Moikka moi!
Olen nyt syönyt kuuria kohta 3kk, ja tällä viikolla on ihon kuivuus alkanut katoamaan. Ei silti rasvoitu, mutta enää ei tarvitse illalla rasvata koska kiristystä ei pesunkaan jälkeen ole. Myös kämmenselät on parantuneet. :)
Kokemuksia muilta, onko teilläkin sivuoireet helpottaneet? Huulet kuivuu vielä, muttei niin pahasti kuin aiemmin. Ei kai se tarkoita että lääkkeen teho olisi huonontunut?
Olen nyt syönyt kuuria kohta 3kk, ja tällä viikolla on ihon kuivuus alkanut katoamaan. Ei silti rasvoitu, mutta enää ei tarvitse illalla rasvata koska kiristystä ei pesunkaan jälkeen ole. Myös kämmenselät on parantuneet. :)
Kokemuksia muilta, onko teilläkin sivuoireet helpottaneet? Huulet kuivuu vielä, muttei niin pahasti kuin aiemmin. Ei kai se tarkoita että lääkkeen teho olisi huonontunut?
Vastaukset 7
Vanhimmat
Onko auttanut akneesi? :) Pian alotan kuurin varmaankin. Ja oliko pahenemisvaihetta ? :) Että akne tuli pahemmaks ku ennen kuurin aloittamista oli?
En ole aiheen kirjoittaja, mutta saman verran ajassa olen lääkettä syönyt, joten vastaan nyt kysymykseesi :)
Onhan nyt finnien tulo selvästi vähentynyt ja pikku hiljaa alkaa jo naama näyttämään siltä, että joskus voisi jopa puhdistua kokonaan, mitä ei vielä esim. 2kk kohdalla olisi voinut uskoa.
Itsellä ei mitään varsinaista pahenemisvaihetta ollut, mutta finnejä tuli tasaiseen tahtiin kyllä 1kk-2kk. Parin päivän pillereiden syönnin jälkeen jälkeen tuli toiseen leukaperään kylläkin 3 finnin rivi, joka luultavasti johtui tuosta lääkkeestä, mutta siihen se jäikin.
Itse olen kanssa kohta 3kk popsinut kuuria ja kämmenselät on kyllä nyt jo erinomaisessa kunnossa vaikka välillä olivat ihan tuhoutuneet ja vain ahkeralla rasvauksella pysyivät edes jonkinlaisessa kunnossa, ihon kuivuuskin on kenties hieman vähentynyt.
Kyllähän tuo on ihan normaalia ja monissa paikoissa lukee, että kuurin edetessä sivuoireet yleensä lieventyvät. Lääkkeen teho ei ole mihinkään muuttunut tuon ohella.
Itse olen myös käyttänyt 2,5 kk isotretinoinia. Pientä pahanenemista on ollut kuurin alusta alkaen, mutta nyt näyttää helpottavan. Iho tuntuu puhtaalta, kuivalta ja herkältä. Ihon kireyden olen saanut hyvin kuriin ahkeralla rasvauksella.
Tuntuu, että tähän ihon ja huulten kuivuuteen alkaa jo itse tottua, joten sivuvaikutukset tuntuvat sitä kautta lievemmiltä.
Onnea meille kuuriemme kanssa!
Kiitoksia kun olette vastanneet :)
Sama juttu itsellä, iho on herkempi ja varsinkin kasvot punoittavat hieman. Mutta rasvaus helpottaa ja iho todellakin tuntuu ihanan siloiselta ja puhtaalta :) Huuliin on tosiaan jo tottunut että ne ovat ihan rohtuneet, eikä ihokaan enää vaivaa paljoa. Ehkä sitä tosiaan turtuu ja sivuoireetkin helpottuvat ajan kanssa, onneksi :)
Toukokuun loppuun tabuja jäljellä, sitten lääkärikäynti.
Tsemppiä meille :):)
Mulla 2 ekaa viikkoa meni siis hyvin, sen jälkeen annostus nostettiin 10mg -> 20 mg /pv ja iho alkoi pahentua (tulehtuneita paiseita naamaan..), sain siihen antibiootit, sama juttu oli toisen annostuksen noston yhteydessä -> 2. antibioottikuuri. Nyt iho on vasta aika hyvässä kunnossa, 2kk kuuria takana ja tää toinen antibioottikuuri loppuu tällä viikolla (kesto 20 pv, eka oli 10pv). Alaselkäkipuja esiintyi, alkoi joskus 1kk päästä ja nyt vasta helpotti, mut ei nyt mitään älyttömiä, kyl niitä kestää. Pari viikkoa oli myös kämmenselät täynnä "ihottumaa", punaisia kuiviä läiskiä, nyt nekin meni ohi, eikä iho ole enää niin kuiva, aika normaali, mut ei rasvoitu edelleenkään. Vaikka tuntui että iho rupes paranemaan heti, niin nyt 2kk jälkeen voi vasta sanoa että parantumista on todella tapahtunut, ihanaa. :)
Aluksi 20 mg x1 parin viikon ajan ja sitten nosto 20 mg x2. Selvää ihon pahenemisvaihdetta ei ollut. Nyt kasvojen iho alkaa olla tosi hyvässä kunnossa, sileä, eikä rasvoitu enää muutamassa tunnissa, eikä finnejäkään juurikaan ole.
Vartalon ihon kuivuminen on ollut ongelmallista. Etenkin käsien iho on ollut rutikuiva ja nyt kämmenselkiin ja ranteisiin on iskenyt tulehdus (eilen diagnosoitiin infektio ekseema). Lääkäri ei pitänyt käsien ihotulehdusta Isotretinoin-kuurin aiheuttamaksi. Mutta jotenkin itsestä tuntuu siltä, että kuiva iho on rikkeytynytja pöpöt päässeet sisään... Toisaalta sain aimoannoksen aurinkoa viikko sitten, omaa huolimattomuuttani istuin terassilla nauttimassa kevätauringosta... liekö iho auringosta ärhäköitynyt, kun tuo kuurikin päällä.
Käsien ihoa kutisee ihan pirusti ja raapiminen on todellinen ongelma tällä hetkellä.
Hoidoksi käsiin sain Duocort voidetta ja suun kautta kortisoni kuurin (Prednisolon). Kefeksiiniä lääkäri olisi ensin kirjoittanut, mutta olen lääkkeelle allerginen. Ataraxia yöksi kutinaoireita lievittämään.
Nyt vaan odotellaan käsien paranemista.