Minkä eläimen voisin ottaa?

nuhanenä

Prick-testi näytti tämmöset arvot:
Koira5, kissa8, heinät3, hevonen3 ja lehmä3, vaikka näistä ei oireita tulekaan. Voinko ottaa mitään karvaista lemmikkiä vaikka kani, joka asuisi ulkona?
Onko kellään allergisilla mitään eläimiä?

14

1254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yyyy

      Ovat tietääkseni eniten allerkisoivia,mutta tämä joka on nyt suosiota lemmikkinä saannut ei kuulemma allerkisoi,elikkä fretti ja tietoakin muistaakseni löytyy
      www.fretti.fi
      on suloinen lemmikki.
      itse olen mm kissa allerkinen mutta papukaijamme ei aiheuta oireita.

    • Muumimamma

      Eläimissä ei allergisoi pahiten karva vaan eläimen ihon hilse. Käsittääkseni, jos on kissalle allerginen niin pelättävissä on, että saa kanistakin oireita, niin ainakin minä. Kania et voisi paijata, jos olet (tulet) tarpeeksi allerginen.

      Oman kodin sisätilaan en ottaisi sinuna mitään eläintä, karvattomillakin kun iho hilseilee.
      Ulkotilalemmikkejä kannattaa vielä miettiä, kuoleeko ne ikävään, jos niitä ei voisi sisälle tuoda.

    • Viherpipertäjä

      Miksi ihmeessä sinun täytyisi omistaa jonkin eläimen elämä? Tavaroita voit omistaa, ja sosiaalisia suhteita voit solmia, ilman pakottamista, oman lajisi yksilöiden kanssa.

      Mietipä eläintä, joka tuijottaa ensimmäisenä iltana uudessa "kodissa" ikkunasta ulos ja ääntelee lohduttomasti, etkä voi päästää sitä vapauteen, sillä se voisi "karata" pois luotasi, jossa haluat sen pitää, halusi eläin sitä itse tai ei.

      Tai eläintä joka uudessa häkissään säntäilee hädissään ympäri, etsii pakotietä tai edes turvapaikkaa johon piiloutua, kunnes se alistuu kohtaloonsa, kohtaloon jota ei eläimelle ole määrännyt mikään yliluonnollinen voima, vaan sinä, vain siksi jotta sinä saisit eläimestä viihdykettä omaan elämääsi, halusi eläin sitä tai ei.

      • joku

        kyllä joku sen eläimen ottaisi kuitenkin.Ja jos ei kukaan ottaisi olisiko silloin liikaa vapaana villejä eläimiä...


      • sivullinen

        Lemmikkieläimet eivät pärjää luonnossa villeinä. Jos ei niitä ota hoiviinsa, ne kuolee armotta lähes välittömästi.

        On omistajasta kiinni, kuinka hyvin lemmikkinsä hoitaa, esim. hamsterit ovat erittäin tyytyväisiä, jos niille hankkii ison häkin ja paljon virikkeitä.

        Kolmanneksi, vankeudessa kasvanut eläin ei "kaipaa" vapauteen. Ei niillä ole tietoa mistään "paremmasta" eli saaliseläimiä karkuun juoksemisesta, ainaisesta eloonjäämistaistosta ruoan hankinnassa tai suvun jatkamisesta.

        Siksi


      • Viherpipertäjä
        joku kirjoitti:

        kyllä joku sen eläimen ottaisi kuitenkin.Ja jos ei kukaan ottaisi olisiko silloin liikaa vapaana villejä eläimiä...

        Lemmikkieläimiä kasvatetaan. Koirilla, kissoilla ja muillakin eläimillä tehtaillaan pentuja, jotta niistä saataisiin rahaa ja/tai viihdykettä ihmisille. Jos niillä ei olisi kysyntää, ne eivät edes syntyisi.

        Paitsi tietenkin sillon tällöin vahingossa ja sellaisen eläimen ottaminen on tietenkin hieman eri asia, kunhan varotaan ettei kannusteta tällaisiin vahinkoihin esim. maksamalla eläimestä.

        Jo olemassa olevat lemmikkieläimet (samoin kuin tuotantoeläimet) on tietenkin hoidettava niiden elämän loppuun saakka antamalla niille mahdollisimman hyvät elinolosuhteet, vapauteen niitä ei voi laskea, sillä niillä ei ole ekosysteemissä omaa lokeroaan.


      • Viherpipertäjä
        sivullinen kirjoitti:

        Lemmikkieläimet eivät pärjää luonnossa villeinä. Jos ei niitä ota hoiviinsa, ne kuolee armotta lähes välittömästi.

        On omistajasta kiinni, kuinka hyvin lemmikkinsä hoitaa, esim. hamsterit ovat erittäin tyytyväisiä, jos niille hankkii ison häkin ja paljon virikkeitä.

        Kolmanneksi, vankeudessa kasvanut eläin ei "kaipaa" vapauteen. Ei niillä ole tietoa mistään "paremmasta" eli saaliseläimiä karkuun juoksemisesta, ainaisesta eloonjäämistaistosta ruoan hankinnassa tai suvun jatkamisesta.

        Siksi

        Harvapa niitä lemmikkieläimä luonnosta löytää. Kyllä ne useimmiten ostetaan eläinkaupasta tai kasvattajalta.

        Mistä tiedät varmasti että hamsteri on tyytyväinen? Tuskin osaat puhua hamsterin kieltä. Entä jos hamsteri ona vain alistunut kohtaloonsa? Ehkä haluat vain ajatella että se on tyytyväinen.

        Emme voi tietää myöskään kaipaako vankeudessa kasvanut eläin vapauteen, mutta kyllä esimerkiksi sisäkissa vaikuttaisi hyvin usein kaipaavan ulos. Vai mitä luulet sen miettivän kun se joka ikinen kerta oven avautuessa yrittää livahtaa siitä ulos, tunkee päätään ikkunanrakoon ja istuu ikkunalaudalla maukumassa?

        Niin kauan kuin emme voi olla täysin varmoja siitä mitä muiden lajien edustajat itse ajattelevat ja/tai tuntevat, ei meillä mielestäni ole oikeutta päättää niiden puolesta. Ja tätä tietoa tuskin tulemme koskaan saamaan.


      • sivullinen
        Viherpipertäjä kirjoitti:

        Harvapa niitä lemmikkieläimä luonnosta löytää. Kyllä ne useimmiten ostetaan eläinkaupasta tai kasvattajalta.

        Mistä tiedät varmasti että hamsteri on tyytyväinen? Tuskin osaat puhua hamsterin kieltä. Entä jos hamsteri ona vain alistunut kohtaloonsa? Ehkä haluat vain ajatella että se on tyytyväinen.

        Emme voi tietää myöskään kaipaako vankeudessa kasvanut eläin vapauteen, mutta kyllä esimerkiksi sisäkissa vaikuttaisi hyvin usein kaipaavan ulos. Vai mitä luulet sen miettivän kun se joka ikinen kerta oven avautuessa yrittää livahtaa siitä ulos, tunkee päätään ikkunanrakoon ja istuu ikkunalaudalla maukumassa?

        Niin kauan kuin emme voi olla täysin varmoja siitä mitä muiden lajien edustajat itse ajattelevat ja/tai tuntevat, ei meillä mielestäni ole oikeutta päättää niiden puolesta. Ja tätä tietoa tuskin tulemme koskaan saamaan.

        "Mistä tiedät varmasti että hamsteri on tyytyväinen?"
        - Luonnonvaraisten hamstereiden käyttäytymistä ja elintapoja on tutkittu riittävästi, joten jokainen täysjärkinen kyllä osaa jäljitellä luonnonoloja. Käyhän ihmisetkin jumppasalilla talvisin ja juoksee kesäisin luonnossa, onko sekin rääkkäystä?

        "...kaipaako vankeudessa kasvanut eläin vapauteen"
        - Väitän, että lemmikki, joka ei voisi tulla toimeen luonnossa sellaisenaan, ei _voi_ kaivata luonnonoloihin. Kissa pärjää villinä luonnossa.

        "ei meillä mielestäni ole oikeutta päättää niiden puolesta"
        - Luuletko että luonto ei päätä luonnonoloissa elävien eläinten puolesta? Lemmikkieläinmaailmassa luonnon sijaan päätöksen tekee ihminen. Kissat leikkii (harjoittelee metsästystä) haavoittuneella hiirellä ja se on ok, mutta jos ihminen ottaa huusholliinsa eläimen ja pyrkii järjestämään sille mahdollisimman luonnonmukaiset oltavat ilman joka hetkistä pelkoa kuolemasta, on mielestäsi tuomittavaa?

        Kyllä eläimestä näkee kärsiikö se.


      • nimetö
        Viherpipertäjä kirjoitti:

        Harvapa niitä lemmikkieläimä luonnosta löytää. Kyllä ne useimmiten ostetaan eläinkaupasta tai kasvattajalta.

        Mistä tiedät varmasti että hamsteri on tyytyväinen? Tuskin osaat puhua hamsterin kieltä. Entä jos hamsteri ona vain alistunut kohtaloonsa? Ehkä haluat vain ajatella että se on tyytyväinen.

        Emme voi tietää myöskään kaipaako vankeudessa kasvanut eläin vapauteen, mutta kyllä esimerkiksi sisäkissa vaikuttaisi hyvin usein kaipaavan ulos. Vai mitä luulet sen miettivän kun se joka ikinen kerta oven avautuessa yrittää livahtaa siitä ulos, tunkee päätään ikkunanrakoon ja istuu ikkunalaudalla maukumassa?

        Niin kauan kuin emme voi olla täysin varmoja siitä mitä muiden lajien edustajat itse ajattelevat ja/tai tuntevat, ei meillä mielestäni ole oikeutta päättää niiden puolesta. Ja tätä tietoa tuskin tulemme koskaan saamaan.

        jos vaikka hamsteri ei yritä karata esim.kun otat sen käteen niin se ei yritä karkaa nii eiks se mu oo tyyty väine


    • minäminä

      Ota kaloja akvaarioon. Tai lemmikkikivi. Muusta on turha edes haaveilla.

    • Allerginen

      Sun ei kannata ottaa mitään eläintä, koska olet allerginen, itselläni oli 2 kania, joille en aluksi ollut allerginen prick testien mukaan, eikä mulle tulutkaan mitään oireita niistä, sit meni about 4 vuotta, kun mulle tehtiin taas uudelleen ne testit ja olikin allergisoitunut kanille ja sanoinkin lääkärille, että ei niistä ole tullut mitään oireita, niin tää lääkäri sanoi, että mä en vaan tiedä niistä oireista, koska kummiskin mä oireilen tietämättäni, ollessani kokoajan niiden kanssa ja jos veisin ne hetkeksi (vaikka 2vkoksi) johonkin, ja olisin taas niiden kanssa tekemisissä niin sitten mä huomaisin ne oireet, ja niin kyllä kävikin ja kanit sai lähtee.
      Suosittelen sulle akvaariokaloja, jos jotain eläimiä haluat ottaa.
      Niin ja kaniahan ei voi pitää ulkona pakkasilla, eli onko sulla mitään lämmintä paikkaa niille, talven ajaksi ?

      • piia

        Meidän kani ainakin pärjää ulkona säällä kuin säällä. Se on asunut ulkona nyt jo kaksi vuotta ja hyvin menee. Tosin ei siitä ole meille mitään iloakaan, kun se kököttää jatkuvasti jossain itse kaivamassaan piilossa ja murisee jos sitä yrittää lähestyä. Kukahan ottaisi tuon maanvaivan meiltä?


    • liskofriikki

      Vaikka joku käärme tai lisko. Ihan kivoja lemmikkejä vaik onki tosi tylsiä.

    • minä

      meillä on neljä ihmistä jotka on allergisia...
      ja silti meil on koira,2kanii ja kääpiöhamsteri
      erimerkkisi mä oon altistunut kaneille ja aina kun mä hoidan sitä kania niin mä oon oottanut aamulla lääken ja sit kun mä oon sen hoitanut niin mä pesen naaman ja kädet...niin ei mul oo mitään oireita tullut...sun kannataa ottaa ekana
      joku pieni karvainen eläin esim.kääpiöhamsteri,
      hamsteri,marsu...ja sit jos ei sul tuu mitään oireeita niin sä voit ottaa seuraakaksi jonkun toisen eläimen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe