Onkohan tällainen vaan ihan närästykseen liittyvää?
Herään nimittäin joskus yöllä ja voin tosi huonosti. Oksennusta ei tule, mutta lievästi kuvottaa, heikottaa ja tulee kylmä hiki.
Alkuun pääsen hädintuskin keittiöön, kun tekee niin huonoa ja täytyy aina jossain vaiheessa maata lattialla ja pitää hetken päätä alaspäin, että ei ihan pyörry.
Sydän, kilpirauhanen ja sokerit on tutkittu ja niistä ei ole löytynyt syytä.
Paniikkihäiriötä on ehdotettu, mutta sekään ei ihan istu kuvaan. Pikemminkin tuo huonovointisuuden ja heikotuksen tunne aiheuttaa itsessään jonkunlaisen pienen paniikin vasta myöhemmin, kun kuvittelen olevan jotain vakavampaa ja sydän alkaa helposti hakkaamaan, mutta pulssi on tasainen ja laskee kyllä pian, kunhan rauhoitun (ei nouse koskaan yli 120:n).
Kohtaukseen auttaa jossain määrin se, että syö/juo jotain (esim. banaanin ja lasillisen kylmää maitoa tai vettä), ottaa pari Rennietä tai joskus hiilitabletteja.
Noin 15 min. sisällä huonovointisuus menee sitten yleensä ohitse.
Joskus vatsassa tuntuu olevan paljon ilmaa.
Närästystä on ollut vuosikaudet vaihtelevasti, johon olen kokeillut Nexiumia (joka ei tuntunut kyllä sopivan)ja välillä Lansoprazolia.
Viimeaikoina olen syönyt taas pelkkää Rennietä.
Yöllinen pahoinvointi ja heikotus
8
11553
Vastaukset
- käydä
lääkärillä ?
- uniapnea
huonovointisuutta ja sydämentykytystä öisin ja aamuisin. Siihen liittyi kyllä yleensä jonkinasteinen päänsärky, joko kohmeloa tai todella kovaa särkyä.
Nykyisin, kun käytän öisin CPAP-laitetta, näitä ei juurikaan esiinny.
Kuitenkin, jos menen päivällä pitkäkseni ilman laitetta, jota ei aina viitsisi käyttää, ja olen torkahtamaisillani, niin varmasti vähintäin 15 minuutin kuluttua on noustava ylös huonovointisuuden ja päänsäryn vuoksi. Pitemmälle se ei päivällä mene, koska nousen heti ylös.
Aikaisemmin, kun en ollut vuosikausiin tietoinen uniapneasta, vaikka juoksin lääkäriltä lääkärille ja tutkimuksista toisiin, otin joskus jotain rentouttavaa ja väsyttävää lääkettä tai esim. Zyrteciä. Kaikki sellaiset lääkkeet pahensivat olotilaani, jolloin myös usein yökkäilin, vaikka oksennusta ei juurikaan tullut. Oltuani jonkin aikaa ylhäällä kohtaus meni ohi itsestään. Tosin kahvikuppi nopeutti asiaa.
Minäkin pyysin TYKS:in keuhkolääkäriltä pääsyä sydäntutkimuksiin, mutta hän oli ensimmäinen lääkäri, joka ehdotti uniapneatutkimuksia.
Uniapneasta sanotaan, että sitä sairastavat ovat ylipainoisia, mutta en minä ainakaan silloin ollut, kun se alkoi. Myöhemminkään laihtuminen tai lihominen ei ole vaikuttanut sitä eikä tätä. En myöskään ole koskaan juurikaan kuorsannut.
Tarkoitan vain, että vaikka ei sinulla olisi em. oireita, ei se sulje pois uniapneaa.
Tietenkin syy voi olla ihan jossain muussa, mutta tämäkin kannattaa huomioida.- a.p.
Uniapnea vois kyllä olla yksi mahdollisuus.
Lääkärissä olen tosiaankin laukannut ihan kyllästymiseen saakka, eikä mitään vikaa ole löytynyt (muuta kuin tuo närästys ja kireät niskat.
Uniapneasta ei ole kukaan koskaan puhunut.
Kuorsaan kuulemma joskus öisin ja joskus herään siihen itsekin.
Minkälaisia nuo uniapneatutkimukset ovat? - tehtiin
a.p. kirjoitti:
Uniapnea vois kyllä olla yksi mahdollisuus.
Lääkärissä olen tosiaankin laukannut ihan kyllästymiseen saakka, eikä mitään vikaa ole löytynyt (muuta kuin tuo närästys ja kireät niskat.
Uniapneasta ei ole kukaan koskaan puhunut.
Kuorsaan kuulemma joskus öisin ja joskus herään siihen itsekin.
Minkälaisia nuo uniapneatutkimukset ovat?TYKS:n Paimion sairaalassa, missä olin pari vuorokautta.
En osaa selittää tutkimuksia kunnolla, mutta googlasin äsken "uniapneatutkimukset" ja siellä oli aika hyvin selitetty.
On myös yksinkertaisempi kotirekisteröinti, jolla ilm. asia selviää aika pitkälle.
Itse sain terveyskeskuksesta lähetteen TYKS:iin astmatutkimuksiin, joka sitten myös todettiin. Ja kuten kerroin, TYKS:n lääkäri toimitti lähetteen Paimioon.
Ainakin Turussa on uniapneaan erikoistunut yksityislääkärikin, jonka kautta asia selviää nopeammin.
Kyllähän varmasti kaikki keuhko- ja sisätautilääkärit voivat tällaisiin tutkimuksiin määrätä.
Minä kylläkin juoksin parikymmentä vuotta turhissa ja kalleissakin tutkimuksissa ennenkuin asia selvisi. Olin jo niin stressaantunut ja tuskastunut siihen ainaiseen honovointisuuteen, ja yöllisiin heräilyihin, että oli todella kongreettisen avun saamisen lisäksi, psyykkisesti helpotus, kun syy selvisi.
- migreenikohtaus?
Itse olen saanut kuvaamasi kaltaisia pahoinvointikohtauksia, joskus niin, että olen jo nukkunut jonkun aikaa, joskus illalla jo ennen nukahtamista. Harvoin oksennan, joskun kyllä ja kohtaus kestää yleensä puolesta tunnista tuntiin. Oksettaa, vapisuttaa, heikottaa ja kun pahoinvointi on ohi väsyttää iham kauheasti.
Kerroin aikoinani vaivasta neurologille ja hän totesi niiden olevan ilmeisimmin migreenikohtauksia vaikkei niihin koskaan päänsärkyä liittynytkään.- a.p.
Mielenkiintoista.
Migreeni ilman päänsärkyä...
Viimeksi eilen kylläkin mietin, onkohan mulla vielä jonkinlaista migreeniäkin, kun on päätä jomottellut ja välillä on ollut hieman huono olo, mutta sitten tuo päänsärky meni ohitse parilla Panadolilla. Ensin kyllä tuntui, että Panadolkaan ei auta (siinä vaiheessa tulikin mieleen tuo migreeni), mutta lopulta pistin sen kyllä taas niskakremppojen tiliin.
Joskus on kyllä ollut jonkinlaista hormooneihinkin liittyvää migreenin tyyppistä, mutta suht lievää.
Pitääkin alkaa vähän tarkemmin seuraamaan missä vaiheessa kiertoa nämä huonovointisuuskohtaukset tulevat, ovatko aina samoihin aikoihin. Jotenkin nyt hämäriä muistikuva on, että ovat tulleet jostain syystä aina silloin, kun kuukautiskierto on ollut yli puolenvälin ja PMS oireet alkaneet pukkaamaan päälle.
Näitä kohtauksia on ollut välillä harvemmin ja välillä taas suunnilleen kerran kuukaudessa, tai parin kuukauden välein.
Verensokerimittarikin pitäis saada taas toimintaan.
Hankin sellaisen, kun joskus päivällä on laskeneet sokerit aika alas ja olen halunnut seurata tilannetta.
Yhtenä päivänä tässä tuntui tosi heikolta olo ja kun mittasin, niin arvo oli 3:n pintaan, eli saattaa laskea aika alas. Olo koheni heti, kun söin.
Viime yönä vaan en päässyt valitettavasti mittailemaan, kun testiliuskat oli loppuneet -juuri sopivasti.
Ei tuo huono olo kuitenkaan ihan samalta tuntunut kuin päivällä, jos sokerit laskee alas. Jotain eroa siinä on, mutta enpä ole ihan 100% varma liittyiskö sittenkin sokerijuttuihin.
Illalla söin kyllä tosi hyvin. Mietinkin vaan, että tuliko syötyä liikaa ja jotain sellaista, mistä vatsa ei tykännyt. Tai/ja olisko jotain tekemistä hiilihydraattien liikasaannin kanssa.
Sairastin viimeviikolla myös aika kovan flunssan ja olo ollut muutenkin hieman vetämätön, mutta
vaikea sanoa, tää on melkoista salapoliisityötä.
Ja lääkärit levittelee vaan käsiään. - ovat moninaisia
a.p. kirjoitti:
Mielenkiintoista.
Migreeni ilman päänsärkyä...
Viimeksi eilen kylläkin mietin, onkohan mulla vielä jonkinlaista migreeniäkin, kun on päätä jomottellut ja välillä on ollut hieman huono olo, mutta sitten tuo päänsärky meni ohitse parilla Panadolilla. Ensin kyllä tuntui, että Panadolkaan ei auta (siinä vaiheessa tulikin mieleen tuo migreeni), mutta lopulta pistin sen kyllä taas niskakremppojen tiliin.
Joskus on kyllä ollut jonkinlaista hormooneihinkin liittyvää migreenin tyyppistä, mutta suht lievää.
Pitääkin alkaa vähän tarkemmin seuraamaan missä vaiheessa kiertoa nämä huonovointisuuskohtaukset tulevat, ovatko aina samoihin aikoihin. Jotenkin nyt hämäriä muistikuva on, että ovat tulleet jostain syystä aina silloin, kun kuukautiskierto on ollut yli puolenvälin ja PMS oireet alkaneet pukkaamaan päälle.
Näitä kohtauksia on ollut välillä harvemmin ja välillä taas suunnilleen kerran kuukaudessa, tai parin kuukauden välein.
Verensokerimittarikin pitäis saada taas toimintaan.
Hankin sellaisen, kun joskus päivällä on laskeneet sokerit aika alas ja olen halunnut seurata tilannetta.
Yhtenä päivänä tässä tuntui tosi heikolta olo ja kun mittasin, niin arvo oli 3:n pintaan, eli saattaa laskea aika alas. Olo koheni heti, kun söin.
Viime yönä vaan en päässyt valitettavasti mittailemaan, kun testiliuskat oli loppuneet -juuri sopivasti.
Ei tuo huono olo kuitenkaan ihan samalta tuntunut kuin päivällä, jos sokerit laskee alas. Jotain eroa siinä on, mutta enpä ole ihan 100% varma liittyiskö sittenkin sokerijuttuihin.
Illalla söin kyllä tosi hyvin. Mietinkin vaan, että tuliko syötyä liikaa ja jotain sellaista, mistä vatsa ei tykännyt. Tai/ja olisko jotain tekemistä hiilihydraattien liikasaannin kanssa.
Sairastin viimeviikolla myös aika kovan flunssan ja olo ollut muutenkin hieman vetämätön, mutta
vaikea sanoa, tää on melkoista salapoliisityötä.
Ja lääkärit levittelee vaan käsiään.kysehän on verisuonten laajenemisesta ja supistumisesta ja sen mukanaan tumista erilaisista oireista.
Migreenikohtaus voi jäädä pelkäksi auraksi, eli voi tulla näköhäiriöitä, puutumisia, puheen puuroutumista, halvausoireita tms. ja päänsärky yleensä seuraa näitä auroja tai sitten ei.
Minulla tuo pahoinvointi oli itse se migreenikohtaus, aura on voinut tulla, mutta jos olen ollut unessa, en ole sitä huomannut. Minulla on myös migreenikohtauksia joihin ei liity pahoinvointia. Eelleen minulla on migreenikohtauksia, jotka jäävät pelkkään auraan, eli toinen puoli näkökentästä häviää, tai näkökenttään tulee puuttuva kohta tai suun ympärys puutuu tai sormet puutuvat. Päänsärky seuraa joskus, joskus ei. Ja yleensä se on lievä, yleisimmin pää tuntuu raskaalta ja humisevalta, mutta ei kipeältä.
Eli migreeni voi olla ilman päänsärkyäkin, mutta toki sinun vaivasi voi olla muutakin, kunhan arvailin. - a.p.
ovat moninaisia kirjoitti:
kysehän on verisuonten laajenemisesta ja supistumisesta ja sen mukanaan tumista erilaisista oireista.
Migreenikohtaus voi jäädä pelkäksi auraksi, eli voi tulla näköhäiriöitä, puutumisia, puheen puuroutumista, halvausoireita tms. ja päänsärky yleensä seuraa näitä auroja tai sitten ei.
Minulla tuo pahoinvointi oli itse se migreenikohtaus, aura on voinut tulla, mutta jos olen ollut unessa, en ole sitä huomannut. Minulla on myös migreenikohtauksia joihin ei liity pahoinvointia. Eelleen minulla on migreenikohtauksia, jotka jäävät pelkkään auraan, eli toinen puoli näkökentästä häviää, tai näkökenttään tulee puuttuva kohta tai suun ympärys puutuu tai sormet puutuvat. Päänsärky seuraa joskus, joskus ei. Ja yleensä se on lievä, yleisimmin pää tuntuu raskaalta ja humisevalta, mutta ei kipeältä.
Eli migreeni voi olla ilman päänsärkyäkin, mutta toki sinun vaivasi voi olla muutakin, kunhan arvailin.Mulla on kyllä ollut lisäksi myös puutumisia, joihin fysioterapiakaan ei ole täysin auttanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703