Haluisin tietää, onko muilla kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla ollut miten paljon ongelmia psyykkisessä hyvinvoinnissa lääkityksen aloituksen jälkeenkin? Vai olenko minä vain muita herkempi ihminen? Itselläni koen olevan oireita, joita voisi verrata ahdistuneisuushäiriöön: mm. sydän alkaa tykyttelemään helposti, välillä kylmä,välillä taas hiki nousee pintaan helposti, ajatukset ei tahdo pysyä kasassa, erilaisia vatsaoireita.
Tässä vähän aikaa sitten taisin saada paniikkikohtauksen: olin ollut työhaastattelussa, jota jännitin, mutta sain työpaikan. Tämän jälkeen iski kuitenkin pelko työssä pärjäämisestä: en pystynyt keskittymään loppuillan aikana mihinkään, hiotti, sormet alkoi puutua, hengittäminen tuntui vaikealta.
Viimeisimmät arvot kaksi kuukautta sitten olivat TSH 1,94 ja T-4V 10,2 (t4-v aika alhainen,mutta olo on rauhallisempi kuin 1/2 vuotta sitten, jolloin tsh oli 0,015).Puoli vuotta sitten TSH oli laskenut arvoon 0,015 eli annostus oli liian suuri?,oireina selkeää käsien vapinaa ja hermostuneisuutta.
Ensimmäiset mitatut arvoni 10 vuotta sitten 16-vuotiaana TSH 28,87 ja T4-V 8 sekä tyreoideavasta-aineita: TPO-vasta-aineet 3840.
Miten olette hoitanut itseänne kilpirauhasen vajaatoiminnassa? Oletteko kenties luopuneet joidenkin asioiden tekemisestä vaikka tuntuisi että taitoja on, mutta stressinsietokykyä ei ole tarpeeksi?
Tässä vähän aikaa sitten taisin saada paniikkikohtauksen: olin ollut työhaastattelussa, jota jännitin, mutta sain työpaikan. Tämän jälkeen iski kuitenkin pelko työssä pärjäämisestä: en pystynyt keskittymään loppuillan aikana mihinkään, hiotti, sormet alkoi puutua, hengittäminen tuntui vaikealta.
Viimeisimmät arvot kaksi kuukautta sitten olivat TSH 1,94 ja T-4V 10,2 (t4-v aika alhainen,mutta olo on rauhallisempi kuin 1/2 vuotta sitten, jolloin tsh oli 0,015).Puoli vuotta sitten TSH oli laskenut arvoon 0,015 eli annostus oli liian suuri?,oireina selkeää käsien vapinaa ja hermostuneisuutta.
Ensimmäiset mitatut arvoni 10 vuotta sitten 16-vuotiaana TSH 28,87 ja T4-V 8 sekä tyreoideavasta-aineita: TPO-vasta-aineet 3840.
Miten olette hoitanut itseänne kilpirauhasen vajaatoiminnassa? Oletteko kenties luopuneet joidenkin asioiden tekemisestä vaikka tuntuisi että taitoja on, mutta stressinsietokykyä ei ole tarpeeksi?
Vastaukset 18
Vanhimmat
ollu vastaavia ongelmia kilpirauhasen vajaatoiminnan ja lääkityksen kanssa... Luulisin, että jos kertomiasi ongelmia ilmenee lääkityksen ja taudin kanssa, niin joko lääkitys on väärä tai sitten ongelma on henkisellä puolella, ja siihen auttaa ainakin, että ei edes yritä sellaista, mihin omat rahkeet ei välttämättä riitä, eli pyrkii tekemään ympäristön ja asiat itselle mieluisaksi. Eli esim. kannattaa hakea sellaista työtä, mihin kokee pystyvänsä oikeasti.
Näin asian näkisin, jos itsellä olisi samanlaisia ongelmia.
Käypä lukemassa vielä erään toisen henkilön kirjoitus, siellä on hieman asiaa, joka sopisi tähänkin aiheeseen. Linkki kirjoitukseen on seuraava:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000551&posting=22000000025384976
TSH:lla ei ole mitään merkitystä lääkityllä henkilöllä, kun mitataan vajaa- tai liikatoimintaa. TSH saa olla vaikka mittaamattomissa, kunhan T4v on suunilleen kahdenkympin hujakoilla.
Itselläni ainakin stressinsieto on lähes olematonta, ja vajaatoimintaa sairastan. Nyt, kun lääkitys on melkein kohdillaan, kestän stressiäkin hieman paremmin (mutten kuitenkaan läheskään hyvin). Liikatoimintakin saa aikaan hermostuneisuutta, mutta liikatoimintaa voi olla vasta sitten, kun T4v on yli 20.
Minusta tuntuu, että sinun kannattaisi nostaa lääkityksesi sille tasolle, että T4v:si on n. 18-20, ja katsoa tilannetta sitten uudelleen. Nyt et ole läheskään terve, eikä ole ihme, että on kaikenlaisia ongelmia.
Mielestäni sinulla on vikaa lisämunuaisissa eli ns. lisämunuaisten uupumus! Oireet ovat melko selkeät.
Stressinsietokyvystä vastaavat tosiaan lisämunuaiset ja niiden kunto voi heiketä thyroxin hoidossa. Suosittelen ottamaan asiasta selkoa.
Stressinsieto on ihan olematon. Lisämunuaiseni lienevät väsyneet vuosikymmenien burn outista. Mutta miksi ne voivat heiketä tyroksiinihoidosta?
Mulle määrättiin kortisolimittaus vasta syksyllä. Voisinkohan siitä huolimatta käyttää sen labramääräyslapun jo nyt, miksi pitäisi odottaa syksyyn, siinä on noita kilpparimäärityksiäkin.
onko dhea:lla mitään tekemistä asian kanssa
kanssa tullaan toimeen? Jatkan Kukan ja "hoidetaan" kysymyksiä.
Olen tullut työmatkalta eilen illalla ja olen ihan poikki, olo on hirveä. En tiedä lääkitykseni tasoa. Onko toiveita, että jos sitä nostetaan, se parantaisi stressin sietoa?
Pitääkö menemisiä ja tekemisiä vähentää? Miten otetaan voimat takaisin rasituksen jälkeen, esim. nyt matkan jälkeen, kun ei oikein edes jaksaisi olla? Itse matkalla en ollut väsynyt, vaikka en kerennyt paljon nukkumaan edellisenä yönä.
http://www.kukalie.net/annukka_seppavuori/
Ja DHEA:lla on tosiaan tekemistä tuon kanssa...
Kiitos sulle, kun annoit nämä tiedot. ja kiitos hänelle, joka on ne koonnut. En tosin jaksa nyt lukea niitä, olen niin poikki. Luen ne myöhemmin.
Onkohan ihan turha viedä noita kopioita omalle lääkärille - ei yleislääkärit noin pitkälle asioita ajattele, eikä potilaita nykyään lähetetä erikoislääkärille.
Lisämunuaisuupumus ei ole kuin joidenkin erikoislääkäreiden tiedossa eli turha edes mainita tavislääkärille.
Kiitos tähän mennessä avustanne,luin lisämunuaisten uupumuksen oireista ja ne osui minuun lähes kaikki.Pitää lähteä metsästämään lääkäriä, joka ottais asian hoidettavaksi ja pitää tuo T4-V:kin saada jotenkin ylemmäksi.
Nyt en ehdi enempää kirjoitella,vaikka kysymyksiä riittäisi. :)
Olen tullut taas reissulta. Väsymys on valtava. En tiedä mitä tekisin väsymyksen poistamiseksi. En osaa vain maata. Ehkä huomenna yritän nukkua esim. kymmeneen, kun tässä ei ole ollut mahdollisuutta nukkua pitkään. Jos rupean jotakin kivaa harrastustani tekemään, sekin menee helposti liiallisuuksiin ja väsyn edelleen.
En halua kännätä. Ei ole tapana vetää päätä täyteen.
Olen viime aikoina käyttänyt vuoron perään 75 ja 100 mikrogrammaa tyroksiinia, kun en tiedä onko liikaa vai liian vähän. Tuntuu, että tämä väsymys ei varmasti mene pois ihan vähällä.
Sattuisiko kukaan tietämään lääkäriä Keski-Suomesta, tarkemmin Etelä-Savosta, joka hoitaisi mahdollista lisämunuaisten uupumusta? Vai onko niitä vain etelän suurimmissa lääkärikeskuksissa?
Miten lisämunuaisten uupumusta tutkitaan ja jos sellainen diagnosoidaan, onko sille mitään tehtävissä?? Miten sitä hoidetaan?
.... http://www.kukalie.net/annukka_seppavuori/
Siellä on koottuna yhtä sun toista. Keskustelua löytyy myös Kilpirauhasfoorumin sivuilta.
Kiitos vastauksesta. Vaikka olenkin vajislainen ja ollut jatkuvassa stressissä vuosikausia, ei tuon lisämunuaisten uupumuksen oireet onneksi sovi omiini.