Aisakiinnitys

Nyt on sitten venepaikkakin saatu. Ko. venepaikka on itselleni oudohko aisapaikka. Miten kiinnitys (lähteminen ja tuleminen) onnistuu helpoiten? Keula kiinni tietysti normaalisti laituriin, mutta kun aisat ovat lyhemmät kuin vene, niin mitä virityksiä kannattaa kokeilla? Peräköydet keulan knaapeihin kiinni ja sieltä aisan takaosaan? Onko yksin tuleminen ja lähteminen pirun vaikeaa vai peräti mahdotonta?

Vinkkejä kaipaillaan..

25

11393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veneestäsi

      Minulla kun on puinen parraslista niin lisäsin siihen toiset klyyssit metrin eteenpäin peräklyysseistä niin saan perästä vedon taaksepäin ettei keula töki laituriin jos satun lyhyeen aisapaikkaan kuten esim Kasnäsissä tai Airistolla. Ainakin aisoista, joilla voi kävellä, on lähteminen todella helppoa.

    • Luxu

      on venettäni lyhyempi aisapaikka.

      Toinen keulaköysi on etuviistoon laiturille ja toinen takaviistoon aisalle. Näin keula asettuu ja pysyy kohdallaan. Aisan pää on nostinvinssien kohdalla. Pleissasin kiinnitysköyteen lenkin vinssiä varten ja toiseen päähän haka. Myös keulaköydet ovat samoin varustetut. Ei mitään säätämistä. Tullessa ensin koneella seis kohdalleen ja klik-kylki on paikallaan. Sitten rauhassa keulaan ja valmiiksi keulaknaapeissa olevat köydet kiinni, klik, klik. Yksi lepuuttaja aisaa vasten ja pari naapurin puolelle, varmuuden maksimointia. Se on siinä. Poijun jälkeen helpoin kiinnittyminen.

      • yks albinisti

        Jos ei ole ylimääräisiä knaapeja veneen keskiosassa ei saa takaköysia mitenkään kiinni että ne vetäisivät taakse päin. Mantookin tolpat ei ole ratkaisu.


      • aisasta keulaan
        yks albinisti kirjoitti:

        Jos ei ole ylimääräisiä knaapeja veneen keskiosassa ei saa takaköysia mitenkään kiinni että ne vetäisivät taakse päin. Mantookin tolpat ei ole ratkaisu.

        Et mitään ylimääräisiä knaapeja tarvitse. Vedä ´springi´ aisan nokasta keulaknaapiin niin veneesi ei töki laituriin. Toinen köysi aisan nokasta peräknaapiin niin, ettei vene mene ulospäin laiturista. Sitten laitat vielä keulaköydet laituriin ja siinä se pysyy. Helppoa se on.


      • Vene on kahdella köydellä kiinni? Toinen keulaköysi keulaknaapissa kiinni ja siitä aisan päähän? Onko vinssillä kiinnityksen kanssa mitään tekemistä vai mainitsitko vinssin vain aisan kiinnityskohtaa kuvataksesi?


      • Luxu
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        Vene on kahdella köydellä kiinni? Toinen keulaköysi keulaknaapissa kiinni ja siitä aisan päähän? Onko vinssillä kiinnityksen kanssa mitään tekemistä vai mainitsitko vinssin vain aisan kiinnityskohtaa kuvataksesi?

        keulassa kaksi ja sivulla yksi. Se sivuköysi tulee kohtisuoraan aisan päästä vinssille. Silmukka heitetään vinssiin ja haka aisaan-klik. Selitinkö niin huonosti, ettei mielikuvitus riitä.


    • näin kiinne

      perä köydet aisan takalenkkeihin ja toinen keulaköysi aisan keulaknaapia taaemmaksi aisaan kiinne, jottei keula kolhiinnu laituriin.

      • purjehduksen harrastaja

        Itse käytän juuri tuota tapaa jossa kaksi keulaköyttä kiinni laituriin ja kolmas takaviistoon aisaan estämään veneen nyökkiminen laituria vasten.
        Joskus käy niin että fendari kiertyy pois aisan ja veneen kyljen välistä. Parempi tapa on kiinnittää aisan sivuun jokin pehmuste.


      • SpK
        purjehduksen harrastaja kirjoitti:

        Itse käytän juuri tuota tapaa jossa kaksi keulaköyttä kiinni laituriin ja kolmas takaviistoon aisaan estämään veneen nyökkiminen laituria vasten.
        Joskus käy niin että fendari kiertyy pois aisan ja veneen kyljen välistä. Parempi tapa on kiinnittää aisan sivuun jokin pehmuste.

        Tässä taitaa nyt olla vastauksia sekä yhden, että kahden aisan kiinnitykseen. Kysyjä taisi mainita, että hän kiinnittyy aisojen väliin.

        2 aisan väliin kiinnitytään neljällä köydellä (kun vene pidempi kuin aisat): perästä köydet etuviistoon aisojen päihin ja keulasta köydet takaviistoon aisoihin. Tällöin aisoissa pitää olla kiinnityslenkit tai vastaavat pari metriä laiturista. Takakäydet vetää siis venettä kohti laituria ja etuköydet vetää venettä irti laiturista.


      • SpK kirjoitti:

        Tässä taitaa nyt olla vastauksia sekä yhden, että kahden aisan kiinnitykseen. Kysyjä taisi mainita, että hän kiinnittyy aisojen väliin.

        2 aisan väliin kiinnitytään neljällä köydellä (kun vene pidempi kuin aisat): perästä köydet etuviistoon aisojen päihin ja keulasta köydet takaviistoon aisoihin. Tällöin aisoissa pitää olla kiinnityslenkit tai vastaavat pari metriä laiturista. Takakäydet vetää siis venettä kohti laituria ja etuköydet vetää venettä irti laiturista.

        kyse on nimenomaan 2 aisan väliin kiinnittyminen. Mitenhän käytännössä niksit tähän toimivat? Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat.

        np


      • SpK
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        kyse on nimenomaan 2 aisan väliin kiinnittyminen. Mitenhän käytännössä niksit tähän toimivat? Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat.

        np

        Tässä vielä pari helpotuskikkaa, lähinnä yksin rantautujalle.
        - Laituriin voi laittaa pehmikkeen ja rantautuessa ajaa veneen keulan laituria vasten. Voi jättää vaikka koneeseen vedon päälle siksi aikaa kun kiinnittää rauhassa takaköydet. Kun takaköydet on kiinni niin vene ei pääse enää karkaamaan ja voi kaikessa rauhassa mennä keulaa kiinnittämään.
        - Aisojen päistä tai n.- puolivälistä voi vetää pysyvästi köydet kiilaksi laituriin, paikan keskelle. Toimii ohjurina laituriin ajettaessa eikä keula/kyljet pääse kolhiintumaan aisoihin.


      • Henkka
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        kyse on nimenomaan 2 aisan väliin kiinnittyminen. Mitenhän käytännössä niksit tähän toimivat? Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat.

        np

        "Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat."

        Etpä ollut viitsinyt asiaa juurikaan itse miettiä, kun et ollut vaivautunut edes kiinnityspisteiden paikkaa katsomaan. Onneksi täällä on avuliaita kanssaihmisiä. Pidäthän nettiyhteyden päällä aina, kun liikut veneellä.


      • Henkka kirjoitti:

        "Täytyy käydä katsomassa, missä kohtaa kiinnityspisteet aisoissa ovat."

        Etpä ollut viitsinyt asiaa juurikaan itse miettiä, kun et ollut vaivautunut edes kiinnityspisteiden paikkaa katsomaan. Onneksi täällä on avuliaita kanssaihmisiä. Pidäthän nettiyhteyden päällä aina, kun liikut veneellä.

        että kiinnityspaikat on nyt käyty katsastamassa. Laiturilla on keskellä yksi rengas, aisojen päässä renkaat ja laiturista n. metrin päässä renkaat. Aisat 5-6m pitkät, vene 8m pitkä.

        ps. et varmaan huomannut, millä nimimerkillä kirjoitan?


      • helpompaa!
        noviisipurjehtija kirjoitti:

        että kiinnityspaikat on nyt käyty katsastamassa. Laiturilla on keskellä yksi rengas, aisojen päässä renkaat ja laiturista n. metrin päässä renkaat. Aisat 5-6m pitkät, vene 8m pitkä.

        ps. et varmaan huomannut, millä nimimerkillä kirjoitan?

        Tarvitset kolme kiinnitysköyttä: toinen keulaköysi laituriin, toinen keulaköysi aisaan, peräköysi aisaan. Siinä pysyy. Vähemmän naarmuuntuu, jos panet fenderit aisan ja veneen väliin. Kyllä pärjäät, älä jännitä!


    • Aisapaikan kannattaja

      Muööa on kaksi köyttä keulassa, jotka ovat "sopivassa pituudessa". Perästä klyyssin kautta yksi aisan päähän ja yksi köysi aisalle valmiiksi. Tähän köyteen pikahaka/jousihaka tms, joka kiinni parraslistaan kääntöplokiin. Vinssillä sitten kireäksi.

    • Anonyymi

      Näiden ohjeiden jälkeen voin sitten laittaakin köyden jo kaulaan.

      • Anonyymi

        Ps. Olisi vene myytävänä. Vain köysi puuttuu.


    • Anonyymi

      Miten sen köyden saa sinne aisaan kiinni? Ei ylety laidan yli kurottamaan.

      • Anonyymi

        Samalla tavalla kuin poijuun johon ei laidan yli kurottamalla yllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla tavalla kuin poijuun johon ei laidan yli kurottamalla yllä.

        Eli miten? En ole ikinä kiinnittänyt venettä poijuunkaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli miten? En ole ikinä kiinnittänyt venettä poijuunkaan

        Hommaa poijuhaka tai poijuhaalla varustettu venehaka. Sillä ylettää.
        Hommaa pari eriväristä köyttä kotisatamaa varten ja teet niistä sopivan mittaiset niin, että omalle paikalle tullessa ei tarvitse säätää köysiä.

        Mulla on keulassa toinen köysi knaapissa, se tulee ulkokautta sitloodaan, sen päässä on poijuhaka. Perässä on toinen köysi, haka siinäkin.

        Vielä katolla olevalta vinssiltä mulla on kolmas köysi.

        Kun tulen aisalle, keulasta tuleva haka menee aisan päähän kiinni, saman tien perästä tuleva siihen samaan lenkkiin ja sitten ehtiikin laittaa sen suoraan sivulle menevän katon vinssiltä aisalle.

        Sen jälkeen on aikaa kaikessa rauhassa kiinnitellä keulaköydet ja roudata kamat laiturille.
        Virrat pois, luukut kiinni ja se on siinä.

        Sen katon vinssille menevän otan laiturista lopuksi irti, kun ei sen veneen tarvitse viidellä köydellä kiinni olla.


    • Anonyymi

      16 vuotta sitten aloitettu. Jokohan alkuperäinen kysyjä on oppinut?

      • Anonyymi

        Aina tulee uusia kysyjiä, mutta ehkä alkuperäinen kysyjä jo osaa neuvoa mikäli on linjoilla. Sitähän tarkoitit?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      517
      8815
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      155
      6086
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      355
      5122
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      66
      4729
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      98
      4331
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4043
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      184
      3902
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1838
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      103
      1384
    10. sä oot ehkä

      maailman omituisin tyyppi
      Ikävä
      47
      949
    Aihe