10-vuotiaalla leikatulla poikakissallani on ollut jo muutaman vuoden aikana useasti ummetusta. Hengenlähtö on ollut monesti lähellä. Olemme noudattaneet eläinlääkäreiden ohjeita ja muuttaneet sen ruokaa ja harjanneet useammin ja antaneet sille ruokaöljyä suun kautta muutaman kerran viikossa. Suolihuuhteluita sille joudutaan tekemään usein. Sen vatsa on ollut hyvänäkin jo melkein koko talven, mutta taas on maha kovalla. Eräs eläinlääkäri määräsi sille jotain ummetuslääkkeitä, mutta ne eivät auttaneet ja kaiken lisäksi ne saattavat aiheuttaa kasvaimia. Niitten käyttö lopetettiin. Toinen eläinlääkäri sanoi, että helppo tämä on hoitaa ja että ei tätä lopeteta, hyvä kissa. Onko kellään ollut samanlaista? Ja miten selvisitte?
KISSAN PAHA UMMETUS.
14
3841
Vastaukset
- no melkein
röngtenissä, ettei vaan ole kasvainta. Kissallani oli vatsaoireita, kunnes röngtenissä löydettiin kasvain, joka oli suolen ympärillä.... vai onko tämä vaihtoehto jo suljettu pois?
- VIIRU
Viime kesänä kisu oli niin huonossa kunnossa, että otettiin röntgenit ja siellä oli vaan sitä kivikovaa ulostetta. Sen vatsa on melko usein kovana. Mutta kuitenki se uloste tulee muutaman päivän päästä kun on hoidettu jne. Eli ei ole kasvainta. Meillä on viime vuoden aikana mennyt muutama 1000 markkaa kissan hoitoihin. Olisi ne varmaan huomanneet jotain. Kovan ulosteen tuntee kun koettelee kyljistä ja kun ummetus menee kovin pahaksi niin kissamme ei syö paljon mitään ja saattaa oksentaa. On se nyt ollut talven parempana. Sillä on kai sellainen vatsa että se kovettuu se uloste siellä. Hyvin sitä kyllä on hoidettu. Mutta ovatko muut kokeneet samanlaista?
- ...
Parafiiniöljy on ruokaöljyä tehokkaampaa ummetustapauksissa, eli kokeilkaapas sitä. Apteekista saa, ei maksa paljon, ja esim. parin päivän ajan 5 ml aamuin illoin.
Tosiaan, kuten tuo toinen kirjoittajakin sanoi, jos ummetusta on jatkuvasti niin kannattaisi tutkituttaa vähän paremmin. Jos mahdollista, niin Helsingissä kissaklinikka Felina olisi varmaan ihanteellisin vaihtoehto...- VIIRU
Joo.. on se tutkitettu jo moneen kertaan ja lääkäriä on vaihdettu muutaman kerran. Parafiiniöljyä on käytetty ja on se auttanut vähän. Mutta kun ummetus meinaa olla jatkuvaa. Jos hoito vähänkin lipsuu niin se on taas vatsa kovana... :(
- mamma40
VIIRU kirjoitti:
Joo.. on se tutkitettu jo moneen kertaan ja lääkäriä on vaihdettu muutaman kerran. Parafiiniöljyä on käytetty ja on se auttanut vähän. Mutta kun ummetus meinaa olla jatkuvaa. Jos hoito vähänkin lipsuu niin se on taas vatsa kovana... :(
tarkemmin ruokavaliosta, mitä kissasi syö? hyvin usein ruokavalio on se ummetuksen suurin syy (löysyyden myöskin). Liikkumisen lisääminen voisi olla yksi keino saada suoli toimimaan paremmin. Maitotuotteiden lisääminen myös ruokavalioon saattaisi auttaa.
Parafiiniöljy on hyvä pika-apu mutta sitä ei saa antaa liian usein=>öljyää suoliston niin tehokkaasti, ettei ravinteet imeydy suolen seinämien läpi kuten normaalisti kuuluu. Ruokaöljyn lisääminen ruoan sekaan voisi tässä tapauksessa olla jatkuvana parempi vaihtoehto tai öljyssä olevan tonnikalan antaminen silloin tällöin.
Saako kissasi raakaa lihaa, sydäntä tai merikalaa vai syökö vain teollisia ruokia (kuivamuonaa)? - VIIRU
mamma40 kirjoitti:
tarkemmin ruokavaliosta, mitä kissasi syö? hyvin usein ruokavalio on se ummetuksen suurin syy (löysyyden myöskin). Liikkumisen lisääminen voisi olla yksi keino saada suoli toimimaan paremmin. Maitotuotteiden lisääminen myös ruokavalioon saattaisi auttaa.
Parafiiniöljy on hyvä pika-apu mutta sitä ei saa antaa liian usein=>öljyää suoliston niin tehokkaasti, ettei ravinteet imeydy suolen seinämien läpi kuten normaalisti kuuluu. Ruokaöljyn lisääminen ruoan sekaan voisi tässä tapauksessa olla jatkuvana parempi vaihtoehto tai öljyssä olevan tonnikalan antaminen silloin tällöin.
Saako kissasi raakaa lihaa, sydäntä tai merikalaa vai syökö vain teollisia ruokia (kuivamuonaa)?Lääkärin määräyksestä kuivamuonaa ei anneta kovin usein ja jos annetaan niin siihen lisätään vettä. Kissa saa raakaa jauhelihaa,kanaa ja joskus kaupasta ostettua säilykelihaa. Sillä on aina kupissa raikasta vettä ja silloin kun sille annetaan ruokaa se saa maitoa tai kermaa kuppiinsa. Se syö myös silputtua nakkia tai makkaraa. Muikkuja ostetaaan silloin tällöin ja kesäisin mökiltä ongittuja kaloja:ahvenia ja särkiä. Kalapuikot ja savustetut muikut kelpaavat myös. Parafiiniöljyä annetaan kaksi kertaa viikossa. Jos sitä ei anna niin kohta on taas vatsa kovana. Kissalla ei ole ikinä ollut vatsa löysällä. Ei sitä kovin paljoa anneta kerralla. Pitää kokeilla tuota ruuan sekaan laittoa ja tuota tonnikalaa öljyssä. Kiitos mamma40 :)
- mamma40
VIIRU kirjoitti:
Lääkärin määräyksestä kuivamuonaa ei anneta kovin usein ja jos annetaan niin siihen lisätään vettä. Kissa saa raakaa jauhelihaa,kanaa ja joskus kaupasta ostettua säilykelihaa. Sillä on aina kupissa raikasta vettä ja silloin kun sille annetaan ruokaa se saa maitoa tai kermaa kuppiinsa. Se syö myös silputtua nakkia tai makkaraa. Muikkuja ostetaaan silloin tällöin ja kesäisin mökiltä ongittuja kaloja:ahvenia ja särkiä. Kalapuikot ja savustetut muikut kelpaavat myös. Parafiiniöljyä annetaan kaksi kertaa viikossa. Jos sitä ei anna niin kohta on taas vatsa kovana. Kissalla ei ole ikinä ollut vatsa löysällä. Ei sitä kovin paljoa anneta kerralla. Pitää kokeilla tuota ruuan sekaan laittoa ja tuota tonnikalaa öljyssä. Kiitos mamma40 :)
Mutta sen verran kritisoin tuota lääkärin "määräystä" kuivaruoan suhteen. Ei ummetus johdu kuivaruoasta varsinkaan jos se on laadukasta.
Meillä on kuivamuona esillä jatkuvasti, eikä ummetuksesta tai löysyydestä ole tietoakaan:D Käytössä on useita eri merkkejä yhtäaikaa mm. Hill´s, Nutro, James Wellbeloved, Acana, Royal Canin jne. kaikki nämä saatavilla vain eläinkaupoista tai jälleenmyyjiltä.
Klinikoilta saatavat Hill´s purkkiruoat esim. a/d (todella tuhtia ruokaa) ja herkän vatsan i/d voisivat olla kokeilemisen arvoisia ruokia.
Tuo järvikalan syöttäminen on matoriski, jos ne annetaan kypsentämättä. Merikalassa matovaaraa ei ole koska suolaisen veden kaloissa ei madot viihdy. Siis madotus kuntoon, sekin voi aiheuttaa ummetusta vaikka yleensä aiheuttaakin enemmän ripulointia tai löysyyttä.
Suolainen makkara ja nakit eivät sovi kissalle ja sekin voi olla ummetuksen syynä, savustettu kala samoin ei ole kissalle hyväksi (karsinogeeneja). Makupaloina tietysti silloin tällöin voi nakista palan antaa muttei varsinaisena ruokana. Kuivamuonassa on kuituja ja se voisi olla hyväksi ummetuksesta kärsivälle kissalle, mutta käytä vain laadukkaita ruokia. - VIIRU
mamma40 kirjoitti:
Mutta sen verran kritisoin tuota lääkärin "määräystä" kuivaruoan suhteen. Ei ummetus johdu kuivaruoasta varsinkaan jos se on laadukasta.
Meillä on kuivamuona esillä jatkuvasti, eikä ummetuksesta tai löysyydestä ole tietoakaan:D Käytössä on useita eri merkkejä yhtäaikaa mm. Hill´s, Nutro, James Wellbeloved, Acana, Royal Canin jne. kaikki nämä saatavilla vain eläinkaupoista tai jälleenmyyjiltä.
Klinikoilta saatavat Hill´s purkkiruoat esim. a/d (todella tuhtia ruokaa) ja herkän vatsan i/d voisivat olla kokeilemisen arvoisia ruokia.
Tuo järvikalan syöttäminen on matoriski, jos ne annetaan kypsentämättä. Merikalassa matovaaraa ei ole koska suolaisen veden kaloissa ei madot viihdy. Siis madotus kuntoon, sekin voi aiheuttaa ummetusta vaikka yleensä aiheuttaakin enemmän ripulointia tai löysyyttä.
Suolainen makkara ja nakit eivät sovi kissalle ja sekin voi olla ummetuksen syynä, savustettu kala samoin ei ole kissalle hyväksi (karsinogeeneja). Makupaloina tietysti silloin tällöin voi nakista palan antaa muttei varsinaisena ruokana. Kuivamuonassa on kuituja ja se voisi olla hyväksi ummetuksesta kärsivälle kissalle, mutta käytä vain laadukkaita ruokia.No kyllä se lääkäri ainakin sanoi, että ummetus saattaa johtua kuivaruosta ja neuvoi laittamaan sekaan vettä.. Eikä kaikilla kissoilla tule niin helposti ummetusta kuin meidän kisulle.. Järvikalat kypsennetään ja jos ei kypsennetä niin kisulla on matokuuri ohjeen mukaan.. ja sekin on annettu ihan vasta.. Ja makupaloina annetaan nakit ja makkaran palat samoin savustetut muikut ja vain silloin kun ihmisetkin syövät.. en tarkoittanut että kissa saa niitä viikottain ihan ruokana, vaan välillä. Onko vielä jotain kritisoitavaa...? Kun tuntuu vähän siltä, että luulet kissaa hoidettavan huonosti :(
- mamma40
VIIRU kirjoitti:
No kyllä se lääkäri ainakin sanoi, että ummetus saattaa johtua kuivaruosta ja neuvoi laittamaan sekaan vettä.. Eikä kaikilla kissoilla tule niin helposti ummetusta kuin meidän kisulle.. Järvikalat kypsennetään ja jos ei kypsennetä niin kisulla on matokuuri ohjeen mukaan.. ja sekin on annettu ihan vasta.. Ja makupaloina annetaan nakit ja makkaran palat samoin savustetut muikut ja vain silloin kun ihmisetkin syövät.. en tarkoittanut että kissa saa niitä viikottain ihan ruokana, vaan välillä. Onko vielä jotain kritisoitavaa...? Kun tuntuu vähän siltä, että luulet kissaa hoidettavan huonosti :(
jos käsitit viestini kritiikiksi, sitä se ei ollut, enhän minä voi tietää millainen käytäntö sinulla kissasi ruokinnassa on ja siksi yleensä aina kirjoitan vastineeni niin, että monet lukijat saisivat oikean ohjeen vastaavia tilanteita varten. Anteeksi, että neuvoin.
Onko tuo kuivamuonien syöttäminen kostutettuna auttanut? Oletin kirjoituksestasi, ettei siitä ole ollut apua vaan ummetus jatkuu edelleen, joten päättelynä voisi todeta ettei toimi. Tiedän lähes 40 vuoden kokemuksen omaavana, että kaikille ei tule ummetusta, mutta kun sitä tulee on syy jossain ja yleensä se syy on ruokinnassa.
Edelleenkin; jos kirjoittaja ei mainitse mitään madotuksista, järvikalan antamisesta kypsänä tms. ei lukija voi tietää miten asia on. Ja kun täälläkin on kaikenlaista tallaajaa, niin lukemassa kuin kirjoittamassa........niin mielestäni on helpompaa kirjoittaa "yleisohje" kuin joka viestin jälkeen kysellä "onko teillä näin, tehdääkö teillä noin, annetaanko teillä sitä tai tätä? - eikö niin;)
Voit olla varma, että minä kirjoitan suoraan jos epäilen enkä vihjaile, joten ei pidä olettaa minun tarkoittavan jotain muuta kuin mitä olen kirjoittanut:D Minähän voisin nyt tulkita viestistäsi, sinulla olevan huono omatunto, jos haluaisin käsittää tahallani väärin;) - VIIRU
mamma40 kirjoitti:
jos käsitit viestini kritiikiksi, sitä se ei ollut, enhän minä voi tietää millainen käytäntö sinulla kissasi ruokinnassa on ja siksi yleensä aina kirjoitan vastineeni niin, että monet lukijat saisivat oikean ohjeen vastaavia tilanteita varten. Anteeksi, että neuvoin.
Onko tuo kuivamuonien syöttäminen kostutettuna auttanut? Oletin kirjoituksestasi, ettei siitä ole ollut apua vaan ummetus jatkuu edelleen, joten päättelynä voisi todeta ettei toimi. Tiedän lähes 40 vuoden kokemuksen omaavana, että kaikille ei tule ummetusta, mutta kun sitä tulee on syy jossain ja yleensä se syy on ruokinnassa.
Edelleenkin; jos kirjoittaja ei mainitse mitään madotuksista, järvikalan antamisesta kypsänä tms. ei lukija voi tietää miten asia on. Ja kun täälläkin on kaikenlaista tallaajaa, niin lukemassa kuin kirjoittamassa........niin mielestäni on helpompaa kirjoittaa "yleisohje" kuin joka viestin jälkeen kysellä "onko teillä näin, tehdääkö teillä noin, annetaanko teillä sitä tai tätä? - eikö niin;)
Voit olla varma, että minä kirjoitan suoraan jos epäilen enkä vihjaile, joten ei pidä olettaa minun tarkoittavan jotain muuta kuin mitä olen kirjoittanut:D Minähän voisin nyt tulkita viestistäsi, sinulla olevan huono omatunto, jos haluaisin käsittää tahallani väärin;)Kyllä olet oikeassa, minä käsitin väärin ja pahoittelen :) Olen vähän äkkipikainen.. Hyvähän se on, että neuvot. Hermot ovat olleet vähän kireällä kisun sairastelun takia ja on turhauttavaa kun sen ummetus vaan jatkuu ja jatkuu.. Kuivamuonien kastelu ei nähtävästi auta.. Kissa on jo vanha ja tuntuu, että sillä on aina ollut ummetusta. Eläinlääkarien ohjeet eivät oikein auta. Yksi sanoi, että voi syöttää raakana ahvenia ja särkiä, ei pitäisi vaikuttaa ummetukseen. Ja toinen sanoi että ei voi. Ruokavaliota on muutettu, mutta mikään ei tunnu auttavan.. Sillä on aina vatsa kovana. Ja sillä näyttää olevan jatkuvasti ruuan kaipuuta. Se on koko ajan keittiössä pyytämässä ruokaa. Sille ei anneta periksi. Sillä on aamupala,päiväruoka ja iltapala. Joskus se saattaa saada makupaloja. Sillä on vitamiinitabletit..
- mamma40
VIIRU kirjoitti:
Kyllä olet oikeassa, minä käsitin väärin ja pahoittelen :) Olen vähän äkkipikainen.. Hyvähän se on, että neuvot. Hermot ovat olleet vähän kireällä kisun sairastelun takia ja on turhauttavaa kun sen ummetus vaan jatkuu ja jatkuu.. Kuivamuonien kastelu ei nähtävästi auta.. Kissa on jo vanha ja tuntuu, että sillä on aina ollut ummetusta. Eläinlääkarien ohjeet eivät oikein auta. Yksi sanoi, että voi syöttää raakana ahvenia ja särkiä, ei pitäisi vaikuttaa ummetukseen. Ja toinen sanoi että ei voi. Ruokavaliota on muutettu, mutta mikään ei tunnu auttavan.. Sillä on aina vatsa kovana. Ja sillä näyttää olevan jatkuvasti ruuan kaipuuta. Se on koko ajan keittiössä pyytämässä ruokaa. Sille ei anneta periksi. Sillä on aamupala,päiväruoka ja iltapala. Joskus se saattaa saada makupaloja. Sillä on vitamiinitabletit..
huolesi kissastasi ja tiedän miten sellainen rassaa hermoja:(
Rasvaiset kuivamuonat voisivat olla kokeilemisen arvoisia, itse käytän aina raksuja joiden rasvaprosentti on 20 tai yli. Huonolaatuiset sisältävät viljaa laadukkaita enemmän, eikä se tarkoita, että niissä olisi kuitua enemmän. Meillä on käytössä 4-5 eri kuivaruokaa, joko saman valmistajan eri versioita tai sitten ihan eri merkkejä. Käytän esim. tällä hetkellä Royal Cainin sensible ja kitten ruokia, Acanan adult ja kitten, Royal Canin Indoor (kastraateille pääasiassa), Nutron adult ja kitten (2 erilaista). Välillä vaihtelen mm. James Wellbeloved, Pro Pack, Hill´s jne.
Joka päivä kissani saavat raakaa naudanlihaa (kokolihaa), ja erilaisia purkkeja, aamupalana Hill´s a/d ruokaa. Kermaviiliä tai kermaa (hyla) annetaan 1-2 krt/viikko (pennuille useammin). Tällä ruokinnalla olen onnistunut pitämään kissojen vatsat kunnossa;)
Iäkkäällä kissalla saattaa olla mainittuja vaivoja, mutta koska sinun kissasi käsittääkseni on koko ikänsä ollut kovavatsainen, ei syy ole ikä vaan jokin muu. Kalkkia sisältävät vitamiinitabletit (mm. pirskatti) voivat myös kovettaa vatsaa sekä maitotuotteet vaikka ne yleensä löysäävät.
Suosittelen kokeilemaan Hill´s a/d tai i/d purkkiruokia ja myöskin Hill´s raksuja, meillä Hill´s löysää ulostetta jonkin verran ja sitä ei siksi käytetä kovin usein, sinun tapauksessasi se voisi olla ratkaisu:D
Ikävä kyllä eläinlääkäreistä löytyy varsinaisia tomppeleita, niin ruokinnan kuin kissojen sairauksien hoidonkin osalta ja yleensä kokeneet kasvattajat osaavat neuvoa paremmin.
kysy vaan jos jokin jäi vielä epäselväksi. Minun vanhin kissani täyttää 18 v. (maatiaiskissa) ja vatsa on kunnossa, eikä kukaan usko sen ikää!!! - VIIRU
mamma40 kirjoitti:
huolesi kissastasi ja tiedän miten sellainen rassaa hermoja:(
Rasvaiset kuivamuonat voisivat olla kokeilemisen arvoisia, itse käytän aina raksuja joiden rasvaprosentti on 20 tai yli. Huonolaatuiset sisältävät viljaa laadukkaita enemmän, eikä se tarkoita, että niissä olisi kuitua enemmän. Meillä on käytössä 4-5 eri kuivaruokaa, joko saman valmistajan eri versioita tai sitten ihan eri merkkejä. Käytän esim. tällä hetkellä Royal Cainin sensible ja kitten ruokia, Acanan adult ja kitten, Royal Canin Indoor (kastraateille pääasiassa), Nutron adult ja kitten (2 erilaista). Välillä vaihtelen mm. James Wellbeloved, Pro Pack, Hill´s jne.
Joka päivä kissani saavat raakaa naudanlihaa (kokolihaa), ja erilaisia purkkeja, aamupalana Hill´s a/d ruokaa. Kermaviiliä tai kermaa (hyla) annetaan 1-2 krt/viikko (pennuille useammin). Tällä ruokinnalla olen onnistunut pitämään kissojen vatsat kunnossa;)
Iäkkäällä kissalla saattaa olla mainittuja vaivoja, mutta koska sinun kissasi käsittääkseni on koko ikänsä ollut kovavatsainen, ei syy ole ikä vaan jokin muu. Kalkkia sisältävät vitamiinitabletit (mm. pirskatti) voivat myös kovettaa vatsaa sekä maitotuotteet vaikka ne yleensä löysäävät.
Suosittelen kokeilemaan Hill´s a/d tai i/d purkkiruokia ja myöskin Hill´s raksuja, meillä Hill´s löysää ulostetta jonkin verran ja sitä ei siksi käytetä kovin usein, sinun tapauksessasi se voisi olla ratkaisu:D
Ikävä kyllä eläinlääkäreistä löytyy varsinaisia tomppeleita, niin ruokinnan kuin kissojen sairauksien hoidonkin osalta ja yleensä kokeneet kasvattajat osaavat neuvoa paremmin.
kysy vaan jos jokin jäi vielä epäselväksi. Minun vanhin kissani täyttää 18 v. (maatiaiskissa) ja vatsa on kunnossa, eikä kukaan usko sen ikää!!!Hei taas! Kissan vatsa on parempaan päin, mutta tiedän, että sen vatsa ei pysy kauan samanlaisena.. :(
Pitää kokeilla tuota Hill's a/d tai i/d:tä ja Hill's raksuja. Olet varmaankin ostanut ne eläinkaupasta vai olenko väärässä? Tavallisessa kaupassa en ole muistaakseni nähnyt. Kiitos neuvoista. Sinusta on ollut suuri apu ja tosiaan osaat hoitaa kissoja hyvin :) - mamma40
VIIRU kirjoitti:
Hei taas! Kissan vatsa on parempaan päin, mutta tiedän, että sen vatsa ei pysy kauan samanlaisena.. :(
Pitää kokeilla tuota Hill's a/d tai i/d:tä ja Hill's raksuja. Olet varmaankin ostanut ne eläinkaupasta vai olenko väärässä? Tavallisessa kaupassa en ole muistaakseni nähnyt. Kiitos neuvoista. Sinusta on ollut suuri apu ja tosiaan osaat hoitaa kissoja hyvin :)raksuja löytyy eläinkaupoista, mutta nuo mainitsemani purkkiruoat ovat ns. dieettiruokia (ei tarkoita laihiskamaa) ja niitä ei saa kuin klinikoilta. Jos lääkärissäsi ei ole myynnissä ruokia, voit pyytää tilaamaan tai sitten tilata Felinasta (ellet satu asumaan Helsingissä), se vaan maksaa postimaksun verran ylimääräistä ja silloin kannattaisi tilata enemmän kerralla. Itse ostan aina laatikoittain (24 prk), tosin meillä sitä meneekin hiukan enemmän kuin yhden kissan kanssa;)
Markettiraksuja en suosittele kissallesi lainkaan, joten kaikki laadukkaat ovat kokeilemisen arvoisia. Kissahan itse kärsii kivuista jos sillä on ummetusta (tiedän sen omasta kokemuksesta=laiska suoli ja se sattuu todella kovaa). Kaikki käyttämäni kuivamuonat ovat joko eläinkaupoista, klinikoilta tai jälleenmyyjiltä. - VIIRU
mamma40 kirjoitti:
raksuja löytyy eläinkaupoista, mutta nuo mainitsemani purkkiruoat ovat ns. dieettiruokia (ei tarkoita laihiskamaa) ja niitä ei saa kuin klinikoilta. Jos lääkärissäsi ei ole myynnissä ruokia, voit pyytää tilaamaan tai sitten tilata Felinasta (ellet satu asumaan Helsingissä), se vaan maksaa postimaksun verran ylimääräistä ja silloin kannattaisi tilata enemmän kerralla. Itse ostan aina laatikoittain (24 prk), tosin meillä sitä meneekin hiukan enemmän kuin yhden kissan kanssa;)
Markettiraksuja en suosittele kissallesi lainkaan, joten kaikki laadukkaat ovat kokeilemisen arvoisia. Kissahan itse kärsii kivuista jos sillä on ummetusta (tiedän sen omasta kokemuksesta=laiska suoli ja se sattuu todella kovaa). Kaikki käyttämäni kuivamuonat ovat joko eläinkaupoista, klinikoilta tai jälleenmyyjiltä.Ok. Siis raksuja eläinkaupasta ja purkkiruuat klinikoilta. Pitääpäs soitella sinne. En asu Helsingissä vaan ihan Kuopion lähettyvillä. Joten pitää sitten tilata jos ei ole. Kiitos :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779