Evärutto (?) ei parane!

Kalamamma

Hei!
Meillä on ollut n. 5 vuotta 180 l:n akvaario, mutta huonolla hoidolla. Alkuperäisiä kaloja on jäljellä 1 partamonni ja 1 helmirihmakala. Lisäksi on 6 täysikasvuista punapääbarbia ( n. 3 v. vanhoja) ja 1 joskus alkuvuodesta ilmestynyt poikanen sekä 8 tammikuun alussa hankittua rubiiniseeprakalaa. Veden lämpötila on koko ajan ollut n. 25 astetta.

Vuoden vaihteessa ryhdyin itse huolehtimaan akvaariosta ja vedenvaihtoja alettiin tehdä kerran viikossa n. 1/3 vedestä. Kasveja ei ollut aiemmin eikä lamppua pitkään aikaan, koska se oli mennyt rikki. Nyt olemme yrittäneet saada kasveja kasvamaan, mutta leväongelma on paha. Kaikki kasvit pyrkivät menemään jo viikossa ruskeiksi ja näyttävät kituvan. Mitä levälle pitäisi tehdä?

Jo tammikuussa huomasin 4 punapääbarbin evien reunoissa jotain ongelmaa. Rispaantumista ja joillakin lisäksi jotain valkoista. Sen määrä vaihtelee. Annoin Sera baktopur -lääkekuurin, mutta se ei näyttänyt auttavan. Helmikuun loppuun mennessä kuitenkin valkoinen hävisi evistä. Vedenvaihtoja on jatkettu samalla tahdilla, mutta siitä huolimatta ongelma on palannut ja on nyt pahempi kuin tammikuussa. Pieni punapääbarbi on terve samoin 1 iso. Muut barbit sairastavat enemmän tai vähemmän. Kaikki ovat kuitenkin vilkkaita, urokset usein mustanpuhuvia ja syövät kaiken minkä irti saavat, myös kasveja.
Annoin uuden lääkekuurin 31.3. alkaen 6 päivän aikana 4 ml/päivä Waterlife Myxazin, mutta ei ollut mitään vaikutusta. Tässä oli 1 ylimääräinen päivä pullon kyljen ohjeeseen verrattuna, mutta suomenkielisessä ohjeessa käskettiin jatkaa kunnes vaiva on ohi eikä sanottu mitään muita määreitä. En tiennyt, miten tulkita tuota.

Akvaariossa on ulkosuodatin Eheim 2213 ja vuoden vaihteessa vaihdetut lamput Juwel Warmwhite 36 watt/1200 mm ja samankokoinen Daylight. Vesiarvot: Nitriittiä ei ole, Ph koko ajan 7, karbonaattikovuus ja kokonaiskovuus 2-4, nitraattia oli vuoden alussa vielä paljon, mutta se on vähentynyt ja on nykyisin ennen veden vaihtoa 10-20 ja sen jälkeen 5-10.

Kaloja on ruokittu valmisruoilla ja kerran kokeiltu antaa kuorittu kurkunpalanen, joka kelpasi barbeille oikein hyvin.

Miten saisin kalat paranemaan?

11

2005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä...

      Tietääkseni evärutto johtuu ainakin huonosta/likaisesta vedestä... Käy kysymässä apuja www.aqua-web.org

      Sieltä tulee varmaan asiantuntevia neuvoja! :)

    • RRR

      http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/evarutto.php

      Akvan hoidon laiminlyömisestä tulee juurikin kaikenlaisia ongelmia mutta eiköhän se siittä kun vaan jatkat säännöllisillä vedenvaihdoilla...

      Lannoitustakin vaatii kasvit ja valoa myös..

      Lähinnä tuosta likaisesta vedestä kärsii kalat ja tulee tautejakin herkemmin...

      Mikähän levä mahtaa olla kyseessä??? Oletko tutkinut sen paremmin mistään tietoa siitä??

    • fish KING

      Ensinnäkin kalastosi on vesi arvo vaatimuksiltaan hieman sekalaista mikä jo edes auttaa kalojesi sairastumista ja sitten tuo vaillinainen akvaarion hoito on se ykkös syy miksi lemmikkisi ovat tuolla akvassa hätää kärsimässä... vie kuitenkin aikaa ennen kuin kaikki palautuu tasapainoon ja vesi arvot alkavat olla kohdillaan.

      Miten usein joudut huoltamaan akvan suodatinta?

      Punapääbarbi; pH 6,0–7,5, lämpötila 22–25 °C
      Helmirihmakala; pH 6.0-8.0, lämpötila 24-28 °C
      Rubiiniseeprakala; pH: 6-7,5 Lämpötila: 22-26 °C
      ... tuo 25 on mielestäni punapäälle aivan liian lämmintä. Helmirihmalle inasen viileätä. No, rubiiniseeprallekin olisi tuo 23-24 sopivampi lämpötila... mitä aiot tehdä asialle?

      Vettä saisit vaihtaa n. puolet viikossa tai tuon kolmanneksen kahdesti viikossa.

      Tuon WarmWhiten voisit vaihtaa johonkin kasviputkeen.

      Kaloja ei kannata lääkitä ennen kuin oireet on oikeasti selvitetty!!!
      - siitä saattaa tulla vain lisää ongelmia

      Minkälaisilla laitteilla mittailet noita vesi arvoja; liuska, tippa...

      Barbit uuteen kotiin sopiviin vesi oloihin, mutta kun ovat sairaita, ottaako kukaan niitä riesakseen???

      Veden saat taatusti kondikseen mutta kalastoa pitää muokata jos aiot että niiden on oikeesti hyvä olla hoidossasi!!!

      • kalamamma

        Paljon kiitoksia vastauksista. Ymmärrän, että ongelmat johtuvat laiminlyödystä hoidosta. Nyt olen yrittänyt saada asiat kuntoon.

        Vastaan kysymyksiin:
        Suodatin on ollut toiminnassa n. 3 kuukautta. Sitä ei ole huollettu kertaakaan, koska kaupassa sanottiin, että se putsataan sitten, kun vesi ei enää kunnolla kulje. Minusta se on toiminut samoin kuin alussa.

        Olen järkyttynyt siitä, että nämä kalat eivät sovi yhteen. Kun niitä ostettiin, ehdottomaksi ehdoksi laitettiin se, että ne käyvät yhteen akvaariossa jo olevien kalojen kanssa. Koska olen tiedoiltani noviisi, olen luottanut täysin akvaariokaupan asiantuntijoihin. Ei näköjään pitäisi luottaa, vaan yrittää selvittää itse asiat etukäteen. Täytyy miettiä, mitä tehdä. En haluaisi luopua mistään lajista, mutta kahden akvaarion hoitoon eivät taida resurssit riittää.

        Rupean vaihtamaan puolet vedestä kerran viikossa. Olen aina imuroinut pohjan veden vaihdon yhteydessä. Se tuntuu todella likaiselta. Pitäisikö sille tehdä joskus radikaalimpi puhdistus eli siirtää kalat ja kasvit pois ja huuhdella sora tms? Olen ymmärtänyt, ettei se saa olla myöskään liian puhdas.

        Vesiarvoja mittaan Seran tippatesteillä.

        Miksi WarmWhite pitäisi vaihtaa? Eikö kumpikaan näistä valoista ollutkaan kasvivalo?

        Vedenparannusainetta olen käyttänyt yleensä, paitsi lääkityksen aikana. Tiesin kyllä, että pitäisi olla diagnoosi ennen lääkitystä, mutta mistä sen keskelle maaseutua saa! Siispä kokeilin lääkitä.

        Edelliselle vastaajalle: Oletan, että meillä on ainakin piilevää: sitkeää ruskeaa limaa on lehtien pinnoilla.

        Meillä on sekä nestemäistä lannoitetta että pellettejä. Molempia on käytetty harvakseltaan.


      • RRR
        kalamamma kirjoitti:

        Paljon kiitoksia vastauksista. Ymmärrän, että ongelmat johtuvat laiminlyödystä hoidosta. Nyt olen yrittänyt saada asiat kuntoon.

        Vastaan kysymyksiin:
        Suodatin on ollut toiminnassa n. 3 kuukautta. Sitä ei ole huollettu kertaakaan, koska kaupassa sanottiin, että se putsataan sitten, kun vesi ei enää kunnolla kulje. Minusta se on toiminut samoin kuin alussa.

        Olen järkyttynyt siitä, että nämä kalat eivät sovi yhteen. Kun niitä ostettiin, ehdottomaksi ehdoksi laitettiin se, että ne käyvät yhteen akvaariossa jo olevien kalojen kanssa. Koska olen tiedoiltani noviisi, olen luottanut täysin akvaariokaupan asiantuntijoihin. Ei näköjään pitäisi luottaa, vaan yrittää selvittää itse asiat etukäteen. Täytyy miettiä, mitä tehdä. En haluaisi luopua mistään lajista, mutta kahden akvaarion hoitoon eivät taida resurssit riittää.

        Rupean vaihtamaan puolet vedestä kerran viikossa. Olen aina imuroinut pohjan veden vaihdon yhteydessä. Se tuntuu todella likaiselta. Pitäisikö sille tehdä joskus radikaalimpi puhdistus eli siirtää kalat ja kasvit pois ja huuhdella sora tms? Olen ymmärtänyt, ettei se saa olla myöskään liian puhdas.

        Vesiarvoja mittaan Seran tippatesteillä.

        Miksi WarmWhite pitäisi vaihtaa? Eikö kumpikaan näistä valoista ollutkaan kasvivalo?

        Vedenparannusainetta olen käyttänyt yleensä, paitsi lääkityksen aikana. Tiesin kyllä, että pitäisi olla diagnoosi ennen lääkitystä, mutta mistä sen keskelle maaseutua saa! Siispä kokeilin lääkitä.

        Edelliselle vastaajalle: Oletan, että meillä on ainakin piilevää: sitkeää ruskeaa limaa on lehtien pinnoilla.

        Meillä on sekä nestemäistä lannoitetta että pellettejä. Molempia on käytetty harvakseltaan.

        Hieno homma että et vetäny neuvoista hernettä nenuun niinkuin jollain on täälläkin tapana ;OD

        Juu suodatin OK ei tarvi putsia ennenkuin tehot hiipuu..

        No joo niinkuin täällä on mainittu melkeen jokaiselle joka on kuunellut sitä "asiantuntevaa" akvakauppiasta että hän tekee kauppaa elääkseen ja eurot kiiltelee silmissä ja me kun taas harrastuksen vuoksi niin siinä se ero...

        Eli tästä lähtien ota itse ensin selvää netistä ja sitten vasta shoppaileen..

        Mutta joka tapauksessa sun on luovuttava jommasta kummasta tai sitten se 2 allasta ;OD

        Soraa vain putsaillaan EI KOSKAAN AKVAAN MITÄÄN SUURSIIVOUSTA BAKUT KUOLEE..

        Elikä lappoat vaan ainakun vaihtelet vettä ja jos tuntuu aiemmin likaiselta lappoat pas**t pois ja lisää vettä tilalle.

        WarmWhite ei ole kasvivalo vaan melkeen normi loisteputki...Kellertävää valoa se tuo..

        Miksi käytät sitä vedenparannus ainetta???

        Onko vedessä jotain mömmöjä??

        Ai mistäkö diagnoosin saa keskelle maaseutua??No netistä tietty ;)
        Ei lääkäritkään kirjota reseptiä ennen kuin on tauti selvillä..

        Piilevä tulee yleensä ihan juuri perustettuihin akvoihin mutta lähtee kyllä sitten veks....

        jos sitä tulee jo kauemmin olleeseen niin yleensä vika vesiarvoissa ja hoidossa...

        Lannoitus riippuu tietty kasvien määrästä...

        Mutta kyllä se tästä kun vähän potkii....


      • kalamamma
        RRR kirjoitti:

        Hieno homma että et vetäny neuvoista hernettä nenuun niinkuin jollain on täälläkin tapana ;OD

        Juu suodatin OK ei tarvi putsia ennenkuin tehot hiipuu..

        No joo niinkuin täällä on mainittu melkeen jokaiselle joka on kuunellut sitä "asiantuntevaa" akvakauppiasta että hän tekee kauppaa elääkseen ja eurot kiiltelee silmissä ja me kun taas harrastuksen vuoksi niin siinä se ero...

        Eli tästä lähtien ota itse ensin selvää netistä ja sitten vasta shoppaileen..

        Mutta joka tapauksessa sun on luovuttava jommasta kummasta tai sitten se 2 allasta ;OD

        Soraa vain putsaillaan EI KOSKAAN AKVAAN MITÄÄN SUURSIIVOUSTA BAKUT KUOLEE..

        Elikä lappoat vaan ainakun vaihtelet vettä ja jos tuntuu aiemmin likaiselta lappoat pas**t pois ja lisää vettä tilalle.

        WarmWhite ei ole kasvivalo vaan melkeen normi loisteputki...Kellertävää valoa se tuo..

        Miksi käytät sitä vedenparannus ainetta???

        Onko vedessä jotain mömmöjä??

        Ai mistäkö diagnoosin saa keskelle maaseutua??No netistä tietty ;)
        Ei lääkäritkään kirjota reseptiä ennen kuin on tauti selvillä..

        Piilevä tulee yleensä ihan juuri perustettuihin akvoihin mutta lähtee kyllä sitten veks....

        jos sitä tulee jo kauemmin olleeseen niin yleensä vika vesiarvoissa ja hoidossa...

        Lannoitus riippuu tietty kasvien määrästä...

        Mutta kyllä se tästä kun vähän potkii....

        Kiitti taas neuvoista. En tosiaan pillastu niistä kun kerran kysyn. Mitä järkeä olis kysyä, jos ei kestä vastausta? Pelkäsin alussa, että kukaan ei jaksa sanoa mitään, joten olen oikein tyytyväinen.

        Millaista nettidiagnoosia mahdat tarkoittaa? Sellaista, että kerron oireet ja joku sanoo, mikä on vaiva, vai sellaista, että luen itse netistä ja teen sitten diagnoosin? Tätä viimeksi mainittua tein ja päädyin eväruttoon. Itse en uskalla nimittää diagnoosiksi muuta kuin sitä, kun joku viisas tulee katsomaan ja sanoo, mistä taudísta on kyse tai tutkii mikroskoopilla nitistetyn yksilön. Näitä ei tapahdu täällä päin.

        Vedenparannusainetta käytän, koska sen mainostetaan suojaavan kaloja ja eliminoivan mahdollisia haittajutskia jne. Se taitaa olla turhaa??

        Kelpaako WarmWhiten tilalle sama eka viestissä mainitsemani Day-lite? Luultavasti lähimmässä akvakaupassa on vain näitä kahta.


      • fish KING
        kalamamma kirjoitti:

        Kiitti taas neuvoista. En tosiaan pillastu niistä kun kerran kysyn. Mitä järkeä olis kysyä, jos ei kestä vastausta? Pelkäsin alussa, että kukaan ei jaksa sanoa mitään, joten olen oikein tyytyväinen.

        Millaista nettidiagnoosia mahdat tarkoittaa? Sellaista, että kerron oireet ja joku sanoo, mikä on vaiva, vai sellaista, että luen itse netistä ja teen sitten diagnoosin? Tätä viimeksi mainittua tein ja päädyin eväruttoon. Itse en uskalla nimittää diagnoosiksi muuta kuin sitä, kun joku viisas tulee katsomaan ja sanoo, mistä taudísta on kyse tai tutkii mikroskoopilla nitistetyn yksilön. Näitä ei tapahdu täällä päin.

        Vedenparannusainetta käytän, koska sen mainostetaan suojaavan kaloja ja eliminoivan mahdollisia haittajutskia jne. Se taitaa olla turhaa??

        Kelpaako WarmWhiten tilalle sama eka viestissä mainitsemani Day-lite? Luultavasti lähimmässä akvakaupassa on vain näitä kahta.

        Kyllä täällä vastaillaan mutta kaikki ei kestä liian suorista vastauksista ja se on mun ominaisuus eikä vika, hehe.

        Vedenparannus ainetta ET tarvitse ellei sulla ole tietoa että kuntasi vesi tai kaivosta ottamais vesi olisi jollain tavalla kloorinen tai rautapitoinen niissä määrin että tuon hoitavan aineen käyttö olisi oikeasti tarpeellista, missä asut? Onko oman kaivon vesi vai kunnan?

        Eikö akvakaupias tilaisi sulle haluamaasi tuotetta?
        - vaihtaisin tuon daylightinkin tilalle jotain muuta putkea... jokin kasviputki, grolux, flora, tms. sellainen putki jonka kelvin määrä on 6000-10000 välillä.


      • kalamamma
        fish KING kirjoitti:

        Kyllä täällä vastaillaan mutta kaikki ei kestä liian suorista vastauksista ja se on mun ominaisuus eikä vika, hehe.

        Vedenparannus ainetta ET tarvitse ellei sulla ole tietoa että kuntasi vesi tai kaivosta ottamais vesi olisi jollain tavalla kloorinen tai rautapitoinen niissä määrin että tuon hoitavan aineen käyttö olisi oikeasti tarpeellista, missä asut? Onko oman kaivon vesi vai kunnan?

        Eikö akvakaupias tilaisi sulle haluamaasi tuotetta?
        - vaihtaisin tuon daylightinkin tilalle jotain muuta putkea... jokin kasviputki, grolux, flora, tms. sellainen putki jonka kelvin määrä on 6000-10000 välillä.

        Työt ja muu elämä haittaavat kovasti tätä kirjoittelua, niin että aikaa aina vierähtää...

        Lopetan sen veden parannusaineen käytön. Kuulumme kaupungin vesijohtoverkoston piiriin ja meille tulee siitä vettä ruokavedeksi kylmänä. Sitä sitten lämmitetään kattiloissa ja tehdään sopivan lämpöistä saaviin, josta lasketaan akvaarioon. Työlästä. Bakteereita tms. tuskin on. Muu käyttövesi (lämmin myös) tulee vieressä sijaitsevasta lammesta, jossa on kaloja, joten sitä en ole uskaltanut laittaa akvaarioon tautien pelossa. Onko se turhaa varovaisuutta?

        Day-lite-putken kelvin-arvo on 6500. Jos hommaisin sen rinnalle jostain mainitsemasi kasviputken ensi hätiin? Harmittaa vähän, kun näihin putkiin on mennyt melkein 40 € yhteensä ja nyt kumpikin pitäisi vaihtaa n. 4 kk:n käytön jälkeen. Minulla on käsitys, että putkia saisi yleensäkin käyttää vain vuoden ja sitten pitäisi vaihtaa. Onko näin? Tiedätkö, onko mitään haittaa, jos panen sen Warm-lightin oman työhuoneeni kattoon? Sen valaisimesta on toinen loisteputki rikki ja tämä olisi sopivan pituinen. Rupeanko kasvamaan levää? (No,se oli vitsi.)


      • RRR
        kalamamma kirjoitti:

        Työt ja muu elämä haittaavat kovasti tätä kirjoittelua, niin että aikaa aina vierähtää...

        Lopetan sen veden parannusaineen käytön. Kuulumme kaupungin vesijohtoverkoston piiriin ja meille tulee siitä vettä ruokavedeksi kylmänä. Sitä sitten lämmitetään kattiloissa ja tehdään sopivan lämpöistä saaviin, josta lasketaan akvaarioon. Työlästä. Bakteereita tms. tuskin on. Muu käyttövesi (lämmin myös) tulee vieressä sijaitsevasta lammesta, jossa on kaloja, joten sitä en ole uskaltanut laittaa akvaarioon tautien pelossa. Onko se turhaa varovaisuutta?

        Day-lite-putken kelvin-arvo on 6500. Jos hommaisin sen rinnalle jostain mainitsemasi kasviputken ensi hätiin? Harmittaa vähän, kun näihin putkiin on mennyt melkein 40 € yhteensä ja nyt kumpikin pitäisi vaihtaa n. 4 kk:n käytön jälkeen. Minulla on käsitys, että putkia saisi yleensäkin käyttää vain vuoden ja sitten pitäisi vaihtaa. Onko näin? Tiedätkö, onko mitään haittaa, jos panen sen Warm-lightin oman työhuoneeni kattoon? Sen valaisimesta on toinen loisteputki rikki ja tämä olisi sopivan pituinen. Rupeanko kasvamaan levää? (No,se oli vitsi.)

        Juu näinhän se tuppaa oleen että työt haittaa vapaa-aikaa...

        Aikas homma näyttäis olevan tuosta veden "läträyksestä" ;)

        Juu ei kannatta ottaa sitä lampi vettä koska sen mukana voipi tulla jotain pöpöjä??!!

        Ei ole turhaa varovaisuutta...

        Kunkku saa hoitaa tuon valaisin puolen ;)

        Juu voit käyttää sen siellä kattovalona mutta "Varohan sitä levänkasvua"..

        Vettä ei kannata jättää juomalasiin ettei tuu levää ..hehehehehehe


      • fish kING
        kalamamma kirjoitti:

        Työt ja muu elämä haittaavat kovasti tätä kirjoittelua, niin että aikaa aina vierähtää...

        Lopetan sen veden parannusaineen käytön. Kuulumme kaupungin vesijohtoverkoston piiriin ja meille tulee siitä vettä ruokavedeksi kylmänä. Sitä sitten lämmitetään kattiloissa ja tehdään sopivan lämpöistä saaviin, josta lasketaan akvaarioon. Työlästä. Bakteereita tms. tuskin on. Muu käyttövesi (lämmin myös) tulee vieressä sijaitsevasta lammesta, jossa on kaloja, joten sitä en ole uskaltanut laittaa akvaarioon tautien pelossa. Onko se turhaa varovaisuutta?

        Day-lite-putken kelvin-arvo on 6500. Jos hommaisin sen rinnalle jostain mainitsemasi kasviputken ensi hätiin? Harmittaa vähän, kun näihin putkiin on mennyt melkein 40 € yhteensä ja nyt kumpikin pitäisi vaihtaa n. 4 kk:n käytön jälkeen. Minulla on käsitys, että putkia saisi yleensäkin käyttää vain vuoden ja sitten pitäisi vaihtaa. Onko näin? Tiedätkö, onko mitään haittaa, jos panen sen Warm-lightin oman työhuoneeni kattoon? Sen valaisimesta on toinen loisteputki rikki ja tämä olisi sopivan pituinen. Rupeanko kasvamaan levää? (No,se oli vitsi.)

        Joo, daylight onkin just se mitä haetaan... siihen sitten joku kasvi putki vierelle.

        Muu käyttövesi (lämmin myös) tulee vieressä sijaitsevasta lammesta, jossa on kaloja....... kerro lisää tästä???
        - siis asutteko jossain mökissä vai häh???

        Mä vaihtelin putkia parin kolmen vuoden välein...
        harvemminkin jos putken sävy pysyy...


      • kalamamma
        fish kING kirjoitti:

        Joo, daylight onkin just se mitä haetaan... siihen sitten joku kasvi putki vierelle.

        Muu käyttövesi (lämmin myös) tulee vieressä sijaitsevasta lammesta, jossa on kaloja....... kerro lisää tästä???
        - siis asutteko jossain mökissä vai häh???

        Mä vaihtelin putkia parin kolmen vuoden välein...
        harvemminkin jos putken sävy pysyy...

        Me asutaan omakotitalossa ison lammen rannalla kylässä, jossa on kai satakunta taloa. Muutama muukin tämän samaisen lammen rannalla. Kiva paikka, lähin pikku kaupunki n. 20 km:n päässä (siihen me kuulutaan) ja siellä pieni eläinkauppa... Haluamme säästää vesimaksuissa ja siksi otamme pesu- ym. veden lammesta, koska järjestelmä oli valmiina, kun tänne muutettiin.

        Nyt sinne eläinkauppaan oli ilmestynyt Sera plant color -putkia, 4900 K, punasininen valo "lisää kalojen ja kasvien luonnollisia värejä"... "parantamaan fotosynteesiä ja värinmuodostusta".

        Kuulostaa kai hyvältä? Taidan ostaa sellaisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6193
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      35
      3761
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1462
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      33
      1370
    Aihe