Kärhö ruukkuun

coreopsis

Hei vaan. Eli tarkoitus olisi istuttaa jokin kärhö ruukkuun koska maahan istutettuina nuo myyrät tuhoavat aina juuret. Kaunis viinikärhöni kuoli myyrien pidettyä pippaloita sen juuristossa.

Onko kellään kokemuksia mikä lajike sopisi hyvin ruukkuun. Arempikin lajike olisi mahdollista talvettaa kellarissa. Vai talvehtisiko kenties alppikärhö ruukussa ulkona?

9

5716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarja 2

      antaisi konkreettiset mitat minkä kokoiseen ruukkuun voi istuttaa?kiitos!

      • alppiasteri

        Hei, itselläni on ollut jo kahtena kesänä Jackmannii ja Könings Kind ruukuissa, talveksi olen siirtänyt penkkiin ja esim. viime kesänä kukkivat aivan uskomattoman kovasti. Vettä ja lannoitteita tarvivat kovasti. Ruukut ovat suht isoja, arvelen 40 cm halkaisija ja saman verran syvyyttä.


      • ippu
        alppiasteri kirjoitti:

        Hei, itselläni on ollut jo kahtena kesänä Jackmannii ja Könings Kind ruukuissa, talveksi olen siirtänyt penkkiin ja esim. viime kesänä kukkivat aivan uskomattoman kovasti. Vettä ja lannoitteita tarvivat kovasti. Ruukut ovat suht isoja, arvelen 40 cm halkaisija ja saman verran syvyyttä.

        Mulla myös kaksi kesää ruukuissa ,40sm halk. ja talvet kellarissa. Viime kesänä en vaihtanut edes maata ja President teki kolmimetrisiä versoja. Toinen oli tumman punainen olikohan vill ... ei nyt muistu mutta hyvin jaksoivat kun loppuviikosta käväisin kellarissa. Oli parisenttiset versonalkuja . Olen katkaisset varret noin metrin korkeudelta myöhään syksyllä kun vein ne sinne.


      • ippu
        ippu kirjoitti:

        Mulla myös kaksi kesää ruukuissa ,40sm halk. ja talvet kellarissa. Viime kesänä en vaihtanut edes maata ja President teki kolmimetrisiä versoja. Toinen oli tumman punainen olikohan vill ... ei nyt muistu mutta hyvin jaksoivat kun loppuviikosta käväisin kellarissa. Oli parisenttiset versonalkuja . Olen katkaisset varret noin metrin korkeudelta myöhään syksyllä kun vein ne sinne.

        Loppuviikolla kannoin purkit kuistille ja leikkasin varret kolkyt senttisiksi,jäi kaikkiin kaksi lehtiparia,
        Vaikka vanhoihin jäikin mahtavat alut. Mutta nyt viikon lopun yli oltua ne puskevat juuresta uutta vartta ja vanhoistakin näkyy alkavan tulevan uutta Onneksi koska jos en olisi leikannut olisi vanhojen versojen alaosat jääneet ilmeisesti kaljuiksi.


      • laeska
        ippu kirjoitti:

        Loppuviikolla kannoin purkit kuistille ja leikkasin varret kolkyt senttisiksi,jäi kaikkiin kaksi lehtiparia,
        Vaikka vanhoihin jäikin mahtavat alut. Mutta nyt viikon lopun yli oltua ne puskevat juuresta uutta vartta ja vanhoistakin näkyy alkavan tulevan uutta Onneksi koska jos en olisi leikannut olisi vanhojen versojen alaosat jääneet ilmeisesti kaljuiksi.

        Maahan istutettuna kärhön voi jättää talveksi ulos, mutta miksi ruukkuun istutettua ei voi?

        Voisiko kärhön istuttaa ruukkuun ja upottaa ruukun maahan, jättäen ruukun reunaa maan yläpuolelle kuitenkin esim. 10 cm? Vai meneekö jylsijät sinne kuitenkin?

        Ihan vaan ettei tarttis ees taas roudailla. Toisaalta meillä ei ole talveksi edes viileää kellaria. Pimeä ja lämmin kyllä löytyy.


      • ippu
        laeska kirjoitti:

        Maahan istutettuna kärhön voi jättää talveksi ulos, mutta miksi ruukkuun istutettua ei voi?

        Voisiko kärhön istuttaa ruukkuun ja upottaa ruukun maahan, jättäen ruukun reunaa maan yläpuolelle kuitenkin esim. 10 cm? Vai meneekö jylsijät sinne kuitenkin?

        Ihan vaan ettei tarttis ees taas roudailla. Toisaalta meillä ei ole talveksi edes viileää kellaria. Pimeä ja lämmin kyllä löytyy.

        Taitaapa olla se routa joka jäädyttää maan ainakin sen kakskyt senttiä että samalla jäätyy kärhökin mutta jos hautaat syvemmälle , ainakin sen 20 . Mutta silloinhan on sama istuttaa se maahan.


      • hörhöilijä

        Löysin vanhasta puutarhalehdestä artikkelin joka käsitteli kärhöjen kasvatusta ruukussa. Sen mukaan ruukun tilavuus pitäisi olla 10 litraa multaa aina yhtä kärhöä kohden... 30-90 litran astiassa voi kasvattaa 3-5 eri lajiketta!


        talvetuksen voi hoitaa istuttamalla kärhön syksyllä maahan tai sitten viedä ruukun viileään tilaan esim kellariin.

        Ravinteita kannattaa lisätä viikoittain ja kärhöt pitävät etenkin typpipitoisesta lannoitteesta.

        Jos haluatte itse lukaista tämän jutun lehdestä niin se löytyy viherpihan 2004 nro:sta 5. Sieltä löytyy myös lista eri kärhöistä jotka sopivat ruukkuun.


    • Mari-muru

      minulla on alppikärhö, sellanen lilanpunainen jo kolmatta kesää isossa ruukussa ulko-oven vieressä ja kasvaa sekä kukkii upeasti. Syksyllä vien kellariin talvehtimaan, sillä ruukkua on vaikea suojata niin hyvin etteikö juuret pääsisi paleltumaan. Saman ruukun etuosassa oli tänä kesänä orvokkeja ja nehän siinä samalla suojasivat kärhön tyveä liialta auringolta. Laittaisin kuvan jos tietäisin mihin.

    • poron peukalo

      Kärhönnyt olen us vuonna.Syksyllä otin kasvit maakellariin ja toin jo sisään autotalliin maaliskuussa. Ne alkoivat kasvaa - liiankin nopeasti.Aina kaatuvat ja katkeavat, mutta pian nousevat.Olen leikkannut niitä hieman.Onko kesästä toivoa?Viime kesänä kukkivat hyvin pienessä laatikossa, 3kpl/ 90cm. Vettä juoksutin yhtenään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe