Rauta

lisää?

Hei,

Olenko ymmärtänyt oikein, että raskauden ensi kolmanneksella ei tulisi ottaa rautalääkkeitä? Onko siitä jotain haittaa sikiölle?

28

1395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin otan

      Mulla oli arvot matalal jo ekal neuvolakerral joten suositteli, et alotan rauta-foolihappo yhdistelmän. Oon nyt syöny puoltoista kuukautta vitaplexin rautavalmistetta. Kai ne neuvolassa tietää. Tai ei kai ne ois suositellu sitä jos siit jotain haittaa ois.

    • selkauimari

      Mä olen rv7 ja käytän obsidania, koska mulla on niveltulehdus ja sen takia hemoglobiinini on jo valmiiksi alle 100. Huomenna on reumalääkärin soittoaika ja sovimme lääkeasioista tarkemmin.

      Rautalääkkeissähän lukee yleensä että saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana. Toki on hyvä puhua KAIKISTA lääkkeistä aina ensin lääkärin kanassa.

    • ymmärtänyt

      kyllä se vaan on hyväksi ottaa ensimmäiselläkin kolmanneksella.

      • vk18

        Rautaa saa syödä max 100mg/vrk. Rautaa olisi hyvä syödä kuureina, esim kuukausi kerralla ja sitten noin viikon tauko.


    • mammavaan

      Suositellaan aloitettavaksi vasta n. 18 viikosta alkaen.

      • vk18

        Mistä kuulit viikosta 18? Käsittääkseni kyse on hyvinvoinnista ja mahdollisesta anemiasta, eli rautaa tarpeenmukaan (mitä hemoglobiini näyttää).


      • Voi näitä aikoja:-(

      • rv 23+4
        vk18 kirjoitti:

        Mistä kuulit viikosta 18? Käsittääkseni kyse on hyvinvoinnista ja mahdollisesta anemiasta, eli rautaa tarpeenmukaan (mitä hemoglobiini näyttää).

        Minulle neuvolassa sanottiin, että he eivät koskaan määrää rautaa ennen rv 20, vaikka hemoglobiini olisikin matala.
        Rauta kuulemma paksuntaa verta, joka ei silloin pääse kaikkein pienimpiin paikkoihin mihin sen juuri pitäisi päästä alkuraskaudessa. Tästä syystä suositeltiin aloitettavaksi vasta rv 20 jälkeen.


      • Kivut ei kuulu raskauteen
        rv 23+4 kirjoitti:

        Minulle neuvolassa sanottiin, että he eivät koskaan määrää rautaa ennen rv 20, vaikka hemoglobiini olisikin matala.
        Rauta kuulemma paksuntaa verta, joka ei silloin pääse kaikkein pienimpiin paikkoihin mihin sen juuri pitäisi päästä alkuraskaudessa. Tästä syystä suositeltiin aloitettavaksi vasta rv 20 jälkeen.

        http://cloudynuage.spaces.live.com/blog/cns!2A2956E0B107C7FB!347.entry


      • mammavaan
        Kivut ei kuulu raskauteen kirjoitti:

        http://cloudynuage.spaces.live.com/blog/cns!2A2956E0B107C7FB!347.entry

        Taidat olla joku kilpailevan firman mannekiini, kun täällä jatkat tuota kampanjaasi yhtä tuotetta vastaan. Joka muuten on hyvä, ei tuo mukanaan mitään sivuvaikutuksia ja nostaa nopeasti hemoglobiinin hyviin lukemiin.


      • mammavaan
        rv 23+4 kirjoitti:

        Minulle neuvolassa sanottiin, että he eivät koskaan määrää rautaa ennen rv 20, vaikka hemoglobiini olisikin matala.
        Rauta kuulemma paksuntaa verta, joka ei silloin pääse kaikkein pienimpiin paikkoihin mihin sen juuri pitäisi päästä alkuraskaudessa. Tästä syystä suositeltiin aloitettavaksi vasta rv 20 jälkeen.

        Eli minäkin kiikuin anemian rajoilla, mutta rautaa annettiin lupa ottaa vasta myöhemmillä viikoilla.


      • mammavaan
        Voi näitä aikoja:-( kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000025556657&view_mode=flat_threaded

        niin, että anemia ei iskisi, minun pitäisi vetää Tapolan mustaa kilokaupalla joka viikko. Ei meinaan onnistuisi! Muut ruoka-aineet eivät ole yhtä hyviä raudanlähteitä. Ja kuten kai "asiantuntijana" tiedät, joissakin ruoka-aineissa on myös liikaa a-vitamiinia, jota ei raskauden aikana tulisi ylenmäärin nauttia.


      • Hyvää ei saa halvalla:-(
        mammavaan kirjoitti:

        Taidat olla joku kilpailevan firman mannekiini, kun täällä jatkat tuota kampanjaasi yhtä tuotetta vastaan. Joka muuten on hyvä, ei tuo mukanaan mitään sivuvaikutuksia ja nostaa nopeasti hemoglobiinin hyviin lukemiin.

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/index.html


    • ..mulle..

      ..ainakin suositeltiin rautalääkettä (obsidan).
      Oon 14vkolla.. Mulle sanottiin että hemoglobiini on se aine joka kuljettaa happea veressä! niin en mä ainakaan halua pienokaiseni kärsiä hapen puutteesta!

      • Lue ensin perusasiat

      • juliieet
        Lue ensin perusasiat kirjoitti:

        http://www.saunalahti.fi/arnoldus/anaemia.htm

        Minulle sanottiin neuvolassa,että ÄLÄ missään tapauksessa aloita rautaa ennen viikkoa kolmetoista. Minun tapauksessani olisi voinut altistaa keskenmenolle. Sairauksia minulla ei ole,aikesemmin vaan kaksi keskenmenoo. Tiedä sitten..


      • ..onko se selvinnyt?

      • Kaikki vaikuttaa paljon
        juliieet kirjoitti:

        Minulle sanottiin neuvolassa,että ÄLÄ missään tapauksessa aloita rautaa ennen viikkoa kolmetoista. Minun tapauksessani olisi voinut altistaa keskenmenolle. Sairauksia minulla ei ole,aikesemmin vaan kaksi keskenmenoo. Tiedä sitten..

        http://www.yleradio1.fi/yhteiskunta/puheenvuorot/id2421.shtml


      • mammavaan

    • Yx oottaja

      ainakin mulle määräsi neuvolan täti ottamaan, kun oli hemoglobiini pudonnut kuukauden aikana 30 pinnaa ja alko oma olo olla melkoinen eli karmea päänsärky päivästä toiseen ja väsymys oli ja on edelleen karmea. Olen rv 15 ja vasta viikon popsinut noita tabuja eli innolla odottelen vaikutuksen alkamista...

      • Kaveri kuoli vuosi sitten:-(

        Obsidan-kokemuksia suolistosairailla kauan sitten, on siis vain lyhyt katsaus muutamien mielipiteistä. Moderaattori poisti jutut aika pian ja siksi haluan ne tähän kirjoittaa. Poistan muut nimet ja liitän sitaattilainat tähän:

        "A: Tyhmä kysymys, mutta meneekö teillä muilla maha sekaisin Obsidan- rautavalmisteesta? Tiedän, että sen pitäisi olla kaikkein vatsaystävällisin, mutta oon nyt alkanut epäilemään, että se siitäkin huolimatta laittaa mulla mahan sekaisin (testasin pari päivää ilman, ja eilen illalla kun otin taas, niin ihan ripulilla on ollut siitä asti). Kuitenkin hemoglobiini pitäisi saada nousemaan...

        B: Ei sopinut mullekaan.

        C: Mulla ainakin kaikki rautavalmisteet (suunkautta otettavat) pistää mahan sekaisin. Kokeilin myös Obsidania kun piti olla niin vatsaystävällistä, mutta ripulin sekin teki. Mulle sit tiputettiin polilla rautaa, kun en pysty mitään suun kautta ottaan.

        Simmons: (otsikossakin) Mulla pisti Remissiossakin koko pakin totaalisen sekaisin.

        D: Mulla Hb on laahannut alhaisissa lukemissa koko tämän vuoden akuutin takia. Nyt olen kesän ajan käyttänyt Kreuterblusaftia ja syönyt 6-7 veriohukaisia päivässä sekä viikottain muutaman pihvin. Tänään (25.7.) kuulin viimeisen verikokeen tulokset ja Hb oli jo 138, kun edellinen lukema oli 119 kesäkuun puolessa välissä. Tiedä sitten, mikä sen on korjannut, mutta haen vielä ainakin yhden pullon Kreuterblusaftia.

        E: Mullekaan ei Obsidan sopinut. Spartocine sopi, mutta muistaakseni lääkäri sanoi sen olevan melko tehoton. Mä suosittelisin Floradixia, se on samaa kuin Kräuterblusaft, mutta hiivaton versio.

        F: Ei kestänyt mullakaan vatsa Obsidania... Heitti aivan sekaisin. Kräuterblusaftia käytin, ja se oli mulle ainakin ihan hyvä.

        G: Mulla jäi jo ensimmäinen Obsidan purkki kesken, kun tuli niin mielettömät vatsakivut.

        H: Sama vika, yhen levyn niitä pysty syömään, sitte jäi kipujen takia käyttämättä. Hemoglobiini nousuun maksalaatikolla ja tomaatilla:-)

        I: Vatsaystävällistä in my ass.. Ei tykännyt omakaan maha Obsidanista, Spartocinea taasen voin syödä mutta eipä sillä ole veriarvot muuttuneet oikein mihinkään suuntaan. Tuoreveri nestemäisenä nautittuna on ylivoimaisesti paras kokeilemani hb:n nostaja;-)

        ...Itse ainakin huomautin lääkärille että Obsidan ei tuntuisi sopivan mahalle. En kyllä muista, miten lääkäri siihen suhtautui.

        J: Täytyy tosiaan antaa lääkärille palautetta, kun seuraavan kerran menen vastaanotolle. Puhelimessa unohtuu aina osa asioista... Mulla oli hb noussut melkein kuymmenellä (97-106), vaan sillä, että olin yrittänyt syödä kaikkea, missä on rautaa! Erityisesti lihaa... pitkiä aikoja olinkin syömättä punaista lihaa ihan kokonaan, nyt on ihan pakko ottaa se takaisin ruokavalioon. Ja ostan varmaan sitä Kreuterblusaftiakin jossain vaiheessa.

        K: Obsidania syövät monet muutkin, kuin suolisairaat, vaikka muuan lääkäri sanoo natriumlauryylisulfaatista:
        "Professori Jorma Tenovuo mainitsee uusista tutkimuksista joiden alustavissa tuloksissa natriumlauryylisulfaatilla on todettu haittavaikutuksia, joita ei ole aiemmin havaittu... mutta alustavatkin tulokset huolestuttavat, Tenovuo myöntää."
        Samassa jutussa Veikko Tuovinen sanoo: "Syötäväksi se ei kumminkaan ole tarkoitettu"

        http://www.jyu.fi/viesti/verkkotuotanto/tutkiva/jutut/h ammastahna.shtml

        L: En meinannut itsekään uskoa, että Obsidan ei sovi. Kesäkuussa oli vielä hb96 ja aloin käyttämään päivittäin kräuterblusaftia, syyskuussa hb 136. Tosin ei ole varmaan ainoa asia, mikä vaikuttaa siihen, ja yksilöllisyys ennenkaikkea.

        M: Huomasin saman asian, Obsidan ja Retafer sotkevat aika pahasti vatsan toiminnot. Itse aloin käyttää hemo-rautoja eli eläinperäisiä rautavalmisteita, Hemofer ja Glopifer. Ei ole ollut mitään vaikutusta vatsan toimintoihin, mutta hemoglobin nousi parissa kuukaudessa ihanne arvoihin (noin 150)" oli 18.102005 viimeisin kommentti, ennen kuin moderoitiin pois. Miksi tietoa näin vakavasta asiasta ei saisi kertoa suolisairaille?????

        Tulostakaa tuo juttu neuvolaan, vanhemmille, tutuille odottaville äideille (kuulemma Obsidania jaetaan ilmaiseksi neuvoloissa...) ja omalle lääkärillenne. Kun diagnoosina on crohn, ei haittavaikutuksista kukaan raportoi Lääkelaitokselle, kun jutut voidaan katsoa "tautiin" kuuluviksi. Toivottavasti olen väärässä.. Natriumlauryylisulfaatin lisäksi apuaineena Obsidanissa on glysiiniä, joka ei sovi ainakaan niille, joiden elimistö ei siedä glutamaatteja tai hiivauutteita (arominvahventeita)." Mahakivut voi johtua siitä, jos sellaisia tuntuu. Eikä "liitoskipuja".


      • mammavaan
        Kaveri kuoli vuosi sitten:-( kirjoitti:

        Obsidan-kokemuksia suolistosairailla kauan sitten, on siis vain lyhyt katsaus muutamien mielipiteistä. Moderaattori poisti jutut aika pian ja siksi haluan ne tähän kirjoittaa. Poistan muut nimet ja liitän sitaattilainat tähän:

        "A: Tyhmä kysymys, mutta meneekö teillä muilla maha sekaisin Obsidan- rautavalmisteesta? Tiedän, että sen pitäisi olla kaikkein vatsaystävällisin, mutta oon nyt alkanut epäilemään, että se siitäkin huolimatta laittaa mulla mahan sekaisin (testasin pari päivää ilman, ja eilen illalla kun otin taas, niin ihan ripulilla on ollut siitä asti). Kuitenkin hemoglobiini pitäisi saada nousemaan...

        B: Ei sopinut mullekaan.

        C: Mulla ainakin kaikki rautavalmisteet (suunkautta otettavat) pistää mahan sekaisin. Kokeilin myös Obsidania kun piti olla niin vatsaystävällistä, mutta ripulin sekin teki. Mulle sit tiputettiin polilla rautaa, kun en pysty mitään suun kautta ottaan.

        Simmons: (otsikossakin) Mulla pisti Remissiossakin koko pakin totaalisen sekaisin.

        D: Mulla Hb on laahannut alhaisissa lukemissa koko tämän vuoden akuutin takia. Nyt olen kesän ajan käyttänyt Kreuterblusaftia ja syönyt 6-7 veriohukaisia päivässä sekä viikottain muutaman pihvin. Tänään (25.7.) kuulin viimeisen verikokeen tulokset ja Hb oli jo 138, kun edellinen lukema oli 119 kesäkuun puolessa välissä. Tiedä sitten, mikä sen on korjannut, mutta haen vielä ainakin yhden pullon Kreuterblusaftia.

        E: Mullekaan ei Obsidan sopinut. Spartocine sopi, mutta muistaakseni lääkäri sanoi sen olevan melko tehoton. Mä suosittelisin Floradixia, se on samaa kuin Kräuterblusaft, mutta hiivaton versio.

        F: Ei kestänyt mullakaan vatsa Obsidania... Heitti aivan sekaisin. Kräuterblusaftia käytin, ja se oli mulle ainakin ihan hyvä.

        G: Mulla jäi jo ensimmäinen Obsidan purkki kesken, kun tuli niin mielettömät vatsakivut.

        H: Sama vika, yhen levyn niitä pysty syömään, sitte jäi kipujen takia käyttämättä. Hemoglobiini nousuun maksalaatikolla ja tomaatilla:-)

        I: Vatsaystävällistä in my ass.. Ei tykännyt omakaan maha Obsidanista, Spartocinea taasen voin syödä mutta eipä sillä ole veriarvot muuttuneet oikein mihinkään suuntaan. Tuoreveri nestemäisenä nautittuna on ylivoimaisesti paras kokeilemani hb:n nostaja;-)

        ...Itse ainakin huomautin lääkärille että Obsidan ei tuntuisi sopivan mahalle. En kyllä muista, miten lääkäri siihen suhtautui.

        J: Täytyy tosiaan antaa lääkärille palautetta, kun seuraavan kerran menen vastaanotolle. Puhelimessa unohtuu aina osa asioista... Mulla oli hb noussut melkein kuymmenellä (97-106), vaan sillä, että olin yrittänyt syödä kaikkea, missä on rautaa! Erityisesti lihaa... pitkiä aikoja olinkin syömättä punaista lihaa ihan kokonaan, nyt on ihan pakko ottaa se takaisin ruokavalioon. Ja ostan varmaan sitä Kreuterblusaftiakin jossain vaiheessa.

        K: Obsidania syövät monet muutkin, kuin suolisairaat, vaikka muuan lääkäri sanoo natriumlauryylisulfaatista:
        "Professori Jorma Tenovuo mainitsee uusista tutkimuksista joiden alustavissa tuloksissa natriumlauryylisulfaatilla on todettu haittavaikutuksia, joita ei ole aiemmin havaittu... mutta alustavatkin tulokset huolestuttavat, Tenovuo myöntää."
        Samassa jutussa Veikko Tuovinen sanoo: "Syötäväksi se ei kumminkaan ole tarkoitettu"

        http://www.jyu.fi/viesti/verkkotuotanto/tutkiva/jutut/h ammastahna.shtml

        L: En meinannut itsekään uskoa, että Obsidan ei sovi. Kesäkuussa oli vielä hb96 ja aloin käyttämään päivittäin kräuterblusaftia, syyskuussa hb 136. Tosin ei ole varmaan ainoa asia, mikä vaikuttaa siihen, ja yksilöllisyys ennenkaikkea.

        M: Huomasin saman asian, Obsidan ja Retafer sotkevat aika pahasti vatsan toiminnot. Itse aloin käyttää hemo-rautoja eli eläinperäisiä rautavalmisteita, Hemofer ja Glopifer. Ei ole ollut mitään vaikutusta vatsan toimintoihin, mutta hemoglobin nousi parissa kuukaudessa ihanne arvoihin (noin 150)" oli 18.102005 viimeisin kommentti, ennen kuin moderoitiin pois. Miksi tietoa näin vakavasta asiasta ei saisi kertoa suolisairaille?????

        Tulostakaa tuo juttu neuvolaan, vanhemmille, tutuille odottaville äideille (kuulemma Obsidania jaetaan ilmaiseksi neuvoloissa...) ja omalle lääkärillenne. Kun diagnoosina on crohn, ei haittavaikutuksista kukaan raportoi Lääkelaitokselle, kun jutut voidaan katsoa "tautiin" kuuluviksi. Toivottavasti olen väärässä.. Natriumlauryylisulfaatin lisäksi apuaineena Obsidanissa on glysiiniä, joka ei sovi ainakaan niille, joiden elimistö ei siedä glutamaatteja tai hiivauutteita (arominvahventeita)." Mahakivut voi johtua siitä, jos sellaisia tuntuu. Eikä "liitoskipuja".

        Ihan kaikille raskaana oleville (ja muillekin aneemisille) tässä tiedoksi, että meikäläinen on nauttinut Obsidania monesti elämänsä aikana... ja vieläkin hengissä!

        Sinä pahanilmanlintu, joka täällä käyt tuota Obsidan-kampanjaasi: taidatkin olla mies... jos nimittäin olisit (joskus raskaana ollut) nainen, osaisit kyllä kertoa eron vatsakivun ja liitoskivun välillä ;)

        Eli lopeta jo ja käytä energiasi johonkin järkevämpään toimintaan!


      • Sut varmaan kloonataan vielä
        mammavaan kirjoitti:

        Ihan kaikille raskaana oleville (ja muillekin aneemisille) tässä tiedoksi, että meikäläinen on nauttinut Obsidania monesti elämänsä aikana... ja vieläkin hengissä!

        Sinä pahanilmanlintu, joka täällä käyt tuota Obsidan-kampanjaasi: taidatkin olla mies... jos nimittäin olisit (joskus raskaana ollut) nainen, osaisit kyllä kertoa eron vatsakivun ja liitoskivun välillä ;)

        Eli lopeta jo ja käytä energiasi johonkin järkevämpään toimintaan!

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000025556657


      • mammavaan

      • on vaan
        Sut varmaan kloonataan vielä kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000025556657

        niin olematon elämä näköjään. minkä ihmeen takia et voi pitää noita sun juttuja omana tietonas koska ihan oikeesti ketään EI kiinnosta, mut sun on näköjään vähän vaikee ymmärtää... mut onhan se tietenkin niinkin että tollaset viherpiipertäjät on tosiaan vähän sekopäitä. voi sun lapsi raukkoja minkälaisen äidin ovat saaneet. ei voi muuta kuin sääliä tollasta henkilöä joka on vaan niin katkera jostain että pitää purkaa sitä täällä.
        kyllä sullekin vielä joku hengenheimolainen löytyy jonka kanssa voit keskustella näistä ns. luomu jutuista. mut pikku vinkkinä niitä ei löydy kyl tältä palstalta.


      • Enkä kuulu mihinkään lahkoo...
        mammavaan kirjoitti:

        Usko sinä raasu mihin uskot, tai ole uskomatta. Mutta lakkaa häiriköimästä normaaliodottajia, jotka haluavat nauttia tuosta ainutlaatuisesta kokemuksesta ilman jotain palstahäirikköä hulluine linkkeineen.

        Luulen, että suurin osa täällä palstailijoista toivottaisi sinut ihan samaan paikkaan kuin minäkin ;)

        "Ruoansulatuskanavan haavaumia sairastavien potilaiden tulee noudattaa varovaisuutta Obsidan® Fe :n käytön yhteydessä."


      • Kaliumferrosyanidi turhaa
        mammavaan kirjoitti:

        Ihan kaikille raskaana oleville (ja muillekin aneemisille) tässä tiedoksi, että meikäläinen on nauttinut Obsidania monesti elämänsä aikana... ja vieläkin hengissä!

        Sinä pahanilmanlintu, joka täällä käyt tuota Obsidan-kampanjaasi: taidatkin olla mies... jos nimittäin olisit (joskus raskaana ollut) nainen, osaisit kyllä kertoa eron vatsakivun ja liitoskivun välillä ;)

        Eli lopeta jo ja käytä energiasi johonkin järkevämpään toimintaan!

        http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1177010481/1#1


      • oikeesti....

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe