rinnat alkuraskaudessa

innuli

Kyselisin muiden kokemuksia alkuraskauden vaikutuksesta rintoihin. Itsellä on nyt menossa rv 6 1 eikä merkkejä raskaudesta ole vieläkään ilmaantunut pahemmin. Sen tiedän että osa naisista on lähes oireettomia, enkä sen suhteen ole huolissani. Mutta entäs raskauden vaikutus rintoihin? Niissä ei ole mulla tapahtunu viel mitään - ei koon muutoksia, ei arkuutta, ei oikeastaan mitään. Voi olla että tää on vain vainoharhaisuuttaa ja turhaa murehtimista, ja ne alkaa muuttumaan kun päästään pidemmälle... Eka neuvola on parin viikon päästä ja pääsen siellä tietenkin asiaa kysymään mutta nyt kaipaan jo jotain osviittaa. Lähinnä asia sen takia huolettaa, että pelkään että masussa kasvu olisi pysähtynyt :( Eli mitenkä teillä muilla? Onko joitain joilla raskaus tuntui rinnoissa normaalia myöhemmin? Tai onko tällainen ollut merkki alkion kehityksen loppumisesta? Kiitos asiallisista vastauksista.

15

23319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RV 5+3

Hei!

Minulla on tuntunut rinnat kipeiltä ja aroilta jo 2-3 viikkoa, ja kuukautiset on tietty jääneet tulematta. Mutta muita raskausoireita minulla ei oikein ole. Välillä vähän huimaa ja välillä oksettaa, mutta tosi harvoin.

Mulla on kanssa pelkona, että jos alkio ei ole jatkanutkaan kasvua tms...

Mulla on eka neuvola 2,5 viikon päästä. Tyhmältä tuntuu odotella sitä...

• kokemus x 3

Mulla on ollut 3 alkuraskauden keskenmenoa ja valitettavasti jokaiseen kertaan on liittynyt se, että yhtenä aamuna rinnat eivät enää olekaan kipeät... eli minun kohdalla nännit ovat aina ollet arat kunnes km on käynnistynyt. Mutta toisillahan ei rinnat välttämättä ole lainkaan kipeät alkuraskaudessa, joten se ei välttämättä merkitse sinun kohdalla samaa kuin minulla. Älä veilä menetä toivoasi, jos sinulla ei ole vatsakipuja eikä vuotoa, niin todennäköisesti kaikki on hyvin.

Itselläni on nyt menossa rv 6 5 ja tällä kertaa rinnat ovat edelleen hyvin arat. Pidetään peukkuja, että saisin tämän lapsen syliin asti! Onnea myös sinun raskauteesi!

• innuli

Keskenmeno.. en tiedä. Ainakaan mitän vuotoja ei ole eikä kipuja. Ja nuo rinnat niin ne eivät ole missään vaiheessa olleet vielä mitenkään arat tai kipeät, eli oireet eivät ole yhtäkkiä vain loppuneet :S Se tässä ihmetyttää. Mulla tosin ei ole koolla pilatut rinnat joten voihan se olla että ne ei paljon muutukaan. Mene ja tiedä.

• .............

Alkuraskaudessa rinnat ovat olleet aina kipeät ja arat, paitsi silloin kun kyseessä oli tuulimuna.

Mutta jokaisen naisen kroppa kokee muutokset erilailla joten...

• Odottele

Sinulla on raskaus aivan hirveän alussa vielä. Ei tuossa vaiheessa tarvitse tuntua vielä yhtään miltään. Unohda koko raskaus, se voi mennä kesken tai olla tuulimuna (=hämäystä, ei vauvaa). Jos oireita tulee, huomaat ne kyllä, jos ei, niin vielä helpompaa unohtaa ja keskittyä muuhun.

Sanoisin, ettei huolehtimisesta ole hyötyä. Elämässä voi kontrolloida monia asioita, mutta raskaudessa olet luonnon armoilla. Ehkä saat vauvan, ehkä et. Kroppa tietää, mitä tekee, mutta sinulta ei kysytä mitään, voit vain seurata ja ihmetellä, jos jotain ihmeteltävää ilmaantuu.

Kuvittele eläväsi ennen vanhaan, kun raskaustestejä, ultria ja sydänäänilaitteita ei ollut. Naiset keskittyivät tekemään työtä ja elämään elämäänsä, ja kun potkut alkoivat tuntua puoliraskaudessa, raskaus vasta alkoi tuntua todellisemmalta. Ehkä hermoja on säästynyt silloin enemmän.

• innuli

Juuh, näinhän sitä pitäisi pystyä ajattelemaan :) Tiedän sen järjellä ajateltuna mutta kun nuo tunteet ja pelot pääsevät valtaamaan mieltä niin se on menoa välillä :D Tää on vasta eka ja erittäin toivottu raskaus ja sen takia tää asia välillä pelottaa.

Kiitos kaikille vastanneille. Yritän heittää huolet nurkkaan ja olla ajattelematta asiaa. Jos jotain käy niin käy, sille ei voi mitään sitten.

• alma05

alkuraskaudessa tosi kipeät ja turvonneet rinnat. Loppui jossain n.12 viikon jälkeen.
      Nyt mennossa rv 30 4, eikä ole rinnat kasvanut, eikä tullut maitoa..
      Tohon tuulimuna-asiaan sen verran, että mulla oli sellainen viime kesänä. Raskausoireet oli samat, eli rinnat kipeät ja näin jälkikäteen muistellen kipu loppui aika äkkiä. Sen jälkeen alkoi vuoto..
      Meni muistaakseni kesken rv10 .

• iituli

Moi

Tai sitten jos asia sinua todella huolestuttaa ja et saa sitä pois mielestäsi niin harkitse varhaisultrassa käyntiä. Itse kävin viikolla 9 ja näin vauvan lisäksi sydämensykkeen. Tämä oli samalla ensimmäinen lääkärintarkastus.
      Itse en jaksanut odottaa viikolle 12 joilloin oli neuvolan kautta ensimmäinen ultra.
      Itse ajattelin, että jos olisi ollut kyseessä tuulimuna tai muuten keskeytynyt raskaus niin tieto mahdollisimman aikasessa vaiheessa olisi mukavampi. Tiedän kyllä että matkanvarella voi sattua vaikka mitä.
      Oireellisuus tai oireettomuus ei ole mikään merkki siitä että kaikki olisi kunnossa tai vialla

• innuli

Varhaisultraa olen miettinyt, mutta odotan nyt vielä pari viikkoa ainakin ekaan neuvolaan asti. Olisi tosiaan kuitenkin kivempi tietää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa josko jokin on mennyt pieleen. Mutta tietty jokin voi mennä pieleen vielä sen jälkeenkin. Ei auta varmaan muu kuin odottaa - sitähän se 9 kk on :P

• Piiu

Minulla noihin aikoihin vasta alkoi oireet. Pahoinvoiti on jotain AIVAN KAMALAA! Rinnatkin tuli vasta tuoloin TODELLA kipeiksi. Mahallaan ei pysty enää nukkumaan kun on tissit niin kipeet. Eikä nää minunkaa rinnat todellakaan isot ole. Envoi sanoa et ois kasvanu mut kyllä se kipu pienissäkin tuntuu... Itse olen viikolla 8 4.

• että...

kipeytyykö sulla rinnat normaalistikaan esim. kuukautisten yhteydessä? Itselläni on sama tilanne kuin sinulla, eli rinnat tuntuvat aivan normaaleilta (eikä ole muitakaan raskausoireita), mutta ei ne minulla edes kuukautisten- tai ovulaatioidenkaan aikana kipeät ole, mitä nyt joskus vähän "turpeat".

• ingelson

Jos joku sattuu katsomaan tätä viestiketjua, niin pistetään jatkoa tähän! Odotan esikoista 6 5 ja rinnat ovat olleet kyllä kipeät ja kasvaneet jo huimaa vauhtia..mahallaan ei voi kuvitellakkaan olevan :/

• pippi20

Minulla menossa kolmas raskaus ja ei koskaan vielä noin aikaisessa vaiheessa tuntunut mitään oireita - siinä 8-9 rv alkanut tulla vaivoja; rinnat arat ja alkanut pahoinvointi, eli suurin piirtein samaan aikaan kun ollut eka neuvola.

Ja hei, raskaushan on tavallaan yhta huolehtimisesta mutta pakko olisi yrittää olla liikoja ajattelematta. Mitään ei voi tuossa vaihessa tehdä muuta kuin olla.

Itselläni toinen raskaus meni niin, että käytiin eka neuvola ja sydän sykki rv 8 jotain, sitten kun mentiin np ultraan viikolla 10 jotain ei sykettä enää ollut... eli raskaus oli keskeytynyt. Jokainen päivä ja viikko vie eteenpäin, eikä siinä auta koko ajan oloaan tunnustella. Yritä elää mahdollisimman normaalia arkea niin aika kuluu nopeammin :)

(tästä keskeytyneestä minulla ei muuten alkanut pahoinvointi ollenkaan, semmoinen ero noihin muihin raskauksiin)

• :D ei oireita

Sitten on meitä muita:D
      Minun ainut oire raskaudesta oli kuukautisten pois jäänti.

Odotin itsekin rintojen arkuutta, pahoinvointia, väsymystä, viluisuutta, mutta oireita ei ilmaantunut ollenkaan.

Ajattelin silloin, että kyseessä on tuulimuna tai keskeytynyt keskenmeno.
      Nyt se tuulimuna tuhisee tuossa vieressäni 2kk ikäisenä :D

Loppuraskaudessa vasta tuli oireita mm. liitoskipuja ja mahan kasvua :D

• Jennaqwed

Mulla ei ollut oireina muuta kun kuukautisten pois jääminen:) ei ne oireet/oirettomat aina samaa kerro... Nyt onnellinen 1 vuotiaan tytön äiti <3

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansa on on puhunut.

Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha
      Maailman menoa
      410
      2729
    2. Miten Trump " tuo rauhaa"?

Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo
      Maailman menoa
      593
      2222
    3. Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?

Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      2144
    4. Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."

Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom
      Ensitreffit alttarilla
      41
      1957
    5. etkö osaa jättää rauhaan?

Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!
      Ikävä
      65
      1483
    6. Mitä tunteita tunnet

Häntä kohtaan?
      Ikävä
      98
      1344
    7. Leikkeleet pois leivältä

Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemus­suosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu
      Maatila ja metsä
      132
      1201
    8. Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!

Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee
      Sinkut
      152
      1167
    9. Martina tienasi taas enemmän kuin Sofia

Tuskinpa tuo ketään yllättää.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      1162
    10. Milloin viimeksi tavattiin?

Onko siitä, päivä, viikko, vuosi, monta vuotta Minä vuonna?
      Ikävä
      53
      1135
    Aihe