Metsäkoneenkuljettajaksi???

olli-poika

Tervehdys.
Olen tässä lueskellu juttujanne ja kuulostaa että
tämä ala on syvältä sieltä.. Mutta kuitenkin olisin kiinnostunu alasta ja todennäköisesti joko koulun kautta tai mahdollisesti oppisopimuksen kautta kouluttaudun metsäkoneenkuljettajaksi. Siksi kyselenkin "ammattilaisilta",että kauanko kestää oppia koneen käyttö ja perustietämys jotta voisi tehdä töitä itsenäisesti? Onko jotain tiettyjä erityisvaatimuksia ja sillee?
Olen jo 27 vanha ja raksa-alan koulum käytynä ja töissä ollunna. Onko "tyhmää" vaihtaa alaa vai jatkanko raksamiehenä? Mut jos jollakin yrittäjällä on mielenkiintoa, kärsivällisyyttä, aikaa ja kiinnostusta niin voi ottaa vapaasti yhteyttä sähköpostiosoitteeseen [email protected]

42

17222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avoinna

      raksalle takaisin!

      • olli-poika

        Tykkään kyllä rakennellakin ja olla raksalla töissä... mutta tällä alalla sais touhuta yksin ja käden jälki näkyis heti. En pidä raksa alaa huonona vaihtoehtona... Töitä tulee olemaan ja palkatkin ammattimiehille on kuitenki kohillaan.. Mutta jos täältä sais saman mitä raksahommista niin tulisin tod.näk. enemmän viihtymääm metsässsä... Katsellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan...


      • kuski vaan
        olli-poika kirjoitti:

        Tykkään kyllä rakennellakin ja olla raksalla töissä... mutta tällä alalla sais touhuta yksin ja käden jälki näkyis heti. En pidä raksa alaa huonona vaihtoehtona... Töitä tulee olemaan ja palkatkin ammattimiehille on kuitenki kohillaan.. Mutta jos täältä sais saman mitä raksahommista niin tulisin tod.näk. enemmän viihtymääm metsässsä... Katsellaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan...

        Mikä siinä raksa hommassa on niin huonoa että siellä ei viihdy?
        olen ikäisesi koko työhistorian metsäkonehommia tehnyt ja osaltani alkaa tämän alan hommat olla tapissa! koneet seisoo parkissa monta kuukautta, sitten kun on töitä painetaan 12t 7p viikossa, jatkuvasti saa huomautella työnantajalle kun ei tilissä ole maksettu kaikkea mikä kuuluu. eikä tuo alan palkkauskaan kovin häävi ole. sinuna miettisin vielä kaksi kertaa alan vaihtoa, omasta puolestani suosittele alan vaihtoa! metsäkoneala on auringon laskun ala!


    • motomies

      Varmasti pääset jollekkin yrittäjälle oppisopimuksella. Kunhan vaan kyselet suoraan yrittäjiltä. AIka harva ehtii täältä palstalta renkejä ettimään.

      Ajokoneen perusteiden oppimiseen ei mene montaa päivää, toki vuoden verran pitää konetta ajaa, että voi sano osaavansa sen ammattimaisesti. Tekokoneen kanssa onkin sitten ihan eri juttu, mutta kyllä senkin oppii sen jälkeen hyvin nopeesti, kun on ensin ajokoneen kanssa harjotellut.

      • ammattimies ei talkoomies

        "Töitä riittää" juu kyllä töitä riittää talkoomiehille, metsäkonetyö on kuitenkin ammatti jolla pitäisi voida elää ihan samalla tavalla kuin muilla hommilla, se ei vain ole nyky systeemillä mahdollista, miten pitkään olet alalla ollut kun sulla on noin ruusuinen kuva? koneen käsittely ja se että on ammattitaitoinen kuljettaja ovat kaksi eri asiaa!


    • kusti2

      Joo olen ollut metsäkonehommissa kohta 9vuotta, en käynyt koulua tähän vaan opettelin kovalla innolla. Ajokoneen oppii suht helposti mutta motolla meinasi joskus olla lusikan heittäminen nurkkaan lähellä. Ainakin tällähetkellä en vaihtaisi muihin töihin tätä,on omia vapauksiaan työajoissa ja rytmissä (teen yksin yhdessä vuorossa).Niin teen kylläkin yleensä 10h päiviä joskus käyn lauantaisin lyhemmän päivän, eli ala sopii heikosti niille joille kahdeksakin tuntia töissä tekee tuskaa. Ja se palkka on mielestäni ilman mitään koulutusta peruskoulun lisäksi ihan hyvä, 13,50e/h ja ylityöt yms pekkaset maksetaan niinkuin kuuluukin. Elikkä eikun metsään töihin.

      • noilla taksoilla

        jos 10 tuntia x 5 8 tuntia x 1 viikkoon tulee eka 8 tuntia 50% loput 10 tuntia 100% eli 40 12 22 x 13,5€=999x4,5= 4495€/kk. Sitten 10 1/2 kuukautta töitä (lomat ja pekkaset pois) 18 ylityötuntia x 46 viikkoa = 828 tuntia. Mikään laki ei anna tehdä noin paljoa ylityöitä Suomessa.

        Herätkää joskus ja miettikää työhullut onko työ ainoa asia elämässä.


      • pahvit
        noilla taksoilla kirjoitti:

        jos 10 tuntia x 5 8 tuntia x 1 viikkoon tulee eka 8 tuntia 50% loput 10 tuntia 100% eli 40 12 22 x 13,5€=999x4,5= 4495€/kk. Sitten 10 1/2 kuukautta töitä (lomat ja pekkaset pois) 18 ylityötuntia x 46 viikkoa = 828 tuntia. Mikään laki ei anna tehdä noin paljoa ylityöitä Suomessa.

        Herätkää joskus ja miettikää työhullut onko työ ainoa asia elämässä.

        kuule tajua sitä että työtä tulisi jaksaa tehdä vähintään 65vuotiaaksi asti jo nyt, saati mikä on ko.raja silloin kun nuo vesselit ovat eläke iässä. .Ok ensimmäinen 10-15vuottta varmaan meneekin intoa puhkuen ja selkään taputteluja vastaan ottaen ,mutta entäs sitten kun alkaa paikat prakaamaan ja ikää tulla .Luulenpa että siinä vaiheessa nämä "työn sankarit" havahtuvat huomaamaan että perkele elämä menikin huomaamatta töitä tehdessä ohi.Esim jos ovat ehtineet hankkimaan lapsia heihin ei ole mitään todellista kontaktia vaan kaveri on eräänlainen seteli automaatti sohvallaan.Sekö lienee oikeata elämää?


      • kerro...........
        pahvit kirjoitti:

        kuule tajua sitä että työtä tulisi jaksaa tehdä vähintään 65vuotiaaksi asti jo nyt, saati mikä on ko.raja silloin kun nuo vesselit ovat eläke iässä. .Ok ensimmäinen 10-15vuottta varmaan meneekin intoa puhkuen ja selkään taputteluja vastaan ottaen ,mutta entäs sitten kun alkaa paikat prakaamaan ja ikää tulla .Luulenpa että siinä vaiheessa nämä "työn sankarit" havahtuvat huomaamaan että perkele elämä menikin huomaamatta töitä tehdessä ohi.Esim jos ovat ehtineet hankkimaan lapsia heihin ei ole mitään todellista kontaktia vaan kaveri on eräänlainen seteli automaatti sohvallaan.Sekö lienee oikeata elämää?

        sinä meille kaikille tyhmille mikä sitä OIKEETA elämää nyt sitten on??? minulla ja vaimolla on kolme tenavaa ja töissä kummatkin, kun hommista pääsen niin suoraan lasten luokse,jotka haen kouluista ja kerhoista jonne vaimo on heidät vieny, sen jälkeen ollaan perheen parissa loppu päivät ja kuljetetaan muksuja ketä minnekkin minne haluavat tai ollaan vain kotona ja tehdään koti hommia mitä milloinkin, tunteja tulee muuten töissä itelle tasasesti 10 tuntia arjessa, joten kysyn uudestaan sinulta mitä voisin tehä toisin kun luulen eläneeni silti ihan ok. elämää, muuten se ELÄMÄN vietto voi alkaa käydä tuskalliseksi jollei myös tule rahaa riittävästi, menee se jonkun viikon mutta kun alkaa laskut pitkittymään ja kerääntymään niin voipi olla melko äksyinen iskä sielä perheen parissa ja huumori elämästä aika kaukana.


      • Viim klo 16
        kerro........... kirjoitti:

        sinä meille kaikille tyhmille mikä sitä OIKEETA elämää nyt sitten on??? minulla ja vaimolla on kolme tenavaa ja töissä kummatkin, kun hommista pääsen niin suoraan lasten luokse,jotka haen kouluista ja kerhoista jonne vaimo on heidät vieny, sen jälkeen ollaan perheen parissa loppu päivät ja kuljetetaan muksuja ketä minnekkin minne haluavat tai ollaan vain kotona ja tehdään koti hommia mitä milloinkin, tunteja tulee muuten töissä itelle tasasesti 10 tuntia arjessa, joten kysyn uudestaan sinulta mitä voisin tehä toisin kun luulen eläneeni silti ihan ok. elämää, muuten se ELÄMÄN vietto voi alkaa käydä tuskalliseksi jollei myös tule rahaa riittävästi, menee se jonkun viikon mutta kun alkaa laskut pitkittymään ja kerääntymään niin voipi olla melko äksyinen iskä sielä perheen parissa ja huumori elämästä aika kaukana.

        Lapset ole kyselleet aikaisemmin kotia liian rankkaa se olisi minulle ainakin 10h päiviä tehdä.lähdetkö jo 4-5 töihin vielä työmatkat päälle mahd korvesta.Toiselle sopii toisenlainen homma jne.


      • eipä....
        Viim klo 16 kirjoitti:

        Lapset ole kyselleet aikaisemmin kotia liian rankkaa se olisi minulle ainakin 10h päiviä tehdä.lähdetkö jo 4-5 töihin vielä työmatkat päälle mahd korvesta.Toiselle sopii toisenlainen homma jne.

        niitä muksuja saa koulusta ulos ennenkuin koulu päättyy, eikä vaimokaan voi joka päivä pinnata töistä lähtemällä aikaisin kotia! ja kun vapaata tulee hiukan pitemmälti (viikonloppuisin ym.) niin sitten sopivat varusteet autoon ja mökille koko pesue, sen verran ollut hyötyä töistä että senkin on pystyny hommaamaan! mutta et kertonut itse vielä että mikä sitä parempaa elämää sinun mielestä on??


      • mitään
        eipä.... kirjoitti:

        niitä muksuja saa koulusta ulos ennenkuin koulu päättyy, eikä vaimokaan voi joka päivä pinnata töistä lähtemällä aikaisin kotia! ja kun vapaata tulee hiukan pitemmälti (viikonloppuisin ym.) niin sitten sopivat varusteet autoon ja mökille koko pesue, sen verran ollut hyötyä töistä että senkin on pystyny hommaamaan! mutta et kertonut itse vielä että mikä sitä parempaa elämää sinun mielestä on??

        itse olet tiesi valinnut, joten tyydy siihen ja palataan asiaan sitten kun olet kokenut ensimmäisen infarktin!Nooooookutellaan sitten ja mietitään mikä on tärkeää ja mikä sitä vähemmän tärkeää!
        Pelkään pahoin että,huomaat vielä jonain päivänä oman rajallisuutesi,joten jatka korskumistasi ja toisten aliarvioimista kuten tähänkin asti!


      • Viim klo 16
        eipä.... kirjoitti:

        niitä muksuja saa koulusta ulos ennenkuin koulu päättyy, eikä vaimokaan voi joka päivä pinnata töistä lähtemällä aikaisin kotia! ja kun vapaata tulee hiukan pitemmälti (viikonloppuisin ym.) niin sitten sopivat varusteet autoon ja mökille koko pesue, sen verran ollut hyötyä töistä että senkin on pystyny hommaamaan! mutta et kertonut itse vielä että mikä sitä parempaa elämää sinun mielestä on??

        Ovat inhimilliset työajat eihän koulua ole klo 16 jälkeen "missään",paitsi ns iltalukioissa ym aikuisopiskelussa.Kerroin kyllä et toisille sopii toisenlaiset työajat jne.Rupeaisivat pian kyselemään kuka tuo mies on kuka meillä yötä käy jos päivät 10h rupeaisivat menemään minulla.


      • vaimoke
        Viim klo 16 kirjoitti:

        Ovat inhimilliset työajat eihän koulua ole klo 16 jälkeen "missään",paitsi ns iltalukioissa ym aikuisopiskelussa.Kerroin kyllä et toisille sopii toisenlaiset työajat jne.Rupeaisivat pian kyselemään kuka tuo mies on kuka meillä yötä käy jos päivät 10h rupeaisivat menemään minulla.

        varmaankin hyvinkin mielissään kun ei ole se väsynyt "hyvä "perheen isä kotona suotta, jää vaimollekin aikaa toteuttaa itseään,vaikka päivä"kahvien"merkeissä ym.ym....


      • lait on...
        noilla taksoilla kirjoitti:

        jos 10 tuntia x 5 8 tuntia x 1 viikkoon tulee eka 8 tuntia 50% loput 10 tuntia 100% eli 40 12 22 x 13,5€=999x4,5= 4495€/kk. Sitten 10 1/2 kuukautta töitä (lomat ja pekkaset pois) 18 ylityötuntia x 46 viikkoa = 828 tuntia. Mikään laki ei anna tehdä noin paljoa ylityöitä Suomessa.

        Herätkää joskus ja miettikää työhullut onko työ ainoa asia elämässä.

        lait on tehty rikottaviksi ja sillä sipuli , itelläkin niin väliin tulee kuukausikin et oon joka päivä 12 tuntii töissä ja ei kukaan valita ylimääräisistä tunneista .. ajan kylläkin kumpaakin konetta et osaan ajaa tarvittaessa ajokonetta tekokoneen sijaan ja tunti liksa pyörii 13e molemmin puolin tunnti.


      • saatat...
        mitään kirjoitti:

        itse olet tiesi valinnut, joten tyydy siihen ja palataan asiaan sitten kun olet kokenut ensimmäisen infarktin!Nooooookutellaan sitten ja mietitään mikä on tärkeää ja mikä sitä vähemmän tärkeää!
        Pelkään pahoin että,huomaat vielä jonain päivänä oman rajallisuutesi,joten jatka korskumistasi ja toisten aliarvioimista kuten tähänkin asti!

        hyvinkin olla oikeassa! mutta minusta sinä nyt pyörittelit opeteltuja fraaseja jotka kuuluu kaikkien sosialistien heti tuoda esiin, etkä kertonut mitään oikeaa vertailukohtaa esim. omasta elämästäsi? olisi kiva tietää että mistä olet saanu varmistuksen esim. sille että sinä et tule infarktia saamaan? sinun esitelmäsi mukaan esim. jokainen japanilainen mies kuolee ennenaikaiseen infarktiin!!!(sillä tiedät kai että japanissa ei edes tunneta niin lyhyttä työpäivää kuin 10 tuntia?), olen pahoillani jos tunsit jotain aliarvioimista sinua kohtaan, mutta muistat kai että SINÄ aloitit räikeän syyllistämisen ja toivon että sinulla jotain oikeaa faktaa tai vaihtoehtoa jolla voit kumota toisen elämän tavan.


      • Tehe-
        saatat... kirjoitti:

        hyvinkin olla oikeassa! mutta minusta sinä nyt pyörittelit opeteltuja fraaseja jotka kuuluu kaikkien sosialistien heti tuoda esiin, etkä kertonut mitään oikeaa vertailukohtaa esim. omasta elämästäsi? olisi kiva tietää että mistä olet saanu varmistuksen esim. sille että sinä et tule infarktia saamaan? sinun esitelmäsi mukaan esim. jokainen japanilainen mies kuolee ennenaikaiseen infarktiin!!!(sillä tiedät kai että japanissa ei edes tunneta niin lyhyttä työpäivää kuin 10 tuntia?), olen pahoillani jos tunsit jotain aliarvioimista sinua kohtaan, mutta muistat kai että SINÄ aloitit räikeän syyllistämisen ja toivon että sinulla jotain oikeaa faktaa tai vaihtoehtoa jolla voit kumota toisen elämän tavan.

        Mine tehe ilmene tyo sine olle hiljuu mine viede sine tyo paika ja teha halvempi tyo


      • nöyrimmästi
        saatat... kirjoitti:

        hyvinkin olla oikeassa! mutta minusta sinä nyt pyörittelit opeteltuja fraaseja jotka kuuluu kaikkien sosialistien heti tuoda esiin, etkä kertonut mitään oikeaa vertailukohtaa esim. omasta elämästäsi? olisi kiva tietää että mistä olet saanu varmistuksen esim. sille että sinä et tule infarktia saamaan? sinun esitelmäsi mukaan esim. jokainen japanilainen mies kuolee ennenaikaiseen infarktiin!!!(sillä tiedät kai että japanissa ei edes tunneta niin lyhyttä työpäivää kuin 10 tuntia?), olen pahoillani jos tunsit jotain aliarvioimista sinua kohtaan, mutta muistat kai että SINÄ aloitit räikeän syyllistämisen ja toivon että sinulla jotain oikeaa faktaa tai vaihtoehtoa jolla voit kumota toisen elämän tavan.

        anteeksi nooooahille aiheuttamaani mielipahaa, jonka muistutukseni ihmisen kuolevaisuudesta näyttää hänelle aiheuttaneen!
        Tottakai sinä olet Jumala ja olet aina oikeassa mitä ikinä sitten tuletkaan sanoneeksi ja kirottu se joka uskaltaa asettua pyhää Noooooahia vastaan ,tai edes ajatella toisin mitä hänen edustamansa arvomaailma on!
        Nyt vaan kaikki kumartamaan ja kiittämään suurta Noooahia, sillä hän on keksinyt mikä on ihmiselle tärkeitä ja mitä ihminen tarvitsee eniten elämässään se on YLIPITKÄ työpäivä sen hän on suuresa viisaudessaan julkilausunut ja se pitää meidän moukkien vastaan laittamatta hyväksyä!
        Vielä kerran anteeksi, sinä olet suurin mahtavin ja varmasti myös kaunein mitä maa päällään kantaa oi suuri Nooooah ole meille armollinen!


      • sinulla......
        nöyrimmästi kirjoitti:

        anteeksi nooooahille aiheuttamaani mielipahaa, jonka muistutukseni ihmisen kuolevaisuudesta näyttää hänelle aiheuttaneen!
        Tottakai sinä olet Jumala ja olet aina oikeassa mitä ikinä sitten tuletkaan sanoneeksi ja kirottu se joka uskaltaa asettua pyhää Noooooahia vastaan ,tai edes ajatella toisin mitä hänen edustamansa arvomaailma on!
        Nyt vaan kaikki kumartamaan ja kiittämään suurta Noooahia, sillä hän on keksinyt mikä on ihmiselle tärkeitä ja mitä ihminen tarvitsee eniten elämässään se on YLIPITKÄ työpäivä sen hän on suuresa viisaudessaan julkilausunut ja se pitää meidän moukkien vastaan laittamatta hyväksyä!
        Vielä kerran anteeksi, sinä olet suurin mahtavin ja varmasti myös kaunein mitä maa päällään kantaa oi suuri Nooooah ole meille armollinen!

        ei sitten näköjään mitään järkevää sanottavaa ollutkaan!! sinulla on jokin mielipide .. ainakin niin ymmärsin aikasemmasta kirjoituksestasi, mutta sitten ei löytynytkään mitään vaikka kuinka yritin sitä esiin maanitella!!! etkai sinä ole näitä joo joo miehiä jotka menee näitten vanhojen fraasien perässä ilman omaa mielipidettä?? jos niin on niin pysy hiljaa äläkä lauo typeriä.


      • sun muut
        sinulla...... kirjoitti:

        ei sitten näköjään mitään järkevää sanottavaa ollutkaan!! sinulla on jokin mielipide .. ainakin niin ymmärsin aikasemmasta kirjoituksestasi, mutta sitten ei löytynytkään mitään vaikka kuinka yritin sitä esiin maanitella!!! etkai sinä ole näitä joo joo miehiä jotka menee näitten vanhojen fraasien perässä ilman omaa mielipidettä?? jos niin on niin pysy hiljaa äläkä lauo typeriä.

        menevätkin vasta 8:lta aamulla töihin ja jotkut VASTA 9:ltä että eipä ihme jos huolestuttaa että joku alkaa pitämään muijaa hyvänä kotona jos tekee 10h päiviä. Metsään mennään aamulla viideksi ja lähdetään kolmen-neljän aikoihin kiitämään kämpille päin eli ollaan kotosalla viim viideltä. Monessa työpaikassa työt taitaa loppua vasta puoli 5 ja siitä kotio eli kello on sama 5 kun ollaan kotona. Ja siitä infarktista ja pään leviämisesä yms työn varjopuolista sen verran että tiedän tyyppejä joilla on todettu burnout vaikka tekevät 5h päivässä ja ovat joka toinen viikko saikulla, ja tiedän tyyppejä jotka ovat yrittäjiä ja tekevät helpostikkin 80h viikossa eikä väsymyksestä ole tietoakaan. Että eiköhän sekin vaikuta kaikkeen kuinka mieluisaksi kokee työnsä. Niin olen itse motokuski ja teen 10-11h päivässä eikä päivät tunnu pikiltä kun tykkää työstänsä.


      • helvetin ..
        sun muut kirjoitti:

        menevätkin vasta 8:lta aamulla töihin ja jotkut VASTA 9:ltä että eipä ihme jos huolestuttaa että joku alkaa pitämään muijaa hyvänä kotona jos tekee 10h päiviä. Metsään mennään aamulla viideksi ja lähdetään kolmen-neljän aikoihin kiitämään kämpille päin eli ollaan kotosalla viim viideltä. Monessa työpaikassa työt taitaa loppua vasta puoli 5 ja siitä kotio eli kello on sama 5 kun ollaan kotona. Ja siitä infarktista ja pään leviämisesä yms työn varjopuolista sen verran että tiedän tyyppejä joilla on todettu burnout vaikka tekevät 5h päivässä ja ovat joka toinen viikko saikulla, ja tiedän tyyppejä jotka ovat yrittäjiä ja tekevät helpostikkin 80h viikossa eikä väsymyksestä ole tietoakaan. Että eiköhän sekin vaikuta kaikkeen kuinka mieluisaksi kokee työnsä. Niin olen itse motokuski ja teen 10-11h päivässä eikä päivät tunnu pikiltä kun tykkää työstänsä.

        hyvin kirjoitit, ja alleviivaan jokaisen sanasi.. juuri noin se menee, jotkut ottaa paineita sellasista asioista jotka ei toisen mielestä ole hankalia asioita ollenkaa, henkisesti vahvemmat ihmiset henkisesti pystyy käsittelemään asioita asioina eikä ottamaan niistä taivasta niskaansa, totean samoin kuin sinäkin että monenmoista elämän kohtaloa on tullut nähtyä joissa ei työllä ole ollut osaa eikä arpaa kohtaloon.


      • väliä
        sun muut kirjoitti:

        menevätkin vasta 8:lta aamulla töihin ja jotkut VASTA 9:ltä että eipä ihme jos huolestuttaa että joku alkaa pitämään muijaa hyvänä kotona jos tekee 10h päiviä. Metsään mennään aamulla viideksi ja lähdetään kolmen-neljän aikoihin kiitämään kämpille päin eli ollaan kotosalla viim viideltä. Monessa työpaikassa työt taitaa loppua vasta puoli 5 ja siitä kotio eli kello on sama 5 kun ollaan kotona. Ja siitä infarktista ja pään leviämisesä yms työn varjopuolista sen verran että tiedän tyyppejä joilla on todettu burnout vaikka tekevät 5h päivässä ja ovat joka toinen viikko saikulla, ja tiedän tyyppejä jotka ovat yrittäjiä ja tekevät helpostikkin 80h viikossa eikä väsymyksestä ole tietoakaan. Että eiköhän sekin vaikuta kaikkeen kuinka mieluisaksi kokee työnsä. Niin olen itse motokuski ja teen 10-11h päivässä eikä päivät tunnu pikiltä kun tykkää työstänsä.

        sillä on mihin aikaan sinne metsään menee kun,tekee yhtä vuoroa niin kuin minä,kai se työssä olo aika ratkaisee ennemminkin!Itse menen silloin kun siltä tuntuu ja teen minkä teen ja lähden kotiin!Ei siinä sen kummempia kommervenkkejä tarvita,pää asia että tavaraa tippuu ja ajokoneelle on ajamista!


      • että ketään
        väliä kirjoitti:

        sillä on mihin aikaan sinne metsään menee kun,tekee yhtä vuoroa niin kuin minä,kai se työssä olo aika ratkaisee ennemminkin!Itse menen silloin kun siltä tuntuu ja teen minkä teen ja lähden kotiin!Ei siinä sen kummempia kommervenkkejä tarvita,pää asia että tavaraa tippuu ja ajokoneelle on ajamista!

        tässä keskusteluketjussa toi asia on puhuttanu! olosuhteita on erinlaisia, joten tuollainen kommentointi on vähä-älysten sivu heittoa!


      • Nooooooah
        sinulla...... kirjoitti:

        ei sitten näköjään mitään järkevää sanottavaa ollutkaan!! sinulla on jokin mielipide .. ainakin niin ymmärsin aikasemmasta kirjoituksestasi, mutta sitten ei löytynytkään mitään vaikka kuinka yritin sitä esiin maanitella!!! etkai sinä ole näitä joo joo miehiä jotka menee näitten vanhojen fraasien perässä ilman omaa mielipidettä?? jos niin on niin pysy hiljaa äläkä lauo typeriä.

        on puhunut!Toiset voivatkin sitten pitää turpansa kiinni ja tyytyä osaansa!
        Suuren Noooooahin jälkeen ei ole oleva muita totuuksia, kuin minkä hän on suuressa viisaudessaan lausunut!
        Kaikki toiset ovat vain joo joo miehiä,joiden mielipiteitä ei tule ottaa millään tavalla huomioon!Suuri Noooooah tietää mikä on kaikille hyväksi, se on ylipitkä työpäivä, silloin ei jää aikaa turhille harrastuksille ja joutaville mielipiteille!


      • kerro....
        Nooooooah kirjoitti:

        on puhunut!Toiset voivatkin sitten pitää turpansa kiinni ja tyytyä osaansa!
        Suuren Noooooahin jälkeen ei ole oleva muita totuuksia, kuin minkä hän on suuressa viisaudessaan lausunut!
        Kaikki toiset ovat vain joo joo miehiä,joiden mielipiteitä ei tule ottaa millään tavalla huomioon!Suuri Noooooah tietää mikä on kaikille hyväksi, se on ylipitkä työpäivä, silloin ei jää aikaa turhille harrastuksille ja joutaville mielipiteille!

        nyt hyvä mies mikä risoo?? ja kerro se oma Paljon parempi ratkaisu ja lopeta hyvä mies/nainen se parkuminen! nyt me jäämme kuuntelemaan mikä on sinun mielipide! sinähän väität että kuolema tulee suurin piirtein huomenna jos tekee yli 2 tunnin työpäivän! ja kun kerrot vastineesi niin kerro sitten myös missä muualla niin toteutuu kuten esität!!


      • rengin kutale
        kerro........... kirjoitti:

        sinä meille kaikille tyhmille mikä sitä OIKEETA elämää nyt sitten on??? minulla ja vaimolla on kolme tenavaa ja töissä kummatkin, kun hommista pääsen niin suoraan lasten luokse,jotka haen kouluista ja kerhoista jonne vaimo on heidät vieny, sen jälkeen ollaan perheen parissa loppu päivät ja kuljetetaan muksuja ketä minnekkin minne haluavat tai ollaan vain kotona ja tehdään koti hommia mitä milloinkin, tunteja tulee muuten töissä itelle tasasesti 10 tuntia arjessa, joten kysyn uudestaan sinulta mitä voisin tehä toisin kun luulen eläneeni silti ihan ok. elämää, muuten se ELÄMÄN vietto voi alkaa käydä tuskalliseksi jollei myös tule rahaa riittävästi, menee se jonkun viikon mutta kun alkaa laskut pitkittymään ja kerääntymään niin voipi olla melko äksyinen iskä sielä perheen parissa ja huumori elämästä aika kaukana.

        ei oo kovin kaksista, jos elämä ja huumorikin on rahasta kiinni...


      • siitä.............
        rengin kutale kirjoitti:

        ei oo kovin kaksista, jos elämä ja huumorikin on rahasta kiinni...

        rahasta ihan vallan on kiinni, mutta hiukan laittaa epäilyttämään et kuin onnellisia nämä ruikuttajat on jotka heikkoa palkkaansa rutisevat lähes jokaisella foorumilla???? raha ei tee onnelliseksi, mutta sen puute tekee katkeroituneeksi.


      • kuski vaan
        siitä............. kirjoitti:

        rahasta ihan vallan on kiinni, mutta hiukan laittaa epäilyttämään et kuin onnellisia nämä ruikuttajat on jotka heikkoa palkkaansa rutisevat lähes jokaisella foorumilla???? raha ei tee onnelliseksi, mutta sen puute tekee katkeroituneeksi.

        erittäin hyvin kirjoitettu! lisäisin vielä että vaikka konekuskin tuloilla pärjää, on silti kelirikko ja kesä aikana pieni "jännite" päällä et miten selvii, tosin aina on selvitty, mutta tiukkaa on välillä ollu!


      • kekekekeee
        noilla taksoilla kirjoitti:

        jos 10 tuntia x 5 8 tuntia x 1 viikkoon tulee eka 8 tuntia 50% loput 10 tuntia 100% eli 40 12 22 x 13,5€=999x4,5= 4495€/kk. Sitten 10 1/2 kuukautta töitä (lomat ja pekkaset pois) 18 ylityötuntia x 46 viikkoa = 828 tuntia. Mikään laki ei anna tehdä noin paljoa ylityöitä Suomessa.

        Herätkää joskus ja miettikää työhullut onko työ ainoa asia elämässä.

        muttaku se raha ei itestäänkää tuu sinne tilille ja vittumaine tehä mitää hankintoja ku pitää ottaa pankista nii pitkällä maksuajalla oleva laina ku ei muute rahat piisaa luhennyksee!!


      • metsäkone asentaja
        sun muut kirjoitti:

        menevätkin vasta 8:lta aamulla töihin ja jotkut VASTA 9:ltä että eipä ihme jos huolestuttaa että joku alkaa pitämään muijaa hyvänä kotona jos tekee 10h päiviä. Metsään mennään aamulla viideksi ja lähdetään kolmen-neljän aikoihin kiitämään kämpille päin eli ollaan kotosalla viim viideltä. Monessa työpaikassa työt taitaa loppua vasta puoli 5 ja siitä kotio eli kello on sama 5 kun ollaan kotona. Ja siitä infarktista ja pään leviämisesä yms työn varjopuolista sen verran että tiedän tyyppejä joilla on todettu burnout vaikka tekevät 5h päivässä ja ovat joka toinen viikko saikulla, ja tiedän tyyppejä jotka ovat yrittäjiä ja tekevät helpostikkin 80h viikossa eikä väsymyksestä ole tietoakaan. Että eiköhän sekin vaikuta kaikkeen kuinka mieluisaksi kokee työnsä. Niin olen itse motokuski ja teen 10-11h päivässä eikä päivät tunnu pikiltä kun tykkää työstänsä.

        asia on juurikin näin


    • ite opetellu

      mäkin oon ite opetellu , aluks kysyin vaa mistä kone sammuu ja miten saa käyntii , siinä sit pari päivän jälkeen alkoi tietämään mitä mistäkin merkitsemättömästäkin napista tuli .
      monet jotka haukkuuu alaa täälä niin on vaa kateellisia muille kun eivät itse osaa ja kykene olemaan ja tekemään töitä yksin tuola metässö susien ja karhujen keskellä.

      • Viim klo 16

        Vaikka olen lapsesta asti metsiä kulkenut susia ja karhuja ,hirviä olen nähny useamman kerran,nekin väistyvät hyvissä ajoin kuin kuulevat koneiden ääniä.


    • Todellisuutta

      Saan palkkaa 7.50e tunti motolla
      Kuukaudessa 1200euroa
      -lainat 200e kuukausi
      -bensa kulut 200e kuukausi
      -vuokra sähköt 300euroa kuukausi
      -ruoka 150euroa kuukausi
      -verot 300euroa kuukausi
      -= 50e kuukausi menee huvikuluihin
      Et se siitä työstä ja rikastumisesta ennemmin elän sossun rahoilla

      • Laskelma

        Sama laskelma työmarkkinatuella
        Tulot asumistuki maksaa vuokran melkein ja loput tulee sossusta ja sossu maksaa sähkölaskun
        -382euroa kuukaudessa autoa ei tarvi kun ei töissä käy automenot 0euroa
        -Ruokamenot 100euroa kuussa ei kuluta niin paljoo ku ei käy töissä
        -Verot on otettu tosta 382eurosta jo
        -Lainoja ei tarvi lyhentää ku ei oo virallisesti tuloja
        -Tulos -=282euroa jää käyttöön Eli vertaa työtön tai moto kuljettaja parempaa palkkaa en saa mistään tällä hetkellä.Eli siitä voitte arvioida tän alan toimintaa esim paperimiehiin ja niitten työn kannattavuuteen sen takia on pulaa kuskeista miksi tehdä työtä jos sillä köyhtyy verrattuna kun ei tekis mitään on rikkaampi


      • yksi laskelma
        Laskelma kirjoitti:

        Sama laskelma työmarkkinatuella
        Tulot asumistuki maksaa vuokran melkein ja loput tulee sossusta ja sossu maksaa sähkölaskun
        -382euroa kuukaudessa autoa ei tarvi kun ei töissä käy automenot 0euroa
        -Ruokamenot 100euroa kuussa ei kuluta niin paljoo ku ei käy töissä
        -Verot on otettu tosta 382eurosta jo
        -Lainoja ei tarvi lyhentää ku ei oo virallisesti tuloja
        -Tulos -=282euroa jää käyttöön Eli vertaa työtön tai moto kuljettaja parempaa palkkaa en saa mistään tällä hetkellä.Eli siitä voitte arvioida tän alan toimintaa esim paperimiehiin ja niitten työn kannattavuuteen sen takia on pulaa kuskeista miksi tehdä työtä jos sillä köyhtyy verrattuna kun ei tekis mitään on rikkaampi

        motokuskin palkka.
        13,50e/h 10h/pävä, ylityöt kahdesta tunnista/päivä eli palkkaa tulee 11h:sta/päivä.
        21päivää/kk=231h/kk eli 3118,5e/kk.
        Lisäksi tulee parin lauantain tulot kuukaudessa talviaikaan, kesäisin ei lauantaisin tuu tehtyä töitä.Eikä vielä ainakaan tunnu pää leviävän vaikka töitä on takana 20 vuotta.


      • Ihmettelevä -
        yksi laskelma kirjoitti:

        motokuskin palkka.
        13,50e/h 10h/pävä, ylityöt kahdesta tunnista/päivä eli palkkaa tulee 11h:sta/päivä.
        21päivää/kk=231h/kk eli 3118,5e/kk.
        Lisäksi tulee parin lauantain tulot kuukaudessa talviaikaan, kesäisin ei lauantaisin tuu tehtyä töitä.Eikä vielä ainakaan tunnu pää leviävän vaikka töitä on takana 20 vuotta.

        Väärin muistit. Katsoit elokuvaa, tai näit unta. Noinhan se pitäisi olla, mutta kun ei ole. Siksipä fiksut karkaavatkin konehommista oikeisiin töihin. Vielä fiksummat eivät koskaan konetäihin metsään lähdekään.


      • se on
        Ihmettelevä - kirjoitti:

        Väärin muistit. Katsoit elokuvaa, tai näit unta. Noinhan se pitäisi olla, mutta kun ei ole. Siksipä fiksut karkaavatkin konehommista oikeisiin töihin. Vielä fiksummat eivät koskaan konetäihin metsään lähdekään.

        Joo, en muistanut väärin. Teen yhtä vuoroa, yrittäjä on menestynyt urallaan ja pitää meistä kuskeista myös hyvän huolen. Toki tuohon palkkaan täytyy saada jo jotain aikaakin eikä vaan istua puhelimessa. Kyllä metsäkonealallakin voi saada lähes kilpailukykyistä palkkaa muihin verrattuna kun vain saa jotain aikaan. Mietippä että motolla samanlaisessa kohteessa hyvä kuski voi tehdä tuntituotosta esim.100e ja se huonompi saa aikaan 60e, eli ei siinä paljoa paina se muutama euro enempi tunnille sille paremmalle kuskille joka monesti tekee tuloksen pienemmillä kuluilla. Näin se tämä elämä menee, eikä mulla ole todellakaan tarvetta kehuskella eikä valehdella tästä. Haluan vain kertoa alalle aikoville että pätevät ja ahkerat miehet/naiset voivat myös elää tällä työllä.


      • samaa ............
        se on kirjoitti:

        Joo, en muistanut väärin. Teen yhtä vuoroa, yrittäjä on menestynyt urallaan ja pitää meistä kuskeista myös hyvän huolen. Toki tuohon palkkaan täytyy saada jo jotain aikaakin eikä vaan istua puhelimessa. Kyllä metsäkonealallakin voi saada lähes kilpailukykyistä palkkaa muihin verrattuna kun vain saa jotain aikaan. Mietippä että motolla samanlaisessa kohteessa hyvä kuski voi tehdä tuntituotosta esim.100e ja se huonompi saa aikaan 60e, eli ei siinä paljoa paina se muutama euro enempi tunnille sille paremmalle kuskille joka monesti tekee tuloksen pienemmillä kuluilla. Näin se tämä elämä menee, eikä mulla ole todellakaan tarvetta kehuskella eikä valehdella tästä. Haluan vain kertoa alalle aikoville että pätevät ja ahkerat miehet/naiset voivat myös elää tällä työllä.

        mieltä kanssasi! netto käteen jäävä palkka itsellä liikkuu 3000 ja 4000 euron välissä kulukorvaukset, mutta koneen liikevaihto pitää pysyä 100 euron/h paremmalla puolella, ja kyllä se sielä pysyy, harvennuksella enempi ja aukolla vähän ylitse! kukin aloitteleva kuski voi siitä alkaa laskea itelleen palkkoja, tai väärin sanoa että laskee palkkojaan vaan seuraa koneen liikevaihtoa ja jos se jää jonnekin 60 tietämiin tai jopa alle niin eipä pidä odotella isoja omiakaan tilejä.


      • onkaan
        se on kirjoitti:

        Joo, en muistanut väärin. Teen yhtä vuoroa, yrittäjä on menestynyt urallaan ja pitää meistä kuskeista myös hyvän huolen. Toki tuohon palkkaan täytyy saada jo jotain aikaakin eikä vaan istua puhelimessa. Kyllä metsäkonealallakin voi saada lähes kilpailukykyistä palkkaa muihin verrattuna kun vain saa jotain aikaan. Mietippä että motolla samanlaisessa kohteessa hyvä kuski voi tehdä tuntituotosta esim.100e ja se huonompi saa aikaan 60e, eli ei siinä paljoa paina se muutama euro enempi tunnille sille paremmalle kuskille joka monesti tekee tuloksen pienemmillä kuluilla. Näin se tämä elämä menee, eikä mulla ole todellakaan tarvetta kehuskella eikä valehdella tästä. Haluan vain kertoa alalle aikoville että pätevät ja ahkerat miehet/naiset voivat myös elää tällä työllä.

        tuon laillisuuden kanssa?
        Sinullahan tulee laiton määrä yt.tunteja mites te ne sumplaatte sen "menestyvän" yrittäjän kanssa!
        Eiköstä joo ,pidetään lähtökohtana sitä että, normaali työpäivän pituus(8h) tulee riittää tavallisen kaverin elämään ja myös yrittäjälle jos ei niin silloin on työllistetävä lisää kuljettajia,ei luulisi olevan liian monimutkainen laskutoimitus,maksaako ylityökorotukset vai maksaako normaali tuntipalkan toiselle kuljettajalle!
        Ylipäätään en käsitä miten joku voi verrata omaa tulotasoaan normaaliin,tekemällä jatkuvasti ylitöitä ja jopa lauantai päiviä,juuri tuo jos mikä on sitä "taksojen polkemista"joka pitemmän päälle näkyy negatiivisena tuloksena kaikkien alalla työskentelevien tuloissa!(yrittäjien sekä kuskien)


      • ISO-Jorkki
        onkaan kirjoitti:

        tuon laillisuuden kanssa?
        Sinullahan tulee laiton määrä yt.tunteja mites te ne sumplaatte sen "menestyvän" yrittäjän kanssa!
        Eiköstä joo ,pidetään lähtökohtana sitä että, normaali työpäivän pituus(8h) tulee riittää tavallisen kaverin elämään ja myös yrittäjälle jos ei niin silloin on työllistetävä lisää kuljettajia,ei luulisi olevan liian monimutkainen laskutoimitus,maksaako ylityökorotukset vai maksaako normaali tuntipalkan toiselle kuljettajalle!
        Ylipäätään en käsitä miten joku voi verrata omaa tulotasoaan normaaliin,tekemällä jatkuvasti ylitöitä ja jopa lauantai päiviä,juuri tuo jos mikä on sitä "taksojen polkemista"joka pitemmän päälle näkyy negatiivisena tuloksena kaikkien alalla työskentelevien tuloissa!(yrittäjien sekä kuskien)

        Se on vaan niin, että sillä kahdeksalla tunnilla ei pärjää yrittäjä. Ei ole pärjännyt ennen eikä nykyään. Tuo 10 tunnin vuoro on varmasti taloudellisin niin kuljettajalle, kuin urakoitsijalle. Monestakin syystä. Tuohon ylityöhön sanoisin, että kenellä on halua ja tarmoa tehdä työtä ja ansaita niin siihen pitää olla mahdollisuus.


      • Meillä toimii
        ISO-Jorkki kirjoitti:

        Se on vaan niin, että sillä kahdeksalla tunnilla ei pärjää yrittäjä. Ei ole pärjännyt ennen eikä nykyään. Tuo 10 tunnin vuoro on varmasti taloudellisin niin kuljettajalle, kuin urakoitsijalle. Monestakin syystä. Tuohon ylityöhön sanoisin, että kenellä on halua ja tarmoa tehdä työtä ja ansaita niin siihen pitää olla mahdollisuus.

        Ota opiksi iso-jorkki:Vuorokauteen mahtuu kolme 8h työ jaksoa,neuvottele ensin taksasi kohdalleen ja laita kone 3-vuoroon,sitten oikealla palkalla kunnon kuskit töihin, (ei mitään halpoja ja hyviä koska sellaisia ei ole olemassakaan)siinä sulle yksi rahan arvoinen ohje!
        Muista jos yksikin näistä klikkaa ,jo alkoi suksi tökkiä!
        Talkoilla on turha töitä tehdä, sinun tai kuskien,varmasti loppuu vuorokaudessa tunnit kesken!


    • Joku vaan...

      Kyllä sen nopeasti oppii! mutta kyllä silti kannattaa vaan pysytellä siellä raksa-puolella kyllä tämä sen verran paskaa hommaa on ja pienillä palkoilla tämä metsäkoneala :D

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe