Olen katsellut mitä kompressoreita löytyy tuon tehoisina (eli 3hp). Tämä http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1907 on mun budjetin yläreunassa (hihnavetoinen 2,2kW ja 10bar 329e). Halvempi http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1916 olisi suoravetoisena 225e ja 8bar. Bauhaussissa on myös vastaavan tasoiselta näyttävä Hercules 199e (2,2kW, suoraveto, V-lohko).
Kompuran tarve on satunnaista ja luulisin halvempien kestävän, mutta onko hihnavetoinen tuon 100e kovemman hinnan arvoinen -- kestää paremmin jatkuvaa käyttöä? Nykyinen kompura on 1,5kW ja käynnistyy 5,5bar (ehkä sen painekatkaisijan voi säätää??) mutta ilman tuotto 8bar kohdalla heikko (kytkimen säätö ylöspäin ei tuo tehoa).
Kompressori 2,2kW
5
6408
Vastaukset
- Normimoottori
löytyy varaosaksi helposti,lohkokin.Suoravetoisia ei kannata korjata,osien saanti hankalaa.
- Juffe
Nyt nettiä selatessa on jäänyt sellainen mielikuva, että hihnavetoisissa olisi parempi hyötysuhde (eli korkeampi tuotto paineella) kuin vastaavissa suoravetoisissa. Tiedä sitten miten on, mutta kaippa se hivenen parempi laatu (jos on) näkyy.
Tuossa kompurassa näkyi olevan kaksinapainen moottori ja se n. 3000rpm (nelinapainen olisi 1500rpm). Jos kärähtää moottori, niin tietää mitä etsiä tilalle tai voiko nykyisen jopa kytkeä 400V jännitteelle?? (ei ole nyt aikomus tehdä sitä, kun 230V on paremmin saatavilla) - Mate
Juffe kirjoitti:
Nyt nettiä selatessa on jäänyt sellainen mielikuva, että hihnavetoisissa olisi parempi hyötysuhde (eli korkeampi tuotto paineella) kuin vastaavissa suoravetoisissa. Tiedä sitten miten on, mutta kaippa se hivenen parempi laatu (jos on) näkyy.
Tuossa kompurassa näkyi olevan kaksinapainen moottori ja se n. 3000rpm (nelinapainen olisi 1500rpm). Jos kärähtää moottori, niin tietää mitä etsiä tilalle tai voiko nykyisen jopa kytkeä 400V jännitteelle?? (ei ole nyt aikomus tehdä sitä, kun 230V on paremmin saatavilla)Eipä tuo vetotapa juuri vaikuta tuottoon. Toki hihnavetoisessa systeemissä moottorilla on kevyempi työ mutta alentavan välityssuhteen vuoksi se tarvitsee enemmän kierroksia. Suoravetoisella on hieman raskaampi työ kun painetta on paljon mutta ei ne kierrokset niin paljoa tipu että se merkittävästi vaikuttaisi.
Tässä oma järkeilyni siitä miksi tuotto paineella on heikompi kuin paineettomana:
Mäntämoottorissa kaksi merkittävää tekijää ovat iskutilavuus ja puritustilavuus jotka yhdessä muodostavat puristussuhteen.
Iskutilavuus on männän iskunpituuden ja männän poikkipinta-alan tulo. Puristustilavuus on se tilavuus joka jää männän yläpuolelle kun mäntä on yläkuolokohdassa. Tätä voidaan verrata polttomoottorin palotilaan.
Otetaan noihin täysin kuvitteelliset luvut joilla on helppo laskea. Iskutilavuus olisi vaikka 1 litra ja puristustilavuus 0,1 litraa. Yhteensä siis 1,1 litraa.
Kun Sylinteriin imaistaan ilmaa niin sitä on siellä teoriassa 1,1 litraa.
Kun säiliön paine on 1 bar ja mäntä työntää ilmaa säiliöön, jää tuohon "palotilaan" se 0,1 litraa ja säiliöön meni 1 litraa.
Kun paine on 8 bar niin edelleen sylinterissä on imuvaiheen jälkeen 1,1 litraa ilmaa. Nyt kun ilma työnnetään säiliöön niin se menee venttiilin läpi vasta kun paine on suurempi kuin säiliössä. Sylinteriin jää siis väkisin 8 barin paine ja tästä voidaan laskea kuinka paljon ilmaa jää "palotilaan". 0,1 * 8 = 0,8 litraa ilmaa joka ei voi mennä säiliöön. Kun ilmaa sylinterissä oli vain tuo 1,1 litraa ja 0,8 jäi "käyttämättä" niin yhdellä työtahdilla saatiinkin säiliöön vain 0,3 litraa ilmaa kun yhden barin paineella sitä saatiin 1 litra.
Nopeasti pähkäilemällä tästä saadaan väsättyä matemaattinen kaava.
i = iskutilavuus
p = puristustilavuus
bar = säiliön paine
rpm = kampiakselin kierrosnopeus
tuotto = ilmantuotto litraa minuutissa
tuotto = ((i p) - (p * bar)) * rpm - olis?
Mate kirjoitti:
Eipä tuo vetotapa juuri vaikuta tuottoon. Toki hihnavetoisessa systeemissä moottorilla on kevyempi työ mutta alentavan välityssuhteen vuoksi se tarvitsee enemmän kierroksia. Suoravetoisella on hieman raskaampi työ kun painetta on paljon mutta ei ne kierrokset niin paljoa tipu että se merkittävästi vaikuttaisi.
Tässä oma järkeilyni siitä miksi tuotto paineella on heikompi kuin paineettomana:
Mäntämoottorissa kaksi merkittävää tekijää ovat iskutilavuus ja puritustilavuus jotka yhdessä muodostavat puristussuhteen.
Iskutilavuus on männän iskunpituuden ja männän poikkipinta-alan tulo. Puristustilavuus on se tilavuus joka jää männän yläpuolelle kun mäntä on yläkuolokohdassa. Tätä voidaan verrata polttomoottorin palotilaan.
Otetaan noihin täysin kuvitteelliset luvut joilla on helppo laskea. Iskutilavuus olisi vaikka 1 litra ja puristustilavuus 0,1 litraa. Yhteensä siis 1,1 litraa.
Kun Sylinteriin imaistaan ilmaa niin sitä on siellä teoriassa 1,1 litraa.
Kun säiliön paine on 1 bar ja mäntä työntää ilmaa säiliöön, jää tuohon "palotilaan" se 0,1 litraa ja säiliöön meni 1 litraa.
Kun paine on 8 bar niin edelleen sylinterissä on imuvaiheen jälkeen 1,1 litraa ilmaa. Nyt kun ilma työnnetään säiliöön niin se menee venttiilin läpi vasta kun paine on suurempi kuin säiliössä. Sylinteriin jää siis väkisin 8 barin paine ja tästä voidaan laskea kuinka paljon ilmaa jää "palotilaan". 0,1 * 8 = 0,8 litraa ilmaa joka ei voi mennä säiliöön. Kun ilmaa sylinterissä oli vain tuo 1,1 litraa ja 0,8 jäi "käyttämättä" niin yhdellä työtahdilla saatiinkin säiliöön vain 0,3 litraa ilmaa kun yhden barin paineella sitä saatiin 1 litra.
Nopeasti pähkäilemällä tästä saadaan väsättyä matemaattinen kaava.
i = iskutilavuus
p = puristustilavuus
bar = säiliön paine
rpm = kampiakselin kierrosnopeus
tuotto = ilmantuotto litraa minuutissa
tuotto = ((i p) - (p * bar)) * rpmKumpi siis parempi tällä kaavalla, suoravetonen vai hihna?
- tuollainen
suoravetoinen ollut, huonona puolena on ihan surkea tuulettimen muovikotelo joka hajoaa aivan varmasti ennemmin kuin myöhemmin.
Kahden rikotun kuoren ja yhden kärvähtäneen moottorin jälkeen vaihdoin tuollaiseen hihnavetoiseen ja on ollut tosi hyvä!
Ei pidä ymmärtää väärin, molemmat jos pidetään paikallaan sisätiloissa eikä kolhita, ovat hintansa arvoisia. Mutta meillä käytetään töissä (ihan tosi!) ja siirrellään paikasta toiseen, niin tuo hihna vetoinen on osottautunut laadukkaammaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463969Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363472Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162883Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342719En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102124IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121216Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006