Altea XL

Ostoaikeissa

Kertokaahan kokemuksia isommasta Alteasta.
Meinasin pari vuotta sitten ostaa "perus" Altean, mutta tavaratila ja varsinki lastaus aukko muutti osto aikeet.. 1.8tfsi tai diesel kiinnostaisi.
kiitos asiallisista vastauksista ja hyvää loppu kevättä=)

98

63325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -04 Primera 2.0 farkku

      Kova miettiminen on päällä.
      Olisiko järkevä ja ostaisi 1.9tdi referencen, jolla pärjäisi mainiosti ja kilometrit olisivat halpoja.
      Toisaalta pienellä lisäpanostuksella saisi 1.8tfsi stylancen, jossa olisi kulkua jo ihan eri tavalla sekä vähän enemmän varusteitakin.
      2.0 tdi olisi oiva vaihtoehto, mutta hinta on minulle liian kova.
      Olisi tosiaankin mielenkiintoista kuulla mietteitä, jos jollain XL on jo ajossa.

      • jokkepokke

        Yhden kuukauden ja 2500 km:n kokemuksella Altea XL
        1.9 Tdi on oiva ajopeli. Avarat ja monipuoliset
        tilat, hyvä ja tukeva ajettava. Äänetön meno vain
        rengasäänten normaalikohina, ei tuulen suhinoita eikä sivutuuliherkkyyttä. Varusteita mukavasti jo Referens-mallissa. Volkkarimaisen jämäkänkova jousitus. Kulutus n 6 l/100 km. Litran janoisampi kuin Toledo Tdi. Alavääntö pikkuvaihteilla vois olla vähän parempi. Eipä ole huolia ja murheita tähän asti ollut ja toivottavasti ei tulekkaan. Erittäin tyytyväinen olen ja olen todennut, että hyvä ostos !
        Hyvä hinta/laatusuhde !
        Vielä yksi seikka, peruutusnäkymä huono, niinkuin muissakin nykyautoissa.....


    • Touran!

      Jos haluat edelleenmyydessä/vaihtaessasi saada autosta edes jotakin hintaa, ota kerralla VW. Hintaero kuittautuu korkojen kera autoasi seuraavan kerran vaihtaessasi. Nyt touran on faceliftattu ja on laadukas peli.

      • tietoa

        kellään ole sellaista tietoa miten Altea XL:n hinta laskee. Ei ole ollut koko peli edes markkinoilla kauaa. Sensijaan tietoa on siitä, että kaikissa autoissa hinta laskee kuin lehmänhäntä! Mitä pitempään pidät sen pienemmäksi hintojen ero Kalliimman ja halvemman) kutistuu. kalliimman, siis Touranin hinta laskee siis pitempään pidettäessä (>6v.) enemmän!


      • Markkinat määrää
        tietoa kirjoitti:

        kellään ole sellaista tietoa miten Altea XL:n hinta laskee. Ei ole ollut koko peli edes markkinoilla kauaa. Sensijaan tietoa on siitä, että kaikissa autoissa hinta laskee kuin lehmänhäntä! Mitä pitempään pidät sen pienemmäksi hintojen ero Kalliimman ja halvemman) kutistuu. kalliimman, siis Touranin hinta laskee siis pitempään pidettäessä (>6v.) enemmän!

        Markkinavoimien laatima totuus tällä hetkellä on Suomessa, että volkkari pitää selvästi paremmin arvonsa, kuin Seat. Ja uskon, että näin on jokaisen mallin kohdalla, joten kyllä siitä volsusta saat paremmin rahasi takaisin...
        Entäs sitten Roomster? Selvästi edullisempi, kuin Touran ja arvokin säilyy(vrt. Octavia)?


      • tietoa
        Markkinat määrää kirjoitti:

        Markkinavoimien laatima totuus tällä hetkellä on Suomessa, että volkkari pitää selvästi paremmin arvonsa, kuin Seat. Ja uskon, että näin on jokaisen mallin kohdalla, joten kyllä siitä volsusta saat paremmin rahasi takaisin...
        Entäs sitten Roomster? Selvästi edullisempi, kuin Touran ja arvokin säilyy(vrt. Octavia)?

        papatat! Markkinavoimat yms...paskaa!
        Pikainen tutustuminen markkinoihin tekisi sinullekkin hyvää! Kävise autotalli.com:ssa ja etsi sieltä seuraavat tiedot:

        Esim: Uusi VW Touran 1.9 tdi concept.......31960,00
        Touran vm. 2004 pyynnöt 18-20 000,00
        keskihinta pyyntö 19.000,00..laskua....12960,00

        Esim: Uusi Seat Altea 1.9 tdi reference..25300,00
        Altea vm. 2004 pyynnöt 18.900-19.900
        Keskihinta pyyntö 19.400,00.....laskua....5900,00

        Tosin tuosta XL:stä ei ole vielä tietoja!


      • leon_02
        tietoa kirjoitti:

        papatat! Markkinavoimat yms...paskaa!
        Pikainen tutustuminen markkinoihin tekisi sinullekkin hyvää! Kävise autotalli.com:ssa ja etsi sieltä seuraavat tiedot:

        Esim: Uusi VW Touran 1.9 tdi concept.......31960,00
        Touran vm. 2004 pyynnöt 18-20 000,00
        keskihinta pyyntö 19.000,00..laskua....12960,00

        Esim: Uusi Seat Altea 1.9 tdi reference..25300,00
        Altea vm. 2004 pyynnöt 18.900-19.900
        Keskihinta pyyntö 19.400,00.....laskua....5900,00

        Tosin tuosta XL:stä ei ole vielä tietoja!

        Olen kanssasi samaa mieltä... mutta heittäisin kommenttini tuohon Touranin hintaan.

        Voisiko olla mahdollista, että sen hinta on laskenut siksi noinkin paljon, kun markkinoille on tullut jo faceliftattu malli siitä? Altea on vielä sama kuin markkinoille tullessaan.


      • myyntihintoihin kannattaa
        tietoa kirjoitti:

        papatat! Markkinavoimat yms...paskaa!
        Pikainen tutustuminen markkinoihin tekisi sinullekkin hyvää! Kävise autotalli.com:ssa ja etsi sieltä seuraavat tiedot:

        Esim: Uusi VW Touran 1.9 tdi concept.......31960,00
        Touran vm. 2004 pyynnöt 18-20 000,00
        keskihinta pyyntö 19.000,00..laskua....12960,00

        Esim: Uusi Seat Altea 1.9 tdi reference..25300,00
        Altea vm. 2004 pyynnöt 18.900-19.900
        Keskihinta pyyntö 19.400,00.....laskua....5900,00

        Tosin tuosta XL:stä ei ole vielä tietoja!

        Olen kyllä hyvin perillä mitkä automerkit pitävät arvonsa tässä maassa. Siitä on ollut juuri sopivasti juttua aika monessa paikassa(Tuulilasi, Hesari jne.) ja missään listassa(bensa tai diesel) ei Seatit todellakaan ole parhaiden arvonsa säilyttäneiden automallien joukossa. Joten se on sitä markkanvoimaa jos mikä?

        Se, että autotallicommissa on korkeita pyyntöjä ei vielä kerro mitään millä auton joutuu myymään ulos liikkeestä. Pyytäähän voi aina, mutta kun auto(Seat) sitten seisoo liikkeessä riitävän kauan joudutaan se myymään pois ottamalla hintalapusta jokunen tonni pois.

        Ed. ei tarkoita sitä, että Seat olisi huono auto, muta karu totuus vain on, että vag-tuotteista se pitää selvästi heikoimmin arvonsa... Joten turha on louskuttaa seuraavaa ..."Pikainen tutustuminen markkinoihin tekisi sinullekkin hyvää! "


      • -04 Primera 2.0 farkku
        tietoa kirjoitti:

        papatat! Markkinavoimat yms...paskaa!
        Pikainen tutustuminen markkinoihin tekisi sinullekkin hyvää! Kävise autotalli.com:ssa ja etsi sieltä seuraavat tiedot:

        Esim: Uusi VW Touran 1.9 tdi concept.......31960,00
        Touran vm. 2004 pyynnöt 18-20 000,00
        keskihinta pyyntö 19.000,00..laskua....12960,00

        Esim: Uusi Seat Altea 1.9 tdi reference..25300,00
        Altea vm. 2004 pyynnöt 18.900-19.900
        Keskihinta pyyntö 19.400,00.....laskua....5900,00

        Tosin tuosta XL:stä ei ole vielä tietoja!

        Käytettyjen hinnoksta ei hajua, mutta tuossa on pähkinänkuoressa se miksi en edes harkitse Tourania.
        Samaa tavaraa saa Seatissa pirun paljon halvemmassa paketissa.


      • tietoa
        myyntihintoihin kannattaa kirjoitti:

        Olen kyllä hyvin perillä mitkä automerkit pitävät arvonsa tässä maassa. Siitä on ollut juuri sopivasti juttua aika monessa paikassa(Tuulilasi, Hesari jne.) ja missään listassa(bensa tai diesel) ei Seatit todellakaan ole parhaiden arvonsa säilyttäneiden automallien joukossa. Joten se on sitä markkanvoimaa jos mikä?

        Se, että autotallicommissa on korkeita pyyntöjä ei vielä kerro mitään millä auton joutuu myymään ulos liikkeestä. Pyytäähän voi aina, mutta kun auto(Seat) sitten seisoo liikkeessä riitävän kauan joudutaan se myymään pois ottamalla hintalapusta jokunen tonni pois.

        Ed. ei tarkoita sitä, että Seat olisi huono auto, muta karu totuus vain on, että vag-tuotteista se pitää selvästi heikoimmin arvonsa... Joten turha on louskuttaa seuraavaa ..."Pikainen tutustuminen markkinoihin tekisi sinullekkin hyvää! "

        tietoa sinulla, kun todelliset myyntihinnathan ovat ostajan ja myyjän välisiä!! Kattavasti ei pysty vertailemaan kuin pyynti-hintoja! Toki yksittäisiä hintapoikkeamia voi olla. Kuten varmaan huomasit hintoja OLI USEAMMASTA yksilöstä, jopa niin että osa Touraneista oli varustettu 2.0 tdi moottorilla!!

        Ettei olisi sinulla luetun ymmärtäminen hankalaa...markkinoista puhuttaessa ei voi puhua mistään yksittäisistä kaupoista. Ps. samalla lailla tingatessa putoaa hinta myös Touranista!!!


      • tietoa
        leon_02 kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä... mutta heittäisin kommenttini tuohon Touranin hintaan.

        Voisiko olla mahdollista, että sen hinta on laskenut siksi noinkin paljon, kun markkinoille on tullut jo faceliftattu malli siitä? Altea on vielä sama kuin markkinoille tullessaan.

        asia on niin, mutta vertailussa ei myöskään ollut Altea XL vaan perus altea! Altea XL:hän on piirun verran kalliimpi kuin perus Altea, joten odettavissa on että sen "pyyntihinta" ko. vuonna olisi piirunverran enemmän!
        Valitettavasti XL:ä ei ole vielä noin vanha malli!


      • esimerkiä
        myyntihintoihin kannattaa kirjoitti:

        Olen kyllä hyvin perillä mitkä automerkit pitävät arvonsa tässä maassa. Siitä on ollut juuri sopivasti juttua aika monessa paikassa(Tuulilasi, Hesari jne.) ja missään listassa(bensa tai diesel) ei Seatit todellakaan ole parhaiden arvonsa säilyttäneiden automallien joukossa. Joten se on sitä markkanvoimaa jos mikä?

        Se, että autotallicommissa on korkeita pyyntöjä ei vielä kerro mitään millä auton joutuu myymään ulos liikkeestä. Pyytäähän voi aina, mutta kun auto(Seat) sitten seisoo liikkeessä riitävän kauan joudutaan se myymään pois ottamalla hintalapusta jokunen tonni pois.

        Ed. ei tarkoita sitä, että Seat olisi huono auto, muta karu totuus vain on, että vag-tuotteista se pitää selvästi heikoimmin arvonsa... Joten turha on louskuttaa seuraavaa ..."Pikainen tutustuminen markkinoihin tekisi sinullekkin hyvää! "

        Odottelemme mielenkiinnolla sinun valtavaa tiedon tulvaa todellisista myyntihinnoista! Älä sitten sano: "musta tuntuu että kaveria sai..."


      • mene hukkaan?
        tietoa kirjoitti:

        tietoa sinulla, kun todelliset myyntihinnathan ovat ostajan ja myyjän välisiä!! Kattavasti ei pysty vertailemaan kuin pyynti-hintoja! Toki yksittäisiä hintapoikkeamia voi olla. Kuten varmaan huomasit hintoja OLI USEAMMASTA yksilöstä, jopa niin että osa Touraneista oli varustettu 2.0 tdi moottorilla!!

        Ettei olisi sinulla luetun ymmärtäminen hankalaa...markkinoista puhuttaessa ei voi puhua mistään yksittäisistä kaupoista. Ps. samalla lailla tingatessa putoaa hinta myös Touranista!!!

        No hyvä, jos olette sitä mieltä että uusi XL on ensimmäinen Seat mikä "tulee" säilyttämään arvonsa niin toivon sitä myös, jottei tule tippa silmään...

        Sanokaa mitä sanotte, niin nyt ei kannata liikaa panostaa yhteen automalliin merkiltä ja että no. SE tulee säilyttämään arvonsa. Totuus on vain se, että Seatissa ei ole Suomessa sellaista imua, että se olisi käytettynä haluttu ja se näkyy suoraan merkin käytettyjen hinnoittelussa. Samaa todistaa uusien autojen myyntimäärätkin missä Seat on kuoripojan roolissa verrattuna Volkkariin ja Skodaan!

        Joku halusi faktaa niin äkkiseltään laskin Ajovalonetistä autojen arvonalennuslistaa ja Seatin arvosta oli jäljellä (kaikkien mallien keskiarvo) 3 vuoden jälkeen n.71.76% ja Touranin 84.36% (en viitsinyt laskea kaikien volsujen keskiarvoa, mutta se putoisi kyllä hiukan). Skodalla(kaikki mallit) vastaava oli 77.96%.

        Kyllähän Seatin keskiarvoa laskee vanhemmat mallit(Ibiza, Toledo jne.), mutta totuus on että ei Seatin minkään mallin jälleenmyyntiarvoa nosteta yhdellä mallilla, vaan siihen tarvitaan suurempaan nostetta, eli myyntimäärät pitää olla aivan toisella tasolla ja samaa temppua minkä Skoda on tehnyt ei Seat kykene...


      • maksat
        mene hukkaan? kirjoitti:

        No hyvä, jos olette sitä mieltä että uusi XL on ensimmäinen Seat mikä "tulee" säilyttämään arvonsa niin toivon sitä myös, jottei tule tippa silmään...

        Sanokaa mitä sanotte, niin nyt ei kannata liikaa panostaa yhteen automalliin merkiltä ja että no. SE tulee säilyttämään arvonsa. Totuus on vain se, että Seatissa ei ole Suomessa sellaista imua, että se olisi käytettynä haluttu ja se näkyy suoraan merkin käytettyjen hinnoittelussa. Samaa todistaa uusien autojen myyntimäärätkin missä Seat on kuoripojan roolissa verrattuna Volkkariin ja Skodaan!

        Joku halusi faktaa niin äkkiseltään laskin Ajovalonetistä autojen arvonalennuslistaa ja Seatin arvosta oli jäljellä (kaikkien mallien keskiarvo) 3 vuoden jälkeen n.71.76% ja Touranin 84.36% (en viitsinyt laskea kaikien volsujen keskiarvoa, mutta se putoisi kyllä hiukan). Skodalla(kaikki mallit) vastaava oli 77.96%.

        Kyllähän Seatin keskiarvoa laskee vanhemmat mallit(Ibiza, Toledo jne.), mutta totuus on että ei Seatin minkään mallin jälleenmyyntiarvoa nosteta yhdellä mallilla, vaan siihen tarvitaan suurempaan nostetta, eli myyntimäärät pitää olla aivan toisella tasolla ja samaa temppua minkä Skoda on tehnyt ei Seat kykene...

        Prosenteilla vai Euroilla? Kyllä se on euroja joita sinunkin täytyy taskusta kaivaa! Sun prosenteille nauraa naapurin kollikin!
        Vertailussa Touraniin oli Altea, joka siis on ollut ennen Alteaa XL:ää.
        Katso nyt hyvä immeinen niitä HINTOJA, älä mitään musta tuntuu että prosenttilasku sujuisi!
        Mitähän ihmettä myynti määrillä on tekemistä noiden sinun prosenttien kanssa? Vispaa sitä tai vatkaa tätä, mutta hinta EUROISSA on se mikä ratkaisee!!!!

        Sinun kannattaisi nyt ostaa Touran vm. 2004 tai vaikka pari, kun niitä saa karmeaan alihintaan autotalli.com:sta!


      • kirjuri
        mene hukkaan? kirjoitti:

        No hyvä, jos olette sitä mieltä että uusi XL on ensimmäinen Seat mikä "tulee" säilyttämään arvonsa niin toivon sitä myös, jottei tule tippa silmään...

        Sanokaa mitä sanotte, niin nyt ei kannata liikaa panostaa yhteen automalliin merkiltä ja että no. SE tulee säilyttämään arvonsa. Totuus on vain se, että Seatissa ei ole Suomessa sellaista imua, että se olisi käytettynä haluttu ja se näkyy suoraan merkin käytettyjen hinnoittelussa. Samaa todistaa uusien autojen myyntimäärätkin missä Seat on kuoripojan roolissa verrattuna Volkkariin ja Skodaan!

        Joku halusi faktaa niin äkkiseltään laskin Ajovalonetistä autojen arvonalennuslistaa ja Seatin arvosta oli jäljellä (kaikkien mallien keskiarvo) 3 vuoden jälkeen n.71.76% ja Touranin 84.36% (en viitsinyt laskea kaikien volsujen keskiarvoa, mutta se putoisi kyllä hiukan). Skodalla(kaikki mallit) vastaava oli 77.96%.

        Kyllähän Seatin keskiarvoa laskee vanhemmat mallit(Ibiza, Toledo jne.), mutta totuus on että ei Seatin minkään mallin jälleenmyyntiarvoa nosteta yhdellä mallilla, vaan siihen tarvitaan suurempaan nostetta, eli myyntimäärät pitää olla aivan toisella tasolla ja samaa temppua minkä Skoda on tehnyt ei Seat kykene...

        Otetaan esimerkki: Mersun lähtöhinta on 100 000,00
        Arvo kolmen vuoden jälkeen on 75 000,00, jäljellä arvosta on siis 75%. mutta hinta onkin pudonnut euroissa 25 000,00.
        Esimerkki 2: toinen auto jonka hinta on 30 000. Saman ajan kuluttua saat enää 15 000. Jäljellä arvosta on siis 50%. Mutta hinta euroissa on pudonnut vain 15 000.

        Jos ostat uuden mersun niin sinun pitää laittaa VÄLIRAHAA 30 000 kun esim2 verrattuna laitat uuteen samanlaiseen vain 15 000.
        Voi kun saisikin maksaa autot prosenteilla!


      • takapenkit

        Touranissa on aivan hirveä huonot takapenkit!!


      • Nimetön

        touranhan on ihan eri planeetalta kuin altea - todellinen pappamalli vs. altean urheilullisuus. jälleenmyyntiarvo varmasti pysyy seatissa yhtä hyvänä kuin kalliimman vw:kin.


      • Seat & VW
        -04 Primera 2.0 farkku kirjoitti:

        Käytettyjen hinnoksta ei hajua, mutta tuossa on pähkinänkuoressa se miksi en edes harkitse Tourania.
        Samaa tavaraa saa Seatissa pirun paljon halvemmassa paketissa.

        Esimerkki käytetyistä, TOTEUTUNEET kaupat kevät -07

        Seat Leon 1.8-20VT TS uutena 2004 28195e -> kevät 2007: 17300-19400e, keskiarvo 18350e, pudotus 9845eur

        Touran 1.6FSI uutena vm2004 29390e -> kevät 2007 17700-20200, keskiarvo 18950 -> pudotus 10440e


      • ex touran 2005
        tietoa kirjoitti:

        papatat! Markkinavoimat yms...paskaa!
        Pikainen tutustuminen markkinoihin tekisi sinullekkin hyvää! Kävise autotalli.com:ssa ja etsi sieltä seuraavat tiedot:

        Esim: Uusi VW Touran 1.9 tdi concept.......31960,00
        Touran vm. 2004 pyynnöt 18-20 000,00
        keskihinta pyyntö 19.000,00..laskua....12960,00

        Esim: Uusi Seat Altea 1.9 tdi reference..25300,00
        Altea vm. 2004 pyynnöt 18.900-19.900
        Keskihinta pyyntö 19.400,00.....laskua....5900,00

        Tosin tuosta XL:stä ei ole vielä tietoja!

        Vaihdoin 1,6 conceptline 2005 touranin Mazda 6 2,0 Eleganceen 2007. Väli oli 4000e! Mazdan varusteet: met.väri, talvirenkaat, lohkolämmitin, tk ovh 30400e ko. varustein. Mazda on siis toinen automme.


      • Seattiiiii

        Miksi Vw paskapuheta nämä hyvitykset vaihttaessa.Sitäpaitsi Vw kaiken laista piku vikaa ja kallis.


    • Seatisti

      Helmikuussa Toledo 1.9 TDI vaihdettu Altea XL 1.9 TDI:n. Tyylikäs ja täydellinen ajopeli! Kokemukset hyvät. Ja ei mikään "tusinatavara" liikenteessä, tyylikäs ja näyttävä!

      • Jari_39

        hyvä varustelutaso
        kilpailukykyinen hinta
        takamatkustajien tilat
        -sisätilojen melu
        -"muovinen kojelauta"
        -takanäkyvyys


      • Kerrankin
        Jari_39 kirjoitti:

        hyvä varustelutaso
        kilpailukykyinen hinta
        takamatkustajien tilat
        -sisätilojen melu
        -"muovinen kojelauta"
        -takanäkyvyys

        menee yksiin! Olen erittäin samaa mieltä noista sinun plussista ja miinuksista!


      • Ajotietokone

        Mitä toimintoja sisältää Altea XL:n ajotietokone. Seat.fi sivut kertoo ainoastaan, että löytyy ajotietokone.


      • Normi Altea
        Ajotietokone kirjoitti:

        Mitä toimintoja sisältää Altea XL:n ajotietokone. Seat.fi sivut kertoo ainoastaan, että löytyy ajotietokone.

        Jos XL:ssä on sama ajotietokone kuin perus Alteassa, niin siinä on kello, ulkolämpömittari, hetkellinen kulutus, keskiarvokulutus, matka-aika, polttoaineen riittävyys seuraavaan tankkaukseen (kilometreinä) ja keskinopeus... Nää nyt tuli ekana mieleen, että luulisi vähintään noiden tietojen löytyvän XL:n ajotietokoneesta, kun löytyvät "vanhemmastakin" mallista.


      • SEATISTI
        Normi Altea kirjoitti:

        Jos XL:ssä on sama ajotietokone kuin perus Alteassa, niin siinä on kello, ulkolämpömittari, hetkellinen kulutus, keskiarvokulutus, matka-aika, polttoaineen riittävyys seuraavaan tankkaukseen (kilometreinä) ja keskinopeus... Nää nyt tuli ekana mieleen, että luulisi vähintään noiden tietojen löytyvän XL:n ajotietokoneesta, kun löytyvät "vanhemmastakin" mallista.

        Ne samathan XL:n ajotietokoneesta löytyvät, kuin perus Alteastakin. Keski-Suomen valtalehden Keskisuomalaisen autoliitteen toimittaja oli tutustunut Altea XL:ään ja palaute oli pelkästään positiivistä. Juttu oli tänään 27.4. lehdessä.


      • lisättynä
        Jari_39 kirjoitti:

        hyvä varustelutaso
        kilpailukykyinen hinta
        takamatkustajien tilat
        -sisätilojen melu
        -"muovinen kojelauta"
        -takanäkyvyys

        että rengasmelu on tyypillista kaikille samaan alustaan perustuville malleille, mukaanlukien uusi passat. Mittaustulosten mukaan moottoritienopeuksissa karkealla asfaltilla xl oli vain 0-1 dB meluisampi kuin passat.

        Päätös oli lopulta helppo 1,8 tsfi xl vs 2,0fsi passat variant 10ke hinnaneron vuoksi. Itse asiassa olisi ilmeisesti passatin kohdalla valinta kääntynyt 1,9tdi luxlineen, mutta silti koin saavani rahalle enemmän vastinetta xl:ssä. Ostohinnalla sinäsä ei olisi ollut merkittävää vaikutusta...


    • jokkepokke

      Menipä tääkin keskestelufoorumi ja Altea XL:n
      kokemuksien ja omnasuuksien julkituominen ja asiallisten kommenttien antaminen "PASKANJAUHANNAKSI" JA ARVONALENNUKSIEN vertailuksi Touran/Skoda/Seat. Tosiasiahan on että jokainen auto
      menettää arvoaan, kalliit enemmän ja halvemmat vähemmän.
      Ja pienenä vinkkinä pitäkää autoa museoautoikään
      tai antiikkiautoikään saakka, niiin johan arvo ylenee ! Esim Mercedes vm 1949:llä saa uuden mersun

      • sinäkin

        vastannut "ajotietoneen" kysymykseen, etkä lisännyt tyhjää vettä "tyhjään myllyyn" kun sinulla on Altea XL ja tietoa siitä!


    • KeijoKysyjä

      Tässä jotkut mainitsi tuosta taka-/peruutusnäkymästä, niin kannattaako ottaa lisävarusteena parkkitutka? Toivotavasti sellainen henkilö vastaa, joka jo omistaa Altea XL:n.

      Kiitos!

      • perjantaina

        uuden XL:n (Stylance 1.9 tdi) alleni ja pari päivää sitä on nyt kokeiltu. Pettyä ei ole tarvinnut vielä mihinkään asiaan. Edellisessä autossa oli peruutustutka, mutta tässä ei. Tällä 200 km:n kokemuksella en ole sitä kaivannut. Mutta tilaa ihmeessä, jos asia vähänkään mietityttää. Tehdasasennus on aina parempi kuin jälkiasennukset.


      • KeijoKysyjä
        perjantaina kirjoitti:

        uuden XL:n (Stylance 1.9 tdi) alleni ja pari päivää sitä on nyt kokeiltu. Pettyä ei ole tarvinnut vielä mihinkään asiaan. Edellisessä autossa oli peruutustutka, mutta tässä ei. Tällä 200 km:n kokemuksella en ole sitä kaivannut. Mutta tilaa ihmeessä, jos asia vähänkään mietityttää. Tehdasasennus on aina parempi kuin jälkiasennukset.

        Juu, ei se tutka lisävarusteena ole pahan hintainen, saatan sen ottaakin. Täytyy käydä tilauksen yhteydessä vielä uudestaan koeajolla ja peruutella paljon niin eiköhän se tutkan tarve siitä selviä.


    • ex-japsi

      Kävin vaihtamassa japanilaisen farkkudieselin Seat Altea XL:ään. Koeajelin vaunua vuorokauden ja päädyin sitten ostamaan sen. Positiivista oli varustelu, tilat, jämäkkyys ja myös ulkonäkö.
      Ainoa asia, joka mietitytti, oli rengasmelu. Japsifarkkuni 2002 vuodelta on paljon hiljaisempi.
      Alla tuossa koeajo XL:ssä oli Misukan energyt ja minun vaunussa näytti olevan Pirellit. Liekö hiljaisemmat? Talveksi otin kitkat, kun eipä noita nastoja tunnu enää tarvitsevan.

      • mikkix

        niin todella meluisat! Itse harkitsin uusien renkaiden hankintaa!


      • ex-japsi
        mikkix kirjoitti:

        niin todella meluisat! Itse harkitsin uusien renkaiden hankintaa!

        Nyt on omalla Altea XL 1,9 TDi:llä ajettu 800 km, jotka melkein kaikki maantieajoa. Pirellin P7:t on alla ja täytyy sanoa, että rengasmelu ei kyllä häiritse.
        Koeajoautossa olleet Michelin Energyt oli kyllä paljon äänekkäämmät.

        Olen kyllä erittäin tyytyväinen valintaani. Altea tuntuu todella hyvältä peliltä ja minulle riittää tuon 1,9:n tehotkin ihan hyvin. Suosittelen. Mielestäni hinta-laatu-varustelu-suhde on todella kohdallaan.


      • tojoveks
        ex-japsi kirjoitti:

        Nyt on omalla Altea XL 1,9 TDi:llä ajettu 800 km, jotka melkein kaikki maantieajoa. Pirellin P7:t on alla ja täytyy sanoa, että rengasmelu ei kyllä häiritse.
        Koeajoautossa olleet Michelin Energyt oli kyllä paljon äänekkäämmät.

        Olen kyllä erittäin tyytyväinen valintaani. Altea tuntuu todella hyvältä peliltä ja minulle riittää tuon 1,9:n tehotkin ihan hyvin. Suosittelen. Mielestäni hinta-laatu-varustelu-suhde on todella kohdallaan.

        ajettu. Ensiasennus renkaat Michelin Energyt ja en voi kyllä sanoa äänettömiksi! Rengasmelua on, mutta ku ei ole vertailupohjaa niin vaikea sanoa tasoa.


    • tojoveks

      pitäisi olla luovutus! Altea 2.0 TDI Stylance! Tuli maahan jo viikiolla 15. Kauan näyttävät tuhnaavan!

      • KeijoKysyjä

        Mulla tilauksessa työsuhdeautoksi 1.9 TDI Stylance, toimitusajankohdasta ei toistaiseksi hajuakaan. Milloin tilasit?


      • tilaajille

        Tilasin Altea XL 1.9 tdi Stylancen lisävarustein 11.2 ja sain auton viikko sitten perjantaina. Eli melkein 3 kk.


      • Seatisti
        KeijoKysyjä kirjoitti:

        Mulla tilauksessa työsuhdeautoksi 1.9 TDI Stylance, toimitusajankohdasta ei toistaiseksi hajuakaan. Milloin tilasit?

        Jyväskylässä varasin auton helmikuun alussa ja se oli noudettavissa kahden viikon kuluttua. Ihan ripeää toimintaa!


      • tojoveks
        KeijoKysyjä kirjoitti:

        Mulla tilauksessa työsuhdeautoksi 1.9 TDI Stylance, toimitusajankohdasta ei toistaiseksi hajuakaan. Milloin tilasit?

        Tulee tahtaalta ulos viikolla 15 ja alustavasti lupailivat lujovutusta viikolle 18, mutta eipä tullut! Soittelin niin sanoivat että maassa on ja vielä pari viikkoa menee!


      • tojoveks
        Seatisti kirjoitti:

        Jyväskylässä varasin auton helmikuun alussa ja se oli noudettavissa kahden viikon kuluttua. Ihan ripeää toimintaa!

        se valmiiksi maahantuojan varastossa! Jos olisit ottanut määrätyyn väriin jonkin tehdaslisävarusteen niin olisi mennyt tehdastoimukseen!


      • tilaajille
        tilaajille kirjoitti:

        Tilasin Altea XL 1.9 tdi Stylancen lisävarustein 11.2 ja sain auton viikko sitten perjantaina. Eli melkein 3 kk.

        Tehdastilauksesta ja Suomessa tehdyistä asennuksista muutamaa päivää vajaa kaksikuukautta kun ajossa.


      • tojoveks
        KeijoKysyjä kirjoitti:

        Mulla tilauksessa työsuhdeautoksi 1.9 TDI Stylance, toimitusajankohdasta ei toistaiseksi hajuakaan. Milloin tilasit?

        soittivat että huomenna 31.05 voi hakea auton. Kylläpä kesti..toivottavasti kannatti odotus.


      • VAG
        tilaajille kirjoitti:

        Tilasin Altea XL 1.9 tdi Stylancen lisävarustein 11.2 ja sain auton viikko sitten perjantaina. Eli melkein 3 kk.

        Tilattu 1,8 TFSI jo 1.3. ja luovutus on 8.6, joten reilut 3 kk kesti tilaus. Kommentteja kaivataan 1.8:n rengasmelusta, joka oli mielestäni selvästi kovempi kuin talvella koeajamassani dieselissä, jossa oli kitkat alla.
        Toisaalta TFSI:n moottori tuntui tosi hyvältä.


      • Altea Mediumista -> XL:ään
        VAG kirjoitti:

        Tilattu 1,8 TFSI jo 1.3. ja luovutus on 8.6, joten reilut 3 kk kesti tilaus. Kommentteja kaivataan 1.8:n rengasmelusta, joka oli mielestäni selvästi kovempi kuin talvella koeajamassani dieselissä, jossa oli kitkat alla.
        Toisaalta TFSI:n moottori tuntui tosi hyvältä.

        Sain oman 1.9 tdi xl:n muutama päivä sitten. Olin juuri hankkinut edelliseen "pikku" Alteaan Nokian Hakka V gummmit. Testasin Altean ensiasennuskumeilla ja sovin liikkeen kanssa, että otan vanhasta autosta renkaat mukaan.

        Tänään kun ajelin 1. tien karheaa pintaa 130kmh ja pystyimme käymään keskustelua etu- ja takapenkin välillä, voin todella suositella kyseisiä kumeja autoon. Meluisuus on on ollut Alteoiden ongelma alusta asti, mutta tilanne todella paranee renkaiden vaihdolla.


      • Ex-Golffi
        VAG kirjoitti:

        Tilattu 1,8 TFSI jo 1.3. ja luovutus on 8.6, joten reilut 3 kk kesti tilaus. Kommentteja kaivataan 1.8:n rengasmelusta, joka oli mielestäni selvästi kovempi kuin talvella koeajamassani dieselissä, jossa oli kitkat alla.
        Toisaalta TFSI:n moottori tuntui tosi hyvältä.

        Tervehdys,
        Altea Xl 1.8 Tfsi saapui perjantaina, odottelun jälkeen. Alla on 225/45 -17 Bridgestone potenza Re 050 -renkaat ja kyllähän niistä melua irtoaa aika tavalla. Toki edellisessä ajokissa (Golf V Sportline) meteliä oli myös, joten lienee tottumiskysymys. Ajettavuus on kohdallaan ja moottorin ominaisuudet ovat hienot, joten ainakin itse tulen metelin kanssa toimeen. Täytyy kokeilla seuraavina renkaina jotain muuta valmistajaa.


      • shake-75
        Ex-Golffi kirjoitti:

        Tervehdys,
        Altea Xl 1.8 Tfsi saapui perjantaina, odottelun jälkeen. Alla on 225/45 -17 Bridgestone potenza Re 050 -renkaat ja kyllähän niistä melua irtoaa aika tavalla. Toki edellisessä ajokissa (Golf V Sportline) meteliä oli myös, joten lienee tottumiskysymys. Ajettavuus on kohdallaan ja moottorin ominaisuudet ovat hienot, joten ainakin itse tulen metelin kanssa toimeen. Täytyy kokeilla seuraavina renkaina jotain muuta valmistajaa.

        Olen tod. näköisesti päätymässä autovalinnassani

        Altea XL 2.0TDI Stylance malliin DSG:n kera.

        Koeajoin ko. pelin, jossa oli kitkat alla ja ainakin se oli hiljaisempi kuin nykyinen C-maxini nastarenkailla.

        Vantaan Magneetin myyjä tarjosi parin sadan euron hintaista äänieristyspakettia = eristemattoa lokasuojiin jonka liike itse asentaa Suomessa...ei siis tehdaslisävaruste.

        Onko kellään kokemuksia tästä ??

        Hinta ei ainakaan ole este, mutta mahtaako toimia....


    • Ernst Otto

      Niin siinä vaan lopulta kävi, että -03 Mazda kuutonen meni vaihdossa 2.0 TDI Stylance DSG:hen. Seatin valtteja olivat hyvä hinta- / laatusuhde, ajettavuus, suorituskyky, varustelu ja tilat. En tiedä, onko konsernin 2.0 TDI koneissa paljon yksilöeroja mutta Altea tuntui selkeästi pirteämmältä moottoritiellä kickdownin jälkeen verrattuna vastaavalla askilla ja koneella varustettuun Octavia II:een. En tosin varmistanut oliko Octavia varustettu partikkelisuodattimella. Molemmissa oli mittarissa n. 3000km.

      Toinen kandidaatti Octavian ohella oli Fiat Croma 1.9 JTD 150 Business AT. Seat tuntui Cromaakin pirteämmältä käytännön ajossa vaikka sille ilmoitetaan 10hv vähemmän tehoa. Osa tästä voi mennä DSG:n nopean reagoinnin piikkiin. Croma oli kolmikosta selvästi hiljaisin ja suurin sisätiloiltaan. Tavaratila oli kuitenkin hankalan muotoinen ja ylläpitokulut olivat turhan korkeat.

      Monet tuntuvat tällä palstalla vertailevan Tourania ja Alteaa tilojen suhteen mutta varsinkin muotoilu huomioon ottaen Altea on yllättävän tilava auto. Touranin muotoilusta en viitsi sen kummemin sanoa mitään, ettei kukaan pahoita mieltään. :)

      Seatin ajettavuus on mukavan tarkka ja sporttinen. Mielestäni Mazdan jälkeen en joutunut tekemään ajettavuuden suhteen downgradea vaihtessani Alteaan.

      • Jasu 70

        Onko tietoa XL 2.0 TDIn huolto hinnoista?Tilasin auton 17.9 toimitusaika noin 10vko.Kokeiln molempia 1.9tdi ja 2.0tdi,onhan ne ihan eri autoja menonsa puolesta ja hinnan eroa oli vain n2000E joten päädyin 2.0tdi Stylanseen.Väriksi piti ottaa Bora beike mutta sitä ei enään saanutkaan kuten ei Luna greytä mikä oli myyjällekkin yllätys,joten otin DELFIIN GREYN joka on kuulemma BEIKEN JA LUNA GREYN välistä oleva sävy,ei ole esitteessä kun on kuulemma ensi vuoden väri??Oletteko muuten olleet tyytyväisä omiin XL iin? Kiitos etukäteen ASIALLISISTA vastauksista.


    • Ernst Otto

      Nyt on Siitissä 5500km mittarissa ja fiilikset ovat hyvin samantyyppiset kuin muillakin XL:n hankkineilla. Laitoin keskikyynänojan tilaukseen sillä totuin Mazdassa siihen ja tavaratilan metallinen väliverkkokin tuli tilattua Seat Centeristä niin saapahan sitten tarvittaessa lastattua auton kattoon saakka.

      Tavaratilassa on runsaasti tilaa litroina mutta M6 farkkuun verrattuna tavaroita joutuu lastaamaan herkemmin päällekkäin. Itse en ole kokenut tätä varsinaisena ongelmana mutta joitakin tämä saattaa harmittaa isosta farkusta XL:ään siirtymisen jälkeen.

      Ajettavuus tuntuu edelleen hyvältä M6 verrokkina pitäen. Minulla on XL:ssä vakioalusta ja otin sen tarkoituksella, koska mökkitietä tulee jonkin verran ajeltua ja kuormaa on välillä paljonkin päällä. Ehkä tiukemmissa mutkissa fiilis voisi olla hieman timmimpikin...
      Sivutuuli ei heiluttele XL:ää sen enempää kuin kuutostakaan ja rengasmelu kesärenkain jää -03 M6:n alle (XL -> Michelin Energy 205/55 R 16, M6 Bridgestone B390 195/65 R15).
      Ajattelin käyttää XL:n kuitenkin aurauskulmien tarkistuksessa sillä tähän mennessä kaikissa uusina ostamissani autoissa arvot ovat olleet enemmän tai vähemmän pielessä. Taitavat saada kulkupelit merkistä riippumatta "kunnon käsittelyn" kuljetuksen yhteydessä.

      Pahempia hälyääniä ei ole vielä ilmaantunut, käsijarrukahva pitää välillä nitinää.
      Öljyäkään ei ole pahemmin kulunut. Ajattelin tosin teettää ylimääräisen öljynvaihdon n. 6000km:n paikkeilla. Varmaan monien mielestä turhaa vainoharhaisuutta mutta teetänpähän nyt kuitenkin.
      Mikä Mobilin öljyistä olisi muuten optimaalinen tuohon 2.0 tdi koneeseen Suomen olosuhteissa 15tkm vaihtovälillä? Ohjekirjassa oli niin puuduttava taulukko, että jos jollakin on enemmän tietämystä niin otan sen mielelläni vastaan.

      Poppikoneiden äänenlaatu on aika puuduttava. Onko kukaan teistä vaihdattanut kaiuttimia parempiin? Kiinnostaisi tietää sellainen paja, joka olisi jo tehnyt XL:ään ennestään kaiuttimien vaihtoja, ettei tulisi turhaa säätämistä.

      Vaikka Altea on saanut Vi Bilägaren ruosteensuojarankingissa 4 tähteä 5:stä niin ajattelin kuitenkin teettää alustan massauksen sillä tavoitteena on pitää auto min. 6 vuotta, jos tekniikka muuten kestää. Onko joko tutkinut tätä alustan massauttamista (mitä vaihtoehtoja eri liikkeissä tms.) / teettänyt jo moisen XL:äänsä?

      • Jokeri74

        Nyt on 20000 km ajettuna ja on aika rimpulaksi osoittautunut "auto".

        - ajovakaus aivan surkea
        - melu sisällä
        - surkea radio
        - surkea näkyvyys ulos
        - sammuilee jo itekseen
        - natinat sisätilan muoveista

        muotoilu
        tehot
        hinta

        Entinen auto oli Touran ja se oli aivan eri planeetalta eli Touran vie kyllä näistä vaihtoehdoista voiton.


      • hyvä ostos
        Jokeri74 kirjoitti:

        Nyt on 20000 km ajettuna ja on aika rimpulaksi osoittautunut "auto".

        - ajovakaus aivan surkea
        - melu sisällä
        - surkea radio
        - surkea näkyvyys ulos
        - sammuilee jo itekseen
        - natinat sisätilan muoveista

        muotoilu
        tehot
        hinta

        Entinen auto oli Touran ja se oli aivan eri planeetalta eli Touran vie kyllä näistä vaihtoehdoista voiton.

        Mittarissa n 15.00, ikää 6 kk.
        Osoittautunut laadukkaaksi, tasapainoiseksi ja vakaaksi. Luotettava matka-auto, tehokas ja leppoisa ajettava. Sopii hyvin myös kaupunkiin. Tilava ja tilat helppokäyttöisiä.
        Kaikki toimii.
        Vain hyvää sanottavaa.
        Hinta/laatu/ulkonäkösuhde kilpailijaansa eli kolkkoon Touraniin aivan ylivoimainen. Vastaava Touran malli olisi maksanut n 10.00 euroa enemmän, enkä millään keksi miksi.

        Jos väkisin negatiivista, niin lähinnä sisämelu, voisi olla hiljaisempi. Tämä johtunee pitkälti rengaskoosta (17tuumaa ja 225/45), paksumpi ja kapeampi varmaan hiljaisempi.

        Aikasempi autoni oli Mondeo 2.0. ja en kyllä vaihtaisi takaisin.


      • Seatisti3
        Jokeri74 kirjoitti:

        Nyt on 20000 km ajettuna ja on aika rimpulaksi osoittautunut "auto".

        - ajovakaus aivan surkea
        - melu sisällä
        - surkea radio
        - surkea näkyvyys ulos
        - sammuilee jo itekseen
        - natinat sisätilan muoveista

        muotoilu
        tehot
        hinta

        Entinen auto oli Touran ja se oli aivan eri planeetalta eli Touran vie kyllä näistä vaihtoehdoista voiton.

        Itsellä tuli 100000km ja kaksi vuotta Altea XL:n kanssa täyteen, 2.0 tdi. Pari Toledoa 1.9tdi aiemmin omistaneena, pakko kehua Seattia. Edellisillä ajoin 150000km. Ainoa mitä tehtiin, huollot. Tähän vaihdettiin käsijarruvaijeri takuuseen. 225/40-18 pyörillä meteliä on jonkun verran. Se on aina ollut Seatin miinus (ainoa). Vaihtohyvitys on ollut aina kohdallaan. Huvittaa vertailut Altea XL - Touran. kun noita ei samana päivänä voi verrata. Onhan se Touran ihan kauheen näköinen kaappi Alteaan verrattuna. Takapenkit pois, niin olis hyvä paku. Heh.. Jokeri74 on selvästi pettynyt Touranin omistaja..


      • Ripandeerus
        Seatisti3 kirjoitti:

        Itsellä tuli 100000km ja kaksi vuotta Altea XL:n kanssa täyteen, 2.0 tdi. Pari Toledoa 1.9tdi aiemmin omistaneena, pakko kehua Seattia. Edellisillä ajoin 150000km. Ainoa mitä tehtiin, huollot. Tähän vaihdettiin käsijarruvaijeri takuuseen. 225/40-18 pyörillä meteliä on jonkun verran. Se on aina ollut Seatin miinus (ainoa). Vaihtohyvitys on ollut aina kohdallaan. Huvittaa vertailut Altea XL - Touran. kun noita ei samana päivänä voi verrata. Onhan se Touran ihan kauheen näköinen kaappi Alteaan verrattuna. Takapenkit pois, niin olis hyvä paku. Heh.. Jokeri74 on selvästi pettynyt Touranin omistaja..

        Tänään kävin Laakkosella ja ajattelin, että 3 vuotta vanhan Mazda6:den voisi vaihtaa Touraniin, mutta on se kyllä nin kauheen näkonen auto, että ei viitsi kyllä ostaa kun samalla hinnalla saa makeen näkösenkin vastaavan ja siis paljon halvemmallakin. Altea XL varteenotettava vaihtoehto.


      • Kane, Citizen
        Ripandeerus kirjoitti:

        Tänään kävin Laakkosella ja ajattelin, että 3 vuotta vanhan Mazda6:den voisi vaihtaa Touraniin, mutta on se kyllä nin kauheen näkonen auto, että ei viitsi kyllä ostaa kun samalla hinnalla saa makeen näkösenkin vastaavan ja siis paljon halvemmallakin. Altea XL varteenotettava vaihtoehto.

        Mazda menee vaihtoon (kallis ajaa=huollot, kulutus sekä vakuutus) mutta Octavia (Ambiente combi), Altea XL(Stylance), Golf Plus vai Golf Variant (Comfortline). Volkkari säilyttää toki hintansa parhaiten, mutta kallein hankkia... Altea XL parhaiten varustettu ja tilavin , entä viimeistely, materiaalit, jälleenmyyntiarvo? Octavia siinä välissä.... Diesel vai bensa? Vaikea valita, niin lähellä toisiaan. Kertokaa kokemuksianne etenkin ne jotka ovat kaksi näistä puheena olevista autoista omistaneet! Tarjouksia hakemaan! Kotikaupungistani(Pori) en tosin voi Seatia enkä Skodaa ostaa(kiitos töykeiden ja ylimielisten myyjien), mutta onhan niitä kauppoja toki muuallakin!


    • 1,9 tdi vm2008

      1,9 td stylance 2008. Ajettu 75 000 huolettomia - luit oikein - ilman vikoja. Kaksi polttimoa vaihdettu.
      Pirelli P 7 ensiasennusrenkaat kamalat - meluisat. Vaihdoin uudet Continental EcoContact- sama koko - niin jopas melu häipyi.
      Jos haluat avaruutta ja tilaa niin osta. Takapenkki tarjoaa vuorineuvostason jalkatilat takapenkin ollessa takana. Silti tavaratilaa jää vielä 500 litraa.. melkein saman verran kuin farkku Golfissa.
      Jälleenmyyntiarvosta on turha vääntää. Sen näkee sitten, mutta siihen asti aion nauttia kilometreistä - niitä Seat nielee mielellään ja vähällä kulutuksella. Ylinopeussakotkin saa kaikilla teillä jos haluaa. Kyyti on hienoa.

      • 1,9 TDi, Refrence

        1,9 TDi, Refrence -97 ja ajettu nyt 65 000. Tein samat temput kuin edellinen kirjoittaja, eli vaihdoin ensiasennus P7 Pirellit Continentaliin, mutta ContiPremiumContact2:siin. Kyllä hiljeni rengasmelut ja tuli ajoon vakautta kummasti.
        Autohan on ruhtinaallisen tilava perheauto ja noilla kilometreillä ei ole vikoja ilmentynyt.


      • Haraldsen
        1,9 TDi, Refrence kirjoitti:

        1,9 TDi, Refrence -97 ja ajettu nyt 65 000. Tein samat temput kuin edellinen kirjoittaja, eli vaihdoin ensiasennus P7 Pirellit Continentaliin, mutta ContiPremiumContact2:siin. Kyllä hiljeni rengasmelut ja tuli ajoon vakautta kummasti.
        Autohan on ruhtinaallisen tilava perheauto ja noilla kilometreillä ei ole vikoja ilmentynyt.

        Nyt 15 000 mittarissa. Kaiken kaikkiaan olen autoon erittäin tyytyväinen. Parasta on tilat ja ajettavuus sekä varustelu. Vääntöä ja tehoa on myös riittävästi. Ulkonäkökin miellyttää. Auto on dynaamisen ja nykyaikaisen näköinen. Jo useasti palstalla mainittu meluisuus, varsinkin vanhalla asfaltilla, menee miinuksen puolelle. Minulla on kesärenkaina Michelin Energyt, jotka ovat periatteessa aika hiljaiset. Pientä toivomisen varaa jättävät se, ettei polttoainesäiliön kansi ole keskuslukituksen takana ja takaluukun vaatima voima sitä suljettaessa.
        Kokonaisuutena kuitenkin todella positiivinen kokemus tähän saakka.


      • New Seat Man
        Haraldsen kirjoitti:

        Nyt 15 000 mittarissa. Kaiken kaikkiaan olen autoon erittäin tyytyväinen. Parasta on tilat ja ajettavuus sekä varustelu. Vääntöä ja tehoa on myös riittävästi. Ulkonäkökin miellyttää. Auto on dynaamisen ja nykyaikaisen näköinen. Jo useasti palstalla mainittu meluisuus, varsinkin vanhalla asfaltilla, menee miinuksen puolelle. Minulla on kesärenkaina Michelin Energyt, jotka ovat periatteessa aika hiljaiset. Pientä toivomisen varaa jättävät se, ettei polttoainesäiliön kansi ole keskuslukituksen takana ja takaluukun vaatima voima sitä suljettaessa.
        Kokonaisuutena kuitenkin todella positiivinen kokemus tähän saakka.

        Kiva lukea mairittelevia mielipiteitä! Mulla uusi Seat alla ja nyt parituhatta km takana. Nyt on jo semmonen tunne että tämä auto ei vaihdu parinvuoden päästä uuteen. Taisin löytää merkkini.
        Voikohan tehdasöljyillä ajaa 15000km? Myyjän mukaan voi.


      • t
        New Seat Man kirjoitti:

        Kiva lukea mairittelevia mielipiteitä! Mulla uusi Seat alla ja nyt parituhatta km takana. Nyt on jo semmonen tunne että tämä auto ei vaihdu parinvuoden päästä uuteen. Taisin löytää merkkini.
        Voikohan tehdasöljyillä ajaa 15000km? Myyjän mukaan voi.

        Viides uutena ostettu auto menossa ja ensimmäinen hyvä löytyi. Xl -07 tdi ollut tienpäällä aika paljon. 120000 km lähestyy. Ei mitään valittamista. En usko että 22000 eurolla saa parempaa.


    • peltilehmällä

      En jaksa koko ketjua lukea läpi, mutta omat kokemukseni kahden vuoden jälkeen (1,9tdi):
      - aivan helvetillinen sisätilan meteli (niin moottorin, kuin maantiemökän suhteen)
      - pyyhkijäsysteemi aivan paska (jäätyvät pakkaslumikelillä kaupunkinopeudessa muutaman kilsan jälkeen)
      - mittarit ei sisällä lasinpyyhkijöiden pesunesteen loppumisen ilmoittavaa valoa (aivan käsittämätöntä)
      - valot onnettomat
      - radion kuuluvuus paska (sihisee ja sähisee, vaikka kuuluvuusalue vieressä)

      Takana 50thkm, ensimmäinen ja viimeinen Seat meidän taloudessa.

      • ooooooooooooo

        :-o

        Sama auto, sama kone, 100tkm, enkä allekirjoita tuosta mitään muuta kuin renkaiden metelin, mikä oli tiedossa jo autoa ostettaessa. Pyyhkijät ei ole jäätynyt kertaakaan, radiossa ei vikaa, valot ok, pesunesteen loppumisen varoitusvaloa en ole edes ajatellut.


      • XL-07
        ooooooooooooo kirjoitti:

        :-o

        Sama auto, sama kone, 100tkm, enkä allekirjoita tuosta mitään muuta kuin renkaiden metelin, mikä oli tiedossa jo autoa ostettaessa. Pyyhkijät ei ole jäätynyt kertaakaan, radiossa ei vikaa, valot ok, pesunesteen loppumisen varoitusvaloa en ole edes ajatellut.

        Altea XL -07, ajettu 80000km ja pelkkää hyvää kerrottavaa. Pyyhkijän sulillehan on lämmitin, joten eivät ne jäädy. Ja onhan se näyttävän näköinen tusinatoyotoiden sekamelskassa.....joten on se hyvä!


      • XL on ok

        Minullakin on vain positiivisia kokemuksia.
        Tuo meluisuus on osin totta (mulla ei läheskään 'helvetillinen') verrattuna moneen muuhun autoon, mutta jos vertaa vastaaviin tila-autoihin (esim golf plus), niin havaittavaa eroa ei ole. Myös renkailla asiaan voi vaikuttaa, esim ei kannata ottaa kesärenkaiksi ensiasennusrenkaita (225/45/17), mieluummin vaikka 205/55/16. Eri rengasmerkeillä on myös eroa.

        Muita nimimerkki 'peltilehmän' ongelmia en ole havainnut omassa XL:ssäni (tdi 2.0 125kW). Kokemukseni perustuu kesästä 2008 alkaen.
        Erittäin tyytyväinen autooni.


      • xl-08
        XL on ok kirjoitti:

        Minullakin on vain positiivisia kokemuksia.
        Tuo meluisuus on osin totta (mulla ei läheskään 'helvetillinen') verrattuna moneen muuhun autoon, mutta jos vertaa vastaaviin tila-autoihin (esim golf plus), niin havaittavaa eroa ei ole. Myös renkailla asiaan voi vaikuttaa, esim ei kannata ottaa kesärenkaiksi ensiasennusrenkaita (225/45/17), mieluummin vaikka 205/55/16. Eri rengasmerkeillä on myös eroa.

        Muita nimimerkki 'peltilehmän' ongelmia en ole havainnut omassa XL:ssäni (tdi 2.0 125kW). Kokemukseni perustuu kesästä 2008 alkaen.
        Erittäin tyytyväinen autooni.

        Minäkään en voi sanoa mitään negatiivista autostani
        60 000 ajattena ja kaikki toimii loistavasti. Kukaan altea xl:n omistaja tuskin luuli ostavansa hiljaista autoa. Itse maksoin exstraa xenon valoista ja niihin olen ollut tyytyväinen. Arvostan auton tiloja, ajettavuutta ja ulkonäköä. Autossa on 2.0tdi 103kw mikä mielestäni riittää loistavasti.


      • Rattiroope
        xl-08 kirjoitti:

        Minäkään en voi sanoa mitään negatiivista autostani
        60 000 ajattena ja kaikki toimii loistavasti. Kukaan altea xl:n omistaja tuskin luuli ostavansa hiljaista autoa. Itse maksoin exstraa xenon valoista ja niihin olen ollut tyytyväinen. Arvostan auton tiloja, ajettavuutta ja ulkonäköä. Autossa on 2.0tdi 103kw mikä mielestäni riittää loistavasti.

        2.0 tdi ja 82.000km mittarissa ja paranee vain vanhetessaan. En kyllä alkuun uskonut että olisi näin hyvä. Entinen oli Toyota farkku ja eipä kyllä ollut hääppöinen tähän verrattuna.


    • ... Altea

      alla 08 vuotinen altea xl 2, 0 tdi ja dsg. Ja ei ongelmia. Ajettuna 245tkm. Rengasmelu on mitä on, mutta sitäkin saa poistettua hyvin muutamalla äänieristys levyllä takakontin pohjassa. Joten eiköhän seuraavakin työkalu ole samanlainen.

    • onneton rakkine

      huoh, haluanpa minäkin lisätä osuuteni tähän keskusteluun...
      Meilläkin on Altea XL 1,8 ja varsinainen murheenkryyni!! Ikää sillä on nyt 3 vuotta ja kilometrejä 68000.
      Noin vuosi sitten se alkoi pimputella turvavyön varoitusta, vaikka turvavyö oli kiinni, no korjatahan se piti. Viime syksynä lakkasi toimimasta automaattisen ovien turvalukituksen sisäpuolelta avaava nappula ja nyt huomasin, ettei toimi peilien sähköinen säätökään!!
      Bensalle se haisee sisälle, vaikka merkkihuollossa väitetään, ettei se mitään falskaa... ja jarrut - aina ne vaan rahisee, vaikkei kuulemma vikaa olekkaan...
      Joku sanoi että peruuttaessa näkymä on onneton, no kuolleita kulmia jää eteenpäinkin... ajomelu on aikamoinen ja kyllä minä ainakin kaipaan jonkinlaista varoitusta siitä että pissisneste alkaa olla finaaalissa, olisi ikään kuin helpompi ennakoida.
      Tilat on kyllä ihan mukavat, kun liikutaan koko perheen voimin 5 koira. Eikä ulkonäössäkään ole moittimista.
      Osansa mun negaatioista on saanut aikaan Magneetinhuolto, joka on mun mielestä huono, epäasiallinen ja HUOLIMATON. Olipa niillä jäänyt moottorin suojakannen lisäksi jäähdyttimen korkki auki huollonyhteydessä, eipä tullut tällä frouvalla mieleen kurkistaa konepellin alle, kun auton huollosta noudin. Onneksi ei pahemmin käynyt, vaikka viikon aikana ehdinkin kerryttää kilometrejä liki 1500, kunnes varoitusvalot ja äänet alkoivat hälyytellä... :-/
      Kyllä nyt on tullut aika pistää Allu kiertoon ja monesti olen sanonut, että oli muuten viimeinen 'espanjan-gigolo' mulla. Olkoon vaan kuinka samaa perhettä volkkareiden kanssa, kyllä meidän golfit on olleet parempia ja rahansa väärtejä.
      Nyt pitää vaan alkaa ihmetellä, mikä auto olisi tiloiltaan vastaava ja kelpaisi meikäläisenkin katsella ihaillen ;-D

      • hyvä ostos

        Kirjoitin ao tekstin 7.12.2008, joka löytyy hieman aiemmin tässä osiossa:

        "Altea XL 2.0 tdi 125KW
        Mittarissa n 15.00, ikää 6 kk.
        Osoittautunut laadukkaaksi, tasapainoiseksi ja vakaaksi. Luotettava matka-auto, tehokas ja leppoisa ajettava. Sopii hyvin myös kaupunkiin. Tilava ja tilat helppokäyttöisiä.
        Kaikki toimii.
        Vain hyvää sanottavaa.
        Hinta/laatu/ulkonäkösuhde kilpailijaansa eli kolkkoon Touraniin aivan ylivoimainen. Vastaava Touran malli olisi maksanut n 10.00 euroa enemmän, enkä millään keksi miksi.

        Jos väkisin negatiivista, niin lähinnä sisämelu, voisi olla hiljaisempi. Tämä johtunee pitkälti rengaskoosta (17tuumaa ja 225/45), paksumpi ja kapeampi varmaan hiljaisempi.

        Aikasempi autoni oli Mondeo 2.0. ja en kyllä vaihtaisi takaisin. "

        No nyt on kohta 80.000 mittarissa. Kaikke edellä kolme vuotta sitten kirjoitettu pitää edelleen paikkansa. Sisämelukin väheni kun vaihdoin rengasmerkkiä.

        Vaihtoon menee kohta, mutta merkki säilyy... Harmittaa tosin, jos enää ei Allua saa 125 KW tdi-koneella. En tosin ole vielä kysynyt, mutta mainoksista näin voisi pätellä.


      • harkinnassa

        "Nyt pitää vaan alkaa ihmetellä, mikä auto olisi tiloiltaan vastaava ja kelpaisi meikäläisenkin katsella ihaillen ;-D "

        No volkkarillahan on kaksi ihan vastaavaa mallia: Touran ja GolfPlus. Ovathan ne tekniikaltaan ihan samoja autojakin. GolfPlus on täysin sama auto muotoilultaankin, Touran hieman kulmikkaampi. Olen koeajanut kummankin, mitään käytännön eroa en keksinyt AlteaXL:n, Touranin ja GolfPlussan välillä. Paitsi hinta..

        Saattaisi Fordin C-maxin uusi malli olla hieman erilainen. En tiedä vielä...

        Mullakin vaihto edessä, mutta olen kyllä oikein tyytyväinen AlteaXL:ääni.


      • ocu'

        Ovien johtonipuista voi todeta, että tyypillistä VW-laatua. Mm. Transportereiden kuljettajan ovista noita vaihdetaan ihan solkenaan, kun jää ikkunat mihin sattuu asentoon johtojen katkoksien vuoksi. Vika on erityisen mukava etenkin talviaikaan.
        Täällä ei kukaan puhu öljyn kulutuksesta, liekö vain skodan ja VW:n ongelmaa, vaikka on samaa tekniikkaa.
        Miten on seatin talvilämpimyys ? XL olisi mielenkiintoinen vaihtoehto juuri valtavan ruuman takia. Touran muostuttaa lähinnä työkalupakkia.


      • Hyvä ostos
        ocu' kirjoitti:

        Ovien johtonipuista voi todeta, että tyypillistä VW-laatua. Mm. Transportereiden kuljettajan ovista noita vaihdetaan ihan solkenaan, kun jää ikkunat mihin sattuu asentoon johtojen katkoksien vuoksi. Vika on erityisen mukava etenkin talviaikaan.
        Täällä ei kukaan puhu öljyn kulutuksesta, liekö vain skodan ja VW:n ongelmaa, vaikka on samaa tekniikkaa.
        Miten on seatin talvilämpimyys ? XL olisi mielenkiintoinen vaihtoehto juuri valtavan ruuman takia. Touran muostuttaa lähinnä työkalupakkia.

        Outoja vikoja tunnut löytävän, mutta ymmärsin kirjoituksestasi etteivät ne ole omia kokemuksiasi..
        Ikkunoissa tai ovissa en ole havainnut mitään puutetta/vikaa, en kesällä enkä tavella.
        Öljyäkään en vielä kertaakaan ole joutunut lisäämään öljynvaihtovälin aikana. Tosin AlteaXL:n öljyvaihtoväli on 15.000 km (tai yksi vuosi).
        Lieneekö Skodalle tai Volkkareille luvattu väliksi 20.000 (tai yksi vuosi).

        Mutta ehkäpä juuri 15.000 huoltovälissä piileekin Seatttien parempi
        laatu/kestävyys mm AutoBildin laatututkimuksessa. 2000 -luvullahan konsernin autoista Audi ollut useinmiten paras, sitten Seat, Skoda (nämä lähes tasoissa joka kerta) ja selvästi viimeisenä VW. Kerran Seat ollut paras vag-auto, mutta muulloin aina Audi.
        Tosin erot eivät kovin kummoisia, mutta silti ollakseen samoja autoja järjestys on lähes aina ollut tuo edellä kirjoittamani. Ja joka kerta VW on ollut heikoin vag-auto, tämä on kyllä merkillepantavaa.


      • Nurdstöm75

        Alteassa alkoi myös pelien säätö ja lukitus reistailla.. Mitä sinun autoosi tehtiin noiden vikojen osalta...


    • ostaja1112

      Kannattaako ostaa Seat Altea XL XL MPV 1.9TDI Reference v: -07 ajettu 198000km?

    • Siitti

      Altea XL 1,9 Tdi stylance 2008. Ajettu 160 000 ilman mitään vikaa. Luit oikein Ilman MITÄÄN VIKAA! Erinomainen auto ajaa. Erinomaiset tilat. Suosittelen.

    • månsas city

      Itsellä oli Altea XL 1,8 TSI 4 vuotta. Auto oli tilava ja hyvä ajettava. Lisäksi 1,8 TSI moottori oli erittäin hyvä luokassaan. Häiritsevää autossa oli taas rengasmelu erityisesti karkealla asfaltilla. Lisäksi kovin muovinen koetaulu sirisi tai resonoi aina välillä. Ylimääräisen korjaamolla käynnin aiheuttivat 4 vuoden aikana flektin hajoaminen ja sirisevän mittariston vaihto takuuseeen.

    • Rahaeimaha

      Altea XL TDI 2.0 vm.2007 ajettu 135000km. Ainoa vika tähän mennessä on turvavyön anturin hajoaminen. Rupesi "plimppaamaan" ajaessa. Ai niin onhan kerran vaihdettu polttimot, no ei PAHA EI.

    • Altea XL 2008

      Itselläni on Alteal XL 2008. Matkustajan ilmastointilaite rikkoontui takuuaikana, muuta vikaa ei ole ollut.

      Minulla on huoltosopimus, jota jatkoin vielä neljännelle vuodelle. Jos olsin lopettanut, olisin saanut melkein 500 e takaisin huoltomaksuja. Hyvä systeemi VW autolla. Toivottavasti ei mitään hajoa, että saan vuoden kuluttua sitten enemmän takaisin :). ...jos sitten sen lopetan, jos vaihdan autoa.

    • oujeee

      Omistan Altea Xl 1,9 dieselin vm 2007,km 113000.Ajoin Lapista Italiaan Ruotsin jne läpi,3500km eikä mitään muuta kuin tankkaus n 600-700km välein.Loistavaa kyytiä,edullista eikä soimattu rengasmelu kyl mulle avautunut...kohta sit ajan takaisin. Kulkee 150km/h ihan kevyesti,tosin mittari on aika optimistinen mutta kuitenkin ;) Suosittelen kyllä.

      • 91 €/tankki

        Tuostakin se on luettavissa että valmistaja lupailee kokosivun mainoksissa jopa 1300 km tankkausvälejä, mutta tosielämässä ihmiset kuitenkin joutuu tankkaamaan 600-700 km välein. TUskin ne kuitenkaan puolia tankillisia tankkaavat, en minä ainakaan. Onko mainospuheissa hieman löysää ?


      • 4+14
        91 €/tankki kirjoitti:

        Tuostakin se on luettavissa että valmistaja lupailee kokosivun mainoksissa jopa 1300 km tankkausvälejä, mutta tosielämässä ihmiset kuitenkin joutuu tankkaamaan 600-700 km välein. TUskin ne kuitenkaan puolia tankillisia tankkaavat, en minä ainakaan. Onko mainospuheissa hieman löysää ?

        Kyllä maantieajossa kesällä AlteaXL:llä (2.0 tdi, 125kw, manuaali) pääsee 1000 km/tankki (55 litran tankki). Tuo 1300 vaatii tosi tarkkaa ajoa, jos edes mahdollistakaan Suomessa. Mainoksethan ovat mainoksia.
        600-700 :aan pääsee kyllä helposti talvella vaikka suurin osa olisi kaupunkiajoakin, itse asiassa saa melkoisesti jyrätä kylmänä pikkuvaihteella, jotta noin kovaan kulutuksen saa aikaiseksi..


    • 1,9 td

      2008 1,9 td. Ajettu yli 200 000 km nyt. Ainoat viat - molemmat etuikkunoiden nostimet uusittu. Muuten huoletonta ajoa.

      • pornst

        Eikös tämä ole se VW-perustainen vika, missä ikkunalasit irtoavat muovisista pidikkeistään ja putoavat oven sisälle. Talvella kivaa !
        VW-tyyppivika on myös ovien johtosarjat. Mm. transporterissa kuskin oven johtosarjat ovat todellakin kulutustavaraa tai ihgme ominaisuus.


      • HisMajesticS
        pornst kirjoitti:

        Eikös tämä ole se VW-perustainen vika, missä ikkunalasit irtoavat muovisista pidikkeistään ja putoavat oven sisälle. Talvella kivaa !
        VW-tyyppivika on myös ovien johtosarjat. Mm. transporterissa kuskin oven johtosarjat ovat todellakin kulutustavaraa tai ihgme ominaisuus.

        Heh..mulla meni molemmat. Siis kuskin oven puoleinen ikkunan vaijerisysteemi uusittiin ja myös saman puolen johtosarja. Kaasuläppä uusittiin ~140tkm kohdalla. Vielä ennen vaihtoa kerkesi perskule molemmat takapyörän laakerit mennä. Se riitti.
        Ajoin 180tkm, uutena ostin
        Seat Altea 2.0 tdi


    • Oujeeee

      Taas voi kyl Alteaa kehua--talvi meni Lapissa eikä mitään hätää millään pakkasilla.Saateri että on hyvä auto!!!

    • kron1

      Alteassa alkoi myös pelien säätö ja lukitus reistailla.. Mitä sinun autoosi tehtiin noiden vikojen osalta... Voisiko joku vastailla . Kiitoksia

      • 1,9 td

        Seat Altea XL 1,9 tdi meni vaihtoon 239000 ajettuna. Loistava auto. Vain molempien etuovien lasinnostajat vaihdettiin. Muuten perushuollot 15 tkm välein. Ostin uuden Altea XL:n 2,0 tdi 4 wd. Tässä longlife - eli huollot 30 tkm välein.
        Jos on yhtä hyvä kuin edellinen niin upeaa. Katsotaan.


    • triplea
      • 1+19

        No ei ole näkynyt siiten vuoden 2008, kun hankin Altea XL:n.
        Ei lähtenyt ruostuun edes naarmusta takalokasuojan kohdalla, kun heti hankin korjausmaalisarjan ja käytin sitä.

        Elämäni ensimmäinen auto, jossa ei ruostetta ole mistään löytynyt...
        Tosin kriittiset näkyvät osat onkin muovia, siis ne joissa aiemmissa autoissani ruostetta on esiintynyt.

        Muitakaan vikoja ei ole esiintynyt. Lamppuja muutamia vaihdettu, renkaat, ja sen semmoisia. Kertakaikkiaan erinomainen auto.

        Auto huollettu huolto-ohjelman mukaisesti merkkiliikkeessä.


    • 1,9 td

      Seat Altea XL 2,0 tdi 2013,nyt ajettu 29500 km. Eka huolto viikon päästä. Hiljainen auto verrattuna edelliseen Altea XL:n. Niin ja vikasaldo - sitä ei ole. Ei siis korjaamokäyntejä.

    • oujeee

      Kyl XL on hyvä auto,ei ole ollut minkäänlaisia vikoja,rengasmelua nyt talvella nastarenkailla ehkä on...mutta vakaa ajettava,luntahan se kyl kerää takalasiin ja ovien kynnyksiin. Kyytiin mahtuu vaikka mitä,se ruuma on kyl iso.
      Tylsähän se on pitkillä matkoilla kun vakaa ajettava eikä kuluta paljoa niin ei tartte pysähdellä,sillä ajaa Rovaniemeltä Helsinkiin tankillisella.

    • jps77w

      Hyvä on, meilläkin 2011 2,0 tdi sport ollut kohta vuoden, 115tkm autolla
      ajettu, mitään probleemia ei tuon parinkymmenen tuhannen km:n aikana
      mitä meillä on ollut. Vakaa ajettava ja DSG toimii hienosti.

    • Niinkivain

      Hihnan ja vespumpun vaihtoon meni 500€ ..oottelin isompaakin summaa ;)
      Aika hyvä pelihän tuo on,kulkee sen mitä tarttee ja näyttää hyvältä ;)
      No joo,nastarenkailla on meteliä kyllä jotenki liikaa ja takaikkunahan ja varsinki takavalot on talvella heti lumella ihan ummessa.
      Hyvä auto,lämmin ja kesällähän sillä ajelee ihan huvikseen piiiiiitkiäkin matkoja ;)

    • samiiii556

      Mitä teillä näyttää polttoainemittari? Ostin hiljattain 2.0 tdi altea xl ja mittari näytti juuri ja juuri yli puolta tankkia, silti meni 29L tankkiin. Maantie kulutus on ollut n.6 litraa

    • keizi
    • Hyvin_palvelee_altea

      Ostin uutena 2010 mallin 1,6 L diesel XL:n. Nyt mittarissa 160 t. EGR-jäähdytin vaihdettiin pari vuotta sitten, hinta hieman yli 1000 euroa. Muita vikoja ei muistu mieleen, ei ole ollut. Tuulilasissa on nyt särö.
      Hyvä ajettava. Ei mitenkään hiljainen, mutta menettelee. Kulutus maantiellä 5 l paikkeilla. Tuulilasin pilarit paksuhkot, mutta kyllä ulos on riittävästi nähty. Vääntö tyhjäkäynnin seudulla pieni. Pieni kone sammahtaa, jos lähtee pienellä kaasulla. Start-stop saattaa joskus jättää käynnistämättä. Vika on kyllä harvinaisempi nykyään. Ohjelmisto taittiin päivittää joskus takavuosina.
      Tavaratila mittava ja sitä voi isontaa mm. tinkimällä takamatkustajan jalkatilasta tai nostamalla selkänojaa ryhdikkäämpään asentoon: tila-auto-ominaisuuksia. Nyt on aika vaihdattaa jakohihna kun 6 vuotta on täysi. Voisi tuota autoa pari vuotta vielä pitää.

    • helahoito

      Kohta vuoden ollut Altea XL 2,0tdi -10 90000km. Tuli perheeseen kuin aivastus tyttären perheeltä. Auto on hommattu Pirkkalan ruttutukusta eikä vaihdossa isompaan luvattu kuin neljä tonnia. Sanoin että maksan siitä kymppitonnin kun tuskin tässä enään uusia näillä vuosilla tarvikkaan. Muuta ole tehty kuin poikani vaihtoi repsikan lasinnostosysteemit. Ei edes öljyä syö vaikka 30000 huoltovälillä mennyt. Hiljainenkin on kitkarenkailla. Vallankin kun vertaa toiseen autooni Suzuki Lianaan. Ei näköjään nykyään luetettavuutta pelkästään japseista saa. Voi lopettaa 40 vuoden korpivaelluksen niiden kanssa. Kiva kun autossa on ajo-ominaisuudetkin. Ja kohtahan ne on kaikki Euroopassa suunniteltujakin kuten vaimon käytössä ollut Note -06. Siinä meni ohjausnivel sadassa tuhannessa. Ja kytkinlevy. Kaksi vikaa japsissa eikä ripari ikäänkään päässyt. Vaihdoin myös jarrulevyt mittaamatta kun ajattelin että vaimo polkenut niin kuin harmonikkaa kaikkia polkimia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe