sammalten poisto

haravoimalla

kuinka poistaa pihanurtsilta sammal?
haravoin lähes kaikki sammaleet pois ja ajattelin sit laittaa sammaleen tappajakalkkia reilusti nytte ja sit ku maa lämpenee ni lisään heinänsiementä...onko oikea toimintamalli?vai kuinka pitäis toimia?

6

2289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelliseen

      maahan,eikä sammaleen.vaik kaiketi sitä sinne viä jäikin...

    • tuo

      tehoa. Kannattaa myös lannoitella nurtsia. Sammal viihtyy vähäravinteisilla mailla.

      • kyllä tuntuu

        että nurmikon alustan humuspitoisuus on aivan
        olematon. Kaupalliset yritykset tykkäävät kyllä myydä kalkkia ja lannoitteita. Lopputulos on silti heikko. Sammal jatkaa pian kasvuaan. Ainoa konsti todennäköisesti on myllätä maa auki ja lisätä uutta multakerrosta. Ja mikä ikävintä, uusi nurmikon istutus.Halvin vaihtoehto on. antaa sammalen kasvaa kaikessa rauhassa, ja sanoa,että minulla on hieno sammalpiha.


      • suunnitteluhortonomi
        kyllä tuntuu kirjoitti:

        että nurmikon alustan humuspitoisuus on aivan
        olematon. Kaupalliset yritykset tykkäävät kyllä myydä kalkkia ja lannoitteita. Lopputulos on silti heikko. Sammal jatkaa pian kasvuaan. Ainoa konsti todennäköisesti on myllätä maa auki ja lisätä uutta multakerrosta. Ja mikä ikävintä, uusi nurmikon istutus.Halvin vaihtoehto on. antaa sammalen kasvaa kaikessa rauhassa, ja sanoa,että minulla on hieno sammalpiha.

        Totuuden siemen tässä.

        Sammal viihtyy siellä missä nurmi ei, eli kyse on hapettomasta/kylmästä/happamasta/pimeästä kasvupaikasta tai näiden yhdistelmästä. Kannattaa ensin kartoittaa, miksi nurmmi ei menesty, ja vasta sitten kannattaa kauppaa.

        Savimaa on usein valoisassakin kasvupaikassa tuollainen, mihin sammal helposti tulee. Jollei halua perustaa syviä kasvualustoja nurmen (norm.tapauksessa riittää 200 mm multaa tiivistettynä) takia, niin kannattaa ehkä oppia nauttimaan sammalesta... onko se nyt oikeasti niin paha asia pihanurmella?


    • soon siin

      Todennäköisesti nurmikkosi on varjoisalla paikalla ja ph-arvo alle 6. esim niittynurmikka häviää kyseisen ph:n alittuessa antaen tilaa sammaleelle. Et tarvitse kallista uutta nurmikkoa jos viitsit kalkita joka vuosi. Vuotuinen poistuma on 100g / m2.
      Heti ensiksi voisit käyttää noin 400g / m2 ja sitten vuosittain 100g / m2. muista ilmata nurmikkoasi esim.talikolla ja pistä reikiin vaikka hiekkaa. Hyvää kesää!!!

      • biolan

        Sammal ei pysty kilpailemaan terveen ja voimakaskasvuisen nurmikon kanssa. Usein nurmikon sammaloitumiseen on syynä maan liika tiivistyminen, jolloin juuret eivät saa riittävästi happea. Tiivistyneen nurmikon kasvua voidaan elvyttää katteella. Kivennäismaille, kuten savi- ja hiekkapohjaisille nurmikoille, soveltuu parhaiten katteeksi valmis erikoisseos Biolan Multa Nurmikolle. Humusrikkaalla maapohjalla voidaan käyttää lannoitettua hiekkakatetta: sekoita 100 litraan hiekkaa 2 litraa Biolan Nurmikkolannoitetta. Katetta levitellään noin 1 cm:n kerros lyhyeksi leikatulle nurmikolle. Katteen alla maan pieneliötoiminta vilkastuu, mistä seuraa maan rakenteen ja ilmanvaihdon paraneminen sekä juuriston voimistuminen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe