Millainen mielikuva?

Millainen mielikuva teille on jäänyt tästä ohjelman markkinoinnista. Onko tämä mielestänne täyttä huijausta, vai ovatko huijatut vain huonoja lukemaan. Täällä tuntuu olevan monia eri mielipiteitä. Toisten mielestä markkinoinnissa ei ole mitään vikaa, eikä kyseessä ole ollut minkään sortin huijaus. Toisten mielestä pitäisi haastaa oikeuteen ja tehdä valitus ja heidän mielestään koko ohjelma ja mallisto on täyttä huijausta.

Millainen kuva teille on jäänyt? Onko huijatuksi itsensä tuntevien syytä tuntea näin? Toivotteko Suomeen lisää tällaista markkinointia?

11

695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Itselleni on jäänyt aika ikävä kuva tästä mainonnasta. Mielestäni kyseessä on ollut tarkoituksellinen harhaanjohtaminen, ja se on saanut minut varaukselliseksi myös tv-sarjaa kohtaan, vaikka tiedostan kyllä, että huono mainonta ei välttämättä ole ohjelman vika. Tällainen tunne minulle on kuitenkin jäänyt. Ja kuten tunnettua, ensivaikutelmaa on vaikea kumota, ja mainonta on antanut ohjelmasta erittäin huonon ensivaikutelman.

      Yleensä kannatan medialukutaitoa, mutta mielestäni tätä kyseessäolevaa mainonnasta johtunutta väärinkäsitystä ei voi selittää puutteellisella ymmärtämisellä tai hyväuskoisuudella. Ugly Betty-malliston mainonta on antanut ymmärtää, että mallistoa saa Seppälästä. Ostamismahdollisuudesta ei ole ollut mitään puhetta, mutta ei sitä mainita juuri muussakaan mainonnassa. Kerrotaan vaan missä liikkeessä tuotetta on.

      Eli olen sitä mieltä, että Ugly Betty-mainonnan tietoisena tarkoitusperänä oli vedättää yleisöä, ja mielestäni se on väärin, sillä kenen edun mukaista yleisön naurunalaiseksi saattaminen loppujen lopuksi on?

      Aiemmassa keskustelussa oli mainittu kuluttajansuojalain toisen luvun kohta 1a§ (ja osittain myös 2§).

      'Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinointi toteutetaan'.

      Ugly Betty-markkinointi on rikkonut edellämainittua kohtaa räikeästi, ja tietääkseni laki on olemassa kaikkien turvaksi ja sitä tulisi noudattaa. Saatettakoon vastuuseen ne jotka tästä vastuussa ovat.

      Sanottakoon vielä, että asennoitumiseni syy ei ole se, että asia olisi minulle kauhean henkilökohtainen.
      Ensimmäiset mainokset kadunvarsilla ja tv:ssä nähtyäni menin täysillä halpaan, mutta nettisivulla käytyäni tajusin että asiassa on jotain mätää. En kuitenkaan menettänyt mitään, koska en ollut aikonutkaan hankkia itselleni malliston vaatteita. Kuitenkin olo on jotenkin loukattu, sillä kuulunhan mainonnan yleisöön ja tunnen että minua, meitä kaikkia, on pidetty pilkkana, vedätetty, saatettu naurunalaiseksi. Yleisö on suorastaan yritetty saada näyttämään tyhmältä.

      Päättele siitä toivonko tällaista markkinointia lisää!

      • Mainosuuno

        Niin. Niin kauan kuin on mahdollisuus äänestää jaloillaan niin en mene liikkeeseen, jossa johdetaan täysin harhaan mainonnassa ja uunotetaan asiakasta. Loukattu olo juu jäänyt.


    • Mielenkiintoista mainontaa

      Itselleni jäi mainoskampanjasta ihan hyvä kuva, ja veikkaan että tämä kampanja on palkintosijoilla kun mainonnan Vuoden huippuja taas jaetaan.

      Kampanja on uudenlainen ja kekseliäs. Ei nykyisessä mainostulvassa enää mene läpi se että lyödään joku juliste kadulle jossa sanotaan "Uusi sarja Ruma Betty Nelosella 23.04. alkaen, katso!" Ihmiset saavat satoja jos ei tuhansia tuollaisia mainosviestejä joka viikko, ei niihin riitä huomiota. Pitää siis keksiä jotain uutta, ja siinä tämä minusta onnistui hienosti. Ensin oli pelkästään kuvia joissa oli kuva tytöstä lievästi.. hmm. oudoissa vaatteissa, ja pelkkä nettisivuosoite. Mitään ei selitetty suoraan, ja annettiin ihmisille haaste selvittää mitä on meneillään.

      Olen kyllä edelleen sitä mieltä että mainoskampanja ei ollut mitenkään harhaanjohtava. Eri asia jos julisteissa olisi mainittu isolla Seppälän nimi, tai nettisivulla - mutta se oli siellä todella pienellä, ja vaati aika paljon klikkaamista että sen edes näki. Siinä vaiheessa kun sinne oli päässyt, olisi pitänyt tajuta että tässä on jotain muutakin takana.

      Tähän mielipiteeseeni voi kyllä vaikuttaa se että sarja oli minulle jo ennestään tuttu; siitähän on ollut juttua useissa ulkomaisissa lehdissä joita luen, eri blogeissa joita seuraan, etc. Ja veikkaan että en suinkaan ole ainoa.

    • Niina.

      Mielestäni tämä loukkaa kuluttajansuojalain toisen luvun kohtaa 1a§:

      'Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus sekä se, kenen lukuun markkinointi toteutetaan'.

      Tässä tapauksessa ei mielestäni käy selväksi se, mainostataanko mielikuvivitusmallistoa vai tv-sarjaa vaiko kenties arpajaisia.

      • Mielenkiintoista mainontaa

        Minusta tuota Kuluttajansuojalakia ei oikeastaan voi soveltaa tähän tarkoitukseen siinä mielessä kuin laki on laadittu.

        Ensinnäkin, tuo kohta "markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi sen kaupallinen tarkoitus" viittaa enemmänkin siihen että esim. lehdissä ei saa olla juttuja joissa kehutaan jotain tuotetta, mutta ei käy ilmi että juttu on itseasiassa mainos josta tuotteen valmistaja on maksanut.

        Tässä tapauksessahan kaupallinen tarkoitus on käynyt selkeästi ilmi alusta asti, eli kukaan ei ole voinut olla ymmärtämättä että jotain tässä yritetään myydä.

        Sitten "kenen lukuun markkinointi toteutetaan". Se taas on enemmän sitä että joissain tapauksissa kuluttajalle on tärkeää tietää kuka on tuotteen takana, ja se pitää käydä selkeästi ilmi. Esim. jos mainostetaan suurin julistein hienoa laukkua, ja julisteessa lukee "Animalia", ei saa käydä ilmi että itse asiassa laukkua valmistaakin Suomen turkistarhaajien liitto. Tuo johtaisi kuluttajaa selkeästi harhaan, sillä se on ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

        Kaikkein tärkein juttu mikä minusta tässä kuitenkin merkitsee ettei Kuluttajansuojalaki päde, on se että kukaan kuluttaja ei ole millään tavalla kärsinyt tästä minkäänlaista taloudellista tai muutakaan vahinkoa!

        Kenellekään ei ole aiheutunut mitään vahinkoa siitä että ei ole saanut ostaa Ugly Betty -vaatteita, joita on luullut olevan myynnissä Seppälässä. Ei siis ole edes ollut kuluttajaa, jota tarvitsi suojella.


    • UglyMe

      minua ainakin ärsyttää tämä aivan suunnattomasti koska eka sain semmosen kuvan että "jee vähän kivaa, jotain uusia vaatteita on tulossa myyntiin" ja sitten ei olekaan. Sitten kävin seppälässä ja siellä oli kahden mallinuken päällä näitä "uglybetty" -malliston vaatteita ja aloin miettimään että jos niitä sittenkin on tulossa. Mutta ei kai sitten. Minusta kuluttajaa ei saisi MISSÄÄN NIMESSÄ johtaa harhaan tällä tavalla. Jos tätä mallistoa ei ole tulossa myyntiin, niin sen pitäisi tulla tuossa esiin selkeästi että sen todellakin ymmärtää. Ärsyttävää tällainen huijaaminen.

    • Hytyrypykkä

      Mulle on jäänyt epäselväksi, mitä mainostetaan. Ensin näin katumainoksia, piti niistä poimia URL ja sieltä sain käsityksen, että mainostetaan vaatteita. Nyt taas alkaa tulla käsitys, että ei sittenkään vaatteita. Telkkariohjelmaako sitten? Vähän vaikea näin kuluttajana kiinnostua tuotteesta, kun ei edes tiedä, mikä se on!

      Erottuvia mainokset kyllä ovat olleet.

      • voi jeesus

        No jos et todellakaan tiedä, niin se on tv-ohjelma nimeltä Ruma Betty joka tulee Neloselta ens maanantaina.

        Ja nyt on vuosi 2007. Tarja Halonen on Suomen Presidentti ja valuuttana käytämme euroa.


      • Mainosmies
        voi jeesus kirjoitti:

        No jos et todellakaan tiedä, niin se on tv-ohjelma nimeltä Ruma Betty joka tulee Neloselta ens maanantaina.

        Ja nyt on vuosi 2007. Tarja Halonen on Suomen Presidentti ja valuuttana käytämme euroa.

        "nyt on vuosi 2007. Tarja Halonen on Suomen presidentti" -- ikävä kyllä, vielä vuonna 2007 näin on. Ugly Betty -vaatemallisto voisi Haloselle kyllä tehdä oikeasti hyvää ja tuoda vähän särmää.


    • Taina75

      Todella huono mielikuva. Harhaanjohtaminen ei mielestäni ole oikea keino mainontaan. Toivottavasti vastaavaa ei tarvitse nähdä jatkossa. Olisi varmasti myös hyvä puuttua asiaan, kun lakipykäliäkin tällaisesta on.

    • UglyBetty-Kannattaja

      Onhan tää ollut todella erikoinen kampanja. Mut niin sitä pitääkin et ihmiset herää kiinnostumaan ja ajattelemaan. Eli mun mielestä plussaa! Tää on ollut ihanan salamyhkäistä :P

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe