Avance 24/245 ?

Epätietoinen..

Onko Avance 24 tai 245 hyvä hankinta ensiveneeksi ? mitä hyviä puolia sillä on ? entäs mitä huonoa ? Ainakin hienon näköinen on.

16

12176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • purjehduksen harrastaja

On varmasti mikäli po vene sijoittuu sinulle sopivaan hintaryhmään. Tunnettu ja yleinen venetyyppi, tehty purjeveneeksi. Näistä 245 on uudempi konstruktio, minkä varmaan tiedätkin.
      Valitse hyvin pidetty yksilö johon on uusittu osia myös tällä vuosituhannella. Siten sinun ei tarvitse käyttää koko kesää veneen osien päivittämiseen.

Kaikissa veneissä on omat hyvät ja huonot ominaisuutensa. Turha sellaisia on murehtia. Jos tykkäät veneestä niin se on silloin sun veneesi. Tämä palsta on täynnä ikuisia jaarittelijoita jotka eivät koskaan pääse vesille. Etsivät vain tikulla erilaisia epäkohtia eri veneistä.

• Venhe

Avance 24 ja 245 ovat muodostuneet klassikoiksi mikä niiden hintaa ehkä kohtuuttomasti. Vene on kiistatta hyvä purjehtia, tosin kauniina vähä tuulisena kesäpäivänä vene on hidas, sillä se on raskas ja hieman täten alirikattu. Toisaalta kunnon puhurissa se pärjää hyvin, mutta yleensä sunnuntai veneilijä sellaiseen keliin lähde.

Useassa veneessä on perämoottori, mikä ei ole käytännöllinen ratkaisu, paitsi huollon kannalta. Hyvin tyyppillinen ratkaisu myös on bensiinikäyttöinen sisämoottori, jotka yleensä ovan niin vanhoja että voivat hajota koska vaan ja uudet moottorit ovat todella kalliita.

Uudet peruspurjeet maksavat n.2000€ ja jos myytävässä veneessä on vanhemmat purjeet, tulee ko. kulu laskea miltei pakollisiin investointeihin.

24:ssa vanttien rustien kiinnitys arveluttaa ja 245:een ne ovat korjattu. Muita rakenne ongelmia ei ole minulla tiedossa.

• päinvastaisia kokemuksia

"Vene on kiistatta hyvä purjehtia, tosin kauniina vähä tuulisena kesäpäivänä vene on hidas, sillä se on raskas ja hieman täten alirikattu."

Omat kokemukseni ovat tasan päinvastaisia. Mitä vähemmän tuulee (kunhan jotain tuulee) sitä paremmin mennään (suhteessa muihin siis). Tämä on koettu monessa kilpailussa.

• ...

Olemme nyt pari kesää purjehtineet ensi veneenämme Avance 245 ja olemme olleet veneeseen erittäin tyytyväisiä. Vene oli ostaessamme tosi hyvässä kunnossa ja suht hyvin varustettu ja nyt ollaan vähän itse vielä panostettu muutamaan lisäjuttuun. Avanceissa moottorit vaan monessa jo aika iäkkäitä kuten meilläkin, joten luultavasti lähivuosina edessä koneen vaihto.

Ehdottomasti voin ainakin meidän kokemustemme perusteella suositella ensiveneeksi Avancea. Nälkä kylläkin kasvaa syödessä tässäkin asiassa, joten kyllä Avancekin menee vaihtoon varmastikin muutaman vuoden sisällä, mutta ainoastaan pienen kokonsa takia, ei muuten.

• Anonyymi
        päinvastaisia kokemuksia kirjoitti:

"Vene on kiistatta hyvä purjehtia, tosin kauniina vähä tuulisena kesäpäivänä vene on hidas, sillä se on raskas ja hieman täten alirikattu."

Omat kokemukseni ovat tasan päinvastaisia. Mitä vähemmän tuulee (kunhan jotain tuulee) sitä paremmin mennään (suhteessa muihin siis). Tämä on koettu monessa kilpailussa.

Aivan samaa mieltä.

Lisäksi hyvin kevyessä tuulessa Avancella voi ajaa spinnula hieman vastaiseenkin ja sillä pääseekin sitten hieman isommistakin ohi.

• jupejupejup

Tuossa joku mainitsi että vene on hidas kevyessä tuulessa. Oma kokemukseni on että parempaa venettä ei tuossa kokoluokassa taida olla, jos kisaamista harrastaa. Lys on kohdallaan, ja vene pärjää aina hyvin kelillä kuin kelillä. Itse olen joutunut monesti avancen perää katselemaan samalla lyssillä.

• Petriiiiii

Mitenkähän Accent pärjää kevyessä tuulessa Avancelle ?

• tietysti osaamisesta,
        Petriiiiii kirjoitti:

Mitenkähän Accent pärjää kevyessä tuulessa Avancelle ?

seileistä, pohjan kunnosta yms. LYS-luvut ovat lähellä toisiaan 1.02 Av ja 1.03 Acc. Mitä ihmeen merkitystä sillä on, vai etsitkö venettä nimenomaan kevyen tuulen skaboihin? Eikö silloin olisi muitakin vaihtoehtoja?

• Ilona VM

Avance 24 on ensimmäinen purjeveneeni ja olen purjehtinut sillä kesän 2013. Olen siihen erittäin tyytyväinen. Istuinlaatikko on iso, syvä, turvallisen tuntuinen ja parempi kuin monessa suuremmassakaan purkkarissa. Riki kantaa purjeet hyvin. Ei ole ollut tarvetta reivata edes 14 m/s tuulessa. Nousee hyvin tuuleen. Menee hyvin kelissä kuin kelissä, kokemusta saaristopurjehduksen lisäksi myös matkapurjehduksesta tyyliin Naantali-Vaasa, Vaasa-Ruotsin korkearannikko. Sisätilat tunnelmalliset ja riittävät 2 aikuiselle tai pienelle perheelle. Näppärä liukupentry tuo tilaa silloin kun ei tarvi kokata. Sähkökäynnisteinen Yamaha 8 hv perämoottori tarpeeksi tehokas ja kaukosäädöllä helppokäyttöinen, huollon helpoudesta puhumattakaan.

• jep joo

Ei ole tarvetta reivata edes 14ms kelissä.
      Just....

• Anonyymi

Se 14 on tietysti solmuja!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se 14 on tietysti solmuja!

Eikäkö se tarkoitti että puomi kantaa isopurjeen hyvin laskostettuna niin ei tarvitse reivata.

• Plokiploo

Opettelimme perheeni kanssa purjehtimaan 245:lla, enkä parempaa ensivenettä mukavuuksilla (wc, lämppäri, sisäkone) keksisi. Sopivan simppeli purjehtia ja näppärä harjoitella rantautumista. Pitää arvonsa, eli saimme saman takaisin kun vene muutaman kesän jälkeen myytiin. Nälkä kasvoi syödessä ja vene on meidän kesämökki, siksi vaihdoimme isompaan saman ikäluokan skandiin. Avancesta jäi lämpimät muistot.

• Amme

Monella ihmisellä vene vielä liikkuu, 4 aikuisen olisi tarkoitus lähteä reissuun avance 24 ? KIITOS kommenteista etukäteen

• 12+5
        Amme kirjoitti:

Monella ihmisellä vene vielä liikkuu, 4 aikuisen olisi tarkoitus lähteä reissuun avance 24 ? KIITOS kommenteista etukäteen

Tutut kiertämässä juuri saaristossa 4 aikuisen voimin, hyvin näyttää Avance liikkuvan.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      59
      1718
    2. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      132
      1388
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      70
      1241
    4. La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta

La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt
      Tv-sarjat
      10
      836
    5. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      64
      811
    6. Paljonko meidän ikäero on?

Ois kiva tietää.
      Ikävä
      69
      691
    7. Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa

Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko
      Ikävä
      39
      531
    8. Mies onko sinulla

Kaikki hyvin? 🌞 -nainen
      Ikävä
      36
      477
    9. Nainen onko kaikki

Onko sinulla nainen kaikki hyvin? mies
      Ikävä
      45