KELA hylkää kaiken.

joy_oyj

Minulta poistettiin yli vuosi sitten peräsuoli ja olen avannepotilas. Kun hain KELAlta vammaistukea, hakemukseni hylättiin, koska en ole työelämässä, joten minulle ei tule kuluja tarpeeksi. Toiset vastaavasti leikatut saavat KELAlta vammaistukea, vaikka heillä on yli 4000 euron kuukausitulot. Vuosi sitten minun piti päästä työttömyyseläkkeelle, mutta KELA hylkäsi eläkkeen, koska minulta puuttui viimeisiltä vuosilta työhistoriaa 14 kuukautta. En millään ole voinut saada työhistoriaa täyteen, koska opiskelin korkeakoulussa ja valmistuin Diplomi-insinööriksi. Sitä ennen minulla on työhistoriaa yli 30 vuotta, mutta sitä ei lasketa. Olen ollut työelämässä 14-vuotiaasta lähtien, ja myös isolla palkalla ATK-suunnittelijana. Valmistuin YO:ksi 40:senä ja DI:ksi 50-senä. Sitten tuli lama eikä töitä enää ollut. Tipahdin vuosi sitten ansiosidonnaiselta työmarkkinatuelle ja tuloni tipahtivat kolmannekseen entisestä. Entisiin suuriin tuloihini perustuvaa eläkettä ei KELA voi maksaa, koska minulla ei yli 61-senä ole edellytyksiä saada eläkettä. Olen sairastunut syvään masennukseen ja sain 2 kuukautta sairaspäivärahaa yli 1000 euroa kuukaudessa. Psykiatri kirjoitti B-todistuksen sairauden jatkumisesta, mutta KELA:n lääkäri totesi, ettei kyseessä ole masennus vaan alkoholismi ja hylkäsi sairaspäivärahan maksamisen. Psykiatri käytti minut verikokeissa, jolloin saatiin alkoholiparametrit, jotka todistivat, etten käytä alkoholia. Nyt KELA hylkäsi sairaspäivärahani yli kuukauden mietinnän jälkeen perusteella, ettei masennukseni ole tarpeeksi syvää. Seuraavaksi minä menen kirveen kanssa KELAn toimistoon ja kysyn, mikä on syvää.

15

2043

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1313

Sun pitäs ottaa yhteyttä ihmisarvo yhdistykseen... Googleta niin löydät kyllä. Uskon että siellä neuvotaan sinua :)

• minulla

Tähän mennessä Kela on hyväksynyt kaikki psykiatrian erikoislääkärin B-lausunnot ja palvelu sinne joskus soittaessani on erinomaisen ystävällistä.

• Psykopatologia

"(- -) ettei masennukseni ole tarpeeksi syvää (- -)"

Psykiatrin lausunnon "hyvyys"? Mikä lausunnossa oli dg-koodi? Tarvittaessa lisä-tutkimukset ja -lausunnot saattaisivat auttaa.

• masentaa lisää

vaan kannustaa, vaikka itselläni on myös helvetin hunoja kokemuksia kelan päätöksistä.
      Siellä on sellainen stasi- systeemi, että joku tekee päätöksen (kielteisen tai myönteisen) ja kohta joku tarkistaa sen ja sittenhän vasta rumba alkaa.

Minulla on kaksi valitusta sisällä, toinen on lojunut jo yli vuoden tarkistuslautakunnassa, saa nähdä milloin kuuluu.

Tee valitus. Kirjoita siihen kaikki (älä käytä kelan kaavaketta muuhun, kuin laitat siihen allekirjoituksen, muihin kohtiin kirjoitat, liite)kopio mukaan kaikki asiaan liittyvät paperit ja pyydä aika, esim kuntousneuvojalle. Sellainen pitäisi kelalta löytyä.

Eräs ystäväni sanoo aina, kun kelan kanssa tökkii, että hän pystyttää teltan kelan pihalle ja ottaa eväät mukaan. Kirves voi olla hyvä, mutta..
      Tilanteesi on sairaan kamala ja olet varmasti epätoivoinen, sen uskon.

Kyllä noiden kokemusten jälkeen, usko tämän yhteiskunnan tukirakenteisiin horjuu, ei yksin sinulla, vaan myös meillä, jotka luimme tarinasi.
      Voimia ja taistelutahtoa.

• "erilainen kokemus"

Jos B-lausunto on kunnossa, en ymmärrä ollenkaan, miksi se evättäisiin Kelan lääkäreiden toimesta. Minulla on vahva luottamus heidän näkemykseensä. En millään tasolla allekirjoita "stasi-systeemiä", päin vastoin. Olen erinomaisen iloisesti yllättynyt saamastani palvelusta, ehkä pientä hitautta korvauskäsitettelyssä, mutta kaiken kaikkiaan aivan loistavaa. Ei mitään valittamista. Sekä tiskillä että puhelimitse saamani palvelu Hyvinkään toimipisteessä on ollut ensiluokkaista.

• yritä ymmärtää
        "erilainen kokemus" kirjoitti:

Jos B-lausunto on kunnossa, en ymmärrä ollenkaan, miksi se evättäisiin Kelan lääkäreiden toimesta. Minulla on vahva luottamus heidän näkemykseensä. En millään tasolla allekirjoita "stasi-systeemiä", päin vastoin. Olen erinomaisen iloisesti yllättynyt saamastani palvelusta, ehkä pientä hitautta korvauskäsitettelyssä, mutta kaiken kaikkiaan aivan loistavaa. Ei mitään valittamista. Sekä tiskillä että puhelimitse saamani palvelu Hyvinkään toimipisteessä on ollut ensiluokkaista.

Hienoa, että sinulla on noin hyviä kokemuksia kelan kanssa asioimisesta, mutta valitettavasti kaikilla ei ole. Ei vaikka b-lausunto olisi kuinka kunnossa ja kaikki järki ja erikoislääkärit sanoisivat toista kuin kelan lääkärit.

Niin se valitettavasti on.

Itselläni on kokemuksia molemmista ääripäistä. Olen saanut sekä erinomaisen hyvää, että erityisen huonoa - joskus järjetöntäkin - palvelua saman sairauden tiimoilta eri paikkakunnilla.

• vaan ainakin
        yritä ymmärtää kirjoitti:

Hienoa, että sinulla on noin hyviä kokemuksia kelan kanssa asioimisesta, mutta valitettavasti kaikilla ei ole. Ei vaikka b-lausunto olisi kuinka kunnossa ja kaikki järki ja erikoislääkärit sanoisivat toista kuin kelan lääkärit.

Niin se valitettavasti on.

Itselläni on kokemuksia molemmista ääripäistä. Olen saanut sekä erinomaisen hyvää, että erityisen huonoa - joskus järjetöntäkin - palvelua saman sairauden tiimoilta eri paikkakunnilla.

kymmenen kertaa on mennyt asiointi kelassa pyllylleen.

Olin saanut jo niin monta kertaa ihme palvelua, etten kerran suostunutkaan ensimmäiseen vaihtoehtoon.Virkailija sanoi, ettei kysyeinen etuus kuulunut minulle, ja minä sanoin, että haluan paikalle virkailijan joka asiasta jotain tietää ja kas kummaa, etuus kuuluikin ja vielä takautuvasti.

Sen jälkeen olen aina suhtautunut epäilevästi ja kyseenalaistanut virkailijan lausunnot, jos tuntuu siltä, että olen oikeassa.

• JOY_OYJ
        "erilainen kokemus" kirjoitti:

Juuri Hyvinkään KELAn toiminta on alle kaikkien arvosanojen. Koska he eivät myönnä minulle sairaspäivärahaa masennuksen takia, menen sinne seuraavaksi pommin kanssa ja oman itsemurhani lisäksi kuolee moni muu. KELA antaa rahaa vain niille, jotka ovat ennestään rikkaita.

• Asiatonta
        JOY_OYJ kirjoitti:

Juuri Hyvinkään KELAn toiminta on alle kaikkien arvosanojen. Koska he eivät myönnä minulle sairaspäivärahaa masennuksen takia, menen sinne seuraavaksi pommin kanssa ja oman itsemurhani lisäksi kuolee moni muu. KELA antaa rahaa vain niille, jotka ovat ennestään rikkaita.

Onneksi ehdin viedä oman uuden pv-raha-anomukseni Hyvinkään toimistoon, etten osu pommimiehen tielle. Ymmärtänet itsekin, että viestisi on asiaton. Pyydä itse se poistamaan, ennen kuin joku siihen puuttuu. Voit parhaassa tapauksessa saada poliisit kimppuusi.

• tuo tunteenpurkaus
        Asiatonta kirjoitti:

Onneksi ehdin viedä oman uuden pv-raha-anomukseni Hyvinkään toimistoon, etten osu pommimiehen tielle. Ymmärtänet itsekin, että viestisi on asiaton. Pyydä itse se poistamaan, ennen kuin joku siihen puuttuu. Voit parhaassa tapauksessa saada poliisit kimppuusi.

on aivan aiheellinen, kunhan se ei mene todellisiin tekoihin.

• täysi p+ska laitos

Minullakin on tosi huonoja kokemuksia KELASTA.
      Vammaistuki poistettiin vaikka oli lääkärintodistus. Perusteena oli vain että vammaistuki on määräaikainen ja määräaika on nyt ohi, uutta määräaikaa ei tipu (vaikka siis oli lääkärintodsitus). Vammaistukea olisin tarvinnut. Valitin mutta ei se auttanut.
      Pienestä eläkkeestä ei riitä rahaa tarvittaviin lääkkeisiin ja hoitoihin, parempi on kuolla pois.

• vielä....

Eläkkeensaajan hoitotukeakaan en saanut vaikka yritin. Se hylättiin myös.

• joopa joo
        vielä.... kirjoitti:

Eläkkeensaajan hoitotukeakaan en saanut vaikka yritin. Se hylättiin myös.

Asiat hoituu lain mukaan, ei sen minkälaisen todistuksen lääkäri esim potilaan pyynnöstä kirjoittaa.

Ja jos valituskin on hylätty, niin asia on lain mukaan (ei potilaan) kannalta oikein.
        Kelahan ei vailtuksia käsittele, vaan ulkopuoliset juristit.

Valita eduskuntaan, joka pykälät säätää.

• Lautakulma

Kirjoituksesi perusteella olet todella eläke-ehtojen mukainen sairas. Tee heti uusi hakemus ja liitä tämän ketjun viestit liitteeksi. Edes lääkärintodistusta ei enää tarvita. Sanat kertoo kaiken oleellisen.

Käsittämätöntä, että anomuksesi on hylätty.
      Olet todella sairas. Henkisesti ja fyysisesti.
      Laita vielä videopätkä mukaan hakemuksen liitteeksi itsestäsi.

• vain alta 10 kert leikattu

Olet aivan selvästi jo eläkeihminen. Täälä minuakin on repeloitu kaikista nivelissä tehty leikkaus. Nivelet on jo niin huonot että jos niillä tänään jotain tekkee niin yöllä alkaa hemmetin moiset oireet. Ja tuttua on tarinasi, niin ne kaikki on minultakin hylätty. Me ei olla kato niitä Arjalaista hyvää väkeä että eiköhän kävellä kuopan reunalle ihan yhessä.
      Sen vain oon kuullut että pitää olla työsuhteessa sairastunut jos sieltä meinaa mitään saada. Sehän tässä veettää kun ei voi ite ees pimeenä hankkia mitään tuloja, kun ei pysty. Että rikkaat vain rikastumaan... hyvä KELA.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1577
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1460
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1260
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      104
      1199
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      971
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      907
    Aihe