toistuva vyöruusu

Onkos kellään kokemuksia toistuvasta vyöruususta? Meikäläisellä se puhkea jopa useamman kerran vuodessa.Tällä hetkellä on menossa viruslääke tablettimuodossa. Lääkäri ehdotti että voitaisiin kokeilla hoitaa vyöruusua vesirokko-rokotteella.Kertokaa ken on kokeillut millaisin tuloksin hoito on tehonnut.

28

24836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vyöruusu

      ..vaan toistuva herpes. Vyöruusu ei toistu. Unohda roketehupsuttelut, mene asiantuntevalle ihotautilääkärille.

      • lkjhg

        Kyllä mulla on useita kertoja VYÖRUUSU uusinut.
        Nyt ei tosin kymmeneen vuoteen (=koputtaa puuta).


      • ole vyöruusu uusiutunut..
        lkjhg kirjoitti:

        Kyllä mulla on useita kertoja VYÖRUUSU uusinut.
        Nyt ei tosin kymmeneen vuoteen (=koputtaa puuta).

        ..se on väärä taudinmääritys (vyöruusuviruksen sukulaisvirus herpes simplex uusiutuu, vyöruusu ei juuri koskaan).


      • vyöruusu
        ole vyöruusu uusiutunut.. kirjoitti:

        ..se on väärä taudinmääritys (vyöruusuviruksen sukulaisvirus herpes simplex uusiutuu, vyöruusu ei juuri koskaan).

        vietin reilu kuukausi sitten häitämme punainen vyö kaulallani. (kukat omasta takaa!!)
        minulla on ollut kolme kertaa vyöruusu kaulalla ja ovat olleet jokainen ihotautilääkärin diagnosoimia. Ei se ole ennen näkemätöntä, että se uusiutuu. Nyt on taas kaula alkanut vihoittelemaan siihen malliin, että odottelen tässä vaan niitä pieniä, sieviä vesirakkuloita... uaaah...


      • SUT
        vyöruusu kirjoitti:

        vietin reilu kuukausi sitten häitämme punainen vyö kaulallani. (kukat omasta takaa!!)
        minulla on ollut kolme kertaa vyöruusu kaulalla ja ovat olleet jokainen ihotautilääkärin diagnosoimia. Ei se ole ennen näkemätöntä, että se uusiutuu. Nyt on taas kaula alkanut vihoittelemaan siihen malliin, että odottelen tässä vaan niitä pieniä, sieviä vesirakkuloita... uaaah...

        Ruusu voi uusintua montakin kertaa...yleensä aina samaan paikkaan.

        Enollani amputoitiin sodassa jalka ja hän sai aina ruusun amputoituun jalkaan. Kuume nousi korkeaksi ja särky oli kova. Elmistö oli kovilla aina toistuvan ruusun kanssa. Hän sai siihen lopuksi estolääkkeen, piikin, jonka kävi joka kuukausi ottamassa terveyskeskuksessa.

        Sama tilanne on nyt isälläni. Hänellä ruusu tuli aina toiseen jalkaan, aikasemmin leikkauksessa viottuneeseen. Hänellä oli vuodesta toiseen toistuvia sairaala keikkoja ja henki oli lähtä pariin viime otteeseen, kun lääkitystä ei meinattu saada kohdalleen.

        Nyt käy kuukausittain ottamassa estopiikin. Jos piikkien väli tulee jostain syystä pidemmäksi kuin kuukausi, hänellä alkaa jalkaa kuumottaa ja nousee kuume. Äidilläni on kalenterissa ylhäällä piikipäivät ja mielummin piikki päivää ennen kuin päivä myöhemmin.


      • jo sekaisin
        SUT kirjoitti:

        Ruusu voi uusintua montakin kertaa...yleensä aina samaan paikkaan.

        Enollani amputoitiin sodassa jalka ja hän sai aina ruusun amputoituun jalkaan. Kuume nousi korkeaksi ja särky oli kova. Elmistö oli kovilla aina toistuvan ruusun kanssa. Hän sai siihen lopuksi estolääkkeen, piikin, jonka kävi joka kuukausi ottamassa terveyskeskuksessa.

        Sama tilanne on nyt isälläni. Hänellä ruusu tuli aina toiseen jalkaan, aikasemmin leikkauksessa viottuneeseen. Hänellä oli vuodesta toiseen toistuvia sairaala keikkoja ja henki oli lähtä pariin viime otteeseen, kun lääkitystä ei meinattu saada kohdalleen.

        Nyt käy kuukausittain ottamassa estopiikin. Jos piikkien väli tulee jostain syystä pidemmäksi kuin kuukausi, hänellä alkaa jalkaa kuumottaa ja nousee kuume. Äidilläni on kalenterissa ylhäällä piikipäivät ja mielummin piikki päivää ennen kuin päivä myöhemmin.

        ruusu ja vyöruusu. Mutta ei se tässä otsikossa paljon huuhaaprosenttia lisää.


      • menee...
        jo sekaisin kirjoitti:

        ruusu ja vyöruusu. Mutta ei se tässä otsikossa paljon huuhaaprosenttia lisää.

        Sekaisin....Elimistö kantaa virusta ja pukkaa sen sitten ihosta läpi.

        Sama aiheuttaa niin vyöruusun, kuin ruusun vaikka nenänpäähän....vai mikä sulle nyt mättäää ???


      • Onpa
        vyöruusu kirjoitti:

        vietin reilu kuukausi sitten häitämme punainen vyö kaulallani. (kukat omasta takaa!!)
        minulla on ollut kolme kertaa vyöruusu kaulalla ja ovat olleet jokainen ihotautilääkärin diagnosoimia. Ei se ole ennen näkemätöntä, että se uusiutuu. Nyt on taas kaula alkanut vihoittelemaan siihen malliin, että odottelen tässä vaan niitä pieniä, sieviä vesirakkuloita... uaaah...

        Menin ensin mielettömän vatsakivun vuoksi lääkäriin,joka määräsi verikokeisiin, joissa ei
        olut vikaa,sen jälkeen ultraääni tutkimukseen.
        Tässä välissä tuli raju nesterakkulointi vyötärölle,menin sairaalan ensiapuun, jossa
        todettiin "vyöruusu"ja heti piti käydä viirus-ja
        kipulääkkeet apteekista, joita olen syönyt nyt
        3-4 päivänajan. Minusta muualla kehossa esiintyvä vastaava vaiva, on nimikkeeltään "ruusu", joten vyöruusu on vain vyötäröllä.On se ainakin niin kivulias sairaus,
        ettei voi nukkua yhtään, ilman kipulääkitystä.


      • kokemusta on

        vyöruusu uusiutuu ei koskaan poistu elimistöstä, lääkeillä helpotetaan kipuja, vyöruusu ´voi olla oirehtimatta vuosia ja taas ilmoitaa olemassa olostaan siitä ei koskaan pääse eroon. olen itse käynnyt tutkimuksissa ja ihtauti lääkäreillä ja kyll se vaan niin on et uusiutuu ja uusiutuu eroon ei pääse.


      • kysyppäs ihotauti lääkäriltä
        jo sekaisin kirjoitti:

        ruusu ja vyöruusu. Mutta ei se tässä otsikossa paljon huuhaaprosenttia lisää.

        uskomatonta jospa ottaisitte selvää niin tietäisitte enemmän ja kyllä ihotauti lääkärit ja kokeet osoittavat että kyllä uusiutuu ja nimen omaan vyöruusu joskin kaikilla se ei ilmene yhtä ärhäkkänä. ja kun kerran on tieto kone niin käyppä selailemassa tietoa asiasta, tai kysyppä vaikka ihotautilääkäriltä ni et olis noin tietämätön.


      • -hoitaja-
        kokemusta on kirjoitti:

        vyöruusu uusiutuu ei koskaan poistu elimistöstä, lääkeillä helpotetaan kipuja, vyöruusu ´voi olla oirehtimatta vuosia ja taas ilmoitaa olemassa olostaan siitä ei koskaan pääse eroon. olen itse käynnyt tutkimuksissa ja ihtauti lääkäreillä ja kyll se vaan niin on et uusiutuu ja uusiutuu eroon ei pääse.

        Tyttärelläni, joka on vasta 12 vuotias on kolmatta kertaa vyöruusu. Ensimmäinen oli 5 vuotiaana joka oli vasemmassa kädessä ja jatkui selkärankaan asti. Toinen oli 9 vuotiaana se oli se perinteinen vatsasta selkärankaan, nyt tämä kolmas alkoi vkon loppuna, vasemmasta olkapäästä niskaan. Käytiin sairaalassa näyttämässä su iltana, sielä oli nuori lääkäri joka ei tunnistanut vyöruusua ja oli sitä mieltä ettei näin nuorella voi tulla ko sairautta. Ma mentiin arvauskeskukseen ja sielä oli myös nuori lääkäri joka tunnisti heti vyöruusun. Tyttäreni ei ole saanut kertaakaan tabletti hoitoa koska on vielä niin nuori, särkylääkettä annan kipuihin. Olen ymmärtänyt että ruusu on pahempi kun vyöruusu ja siinä on myös kovemmat kivut. Vyöruusu ei nosta tulehdusarvoja (CRP), kun taas ruusussa tulehdusarvo nousee huomattavasti. Rakkuloita voi kuivattaa ja kutinaa helpottaa zovirax voiteella tai sinkkipastalla.


      • Kalsu
        -hoitaja- kirjoitti:

        Tyttärelläni, joka on vasta 12 vuotias on kolmatta kertaa vyöruusu. Ensimmäinen oli 5 vuotiaana joka oli vasemmassa kädessä ja jatkui selkärankaan asti. Toinen oli 9 vuotiaana se oli se perinteinen vatsasta selkärankaan, nyt tämä kolmas alkoi vkon loppuna, vasemmasta olkapäästä niskaan. Käytiin sairaalassa näyttämässä su iltana, sielä oli nuori lääkäri joka ei tunnistanut vyöruusua ja oli sitä mieltä ettei näin nuorella voi tulla ko sairautta. Ma mentiin arvauskeskukseen ja sielä oli myös nuori lääkäri joka tunnisti heti vyöruusun. Tyttäreni ei ole saanut kertaakaan tabletti hoitoa koska on vielä niin nuori, särkylääkettä annan kipuihin. Olen ymmärtänyt että ruusu on pahempi kun vyöruusu ja siinä on myös kovemmat kivut. Vyöruusu ei nosta tulehdusarvoja (CRP), kun taas ruusussa tulehdusarvo nousee huomattavasti. Rakkuloita voi kuivattaa ja kutinaa helpottaa zovirax voiteella tai sinkkipastalla.

        Kyllä sitä lapsillekkin voidaan antaa pillereitä
        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/100104.shtml


      • kiitos lääkärilleni
        ole vyöruusu uusiutunut.. kirjoitti:

        ..se on väärä taudinmääritys (vyöruusuviruksen sukulaisvirus herpes simplex uusiutuu, vyöruusu ei juuri koskaan).

        Puhut soopaa. Kokemus ja labratulokset kertovat kyllä totuuden. Rokotus on auttanut!!


      • Ruusunkukka
        -hoitaja- kirjoitti:

        Tyttärelläni, joka on vasta 12 vuotias on kolmatta kertaa vyöruusu. Ensimmäinen oli 5 vuotiaana joka oli vasemmassa kädessä ja jatkui selkärankaan asti. Toinen oli 9 vuotiaana se oli se perinteinen vatsasta selkärankaan, nyt tämä kolmas alkoi vkon loppuna, vasemmasta olkapäästä niskaan. Käytiin sairaalassa näyttämässä su iltana, sielä oli nuori lääkäri joka ei tunnistanut vyöruusua ja oli sitä mieltä ettei näin nuorella voi tulla ko sairautta. Ma mentiin arvauskeskukseen ja sielä oli myös nuori lääkäri joka tunnisti heti vyöruusun. Tyttäreni ei ole saanut kertaakaan tabletti hoitoa koska on vielä niin nuori, särkylääkettä annan kipuihin. Olen ymmärtänyt että ruusu on pahempi kun vyöruusu ja siinä on myös kovemmat kivut. Vyöruusu ei nosta tulehdusarvoja (CRP), kun taas ruusussa tulehdusarvo nousee huomattavasti. Rakkuloita voi kuivattaa ja kutinaa helpottaa zovirax voiteella tai sinkkipastalla.

        Vyöruusun aiheuttaa virus nimeltä herpes zoster, joka on sama kuin mikä aiheuttaa vesirokon. Virus jää elimistöön piileksimään ja aina kun yleiskunto heikkenee, se voi rynnätä takaisin ihmistä kiduttamaan.

        Toiset herpeslajit kuten yskärokkorivirus ja sukuelinten herpes käyttäytyvät samalla tavalla ja voivat joskus aiheuttaa saman näköisen rakkulanauhan.
        Mielenkiintoista, että rokotuksesta on ollut apua. En ole ennen siitä kuullutkaan.

        Ruusu eli erysipelas puolestaan on bakteerin aiheuttama. Syynä on tietty streptokokki, ja siihen on antibioottihoito. Ikävä kyllä minkäänlaista immuniteettia ei kehity eikä rokotustakaan ole. Kyseinen streptokokki on ihan yleinen ympäristössä, ja aiheuttaa taudin vain jos se pääsee jostain ihon rikosta sisälle ihon alle.


      • ....................
        Onpa kirjoitti:

        Menin ensin mielettömän vatsakivun vuoksi lääkäriin,joka määräsi verikokeisiin, joissa ei
        olut vikaa,sen jälkeen ultraääni tutkimukseen.
        Tässä välissä tuli raju nesterakkulointi vyötärölle,menin sairaalan ensiapuun, jossa
        todettiin "vyöruusu"ja heti piti käydä viirus-ja
        kipulääkkeet apteekista, joita olen syönyt nyt
        3-4 päivänajan. Minusta muualla kehossa esiintyvä vastaava vaiva, on nimikkeeltään "ruusu", joten vyöruusu on vain vyötäröllä.On se ainakin niin kivulias sairaus,
        ettei voi nukkua yhtään, ilman kipulääkitystä.

        Ruusu (lat. erysipelas) on ihon syvä bakteeri-infektio. Sen aiheuttaa A-ryhmän (joskus C- tai G-ryhmän) beetahemolyyttinen streptokokki, ja se hoidetaan antibiooteilla. Ruusu on vakava, septinen infektio, joka saattaa hoitamattomana johtaa merkittävään kudostuhoon ja hengenvaarallisiin komplikaatioihin. Vesirokkoviruksen aiheuttama vyöruusu ja bakteerin aiheuttama ruusu ovat eri sairauksia.


      • Anonyymi

        Kyllä uusiutuu joillekkin montakin kertaa...minulla nyt just eka kertaa on päällä ja jyty lääke kuuri viisipäivää...ei ole nukuttu öitä kohta viikkoon kunnolla on niin kipeä ja vihlova selkäsärky joka heijastuu jokahiton puolelle...päivystyksessä olin viikon loppuna jossa selvisi, että on vyöruusu.. ja todellakin voi uusia sanoi lekuri..


      • Anonyymi

        Kyllä toistuu , todellakin ! Itselläni on jo vuosia ollut vyöruusu noin kaksi kertaa vuodessa.
        Toivottavasti olet jo viisastunut.


    • kiitos lääkärilleni

      Söin viruslääkkeitä kaksi vuotta, sekä "hevoskuurina" akuutissa vaiheessa ja estolääkityksenä jatkuvasti.
      (Aklovir). Ei mitään apua. Nyt sain rokotuksen ja ei ole sen koomin virusta näkynyt. Rokotus onnistuu, kun saat lääkäriltä reseptin ja apteekki anoo lupaa sen myyntiin. Lupa maksoi 10€ ja rokote 173 €. Rokote ei ole KELAN korvauspiirissä, siksi hinta on kova, mutta se kanatti.
      Suosittelen.

      • ruusu mummo

        Olen taistellut ruusun kanssa jo 10 kuukautta.Se alkoi tällä kertaa päästä ja meni silmään. On sitkeä eikä meinaa parantua. On ollut silmätippoja ja salvaa, viikon pari on poissa ja iskee uudelleen.Mikähän auttais.


      • vyöruusu stressistä?
        ruusu mummo kirjoitti:

        Olen taistellut ruusun kanssa jo 10 kuukautta.Se alkoi tällä kertaa päästä ja meni silmään. On sitkeä eikä meinaa parantua. On ollut silmätippoja ja salvaa, viikon pari on poissa ja iskee uudelleen.Mikähän auttais.

        Hei, huomaathan että ruusu ja vyöruusu ovat täysin eri tauteja.

        Pojallani oli vyöruusu otsalla hiusrajassa noin 10-vuotiaana. Rakkuloista tuli nestettä ja rakkulat levisivät vähitellen otsalla alaspäin lähelle silmiä, joten tarvittiin silmätippoja ja onneksi se ei vaarantanut verkkokalvoa vielä. Hän sai hyvän hoidon, TYKS:n poliklinikalla kävimme monta kertaa tarkistuksessa. Ostimme apteekista virusantibioottia siihen tarkoitukseen, kallista oli. Nyt hän on jo 23-vuotias, joten kovin usein sitä ei ole ollut.

        Mutta näkö ei ilmeisestikään kärsinyt siitä, tosin myöhemmin todettiin kaukonäossä vikaa emmekä tiedä voiko liittyä tuohon. Vyöruusu tuli uudemman kerran jalkaan joku vuosi myöhemmin hänelle, se meni aika pian ohi muistaakseni jollain voiteella. Vesirokko hänellä oli 2-kk ikäisenä todella paha, ja se taisi jäädä elimistöön aiheuttaen nämä vyöruusut. Kipua siihen myös liittyy, joten toivon ettei enää uusisi.

        Tänään kuulin tuosta, että vyöruusuun voi ottaa rokotteen. Olisi kiinnostavaa kuulla, milloin rokote kannattaa ottaa ja kokemuksia, miten se auttaa.

        Hänellä se puhkesi kun oli niihin aikoihin jotain stressiä (vihaisella päällä), kylmä viimainen kevätsää ja todella aurinkoista ja hän pyöräili paljon siinä säässä. Luin jostain että stressi ja alppi-ilmasto voivat aiheuttaa taudin puhkeamista, sehän on periaatteessa koko ajan elmisitössä uinumassa.


      • jansku40
        vyöruusu stressistä? kirjoitti:

        Hei, huomaathan että ruusu ja vyöruusu ovat täysin eri tauteja.

        Pojallani oli vyöruusu otsalla hiusrajassa noin 10-vuotiaana. Rakkuloista tuli nestettä ja rakkulat levisivät vähitellen otsalla alaspäin lähelle silmiä, joten tarvittiin silmätippoja ja onneksi se ei vaarantanut verkkokalvoa vielä. Hän sai hyvän hoidon, TYKS:n poliklinikalla kävimme monta kertaa tarkistuksessa. Ostimme apteekista virusantibioottia siihen tarkoitukseen, kallista oli. Nyt hän on jo 23-vuotias, joten kovin usein sitä ei ole ollut.

        Mutta näkö ei ilmeisestikään kärsinyt siitä, tosin myöhemmin todettiin kaukonäossä vikaa emmekä tiedä voiko liittyä tuohon. Vyöruusu tuli uudemman kerran jalkaan joku vuosi myöhemmin hänelle, se meni aika pian ohi muistaakseni jollain voiteella. Vesirokko hänellä oli 2-kk ikäisenä todella paha, ja se taisi jäädä elimistöön aiheuttaen nämä vyöruusut. Kipua siihen myös liittyy, joten toivon ettei enää uusisi.

        Tänään kuulin tuosta, että vyöruusuun voi ottaa rokotteen. Olisi kiinnostavaa kuulla, milloin rokote kannattaa ottaa ja kokemuksia, miten se auttaa.

        Hänellä se puhkesi kun oli niihin aikoihin jotain stressiä (vihaisella päällä), kylmä viimainen kevätsää ja todella aurinkoista ja hän pyöräili paljon siinä säässä. Luin jostain että stressi ja alppi-ilmasto voivat aiheuttaa taudin puhkeamista, sehän on periaatteessa koko ajan elmisitössä uinumassa.

        Ruusu voi UUSIUTUA. Kokemusta on, itselläni pahentunut edellisestä kerrasta ja se on levinnyt kokokehoon selässä ja jaloissa.
        Monesti luullaan että herbesvirus esiintyy toispuoleisesti,mutta se on väärä luulo. sen vuoksi diagnoosit usein vääriä ja samoin hoito. Itse lähdin yksityiselle kun kemissä ei ole päteviä lääkäreitä, jotka osaisi tunnistaa herbesviruksen ellei se ole tavanomiasesti ilmentyvä. 1½ kärsimystä takana ja vääriä hoitoja.


      • Ruusumies

        Mulla on vyöruusu ollut n 30 kertaa. Tulee muutama rakkula vasempaan kylkeen selkäpuolelle. Pahimmillaan uusi vyöruusu tuli muutaman viikon välein. Söin monta viruslääkekuuria, mutta näppylävaihe kesti hoidettuna n. Kaksi viikkoa ja hoitamattomana n 14 päivää. Yksi vihotteleva hammas juuri hoidettiin ja vyöruusut loppuivat noin viideksi vuodeksi. Eli saattoi johtua hampaan tulehduksesta. Nyt noin viiden vuoden jälkeen vyöruusu palasi.
        Olen 64 vuotias. Mulla ei vyöruusu ole aiheuttanut mitään kovia kipuja. Näppylöitä on ollut 2-10 kpl. Useimmiten kaksi tai kolme näppylät.


    • OISINPA NIITTYKUKKA

      OISINPA NIITTYKUKKA
      minulla on ollut ensimmäisen kerran vyöruusu v.2008, terv.keskuslääkäri ei tiennyt oliko se kyhmyruusu vai vyöruusu, viikon söin antibiootteja turhaan koska ko. lääkäri epäili bakteeriperäistä kyhmyruusua!!! sen jälkeen minulla on ollut vyöruusu v.2012 erittäin ärhäkkänä oikeassa kädessä ja suussa oikealla puolella, silloinen yksityislääkäri ei ihotautilääkäri oli ihmeissään???. Nyt joul una 2013 koko selkä oli valtavan kipeä ja kasvot ja otsa tulipuinaiset ja oksetti koko ajan, Marian päivystystervkeskus ei antanut oikeata diagnoosia, kivut olivat kamalat!!!. Joulun jälkeen noin kuukauden verran rauhallinen aika. Nyt kainalot ovat punaiset ja silmät ovat oudot, terv.keskuslääkäri sanoi minulle ettei se ole vyöruusua. Minä tiedän että vyöruusu on taas päällä, tilasin yksityiseltä lääk.asemalta ihotautilääkärin ja en lähde sieltä ennenkuin saan vyöruusulääkkeen ja rokotteen.
      Huom.Ruotsissa vyöruusurokote kuluu normaaliin rokoteohjelmaan ja kela korvaa osan.

    • Näinon

      jansku40:llä on sairaudet sekaisin. Herpesvirus kyllä voi levitä mihin vaan. Se on eri virus kun vesirokkovirus joka aiheuttaa vyöruusua myöhemmin ja joka leviää aina vaan toispuolisesti. Ruusu on taas bakteerin aiheuttama...

    • Anonyymi

      Jos vyöruusu uusii jatkuvasti, miettisin voisiko olla L-lysiinin puutetta.

      • Anonyymi

        Miettisin myös saanko ravinnosta liikaa Arginiinia.


    • Anonyymi

      NELJÄS KERTA
      Minulla ensimmäinen vyöruusu todettiin v.2019 hammaslääkärin vo:lla .
      Nuori hammaslääkäri totesi, mutta pyysi vanhemmat kolleegat tarkistamaan, koska
      punoitus ja rakkulat olivat kitalaessa. Otettiin kuvat opetustarkoitukseen.
      Viruslääke alkoi tehota parin päivän kuluttua ja voin jo syödä toisella puolella suuta.
      "Tauti" on uusinut 3 kertaa senjälkeen noin vuoden väläin.
      Tammikuussa 2022 uusi jälleen ja kuurin loputtua aktivoitui n. 2 viikon kuluttua uudelleen. Kaksi kuuria kuukauden sisällä oli rankkaa, väsytti todella!
      Kuuri loppui 4 päivää sitten. NYt harkitaan estolääkkeeksi Schindrex rokotetta
      estolääkkeeksi. Onko kellään kokemuksia ko. rokotteesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe