Parisuhde ja toimeentulotuki

kysyvä___

Kun toinen osapuoli opiskelee ja toinen on työttömänä karenssissa eli ei saa mitään muuta kuin toimeentulotukea ja opiskeleva ei varsinaisesti edes hae soskusta rahaa, niin milläköhän kaavalla nuo toimeentulotukipäätökset mahdetaan tehdä?

Saako työtön osapuoli joka tapauksessa, jonkin minimisumman, vaikka toinen tienaisi paljonkin (esim. opiskelun ohella)?

6

1001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulot ja menot.

Teille tehdään yhteinen laskelma ja sen perusteella maksetaan alijäämän verran toimeentulotukea.

Voi käydä niinkin ettei senttiäkään tipu, jos on riittävästi rahaa tai muita tuloja käytettävissä.

• sossupaholainen

Toimeentulotukea myönnettäessä lasketaan yhteen molempien tulot ja jos ne riittävät normin mukaan elämiseen, ei toimeentulotukea myönnetä, vaikka toinen olisi täysin tuloton.

• *Urho*

..toimeentulotukea haettaessa avopuolisoiden oletetaan elättävän toisensa, vaikka mitään elatusvelvollisuutta Suomen laki toisaalla ei avopuolisoiden välille perusta eikä tunnusta. Vain aviopuolisot (ja rek.parisuhteiset) ovat velvollisia osallistumaan toistensa elatukseen.

• todellakin
        *Urho* kirjoitti:

..toimeentulotukea haettaessa avopuolisoiden oletetaan elättävän toisensa, vaikka mitään elatusvelvollisuutta Suomen laki toisaalla ei avopuolisoiden välille perusta eikä tunnusta. Vain aviopuolisot (ja rek.parisuhteiset) ovat velvollisia osallistumaan toistensa elatukseen.

velvollisia osallistumaan toistensa elatukseen. Entäs jos toinen kieltäytyy periaatteena "joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä"? Milläs tämmöinen näytetään toteen? Ja mikä on työttömän oikeus toimeentuloon jos puoliso ei kustanna? Onko sitä? Kuka tietää?

• Mitä Äksyin Ämmä
        todellakin kirjoitti:

velvollisia osallistumaan toistensa elatukseen. Entäs jos toinen kieltäytyy periaatteena "joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä"? Milläs tämmöinen näytetään toteen? Ja mikä on työttömän oikeus toimeentuloon jos puoliso ei kustanna? Onko sitä? Kuka tietää?

varmasti syntyy muutoinkin eli ristiriitoja siitä, miten rajallista yhteistä taloudellista varantoa pitäisi perheyksikössä käyttää. Mutta toimeentulotukea haetaan usein vasta viime tipassa, kun muuta keinoa selviytyä jokapäiväisestä elämästä ja välttämättä maksettavista laskuista ei ole. Tällöin perhe, jonka norminmukaiset tulot ja varallisuus riittävät mutta rahat on todellisuudessa käytetty, on hankalassa tilanteessa: oletan, ettei tukea myönnetä, vaikka perhettä uhkaisi epuun takia häätö asunnosta. Sosiaalityöntekijä saattaa toki osoittaa inhimillisyyttä ja poiketa normeista ja ehkä hän tekeekin niin, jos kyseessä on ensimmäistä kertaa ja akuuttiin hätään tukea hakeva talous. Eihän voida olettaa sitä, että nipin napin selviytyjä älyää kuluttaa rahojaan ottaen huomioon mahdollisen tulevan toimeentulotuen tarpeen ja säästää niin, että laskennallinen ylijäämä todellisuudessakin on hänen käytettävissään silloin, kun (kielteinen) päätös toimeentulotuesta tulee.

• erillään
        todellakin kirjoitti:

Todellakin myös avopuolisot ovat velvollisia elättämään toisensa! Muistan kuinka ärsyttävää oli kun itse olin töissä ja poikaystäväni oli työtön työmarkkinatuella. Jos olisimme asuneet yhdessä hän ei olisi saanut mitään muuta kun jonkun minimi työmarkkinatuen (jos edes mitään) minun tulojen vaikutuksesta johtuen. Sossusta ei olisi tippunut mitään koska meidänhän olisi oletettu elävän täysin minun palkkatuloilla. Joten asuimme "erillämme" vaikkakin oikeasti yhdessä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe