Vieläkö viihdekäyttöä?

Eli tyttökaveri on käyttänyt

- spiidiä vuoden 2004 lopusta vähintään joka viikonloppu (pe.-su., yleensä vielä ma. ja ti.)
- unilääkkeitä yht. 5 kk.

Se kuitenkin opiskelee ja käy tenteissä ja tsemppaa yllättävän hyvin (saa läpi n. 4 tenttiä vuodessa)...välillä treenaakin.

Väittää että tilanne on hallinnassa ja että kyseessä vain viihdekäyttö.

Onko näin..? Oma käsitykseni alkaa olla se että aika narkkari kyseessä, lähteekö se jo kohta piikittämäänkin?

Itse käytän harvemmin, ajan rekkaa työkseni eikä tien päällä (olen reissussa 5. päivää viikosta) oikein voi olla kamoissa koko ajan...
91196
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

Aika rajoilla menee nyt. Ton amfetamiinin kanssa sopii varoa, älä anna rännittää, jos pystyt vaikuttaa.

Ota puheeks tyttären kanssa, ehdota vaikka taukoa siitä piristä.

Äänestä

paljon, jää ke-to vaan väliin (jos jää)? jo vuodesta 2004 ja napeilla nukutaan, että näin.

oiskohan lähteny lapasesta? mun mielestä on.

ränniin noita paskoja ei kannata vetää, koukuttaa toi piikitys nääs jo itessään kolahtaa kovaa ja nopeesti.

Äänestä

Rajoilla. Jos speed käyttää vielä ma. niin elimistössä vielä pari päivää. Riippuu paljonko vetää. Not good. Ja vielä benzodiazepines.

Äänestä
  • taidat tietää mistä puhut,ja minä myös.
    todellakin samaa mieltä,NOT GOOD.

    Äänestä

Taitaa olla jo peruuttamattomat vahingot tehty.

Amfetamiini menee aivoissa viestinvälittäjien eli synapsien sisään, pakottaa välittäjäaineet pihalle ja polttaa vielä reseptorit etteivät aineet pääse takaisin. Tuloksena on tieten helkkarin hyvä olo kun kaikki mielihyväaineet ovat kerralla liikkeessä.

Aivot kuiten sulkevat nopeasti raiskatut synapsit _lopullisesti_ ja täten kyky kokea mielihyvää vähenee. Reilu pari vuotta jos tuollaista käyttöä on jatkunut niin jäljet ovat pysyvät. Pelkäämpä ettei tyttökaverisi enää pysty selvinpäin kokemaan mielihyvää ja täten kynnys edes lopettaa nousee.

Jossain vaiheessa sitten on tilanne, ettei mielihyvää irtoa edes aineilla vaan sitä vedetään jotta saataisiin edes syötyä ja nukuttua. Mutta luultavammin tuota ennen tulee kuiten joitan psykoottisia episodeja, jotka johtuvat juuri synapsien rajusta vähenemisestä.

Äänestä
  • Eli, ei voida puhua suoraan synapsien tuhoutumisesta nyt kuitenkaan.

    Adrenaliini ja dopamiini, joita amfetamiini alkaa erittää, lähtee viejähaarakkeesta tendriiniin, tuojahaarakkeeseen. Viejä- ja tuojahaarakkeen välinen tila on synapsi, sille tilallehan ei tapahdu käytössä mitään.

    Sen sijaan, tuojahaarakkeeseen saapunut dopamiini ja adrenaliini irtoaa takasin synapsiin, jolloin normaalisti palautusproteiinit palauttaa ne viejähaarakkeeseen, tai MAO entsyymit 'syövät' ne.

    Amfetamiini ensin vapauttaa haarakkeesta kaiken dopamiini ja adrenaliini, tunkeutuen haaraan juuri palautusproteiinin mukana. Vapauttamisen jälkeen amfetamiini blokkaa palautusproteiinin pääsen haarakkeeseen, samalla se lamauttaa MAO entsyymit.

    Näin siis domamiini ja adrenaliini jää synapsiin aiheuttaen hyvää oloa ja energisyyttä. Pitkäaikasella käytöllä amfetamiini vaurioittaa tarkkaanottaen dopamiinineuroneita. Dopamiini ehtyy ja seuraa masennus.

    Äänestä

Vuodesta toiseen 4 paivaa viikossa ei ole viihdekayttoa.

Äänestä
  • vielä puoli vuotta sitten läheiseni käyttö oli vastaavanlaista "viihdekäyttöä", jatkunut n.3 vuotta satunnaisena.Tällä hetkellä tilanne todella huono, mopo on karannut käsistä ja käyttö päivittäistä. Nyt tajuaa olleensa koukussa jo pitkään ja miten vaikeaa irtipääsy onkaan. Tyttöystävälläsi on noinkin monen vuoden jälkeen jo voimakas psykologinen riippuvuus aineeseen/käyttöön puhumattakaan kehittyvästä fyysisestä riippuvuudesta joten kannattaa ehdottomasti lopettaa ja olet todella syystä huolissasi.Usko pois,tiedän mistä puhun. Tee samoin omalla kohdallasi.

    Äänestä

Pe, la, su, ma, ti. 5 päivää viikosta. Pari-kolme vuotta. Ei hyvin mee... Hommaa se hoitoon.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


kundikaveri kysyy... kirjoitti:

Eli tyttökaveri on käyttänyt

- spiidiä vuoden 2004 lopusta vähintään joka viikonloppu (pe.-su., yleensä vielä ma. ja ti.)
- unilääkkeitä yht. 5 kk.

Se kuitenkin opiskelee ja käy tenteissä ja tsemppaa yllättävän hyvin (saa läpi n. 4 tenttiä vuodessa)...välillä treenaakin.

Väittää että tilanne on hallinnassa ja että kyseessä vain viihdekäyttö.

Onko näin..? Oma käsitykseni alkaa olla se että aika narkkari kyseessä, lähteekö se jo kohta piikittämäänkin?

Itse käytän harvemmin, ajan rekkaa työkseni eikä tien päällä (olen reissussa 5. päivää viikosta) oikein voi olla kamoissa koko ajan...

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu