jouduin käymään keuhkokuvissa keuhkokuume-epäilyn vuoksi. en tiennyt vielä olevani raskaana, raskaus varmistui vasta menkkojen poisjäännin jälkeen 2 päivää myöhemmin. Onko röntgenistä ollut vaaraa sikiölle, minulla oli kyllä alavatsan suojana lyijysuoja. Onko kokemuksia? Epätoivoinen!
raskaus ja röntgen
5
1256
Vastaukset
- röntgeniä
tulisi välttää raskauen aikana, etenkin alkuraskauessa. Riippuu myös siitä, mitä kohtaa säteilytetään ja kuinka kauan. Lyijy kyllä suojaa toisaalta. Itse jouduin käymään nilkan kuvauksissa juuri ennen synnytystä, ja mulla oli muistaakseni kolmet lyijyliivit masun ja vauvan suojana... googletin joskus aiheeseen liittyen ja löysin ihan hyviä, asiapitoisia lähteitä. Kattelepa, niin saat lisätietoa. Ja kysy ihmeessä lääkäriltä, ettei jää painamaan mieltä!!!!!
- .....
Minä jouduin myös keuhkoröntgeniin odottaessani ensimmäistä lastani. En tiennyt olevani raskaana myöskään. En muista oliko minulla edes mitään suojaa vatsalla. Kysyin sitä sitten lääkäriltä onko haittaa sikiölle ja ei kuulemma alussa ole. Nyt lapseni on jo 13 vuotias ja terve on.
- alkuper.
luin netistäkin, että ennen rv 4 eli ennen kuin tietää olevansa edes raskaana, röntgen vaikuttaa joko siten, että raskaus keskeytyy tai sitten ei ole mitään vaikutusta. vkot 5-13 ovat ne herkimmät! kyselen vielä lääkäriltä, kun menen ensimmäiseen ultraan, että mitä mieltä asiasta. vastauksesi helpotti kyllä oloa, kiitos!
- Leppis
En usko että röntgen on vahingoittanut sikiötä. Itellä olis ollu alaselän röntgen pari viikkoa sitten mut menkat myöhässä, niin tekivät lääkärissä testin. Olin raskaana eikä voitu kuvata. Sanoivat että lantion alueen kuvauksia ei saa tehdä jos on raskaana. Eli en usko että se kielto koskee ylempää kuvattuja kohtia.
- alkuper.
Olen lueskellut netistä asiasta ja melko varma, että vahinkoa ei ole tapahtunut, kysyn vielä lääkäriltä, kun menen ultraan. Ihanaa kevään jatkoa kaikille odottajille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1514529Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1983959Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi342689Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102472100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es342209Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks91802Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1181592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491454- 341325
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241321