Afrikkalainen kääpiösiili

Siilifani-

Olen harkinnut Afrikkalaisen kääpiösiilin hankintaa. Onko se helppohoitoinen? Tarvitseeko paljon ruokaa ja miten sitä hoidetaan oikein? Tykkääkö se olla sylissä?
Entä pureeko se tai onko sillä terävät piikit?
Pitääkö sitä pestä tai tehdä muita puhdistustoiminpiteitä?
Ja vielä yksi: Onko sillä pakko olla oma huone, vai voiko se liikkua koko talossa?

Kiitos etukäteen!
ps. kiva jos vastaat edes yhteen kysymykseen =)

34

14426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siilurainen

      Moikkis,

      heti alkuun lukemaan: www.suomensiiliyhdistys.fi -> tietoa siileistä.

      Ja sitä keskustelupalstaa kannattaa selata ja _käyttää_ hakua. :)

    • ENTINEN siilifani

      Minulla ei ole tarkoitus mitenkään kääntää mieltäsi tai mitään sellaista..

      Kun tässä vähän aikaa sitten olisin halunnut palavasti siilin. Äiti ja isä olivat vähällä jo suostua, mutta päättivätkin siilin olevan liian vaativa. Olen siitä ehdottomasti iloinen, etteivät he antaneet minun hankkia siiliä.

      Siili ei ole kuulemani mukaan mikään kauhean helppo lemmikki, ainakaan aloittelialle.. Eihän se kaiketi paljoa ruokaa tarvitse, mutta pitää ottaa huomioon että tämä veijari syö monnia eri ruokia.

      Kannatan muuten sitten ihan omaa huonetta, muuten voi jäädä jalkoihin ja muutenkin olla vaarassa "ulkomailman" vaaroille.

      Toistan vielä. En yritä saada päätäsi kääntymään. En missään nimessä. Ajattele kuitenkin todella tarkasti, haluatko oikeasti lemmikin. Oletko valmis pitämään siitä huolen? Siilit elävät muuten aika pitkään.

      Ehdotan tuota siiliyhdistyksen sivua kuitenkin.. :) sieltä minä katsoin tietoa..

      • siilifani-

        Kiitos tiedosta :D
        Siiliä en välttämättä ihan heti ole hankkimassa, koska tällä hetkellä perheeseen kuuluu 5 kissaa, 2 hevosta, kilpikonna, kani ja lemmikkirotta :DD
        Mutta kiitos todella paljo tuosta tiedosta ja käyn siellä sivuilla! =)


      • JASSU123123

        MUSTA KÄÄPIÖSIILIN HOITO ON MELKO HELPPOA OLEN KYLLÄ OMISTANUT JO GERBIILEJÄ, KANIN, AKVAARIOITA JA NIINEDESPÄIN.
        ITSE OLEN KAHDEN VAIHEILLA TOIVOISINKO JOULULAHJAKSI KANNETTAVAN TIETOKONEEN VAI KÄÄPIÖSIILIN.
        MUTTA SIIS TÄSSÄ VIESTISSÄ ON IDEANA KERTOA ETTÄ KÄÄPIÖSIILIN HOITO EI OLE ONGELMALLISTA ETTÄ
        JOS HALUAT JA SAAT NIIN SUOSITTELEN KÄÄPIÖSIILIÄ KAIKILLE.


      • baibaibi

        Mulla on siili ja on ollut kohta 2 vuotta, ja olen 13-vuotias. siileni on mun ensimmäinen lemmikki. ja olen sitä pystyny ihan hyvin hoitamaan.
        joten jos jaksat ruokkia,puhdistaa hiekkalaatikon,pestäjuoksupyörän ja seurustella siilesi kanssa päivittäin niin siili on hyvä lemmikki sulle :)


    • eläinten ystävä

      Minäkin olen miettinyt tuota kääpiösiiltä.. en nyt tosiaankaan ole sitä juuri hankkimassa, mutta ehkä vähän vanhempana voisin harkita..
      Afrikkalainenhan kääpiösiili ei ole mikään helppo hoidokki, se vaatii jonkin verran.
      Kannattaa tosiaan lukea noita sivuja, joilla siitä on tietoa.. minäkin luin.
      Jos kuitenkin on varma että pystyy huolehtimaan siitä, niin se on kyllä verraton veijari ( ainakin mitä minä olen kuullut) :)!

      • siilifani-

        Kiitos tiedosta :D
        Joo, onhan ne mukavia pikku otuksia (varmaan :D)
        Minäkään en aivan heti ole sitä hankkimassa, mutta ehkä joskus... ;D


    • siileistäa

      eivät ne siilit mielettömästi vaadi. Melkoisen helppo hoitoinen mutta kerran viikossa sen häkki pitäisi siivota. siilit tykkäävät juosta juoksupyörissä joten semmonen kannattaa hankkia. useimmat eivät pidä sylissä oleskelusta. piikit eivät ole yhtä teräviä kuin normaaleilla luonnossa asuvilla siileillä eli paljain käsin sitä voi kantaa. Pestäkkin siili olisi hyvä noin kerran parissa viikossa. meillä siili asuu omassa "mökissään" jonka teimme vanhasta vaatekaapista. siilimme liikkuu putkia pitkin kerroksista toiseen. Ja lisäksi jos sinulla on koira tai muu eläin niin ainakaan meidän siili ei ole moksiskaan niistä. Kannattaa hankkia afrikkalainen kääpiösiili se on erittäin kiva ja se ei tarvitse hirvittävästi hoitoa.

    • Siili <3

      Minulta kuoli noin vuosi sitten afrikkalainen kääpiösiili että kokemusta on. Se ei todellakaan ole helppohoitoinen sillä pitää olla selkeät arki rutiinit ja hommaaa riittä pikkuisessa. Siili tarvitsee tarpeeksi ison häkin ei välttämättä omaa huonetta mutta olisihan se kyllä parempi ja jos siilillä on mahdollisuus illalla juosta vapaasti lattialla niin se kyllä nauttii siitä.Häkkiin tarvitaan juoksupyörä,ruoka- ja juomakupit, hiekkalaatikko, joku pieni mökki tai kolo missä se voi nukkua ja miksikäs ei joku muu virike lisäksi. Ruokaa menee aika vähän sillä eihän se ole kovin iso.Siili on yö eläin eikä sitä pitäisi päivällä häiritä tai herättää. Tykkää kyllä olla sylissa ja on hyvin suloinen ja rakastettava.Kyllä ne voi purra siinä tapauksessa jos ne esim luulee vaikka sormea ruuaksi mutta tuskin kuitenkaan verille.Piikit ovat aivan samanlaieset kuin tavallisellakin siilillä mutta kun se kesyy niin ei se niitä käytä turhan takia piikittelyyn.Jos tassuissa on likaa niin voi laittaa pesuvatiin vähän lämmintä vettä ja antaa loiskia siinä vähän aikaa että tassut tulee puhtaaksi.Suihkussa voi käyttää jos näyttää että siili on likainen tai piikkien juurissa näkyy hilsettä. Joko ihan pelkällä vedellä tai vauva shampoon kanssa. Ja vielä paikka missä siili on tarvitsee olla sopiva lämpötila eli n.22-25 astetta.

      • epu61

        Tässä teille kysymyksiä, oi tietäväiset:

        1.Pitääkö siilin hiekkalaatikon olla siellä häkissä ja minkä kokoinen sen laatikon pitää olla?

        2.Minkä kokoinen koko häkin pitää olla?


    • SiiliäToivova

      Voi, haluisin minäkin. Äiti sanoo "harkitaan" ja isältä en ole vielä kysynyt. Isällä on kissa-koira-kani allergiaa, mutta olen kuullut(siiliyhdistys), että siilistä ei tule helposti allergiseksi! Omaan huoneeseen voi laittaa kaapin tai lattiarakennelman. Jos jaksaa siis kyhätä. Mutta terraariokin käy.
      Ainoa ällö on ruokavalio - hyönteisiä.
      Mutta haaveena minulla on musta kääpiösiili

    • jasmin!

      Moi!

      Minä sain marraskuun viimeisenä päivänä afrikkalaisen kääpiösiilin se on 3 v. siilin nimi on typy ja se on pienempi kun kuvissa näyttää.
      Jos kääpiösiili puree niin se puree niin kauan että hampaat menee yhteen, mutta siilin ensimmäinen puollustuskeino on mennä palloksi.
      Oma siilini ei ole ikinä purrut ketään tai mitään eli sitä ei tarvitse pelätä.
      Siili syö päivässä noin ruokalusikallisen ruokaa, eli ei paljoa.
      Siili on minusta melko helppohoitoinen vaikka olen vasta 10v.
      Kerran päivässä täytyy noukkia siilin kakat pois ja juoksupyörä tulisi puhdistaa kerran päivässä, ihan vain vaikka kastelemalla pesusieni ja pyösäyttää sillä puhtaaksi ja kuivata juoksupuöra.
      Siilin piikit eivät ole hirveän teräviä ja itse silitän siiliä myötäkarvaan koska siili ei pidä vastakarvaan silittämisestä.
      Siiliä kannattaa pestä kerran kahdessa viikossa ja pieni kylpyamme tai suurehkö lavuaari riittää siilin pesualtaaksi.
      Siilin kynnet täytyy myös leikata, en tiedä tarkkaan että kuinka usein siilin kynnet pitäisi leikata, mutta veikkaan kuukautta.
      siili on aika pieni joten se voi vahingoittua koko talossa ollessaan.
      Parhaat vaihtoehdot ovat joko oma huone, siilikaappi tai häkki, mutta kyllä suuri terraariokin on hyvä.

      • apina

        Olen vasta 11 vuotias, mutta haluaisin kääpiösiilin.. Niin siis onko niitä helppo hoitaa vai hankala hoitaa? ja kuinka monta kertaa siilin kynsiä pitää leikata? onko se hankalaa?.. Missä oisi lähin siili minulle? asun nimittäin nurmijärvellä..=)Jos siili pistää nii sattuuko se ja mitä silloin omistajalle käy?


      • Siilifani
        apina kirjoitti:

        Olen vasta 11 vuotias, mutta haluaisin kääpiösiilin.. Niin siis onko niitä helppo hoitaa vai hankala hoitaa? ja kuinka monta kertaa siilin kynsiä pitää leikata? onko se hankalaa?.. Missä oisi lähin siili minulle? asun nimittäin nurmijärvellä..=)Jos siili pistää nii sattuuko se ja mitä silloin omistajalle käy?

        Siilien hoito on helppoa ja itse leikkaan kerran kolmessa viikossa............ vaikka en tiedä onko se hyvä aika.
        En ole itse VIELÄ kertaakaan leikannut siilini kynsiä mutta siilin entinen omistaja kertoi että siili antaa leikata kyntensä.......mutta se on toki hyvin yksilöllistä.
        Tällä hetkellä ei ole tietääkseni siilejä vapaana vaikka ilmoituksia on niin, yleensä ne siilit ovat jo varattu tai myyty.
        Jos olet päättänyt (ja saat)siilin niin kannatta varata siili ajoissa koska kääpiösiilit ovat aika harvinaisia ja sen vuoksi myös hankala ostaa (ennen kun sain siilin niin tutkittiin jopa että onko Ruotsissa siilejä mutta ei ollut.)
        Jos siili on iloinen niin sen piikit ovat LÄHES ihonmyötäiset, joten ne eivät pistä.
        Siilini piikit sillon tällön pistävät mutta ei se satu yhtään.
        Ja jos olet kiinnostunut ostamaan kääpiösiilin niin muistaakseni helmikuussa vapautuu siilinpoikasia.
        Niin siilin asumuksesta täytyy päivittäin kerätä ulosteet pois ja putsata juoksupyörä.
        Olen itse vasta 10v. ja siilin hoito on silti minulle helppoa.


      • Laiskat
        apina kirjoitti:

        Olen vasta 11 vuotias, mutta haluaisin kääpiösiilin.. Niin siis onko niitä helppo hoitaa vai hankala hoitaa? ja kuinka monta kertaa siilin kynsiä pitää leikata? onko se hankalaa?.. Missä oisi lähin siili minulle? asun nimittäin nurmijärvellä..=)Jos siili pistää nii sattuuko se ja mitä silloin omistajalle käy?

        Kannattaisko vittu ite kattoa sitä siiltä itelle eikä oottaa että joku tuo sen sun kotiovelle ja hoitaa sen nii et voit vaa keskittyy halii sitä!? ^_^ Tiiän, vanha keskustelu mut ärsyttää tommonen ja meenkää kattoo suomen siili yhdistyksen sivui:))))))))


    • lindy
      • jempbu

        Jos siiltä aikoo hankkia, niin kannattais kyllä ihan ekana mennä tutkiin www.suomensiiliyhdistys.fi -sivuja. Sieltä löytyy paljon hyvää ja luotettavaa tietoo, ja varsinki tuolla foorumilla voi kysyä neuvoo esim. kasvattajilta ja muilta jotka oikeesti tietää näistä jutuista. Noita faunattaren sivuja en välttämättä esim. kauheesti suosittelis, siellä noi tiedot on vähän niin ja näin. Monilla sivuilla ei myöskää tarpeeks painoteta(tai ees mainita) sitä että siili tosiaan tarvii ainakin 2 neliömetrii tilaa, ja että sen ravinnon pitää koostuu lähes kokonaa niistä hyönteisistä, ja noita esim. kissan märkäruokia fretin ruokaa ei suositella ollenkaa. Kissan raksuja kyllä annetaan.
        Mut siis siileistä kiinnostuneet ekaks ehottomasti www.suomensiiliyhdistys.fi


      • TufTuf
        jempbu kirjoitti:

        Jos siiltä aikoo hankkia, niin kannattais kyllä ihan ekana mennä tutkiin www.suomensiiliyhdistys.fi -sivuja. Sieltä löytyy paljon hyvää ja luotettavaa tietoo, ja varsinki tuolla foorumilla voi kysyä neuvoo esim. kasvattajilta ja muilta jotka oikeesti tietää näistä jutuista. Noita faunattaren sivuja en välttämättä esim. kauheesti suosittelis, siellä noi tiedot on vähän niin ja näin. Monilla sivuilla ei myöskää tarpeeks painoteta(tai ees mainita) sitä että siili tosiaan tarvii ainakin 2 neliömetrii tilaa, ja että sen ravinnon pitää koostuu lähes kokonaa niistä hyönteisistä, ja noita esim. kissan märkäruokia fretin ruokaa ei suositella ollenkaa. Kissan raksuja kyllä annetaan.
        Mut siis siileistä kiinnostuneet ekaks ehottomasti www.suomensiiliyhdistys.fi

        Hei vaan kaikille ihmettelijöille,

        Siili on aivan valloittava ja ihana lemmikki, joka käsiteltäessä päivittäin kesyyntyy hyvin ja viihtyy sylissä mainiosti. Oma siilini kellottelee sylissä selällään ja häntä pitää sitten rapsutella pehmeästä vatsasta ja nenästä :) Siili ei hoitonsa puolesta ole mielestäni mikään erityisen vaativa. Samalla tavoin joutuu hoitamaan marsuja/kaneja ja esim. koiran hoitoon menee huomattavasti enemmän aikaa ulkona käynteineen. Siili ei kylläkään mielestäni ole lasten lemmikki, sillä suositeltavaa on, ettei siiliä heräteltäisi illalla ennen yhdeksää (tietenkin vähän riippuu rytmistä). Lisäksi siilillä on todella terävät piikit ja koska siili on varsin hentoinen eläin, on sen käsittelyssä oltava varovainen.

        Meillä siilin kotina toimii lasivitriini, johon olemme laittaneet hyllyjen väliin rampit, joita pitkin pikku piikkipallomme juoksee kerrosten välillä. Kaapissa on neljä kerrosta, ja yhdessä nukutaan, yhdessä on hiekkalaatikko, yhdessä syödään ja yhdessä on juoksupyörä. Lisäksi siilimme pääsee vitriinistä ulos aina halutessaan, sillä alimmassa kerroksessa on luukku hänelle ja hän saa juosta vapaana huoneessa. Siili todellakin tarvitsee paljon liikuntaa ja siksi onkin hyvä, että siili voi juosta juoksupyörän lisäksi myös huoneessa, johon olemme myös laittaneet hiekkalaatikon, pienen "mökin" ja erilaisia virikkeitä, kuten pieniä palloja, vessapaperirullan sisuksia jne. Siilit ovat erittäin vilkkaita ja meidän siilimme on ainakin kova sisustamaan :) Siilit tarvitsevat tilaa vähintään 2 neliömetriä/siili, joten kaappi on hyvä asumus siten, että neliöt ovat päällekäin, eivätkä ne vie lattiatilaa.

        Siileille on nyt myynnissä omia kuivaruokia (mm. Stockmann) mutta pääasiallisen ravinnon tulisi koostua hyönteisistä. Jos elävät hyönteiset eivät tunnu omilta ratkaisuilta, voi niitä lähes kaikkia ostaa säilykkeinä. Tosin ovat huomattavasti kalliinpia säilykkeinä, kuin elävänä. Omalle siilillemme syötämme eläviä matoja, sirkkoja, kuoriaisia ja siilin kuivaruokaa.

        Siiliä ei siis ole vaikea hoitaa, mutta siilin kesyyntymiseen saattaa mennä jonkin aikaa. Mutta jahka siili on kesyyntynyt, on sen tyytyväistä kehräystä ihana kuunnella ja ainakin omaa siiliämme on mukava seurata, sen touhutessa. Erittäin palkitsevaa! Suosittelen!

        Ohessa myös linkki Tähdenlennon siilitalon sivuille. Todella hyvää informaatiota siileistä lemmikkinä: http://www.tahdenlennon.com/


      • nukkuuu
        TufTuf kirjoitti:

        Hei vaan kaikille ihmettelijöille,

        Siili on aivan valloittava ja ihana lemmikki, joka käsiteltäessä päivittäin kesyyntyy hyvin ja viihtyy sylissä mainiosti. Oma siilini kellottelee sylissä selällään ja häntä pitää sitten rapsutella pehmeästä vatsasta ja nenästä :) Siili ei hoitonsa puolesta ole mielestäni mikään erityisen vaativa. Samalla tavoin joutuu hoitamaan marsuja/kaneja ja esim. koiran hoitoon menee huomattavasti enemmän aikaa ulkona käynteineen. Siili ei kylläkään mielestäni ole lasten lemmikki, sillä suositeltavaa on, ettei siiliä heräteltäisi illalla ennen yhdeksää (tietenkin vähän riippuu rytmistä). Lisäksi siilillä on todella terävät piikit ja koska siili on varsin hentoinen eläin, on sen käsittelyssä oltava varovainen.

        Meillä siilin kotina toimii lasivitriini, johon olemme laittaneet hyllyjen väliin rampit, joita pitkin pikku piikkipallomme juoksee kerrosten välillä. Kaapissa on neljä kerrosta, ja yhdessä nukutaan, yhdessä on hiekkalaatikko, yhdessä syödään ja yhdessä on juoksupyörä. Lisäksi siilimme pääsee vitriinistä ulos aina halutessaan, sillä alimmassa kerroksessa on luukku hänelle ja hän saa juosta vapaana huoneessa. Siili todellakin tarvitsee paljon liikuntaa ja siksi onkin hyvä, että siili voi juosta juoksupyörän lisäksi myös huoneessa, johon olemme myös laittaneet hiekkalaatikon, pienen "mökin" ja erilaisia virikkeitä, kuten pieniä palloja, vessapaperirullan sisuksia jne. Siilit ovat erittäin vilkkaita ja meidän siilimme on ainakin kova sisustamaan :) Siilit tarvitsevat tilaa vähintään 2 neliömetriä/siili, joten kaappi on hyvä asumus siten, että neliöt ovat päällekäin, eivätkä ne vie lattiatilaa.

        Siileille on nyt myynnissä omia kuivaruokia (mm. Stockmann) mutta pääasiallisen ravinnon tulisi koostua hyönteisistä. Jos elävät hyönteiset eivät tunnu omilta ratkaisuilta, voi niitä lähes kaikkia ostaa säilykkeinä. Tosin ovat huomattavasti kalliinpia säilykkeinä, kuin elävänä. Omalle siilillemme syötämme eläviä matoja, sirkkoja, kuoriaisia ja siilin kuivaruokaa.

        Siiliä ei siis ole vaikea hoitaa, mutta siilin kesyyntymiseen saattaa mennä jonkin aikaa. Mutta jahka siili on kesyyntynyt, on sen tyytyväistä kehräystä ihana kuunnella ja ainakin omaa siiliämme on mukava seurata, sen touhutessa. Erittäin palkitsevaa! Suosittelen!

        Ohessa myös linkki Tähdenlennon siilitalon sivuille. Todella hyvää informaatiota siileistä lemmikkinä: http://www.tahdenlennon.com/

        ja yöllä rymistelee. Kakkii sinnetänne.

        Koittakaas muistaa mainita nämä negatiivisetkin puolet.

        Meillä ei siiliä ole mutta aikuisella ystävällä on.


      • emppu12
        nukkuuu kirjoitti:

        ja yöllä rymistelee. Kakkii sinnetänne.

        Koittakaas muistaa mainita nämä negatiivisetkin puolet.

        Meillä ei siiliä ole mutta aikuisella ystävällä on.

        sopii kaikille, helppohoitoinen ei muutakun yhdistyksen sivuille seilaamaan!


      • piiki3
        nukkuuu kirjoitti:

        ja yöllä rymistelee. Kakkii sinnetänne.

        Koittakaas muistaa mainita nämä negatiivisetkin puolet.

        Meillä ei siiliä ole mutta aikuisella ystävällä on.

        Siitä kakkimisesta....luin jostain että siili saattaa ja onkin usein salmonellan kantaja, vaikka ei itse sitä sairasta. Varovaisuutta ja hyvää hygieniaa.


    • Ihminen : D

      Mulla 2-vuotias urossiili. Tykkää olla sylissä, vapaana lattialla ja kesällä ulkona.
      Ei ehkä sovi ihmiselle jolla ei oo minkäänlaista eläinkokemusta. Mutta muuten ei kauheen vaativa lemmikki.
      Ite siivoon Sasun "kämpän" joka aamu, ennen kouluun lähtöä. Ja pidän sylissä melkein joka aamu ja ilta.

    • gaethsryktk

      siiliä ei kannata pitää koko asunnossa, sillä lattialla olevat hiukset saattavat tarttua pikku palleron jalkoihin tai kroppaan

    • Eläin ihminen!!!

      Kyllä sillä on terävät piikit, mutta siihen tottuu. Kyllä se voi koko talossakin vilistää, muttavain jos kaikki talossa asujat antaa. Se on muuten yö-eläin...

      Olen itsekin hankkimassa sellasta...

      Tiiän ton koska oon selaillu netti sivuja joissa kerrotaan niist...

    • hoew

      Huoh näiden kanssa..... Siilin ei kuuluisi olla lemmikki ollenkaan... ei myöskään koirasusien, tai minkään muun "eksoottisen eläimen". En vaan voi käsittää sitä. Toivottavasti kuitenkin hoidatte siilinne, koska tästä on turha jauhaa koska asiat eivät tule muuttumaan jauhamalla edestakaisin.

      • Yue

        No huoh ittes kanssa. Tässä puhutaan ihan LEMMIKKIsiileistä, ei niistä villeistä, jotka on muuten Suomessa rauhoitettuja. Yhtä hyvin voisit sanoa, että joku chinchilla tai papukaija on liian "eksoottinen" lemmikiksi.


    • Siiliä hankkiva

      Mikä on teidän siilin päiväruoka? Annatteko yleensä saman ruuan? Monta kertaa päivässä siili syö? Minkä verran siili syö yhdessä annoksessa?

      • kasvattaja

        Moikkelis! Olen kasvattaja ja minulla viipeltää täällä tällä hetkellä 6 piikkistä. Siili ei todellakaan ole helppo lemmikki, ja ne ovat todella sotkuisia pikku haisuleita. SIILIÄ EI SAA LAITTAA HÄKKIIN!! Asumuksena oltava aitaus, oma huone tai kaapista väsätty monikerroksinen asunto. Siilit syövä KERRAN päivässä eli illalla. Päivällä piikikkäiden ainnetaan nukkua eikä niitä saa herättää, yöllä sitten kaverit alkavat vipeltää.


    • pöpökammoinen

      miten hävitätte siilien jätteet, onko niissä terveysriskiä , tai voiko madot ja torakat levitä muualle?

    • tässä on tietoa

      Siili ei ole vaikea muttei myöskään ihan helppohoitoinenkaan.
      Siil on yö eläin, joten se ei tarvitse päivällä huomiota kun kaikki
      ovat töissä ja koulussa, mutta illalla ne heräävät ja silloin ne
      kannattaa ruokkia mielummin kuin aamulla. On otettava myös huomioon
      että siili siis todellakin on yöeläin ja jos siili on huoneessasi yöllä
      niin sinä et vältttämättä saa helposti unta, sillä kyllä siilinkin puuhastelusta
      tulee jonkin verran meteliä, joten kannattaa siis varautua siihen
      että siili nukkuu päivisin ja sitä ei saa herättää kun taas yöllä
      se herää ja kannattaa siis todellakin varautua siihen että siilestä
      tulee kyllä jonkin verran ääntä öisin.

      Lisää tietoa voit katsoa suomen siiliyhdistyksen sivuilta. :)

    • Maaliskuu23

      Täällä uusi siilin omistaja.

      Ostin siilin kaksi viikkoa sitten kasvattajalta.
      Siilini on nyt 4kk ikäinen tyttö.
      Jännää on tämä siilin kanssa opettelu ja tutustuminen. Kuten arvata saattaa siilissä on 2000 terävää piikkiä mitä en ainakaan mielellään käteeni halua, koska itsellä on heikot kädet. Kyllä, piikit ovat terävät. Siili on kyllä jo tottunut osittain, että voin sitä silittää ilman, että alkaa tuhisemaan ja meen palloksi. ”Tuh tuh tuh”

      Totutin sen mun hajuun pistämällä fleece palan paidan alle yöksi ja aamulla laitoin sen siilille mihin se meni lopulta nukkumaan, joka päivä käsittelin siiliä pikkuisen, että se tottuu hajuuni. Puhuin myös, koska siili oppii tunnistamaan äänen.

      Siilin puolustuskeino on mennä palloksi tuhisemaan, todella harvoin puree.

      Itse syötin alussa kädestä ruuan että tottuu. Kertaakaan ei puraissut käteeni. Jos olet nähnyt siilin hampaat niin et mielellää puraisua siililtä halua, vaikka sen ei pitäisi sattua paljoa.

      Minun siilini asuu lattialla aidatulla alueella, mikä on 2,5 neliömetriä iso ja suositeltava tila on 2 neliömetriä. Yöllä siili pääsee vapaasti juoksentelemaan mistä kyllä tykkää. Hänellä on myös juoksupyörä jos jostain syystä lattialla juokseminen ei kiinnosta. Siili kuntoilee juoksemmalla ja paino pysyy kurissa.

      Tässä päivittäiset tehtävät.

      1. Juoksupyörän pesen joka aamu vedellä ja siivoan kakat. Siilini osaa käyttää hiekkalaatikkoa vessana, mutta juoksupyörään tulee kyllä myös, mutta ei minnekkään muualle.

      2. Siili pitää tarkista joka päivä jalat, ettei ole vaikka hiuksia kiertyneenä jalkojen ymärille tai piikeissä jotain roskia.

      3. Iltaisin ruuan tekeminen ja antaminen.

      Kerran viikossa.

      1. Siilin asumuksen kunnon siivous.

      2. Kerran viikossa on hyvä punnita siili tiettyyn aikaan ja seurata painoa ja pidä siitä kirjaa. Painon avulla pystyy selvittämään onko jokin hätänä. Normaali -10/ 10 gramman erot ovat normaaleja, mutta suuremmat erot ovat sitten merkki jostain mikä pitää tutkia. Siili painaa aikuisena (300-550g) ja aikuinen siili on no

      Kerran kuukaudessa.

      1. Siilin voi kylvettää kerran kuussa ja pesuvälineenä pehmeä hammasharja soveltuu piikkeihin. Siili pitää muistaa kuivata tosi hyvin ja laittaa sen jälkeen lämpimään.

      2. Kynnet leikataan n. 3-4 viikon välein.

      Raikasta vettä pitää olla koko ajan tarjolla. Siili syö kerran päivässä 23-25 grammaa. Olen tilannut kuivattuja ruokia, koska elävänä ei paljoa kiinnosta ainakaan vielä ostella. Kuivana käyvät oikein hyvin ja netistä tilaamalla löytää paljon vaihtoehtoja. Muista että siili on keliaatikko ja laktoosi-intorelanssi eli vehniä ja maitotuotteita täytyy välttää. Siili tykkää myös jauhelihasta, laktoosittomasta raejuustosta pieninä makupaloila aina välillä.

      Siiliä ei saa herättää aamulla/päivällä koska ne nukkuvat silloin. Siili herää illalla. Oma siili siinä 21-22 aikaan ja menevät takasin nukkumaan kun tulee valoisampaa tällä hetkellä joskus 6-7 aikoihin. Kesällä kun on 24/7 tyyliin valoissaa niin käytän pimennysverhoja siilin rytmin pitämikseksi, että tietää milloin nukutaan ja koska ollaan hereillä.

      Siili ei myöskään ole pienten lasten lemmikki, koska terävät piikit selässä ja päivisin nukkuvat ja heräävät kun lapset menevät nukkumaan.

      Jotkut siilit tulevat toimeen muiden eläinten kanssa ja toiset eivät. Oma siilini vielä tuhisee muille eläimille ja menee palloksi, mutta ajallaan varmasti tottuu.

      Siiliä ei saa päästää horrostamaan, koska se kuolee siihen. Asunnon lämpötila täytyy olla siinä 22-25 asteen ympäri vuoden, tosin kesällä helteellä asunnossa voi olla vaikka 30 astettakin mutta alle 22 asteen ei saisi mennä. Jos huomaat että siili horrostaisi se pitää heti saada heräämään ja lämpenemään.

      Mitään tarkkaa aikaa ei tiedä kauanko siilit elävät, toisessa paikkassa lukee 3-4 vuotta ja sitten toisessa 4-6 vuotta. Se riippuu onko siili terve ja mimmoista ruokaa elämän aikana saa.

      Ota myös huomioon, että siilikin voi allergisoida samalla tapaa kun koira/kissat sen hilseen takia. Jos sinulla on jo allergia muihin eläimii voi myös siilistä saada tai sitten käy niin etten saa siilistä mitään allergiaa. Kukaan sitä ei tiedä ennenkuin kokeilet. Koirasta ja kissasta saa verikokeen avulla tietää onko allergiaa, mutta siilin kohdalla semmoista ei ole. Hyvä tapa mennä jollekki kylään kenellä on siili tai vaikka kasvattajalle ja ole siellä vaikka parisen tuntia koske siiliä. Siitä jo huomaa todella paljon. Jos saat oireita tuosta ajasta olet todalla allerginen. Monessa tapauksessa allergia voi puhjeta vasta viikon tai vuosien päästä. Sitä ei koskaan voi tietää.

      Siilin ruoka voi allergisoida pelkästään ja yleisin on jauhomato ja kala. Täytyy muistaa jos saa oireita niin välttämättä syy ei ole siilissä vaan joku ruoka.

      Tyttö ja poika siileillä ei ole mitään ihmeellistä eroa. Tyttö taitaa olla aavistuksen (pidempi). Jokainen on oma yksilönsä, toiset kesyntyy nopeammin kuin toiset ja niin edespäin.

      • Vihainensonni

        Siilisi kuuluu luontoon eikä häkkieläimeksi!


      • Maaliskuu23
        Vihainensonni kirjoitti:

        Siilisi kuuluu luontoon eikä häkkieläimeksi!

        Anteeksi vaan, mutta on siilejä jotka ovat pelkästään lemmikkkejä siinä missä muutkin ja sitten taas ne, jotka elävät luonnossa ovat rauhoitettuja, eikä niitä saa ottaa lemmikiksi.

        Oma siilini ei ole häkkieläin. Hän asuu lattialla aidatulla alueella ja yöksi pääsee juoksemaan vapaasti. Häkkieläin on vaikka marsu. Niin ja tiesitkö, että lemmikki siiliä ei saa edes pitää häkissä, koska tarvitsevat paljon tilaa ja varsinkin yöllä, kun siili juoksee jopa 10km.

        Älä tule jurputtamaan asioista mistä et nähtävästi tiedä yhtään mitään.


    • Anonyymi

      miten ne torakat. voivatko levitä huoneistosta toiseen. vai onko ne jotain erikoistorakota jotka kuolevat jonkun ajan päästä. eli eivät elä pitkään. saako niitä kasvattaa kerrostalossa siis ettei naapurit saa ongelmaa.

    Ketjusta on poistettu 42 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe