lidilin

köynnösruusut

ostin lidlistä köynnösruusun. Asun alueella VI, miten menettelen, saanko pidettyä ruukussa elossa kesän ja vielä kukkimaankin?

14

10357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Moi!

      minä ostin myös sieltä niitä ruusun taimia. Valitsemissani ruusuissa oli V-VI menestys vyöhykkeet!Itse asun vyöhykkeellä V.
      Nyt mietinkin sitä että miten saan säilöttyä ne sinne asti kunnes hallan vaara on ohi ja ne voi istuttaa?!?

      • eevamarita

        Täysi tumpelo ruusun kasvattajana kysyy, voiko Lidlistä ostetun Queen of England jaloruusun istuttaa ruukkuun?


      • ruusutt
        eevamarita kirjoitti:

        Täysi tumpelo ruusun kasvattajana kysyy, voiko Lidlistä ostetun Queen of England jaloruusun istuttaa ruukkuun?

        minä istutin, tuloksen näkee sitten myöhemmin. En vienyt ulos vielä, pitäsköhän?


      • eevamarita
        ruusutt kirjoitti:

        minä istutin, tuloksen näkee sitten myöhemmin. En vienyt ulos vielä, pitäsköhän?

        Minäkin istutin ruusut ruukkuun. Kiitos vaan vinkistä. Meillä on vielä niin kylmää, että en uskalla jättää ruukkuja vielä ulos. Tällä hetkellä on lämmintä 9.2 astetta.

        Huomenna taidan käydä Lidlissä ja ostaa lisää ruusuja. :)


      • Ruusujen ysti
        eevamarita kirjoitti:

        Minäkin istutin ruusut ruukkuun. Kiitos vaan vinkistä. Meillä on vielä niin kylmää, että en uskalla jättää ruukkuja vielä ulos. Tällä hetkellä on lämmintä 9.2 astetta.

        Huomenna taidan käydä Lidlissä ja ostaa lisää ruusuja. :)

        Voi luoja onko Lidlissä taas ruusun taimia myynnissä???
        Ostin sieltä viime keväänä näihin aikoihin 3 ruusuntainta näyttivät hyvältä jos pari niistä oli sellaista iso kukkaista ja yksi sellainen missä tulee monta pienempää kukkaa.. Nimiä en muista. Istutin ekan kerran elämässäni ruusuja. No kaikki meni vissiin ihan hyvin kun huomasin ensimmäiset nuput siinä mikä tekee monia pieniä kukkia ja kukki koko kesän ja syksyn nämä kaksi isompi kukkaista tekivät myös ilokseni kukkaset yhden kauniin kumpikin.
        Ja lähden nyt sit katsomaan meidän Lidlistä onko siellä taas niitä ihania ruusuja.
        Ne olivat viimevuonna alle 2e per taimi.


      • ruusujarakastava
        Ruusujen ysti kirjoitti:

        Voi luoja onko Lidlissä taas ruusun taimia myynnissä???
        Ostin sieltä viime keväänä näihin aikoihin 3 ruusuntainta näyttivät hyvältä jos pari niistä oli sellaista iso kukkaista ja yksi sellainen missä tulee monta pienempää kukkaa.. Nimiä en muista. Istutin ekan kerran elämässäni ruusuja. No kaikki meni vissiin ihan hyvin kun huomasin ensimmäiset nuput siinä mikä tekee monia pieniä kukkia ja kukki koko kesän ja syksyn nämä kaksi isompi kukkaista tekivät myös ilokseni kukkaset yhden kauniin kumpikin.
        Ja lähden nyt sit katsomaan meidän Lidlistä onko siellä taas niitä ihania ruusuja.
        Ne olivat viimevuonna alle 2e per taimi.

        Kyllä siellä lidissä niitä ruusuja vielä on. Tota mietein myös että laittaisiko ruukuun niitä ja :) Tässä olen yrittänyt ottaa myös sitä selvää että onkos näpä jotain pensaskukkia vai ihan leikko ruusuja. Onkos kellään mitään tietoa että onko ihan maljakko ruusuja myös nämä lidin ruusut??? Pitäiskö ihan piruutta käydä vielä hakee lisää :) ostettu on jo 4 :) Ruusut on niin ihanii :)


      • eevamarita
        ruusujarakastava kirjoitti:

        Kyllä siellä lidissä niitä ruusuja vielä on. Tota mietein myös että laittaisiko ruukuun niitä ja :) Tässä olen yrittänyt ottaa myös sitä selvää että onkos näpä jotain pensaskukkia vai ihan leikko ruusuja. Onkos kellään mitään tietoa että onko ihan maljakko ruusuja myös nämä lidin ruusut??? Pitäiskö ihan piruutta käydä vielä hakee lisää :) ostettu on jo 4 :) Ruusut on niin ihanii :)

        Minä en kyllä ole varma, mitä ruusuja ne ovat. Aika tumpelo olen näissä ruusuasioissa, vaikka ruusuja rakastankin. Kävin kuitenkin katsomassa omia Lidlin ruusujani ja ainakin niissä on useampia oksia, 3-5 oksaa. Tietäisiköhän joku muu tarkemmin?


      • olivat
        ruusujarakastava kirjoitti:

        Kyllä siellä lidissä niitä ruusuja vielä on. Tota mietein myös että laittaisiko ruukuun niitä ja :) Tässä olen yrittänyt ottaa myös sitä selvää että onkos näpä jotain pensaskukkia vai ihan leikko ruusuja. Onkos kellään mitään tietoa että onko ihan maljakko ruusuja myös nämä lidin ruusut??? Pitäiskö ihan piruutta käydä vielä hakee lisää :) ostettu on jo 4 :) Ruusut on niin ihanii :)

        Mitä minä ostin oli jaloruusuja ja köynnösruusuja.Jaloruusut istutetaan vaikká heti maahan ja ne kukkii koko kesän,sitten kun alkavat.
        Mitähän tuolla leikkoruusulla tarkoitat,ei niitä leikkoruusuja erikseen myydä,saahan noistakin maljakkoon kun leikkaa ;)


      • minullakin
        ruusujarakastava kirjoitti:

        Kyllä siellä lidissä niitä ruusuja vielä on. Tota mietein myös että laittaisiko ruukuun niitä ja :) Tässä olen yrittänyt ottaa myös sitä selvää että onkos näpä jotain pensaskukkia vai ihan leikko ruusuja. Onkos kellään mitään tietoa että onko ihan maljakko ruusuja myös nämä lidin ruusut??? Pitäiskö ihan piruutta käydä vielä hakee lisää :) ostettu on jo 4 :) Ruusut on niin ihanii :)

        Minäkin ostin Lidlistä niitä ruusuja joissa lukee "penkkiruusu", tarkoittaakohan se ryhmäruusua? Toisissa ruusuissa luki "jaloruusu".
        Oletteko jo istuttaneet ulos penkkiin, vai onko vielä liian aikaista, niissä on jo reiluja alkuja
        oksissa. Te jotka olette istuttaneet ruukkuihin, niin onko tarkoitus pitää koko kesä ruukuissa, vai siirtää myöhemmin penkkiin, ja onnistuuko siirto ruusun kärsimättä.


      • eevamarita
        minullakin kirjoitti:

        Minäkin ostin Lidlistä niitä ruusuja joissa lukee "penkkiruusu", tarkoittaakohan se ryhmäruusua? Toisissa ruusuissa luki "jaloruusu".
        Oletteko jo istuttaneet ulos penkkiin, vai onko vielä liian aikaista, niissä on jo reiluja alkuja
        oksissa. Te jotka olette istuttaneet ruukkuihin, niin onko tarkoitus pitää koko kesä ruukuissa, vai siirtää myöhemmin penkkiin, ja onnistuuko siirto ruusun kärsimättä.

        Mielenkiintoista kuulla, mitä muut tekevät ruukkuihin istutetuille ruusuille. Minä aion pitää ne koko kesän ruukuissa. Saa nähdä, miten kasvavat. Nyt tilanne on se, että köynnösruusut ovat lähteneet elinvoimaisesti kasvuun, mutta muut ovat vähän niin ja näin.


      • ellit
        eevamarita kirjoitti:

        Mielenkiintoista kuulla, mitä muut tekevät ruukkuihin istutetuille ruusuille. Minä aion pitää ne koko kesän ruukuissa. Saa nähdä, miten kasvavat. Nyt tilanne on se, että köynnösruusut ovat lähteneet elinvoimaisesti kasvuun, mutta muut ovat vähän niin ja näin.

        Kyllä ruusut voi istuttaa,jos vain lapio menee maahan ;)
        Jos laittaa ruukkuun,pitää ruukut viedä kellariin talveksi tai istuttaa ruusut maahan,ruukussa tuskin selviää ulkona talvea.


    • gardener

      Luin kaikki tämän ketjun viestit ja ajattelin vastata. Itsekin kokeilen tänä kesänä Lidlin jaloruusua-ryhmäruusua-penkkiruusua. Ystäväni oli viime vuonna ostanut 3 ja oli kahteen ollut tyytyväinen.
      Itselläni oli viime vuonna taimimyymälästä ostettu jaloruusuntaimi, Romanze, mikä ruukkuistutuksessa kukki lokakuussa vielä 12 kukkaa kaikkien muiden lisäksi. Laadulla on nimensä=) Toin ruusun kellariin talvehtimaan, vaikka sen talvenkestävyys on Europeanan luokkaa.

      Ulos ei kannata viedä niin kauan kun on pakkasen- ja hallanvaara, nuo ruusuthan on paljasjuurisia, joten ovat erittäin arkoja paleltumaan. Jos istuttaa maahan, suosittelen edelleen odottamaan 10.6. asti, jolloin hallanvaara on todennäköisimmin ohi. Ruukkuistutuksen voi toki tehdä ja totuttaa kasvi kylmään esim. pitämällä päivät ulkona ja tuomalla yöksi sisälle, kuten kesäkukkien kanssa on tehtävä, koska yöt on vielä kylmiä. Pikkuhiljaa voi kokeilla niiden kestävyyttä pitää yötkin ulkona, jotta saavat sen kylmäkäsittelyn ennen maahan siirtämistä, mutta ei nolla-asteilla kuitenkaan, mieluiten muutaman aste plussanpuolella.

      Ryhmäruusu on talvenarka. Lidlin ruusuista harva on nimeltään mitenkään tuttu, jotta tietäisi niiden talvenkestävyydestä yhtään mitään. Suosittelisin talvehtimista viileässä kellarissa, jos haluaa monivuotisen ruusun. Laadukkaammatkin lajikkeet ovat talvenarkoja ja ilman kunnon suojausta ei tule pärjäämään edes II-IV vyöhykkeillä.
      Joillakin lajikkeilla talvenkestävyys on parempi, mutta kaikki ryhmäruusut tarvitsevat kunnon talvisuojauksen tai kellaritalven.

      Nämä Lidlinkin penkki/ryhmäruusut ovat ns. LEIKKORUUSUJA. Leikkoruusut leikataan ruusutarhoilla jaloruusuista/ryhmäruusuista. Ei leikkoruusut itsestään leikkoina kasva, vink vink=) Jaloruusut/ryhmäruusut kasvattavat pitkän verson minkä päähän tulee kukka, joten siitä voi leikata ruusun maljakkoon jos haluaa.

      Tiedän monia, jotka istuttavat ryhmäruusun maahan ja nostavat talveksi kellariin talvehtimaan. Samoin moni laittaa ryhmäruusun myös ruukkuun, mistä se on helppo siirtää kellariin talvehtimaan. Ruukkuistutus on ihan toimiva, kunhan ruukku on tarpeeksi iso, ämpärin kokoinen, sillä juuristo kasvaa yllättävän isoksi kesän aikana.

      Penkkiruusua/jaloruusua ei voi siirtää kesken kaiken, sen tulee antaa kasvaa siinä mihin sen on laittanut. Penkki tässä tarkoittaa, että ruusu istutetaan kohopenkkiin. Multaa laitetaan tarpeeksi paljon ruusun niskan päälle, jalonnuskohta, mikä on arin paleltumaan ja vie ruusun mennessään, jos on viedäkseen. Vaikka ruusun laittaisi rei'itettyyn ämpäriin kasvamaan, pitää sen olla kohopenkissä.

      Ruusu saa kukintavoimaa, kun kukkinut kukan verso leikataan heti pois. Tämä antaa ruusulle virtaa kasvattaa uutta versoa ja lisää kukintaa. Kannattaa myös antaa lannoitetta, siitä ruusut pitävät.
      Nyt kun ilmat ovat olleet mitä sattuu, pakkasta koko maassa, yöt kylmiä jne. Suosittelisin odottamaan. Eihän vielä voi edes kesäkukkasipuleita ja Dahlia-juurakkoja laittaa maahan, saatikka kylvää kesäkukkia ilman paleltumisen vaaraa. Eri asia on tulppaanit ja narcissot, jotka kestävät kylmää ja ovat siksi tämän ajan ulkokukkijoita. Suosittelen malttia ja kylmäkäsittelyn opettamista Lidlin ruusulle pikkuhiljaa.
      Ne vuöhykkeet mitä ilmoitetaan ulkomailta tuotuihin taimiin ei vastaa meidän olosuhteita. Tsemppiä kaikille ruusuja kokeileville! Hyvästä hoitajasta ruusu tunnetaan=)
      Lajikkeen heikkoudelle ei sitten voi mitään, mutta eihän 3 euron ruusulta voi paljon vaatiakaan, rehellisesti sanoen, silti monet ovat näiden kanssa onnistuneet. Joten malttia ja hyvää hoitoa:)
      Anteeksi kun meni pitkäksi tämä vastaus...

      • heidi75_

        Tuosta istutuksesta vielä, itsellä kyllä 'juurakot' on kesän hyvin eläneet ja kukkineet. Olen vienyt ruukuissa ne talvehtimaan kellariin.

        Mitä teen väärin kun yleensä kellarista nostamani ruusut ovat pienen kasvun jälkeen nuukahtaneet? Kuinka paljon/vähän kastelua saa antaa aikaisten keväällä?

        Mitä muuta olisi hyvä tietää (lannoitteet jne.).

        Kiitokset jo etukäteen, toivotaan että tänä vuonna muutama noista kellarista nostetuista selviää.


      • Anneli63
        heidi75_ kirjoitti:

        Tuosta istutuksesta vielä, itsellä kyllä 'juurakot' on kesän hyvin eläneet ja kukkineet. Olen vienyt ruukuissa ne talvehtimaan kellariin.

        Mitä teen väärin kun yleensä kellarista nostamani ruusut ovat pienen kasvun jälkeen nuukahtaneet? Kuinka paljon/vähän kastelua saa antaa aikaisten keväällä?

        Mitä muuta olisi hyvä tietää (lannoitteet jne.).

        Kiitokset jo etukäteen, toivotaan että tänä vuonna muutama noista kellarista nostetuista selviää.

        Jaloruusut/ryhmäruusut alasleikataan keväällä, kun ne tuodaan ulos. Kannattaa katsoa ruusukirjoista, miten ruusut leikataan, sitä on vähän hankala selittää tässä.
        Ja toki ruusut tarvitsevat ravinteita. Ruusuille on olemassa omaa lannoitetta. Myös multa mihin ruusu istutetaan pitää olla lannoitettua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe