myyntiedustajan kilometrikorvauksia

ihmettelisin...

Kysellessäni eri firmojen palkkauksista ja kulukorvauksista, olen törmännyt varsin kirjaviin käytäntöihin. Korvaukset vaihtelevat 0,2€:sta 0,4€:oon.
Sanookaahan konkarit onko pohjapalkka ja isommat kilometrit parempi kuin pelkkä provikka ja pienemmät kilometrikorvaukset. Korvaussummahan on aivan eri jos laskee vaaan kilometreinä esim. 3000km /kuukausi.
Ihmetyttää tällainen hajonta kun kuitenkin myyntiedustajalla noita kilometrejä tulee päivittäin. Onko yleistä, että korvaus on tulossidonnaista? Se ei kuulosta reilulta.
Toivoisin kommentteja teiltä, jotka alalla jo olette.

20

6201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apinan raivolla

Sehän on ihan yrityksestä kiinni ketkä haluavat että työntekijät rikastuvat km-korvauksista. Työkaverilleni maksettiin puolentoista tonnin pohja ja kilometrit päälle(1100 euroa) vaikkei se saanu myytyä kuun aikana yhtään tuotetta. Maksuista tuli sitten mutinaa. Eivät maksaneet pohjia ja kilometreistä tuli sanaharkkaa.

• ..sd

Olisihan se kivaa saada pohjapalkka kilometrikorvaus ilman tulosvelvoitetta. En vaan usko että mikään firma kovin kauan katsoo, mikäli et saa myytyä mitään. Aika tyypillistä on pohja tuloksiin sidottu ja siten, että kilometrikorvaukset ovat sidottu myös tuloksiin.

• ettämm
        ..sd kirjoitti:

Olisihan se kivaa saada pohjapalkka kilometrikorvaus ilman tulosvelvoitetta. En vaan usko että mikään firma kovin kauan katsoo, mikäli et saa myytyä mitään. Aika tyypillistä on pohja tuloksiin sidottu ja siten, että kilometrikorvaukset ovat sidottu myös tuloksiin.

ei voi oikein valvoa sitä että ajetaanko oikeasti vai ei.. Jos ei ole myynyt yhtä ainoata tuotetta kuukauteen, mutta kuitenkin muka on ajanut 3000km asiakkaiden luo, niin syntyy kyllä epäilys siitä, että tehdäänkö oikeasti mitään vai eikö edes yritetä myydä niille asiakkaille..

Edustajien hommassa on tietty vapaus ja siihen liittyy tietysti tietyn verran vastuutakin.

• meikäläisen mielipide

Kiertäisin erittäin kaukaa sellaiset yritykset jotka alkavat kikkailemaan km.korvauksista!
      Kysehän on kulukorvauksesta, ei palkanmaksusta
      eikä sen pidä mitenkään olla sidonnainen myyntitulokseen. Km.korvaus menee auton käyttökustannuksiin, työstä aiheutuviin kustannuksiin ja ne on jo lain mukaan saatava.

Kannattaa tarkistaa mitä liitto ja laki asiasta
      sanoo. Järki sanoo, kierrä kaukaa!

• voi miten vaan

Sopia voi miten vaan työsopimuksella. Ei laki velvoita maksamaan km-korvauksia.

• alan ammattilainen
        voi miten vaan kirjoitti:

Sopia voi miten vaan työsopimuksella. Ei laki velvoita maksamaan km-korvauksia.

Siis mikä myyntiorganisaatio sellainen olisi joka ei suosu maksamaan km-korvauksia? Tai kuka suostuu ajamaan omaan laskuun firman ajoja jos
        on normaali palkkasuhteessa? Ei kukaan järkevä!

Yleinen,normaali, 99% tapa on että yritys maksaa enimmäis km-korvauksen omalla autolla ajamisesta joka on se 0,43e/km verottomasti.

• tj....

olin tossa nch...töissä siellä meni silleen että kilometrit, päivärahat, puhelut maksetaan maksimissaan puolet myynnin osuudesta
      eli korvaus on tulossidonnaista- ei hyvä

• oikein...

silloinhan "artisti maksaa" itse omasta palkastaan eli provikastaan nämä korvaukset ???

• tj....
        oikein... kirjoitti:

silloinhan "artisti maksaa" itse omasta palkastaan eli provikastaan nämä korvaukset ???

ymmärsit ihan oikein

• ..maksetaan esim.

näin..provikasta/takuupalkasta vähennetään kilometrit päivärahat,jotka taas lisätään verotettavasta tulosta(josta on vähennetty kaikki pakolliset maksut)jääneeseen summaan...onkohan miten tyypillinen maksutapa...

• ja jahkailua

Aivan oikein. On yleinen tapa monellakin myyntialalla ja mikä parasta...

"artisti maksaa"

... eli itse maksat itsellesi omat tienestisi. Tällaisessa maksuperiaatteessa ei ole kyse minkään valtakunnan "korvauksista". Oikeasti tämä on työntekijän kusetusta. Osa palkaksi kuuluvasta tulosta siirretään kikka kakkosella "korvaus" nimikkeelle, jotta kustaan silmään sekä verottajaa että työntekijää ja samalla työnantaja kääräisee taskuunsa näistä osuuksista oikeasti työntekijän hyväksi kuuluvat sosiaalimaksut, eläke- yms. maksut, lomakorvaukset ja vielä verot. Kiva diili, eiks totta. Aletaanko tämmöisiksi "yrittäjiksi" mekin???

• laillinen
        ja jahkailua kirjoitti:

Aivan oikein. On yleinen tapa monellakin myyntialalla ja mikä parasta...

"artisti maksaa"

... eli itse maksat itsellesi omat tienestisi. Tällaisessa maksuperiaatteessa ei ole kyse minkään valtakunnan "korvauksista". Oikeasti tämä on työntekijän kusetusta. Osa palkaksi kuuluvasta tulosta siirretään kikka kakkosella "korvaus" nimikkeelle, jotta kustaan silmään sekä verottajaa että työntekijää ja samalla työnantaja kääräisee taskuunsa näistä osuuksista oikeasti työntekijän hyväksi kuuluvat sosiaalimaksut, eläke- yms. maksut, lomakorvaukset ja vielä verot. Kiva diili, eiks totta. Aletaanko tämmöisiksi "yrittäjiksi" mekin???

ja toimiva tapa,älkää hesen myyjät urputtako.

• Kokenut myyntiedustaja
        laillinen kirjoitti:

ja toimiva tapa,älkää hesen myyjät urputtako.

Missään firmassa ei ole tulokseen sitomatonta korvausmallia. Itse kiertäisin kaukaa sellaiset firmat, jotka antavat korvauksia koska se on aina laskettu pois myyntipalkkioista. Vittumaista maksaa huonojen myyjien surffailua pitkin maakuntaa ja saada samalla itse huonoja palkkioita hyvästä myynnistä. Jostakin ne rahat on näihin kilometreihin saatava.
        Kun joutuu itse miettimään todella polttoainekulunsa niin samalla tulee suunniteltua paremmin ja tehokkaammin omat reissunsa.

Olen ollut lähes 20 vuotta myyntiedustajana ja voin kokemuksella sanoa, että firma, joka ei maksa kilometrikorvauksia on laittanut palkkionsa kohdilleen. Olen ollut vuosien aikana useammassa firmassa edustajana ja yhtään sellaista ei ole vielä vastaan tullut, jossa kilometrit olisivat palkkion päälle, päinvastoin. Hyvillä myyntipalkkioilla saa kilometrien lisäksi hyvän auton ilman kikkailuja.

Näin se vaan on.

• meikäläisen mielipide
        Kokenut myyntiedustaja kirjoitti:

Missään firmassa ei ole tulokseen sitomatonta korvausmallia. Itse kiertäisin kaukaa sellaiset firmat, jotka antavat korvauksia koska se on aina laskettu pois myyntipalkkioista. Vittumaista maksaa huonojen myyjien surffailua pitkin maakuntaa ja saada samalla itse huonoja palkkioita hyvästä myynnistä. Jostakin ne rahat on näihin kilometreihin saatava.
        Kun joutuu itse miettimään todella polttoainekulunsa niin samalla tulee suunniteltua paremmin ja tehokkaammin omat reissunsa.

Olen ollut lähes 20 vuotta myyntiedustajana ja voin kokemuksella sanoa, että firma, joka ei maksa kilometrikorvauksia on laittanut palkkionsa kohdilleen. Olen ollut vuosien aikana useammassa firmassa edustajana ja yhtään sellaista ei ole vielä vastaan tullut, jossa kilometrit olisivat palkkion päälle, päinvastoin. Hyvillä myyntipalkkioilla saa kilometrien lisäksi hyvän auton ilman kikkailuja.

Näin se vaan on.

Tuo meininki kuullostaa enemmän itsenäisen edustajan toiminnalta. Jos olet toiminimellä tai itsenäinen, asia on varmaan juuri noin.

Mutta jos olet pelkkä palkkarenki, niin palkka ja korvaukset ovat eri asia. Ei pidä sekoittaa omia ja työnantajan rahoja keskenään.

Jos työtä pyritään ohjaamaan tai seuraamaan km-kikkailuilla tai provikka kikkailulla se osoittaa erittäin huonoa johtoa. Osaamatonta
        ja ammattitaidonta johtotaitoa, jonka kiertäisin kaukaa. Seuranta,motivointi on eri asia kuin asialliset, asiaan kuuluvat korvaukset.

Toiseksi, jos polttoainekulut vaikuttavat palkkiohin, niin täytyy kyseenalaistaa koko yrityksen kustannusrakenne ja kannattavuus.
        Vaikuttaa siltä että ko yrityksessä on paljonkin
        korjattavaa jos edes tuollaisia mietitään.

• allekirjoita..
        Kokenut myyntiedustaja kirjoitti:

Näin se vaan on.

en allekirjoita sitä että korvaukset ovat jostain pois, myyntipalkkioista tai mistään muustakaan firmassa jossa itse työskentelen. Omassa toimenkuvassa tosin ei työajoja tule tuhansia kilsoja kuukaudessa, mutta aina kun asiakastapaamiselle konttorilta lähtee niin verotuslainpuitteissa maksetaan jokainen kilometri liksan päälle kuukausittain.

Ittelle tuli aiemmin tutuksi myös tämä bruttoprovisiokäytäntö eräässä edustusfirmassa, ja pari vuotta sitä menetelmää tuli "harjoitettua", mutta nykyiseen menetelmään olen ollut turvallisin mielin tyytyväisempi. Ennakkopidätystä tosin menee tottakai enemmän kuin ennen, mutta nämä tulee sitten paremmin esille kun ruvetaan puhumaan lomarahoista , eläkkeistä ja kun bruttopalkan osuus palkassa on huomattavasti suurempi ja kun siitä ei leikata korvausten osuutta pois.

Että näin...

• MyyntiedustajaRomppanen
        allekirjoita.. kirjoitti:

en allekirjoita sitä että korvaukset ovat jostain pois, myyntipalkkioista tai mistään muustakaan firmassa jossa itse työskentelen. Omassa toimenkuvassa tosin ei työajoja tule tuhansia kilsoja kuukaudessa, mutta aina kun asiakastapaamiselle konttorilta lähtee niin verotuslainpuitteissa maksetaan jokainen kilometri liksan päälle kuukausittain.

Ittelle tuli aiemmin tutuksi myös tämä bruttoprovisiokäytäntö eräässä edustusfirmassa, ja pari vuotta sitä menetelmää tuli "harjoitettua", mutta nykyiseen menetelmään olen ollut turvallisin mielin tyytyväisempi. Ennakkopidätystä tosin menee tottakai enemmän kuin ennen, mutta nämä tulee sitten paremmin esille kun ruvetaan puhumaan lomarahoista , eläkkeistä ja kun bruttopalkan osuus palkassa on huomattavasti suurempi ja kun siitä ei leikata korvausten osuutta pois.

Että näin...

Verohallinnon www sivuilta löytyy infoa Autoedusta ja auton käyttöedusta-(kaksi eri asiaa) Kilometrikorvaukset maksetaan tietyn kaavan mukaan, joku katto korvattavillakin kilometreillä on. Työnantajan kanssa tehdyssä työsopimuksessa käy ilmi ehdot, maksaako työnantaja korvaukset aina ajetuista kilometreistä, koulutusajossa ajetuista kilometreistä,Oman auton käytöstä tulleet työmatka kilometrit jne.miten ne on sovittu hyvitetävän. Useimmiten korvaukset on tiettyyn myynti sidottuja, tai aina maksettavia tulipa myyntiä tai ei.
        On myös huomioitavaa jos työsi edellyttää liikkumista eri paikkakunnilla ja kaupungeissa, verottajalle voit ilmoittaa kertyneet kilometrit ja ne joita työnantaja ei ole korvannut, voit hakea verottajalta. Tietty määrä kilometrejä vuodessa katsotaan hyvitteeksi verotukseesi, kuten linja-auton käyttö pitkillä matkoilla paikkakuntien välillä..jne.
        Kurkkaa verohallinnon sivuille ja selvitä mikä on verottajan mukaan korvattava summa/km.
        Toivotaan että tästä olisi apua.

• tietääkseni...
        MyyntiedustajaRomppanen kirjoitti:

Verohallinnon www sivuilta löytyy infoa Autoedusta ja auton käyttöedusta-(kaksi eri asiaa) Kilometrikorvaukset maksetaan tietyn kaavan mukaan, joku katto korvattavillakin kilometreillä on. Työnantajan kanssa tehdyssä työsopimuksessa käy ilmi ehdot, maksaako työnantaja korvaukset aina ajetuista kilometreistä, koulutusajossa ajetuista kilometreistä,Oman auton käytöstä tulleet työmatka kilometrit jne.miten ne on sovittu hyvitetävän. Useimmiten korvaukset on tiettyyn myynti sidottuja, tai aina maksettavia tulipa myyntiä tai ei.
        On myös huomioitavaa jos työsi edellyttää liikkumista eri paikkakunnilla ja kaupungeissa, verottajalle voit ilmoittaa kertyneet kilometrit ja ne joita työnantaja ei ole korvannut, voit hakea verottajalta. Tietty määrä kilometrejä vuodessa katsotaan hyvitteeksi verotukseesi, kuten linja-auton käyttö pitkillä matkoilla paikkakuntien välillä..jne.
        Kurkkaa verohallinnon sivuille ja selvitä mikä on verottajan mukaan korvattava summa/km.
        Toivotaan että tästä olisi apua.

en tietääkseni ollu epätietoinen/kysynyt miten km-korvauskäytäntö lain puitteissa menee, mutta kiitän että jaksoit nähdä vaivaa viestissäsi :)...

Tarkoitukseni oli vaan vastata edelliselle kirjoittajalle että omassa firmassa kilsakorvauksia ei ole sidottu mitenkään myyntitavoitteisiin (loput selviää kirjoittamastani viestistä mitä ajoin takaa). Oma auto on ittellä käytössä ja asiakkaan sekä konttorin väliset matkat työnantaja maksaa. Oliskohan tänä vuonna se 0,43 € /km.

• provisioedustaja
        allekirjoita.. kirjoitti:

Että näin...

Olen täsmälleen samaa mieltä kokeneen myyntiedustajan kanssa, sillä kokemusta löytyy myös minulta eri myyntiorganisaatioista kohta kymmenen vuoden ajalta. Enempää ei voida maksaa kuin mitä myynti tuottaa, tämä lienee selvä.

On aivan varma, että jokaisessa yrityksessä on tietty myyntikateprosentti, joka määrää välittömät kulut myynnin tekemiseen. Myyntiedustuksessa jossa kilometrit korvataan, niin ne yleensä lasketaan kuluiksi, jotka vaikuttavat myyntikateprosenttiin. Tämä taas automaattisesti tarkoittaa sitä, ettei palkkion suuruus voi olla niin suuri kuin yrityksessä, jossa kilometrejä ei korvata vaan palkkion suuruus kattaa ne ja palkitsee hyvät myyjät.

Kokemuksesta valitsen nykyään isomman palkkion, koska sillä saa aina paremman kokonaistuoton itselleen. Toinen asia, mikä kannattaa aina tarkistaa on se, että yritys antaa mahdollisuuden tehdä työtä toiminimellä tms. Tämä on ainakin itselleni antanut mahdollisuuden ottaa kuluja kilometreistä ja muista kuluista, mutta siitä huolimatta olen nauttinut hyvästä palkkiotasosta.

Ei ole vielä vastaan tullut yritystä, jolla on ollut mahdollista maksaa "ylimääräistä" kilometrien muodossa palkkion päälle. Johtuu siitä, ettei sellaisia yrityksiä olem koska se ei ole yksinkertaisesti mahdollista.

• yrittäjät_hoks

Yritykset hakevat tänä päivänä aika reippaasti myyntiedustajia, jonka moni voi todeta pelkästään MOLin sivuilta. Harvassa -jos ollenkaan- ovat ne yritykset, jotka maksavat pohjaa tai kilometrikorvauksia. Haluavat ihmisiä, jotka omalla riskillään kantavat yrittäjän vastuun ja tämä on se seikka jonka yritykset sivuuttavat tai jota he eivät ymmärrä. Kyseessä on kuitenkin yrityksen omaa tuotetta markkinoivat ja myyvät ihmiset eivätkä he voi eikä pidä kantaa vastuuta tuotteiden menekistä omalla riskillään ja vastuullaan (usein oman yrityksensä lukuun, koska sitä pääasiassa vaaditaan) -vaikka ei tulisi heti myyntiä on markkinointi kuitenkin tehty, tuote tai palvelu tuotu ihmisten tietoisuuteen. Mielestäni oikea tapa olisi maksaa myyntityön alkaessa maksaa suurempi pohjapalkka esimerkiksi ensimmäisen neljän kuukauden ajalta ja korvata asiakkaiden välillä tapahtuvat matkat. jatkossa pohjapalkka voisi pienentyä tai poistua, mutta kilometrit korvattaisiin edelleen. Edellytyksellä tietysti, että myyntiäkin alkaa tapahtua. Jonnekin unohtuu aina se miten arvokasta työtä tapahtuu vaikka tuote/palvelu ei heti menisi kaupan -muistijälki jää aina ja sitä myöden myös myöhempää myyntiä. Itse koen yrityksen, joka hakee pelkällä provisiopalkalla tekijää melko epäluotettavana ja osin välinpitämättömänäkin. En kovin mielelläni ostaisi kyseiseltä yritykseltä edes mitään. Toisaalta yksi huomioitava pointti on se, että toiminimellään tekevä edustaja saa itse määritellä mitä hän laskuttaa työstä oman yrityksensä hinnaston mukaan -tällöin kyseessä on hänellekin kannattava yritystoiminta eikä renkinä olo omalla yrityksellään toisen sanelemien ehtojen mukaan. Siitä vaan komeat yrityksen sivut pystyyn edustajalle ja taksat näkyviin :) Se jos joku tuo motivaatiota j akauppa käy. Itselläni on tällä hetkellä kolme edustusta pelkällä provisiolla teen pitkin hampain -vaikka myyntiä tuleekin, tunnen olevani altavastaajana, koska kannan toimeksiantajayrityksen vastuuta omiin nimiin.

• Reppuri123

Lähtökohtaisesti välttäisin kaikkea myyntihommaa missä on mitään kikkailua korvausten kanssa. Verottajan määrittelemä 0,41 € / km tai sitten kannattaa unohtaa koko juttu. Kyseessä on kulukorvaus, joka ei ole millään tavalla sidoksissa tulokseen tai palkkaukseen. Tottakai jos et mitään myy niin tuskin kauaa niitä maksavat, mutta sama koskee palkkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4403
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      45
      2051
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1723
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      828
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe