Mikä on kärkikolmion "virallinen" tarkoitus/merkitys, kun se on sijoitettu moottoritien liittymään kiihdytyskaistan alkupäähän? Moottoritien säännöt kun kertovat muutenkin ihan selvästi miten liittymissä tulee toimia. Onko jollain vaikkapa sattuneiden vahinkojen ja niistä tehtyjen päätösten perusteella tarkempaa tietoa asiasta?
-----------------------------------------------
231. Väistämisvelvollisuus risteyksessä
Merkki 231
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus. (23.12.1998/1133)
------------------------------------------------
2 LUKU (29.4.1994/328)
Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
4 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä sekä sen liittymis- tai erkanemistiellä on vain moottoriajoneuvoliikenne sallittu. Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.
Ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka.
5 § (29.4.1994/328)
Ajoneuvon saa ajaa moottoritielle vain tien alkamiskohdasta tai liittymistieltä ja moottoritieltä pois vain tien päättymiskohdasta tai käyttäen ajosuunnassa opastusmerkein osoitettua erkanemistietä.
Jos kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä.
Moottoritieltä poistuvan kuljettajan on riittävän ajoissa siirryttävä lähinnä erkanemistietä olevalle ajokaistalle taikka ajokaistalle, joka on liikennemerkillä osoitettu poistuvalle liikenteelle. Jos tiellä on hidastuskaista, on mahdollisimman aikaisessa vaiheessa siirryttävä sille.
6 § (29.4.1994/328)
Ajoneuvoa ei saa kuljettaa moottoritien ajoratoja erottavalla keskikaistalla eikä sen ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.
Ajoneuvoa ei saa kääntää eikä peruuttaa moottoritiellä eikä sen liittymis- tai erkanemistiellä. Ajoneuvon saa pysäyttää tai pysäköidä vain erityisesti osoitetulle pysäköintipaikalle tai levähdysalueelle. Ajoneuvon saa pysäyttää linja-auton pysäkille noudattaen merkkeihin 531 ja 532 liittyviä säännöksiä.
7 § (29.4.1994/328)
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos moottoritiellä on samansuuntaista liikennettä varten vähintään kolme ajokaistaa, saa kuorma-autoa tai yli seitsemän metrin pituista ajoneuvoyhdistelmää kuljettaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 5 §:n säännöksistä muuta johdu.
Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
8 § (29.4.1994/328)
Edellä 4–7 §:ssä olevia säännöksiä on soveltuvin osin noudatettava myös moottoriliikennetiellä sekä sen liittymis- ja erkanemistiellä.
9 § (29.4.1994/328)
Mitä 4–8 §:ssä säädetään, ei koske erityisiä valomerkkejä antavaa hälytysajoneuvoa eikä tienpitäjän pakottavista syistä erityisin ehdoin sallimaa tilapäistä liikennettä.
Tienpidossa tai vastaavassa tiellä tai sen vieressä tehtävässä työssä käytettävän ajoneuvon kuljettaja saa poiketa 4–8 §:n säännöksistä olosuhteiden edellyttämällä tavalla ja tarpeellista varovaisuutta noudattaen.
Liikennevalvonnassa tai poliisin virkatehtävässä käytettävän ajoneuvon saa 6 §:n 2 momentin säännösten estämättä tilapäisesti pysäyttää tai pysäköidä tehtävän vaatimalla tavalla edellyttäen, ettei liikennettä ilmeisesti vaaranneta.
Kärkikolmio (merkki 231)
20
1520
Vastaukset
- Automiäs
tutun firma valmistaa varmaan noita liikennemerkkejä ja niitä tilataan sitten ko. firmalta sanotaan vaikka 5000 euroa kappale...
Onhan metallin jalostaminen niin perkeleen kallista ja maalikin maksaa ihan sikana.
Siinäpä syy. - että jos
tulet ramppia pitkin moottoritielle ja kolmio edessä et saa ajaa moottoritielle jos ei ole tilaa.
Jos ei ole kolmio sinähän tulet oikealta ja silloin koko moottoritien liikenne joutuisi antamaan sinulle tilaa.
Kolmion ja stopmerkin ero on siinä että jos on liikenne merkin takaa stopmerkki tarkoittaa että on pakko pysähtyä vaikka olisi tilaa .
Kolmio taas antaa lupa ajaa tielle jos on tilaa.
Aina kun tulet kolmion takaa vaikka moottoritielle sinun on annettava tietä ja vasta sitten ajaa tielle kun on tilaa rittävästi.
Valitettavasti suuriosa luulevat että moottoritiellä ajava on pakko päästä sinua tielle. Tästä syystä juuri tämä haitariliikenne tulee kun joutuu jarruttamaan jotta ei ajajsi kolmion takaa tulevan päälle.- Jaska Parruna
>>Jos ei ole kolmio sinähän tulet oikealta ja silloin koko moottoritien liikenne joutuisi antamaan sinulle tilaa.
- ........
moottoritielle ei suinkaan tulla oikealta niin, että moottoritiellä ajavat joutuisivat väistämään tulijaa, kyseessä kun ei ole risteykseksi luokiteltava paikka..
moottoritielle tulija on rinnastettavissa kaistanvaihtajaan, joka joutuu varomaan/"väistämään" muuta liikennettä - viisas autoilija
Kun on oikein vilkas liikenne siinä päätiellä, jonne olen rampista tullut, olen joutunut joskus oikein pysähtymään, sillä järkivähäni käskee pysähtymään, jos autoja tulee katkeamattomana jonona perä perää.
Enhän nyt jumaliste voi väkisin työntyä sekaan, vaikka kaikki niin kyllä tekeekin.
Jos päätietä ajava haluaa välttää kolarin, hän tietenkin hidastaa ja sitten on sekin vaara, että tulee ketjukolari, jos joutuu äkisti hiljentämään rampista väkisin eteen työntyvän takia.
Mutta pääasiassa se onnistuu, kun ajelee hitaasti ramppia ja liittyy viimeisen auton perään.
Kerran meitä tuli ramppia pitkin useita autoja minä etunenässä , kun totesin, että ei helvetti nyt pääse päätielle pökäsemällä.
Reagoin nopeasti ja hiljensin vauhtini kävelyvauhdiksi, mutta mitä tekivät muut takanani tulijat.
He pökäsivät väkisin päätietä menevien eteen ja siitäkös rumba syntyi. Autot siellä väisteli äkkiä viereiselle kaistalle ja olivat kuin rally formulat edessä ja sivussa ja mikä missäkin toisiaan väistellen ja torvetkin siellä soi.
Näytelmä kuitenkin sillä kertaa onnistui, mutta olis huonolla tuurilla voinut epäonnistuakkin.
Minä sitten liityin viimeisenä rally-formuloiden perään ja sain ajella ihan rauhassa. - Kallonkutistaja
viisas autoilija kirjoitti:
Kun on oikein vilkas liikenne siinä päätiellä, jonne olen rampista tullut, olen joutunut joskus oikein pysähtymään, sillä järkivähäni käskee pysähtymään, jos autoja tulee katkeamattomana jonona perä perää.
Enhän nyt jumaliste voi väkisin työntyä sekaan, vaikka kaikki niin kyllä tekeekin.
Jos päätietä ajava haluaa välttää kolarin, hän tietenkin hidastaa ja sitten on sekin vaara, että tulee ketjukolari, jos joutuu äkisti hiljentämään rampista väkisin eteen työntyvän takia.
Mutta pääasiassa se onnistuu, kun ajelee hitaasti ramppia ja liittyy viimeisen auton perään.
Kerran meitä tuli ramppia pitkin useita autoja minä etunenässä , kun totesin, että ei helvetti nyt pääse päätielle pökäsemällä.
Reagoin nopeasti ja hiljensin vauhtini kävelyvauhdiksi, mutta mitä tekivät muut takanani tulijat.
He pökäsivät väkisin päätietä menevien eteen ja siitäkös rumba syntyi. Autot siellä väisteli äkkiä viereiselle kaistalle ja olivat kuin rally formulat edessä ja sivussa ja mikä missäkin toisiaan väistellen ja torvetkin siellä soi.
Näytelmä kuitenkin sillä kertaa onnistui, mutta olis huonolla tuurilla voinut epäonnistuakkin.
Minä sitten liityin viimeisenä rally-formuloiden perään ja sain ajella ihan rauhassa.Ongelmahan tuossa onkin moottoritietä ajavien turvavälittömyys. Jos välit on kunnossa, ei liittyminen tuota hankaluuksia edes raskaalle kalustolle.
Kolmion takaa tulevan velvollisuus on katsoa oikea väli ja liittyä siihen muita häiritsemättä. Päätien kulkijoiden ei tarvitse väistellä, kiihdytellä tai hidastella, jos he noudattavat velvollisuutta pitää välit riittävinä. - Kra
Kallonkutistaja kirjoitti:
Ongelmahan tuossa onkin moottoritietä ajavien turvavälittömyys. Jos välit on kunnossa, ei liittyminen tuota hankaluuksia edes raskaalle kalustolle.
Kolmion takaa tulevan velvollisuus on katsoa oikea väli ja liittyä siihen muita häiritsemättä. Päätien kulkijoiden ei tarvitse väistellä, kiihdytellä tai hidastella, jos he noudattavat velvollisuutta pitää välit riittävinä........Päätien kulkijoiden ei tarvitse väistellä, kiihdytellä tai hidastella.......
Periaatteessa jokaiseen väliin pitäis pystyä liittymään rampilta tulijan ilman vaaraa/vaikeutta. Käytännössä tämä ei vaan toimi ja siksikin tulee turhia tiukkoja tilanteita jatkuvasti.
Ja olis toivottavaakin, että moottoritietä ajava ajaisi tasaista nopeutta myös siellä ramppien alueella. Silloin tällöin sattuu ja tapahtuu, että kun olen ajamassa rampilla ja olen jo kauempana katsonut sopivan välin mihin alan tähtäilemään. Sovitan nopeuteni ja ajoitukseni siten, että olen oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Niin eikös siihen osukin juuri se kohtelias "pönttöpää" jonka taakse olen ajatellut liittyä, hän alkaakin hidastamaan ja koko hieno suunnitelma menee totaalisesti kiville, samaan aikaan kun kiihdytyskaista lähenee loppuaan. Peilistä katsoen on aika hankala huomata heti, että takaa tuleva hidastaakin nopeuttaan.
Eikös tienpitäjän hienona ajatuksena ollutkin, että moottoritiellä liikenne soljuisi tasaisen sujuvasti ja tielle liitytään ja sieltä poistutaan vähintäänkin yhtä sujuvasti?
Suomessa tämä on vielä pelkkä toive, tarvitaan varmaankin vielä yksi "sukupolvenvaihdos" ennenkuin tämä saadaan toimimaan!
Yksi ehdotus liittymäalueiden rauhoittamiseksi:
Laitetaan valkoinen sulkuviiva moottoritien kaistojen väliin liittymien kohdalle, sillä alueella kun oikeasti ei ole kenelläkään tarvetta vaihtaa kaistaa. Nykyisellään juuri nuo "kohteliaiden" kuskien tekemät turhat kaistanvaihdot liittymien luona aiheuttavat ongelmia ja vahinkoja! Kenenkään matkanteko ei hidastuisi sen takia ja myös ne vauhdikkaat kahden kaista ylitykset loppuisivat samalla.
Kohteliaisuus ei sovi liikenteeseen, mutta muitten huomioiminen kylläkin! - koska....
Kra kirjoitti:
.......Päätien kulkijoiden ei tarvitse väistellä, kiihdytellä tai hidastella.......
Periaatteessa jokaiseen väliin pitäis pystyä liittymään rampilta tulijan ilman vaaraa/vaikeutta. Käytännössä tämä ei vaan toimi ja siksikin tulee turhia tiukkoja tilanteita jatkuvasti.
Ja olis toivottavaakin, että moottoritietä ajava ajaisi tasaista nopeutta myös siellä ramppien alueella. Silloin tällöin sattuu ja tapahtuu, että kun olen ajamassa rampilla ja olen jo kauempana katsonut sopivan välin mihin alan tähtäilemään. Sovitan nopeuteni ja ajoitukseni siten, että olen oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Niin eikös siihen osukin juuri se kohtelias "pönttöpää" jonka taakse olen ajatellut liittyä, hän alkaakin hidastamaan ja koko hieno suunnitelma menee totaalisesti kiville, samaan aikaan kun kiihdytyskaista lähenee loppuaan. Peilistä katsoen on aika hankala huomata heti, että takaa tuleva hidastaakin nopeuttaan.
Eikös tienpitäjän hienona ajatuksena ollutkin, että moottoritiellä liikenne soljuisi tasaisen sujuvasti ja tielle liitytään ja sieltä poistutaan vähintäänkin yhtä sujuvasti?
Suomessa tämä on vielä pelkkä toive, tarvitaan varmaankin vielä yksi "sukupolvenvaihdos" ennenkuin tämä saadaan toimimaan!
Laitetaan valkoinen sulkuviiva moottoritien kaistojen väliin liittymien kohdalle, sillä alueella kun oikeasti ei ole kenelläkään tarvetta vaihtaa kaistaa. Nykyisellään juuri nuo "kohteliaiden" kuskien tekemät turhat kaistanvaihdot liittymien luona aiheuttavat ongelmia ja vahinkoja! Kenenkään matkanteko ei hidastuisi sen takia ja myös ne vauhdikkaat kahden kaista ylitykset loppuisivat samalla.
Kohteliaisuus ei sovi liikenteeseen, mutta muitten huomioiminen kylläkin!liittymästä tulee nysväri (esim. rekka) joka pitäisi joka tapauksessa ohittaa. Sulkuviivasta olisi vain haittaa. Ainoa ongelma ovat ne, jotka ajavat liittymän ohitse liian pienillä turvaväleillä. Jos turvavälit ovat riittävät molemmilla kaistoilla, koko liikenne pystyy siirtyä vasemmalle ja päästää rekan mukaan.
- Kallonkutistaja
Kra kirjoitti:
.......Päätien kulkijoiden ei tarvitse väistellä, kiihdytellä tai hidastella.......
Kohteliaisuus ei sovi liikenteeseen, mutta muitten huomioiminen kylläkin!"Niin eikös siihen osukin juuri se kohtelias "pönttöpää" jonka taakse olen ajatellut liittyä, hän alkaakin hidastamaan ja koko hieno suunnitelma menee totaalisesti kiville, samaan aikaan kun kiihdytyskaista lähenee loppuaan."
Ja toiseen "kohteliaiden häirikköryhmään" kuuluu sellaiset, jotka "väistävät" vasemmalle kaistalle ja vieläpä turhan hitaalla nopeudella. Eli moottoritien kulkija ajaa n. 100-110km/h 120:n moottoritiellä. Rampilta tuleva katsoo paikkansa olevan tämän takana. Sitten päätienkulkija siirtyykin vasemmalle kaistalle, vaikka olisi hyvin voinut ajaa oikeaakin kaistaa. Loppujen lopuksi rampilta tulevankin on jätettävä nopeutensa n. 100:aan, ja odotettava, että "väistäjä" palaa oikealle kaistalle, että hänet voi taas ohittaa oikein vasemmalta puolelta.
Oikealta puolelta ohittaminen on moottoritiellä pääosin kiellettyä, eikä tuollainen kaistakäyttäytyminen ainakaan rohkaise ohittamaan (jatkamaan omalla nopeudella) oikealta puolelta. Todennäköisyys, että toheloija vaihtaa väärällä hetkellä takaisin oikealle kaistalle on varmasti vähintään 50%. Ja jos niin huonosti käy, että kolahtaa, niin ei rampilta tulijakaan syyttömäksi jäisi, vaikka alunperin tarkoitus oli liittyä ihan oikein ja vieläpä sujuvasti moottoritien liikenteeseen. - Kallonkutistaja
koska.... kirjoitti:
liittymästä tulee nysväri (esim. rekka) joka pitäisi joka tapauksessa ohittaa. Sulkuviivasta olisi vain haittaa. Ainoa ongelma ovat ne, jotka ajavat liittymän ohitse liian pienillä turvaväleillä. Jos turvavälit ovat riittävät molemmilla kaistoilla, koko liikenne pystyy siirtyä vasemmalle ja päästää rekan mukaan.
Menee sanailu jo vähän näpertelyksi, mutta oikeilla nopeuksilla ja väleillä ei useimmissa tapauksissa rekkojakaan tarvitse väistää vaan homman voi hoitaa tosiaan ihan aidolla ohittamisella. Ja uskon, että useimpia ärsyttäisi, jos kaikki rekatkin alkaisivat "väistämään" vasemmalle kaistalle rampista tulijoita.
Sulkuviiva ei todennäköisesti toisi mitään etua. Mutta jos sellainen olisi, se pitäisi olla oikeassa kohdassa, jolloin kaistaa pitäisi vaihtaa, jo ennen sen alkua. Mutta olisiko vasen kaista enää silloin mikään ohituskaista, kaistathan pitäisi silloin muuttua tasavertaisiksi. Ja menisi jo ihan liian monimutkaiseksi useimmille kuljettajille, kun kaikki eivät hallitse edes näitä nykyisiä yksinkertaisia sääntöjä.
No, oleellista on siis edelleen ne riittävän pitkät turvavälit kuten sinäkin sanot.
- kaksikielisyyskin..
..osoitekylteissä.
Loppupelissähän kyse on joka tapauksessa kaistanvaihdosta eli kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen aina.- miksi ihmeessä
osoitekylttiin sotketaan suomenkielisiä sanoja, olisi paljon selvempi kun olisi pelkästään ruotsinkieltä kyltissä.
- Ruostepallo
Kun tuo TLA 5 pykälän 2 momentti ei aseta täysin selkeää väistämisvelvollisuutta kiihdytyskaistalta tulevalle, homma hoidetaan merkillä. Liikennemerkkihän menee liikennesäännön edelle.
Epäselviä asioita jää kyllä vielä riittävästi:
- mikä on kärkikolmion vaikutusalue, erityisesti jos liittymiskaista jatkuu moottoritiellä lisäkaistana vaikkapa kilometrin tai kaksi?
- onko moottoritielle tultaessa kyseessä saapuminen etuajo-oikeutetulle tielle vai kaistanvaihto?
- sovelletaanko noita tieliikenneasetuksen säännöksiä myös paikkoihin, joissa päätie ei ole moottoritie?
- kun kaksi moottoritietä liittyy toisiinsa, ajamalla suoraan pitkin moottoritietä saattaa edessä yllättäen olla kärkikolmio
Säännökset ovat alkuaan peräisin vuodelta 1971 ja asiat ovat monessa suhteessa muuttuneet sen jälkeen. Pykälissä olisi paljonkin selventämisen ja ajanmukaistamisen varaa.- ykköskuski
kun kaksi tietä yhdistyy ilman että kaistat leikkaavat, mihin tarvitaan kolmiota? Yleensä kuitenkin jommalla kummalla on kolmio. Pitäisikö minun kolmion takaa tulevana väistää muita kaistanvaihtajia, en ymmärrä...
- espoossaajeleva
ykköskuski kirjoitti:
kun kaksi tietä yhdistyy ilman että kaistat leikkaavat, mihin tarvitaan kolmiota? Yleensä kuitenkin jommalla kummalla on kolmio. Pitäisikö minun kolmion takaa tulevana väistää muita kaistanvaihtajia, en ymmärrä...
Minä olen ymmärtänyt asian niin, että kärkikolmion takaa tuleva joutuu väistämään moottoritieltä kaistaa vaihtavaa joka poistuu moottoritieltä. Ideana se, että moottoritielle ei tarvitsisi pysäköidä odottamaan liittymästä tulevia vaan moottoritieltä olisi mahdollista päästä turvallisesti pois. Kuinka pitkän matkan kärkikolmio vaikuttaa, on minulle epäselvä, ja poistun moottoritieltä varoen tällaisissa paikoissa.
- pitää väistää
ao. esimerkissä?
Auto A tulee Tuusulantien liittymästä Kehä III:lle kärkikolmion takaa ja jatkaa samaa kaistaa ja poistuu Kehä III:lta lentoaseman liittymässä.
Auto B ajaa Kehä III:sta ja pyrkii vaihtamaan sille kaistalle, jolla auto A jo on.- The Rat
Jos vaihto tapahtuu kolmion vaikutusalueella, eli "heti", niin väistämisvelvollinen on moottoritielle liittyjä. Jos taas muutaman kymmenen metrin päässä, ei kolmio enää ole voimassa, joten väistäjä on normaalisti kaistanvaihtaja.
Hämmennetään lisää. Entäpä jos liittymässä on hetken matkaa vielä sulkuviivaa? Tällöin kaistanvaihto on kiellettyä ja sulkuviivan kai pitäisi jatkua koko kolmion vaikutusalueen. Kolmion vaikutus? - on sulkuviivaa
The Rat kirjoitti:
Jos vaihto tapahtuu kolmion vaikutusalueella, eli "heti", niin väistämisvelvollinen on moottoritielle liittyjä. Jos taas muutaman kymmenen metrin päässä, ei kolmio enää ole voimassa, joten väistäjä on normaalisti kaistanvaihtaja.
Hämmennetään lisää. Entäpä jos liittymässä on hetken matkaa vielä sulkuviivaa? Tällöin kaistanvaihto on kiellettyä ja sulkuviivan kai pitäisi jatkua koko kolmion vaikutusalueen. Kolmion vaikutus?eli valkoista yhtenäistä viivaa 10 - 20 metriä. Ymmärrän, että siinä kohtaa on kaistanvaihto kielletty, mutta entä heti sen jälkeen? Onko kärkikolmion vaikutus alue jo silloin loppunut? Jos on niin miksi sitten se kolmio on siihen laitettu? Ihan varmuuden ja/tai sekaavuuden vuoksiko..
- The Rat
on sulkuviivaa kirjoitti:
eli valkoista yhtenäistä viivaa 10 - 20 metriä. Ymmärrän, että siinä kohtaa on kaistanvaihto kielletty, mutta entä heti sen jälkeen? Onko kärkikolmion vaikutus alue jo silloin loppunut? Jos on niin miksi sitten se kolmio on siihen laitettu? Ihan varmuuden ja/tai sekaavuuden vuoksiko..
Merkillähän osoitetaan että "risteykseen *tulevan* ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta"
Vaikea enää lukea tuota niin että 20 metriä ajettuani olen vielä tulossa risteykseen. :)
Eli sekavuuden vuoksi.
Kerropa, kun asiasta keskustellaan, miten sinusta merkittäisiin kohta jossa autoilijoiden tulisi väistää pyöräilijöitä, mutta seuraava risteys on tasaveroinen? Muista merkeistä poiketen, pyörän kuva kolmiossa ei meinaan tarkoita yhtään mitään (LVM:n kanta, tarkistin). Normaalistihan sillä rajataan merkkiä, mutta tässä tapauksessa sen vaikutus on oikeasti nolla... Ja jotta tilanne olisi erittäin epäselvä, tunnen risteyksen jossa ennen risteystä on tuollainen yhdistelmä ja sitten risteyksessä vasemmalle kääntyville vielä erikseen kolmio (muttei oikealle kääntyville). :) - täytyy sitten
The Rat kirjoitti:
Merkillähän osoitetaan että "risteykseen *tulevan* ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta"
Vaikea enää lukea tuota niin että 20 metriä ajettuani olen vielä tulossa risteykseen. :)
Eli sekavuuden vuoksi.
Kerropa, kun asiasta keskustellaan, miten sinusta merkittäisiin kohta jossa autoilijoiden tulisi väistää pyöräilijöitä, mutta seuraava risteys on tasaveroinen? Muista merkeistä poiketen, pyörän kuva kolmiossa ei meinaan tarkoita yhtään mitään (LVM:n kanta, tarkistin). Normaalistihan sillä rajataan merkkiä, mutta tässä tapauksessa sen vaikutus on oikeasti nolla... Ja jotta tilanne olisi erittäin epäselvä, tunnen risteyksen jossa ennen risteystä on tuollainen yhdistelmä ja sitten risteyksessä vasemmalle kääntyville vielä erikseen kolmio (muttei oikealle kääntyville). :)alkaa väistämään A-autoja, minä ajan nimittäin B-autolla joka arkiaamu ko. paikassa. Kai A-auto on sentään velvollinen väistämään B-autoa, jos A-auto on liittymässä Kehä III:lle eli vaihtamassa myös kaistaa, vai onko?
Kehä III:n ei ole (käsittääkseni) moottoritie, mutta se tuskin vaikuttaa näihin tulkintoihin..
Tuohon sinun kysymykseesi en osaa kyllä vastata, muuta kuin, että tuollaisia sekamelskoja ei pitäisi viritellä ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi392942Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332767100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482413Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo432027Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks211994Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581760- 431652
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371520- 451443
- 261291