Antakaa suosituksia noin 26 jalkaisista ja noin 15 000 euroa maksavista purjeveneistä, jotka sopivat kaksilapsisen perheen matkapurjehduskäyttöön.
Suosituksia noin 26 jalkaisista purkkareista
20
10085
Vastaukset
- Hyvä hyvä
FE 83
- tuossa luokassa
on Bavaria 30!
- romahti?
Olinkin jo odotellut, milloin niiden hinnat putoaa. Nytkö siis käytetty Bava 30 on 15.000 euroa. Ei ainakaan ole hyvä investointi!
- perhevene_
Albin Accent.
http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=260776- Accentisti
Meillä ollut Albin Accent nyt neljä vuotta ja olemme siihen todella tyytyväisiä. Sillä on helppoa ja hauskaa purjehtia, eikä sillä jää muiden samankokoisten veneiden jalkoihin. Meillä lapset nyt 2 ja 4 v. vanhat. Kesäisin ollaan oltu Saaristomerellä kolmekin viikkoa putkeen reissussa.
- samoin
Accentisti kirjoitti:
Meillä ollut Albin Accent nyt neljä vuotta ja olemme siihen todella tyytyväisiä. Sillä on helppoa ja hauskaa purjehtia, eikä sillä jää muiden samankokoisten veneiden jalkoihin. Meillä lapset nyt 2 ja 4 v. vanhat. Kesäisin ollaan oltu Saaristomerellä kolmekin viikkoa putkeen reissussa.
Meillä perheen käytössä myös Albin Accent ja viime kesänä meni merellä kuukausi. Lapset on 9v ja 4v. Tyytyväisiä ollaan, tosin nälkä kasvaa syödessä...
- brisa
Avance 245, Accent 26, Finn Express 83, Finn 26
Perhepurjehduksessa tärkeitä kriteerejä:
- helppo käsiteltävyys tarvittaessa myös yksin ;-)
- sisäkone
- kunnon pentteri ja liesi
- WC septi imutyhjennys
- toimiva lämppäri
- riittävät säilytystilat
- kompressorikylmäboxi (sähkötaloudellisesti ainoa järkevä vaihtoehto) - Fe 83
:seen. Helppo ja nopea purjehtija. Veneiden hinta tällähetkellä nousussa, kun on kovin haluttu peli.
- feneilijä
Nopeus on kovin suhteellista. Lähes yhtä nopea kuin hoovene. Helppo= liian vähän purjeita?
- Wiki
feneilijä kirjoitti:
Nopeus on kovin suhteellista. Lähes yhtä nopea kuin hoovene. Helppo= liian vähän purjeita?
Jos tuossa kokoluokassa (LOA/LWL) matkavene on lähes yhtä nopea kuin H-vene, niin se on nopea!
Tämä on tietysti suhteellista, se on hitaampi kuin kilpailuun suunnitellut samankokoiset tai pienemmät raaserit ja hitaampi kuin suuremmat ja paljon hitaampi kuin moottoriveneet...
"Helppo=liian vähän purjeita" sanoi feneilijä.
Olipas varsin mielenkiintoisesti muotoiltu lause.
Ensinnäkin, mitä tarkoittaa LIIAN vähän purjeita? Eihän kait FE83 ole mitenkään erityisen alirikattu?
Ja jokainen useammilla venetyypeillä purjehtineista tietää että eri veneet ovat erilaisia purjehdittavia, helppo-vaikea tai kevyt-raskas akselilla mitattuna, Hyvä vene on helppo ja kevyt purjehtia mutta siitä huolimatta nopea, ja merikelpoinen sekä hyvät sisätilat tarjoava (kaksi viimeistä pointtia monesti ristiriitaisia nopeustavoitteen kanssa) - Joakim
Wiki kirjoitti:
Jos tuossa kokoluokassa (LOA/LWL) matkavene on lähes yhtä nopea kuin H-vene, niin se on nopea!
Tämä on tietysti suhteellista, se on hitaampi kuin kilpailuun suunnitellut samankokoiset tai pienemmät raaserit ja hitaampi kuin suuremmat ja paljon hitaampi kuin moottoriveneet...
"Helppo=liian vähän purjeita" sanoi feneilijä.
Olipas varsin mielenkiintoisesti muotoiltu lause.
Ensinnäkin, mitä tarkoittaa LIIAN vähän purjeita? Eihän kait FE83 ole mitenkään erityisen alirikattu?
Ja jokainen useammilla venetyypeillä purjehtineista tietää että eri veneet ovat erilaisia purjehdittavia, helppo-vaikea tai kevyt-raskas akselilla mitattuna, Hyvä vene on helppo ja kevyt purjehtia mutta siitä huolimatta nopea, ja merikelpoinen sekä hyvät sisätilat tarjoava (kaksi viimeistä pointtia monesti ristiriitaisia nopeustavoitteen kanssa)Nopeus on tosiaan kovin suhteellista samoin purjealan riittävyys. Jos vertaa FE:tä vaikkapa Inferno 29:iin, se on varsin alirikattu ja hidaskin. Jos taas vertailukohta on lähes mikä tahansa 70-luvun vene, on FE nopea ja ylirakattu.
Keskimäärin kokoluokassaan FE on mielestäni alirikattu, sillä se on varsin nopea kovemmassa kelissä, mutta ei niin kovin nopea kevyessä.
- Nimimerkki
Sopivia lienee useita. Nopeasti mieleeni tulevat:
- FE83
- Sunwind 27
- Maxi Magic
- Avance 245 kokoonpano, juuri hankittu Finn26, jossa lisäksi pistopunkka (kaikissa ei ole). Todennäköisesti vene juuri sellainen, kuin ensiveneeksi on tarpeen. Sana todennäköisesti siksi, koska olemme aloittelemassa tätä harrastusta.
- FE-Sillanpää
80-luvun venettä valitessasi muista että vessa voi olla eriö, johon pääsee oikeasti oven taakse. Lisäksi erillinen 2 metrisellä parisängyllä varustettu hytti voi olla perässä ja lapset voivat koisata suuressa keulan salongissa joka ulottuu portaista keulapiikkiin.
Kappas, tulikin mieleeni FE 741. Kuinka kummassa. Loistopeli. En myy.- Wiki
Samaa "muotoilu käytännöllisyyden alttarille" periaattella piirrettyjä kokoluokassaan mainiot tilat tarjoavia malleja myös:
Maxit 77-95
Sunwind 26-29 - muukaan myy
Katsoin vesille.fi:stä eikä yhtään FE741:stä ole kaupan. Eipä ihme. Käytännöllisyys FE:ssä on myös nopeaa purjehdusta eli modernia litteää pohjan muotoilua (eikä sellaista syvää suuren lateraalipinnan muotoa, joka pääosin vielä 80-lukulaisissa on, mutta 2000 luvun raasereissa ei).
FE ei miellyttänyt ulkonäöltään 80-luvun ihmisiä, mutta silloin purjevenemielikuvat tulivat Hai-tyyppisistä matalista kapeista venheistä. Nyt on maut muuttuneet ja korkea varalaita, leveä perä ym. ovat jo itsestäänselvyys. - onkin tapahtunut!
muukaan myy kirjoitti:
Katsoin vesille.fi:stä eikä yhtään FE741:stä ole kaupan. Eipä ihme. Käytännöllisyys FE:ssä on myös nopeaa purjehdusta eli modernia litteää pohjan muotoilua (eikä sellaista syvää suuren lateraalipinnan muotoa, joka pääosin vielä 80-lukulaisissa on, mutta 2000 luvun raasereissa ei).
FE ei miellyttänyt ulkonäöltään 80-luvun ihmisiä, mutta silloin purjevenemielikuvat tulivat Hai-tyyppisistä matalista kapeista venheistä. Nyt on maut muuttuneet ja korkea varalaita, leveä perä ym. ovat jo itsestäänselvyys.Kun veneiden merikelpoisuus ja purjehdusominaisuudet eivät enää olleet pääasioita, markkinoille tuli asumiseen tarkoitettuja tilaveneitä. Kaupalliset syyt vaikuttavat venesuunnitteluun. Myynnin on kasvettava ja kohderyhmän on oltava mahdollisimman suuri. Ensin tuli markkinoille Albin Vega, josta ruotsalaiset pian keksivät osuvan mainoslauseen: "Sluta segla, köp en Vega". Sitten alkoi tulla kallistusherkkiä Sunwindejä ja muita tila-ihmeitä. Nyt Vegaa pidetään jo "oikeana" veneenä. Sillä on tehty kaukopurjehduksia ja se on osoittautunut kestäväksi. Sen varalaita on nykyveneisiin verrattuna matala ja märkäpinta on pitkäkölisen rakenteen takia melko suuri.
"Nyt on maut muuttuneet ja korkea varalaita, leveä perä ym. ovat jo itsestäänselvyys." Kaikki emme ole samaa mieltä. Se mikä tänään on "itsestäänselvyys", ei välttämättä ole sitä enää seuraavan kymmenen vuoden kuluttua.
Merikelpoisuus ja purjehdusominaisuudet tulevat vielä nousemaan arvoonsa, kun ilmastonmuutos tekee kelit rajummiksi. Uskokoon ken tahtoo. - Kauko J
onkin tapahtunut! kirjoitti:
Kun veneiden merikelpoisuus ja purjehdusominaisuudet eivät enää olleet pääasioita, markkinoille tuli asumiseen tarkoitettuja tilaveneitä. Kaupalliset syyt vaikuttavat venesuunnitteluun. Myynnin on kasvettava ja kohderyhmän on oltava mahdollisimman suuri. Ensin tuli markkinoille Albin Vega, josta ruotsalaiset pian keksivät osuvan mainoslauseen: "Sluta segla, köp en Vega". Sitten alkoi tulla kallistusherkkiä Sunwindejä ja muita tila-ihmeitä. Nyt Vegaa pidetään jo "oikeana" veneenä. Sillä on tehty kaukopurjehduksia ja se on osoittautunut kestäväksi. Sen varalaita on nykyveneisiin verrattuna matala ja märkäpinta on pitkäkölisen rakenteen takia melko suuri.
"Nyt on maut muuttuneet ja korkea varalaita, leveä perä ym. ovat jo itsestäänselvyys." Kaikki emme ole samaa mieltä. Se mikä tänään on "itsestäänselvyys", ei välttämättä ole sitä enää seuraavan kymmenen vuoden kuluttua.
Merikelpoisuus ja purjehdusominaisuudet tulevat vielä nousemaan arvoonsa, kun ilmastonmuutos tekee kelit rajummiksi. Uskokoon ken tahtoo.Terve!
Vegalle keksittiin tuo "sluta segla, köp Vega" siitä syystä, että siinä oli voimakas sisämoottori, joita ei tuohon aikaan 1966 ollut juurikaan paljoa. Vegla tarkoittaa purkkarin koneajoa, ja se on johdettu Vegasta. Vega oli ensimmäisiä sarjavalmisteisia purjeveneitä, ja hinnoiteltu siten, että myös tavallisella kansalla oli varaa ostaa purjevene. Ja koska uusilla veneenomistajilla ei ollut vielä sellaista purjehduskokemusta kuin vanhalla "eliitillä" se ajoi kapeikot yms. vastatuuliosuudet koneella. Tämähän ei ole urheilullista ja aiheutti em. pilkkanimitykset. Vegaa on valmistettu noin 3400 kpl:tta 1966-78 ja sillä on vahvat merkkikerhot eri maissa, ja suomessakin on Suomen Albinpurjehtijoiden alla kehittymässä toimintaa. Pallo on Vegalla kierretty useasti ja nyttenkin taitaa olla kaksi Vegaa kierroksella. Atlantin ylityksiäkin on tietenkin paljon ja aikoinaan Vega piti nopeusennätystä atlantin ylityksessä.
Vega sopii oikein hyvin kysyjän tarpeisiin. Huonoja puolia Vegassa on satamakäsiteltävyys pakilla, mutta kyllä senkin oppii.
Lisätietoja ja linkkejä tarkempiin tietoihin löytyy noista
http://groups.yahoo.com/group/suomenalbinpurjehtijat/
ja
http://groups.msn.com/SuomenAlbinpurjehtijat
Noista löytyy myös tietoa muista Albineista, mm Accentista, joka on myös hyvä vene.
Toivoopi: Kauko Juvonen, s/y Porcella, Vega2438
- Vois sopia
Etsi tietoa Vegasta. Se on 27 jalkainen, tilava, turvallinen ja helppo purjehtia. LYS 1.0. Hintapyynnöt 9 000 - 15 000, ja Ruotsissa noin 5 000 - 12 000.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122