KOIRALLE DIAPAMIA!!!!!

HENNA...

olis sellainen ogelma että meillä on 6 kk koira ja kynsiä ei saa väkisinkään leikattua. Painaa jo 36 kg voimaa on kuin pienessä pitäjässä. Sitä ei tarvii kun rueta silittämään tassuista niin silmät menee pyöreiks ja paniikki on kova. Kertaakaan ei olla mielestämme leikanneet sitä hermoon. Pentuna sai leikata ihan kun se pureskeli luita. Mutta ei nyt. Olen ajatellut että voiko sitä vähän rauhoittaa. Kun ei haluaisi leikata hermoon kun se pyristelee niin kovaa että huh. iin voiko koiralle antaa diapamia??? jos voi paljon olisi se annostus noin 36 kg koiralle. Kävin lukemassa eläinlääkäri sivuilta että eläimen rauhoittamiseen eläinlääkärit käyttävät diatsepamia. Mutta paljon ja kauanko vaikuttaa ja saako antaa kotioloissa. En halua koirallemme mitään pahaa...toivon pikaista vastausta!!!!kiitos jo etukäteen!!

15

7375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilanne on

Kyllähän diapamia koirille käytetään, mutta vain eläinlääkäri voi sen annoksen suuruuden kyseiseen tilanteeseen määrittää. Anopin koiralle annettiin eläinlääkärin määräyksestä uuden vuoden rakettipelkoon diapamia. Kai se vähän auttoikin. Toisaalta, jos kynsienleikkuu pelottaa ihan paniikkiin asti, ei ihan pieni annos saata tehota, ja isommasta on sitten vaaraa terveydelle. Eli paras viedä koira eläinlääkärille ongelman takia ja suunnitella eläinlääkärin kanssa toimiva systeemi ongelmaan.

• henna...

tuota ajatteli itsekkin mutta ku ei kehtais jostai kynsien leikkuusta maksaa 50 e rahaa. Kasvattajakin neuvoi että jos ei hyvällä niin sitten väkisin, mutta se on ihan mahdotonta. En haluaisi käyttää raakaa voimaa toiseeen. Eilrnkin se meni jo niin paniikkii että huh. En halua että rupee pelkäämään. o jotain tähän pitää kaksiä ei muu auta. kiitos vastauksestasi

• Suositella

Omalla vastuulla voi antaa, eläinlääkäri antoi aikoinaan luvan antaa uutenavuotena paukkuaralle koiralle, mutta sanoi, että omalla vastuulla, kiltti voi muuttua ärhäkäksi ja päinvastoin, mitään ei kyllä käynyt, mutta varoitti, että on sellaista tapahtunut.

Koira oli aika samankokoinen, kuin sinulla ja sille annettiin muistaakseni 10mg, mutta varmista ehdottomasti eläinlääkäriltä asia ennen kuin annat.

Tai viet koiran eläinlääkärille kynsien leikkuuseen, huomattavasti helpoin tapa, jos on noin ongelmallista.

• kerran--

kokeiltiin diapamia antaa ja neiti "sekos"ihan täysin. Tiedossa oli kans että voi olla päinvastainen vaikutus ja näin meillä.

• dia...
        kerran-- kirjoitti:

kokeiltiin diapamia antaa ja neiti "sekos"ihan täysin. Tiedossa oli kans että voi olla päinvastainen vaikutus ja näin meillä.

Eikös diapami ole saatavilla vain reseptillä, sehän luokitellaan huumaaviin lääkkeisiin.
        Käytetään epilepsia kohtausten hoitoon mm. jos kohtaus ei laukene.
        Nyt sitten vain ell tai kasvattajan tykö neuvoja hakemaan kynsien leikkuuseen , vai aijotko huumata koiran noin kerran kahdessa viikossa kynsien leikkuun takia.

• mä vaan
        dia... kirjoitti:

Eikös diapami ole saatavilla vain reseptillä, sehän luokitellaan huumaaviin lääkkeisiin.
        Käytetään epilepsia kohtausten hoitoon mm. jos kohtaus ei laukene.
        Nyt sitten vain ell tai kasvattajan tykö neuvoja hakemaan kynsien leikkuuseen , vai aijotko huumata koiran noin kerran kahdessa viikossa kynsien leikkuun takia.

soitin eläinlääkäriin ja ne sano että kynsien leikkuu maksaa 50 e huh. mä leikkaan ne vaikka väkisin, periks en anna :) mutta ne diapamit mä nyt unohdan. jos mä niitä antaisin eihän eläinlääkärit saa mistään rahaa :) nimittäin eläinlääkärit itse antaavat eläimelle diapamia...sekin on ihmiselle reseptilääke ja rauhoittava. Ja luin että sitä käytetään...samaa paska ainetta...kyllä mä ne kynnet leikkaan jos en hyvällä niin pahalla :) olen ihan mielettömän eläinrakas ihminen ja olen ollut eläinsuojeluyhdistyksessä töissä.

• Elläinliäkär
        mä vaan kirjoitti:

soitin eläinlääkäriin ja ne sano että kynsien leikkuu maksaa 50 e huh. mä leikkaan ne vaikka väkisin, periks en anna :) mutta ne diapamit mä nyt unohdan. jos mä niitä antaisin eihän eläinlääkärit saa mistään rahaa :) nimittäin eläinlääkärit itse antaavat eläimelle diapamia...sekin on ihmiselle reseptilääke ja rauhoittava. Ja luin että sitä käytetään...samaa paska ainetta...kyllä mä ne kynnet leikkaan jos en hyvällä niin pahalla :) olen ihan mielettömän eläinrakas ihminen ja olen ollut eläinsuojeluyhdistyksessä töissä.

Ei me koirille diapamia anneta rauhoittamiseen. Siihen on paljon luotettavampiakin aineita. Diapamin teho ja vaikutus kun vaihtelevat melkoisesti koirakohtaisesti.

Leikkaa kynnet jonkun kaverin kanssa. Toinen pitää koiran kyljellään alemmista tassuista kiinni pitäen ja toinen laikkaa kynnet.

• mieluummin pöydälle tai

vaikkapa pakastimen päälle. Silittele päätä ja sano paikka tai muu paikallaan olo käsky. Toinen viereen avuksi, jos pyrkii ylös ja leikkaa rauhallisesti.
      Diapamit ei sovi oikein koirille varsinkaan kotona annettuina.

• Shondah

Meillä pennut panikoi peräkkäin kynsien leikkuuta ja samoin perheen beagle joka on todella pieni, mutta silti silti vaikea pidätellä paikallaan,

juttu on nyt tämä;

JOS koira pelkää ihan kuollakseen kynsien leikkuuta, ÄLÄ tee sitä itse, ota koira syliin, puhu, kuiskaile ja pusuttele, joku muu sillä välin leikkaa kynsiä, vaika sitten neljä ihmistä joutuisi sen tekemään.

Meillä ei suvussa leikkaa omistaja leikkaus pelkoista koiraansa vaan joku muu perheen jäsen, joka ei ole koiran omistaja.
        Näin vältytään siltä ettei koira joudu panikoimaan omistajaansa, ja luottamus pysyy.
        Näin ehkä ajan kanssa koira tajuaa, että kun sinä olet siinä lähellä, ei tapahdu pahaa, ja jos osuu ihan vähän hermoon, se et ollut sinä joka sitä satutti.

• Monen koiran mamma

Meillä on eläinlääkäri kättänyt Diatsepamia kun ei ole saanut koiria nukutettua muuten. Ei mitään haittavaikutusta vaan ne ovat rauhoittuneet ihan siististi. Ei jälkioireita eikä esim. pahoinvointia. Hyvin voi käyttää harvoin rauhoittamaan koiraa. Annostuksessa pitää olla takka.

• rauhallista varmuutt

Mikäli koiralla ei ole aikaisempia huonoja kokemuksia kynsien leikkauksesta, se todennäköisesti pelkää sitä, koska huomaa ettet itse ole rauhallinen ja määrätietoinen toimintoa suorittaessasi. Itse en ryhtyisi väkipakolla koiran kynsiä leikkaamaan. Määrätietoisuutta ja periksi antamattomuutta pitää kuitenkin olla. Ero näiden kahden välillä on ero pakottamisen ja painostamisen välillä.

Elikkä ohjeeni: Valitse hiljainen pieni tila, jonka oven saa kiinni (koska mikäli koira pääsee sinulta karkuun sinun täytyy saada se kiinni helposti). Ole mieluiten tilassa yksinäsi ja varaa paljon aikaa. Ota mukaasi kasa pienenpieniä herkkuja.

Ota koirasta tukeva asento. Aseta se vaikka makuulle ja ala kosketella ja silitellä sitä. Vaadi rauhallisuutta. Jos huomaat koirasi hermostuvan, keskeytä silittely mutta älä päästä koiraa pois tilanteesta. Odota että se rauhoittuu ja yritä uudelleen. Jos se vieläkin jännittyy odota taas ja kosketa helpompaa aluetta. Pikkuhiljaa siirryt jalkoihin ja anturoihin ja hierot niitä. Sitten otat kynsi leikkurin esiin ja kosketat sillä rauhallisesti kynsiä ja lopulta leikkaat kynnet. Aina, kun koira pysyy rauhassa sinun koskiessasi voit kehua ja palkita sitä.

Se vie aikaa, mutta ainakin oma koirani antaa minun tehdä itselleen ihan mitä vain, jos noudatan näitä periaatteita.

Kun koira pelkää sitä ei pakoteta vaan sille annetaan aikaa rauhoittua. Sen ei kuitenkaan anneta paeta tilannetta vaan tilanne hoidetaan loppuun rauhallisesti. Mitä hermostuneempi koirasi on sitä määrätietoisempi ja rauhallisempi sinä olet. Joka ikinen liikkeesi alkaa rauhallisuudesta ja palkkio tulee rauhallisuudesta. Palkkaa ei siis ikinä anneta lohdutukseksi, kun koira alkaa vinkua tai liikehtiä vaan silloin odotetaan rauhoittumista minkä jälkeen kosketat koiraa rauhallisesti uudestaan. Jos se nyt pysyy paikoillaan sitä kehutaan ja sille annetaan palkka.

Tästä tuli pitkä viesti, mutta halusin selittää kikan sen verran yksityiskohtaisesti, että ohjeista olisi oikeasti apua. Toivottavasti on :)

• Karakoo

En itse kyllä uskaltaisi antaa koiralleni mitään tämäntapaisia lääkkeitä ilman että ne on joku lääkäri määrännyt ja häneltä on saatu saatu oikeat annostusohjeet niihin myös.

Mutta siihen kynsien leikkuuhommaan voit tosiaan ottaa jonkun koiralle tutun kaverin mukaan .Ja sinä sillä aikaa kiinnität koirasi huomion itseesi tarjoilemalla sille sellaisia makupaloja, jotka tiedät olevan koirallesi suurta herkkua ja erityisen mieleisiä ja herkullisia syötäviä.Tai sitten vaihtoehtoisesti leikit jollain lelulla, jos koira enemmän sellaisista innostuu kuin makupaloista sillä aikaa kun se kaverisi nopeasti leikkaa vaikkapa yhden kynnen ensin,jonka jälkeen sitten heti perään palkitset koirasi runsaasti niillä makupaloilla .Ja sen jälkeen se kaverisi voi yrittää taas uudestaan leikata seuraavan kynnen myös.

Ihan aluksi ei heti kannatakaan ihan kaikkia kynsiä leikata samalla kertaa,vaan riittää jos onnistuu yhden tai parikin kynttä leikata yhdellä kertaa ja sitten voi jättää harjoittelun vaikka seuraavaan päivään,jolloinka taas sitten leikataan pari kyntää lisää jälleen.Ja jos se sujuu hyvin ,niin tietysti voi sitten leikata niitä enemmänkin kerralla kyllä myös.

Ja kyllä se homma siitä varmasti sitten alkaa vähän kerrassaan sujua, kun koira huomaa ettei sille mitään pahaa siinä toimituksessa tapahdukaan ja se siitä saa lisäksi vieläpä hyvää syötävääkin palkaksi myös tai sitten muuta kivaa josta se tykkää.Ja tärkeätä on se sitten tietysti myös,että itse on vaan koko ajan täysin rauhallinen eikä suutu tai hermostu koiralle mistään, vaikka se kuinka siinä hötkyisi ja rimpuilisi,mutta samalla sinun täytyy olla selvästi sitten kuitenkin määrätietoisen periksi antamatonkin myös,niin koira yleensä silloin jossain vaiheessa kyllä sitten alkaa lopulta rauhoittua ja alkaa luottaa siihen ettei sillä mitään hätää ole, vaikka sen kynsiä vähän leikataankin.

Ja jos koira ihan kauheassa paniikissa tuntuu alkuun kuitenkin olevan,niin ensimmäisillä kerroilla ei ihan heti ehkä kannata alkaa niitä kynsiä vielä leikkaamaankaan, vaan kannattaa niitä kynsiä ensin ihan pelkillä sormilla muuten vaan räpläillä ja kosketella ,että koira ensin tottuu siihen, että niitä ylipäätään kosketellaan.Ja sitten kun se ei siitä koskettelusta enää niin kovin säiky, tai välitä,niin sitten voi jo seuraavaksi siirtyä kokeilemaan itse sitä kynsien leikkaamistakin myös. Ja kyllä se siitä sitten varmasti vähitelleen alkaa hoitumaan,vaikka se alussa vaikealta tuntuisikin.

• koiruus

Jos et ole vieläkään saanut koirasi kynsiä leikattua tai kokeile sitten seuraavalla kerralla seuraavaa...
      koira kannattaa väsyttää kunnolla,fyysisesti ja henkisesti jotain tosi rasittavaa tekemistä. Sen jälkeen kun menette kotio ja koira on väsähtänyt leikkaat kynnet, ei jaksa laittaa hanttiin niin kuin pirteänä. Ja minä olen opettanut että joka kynnen jälkeen sai namin, sitten joku kerta saikin tassun jälkeen namin ja joskus vasta kun koko homma ohi. Ettei koirakaan tiedä ettei tavaksi tule namien syönti.
      Onnistuu kyllä. Älä anna koirallesi valtaa, sinun kuuluu määrätä.

• ...?

huomiothan että ihmisillä käytettävä lääke kauppanimeltään Diapam ja eläinlääkärien käyttämä diazepam valmiste kauppanimeltään stesolid ovat erivahvuisia ja eritavalla annettavia lääkkeitä.

Jos et osaa laskea annostemäärää itse valmisteen voimakkuuden ja koirasi koon mukaan, en suosittele että annat ihmislääkettä eläimelle.

Tuskin sinäkään otat rimadyliä jos pää särkee ja buranat on loppu ;)

• En leikkaa

Koiran kynsien leikkaus trimmaajalla maksaa 10€. Jos koira nukutetaan toimenpidettä varten, pyytäkää samalla kynsien leikkaus. yleensä se ei maksa mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7838
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3752
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1886
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1210
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1053
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      1003
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      837
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      792
    9. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      750
    10. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    Aihe