikkea mahdollista hyvää. - Kysyin juuri
M . K. kirjoitti:
Mä en tainnut oikeen keskittyä. Olet oikeilla linjoilla mielestäni. Lasten "totuttaminen" alkoon kotona,on helvatun tyhmää ja usko sen vievän terävimmän terän kiinnostuksesta,on pelkkää potaskaa.
Olet kokenut kovia ja tiedät mistä puhut. Tsemppiä sulle eteenpäin ja kaikkea mahdollista hyvää.piruuttani pojaltani että haluatko kaljaa? Hän vastas että hulluko olet ja mitä sä noin tyhmiä kyselet? Eli ei halua, enkä olis antanutkaan, kokeilin vain mitä vastaa, vaikka arvasin vastauksen jo etukäteen.
Ehkä tää minunkin alkoholismi tästä vielä laantuu, kun pääsen töihin, mikä tulee tapahtumaan toivottavasti vielä tämän vuoden puolella. :) - M . K.
Kysyin juuri kirjoitti:
piruuttani pojaltani että haluatko kaljaa? Hän vastas että hulluko olet ja mitä sä noin tyhmiä kyselet? Eli ei halua, enkä olis antanutkaan, kokeilin vain mitä vastaa, vaikka arvasin vastauksen jo etukäteen.
Ehkä tää minunkin alkoholismi tästä vielä laantuu, kun pääsen töihin, mikä tulee tapahtumaan toivottavasti vielä tämän vuoden puolella. :)Vai olet ilman töitä. Olen ihan sata-varma,että kun löydät paikan itsellesi,saat itsees niskasta kiinni. Se toimettomuus pahentaa ongelmaa. Puheesi ja asenteesi ovat sellaisia,ettei siitä tule olemaan,mokomasta kusiliemestä,sulle loppuelämän painolastia. Usko pois ! :)
- taasen.
M . K. kirjoitti:
Vai olet ilman töitä. Olen ihan sata-varma,että kun löydät paikan itsellesi,saat itsees niskasta kiinni. Se toimettomuus pahentaa ongelmaa. Puheesi ja asenteesi ovat sellaisia,ettei siitä tule olemaan,mokomasta kusiliemestä,sulle loppuelämän painolastia. Usko pois ! :)
luottamuksestasi tämän asiani hoitumiseen. Syksyllä olin kurssilla, enkä koskenut silloin alkoholiin. Nyt on alkamaisillaan uusi lyhytkurssi ja sen jälkeen pääsen melko varmasti jo töihin. :)
Työ tulee olemaan sellaista, että ei ole varaa ottaa pisaraakaan ja se on sellaista jota tykkään tehdä. Tämä toimettomuus sucks tosiaan, tää vie hermot ja niitä lepytelläkseni tulee otettua tota halpaa kaljaa ihan liikaakin välillä tai sitten vain lipiteltyä sitä iltaisin. - Työllistymisen
taasen. kirjoitti:
luottamuksestasi tämän asiani hoitumiseen. Syksyllä olin kurssilla, enkä koskenut silloin alkoholiin. Nyt on alkamaisillaan uusi lyhytkurssi ja sen jälkeen pääsen melko varmasti jo töihin. :)
Työ tulee olemaan sellaista, että ei ole varaa ottaa pisaraakaan ja se on sellaista jota tykkään tehdä. Tämä toimettomuus sucks tosiaan, tää vie hermot ja niitä lepytelläkseni tulee otettua tota halpaa kaljaa ihan liikaakin välillä tai sitten vain lipiteltyä sitä iltaisin.näkymät vaikuttavat ihan hyviltä. Jos olisit ihan liemessä alkon suhteen,et pystyisi jaksoihin ilman tippaakaan. Joten älä liikaa itseäs kuitenkaan ruoski. Se on kuule yllättävän moni,joka paikkailee tyhjää aikaa ja joskus yksinäisyyttä tissuttelemalla enemmän tai vähemmän. Monikin joka vastaan kävelee ja jotkut tutuista,joista ei koskaan voisi ajatella,että heillä jokin ongelma. Se on hyvä,että asian tiedostaa ja ihan odottelee muutosta. Suunta oikea !! :) Pidän peukkuja sulle täältä sinne johonkin :)) Asioilla tapana järjestyä,kun antaa niin tapahtua.
- peukkujen
Työllistymisen kirjoitti:
näkymät vaikuttavat ihan hyviltä. Jos olisit ihan liemessä alkon suhteen,et pystyisi jaksoihin ilman tippaakaan. Joten älä liikaa itseäs kuitenkaan ruoski. Se on kuule yllättävän moni,joka paikkailee tyhjää aikaa ja joskus yksinäisyyttä tissuttelemalla enemmän tai vähemmän. Monikin joka vastaan kävelee ja jotkut tutuista,joista ei koskaan voisi ajatella,että heillä jokin ongelma. Se on hyvä,että asian tiedostaa ja ihan odottelee muutosta. Suunta oikea !! :) Pidän peukkuja sulle täältä sinne johonkin :)) Asioilla tapana järjestyä,kun antaa niin tapahtua.
pitämisestä. Vähän yksinäisyyteenkin sitä tulee otettua, myönnetään. Olen tiedostanut tämän ongelmani jo monta vuotta, mutta tosiaan odotan siihen ratkaisua työn ja sosiaalisen elämän muodossa, jota tulen saamaan edes jonkin verran työn myötä, niin ja sen kurssinkin. :)
Onneksi hankin tämän nettijutun, ei ole ollut niin yksinäistä yksin tämän kanssa.
- yrjö puskassa
niin aina teet väärinpäin.
Ainakin siltä tuntuu, kun olet äiti tai isä.
Ei ole mitään sääntöä olemassa kuinka voit säästää nuoresi päihteiltä.
Mikään yhtälö ei ole pätevä.
Voit luottaa vain siihen, että juuri sinun lapsesi eivät jäisi koukkuun mihinkään.
Suurin osa KOKEILEE...
Reseptiä Ei ole.
Alkkisten lapset eivät aina ole alkkiksia ja kaikesta kieltäytyminen ei aina johda haluttuun lopputulokseen....- Rokkihirvi
...että vahingossa on vaikea jäädä koukkuun, oli sitten kyseessä viina, huumeet tai rööki. Sen verran on kokemusta niistä kaikista. Ja tietty sit helpommin ehkä huomaa miten asianlaita on omalla lapsella...kai...;)
- yrjö puskassa
Rokkihirvi kirjoitti:
...että vahingossa on vaikea jäädä koukkuun, oli sitten kyseessä viina, huumeet tai rööki. Sen verran on kokemusta niistä kaikista. Ja tietty sit helpommin ehkä huomaa miten asianlaita on omalla lapsella...kai...;)
et voi kontrolloida milloin sun lapselle tapahtuu tää "vahinko"
Lisätäänpä listaan seksuaalinen kanssakäyminen.
Oletko valistanut, neuvonut, kieltänyt ja silti isovanhempi ilman OMAA tahtoasi???? - Rokkihirvi
yrjö puskassa kirjoitti:
et voi kontrolloida milloin sun lapselle tapahtuu tää "vahinko"
Lisätäänpä listaan seksuaalinen kanssakäyminen.
Oletko valistanut, neuvonut, kieltänyt ja silti isovanhempi ilman OMAA tahtoasi????...naisen ei tarvi uhrata koko elämäänsä yhden mokan takia! Uskon että arvot ja asenteet periytyy helposti ;)
- rokki-äiti
Rokkihirvi kirjoitti:
...naisen ei tarvi uhrata koko elämäänsä yhden mokan takia! Uskon että arvot ja asenteet periytyy helposti ;)
Kyllä siinä menee koko elämä heti keturalleen, jos vaikka sattuu sekstailemaan kännissä ilman ehkäisyä, noin teini-ikäisenä.Ja tulee täysosuma. Millä planeetalla sie oikein elät, rokkihirvi? Tiedätkö oikeesti, mitä sun lapset/lapsi tekee, missä porukassa?
- missä sun
särmä?
- F-i-a
aloitukseen että tyttö on vielä liian nuori kokeilemaan alkoholia.
Tää oli vaan mun mielipide. - Isä40++ jolla aikuset lapset..
Juu tämä on aikamoinen ongelma monelle..
Mutta mun näkemys on että ei alkoholia alaikäisille ei edes kotona...(työssä nähnyt)
Pahin kuvio on että kotona juodaan parit oluet ja sitten kavereiden kanssa kapungilla lisää vanhenpien tietämättä.
Oma malli on tärkein, muistakaa omaa lapsuutenne ja nuoruutenne.
Ja tietyt virheet jokaisen on tehtävä itse.- rokkiäiti
Muista, että tarjotessasi alaikäiselle lapsellesi humalan, teet rikoksen. Sekä lastasi, että lakia kohtaan. Piste.
- Sossutätiläinen.
rokkiäiti kirjoitti:
Muista, että tarjotessasi alaikäiselle lapsellesi humalan, teet rikoksen. Sekä lastasi, että lakia kohtaan. Piste.
Jokaisesta tietoon tulleesta/epäillystä tapauksesta,tulisi ilmoittaa lastensuojeluviranomaiselle. Alkoholin ostaminen/tarjoaminen on todellakin laissa kielletty. Miksi se on joidenkin vanhempienkin niin kovin vaikea ymmärtää.
- tomppa2006
...kokemusta, mutta muistan nuoruudestani erään kaverin sanat, jonka kotona isä oli opettanut ja neuvonut pojalleen juopottelun alkeita:
"Äijä istui sohvalla ja yritti saada minulta tulemaan juttua parin kaljan jälkeen. Yritti kyylätä, koska mää alan humaltua. Vittu, mää en puhunut sille vanhalle kääkälle mitään, menin nukkumaan!"
Itselläni on 11-vuotias poika, en aio tarjota hänelle ensimmäistä humalaa! - tuffe
meni harakoille, koetan uudestaan.
En pidä ollenkaan pahana tuo, velipuolelle meinasi käydä ohraisesti (sananmukaisesti) ekassa kännissä, hyvä kun löydettiin ajoissa ja saatiin hoitoon. Lisäksi on olemassa kaikenkarvaisia hyödyksikäyttäjää tytöille, joten pitäisin hyvänä asiana että sen kännin on saanut kokeilla harkitusti. Eteen se tulee kuitenkin, sitä kai kukaan ei voi kiistää. - Iskä..
Tapahtui eräänä keväänä muutama vuosi sitten:
Olin kaupassa ja näin vierestä,kun tytttö kerjäs vanhemmiltaan yhtä siideri pulloa sen kunniaksi,kun ylä-aste päättyi.Eli oli menossa lukioon tms.
Vanhemmat eivät ostaneet,sanoivat,että pitää olla 18v.
Samana iltana näin saman tytön kännissä ja huonossa kunnossa.Haki siiderinsa jostain muualta.
Näin saman likan noin vuosi sitten.Hän oli silloin jotain 18-19v.
Ulkonäkö tottakai monesti pettää,mutta hyvältä ei näyttänyt ja oli selkeesti humalassa tiistai aamuna.
Minä oon molemmille junnuille ostanut siiderit ja oluet jo heidän ollessaan jotain 12-13v.
Nyt he ovat aikuisia.
Joskun otetaan yhdessä mökillä ja muutenkin kaikki alkomaholin suhteen ihan ok.- .............
Jos et tee rikosta ja osta lapsellesi alkoholia,hänestä tulee juoppo ??
- Iskä..
............. kirjoitti:
Jos et tee rikosta ja osta lapsellesi alkoholia,hänestä tulee juoppo ??
Kun sen tekee kotona,niin riittä yks pullo.
Kavereiden kanssa pitää näyttää.Ja senhän me tiiämme,mitä siitä seuraa.
Otin aiheesta yhteen erään opettajan kanssa noin 10v sitten.
Nyt kun hänen lapsensa ovat kasvaneet sen vaiheen yli,on hän muuttanut kantaansa.
Näissä,kuin kaikissa muissakin kasvatukseen liittyvissä asioissa ei ole yhtä ja ainutta oikeeta vastausta.Junnuissakin on eroja.
Ja hyvä on vanhempienkin muistella vanhaa sananlaskua.
Seura tekee kaltaisakseen!!
- blackwomans
vaikka hänstä olisi tulossa minkälainen rokkimimmi tahansa,niin se ei tee oikeutta hänelle aloittaa dokaamista noin nuorena.
Alkoholi aiheuttaa nuorelle sisäisiä vammoja jotka omalta osaltaan taas seuraavat häntä läpi elämän.
Sinä äitinä jos todella välität hänestä,osaat kyllä päättää mikä on sopiva aika hänen aloittaa dokaaminen.
kuitenkin hän on vielä lapsi.
Olet vastuussa hänestä vielä monen monta vuotta.
mikä minä olen sinulle aikuiselle saarnaa pitämään,kaikki on sinusta itsestäsi kiinni.
Mun tytär on jo 18v ja ekaa känniä ei oo vieläkään ottanut,vaikka siihen olisi mahdolisuus ollut niin monta kertaa.
Kait hän on tullut äitiinsä,harrastukset vievät mukanaan ja etenkin seura niissä.
Alco ei koskaan hallitse minua,vaan minä alcoa.- 14 v pojaltani
Haluutsä kaljaa? Vastaus tuli huoneestaan, että hulluko olet, mitä sä noin tyhmiä nyt kyselet?
- täysi-ikäisten äiti
...tiukka linja. En osta, en anna alkoholia alaikäisille.
En salannut omia nuoruuskokemuksiani, kun niistä kysyivät. Mutta linjani pidin. Mikä on kielletty on kielletty.
Puhuttiin asiasta paljonkin ja puhutaan yhä. Molemmat aikanaan sitten tulivat ensi kertaa juovuksissa kotiin ja saivat sen tarvittavan ripityksen. Kuitenkin tuo luotto siitä, että kotiin voi tulla, piti. Mutta jos tuli juovuksissa, piti teoistaan sitten ottaa vsstuu.
Kärsiä kotiarestit jne.
Tiedän, ettei mun asenteeni ole pitänyt lapsiani poissa kokeilemasta. En vain usko, että jos lapsi saa kokeilla kotona, niin se estäisi kokeilut myös ulkopuolella. Iso osa nykynuorista tuntuu pitävän toisistaan huolta ja tiedän että munkin lasten ystäväpiirissä on soitettu sitten vanhemmille kotiin, jotta kellekään ei kävisi huonosti.
Mutta, mutta...nämä nyt on niin yksilökohtaisia asioita.- Kahvisti
täällä härmässä menee kansaan ja jakeluun, että kyllä ne juomatavat usein joka tapauksessa opitaan
kotoa tai sitten kavereiden kotoa. Jos siellä tehdään alkoholista numero joko paasaamisella tai hillittömällä dokaamisella, lapset oppivat väkisinkin, että kyllä siinä täytyy olla jotain erikoista. Meillä viini ja olut ovat olleet ruokajuomia ja puutarhaurakan tms jälkeen janojuomia, eivätkä lapset ole siitä ahdistuneet. Tiukkapipojen paheksunnasta kyllä. Lapsille on tarjottu vedellä laimennettua viiniä ja ykkösolutta ruokapöydässä yläasteelle menon jälkeen, ja eivätpähän ole kotiin kännissä tulleet. Meillä on kyllä ulkomaalainen isä ollut aina hyvin äänekkäästi kritisoimassa tukkihumalaisten käytöstä, kuinka hölmöltä se näyttää ja kuulostaa.
Kyllä se alkoholi vaan kuuluu ihmisten elämään siinä missä maito ja kahvikin, on kuulunut jo vuosituhansia!! Se miten sitä käyttää on jokaisen oma valinta. - täysi-ikäisten äiti
Kahvisti kirjoitti:
täällä härmässä menee kansaan ja jakeluun, että kyllä ne juomatavat usein joka tapauksessa opitaan
kotoa tai sitten kavereiden kotoa. Jos siellä tehdään alkoholista numero joko paasaamisella tai hillittömällä dokaamisella, lapset oppivat väkisinkin, että kyllä siinä täytyy olla jotain erikoista. Meillä viini ja olut ovat olleet ruokajuomia ja puutarhaurakan tms jälkeen janojuomia, eivätkä lapset ole siitä ahdistuneet. Tiukkapipojen paheksunnasta kyllä. Lapsille on tarjottu vedellä laimennettua viiniä ja ykkösolutta ruokapöydässä yläasteelle menon jälkeen, ja eivätpähän ole kotiin kännissä tulleet. Meillä on kyllä ulkomaalainen isä ollut aina hyvin äänekkäästi kritisoimassa tukkihumalaisten käytöstä, kuinka hölmöltä se näyttää ja kuulostaa.
Kyllä se alkoholi vaan kuuluu ihmisten elämään siinä missä maito ja kahvikin, on kuulunut jo vuosituhansia!! Se miten sitä käyttää on jokaisen oma valinta.Olet varmaan oikeassa, jos alkoholiin suhtaudutaan normaalisti, sitä käytetään normaalisti. Olen kuitenkin sitten niin epänormaali, että en tuota oikein osaa. Olen itse nuorena ottanut joitain kertoja "yli tarpeen", nyt sitten isona tyttönä en käyttele kuin muutamia kertoja vuodessa, vältellen humaltumista. Tuo käyttökään ei sitten tapahdu kotona, joten lapset eivät siitä voi mallia ottaa.
Minusta kun esim. viini on ylipäätään epämiellyttävän makuista.
Onnittelut Sinulle hyvästä alkoholikasvatuksesta. - Kahvisti
täysi-ikäisten äiti kirjoitti:
Olet varmaan oikeassa, jos alkoholiin suhtaudutaan normaalisti, sitä käytetään normaalisti. Olen kuitenkin sitten niin epänormaali, että en tuota oikein osaa. Olen itse nuorena ottanut joitain kertoja "yli tarpeen", nyt sitten isona tyttönä en käyttele kuin muutamia kertoja vuodessa, vältellen humaltumista. Tuo käyttökään ei sitten tapahdu kotona, joten lapset eivät siitä voi mallia ottaa.
Minusta kun esim. viini on ylipäätään epämiellyttävän makuista.
Onnittelut Sinulle hyvästä alkoholikasvatuksesta.Tuo minun kommenttini meni vähän väärään paikkaan, aloittelija kun olen näillä palstoilla. En tarkoittanut sitä suoraksi vastaukseksi sinun viestiisi, vaan enemmänkin tuonne vähän ylemmäs yleiseksi mielipiteeksi keskusteluun, mutta hosuin ja töppäsin. Sinun kommenttisi oli mielestäni hyvinkin järkevä...
Ketjusta on poistettu 64 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692693
- 632634
- 681782
- 241607
- 201540
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91470- 151382
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81197- 251106