polvessa

tuumori..

Pikkuhiljaa pahentuneiden polvikipujen takia olen käynyt jo parikin kertaa lääkärissä. Ensimmäisellä kerralla tammikuun alussa lääkäri otatti vain verikokeet ja passitti kotiin. Verikokeissa ei mitään erikoista. Toisella kertaa menin yksityiselle ja sieltä sain lähetteen röngteniin. Röngtenkuvissa näkyy vasemman polven reisiluun päässä pieni luusta ulospäin oleva kirkastuma jota röngtenlääkäri kommentoi seuraavasti:

"Femurin lateraalisen kondylin alueella ja nivelpinnoilla pieni kirkastuma-alue, tässä mahdollisesti osteokondriittinen muutos"

Pitäisiköhän olla huolissaan? Jotainhan ylimääräistähän siellä on mutta mahtaako tuo viitata pahanlaatuiseen kasvaimeen?

Jos tämän lukee joku jolla on todettu pahanlaatuinen kasvain jalassa ja luussa niin kiinnostaisi tietää millaisen diaknoosin siitä sait ja miten se oireili ennen kuin menit tutkimuksiin....

8

2670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevätmielinen

Eiköhän tuo osteokondriitti viittaa enemmänkin nivelrikkoon kuin syöpään...

Minä en ymmärrä miksette te ihmiset kysy lääkäriltä mikä teitä vaivaa, jos ette ymmärrä diagnoosejanne?

• Tietoa aloittajalle

Osteokondriitti eli luu-rustotulehdus.
        Googleta lisätietoja.

• aloittaja..

Niin ajattelin itsekin että nivelrikkoon voisi viitata..ihmetyttää vaan tämä jomotus ja kipu mikä polven molemmin puolin on ja joka tuntuu pahenevan päivä päivältä.

Ja kyllähän lääkäriltä olisin jo kysynytkin mutta röngtenlääkärihän ei anna lausuntoja muuta kuin kuvien mukaan (siis sen minkä jo aiemmin kerroin). Ja lääkäri joka minut kuvaukseen lähetti tulee töihin seuraavan kerran parin viikon päästä...pitää ilmeisesti varata aika uudelle lääkärille ja selittää samat asiat uudestaan tällekin..ja lääkärithän eivät tunnetusti mielellään puutu toisen lääkärin aloittamiin tutkimuksiin...

Anteeksi kun purin tietämättömyydestä johtuvaa ahdistustani tänne...

• kevätmielinen
        Tietoa aloittajalle kirjoitti:

Osteokondriitti eli luu-rustotulehdus.
        Googleta lisätietoja.

Eikös nivelet koostu luista ja rustoista? Tulehdus johtaa usein nivelrikkoon.

Osteokondroosi sinänsä on kehityshäiriö kasuvaiheessa olevassa nivelessä, ainakin koirilla ;) Sen seurauksena nivelen osat eivät sovi toisiinsa ja hoitamattomana kehittyy vaikea-asteisia nivelrikkoja, jotka johtavat usein eläimen lopettamiseen.

Onneksi ihmisiä hoidetaan vähän eri tavalla :))

• aloittaja..
        kevätmielinen kirjoitti:

Eikös nivelet koostu luista ja rustoista? Tulehdus johtaa usein nivelrikkoon.

Osteokondroosi sinänsä on kehityshäiriö kasuvaiheessa olevassa nivelessä, ainakin koirilla ;) Sen seurauksena nivelen osat eivät sovi toisiinsa ja hoitamattomana kehittyy vaikea-asteisia nivelrikkoja, jotka johtavat usein eläimen lopettamiseen.

Onneksi ihmisiä hoidetaan vähän eri tavalla :))

Joo no en ihan vielä suostu itteäni lopettamiseen...vaikkakin ehkä on parempi varautua pahimpaan..;)

Mitä olen nivelrikosta lukenut niin senhän pitäisi olla ikääntyvien ihmisten ongelma, itse olen kuitenkin vasta kolmekymppinen.

Osteokondriitti taas puolestaan pitäisi olla kasvuiässä olevien nuorten juttu. Kasvuni tyrentyi luultavasti jo reilut 10 vuotta sitten. Siksi tuo röngtenlääkärin diaknoosi tässä hieman ihmetyttää. Hänhän tulkitsee vain kuvia eikä varmasti diaknoosia antaessaan edes tiedä minkä ikäisestä henkilöstä on kysymys.

• kevätmielinen
        aloittaja.. kirjoitti:

Joo no en ihan vielä suostu itteäni lopettamiseen...vaikkakin ehkä on parempi varautua pahimpaan..;)

Mitä olen nivelrikosta lukenut niin senhän pitäisi olla ikääntyvien ihmisten ongelma, itse olen kuitenkin vasta kolmekymppinen.

Osteokondriitti taas puolestaan pitäisi olla kasvuiässä olevien nuorten juttu. Kasvuni tyrentyi luultavasti jo reilut 10 vuotta sitten. Siksi tuo röngtenlääkärin diaknoosi tässä hieman ihmetyttää. Hänhän tulkitsee vain kuvia eikä varmasti diaknoosia antaessaan edes tiedä minkä ikäisestä henkilöstä on kysymys.

ja kulumia alkaa olla jo kolmekymppisillä, varsinkin selkärankaongelmia.

Jokin vanhan urheiluvammakin voi aiheuttaa myöhemmän nivelruston kuluman. Syitä on varmasti satoja.

Jos radiologi epäilisi polvessasi syöpää, niin olisit kyllä tietoinen siitä.

Otahan nyt iisisti, ei kaikki kipu ja muutokset kehossa hohdu syövästä. Toki esim. vaikea-asteinen nivelreuma ei ole yhtään sen väheksyttävämpi sairaus. Reumaakin muuten hoidetaan joskus solunsalpaajilla.

• Tietoa
        aloittaja.. kirjoitti:

Oletko koskaan katsonut röntenkuvia tarkemmin, joka ainoassa kuvassa on henkilön nimi ja sosiaaliturvatunnus, josta syntymäaika käy ilmi. Kyllä hän tietää ikäsi!!!!!!

• aloittaja..
        Tietoa kirjoitti:

Oletko koskaan katsonut röntenkuvia tarkemmin, joka ainoassa kuvassa on henkilön nimi ja sosiaaliturvatunnus, josta syntymäaika käy ilmi. Kyllä hän tietää ikäsi!!!!!!

Aivan totta! Siinä on tosiaan hetu siinä kuvan reunassa.

Sitä vaan ihmettelee mikä kuvassa olevat patit luun pinnalla on..ja samaan aikaan kipu tuntuu vain pahenevan, varsinkin jos yrittää liikkua vähänkin enemmän. Aamut on yleensä parempia ja nukutuksikin vielä saa. Eikä tietämättömyydestä johtuvaa tuskaa vähennä yhtään se että reilut kymmenen vuotta sitten oma veli kuoli syöpään joka alkoi juuri samaisesta kohdasta. Muutama vuosi jalan amputoimisen jälkeen huomattiin että myös keuhkoissa oli kasvaimia eikä syövälle voitu enää tehdä mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3744
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2587
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe