Gram negatiivinen sauva??

Sairastamiseen kyllästynyt

Sairastan keuhkotulehdusta, minkä aiheuttaja on kyseinen gram-pöpö. Pääsen vasta kahden viikon kuluttua lääkäriin kuulemaan viljelyvastauksia, joten en tiedä vielä tarkemmin, mikä "sortti" on kyseessä, näihinhän kuuluu ilmeisesti mm.Pseudomonas. Toisekseen sairastan pahaa astmaa, joten viime kuukaudet ovat olleet yhtä h...ttiä!! Sairaalassa oloakin on jo kertynyt yli kolme viikkoa yhteensä. Kaiken lisäksi olen raskaana, joten pelkään pahaa, ettei tuota tulehdusta saada hoidettua ollenkaan, koska vain hyvin harva antibiootti puree noihin moniresistentteihin bakteereihin. Onko kellään kokemuksia jonkun samanlaisen pöpön aiheuttamista keuhkotulehduksista ja niiden hoidosta? Pelottaa, että keuhkoihin tulee pysyviä muutoksia, kun tulehdusta ei saada rauhoittumaan... Tähän jatkuvaan hengenahdistukseenkin alkaa jo väsyä.

17

10828

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antti__

Gram-värjäys on kliininen testi, jolla voidaan näytteestä luokitella bakteerityyppiä.
      Negatiivisia ovat tietyt lajit (jotka eivät siis värjäydy) ja positiivisia muut.
      Sauva kertoo bakteerin muodosta. Esim. pneumokokki on pyöreä kokki-bakteeri.
      Lisäksi voidaan jaotella anaerobeihin ja aerobeihin.

Keuhkotulehduksessa gram-negatiivinen sauvabakteeri voisi olla esim. jokin mykobakteereihin liittyvä (tuberkuloosi kuuluu tähän). Tubi kuitenkin todella harvinainen!

Kroonisessa keuhkoputkentulehduksessa yleinen aiheuttaja on Haemophilus influenzae, joka on gram-negatiivinen sauvabakteeri. On yleinen mutta harvoin vaarallinen!
      Hoidoksi hemofiilukseen menee moni antibiootti, esim. makrolidiantibiootti (roksitromysiini).

• Antti__

Unohtui edelliseen se, että Pseudomonas aeruginosa on myös gram-negatiivinen sauvabakteeri. Sillä on luonnostaan vahva resistenssi eri antibiooteille, joten hoidossa joudutaan käyttämään kombinaatioita eri antibiooteista.

• Sairastamiseen kyllästynyt
        Antti__ kirjoitti:

Unohtui edelliseen se, että Pseudomonas aeruginosa on myös gram-negatiivinen sauvabakteeri. Sillä on luonnostaan vahva resistenssi eri antibiooteille, joten hoidossa joudutaan käyttämään kombinaatioita eri antibiooteista.

täytyy nyt vain odotella että kuulee koko totuuden :)

• eiköhän sinut saada kuntoon!

Ystävämme H. Influenzae tuli minullekin mieleen...

Älä ole huolissasi, eiköhän tuo tautisi saada hoidettua! Raskauden aikana on ihan turvallista käyttää useita antibiootteja, joten ei hätää sen suhteen. Älä stressaa asiaa liikoja!

Pseudomonas on mahdollinen, mutta äärimmäisen harvinainen. Joten tuskinpa on kyseessä.

• Kyllä pseudonomas
        eiköhän sinut saada kuntoon! kirjoitti:

Ystävämme H. Influenzae tuli minullekin mieleen...

Älä ole huolissasi, eiköhän tuo tautisi saada hoidettua! Raskauden aikana on ihan turvallista käyttää useita antibiootteja, joten ei hätää sen suhteen. Älä stressaa asiaa liikoja!

Pseudomonas on mahdollinen, mutta äärimmäisen harvinainen. Joten tuskinpa on kyseessä.

infektio panee naaman vakavaksi...kun vain pari antibioottia puree siihen.
        Ja me tiedämme siitä nin vähän,,,Mutta pitää uskao lääketieteeseen, joka kehittyy koko ajan ja tulee lisää lääkkeitä!
        Olen itsekin ymmälläni tämän pseudonomas-infektion suhteen - mutta "pissaa" mulla ei ole päässä, vaikka keuhkolääkärini ekaksi sanoikin, että k.o. bakteeri on virtsateissä!!! Ilmeisesti tämä on aika uutta tietoa alan lääkäreilekin::???

• olla myös

atyyppinen mykobakteeri. Niitä löydetään usein hometaloista. Eli kannattaa tutkia elinympäristöäkin.

Samoin eläinsuojissa (navetoissa ja sikaloissa) on yleensä valtavat määrät gram-negatiivisia bakteereita.

• Minulla sama

juttu! Minun viljelyvastaukseni tuli pääsiäisen alla: Pseudomashan se oli! Minuun on dumbattu liki kahden vuoden ajan antibioottia ja kortisonia - olen MONASTI pyytänyt bakteeriviljelyä juuri resistenssin määrittämiseksi. Ei ole otettu.
      Nyt pääsiäisen alla olin 6 vrk sairaalassa ja viljely VIHDOIN tehtiin! Minussa kasvaa juuri se pseudomonas - joka on resistenssi liki kaikille antibiooteille! Söin 10 vrk:n kuurin täsmäantibioottia - mutta nyt oireet taas entiset! Odotan lääkärin mielipidettä: jatkaako samaa lääkitystä - ottaako uusi viljely?
      Toisaalta ihanaa kuulla, että on kohtalotoveri - mutta kerrot olevasi raskaana...en soisi sinulle mitään miettimistä, muuta kuin tulevan vauvasi!!! Luotetaan lääkäreihin - kuitenkin! Kaikkea hyvää sinulle ja sille pikkuiselle, joka sinussa kasvaa...

• Sairastamiseen kyllästynyt

Täytyy vain toivoa, että tilanne lähtis tästä parempaan suuntaan, koska ei juuri huonommaksi voi mennä ;) Ikävä tosiaan, että pitää miettiä kaikkea sairastamiseen liittyvää eikä pysty ees vielä oikein raskaudesta nauttimaan...

• Mutta mennään eteenpäin
        Sairastamiseen kyllästynyt kirjoitti:

Täytyy vain toivoa, että tilanne lähtis tästä parempaan suuntaan, koska ei juuri huonommaksi voi mennä ;) Ikävä tosiaan, että pitää miettiä kaikkea sairastamiseen liittyvää eikä pysty ees vielä oikein raskaudesta nauttimaan...

kuin "mummo lumessa"! Koita >AJATELLA sitä pientä ihmistä, joka sinussa kasvaa...minunkin on vaikea keskittyä mihinkään; sairaus vie kaiken energian. Mutta...minullapa jo onkin lapsenlapsia! Soitan heille aika usein ja he minulle (heitä on kolme) . Ja kas kummaa: kun ajattelen MUUTA kuin sairauksiani - olo on ihan erilainen! Päätä sinäkin taputella vatsaasi ja jutella sille pikkuiselle kaikenlaista: "Äiti on nyt vähän kipee, mutta sinä pidät äidin mielen iloisena ja parannatkin minut..." Jne. Tsemppiä ja siunausta - kyllä me tästä!

• Oprina

... sellaisesta höyrynä hengitettävästä antibiootista, joka muistaakseni oli juuri vaikeaan pseudomonas-infektioon tarkoitettu. Sen nimeä en tietenkään nyt juuri muista... liekö löytyy edes vielä Pharmca Fennicastakaan.

• TOBIA,
        Oprina kirjoitti:

... sellaisesta höyrynä hengitettävästä antibiootista, joka muistaakseni oli juuri vaikeaan pseudomonas-infektioon tarkoitettu. Sen nimeä en tietenkään nyt juuri muista... liekö löytyy edes vielä Pharmca Fennicastakaan.

inhaloitavaa tobramysiiniä?

• sese tais olla
        TOBIA, kirjoitti:

inhaloitavaa tobramysiiniä?

... en kylläkään ihan varmasti muista , mutta saattoi olla se.

• olla ainut "täsmäantib...

pseudomonakseen, eikä tod. mitään 10vrk. kuureja, vaan meillä meni n.5kk (28vrk. on/off)! Muuten, luotaistuotteista valkosipulilla on todettu p.a.-bakteerin toimintaa häiritsevä vaikutus. Tästä on jo tieteellistä näyttöä.(Esim. Kyolic on hyvä...)

• antibioottia nimeltä
        olla ainut "täsmäantib... kirjoitti:

pseudomonakseen, eikä tod. mitään 10vrk. kuureja, vaan meillä meni n.5kk (28vrk. on/off)! Muuten, luotaistuotteista valkosipulilla on todettu p.a.-bakteerin toimintaa häiritsevä vaikutus. Tästä on jo tieteellistä näyttöä.(Esim. Kyolic on hyvä...)

Ciprofloxacin ratiopharm 750 mg 2 kertaa vrk:ssa.
        Oireet loppui kuin seinään 2 päivän päästä...mutta - alkoivat (lievempinä) uudestaan, kun kuuri (10pv) loppui! Nyt otettiin varmuusviljely ja tulokset tulee ensi viikolla. Olen varma, että se muhii vielä minussa. Olen menossa sitten infektiolääkärille, koska on aivan turha rampata 4-5 eri keuhko- ja nenälääkärillä! Pseudomonas on pirullinen bakteeri: mistä lie minuunkin tullut...? Mutta TAISTELEN! Syön puolukoita, karpaloita, vehnänalkoita leseinä, maitohappobakteereja jne. Tuo valkosipulikin täytynee ottaa mukaan - vaikka HAJU ON HIRVEÄ! Tässä käydään nyt "henkien taistoa" ja minusta tuntuu, että jo taisteluMIELI antaa puhtia! Sanon joka päivä sille pirun pseudolle>:MINÄ NUJERRAN SINUT!
        Tehkää te samoin! Ei saa antaa periksi! Pieni Suomikin säilytti itsenäisyytensä - kun USKOI siihen...Meidän pitää uskoa, että se hitsin pseudomonas voitetaan! Eikö?

• löytyy
        antibioottia nimeltä kirjoitti:

Ciprofloxacin ratiopharm 750 mg 2 kertaa vrk:ssa.
        Oireet loppui kuin seinään 2 päivän päästä...mutta - alkoivat (lievempinä) uudestaan, kun kuuri (10pv) loppui! Nyt otettiin varmuusviljely ja tulokset tulee ensi viikolla. Olen varma, että se muhii vielä minussa. Olen menossa sitten infektiolääkärille, koska on aivan turha rampata 4-5 eri keuhko- ja nenälääkärillä! Pseudomonas on pirullinen bakteeri: mistä lie minuunkin tullut...? Mutta TAISTELEN! Syön puolukoita, karpaloita, vehnänalkoita leseinä, maitohappobakteereja jne. Tuo valkosipulikin täytynee ottaa mukaan - vaikka HAJU ON HIRVEÄ! Tässä käydään nyt "henkien taistoa" ja minusta tuntuu, että jo taisteluMIELI antaa puhtia! Sanon joka päivä sille pirun pseudolle>:MINÄ NUJERRAN SINUT!
        Tehkää te samoin! Ei saa antaa periksi! Pieni Suomikin säilytti itsenäisyytensä - kun USKOI siihen...Meidän pitää uskoa, että se hitsin pseudomonas voitetaan! Eikö?

tuon kavalan bakteerin nujertamiseksi! Meillä p.a.-bakteerin löydyttyä näytteestä aloitettiin suun kautta nautittuna tuo mainitsemasi Ciprofloxacin ja Tobi inhaloituna, suoraa tulitusta kohti mokomaa pöpöä!! Nyt sitä ei olekaan näkynyt reiluun puoleen vuoteen (kopkop),tainnuksissa ainakin! Nuo valkosipulipuristeet ovat hyviä siitäkin syystä, että niitä nautittuaan ei jää hajua.

• Mitä oireita
        löytyy kirjoitti:

tuon kavalan bakteerin nujertamiseksi! Meillä p.a.-bakteerin löydyttyä näytteestä aloitettiin suun kautta nautittuna tuo mainitsemasi Ciprofloxacin ja Tobi inhaloituna, suoraa tulitusta kohti mokomaa pöpöä!! Nyt sitä ei olekaan näkynyt reiluun puoleen vuoteen (kopkop),tainnuksissa ainakin! Nuo valkosipulipuristeet ovat hyviä siitäkin syystä, että niitä nautittuaan ei jää hajua.

teillä oli? Oliko poskiontelotulehdusta vai mitä? Virtsassahan k.o. pöpö on melko tavallinen, sanoi lääkäri. No, teillä oli tuota inhaloitavaakin joten hengityselimistä lienee kyse? Minulla myös inhoja ysköksiä ja kovaa aamurykimistä. Tehtiin laaja Fess-leikkaus 31.10. jonka jälkeen kovat suolahuuhtelut 3-5 kertaa päivässä ja söin kortisonia ja Zithromaxia tammikuun loppuun! Olen miettinyt ja miettinyt, MISTÄ moinen pöpö on tullut ja milloin....Semmoistakin olen ajatellut, että kun lakkasin keittämästä joulukuun puolivälissä nenänhuuhteluveden - olisiko pseudonomas voinut tulla raanavedestä!? Kun sitä siinäkin kuulema on! Luin googlesta, että sitä on "kaikkialla", mutta ei terveille tee mitään, mutta tämmöisille astmaatikoille, joita on hoidettu vuosikausia laajakirjoisilla antibiooteilla - ja immuniteetti on alentunut - voi se iskeä. Olisin kovin kiitollinen kaikesta tiedosta...koska taistelutahtokin on välillä koetuksella...Tai sitten olen voinut muuten saada sen Fessin yhteydessä, kun olin sairaalassa osastolla 3 vrk...Kaikenlaista pohdin.

• aten58

hei!

Minullakin on tuttava jolla on pseudomonas ja hän sai Tobi joka meni 28 päivää ja tauko 28 päivää ja taas 28 päivää se puri. Oli terve melkein puoli vuottta ihan hyvässä kunnossa. Nyt on yllä taas sairastunut siihen samaan juttuun mutta eiköhän se tästä.Hyvä lääke se Tobi kyllä on.Tsemppiä vaan sulle!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1366
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      122
      1170
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe