Olen muutaman vuoden joutunut asumaan Turussa. Ja täytyy sanoa että itse joka yleensä olen iloinen, ulospäinsuuntautunut ja positiivinen(ainakin olin ennen)-kärsin turkulaisten nirppanokkaisuudesta, negatiivisuudesta ja kateudesta.
Onneksi pääsen nyt pois!
Turkulaisen perusilme: nyrpistetään nenää ja väännetään suupielet alaspäin. Mielellään vielä katsotaan muita päästä varpaisiin ja arvostellaan.
Turkulaista kiinnostaa vain oma napa. Vieraanvaraisuus ja lämpö ovat tuntemattomia käsitteitä täällä.
Turku löyhkää. Viranomaiset ovat korruptoituneita. Palvelu on töykeää ja ylimielistä. Ystävystyminen on hidasta ja vaikeaa. Turkulaiset ovat rasisteja.
Arkkitehtuuri on uskomattoman rumaa paikoitellen, vanhojen kauniiden rakennusten vieressä voi olla täysin eri tyylinen hökötys.
Turku ei kehity vaan junnaa paikoillaan, talous kuralla kun ei osata käyttää järkeä tehtäessä isoja päätöksiä. Sama toistuu taas, toriparkki.
Turkulaiset luulevat että muut ovat vain kateellisia kun haukkuvat Turkua. Narsismin huippu.
Vihaan tätä paikkaa
68
4269
Vastaukset
- eniten sinua
Viha on tunne, joka kuluttaa eniten sitä tuntevaa. Vihan tunne on siinä mielessä huono olotila, että se sokaisee näkemästä asioita oikeassa valossa.
Sinulla on varmaan subjektiivisesti ollut huonoja kokemuksia, mutta se, että löydät syntipukiksi vain ja ainoastaan oman itsesi ulkopuolisen ympäristön kokonaisuudessaan ilman vivahteita, kertoo myös jostakin muusta.
Esität väitteitä, joista monille voidaan tietenkin löytää perusteluita. Useimmat täällä lienevät samaa mieltä, että arkkitehtuurin puolella on tehty korvaamattomia tihutöitä vanhoja rakennuksia purkamalla. Jokainen meistä on joskus saanut töykeää palvelua tai kokenut ylimielisyyttä kanssaihmisten taholta. Kunnalliset päättäjät ovat tehneet ja ehkä tekevät vähemmän viisaita päätöksiä, niin Turussa kuin muuallakin, aivan samoin kuin joka paikkakunnalla on asukkaita, jotka pitävät omaa kotikontuaan muita parempana tai jopa suorastaan ainoana elinkelpoisena paikkana. Mutta tämä kaikki on vain osa totuutta.
Esität — lainkaan erittelemättä tai perustelematta, niputtamalla kaikki samaan syssyyn — että turkulaiset ovat rasisteja, viranomaiset korruptoituneita, palvelu töykeää ja ylimielistä, ystävystyminen hidasta ja vaikeaa. Ehkä tässä yhteydessä olisi kuitenkin syytä pohtia, mitä rasismi ja syrjintä oikein on ja minkälaisen ajatusmaailman ne kätkevät taakseen. Lähtökohtana on ajatus, että otetaan joku ryhmä (etninen, kielellinen, kulttuurillinen, alueellinen jonkin muun nimittäjän perusteella määritelty), jota pidetään homogeenisenä kokonaisuutena eli annetaan ymmärtää, että ko. ryhmän kaikki edustajat ovat täydellisesti sitä tai tätä eikä heitä yritetäkään nähdä yksilöinä, joilla joidenkin yhdistävien piirteiden (esim. kieli tai etninen tausta) lisäksi, on loppujen lopuksi enemmän yksilöllisiä kuin kaikkia yhdistäviä piirteitä.
Missä rasismi loppujen lopuksi luuraa? Mielestäni etenkin yleistyksissä, joissa kaikki yksilöt alistetaan vain yhden ja ainoa piirteen edustajiksi. En usko, että esimerkiksi sinä ja minä tunnemme toisiamme. Olen turkulainen, mutta en missään tapauksessa tunnista itseäni kuvauksestasi — enkä katso omassa narsistisuudessani mustaa valkoiseksi väittäväni ja antavani tässä suhteessa väärää todistusta. Tuskin minä olen lajissani ainoa Turussa.
Ehkä sinulla on ollut epäonnea kohdata yksilöitä, joiden perusteella yleistät tietyt piirteet kaikki turkulaisia koskeviksi. Silti uskallan väittää, että yleistyksellesi ei ole perusteita, vaan purkauksesi kertoo paljon sinun henkilökohtaisesta pahasta olostasi. Jos näet ympärilläsi vain kielteisiä asioita, on syytä vakavasti pohtia, mistä se johtuu. Pahan olon purkaminen ja syiden selvittäminen on tärkeää, mutta vähintään yhtä tärkeää on myös ymmärtää, että ihmisellä itsellään on myös vastuuta omasta tilastaan ja tuntemuksistaan. Kaikkea ei todellakaan voi sysätä yhden kaupungin ja sen asukkaiden syyksi. Omaa itseään ei voi loputtomasti paeta muuttamalla
Toivotan sinulle hyvää jatkoa, minne sitten menetkin. Toivottavasti asiasi muuttuvat parempaan suuntaan — sinun itsesi takia.- kokemuksista
Tämä oli minun kokemukseni tästä kaupungista. Välillä tietysti kivojakin kokemuksia, mutta suurin osa kokemuksista on negatiivisia.
Helsingin seudulla on aivan eri meininki, heti tulee ihmiset juttelemaan ja itsekin alkaa hymyilyttämään kun viihtyy paljon paremmin.
Olen vain liian erilainen varsinaissuomalaisiin verrattuna. En saa näihin ihmisiin kunnon kontaktia. Aistin myös erittäin herkästi ilmapiirit ja tunnelmat. Kun kukaan ei yleensä hymyile eikä ole ystävällinen(harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) niin kyllähän se vaikuttaa. En suinkaan ole ainoa joka kokee näin.
Ehkä te syntyperäiset ette sitä itse tajua millaista on tulla Turkuun "ulkopuolisena"? Kiinnostaako teitä tutustua uusiin ihmisiin jotka tulevat Turkuun? Toivotatteko tervetulleeksi uudet ihmiset, asiat ja ilmiöt? - eniten sinua
kokemuksista kirjoitti:
Tämä oli minun kokemukseni tästä kaupungista. Välillä tietysti kivojakin kokemuksia, mutta suurin osa kokemuksista on negatiivisia.
Helsingin seudulla on aivan eri meininki, heti tulee ihmiset juttelemaan ja itsekin alkaa hymyilyttämään kun viihtyy paljon paremmin.
Olen vain liian erilainen varsinaissuomalaisiin verrattuna. En saa näihin ihmisiin kunnon kontaktia. Aistin myös erittäin herkästi ilmapiirit ja tunnelmat. Kun kukaan ei yleensä hymyile eikä ole ystävällinen(harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) niin kyllähän se vaikuttaa. En suinkaan ole ainoa joka kokee näin.
Ehkä te syntyperäiset ette sitä itse tajua millaista on tulla Turkuun "ulkopuolisena"? Kiinnostaako teitä tutustua uusiin ihmisiin jotka tulevat Turkuun? Toivotatteko tervetulleeksi uudet ihmiset, asiat ja ilmiöt?Kyllä, ainakin minä toivotan tervetulleiksi niin uudet ihmiset, asiat kuin ilmiöt.
En tiedä, missä ja keiden seurassa liikut, kun et hymyileviä ihmisiä kohtaa. Ikävää tietenkin, jos sinun kokemuksesti ovat niin kielteisiä. Tuskin olet ainoa, mutta yleistykseen ei sekään riitä. Joskus voi olla niinkin, että me itse kukin keräämme ympärillemme tietynlaisia ihmisiä. Ehkä sinun tuttavapiiriisi sitten kuuluu useampia, joiden kokemukset ovat vastaanlaisia ja tulee tunne, että kaikki kokevat näin.
Kuulostaa varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta oletko ajatellut, mikä on oma perusilmeesi liikuessasi? Tältäkin päivältä muistan saaneeni hyvää ja hymyilevää palvelua. En tiedä, kumpi hymyili ensin, minä vai minua palveluammatissa palvellut henkilö, mutta mitä väliä sillä on, kun molemmat kuitenkin hymyilivät. Eikä tämä kokemus ole suinkaan poikkeus.
Jos sinä ja minä olisimme jossain yhteydessä törmänneet ja aloittaneet jutustelun, varmaan olisimme puhelleet kumpikin mielellämme. On totta, että ehkä aloittaminen saattaa olla vaikeaa, puolin ja toisin, mutta kun aloitteen tekee, uskoisin reaktionkin useimmiten olevan myönteinen. Monet kohtaamiset tuskin johtavat sen pidemälle, mutta jotkut voivat johtaakin. En tiedä.
Helsinkiin en osaa verrata, kun olen siellä vain vieraillut, eivätkä ne kokemukset ihmisten suhteen ole sen kummempia suuntaan tai toiseen. On mahdollista, että Helsingissä on niin suuri määrä muualta, käytännössä keskisestä, itäisestä ja pohjoisesta Suomesta tulleita, että syntyperäiseen stadilaiseen törmääminen on vaikeampi laji. Miten hän suhtautuisi ulkopuoliseen, sitä en osaa sanoa, joten vielä vähemmän lähden omien kokemusten perusteella yleistysten linjalle. - poikkeus,hyvä niin.
eniten sinua kirjoitti:
Kyllä, ainakin minä toivotan tervetulleiksi niin uudet ihmiset, asiat kuin ilmiöt.
En tiedä, missä ja keiden seurassa liikut, kun et hymyileviä ihmisiä kohtaa. Ikävää tietenkin, jos sinun kokemuksesti ovat niin kielteisiä. Tuskin olet ainoa, mutta yleistykseen ei sekään riitä. Joskus voi olla niinkin, että me itse kukin keräämme ympärillemme tietynlaisia ihmisiä. Ehkä sinun tuttavapiiriisi sitten kuuluu useampia, joiden kokemukset ovat vastaanlaisia ja tulee tunne, että kaikki kokevat näin.
Kuulostaa varmaan tyhmältä kysymykseltä, mutta oletko ajatellut, mikä on oma perusilmeesi liikuessasi? Tältäkin päivältä muistan saaneeni hyvää ja hymyilevää palvelua. En tiedä, kumpi hymyili ensin, minä vai minua palveluammatissa palvellut henkilö, mutta mitä väliä sillä on, kun molemmat kuitenkin hymyilivät. Eikä tämä kokemus ole suinkaan poikkeus.
Jos sinä ja minä olisimme jossain yhteydessä törmänneet ja aloittaneet jutustelun, varmaan olisimme puhelleet kumpikin mielellämme. On totta, että ehkä aloittaminen saattaa olla vaikeaa, puolin ja toisin, mutta kun aloitteen tekee, uskoisin reaktionkin useimmiten olevan myönteinen. Monet kohtaamiset tuskin johtavat sen pidemälle, mutta jotkut voivat johtaakin. En tiedä.
Helsinkiin en osaa verrata, kun olen siellä vain vieraillut, eivätkä ne kokemukset ihmisten suhteen ole sen kummempia suuntaan tai toiseen. On mahdollista, että Helsingissä on niin suuri määrä muualta, käytännössä keskisestä, itäisestä ja pohjoisesta Suomesta tulleita, että syntyperäiseen stadilaiseen törmääminen on vaikeampi laji. Miten hän suhtautuisi ulkopuoliseen, sitä en osaa sanoa, joten vielä vähemmän lähden omien kokemusten perusteella yleistysten linjalle.Tapanani on jutella pirteään tyyliin ja hymyillä ja nauraa usein. Mutta Turku-vuosina nuo piirteeni ovat pikkuhiljaa häipyneet. Kun ei saa vastakaikua, tai korkeintaan mumisevia ynähdyksiä ja vaivaantunutta hymyä.
Puhun yleisestä ilmapiiristä jonka kohtaan esim. kaupungilla,busseissa,ravintoloissa,kaupoissa.
Ja vaikka niitä positiivisia kokemuksiakin löytyy niin se ei auta jos niitä on vain muutama harvakseltaan. Kokonaisuus on mätä. - citydiggari ...
kokemuksista kirjoitti:
Ehkä te syntyperäiset ette sitä itse tajua millaista on tulla Turkuun "ulkopuolisena"? Kiinnostaako teitä tutustua uusiin ihmisiin jotka tulevat Turkuun? Toivotatteko tervetulleeksi uudet ihmiset, asiat ja ilmiöt?Eri kaupungeissakin on erilaiset tapakulttuurit, joiden omaksuminen on tärkeää, kun halutaan tulla toimeen ihmisten kanssa.
Jotkut ovat tässä luonnonlahjakkuuksia.. Nämä ihmiset pärjäävät lähes missä vain. He omaksuvat jopa murteita ihan tosta vaan.
Toisille se on hankalaa, lähes mahdotonta. Uskoisin että etenkin miespuolisilla on tässä suurempia hankaluuksia. Naisethan oppii kieliäkin yleensä miehiä helpommin.
Sinä sanoit, että Helsingissä on kiva. Minä kun menen Helsinkiin, koen sen "välittömyyden" ja hymyilyt teennäisenä. En tiedä, mikä on totuus, mutta minulle tulee vain sellainen olo, että Helsinkiläiset teeskentelevät ja kotona riisutaan maski pois, jonka alta paljastuu se paino, mikä sydämellä oikeasti lepää. - tottunut hymyihin
citydiggari ... kirjoitti:
Eri kaupungeissakin on erilaiset tapakulttuurit, joiden omaksuminen on tärkeää, kun halutaan tulla toimeen ihmisten kanssa.
Jotkut ovat tässä luonnonlahjakkuuksia.. Nämä ihmiset pärjäävät lähes missä vain. He omaksuvat jopa murteita ihan tosta vaan.
Toisille se on hankalaa, lähes mahdotonta. Uskoisin että etenkin miespuolisilla on tässä suurempia hankaluuksia. Naisethan oppii kieliäkin yleensä miehiä helpommin.
Sinä sanoit, että Helsingissä on kiva. Minä kun menen Helsinkiin, koen sen "välittömyyden" ja hymyilyt teennäisenä. En tiedä, mikä on totuus, mutta minulle tulee vain sellainen olo, että Helsinkiläiset teeskentelevät ja kotona riisutaan maski pois, jonka alta paljastuu se paino, mikä sydämellä oikeasti lepää.ja siksi pidät ystävällisyyttä ja hymyjä teeskentelynä. Aika vainoharhaista olla epäilemässä mitä tuokin nyt tuossa virnuilee,mitähän sillä on oikeasti mielessä. Juuri niin turkulaista.
Tätä juuri tarkoitin sillä etten saa vastakaikua kun olen ollut ystävällinen turkulaisille.
Ajattelevat siis kuin sinä? Kierre on valmis. - ekko:::
poikkeus,hyvä niin. kirjoitti:
Tapanani on jutella pirteään tyyliin ja hymyillä ja nauraa usein. Mutta Turku-vuosina nuo piirteeni ovat pikkuhiljaa häipyneet. Kun ei saa vastakaikua, tai korkeintaan mumisevia ynähdyksiä ja vaivaantunutta hymyä.
Puhun yleisestä ilmapiiristä jonka kohtaan esim. kaupungilla,busseissa,ravintoloissa,kaupoissa.
Ja vaikka niitä positiivisia kokemuksiakin löytyy niin se ei auta jos niitä on vain muutama harvakseltaan. Kokonaisuus on mätä.Tässä myös yksi positiivinen Turkulainen. Olen myös aunut pari vuotta helsinissä ja minulla on sieltä täysin päinvastaisia kokemuksia. Naapureiden tai ohikulkijoiden kanssa ei todellakaan jutella ja jos menee kyselemään neuvoa etc. niin moni on oikein ihmetellyt että mitä ihmettä tuo tulee juttelemaan.
Tästä huolimatta en ole tehnyt helsinkiläisistä yleistä huonoa stereotypiaa... - citydiggari ...
tottunut hymyihin kirjoitti:
ja siksi pidät ystävällisyyttä ja hymyjä teeskentelynä. Aika vainoharhaista olla epäilemässä mitä tuokin nyt tuossa virnuilee,mitähän sillä on oikeasti mielessä. Juuri niin turkulaista.
Tätä juuri tarkoitin sillä etten saa vastakaikua kun olen ollut ystävällinen turkulaisille.
Ajattelevat siis kuin sinä? Kierre on valmis.Pyyteettömän hymyn kyllä tunnistaa. Ja kyllä niitä Turussa saa, kun vain oikeat ihmiset kohtaa. Minusta vain Helsingissä on paljon sellaista feikkihymyä.
No.. mikä on totuus ja mikä ei. Minä viivyn Helsingissä korkeintaa yleensä kaksi päivää, joten ei siinä ajassa ihmisistä oteta muutenkaan selvää.
Ja sitä paitsi.. aitoja stadilaisia siellä on vain hitunen. Muut on kotoisin milloin mistäkin. Minä osaan vain Turun kuviot.
Älkää ketkään väkisin hymyilkö. Hymyn tulee lähteä sydämestä. - YksUlkopuolinen
kokemuksista kirjoitti:
Ehkä te syntyperäiset ette sitä itse tajua millaista on tulla Turkuun "ulkopuolisena"? Kiinnostaako teitä tutustua uusiin ihmisiin jotka tulevat Turkuun? Toivotatteko tervetulleeksi uudet ihmiset, asiat ja ilmiöt?Totta kirjoitat.
Umpimielisiä kusipäitä liikaa näinkin isoon paikkaan.
Kehuvat vielä, kuinka turkulainen on hyvä kaikille, ei tuppaa muttei torjukaan.
Ja sitä se kuitenkin pelkästään on, joko tupataan väkisin tällaisella "vitut sun fiiliksistä, mä päätän tämän"-asenteella tai sit vastaavasti ollaan nokka taivasta kohden ettei vaan kukaan edes katsoisi kohden.
Eli sellainen normaali, inhimillinen ja TERVE keskitie puuttuu. Et olisivat ihan oikeasti asiallisen avoimia uusille ihmisille ja asioille.
Ei tarvitse ajaa kuin max. tunti ihan mihin suuntaan vaan, niin on ihan eri ääni kellossa.
Esimerkiksi Vakka-Suomessa on tällaista lämmintä sosiaalisuutta. Olin siellä aikanaan muutaman kuukauden töissä ja kivaa oli. Ikinä ei tarvinnut olla yksin ventovieraidenkaan keskellä, aina joku halusi seuraansa mukaan. Mutta myöskin jos halusi omaa tilaa/rauhaa, sitä annettiin mukisematta. - jnipoh
YksUlkopuolinen kirjoitti:
Totta kirjoitat.
Umpimielisiä kusipäitä liikaa näinkin isoon paikkaan.
Kehuvat vielä, kuinka turkulainen on hyvä kaikille, ei tuppaa muttei torjukaan.
Ja sitä se kuitenkin pelkästään on, joko tupataan väkisin tällaisella "vitut sun fiiliksistä, mä päätän tämän"-asenteella tai sit vastaavasti ollaan nokka taivasta kohden ettei vaan kukaan edes katsoisi kohden.
Eli sellainen normaali, inhimillinen ja TERVE keskitie puuttuu. Et olisivat ihan oikeasti asiallisen avoimia uusille ihmisille ja asioille.
Ei tarvitse ajaa kuin max. tunti ihan mihin suuntaan vaan, niin on ihan eri ääni kellossa.
Esimerkiksi Vakka-Suomessa on tällaista lämmintä sosiaalisuutta. Olin siellä aikanaan muutaman kuukauden töissä ja kivaa oli. Ikinä ei tarvinnut olla yksin ventovieraidenkaan keskellä, aina joku halusi seuraansa mukaan. Mutta myöskin jos halusi omaa tilaa/rauhaa, sitä annettiin mukisematta.10 vuotta vanha juttu, ja kommentoit?
Et ole ajan tasalla.
- ---
Taas joku kateellinen satelliitti-kuntalainen juntti trollaa. Huono provo, väännä parempi.
- blanca
Itse olen asunut nyt Turussa vuoden. Ennen muuttoa kuulin kaikki jutut varsinaissuonalaisten nihkeydestä, kylmäkiskoisuudesta jne.. Nauroin vaan, että eiköhän siellä pärjätä. Itse sosiaalisena ja helposti ihmisiin tutustuvana ihmisenä ajattelin, että kyllä minä kaveita saan. Mutta kuten sanoit, vieraanvaraisuus ja lämpö ovat täällä outoja käsitteitä. Kaipaan niin sellaista välitöntä ja avointa kanssakäymistä ihmisten kanssa. Heh, juu mä olen kans törmännyt tähän et me muut oltais kateellisia Turulle... Kateellisia Turun hienolle historialle. Just joo, itsetuntoa nostetaan vaan muistelemalla hienoa historiaa mutta tässä päivässä ei näköjään eletä ollenkaan..
- juuri tuota..
..minäkin kaipaan..avoimuutta ja eloisuutta!
Joskus tekisi mieli ihan ravistella jotain puunukke-turkulaista että näkisi onko se edes elossa?:D
Lisäksi musta tuntuu, että turkulaisia ärsyttää jos on positiivinen ja eloisa luonne. - valitettavasti
olen asunut Turussa nyt jo yli neljä vuotta. Eräissä illanistujaisissa huomasimme sattumalta kaikki olevamme muualta muuttaneita. Eli perusturkulaisia ei porukkaan ollut eksynyt ainuttakaan, ne elävät aivan omaa elämäänsä kateellisina kaikille muille. Mutta hyvin pärjään kuitenkin, Turku on aika hieno, paitsi kauppatori on aika ruma hökötyksineen.
- eniten sinua
juuri tuota.. kirjoitti:
..minäkin kaipaan..avoimuutta ja eloisuutta!
Joskus tekisi mieli ihan ravistella jotain puunukke-turkulaista että näkisi onko se edes elossa?:D
Lisäksi musta tuntuu, että turkulaisia ärsyttää jos on positiivinen ja eloisa luonne.Sitten vain tuumasta toimeen! Ravistellaan. Kyllä sieltä elossa oleva ihminen varmaan löytyy. Ehkä erilainen kuin jossain muualla, mutta ihminen kuitenkin.
Olen kanssanne samaa mieltä, että usein törmää ihmisiin, jotka peilaavaat nykyisyyttä vain menneen kautta. Siitäkin olen samaa mieltä, että se on välillä rasittavaa. Toisaalta ymmärrän sitäkin suhtautumista.
Jos aivan nykyhetkestä puhutaan, niin monille turkulaisille on kehittynyt eräänlainen refleksi alkaa puhua menneisyydestä ja ties mistä siksi, että Suomessa on mediassa, kuten täälläkin on nähty, muotia mollata Turkua myös aiheettomasti. En tarkoita tällä asiallista kritiikkiä, jota pitää pystyä ottamaan vastaan, vaan kaikkia niitä ulostuksia, joita liian usein näkee. Tämä on kierre, puolin ja toisin, kun törmätään epäasiallisiin juttuihin, turvaudutaan itsetehostukseen, joka aiheuttaa epäasiallista juttua, joka korostaa taas itsetehostusta...
Tärkeää olisi, että turkulaiset, niin syntyperäiset kuin tänne myöhemminkin muuttaneet, ymmärtäisivät lopettaa kierteen ajoissa. Omalta osaltani yritän pysyä asiassa. - on pikemminkin
eniten sinua kirjoitti:
Sitten vain tuumasta toimeen! Ravistellaan. Kyllä sieltä elossa oleva ihminen varmaan löytyy. Ehkä erilainen kuin jossain muualla, mutta ihminen kuitenkin.
Olen kanssanne samaa mieltä, että usein törmää ihmisiin, jotka peilaavaat nykyisyyttä vain menneen kautta. Siitäkin olen samaa mieltä, että se on välillä rasittavaa. Toisaalta ymmärrän sitäkin suhtautumista.
Jos aivan nykyhetkestä puhutaan, niin monille turkulaisille on kehittynyt eräänlainen refleksi alkaa puhua menneisyydestä ja ties mistä siksi, että Suomessa on mediassa, kuten täälläkin on nähty, muotia mollata Turkua myös aiheettomasti. En tarkoita tällä asiallista kritiikkiä, jota pitää pystyä ottamaan vastaan, vaan kaikkia niitä ulostuksia, joita liian usein näkee. Tämä on kierre, puolin ja toisin, kun törmätään epäasiallisiin juttuihin, turvaudutaan itsetehostukseen, joka aiheuttaa epäasiallista juttua, joka korostaa taas itsetehostusta...
Tärkeää olisi, että turkulaiset, niin syntyperäiset kuin tänne myöhemminkin muuttaneet, ymmärtäisivät lopettaa kierteen ajoissa. Omalta osaltani yritän pysyä asiassa.siinä että eroavaisuudet länsi- ja itäsuomalaisten välillä ovat kertakaikkiaan vain niin suuret.
Kaksi vastakkaista luonnetta, täysin eri kulttuurit ja tavat.
Minkäs sille sitten mahtaa? Itse olen tullut isääni joka on karjalainen. - citydiggari ...
En ole ikinä kuullut kenenkään turkulaisen sanoneen jollekin muualta tulleelle päin naamaa, että te olette meille kateellisia.
Tätä käytetään ainoastaan silloin, kun joku alkaa panetella Turkua ja turkulaisia.
Koska meistä Turku on hieno paikka, eikä me nähdä itsejämme jotenkin poikkeavina ihmisinä, niin joku järjellinen syyhän siihen vihaan on keksittävä. Ja kateellisuus on suomalaisille se tyypillisin vihan lähde.
- citydiggari ...
Kun turkulaisena lähtee muualle Suomeen. Miksi turkulaisuus muodostuu aina keskustelu pöydissä ongelmaksi. Tai miksi, kun kertoo olevansa turkulainen, siitä pitää nostaa joku ihme numero.
Ei meilläkään niin helppoa ole. Vasta jossain pohjois-Suomessa Turku alkaa olemaan niin etäinen asia, että he suhtautuvat siihen puhtaasti huumorilla. Eteläsuomalaiset eivät suhtaudu Turkuun huumorilla, vaan vaivautuneella, pahanilkisellä tai muuten oudolla tavalla.
Mitä se kertoo suomalaisista n. yleensä, että täällä ollaan ihan tosissaan valmiita uskomaan, että niinkin sisäsiittoisessa ja homogeenisessa kansassa kuin suomalaiset, olisi jotenkin aivan täysin toisista poikkeavia ryhmittymiä.
Turkulaiset ja varsinaissuomalaiset ovat niitä harvoja suomalaisia, joilla on suhteellisen puhdas kosketus menneeseen historiaan. Turkulaiset asuvat Suomen vanhimmassa kaupungissa, jota ympäröi monia Suomen vanhimpia kyliä ja kuntia. Alueella on paljon todisteita Turkua paljon vanhemmastakin asutuksesta ja elämästä. Meillä on juuret siihenkin Suomeen, joka oli ennen Ruotsin valtaa.
Onkohan se, että meillä on niin hyvä kansallinen tietoisuus menneisyydestä, se seikka joka tekee turkulaisista vihattuja maassa, jossa juurettomuus on ehkä yleisintä Euroopassa. Maassamme varmaan puolet asuu paikkakunnalla, josta ei ole kotoisin.- Jokudoku
Asiaa ei kannata niin syvällisesti pohtia...Ei turkulaisilla mitään sen enempää kosketusta ole menneeseen kuin muillakaan suomalaisilla. Jos Turun linna seisoo satamassa niin se on sitten siinä.
Totta on että turkulaisuus nousee usein pinnalle keskustelupöydissä, mutta oman kokemukseni mukaan melkoisen positiivisella huumorilla. Ne jotka ovat mollauksen kanssa tosissaan, ovat todennäköisesti noita "koulukiusaaja-ihmistyyppejä", joiden on vaan pakko olla aina jotain potkimassa päähän. Ja heistähän ei kannata välittää pätkääkään.
LänsiSuomalaiset ovat ihan oma ihmistyyppinsa, mutta silti kaikkea ei voi yleistää. Esim. Helsingissä eilen shoppaillessani tapasin kolme varsin tympeää asiakaspalvelijaa, mutta muuta se ei kerro kuin että he olivat väärässä ammatissa, eli helsinkiläisyydestä se ei kerro mitään.
...Muuten, asuttuani nyt 10 vuotta Helsingissä kukaan ei ole tullut kanssani noin vain iloisesti juttelemaan, paitsi juopot ja ulkopaikkakuntalaiset...Hymyjä? Aamulähijunassa ei aamulla hymyillyt kukaan. Paitsi yksi tummaihoinen pikkutyttö. - turkutautiontosiasia
Ihan vain tiedoksi,että meissä Suomalaisissa on 1 geeni,mitä ei esiinny muualla maailman kansoissa - ja turkulaisilla on vielä geeni,mitä ei esiinny muissa Suomalaisissa! Ei mulla muuta.
- Anonyymi
Jokudoku kirjoitti:
Asiaa ei kannata niin syvällisesti pohtia...Ei turkulaisilla mitään sen enempää kosketusta ole menneeseen kuin muillakaan suomalaisilla. Jos Turun linna seisoo satamassa niin se on sitten siinä.
Totta on että turkulaisuus nousee usein pinnalle keskustelupöydissä, mutta oman kokemukseni mukaan melkoisen positiivisella huumorilla. Ne jotka ovat mollauksen kanssa tosissaan, ovat todennäköisesti noita "koulukiusaaja-ihmistyyppejä", joiden on vaan pakko olla aina jotain potkimassa päähän. Ja heistähän ei kannata välittää pätkääkään.
LänsiSuomalaiset ovat ihan oma ihmistyyppinsa, mutta silti kaikkea ei voi yleistää. Esim. Helsingissä eilen shoppaillessani tapasin kolme varsin tympeää asiakaspalvelijaa, mutta muuta se ei kerro kuin että he olivat väärässä ammatissa, eli helsinkiläisyydestä se ei kerro mitään.
...Muuten, asuttuani nyt 10 vuotta Helsingissä kukaan ei ole tullut kanssani noin vain iloisesti juttelemaan, paitsi juopot ja ulkopaikkakuntalaiset...Hymyjä? Aamulähijunassa ei aamulla hymyillyt kukaan. Paitsi yksi tummaihoinen pikkutyttö.Tympeä Turkulainen sisäsiittoinen tapaus. Ei kiitos mitä porukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tympeä Turkulainen sisäsiittoinen tapaus. Ei kiitos mitä porukkaa.
Päinvastoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Päinvastoin.
Sammaa mieltä heiän sisäs.....
- ootte te ihan ok.
Tulinen luonteeni joskus kuohahtaa...
jälkeenpäin kaduttaa, nytkin tuli urakalla
haukuttua turkulaisia. No joo meni vähän överiksi.- citydiggari ...
Sellaista sattuu! ;)
Tuskin kukaan otti pahalla, kun kerran ihan rehellinen vuodatus oli, eikä mikään tavallinen perseily, jota täällä normaalisti näkee!
- niinkin... :)
No juu, ainakin osittain voin olla samaa mieltä. Hyvät naurut sait kyllä aikaan! :D
Kamalia rakennuksia täällä on ja betonilähiöt ovat kuin suoraan entisestä Neuvostoliitosta. Tutut ovat kertoneet, että upeita rakennuksia on joskus vedetty oikein urakalla alas... Järkyttävää! Missä on hajoittajien moraali?? Loistavia ideoita ehkä 70-luvulla, mutta missä kannabishuuruissa ideat ovatkaan syntyneet? Onneksi jotain kaunistakin sentään on!
Kyllä täältä kohtuullista palvelua saa, vaikka joillakin on aina se tuikea perusilme. Ei kannata välittää! Kun löytää omat, hyvät kontaktit, niin asiointi helpottuu selvästi.
Liikenne on järkyttävää. Siitä ei sen enempää. *rystyset valkoisina*
Ihmisiä on niin mukavia kuin epämukaviakin. Omasta mielestäni täällä on ihan leppoisaa väkeä, kunhan uskaltaa ittekin hiukan jutella jotain. Ja joskus jopa liian leppoisaa: ei tahdo saada suunvuoroa! ;)
Kehittyy tai ei, me emme täällä koko ikäämme aio asua, vaan pikkukaupunkimainen elämä houkuttelee paljon enemmän. Mutta en silti kadu! Turku on ihan hauska kaupunki ja pysyy toisena kotina varmaan lopun ikääni.
T: alunperin pirkanmaalainen - >Punisher
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. En ole syntyperäinen turkulainen mutta asunut täällä 60-luvulta saakka. Koskaan ei ole ollut vaikeuksia tehdä tuttavuutta ihmisten kanssa, ei työpaikoilla eikä asuinympäristössä. Turku on tyypillinen läpikulkupaikka jossa asuu paljon muualta tulleita ihmisiä, joten tuo yleistyksesi on todella syvältä. Kirjoituksestasi päätellen olet tyypillinen sudeettisavolainen joita on pesiytynyt kaikille vastaaville paikkakunnille. Olet tyytyväinen kun saat istua Kuopion torilla kalakukko kainalossa, sormi perseessä ja huastella veljmiehen kanssa lörtsylöistä.
Ruma arkkitehtuuri on politiikkoretkujen ja ahneiden grynderien aikaansaannosta, siitä on turha syyttää perusjamppaa. - ..........
Itse olen valitettavasti syntyperäinen turkulainen,asuin turussa elämäni ensimmäiset 35vuotta,sen jälkeen muutin naapurikuntaan enkä ole katunut päivääkään "maaseudulle"muuttoa,täällä ollaan asuttu 6vuotta ja minua ei kyllä saa enää muuta kuin pyssyllä uhaten palaamaan takaisin turkuun.
- Maikku...
Hapannaamoja Turussa on, samoin Tampereella jossa asun ja Helsngissäkin kokemusten mukaan. Mukavat ihmiset tuntuu täälläpäin maailmaa olevan harvassa.
Josskus harvoin kohtaa juttelevaisen ihmisen, joka aloittaa reippaasti jutustelun tuntemattomankin kanssa. Tällaisia kohtaa muutaman kerran vuodessa.
Bussilla matkustaminen on ankeaa ja useimmiten jännittää nousta bussiin kun se on vaan täynnä kolkkoja ihmisiä. Ei jutella mutta toljotetaan vaan tympeästi muita ihmisiä, eli rauhassakaan ei saa tavallaan olla. Vanhat ihmiset on useasti kyllä kivoja, varsinkin ne jotka on asuneet Tampereella jo syntymästään saakka, koska heillä on monesti tarinoita vanhanajan kaupungista. Myös muutama karjalainen on ruvennu juttusille. Lapsiin täällä suhatudutaan usein nuivasti, mun mielestä olis mukavaa että vähän ihmiset vois ottaa muiden kin vanhempien lapset huomioon, eihän se paljoa voimavaroja kuluttais eikä pahaa tekisi kenellekään, tulis vain luultavasti hyvä mieli.
Veikkaan että monissa muissa maissa ilmapiiri on paljon mukavampi ja suopeampi ihmisille - heti ku mä me
tonne lokalahre baari ni kyl mul sit ruppee jo jutut luistaa, ei me ny ni pahoi ollaka!
- kunnol haukutuks
Kyl meis jotta paremppaa o ku ain joku viittiiki
ruveta meit mollama.
Kummotti ne talot siäl hesas sit o? kattoka ny vaik sitä enso-kutseiti talo, se ny sit iha laatikko o ja hiano talo eres.
Kyl meki tiätty olla jouruttu kärssii tos Alvar Aalost ja meil o toi turusanomie talo mikä o iha samalainen laatikko, mut onneks se ei ol turu linna eres! - positiivinen henkilö
Suoraan sanoen vaikutat todella negatiiviselta ja vittumaiselta ihmiseltä. Vaivaako koti-ikävä, vai oletko aina tuollainen?
- kylläjämptionnäin
Voi että minä rakastan teitä positiivisiksi julistautuvia ihmisiä.Kuinka te aina jaksattekaan olla niin kannustavia ja ihania?! Itse kun olen vaan tämmönen skeptiskyyninen realisti,mutta kyllä minä ihailen laisiasi!
- xyxdswsds
Jep sä osuit naulan kantaan. Turku Sucks.
- Kallas
Etköhän sinä ole hiukan melodramaattinen noine vuodatuksien kanssa? Itse olen pk-seudulta mutta rakastan kovasti kotimaamme jokaista kolkkaa ja pyrin tulemaan niin tutuksi kuin vain mahdollista joka paikan kanssa.
Turussa on oman kokemukseni mukaan ihan tavallisia suomalaisia ihmisiä enkä usko hetkeäkään että olisit yhtään sen onellisempi esim Kuopiossa. Ihmiset ovat loppujen lopuksi todella samanlaisia ihan joka paikassa. Siten olen jos ei tule ihmisten kanssa toimeen niin vika löytyy useinmiten peilistä.- Anonyymi
Umpikierot Savolaiset. Pysykää poissa ihmisten ilmoilta.
- ain sillo tällö
iha mihi vaa suames ni heti ne josta syyst alkka sano, "et kyl määki turus" tai"onk mul kukka soittanu"
Ni mul tule simmone olo et koko suami o täynnä meit turkkulaissii.
Kyl sääki rakastaisit turkuu jos eres osaisit puhu niiku kaik muukki normaali ihmiset bruukka tehrä.
Älä ny kuiteka muuta pois täält, kyl me sua kuiteki tarvita tääl turuski. - sossun
rahavirta?
- mitään huomiota
tällaiseen viestiin, tyypillä on selvästi ihan omia ongelmia vaan.
- handears
Näitten turun haukkujien kirjoitukset oikein huokuvat avoimuutta ja lämminhenkisyyttä.Ovat todellakin fiksua porukkaa,mistähän noin hienoja ihmisiä on tänne tullut.
- niin minäkin
Suomen Persreikä!!!
- Anonyymi
Savolaiset ja Kuopiolaiset 😁
- on vikana?
Ikävä kuulla, että ketjun aloittajalla ja joillain muillakin on mennyt sukset ristiin meidän turkulaisten kanssa.
Itse paljasjalkainen turkulainen ja juttelen helposti vieraiden kanssa, mutta rajansa kaikella. Esim. kännisen tai muuten epämääräisen tyypin kanssa en mielelläni keskustele, vaan katselen juuri kuvaamallasi tavalla nyrpeänä nenän vartta pitkin. Ja jos vaikkapa bussipysäkillä joku alkaa rempseästi elämän tarinaansa kertoa retostaa, niin usein otan pientä etäisyyttä. Liiallinen lupsakkuus kun voi olla muista ihmisistä jopa rasittavaa.
Mieti ensin omaa lähestymistapaasi ja moiti vasta sitten, jos vielä moitittavaa löytyy. - Parasjalka
Itte on aina asunu Turussa ja tätä paikkaa rakastan. 80-luvussa puolivälissä asuin vuoden Helsingissä ja siellä en viihtynyt ollenkaan, se oli kuvottavaa aikaa, hesalaiset olivat silloin ja varsinkin tänä päivänä tosi ylimielistä porukkaa. Tuolloin karkasin aina Turkuun kun vain pienikin sauma. 90-luvun taitteessa vuoden taas vietin Hämeenlinnan seudulla, siellä toki viihdyin mainiosti, hämäläiset ovat aina olleet leppoisaa porukkaa. Voisin kuvitella ihanassa kauniissa Hämeessä asuvani, jos en asuisi Turussa.
- 919
Turussa ymmärretään ettei asiat ole hyvin jolloin negatiivisyys on oikea reaktio.
- Juustokka
Aika perushiljaisia hämäläisiä nämä turkulaiset. Kun aikansa asioi heidän kanssa, niin kyllä se siitä.
- exåbo
oikeat ovat johtopäätöksesi Turkulaiset eivät itse edes huomaa kuinka kateellisia ja pahansuopia he ovat ja totta on sekin että Turku on todella korruptoitunut kaupunki. Turkulaiset toivovat aina pahaa toiselle ja puhuvat pahaa toisista ihmisistä vaikka eivät tunne koko ihmistä .
- kylläjämptionnäin
Eipä tuohon kirjoitukseesi ole lisättävää. Sanalla sanoen Turku on Suomen KESKIPISTE: Sama MIHIN sieltä lähtee,niin AINA OLO PARANEE,IHMISET KÄYVÄT KIVEMMiKSI JA POLIITTINEN SUHMUROINTI PIENENEE!
- juharanne
Turkulaiset on kyllä omaan napaan tuijottavia, ahneita ja itsekkäitä. 25 vuotta oon asunu turun lähistöllä ja usein liikenteessä huomannu että kolmion takaa ajetaan suoraan eteen vaikka olisi väistämisvelvollisuus. Työnarkomaaneja ollaan niin ahkerasti vuodesta toiseen rahan takia, ettei töitä muille riitä. Itse jakaisin kyllä mielelläni työmäärästäni toiselle esim vuoroviikoin. Salossa tämä onnistui, mutta ei missään nimessä Turussa. Hammaslääkäriaikoja sai myös varattua Salossa ja Kaarinassa helposti ja nopeasti, mutta ei Turussa. Kävin viime kesänä Tampereella ja siellä ihmiset on ystävällisiä ja tulevat heti juttelemaan ja tarjoavat apua. Turussa ihmiset puhuu keskenään kunhan on kohdanneet toisensa vähintään 40 kertaa.
Turku on Suomineidon persereikä ja Helsinki on se toinen reikä. Ne pieruäänet kuuluu mopoista joita rääkätään yökaudet ja tupakan avulla naapurit tuottaa sitten sen paskanhajun. Narkkarit ja polkupyörävarkaat on niitä kärpäsiä jotka lentelee paskan lähellä.- poibfwpi
Huh-huh!
Johan oli kommentti?!!
Kukakohan tässä omaan napaan tuijottaa? Sinä pahalta haiseva poikkeava kommentoit 10 vuotta vanhaa typerää tekstiä, joten voi todellakin olettaa, että SINÄ tässä omaa napaansa tuijottaa.
- katoite
Turussa olen asunut koko ikäni ja surkeata on tuo ihmisten käyttäytyminen, naamat norsunvitulla kokoajan ja se vittumaisuus paistaa monesta läpi jo ensi katseella.
- hpbspoib
Sinähänsä vasta se nero olet?!!!
Turussa asunut koko ikäsi? Ja noin kirjoitat?
Taidat olla henkisesti jälkeen jäänyt? Sinulla on selvästi kirjoituksen ja lukemisen kanssa ongelmia?
Aloitusteksti on kirjoitettu 10 vuotta sitten.
- udfur
Turkulaiset oksettaa..
- biphvöjäv
Taas yksi, tyhmien automaattisten aasien perseen purijoiden laumaan kuuluva jäsen!
Lukee 10 vuotta vanhaa typerää juttua ja kuvittelee olevansa nero?!!
- Kielletään_kaikki
Palasin hyvin onnistuneelta Helsingin reissulta ja heti Turun paikallisbussissa täynnä sellaisia kunnon Ihmiskyrpiä. Että tervetuloa vaan, kiitti kun pilasitte tunnelman!
- Anonyymi
Suomen paras kesäkaupunki on nyt valittu – selvä voitto
IS:n lukijat valitsivat Suomen parhaan kesäkaupungin.
Pyysimme hiljattain suomalaisia paljastamaan Suomen parhaat kesäkaupungit. Vastauksia kertyi noin 3 700 kappaletta.
Suomessa riittää kauniita kesäkaupunkeja ja tämä näkyi myös tuloksissa. Vastaukset jakautuivatkin siis melko reippaasti, mutta yksi kestosuosikki kiilasi kärkeen.
Suomen 25 suurimmasta kaupungista suomalaisten mielestä paras kesäkaupunki on Turku. - Anonyymi
Kyl se nii vaa o et Turkulaisse o mahtavi, näi o nappulat
- Anonyymi
Mä täsä funderasi, et kyl se va o hyvä, ettei su tartte men turku. Eihä siäl saa eres selvä siit mitä nä puhuva, kaht suamalasil täysi viarast kiält, turu murret ja ruatti. Katukyltiki löyty kahrel kiälel ja paikalisratiost tule uutissi omal murtel. Iha kuule föri-miähe kertoman suara puutori vessalt. Jos ei kiäl o tuttu tai ei o syntyny heirekenil, ni essä kyl mikkä turkulane o.
- Anonyymi
MIKÄ vika sinussa on kun sanot että joudut asumaan ? Sossuko vai ???????luulen sen olevan iloinen kun muutat .
- Anonyymi
Hyvä tietää, empä muuta Turkuun. Toki Turust on hyvääki sieltä pääsee Ahvenanmaalle ja Tukholmaan fiksujen Swedujen pariin.
Hyvää kesää kaikille 😘
Nimim. REETU- Anonyymi
Köyhä.
- Anonyymi
Sen enempää lukematta, veikkaan että olet Savosta.
- Anonyymi
Jos olet noin onneton täällä Turussa, niin muuta pois.
- Anonyymi
Avausviesti on kirjoitettu 18v sitten. Eiköhän aloittaja ole jo päässyt pois vihaamastaan paikasta.
- Anonyymi
Turku on edelleen samanlainen junttila.
- Anonyymi
Aloittajan närästyksellä ei ole merkitystä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2674819Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii813267- 402945
- 472543
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451807- 971600
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘971398PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden1441015- 701007
- 102956