Sisään ilman valmennuskurssia?

Solars

Olisi todella mukava kuulla rohkaisevia kokemuksia teiltä, jotka olette päässeet (Helsingin) teologiseen sisään ilman minkäänlaista valmennuskurssia tai itseopiskelumateriaalia.

Miten se tapahtui? Miten paljon luitte?

Tuntuu, että sisään menevät vain ällän kirjoittaneet valmennuskurssin tai itseopiskelumateriaalit läpikäyneet ihmiset. Haluaisin vain uskoa, että meitä "ihan tavallisiakin" pääsisi sisään. Itse olen nyt kirjoitusten jälkeen lukenut lähes joka päivä noin 3 h päivässä ja tehnyt muistiinpanoja.

5

2399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiiips

Olisin tosi kiitollinen josjoku vois vastailla=)

• AnnaIida

Itse en käynyt mitään valmennuskurssia enkä ole monen ällän ylioppilas.
      Luin molemmat kirjat kaksi kertaa ja lisäksi muistiinpanojani ja alleviivauksiani vielä myöhemmin. Tilanteessa auttoi ehkä sekin että olin juuri lukenut uskontoa YO-kirjoituksiin ja sieltä muistin jotain juttuja. Itse istuin vaan joka päivä sitkeästi lukemassa kunnea takamus puutui :)
      Kirjat kannattaa kyllä lukea ajatuksella, jotta osaa sitten tiivistää ajatuksensa. Tilaa vastata kun oli vain 26 riviä ja yli menevää tekstiä ei enää hyväksytty. Kannattaa lukea yliopiston nettisivuilta löytyvät vanhat koekysymykset ja vastaukset tarkkaan niin saatte hyvän käsityksen millaisia kysymykset ovat. Itse vastasin mielestäni huonosti, mutta pääsin silti helpolla sisään joten ei kannata huolehtia turhaan :)
      Tsemppiä lukemiseen!

• keväällä valmistuva

Kyllä pääsee sisään ilman vippaskonsteja....itse pääsin sisään ilman erillisiä valmennuskursseja, enkä kirjoittanut YO-kokeissa yhtään ällää... Pääsykoekirjat luin huolella pari kertaa läpi ja painoin pääsykokeisiin...läpi meni ekalla kerralla ilman sen suurempia ongelmia. Korostan myös, etten hakiessani ollut mitenkään erityisen hyvin perehtynyt teologiaan aiemmin, eli pääsykoekirjat olivat todella ihan uutta matskua minulle ennen opintoja...Silloin kun hain, piti lukea Teologia, johdatus tutkimukseen (taitaa olla nykyäänkin toinen pääsykoekirja) ja toisena oli Kärkkäisen toimittama Johdatus Lutherin teologiaan (toinen kirja taitaa vaihdella pääsykokeissa miltei vuosittain). Pääsykoetouhuun liitetään joskus vähän liikaakiin mystiikkaa...ei pääsykoe kuitenkaan ole mitenkään sen kummempi kuin vaikkapa jokin lukion uskonnonkoe, huolellisella lukemisella saavuttaa varmasti hyviä tuloksia. Tsemppiä pääsykokeeseen!

• babbu

Jou. Kyl sisään voi päästä helposti. Itellä kävi vissiin hirveä tuuri. Luin kirjoja intissä ja kävin loppusodan aikana vääntämässä pääsykokeen. Kirjat luin about neljä kertaa. Sisäänpääsyprosentti teologiseenhan on melko korkea. Tsemppiä vaan lukemiseen.

• hiii

Ja turhaan panikoit ku pääsit sisään ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      89
      4484
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3870
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3539
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3220
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      43
      2892
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2539
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2412
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2116
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      16
      1791
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1725
    Aihe