hengityssuojain

käyttö kokemuksia?

Olen hankkimassa kokonaamari tyyppistä hengityssuojainta ruiskumaalaus/hionta työhön onko kellään kokemusta kyseisistä suojaimista?

9

5677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran--

      Meillä töissä on "läjä" miehiä joilla on kyseiset raskaat naamarit (ala on metalli) joita he eivät kuitenkaan käytä kuin murto-osan päivästä, vaikka tarvetta olisi. Minun tullessani taloon minulta kysyttiinkin millaisen suojaimen haluaisin käyttööni. Mietin pitkään. Miehet kutsuivat omiaan pierupusseiksi, koskapa ne ottavat korvausilman persuuksien päältä takaa. Raskasta pierupussia en halunnut. halusin (monen kokeilun jälkeen, -kävin oikein testailemassa valmistajilla erilaisia) yllätys yllätys kertakäyttöisen lituskan venttiilillä varustetun 3M suojaluokka III suojaimen. Sitä pidän todellakin koko päivän ajan.

      Nykyisin sille on löytynyt suuri joukko meidän talon miehistä käyttäjiksi, ovat vaihtaneet pierupussit mielellään kevyempään ja tehokkaaseen, aina hygieeniseen kertakäyttösuodattimeen.

      Meillä suojainten käyttöaika on moninkeraistunut, koska porukka jaksaa pitää sitä koko päivän.
      Vasta pitkässä juoksussa sen huomaa.

      • käyttökokemuksia

        olen käyttänyt tähän asti 3m kertakäyttö suojaimia on kyllä kevyt käyttää! mutta ne eivät suojaa liuvotinhöyryiltä ruiskumaalauksessa!


      • terveytensä pilanneena...
        käyttökokemuksia kirjoitti:

        olen käyttänyt tähän asti 3m kertakäyttö suojaimia on kyllä kevyt käyttää! mutta ne eivät suojaa liuvotinhöyryiltä ruiskumaalauksessa!

        Scott autoflow:n(pierupussi) ja siinä asian mukaiset suodattimet joita löytyy joka olo suhteisiin.
        Mutta kyllä ne silti aina vähän jostain päästää läpi,ainakin noita jauhoja.
        Muuten on kyllä erittäin mukava ja kevyt hengiteltävä.
        tavallaan suosittelen tuota,mutten jauhopäille.


    • Tietoa ainakin vähän

      Hengityssuojaimia on monenlaisia. Nuo nk. raskaammat mallit, esim. puolinaamarityyppi, ovat tehokkaita ja soveltuvat moneen käyttötarkoitukseen suodatintyyppiä vaihtamalla. Niitä ei voi kuitenkaan käyttää kovin pitkiä aikoja. Tietääkseni suositeltava maksimiaika on kaksi tuntia kerrallaan.
      Kevyempiä mallejakin löytyy markkinoilta vaikka kuinka paljon. Ideana ymmärtääkseni kaikissa on kuitenkin se, että erilaisiin töihin tarvitaan erilainen suojain eli siis suodatintyyppi. Liuotinhuuruille on omansa, pöläville töille omansa, jne.

      Maalaustyössä suojaimen valintaan vaikuttavat ymmärtääkseni se, kuinka työ tehdään (esim. käsin maalaten tai ruiskuttaen)ja minkälaista maalia käytetään (vesiohenteista lateksia tai liuotinohenteista maalia). Titysti suojaimen tarpeeseen vaikuttaa sekin, kuinka kauan maalille altistutaan ja minkälainen ilmanvaihto tai tuuletus on käytettävissä (tehdäänkö työ esim. sisätiloissa vai ulkosalla).

      SUODATTIMEN MYYJÄ ON PARAS ASIANTUNTIJA tässä kohtaa eli kannattaa kertoa myyjälle mitä aikoo tehdä ja kysyä häneltä mikä on OIKEA TYYPPI !

      Näin toimien uskoisin löytyvän parhaan mahdollisen vaihtoehdon ja samalla vastinetta koko rahan edestä.

    • Suojasutina

      Pelkkä hiukkassuojaus ei riitä aina, samoin kemikalit tai virukset/bakterit voivat imeytä mm. silmien kautta.

      Käsittääkseni pitäisi olla aktiivihiili uv / fotokatalyytti ekeltrostaattinen / HEPA-suodatus. Jotta suodatus on tehokasta. Nykyisessä ilmanpuhdistimessa kotona on nuo kaikki toiminnot.

      Olen miettinyt myös maskin ostamista, pistin juuri viestiä asiosita yhteen firmaan joka on tässä lähellä. Saa nähdä suositteleevatko kertakäyttöisiä maskeja vai järeämpää puolimaskia tähän käyttöön.

      Yksi hyvä esimerkki suodattimen tarpeesta on juuri maalaus tai esimerkiksi savukaasut. Siinä on sekä hiukkasia, että haitallisia kemikaleja jotka pitää saada neutraloitua tai poistettua.

      Haluaisin kuulla kommentteja asiasta.

      - Kiitos

      • maalailia

        itse käytän scott sari kokonaamaria ruiskumaalauksessa ja siinä a2p3 yhdistetty kaasu/hiukkassuodatin on antanut riittävän suojan ainut huonopuoli jonka olen huomannut käytössä että naamari hiostaa aika lailla jos sitä pitää pitemmän ajan!


      • Pierupussiin...
        maalailia kirjoitti:

        itse käytän scott sari kokonaamaria ruiskumaalauksessa ja siinä a2p3 yhdistetty kaasu/hiukkassuodatin on antanut riittävän suojan ainut huonopuoli jonka olen huomannut käytössä että naamari hiostaa aika lailla jos sitä pitää pitemmän ajan!

        ... tommonen a2p3 -suodatin, niin eipäs pierut tulekaan nenään saakka. Pelkällä hiukkassuodattimella kylläkin.


    • hengittäjä
      • fartmask

        Tässä välissä on varmaan tullut jo uudet mallit markkinoille. Toivottavasti on apua muille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1721
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1327
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1323
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe