Luin jokin aika sitten muistaakseni kaksplus lehdestä jutun, joka kertoi perheestä, missä vanhemmat eivät opeta lapselleen pojan ja tytön rooleja.
Heillä oli pieni poika, joka leikki niin nukeilla (imettäenkin nukkeja), kuin autoillakin.
Vanhemmat mm. kertoivat, että aikanaan poika saa sitten päättä, haluaako olla tyttö vai poika??? Tähän mennessä siis on vain lapsi ja aikuis ihmisiä.
On tietenkin hyvä, ettei aseteta mitään tiettyjä roolimalleja laselle, mutta tämä kyllä meni jo mielestäni liian pitkälle!
Jäin miettimään, miten ihmeessä lapsi parka ikinä "erottaa" kumpi hän on, tyttö vai poika? Siis onhan kuitenkin niin, että naisilla ja miehillä ON eroja, jotka kuuluukin olla. Naiset odottavat, synnyttävät ja imettävät lapset -nyt ja vastaisuudessa, siihen ei mikään tasa-arvo ajatus voi mitään.
Kyllä omillekin lapsilleni opetan tasa-arvoista ajattelua, mutta rajansa kaikella!
Sukupuoleton kasvatus
23
1346
Vastaukset
- kgujluyd
eiköhän ne sen kuitenkin erota kun aika on. itsekin lapsena leikeissä joskus kuvittelin olevani poika/mies (olen nainen).
- onnellinen lapsi
ja varmasti onnellinen aikuinen... Kyllä hän sitten koulussa huomaa että on tyttöjen juttuja ja poikien juttuja. Nostan hattua tuollaisille vanhemmille jotka kasvattavat pientä ihmistä, ei tyttöä tai poikaa!
- Pariton Isä
Ja jollei erota niin entä sitten?
Lapsilla - hyvin pienilläkin - on yleensä käsittämättömän vahvasti jompikumpi sukupuoli. Tytöillä on esimerkiksi usein selkeästi vahvempi hoivataipumus ja pojilla taas omat taipumukset.
Minun mielestäni on aivan turhaa väkisin korostaa lapsen sukupuolta, hänestä tulee mikä tulee omine taipumuksineen.
Sen lisäksi lapsi ottaa mallia rooleihin vanhemmilta.
Itse en koe sekoittavani lapsen päätä antamalla hänelle vääriä roolimalleja. Tiskaan, siivoan, silitän, pyykkään, korjaan huoekaluja ja autoa, teen puutarhatöitä, laitan ruokaa jne..
Pitäisiköhän lopettaa nuo naisten työt ettei tyttö vain saisi käsitystä että miehetkin voivat niitä tehdä (vähän vaikeaa tosin kun jonkun täytyy nekin hommat tässä taloudessa tehdä).
Minusta on tasa-arvoista antaa lapsen toteuttaa sitä mikä häntä kiinnostaa, eikä pakottaa häntä mihinkään rooliin. Tietenkin on sukupuolen välisiä eroja, mutta ovatko nämä erot välttämättä aina suurempia kuin yksilöiden väliset erot.- mutta mutta
Alle 3-vuotiaskaan lapsi ei vielä ymmärrä että sukupuoli ei ole vaihdettava ominaisuus. Kannattaako jättää epätietoiseksi?
- Pariton Isä
mutta mutta kirjoitti:
Alle 3-vuotiaskaan lapsi ei vielä ymmärrä että sukupuoli ei ole vaihdettava ominaisuus. Kannattaako jättää epätietoiseksi?
..tuo kommenttisi.
Siis enhän nyt tarkoittanut (jos niin kuvittelet) sitä etteikö lapsi tietäisi kumpaa sukupuolta hän fyysisesti on. Tarkoitin ettei miehillä ja naisilla välttämättä ole mitään yksinomaan heille kuuluvia ja heiltä vaadittavia kiinnostuksen kohteita ja tehtäviä. - ja oikeassa
Pariton Isä kirjoitti:
..tuo kommenttisi.
Siis enhän nyt tarkoittanut (jos niin kuvittelet) sitä etteikö lapsi tietäisi kumpaa sukupuolta hän fyysisesti on. Tarkoitin ettei miehillä ja naisilla välttämättä ole mitään yksinomaan heille kuuluvia ja heiltä vaadittavia kiinnostuksen kohteita ja tehtäviä.imettäminen, synnytys ja raskaus onnistuu vain naiselta, saahan niitä leikkiä, mutta mahtaakohan lapsi ymmärtää oikeasti oman sukupuolensa? ja se, että sanotaan että saat itse valita sukupuolesi? siis mitä?!
mutta tottahan sinä puhut ihan yhtä hyvin mies voi tiskata kuin nainen korjata auton :) - meikämie
mutta mutta kirjoitti:
Minkäs helevatan takia 3-vuotiaan tarvis tietää, kumpaa sukupuolta on? Selviää se myöhemminkin, viimmestään siinä 5-vuotianaa, jolloin ihan peruspsykologiankin mukaan vasta rupee lasta sukupuolet kiinnostaa-.
- Pariton Isä
ja oikeassa kirjoitti:
imettäminen, synnytys ja raskaus onnistuu vain naiselta, saahan niitä leikkiä, mutta mahtaakohan lapsi ymmärtää oikeasti oman sukupuolensa? ja se, että sanotaan että saat itse valita sukupuolesi? siis mitä?!
mutta tottahan sinä puhut ihan yhtä hyvin mies voi tiskata kuin nainen korjata auton :)En minä ole sanonut että lapsi saa valita oman sukupuolensa. Enkä ole väittänyt että mies pystyy imettämään ja synnyttämään.
- Hoomoilaska
ja oikeassa kirjoitti:
imettäminen, synnytys ja raskaus onnistuu vain naiselta, saahan niitä leikkiä, mutta mahtaakohan lapsi ymmärtää oikeasti oman sukupuolensa? ja se, että sanotaan että saat itse valita sukupuolesi? siis mitä?!
mutta tottahan sinä puhut ihan yhtä hyvin mies voi tiskata kuin nainen korjata auton :)Ymmärtääkä leikki-ikäinen mitenkään kunnolla synnyttämistä ja imettämistä muutenkaan? Ei kolmivuotias vielä edes tiedä, mistä vauvat tulee. Moni kertoo luulleensa esimerkiksi, että jos vain lihottaa tarpeeksi, saa vauvan :D
Aletaanko muille lapsille sitten kolmen vuoden iässä takoa päähän, että muista nyt Pertti, ettet voi imettää...
- asdfgg
No kyllä toi munkin mielestä vähän omituinen kasvatusmalli on. Miks niin pitäs olla samanlaisii, tytön ja pojan?
Onhan mies jo fyysisestikin erillainen kun nainen.
Feministien turhaa höpötystä ja taitaa se isä olla aika nössö siinä perheessä...- meikämie
Ei tuo ole kovin erikoista. Itse halusin lapsena, kuten veljenikin, leikkiä autoilla, aseilla, työkaluilla jne, mutta pyysin myös joululahjaksi vauvanukkea. Joita sitten hoitelimme "vaimojemme" eli kahden ison nallen kanssa.
Eikä äitini ole feministiä kyllä kaikesta tästä huolimatta nähnytkään. Mutta siitä olen samaa mieltä, että metelin nostaminen asiasta on täysin turhaa. Antaa klapsen kasvaa niin kun kasvaa, eikä törkötä omia ajatuksiaan sukupuolettomuduesta sille. - Logiikkaaaaa
"Onhan mies jo fyysisestikin erillainen kun nainen."
Niinpä, mutta nyt puhutaan lapsista. Kyllä luonto tikanpojan puuhun ajaa ja lapset kasvavat miehiksi ja naisiksi kasvattamattakin. - Hoomoilaska
Vähän samanlainen kysymys kuin miksi lyhyiden ja pitkien/ mustien ja valkoisten pitäisi olla samanlaisia.
"Onhan jo fyysisestikin..."
- Kokemusta on
On perheitä, joissa on ensimmäiselle lapselle, esim. pojalle, ostettu kasapäin poikien leluja. Jälkimmäinen lapsista on tyttö, ja hän joutuu leikkimään pääasiassa pojan tavaroilla.
Miten? Leikkii kotia ja äitiä:
Tekee autoista lautasia ja kattiloita, hoitaa ja nukuttaa robottia, kalustaa junilla ja palikoilla kotia.
Ja korjaa lelut perässään, mitä poika ei ikinä tehnyt.
Hänellä ei ole mitään epäselvää siinä onko tyttö vai poika. - mape
luuletko ihan tosissasi että lapsi välttä kaikenpuolisen kokemuksen sukupuoleen perustuvasta roolituksesta ja kuinka pitkään? Tynnyrissä se on pidettävä jos aikoo todella niin tehdä. Ei lapsi ole kovin iso kun jo huomaa että isä ja äiti on erilaisia ja sitten sen että isä on vähän samaa mallia kuin hän jne. Siitä se lähtee...
Meillä poika on leikkinyt tyttöjen leikkejä ja tytöt poikien leikkejä ihan sujuvasti ilman mitään suurempaa ajatusta. Pojalle ostettiin oma nukkekin joskus kun tuli aina kinaa ja kyllä siitä mies vahvasti näyttää tulevan vaikk ahameissakin joskus kulki muiden mukana kotileikissä yms ja rakasti pienempänä yöpaitaa pyjaman sijaan!
Identiteetin suhteen on sitten ehkä vaikempaa kun lasta ei tueta siinä että hän on poika tai tyttö. Toisiin samaistuminen on kuitenkin tärkeä osa minäkuvaa ja jos on ainoa pelkkä lapsi niin ei oikein ole kehen samaistua ja toisaalta muut lapsethan olettavat hänen olevan poika..
Kivaa kun lapsi menee kouluun ja törmää todellisuuteen.. - ihan hyvä
Kyllä jokainen lapsi ihan itse oppii jossain vaiheessa kumpaa sukupuolta on. Mun mielestä ihan hyvä periaate kasvattaa lapset ilman "rooleja".
Sitten kun vielä peruskoulussakin joskus edistyttäisiin ja alettaisiin kohdella oppilaita hieman enemmän yksilöina niin hyvä olisi. Itse (nainen, 27 v.) leikin aina ns. poikien leikkejä, olin villihkö, mutta koulussa minuun tavattiin suhtautua "häiriytyneenä tyttönä", kun taas pojille vastaava käytös sallittiin ihmettelemättä. Pojathan ovat poikia. Harmitti myös esim. liikunnanopetus: tytöt kaunoluistelevat ja pojat pelaavat. Jospa olisi voitu jakaa ryhmät mielenkiinnon, ei sukupuolen mukaan..- ..................
Samanlaisia kokemuksiakin, koulua myöten...
- mayanna
Mikä sitten olisi sukupuolellinen kasvatus?
Minulla on tyttö ja poika. Ovat ihan itse saaneet valita, millä leluilla leikkivät. Poika on valinnut ihan itsekseen 'miehisemmät' lelut ja tyttö 'naisellisemmat'. Ei sillä ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa. Tyttö on tyttö, poika on poika syntyessään - ja leikit leikkejä, lapset lapsia.
Kuinka moni vanhempi Opettaa lapselleen miehen tai naisen roolia??!! Eiköhän se rooli löydy ihan itsekseen kun sen aika on. Kyllä ihminen erottaa. Ja poikkeukset vahvistavat säännön. - kullakin
Niin. Mielenkiintoista. Olemme transupari ja meillä on 2v poika. Traktoreista on kiinnostunut vaikka "isi" lakkaa kynsiään ja "äiti" on raksalla töissä. Kyllä lapset valitsevat itse omat biologiseen sukupuoleen kuuluvat asiat vaikka perhe olisi miten sekava tahansa.
- huippua
Hemmetin fiksua opettaa se roolittomuus jo kapalosta lähtien. Johan viimeistään naimisiin mennessä mies joutuu naisen rooliin ja nainen miehen. Hyvä ne on oppia kumpainenkin tasapuolisesti niin ei tule yllätyksiä.
Naimisiin mentäessähän naisilla on tapana liiskata mies nyrkin ja hellan väliin ja latistaa kaikki miehisyys kaikin mahdollisin naisenasein.
Ikävä kyllä mies ei vielä kykene synnyttämään ja imettämään mutta eiköhänsekin aika tule kun kehitytään ja naiset pääsevät sitten vielä helpommalla.- huippua
Ja kyllä ihminen oppii jossain vaiheessa tietämään onko uros vai naaraspuolinen jos lasten äidit vain antavat heidän tutustua värkkeihinsä eivätkä tee siitä likaista itsetyydytystä siinä vaiheessa kun he värkkinsä huomaavat.
- on helppoa
niin tervetuloa kokeilemaan!! Suurinosa miehistä on sellaisia paskahousuja että jättää kokemuksen väliin siksi ettei kestä nähdä verta tms. Ja nainen kärsii, makaa puolitajuttomana sängyssä kun mies uikuttaa että hänelle tekee pahaa!! Tähän kun vielä yhdistetään vanhanaikaisten naisten näkemykset ("et sä mitään kivunlievitystä tarvii") jotka kätilöinä useassa paikassa toimivat, niin helvetti on valmis!
Nainen tekee tänäkin päivänä suurimman osan kotitöistä, hoitaa lapsen jne. ja käy samalla töissä. Mies tyytyy kaivelemaan muniaan "raskaan" työpäivän jälkeen ja pitää itseään parempana... ruoastakin voi valittaa, vaikkei itse osaisi edes perunoita keittää!
- 4 lapsen isä
EI ihme, että yhteiskunnan varoja menee tolkuttomasti kaikkiin sukupuolirooleja koskeviin hoitoihin, jos ns. sukupuoleton kasvatus saa valtaa. Raha on vielä pieni murhe, mutta älkää tuhotko lastenne tulevaisuutta omien hömpötystenne takia. En voi ymmärtää, mitä hyötyä kenellekään on omaksua vastakkaiseen sukupuoleen liitettyjä ominaisuuksia. Lapset eivät ole mitään leluja eivätkä koe-eläimiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä962005Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2861827Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3201644Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1971520Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931081- 291036
- 511027
- 57994
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56988- 67964