kertokaa minulle kaikki

sileäkarvaisista mäykyistä

. onko se turkki vaikea hoitaa? kuinka usein pitää harjata? saako sitä turkkia leikata jos kasvaa turhan pitkäksi? luonne? kaikkee kivaa ja vähemmän kivaa tietoa sileäkarvaisista mäyräkoirista tänne, kiitos.! :-)

21

1527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hurtat :)

      Eli omistetaan kaksi pitkäkarvaista mäyräkoiraa (niitä varmasti tarkoitit sileäkarvaisella?). Turkin hoito on suhteellisen helppoa. Harjaus varmasti tapahtuu kaikissa kodeissa eri tavalla, mutta itse pyrin noin kolme kertaa viikossa turkit "huoltamaan". Leikkaamisesta en tiedä, mutta uskoisin ettei ole ainakaan näyttelykoiralla kauhean suositeltavaa. Tassun pohjassa ja varpaiden välissä olevat karvat kuitenkin kuuluu lyhentää, jos kasvavat turhan pitkiksi. Kaverit on aivan älyttömän ihanan luontoisia ja velmuja :) itsepäisyyttä löytyy ja ihan älyttömästi lenkki energiaa. Meillä hurtat on 2v ja 6kk...eli vipinää on. Itsellä on aikasempaan ollut samanlainen n 12 vuotta, enkä rotua vaihtais.

    • koskaan vastaantullut

      mitään sileäkarvaista mäyräkoiraa. Sulla on kaiketi sekarotuinen koira? Puhdasrotuiset ovat kyllä lyhyt, pitkä, ja karkeakarvaisia. Kait ne pesun jälkeen ja harjattuna ovat sitten sileäkarvaisia hetken aikaa.

      • vitun

        URPO!!! Sehän sano että sileäkarvaisellä tarkoittaa pitkäkarvaista!!!! OPETTELE LUKEMAAN!!! JA MONESTIKKIN PITKÄKARVAISIA SANOTAAN SILEIKS!!!!


      • ralle
        vitun kirjoitti:

        URPO!!! Sehän sano että sileäkarvaisellä tarkoittaa pitkäkarvaista!!!! OPETTELE LUKEMAAN!!! JA MONESTIKKIN PITKÄKARVAISIA SANOTAAN SILEIKS!!!!

        Ihmiset sekoittavat aina lyhytkarvaiset ja sileäkarvaiset keskenään. Pitkäkarvaisia mäyräkoiria en ole kuullut kutsuttavan tällä nimityksellä. Koirat ovat lyhtkarvaisia niin ne rekisteröidään ja niiden karvalle ei tarvitse tehdä juuri mitään. Kuraiset tassut siivotaan ja välillä voi vähän harjaa selässä käyttää.


      • Täytyy sanoa,
        ralle kirjoitti:

        Ihmiset sekoittavat aina lyhytkarvaiset ja sileäkarvaiset keskenään. Pitkäkarvaisia mäyräkoiria en ole kuullut kutsuttavan tällä nimityksellä. Koirat ovat lyhtkarvaisia niin ne rekisteröidään ja niiden karvalle ei tarvitse tehdä juuri mitään. Kuraiset tassut siivotaan ja välillä voi vähän harjaa selässä käyttää.

        että on ihan oikein muistuttaa ihmisiä näistä mäyräkoirien karvanlaatujen oikeista nimityksistä.

        Itseänikin sapettaa kun jopa jotkut lyhytkarvaisen omistajat puhuvat sileäkarvaisesta.
        Sellaista siis ei ole.
        En myöskään minä ole koskaan kuullut että pitkäkarvaista sanottaisi sileäkarvaiseksi.

        Mikähän siinä on niin vaikea asia sanoa "lyhytkarvainen"?!

        Vai sotkeeko ihmiset johonkin muuhun esim. kettuterrieriin, joita on karkeakarvainen ja sitten se sileäkarvainen.. Voi ei.

        Lyhytkarvaistakin mäyräkoiraa kannattaa muuten harjailla, siitähän irtoaa karvaa vaikka kuinka, vastoin yleistä käsitystä! Irtoava karva siis kannattaa ottaa talteen mieluummin harjaan kuin sohvan kankaan uumeniin.


      • hurtat :)
        Täytyy sanoa, kirjoitti:

        että on ihan oikein muistuttaa ihmisiä näistä mäyräkoirien karvanlaatujen oikeista nimityksistä.

        Itseänikin sapettaa kun jopa jotkut lyhytkarvaisen omistajat puhuvat sileäkarvaisesta.
        Sellaista siis ei ole.
        En myöskään minä ole koskaan kuullut että pitkäkarvaista sanottaisi sileäkarvaiseksi.

        Mikähän siinä on niin vaikea asia sanoa "lyhytkarvainen"?!

        Vai sotkeeko ihmiset johonkin muuhun esim. kettuterrieriin, joita on karkeakarvainen ja sitten se sileäkarvainen.. Voi ei.

        Lyhytkarvaistakin mäyräkoiraa kannattaa muuten harjailla, siitähän irtoaa karvaa vaikka kuinka, vastoin yleistä käsitystä! Irtoava karva siis kannattaa ottaa talteen mieluummin harjaan kuin sohvan kankaan uumeniin.

        eiköhän tosta sileäkarvainen asiasta oo ihan tarpeeksi jo mielipiteitä? aika pikkumaista touhua. mulle on ihan sama miten ihmiset koiran karvanlaatua nimittää, kunhan ite tiedän mitä koiria kotona on! hohhoijaa, että tämäkin keskustelu tarvitsi pilata.


      • sanoooo
        Täytyy sanoa, kirjoitti:

        että on ihan oikein muistuttaa ihmisiä näistä mäyräkoirien karvanlaatujen oikeista nimityksistä.

        Itseänikin sapettaa kun jopa jotkut lyhytkarvaisen omistajat puhuvat sileäkarvaisesta.
        Sellaista siis ei ole.
        En myöskään minä ole koskaan kuullut että pitkäkarvaista sanottaisi sileäkarvaiseksi.

        Mikähän siinä on niin vaikea asia sanoa "lyhytkarvainen"?!

        Vai sotkeeko ihmiset johonkin muuhun esim. kettuterrieriin, joita on karkeakarvainen ja sitten se sileäkarvainen.. Voi ei.

        Lyhytkarvaistakin mäyräkoiraa kannattaa muuten harjailla, siitähän irtoaa karvaa vaikka kuinka, vastoin yleistä käsitystä! Irtoava karva siis kannattaa ottaa talteen mieluummin harjaan kuin sohvan kankaan uumeniin.

        Samapa tuo ,silee tai lyhyt , niukkakarvainen
        kuiteskin :) HAUSKAA VAPPUA SULLEKKIN !!!#¤"&%½


      • heh heh
        sanoooo kirjoitti:

        Samapa tuo ,silee tai lyhyt , niukkakarvainen
        kuiteskin :) HAUSKAA VAPPUA SULLEKKIN !!!#¤"&%½

        ei "tyhmäkään" kysy silti lyhyt karvaisesta mäyräkoirasta, että kuuluuko turkkia leikata jos kasvaa turhan pitkäksi? eli mahtoikohan nyt keskustelun aloittaja tarkoittaa pitkäkarvaista.....? hauskaa vappua vaan.


      • Vaan kyse on ihan
        hurtat :) kirjoitti:

        eiköhän tosta sileäkarvainen asiasta oo ihan tarpeeksi jo mielipiteitä? aika pikkumaista touhua. mulle on ihan sama miten ihmiset koiran karvanlaatua nimittää, kunhan ite tiedän mitä koiria kotona on! hohhoijaa, että tämäkin keskustelu tarvitsi pilata.

        virallisesta nimestä tuolle rodulle.

        Sillä ei ole mitään merkitystä mikä sinulle riittää.


      • tarkoitin

        huppista keikkaa.


    • sittenkin pitkäkarvaista

      kun turkin hoitoa kyselet?

      Pitäähän pitkäkarvaisen turkki kammata säännöllisesti.
      Muukin turkin hoito selviää paremmin kasvattajalta.

      Sileäkarvaisia mäyräkoiria ei ole.
      On lyhytkarvainen, pitkäkarvainen ja karkeakarvainen.

    • saivartelijoiden

      jälkeen vastaan minä: meillä on PITKÄKARVAINENkääpiömäykky, todella ihana neiti. luonne on todella iloinen ja seurallinen. osaa myös pompottaa (meillä se jää tosin vain yritykseksi). nyrkkisääntönä sanoisin, että mäyräkoiran kasvatus on kuin lapsen kasvatus: johdonmukaisuus kunniaan, mikä on tänään kiellettyä, on myös huomenna. mikä on tänään sallittua on myös huomenna. olen kuullut jonkun väittävän, että kääpiökoirat oppivat myöhemmin sisäsiisteiksi kuin muut, tiedä häntä. omamme oppi tosin vasta 11,5 kk iässä, mikä on koira-historiamme korkein ikä (aiemmat koirat olleet keskikokoisia). silti jatkossakin meillä tulee olemaan kääpiökoiria...turkki on mielestäni helppohoitoinen, aika hyvin likaa hylkivä ja pian kuivuva (olen laiska harjaaja). meidän mäykky on nyt 2 vee, eikä turkkia ole tarvinnut koskaan leikata, eikä se silti roiku maassa. suosittelen rotua lämpimästi. meillä on pehmeä mäykky, mutta uskon, että jääräpäisemmänkin mäykyn koulutus onnistuu oveluudella.

      • Rhanna

        Näyttää olevan aika yleistä että LYHYTkarvaisesta mäykystä puhutaan SILEÄkarvaisena... Esim. petnetstoren sivuilla, jossa myydään t-paitoja eri koirarotujen kuvilla, mäyräkoira vaihtoehtoina ovat: sileäkarvainen, pitkäkarvainen ja karkeakarvainen.
        http://www.hauhau.com/netstore/product_catalog.php?c=357


      • jeesus
        Rhanna kirjoitti:

        Näyttää olevan aika yleistä että LYHYTkarvaisesta mäykystä puhutaan SILEÄkarvaisena... Esim. petnetstoren sivuilla, jossa myydään t-paitoja eri koirarotujen kuvilla, mäyräkoira vaihtoehtoina ovat: sileäkarvainen, pitkäkarvainen ja karkeakarvainen.
        http://www.hauhau.com/netstore/product_catalog.php?c=357

        vielä jotain uusia mielipiteitä?????? tämän keskustelun aloittajalla oli varmasti tarkoitus pohtia eri ihmisten mielipiteitä "sileäkarvaisista" mäyräkoirista!!!!!!!! hallooooooooo??


      • Kyllä tuossa
        jeesus kirjoitti:

        vielä jotain uusia mielipiteitä?????? tämän keskustelun aloittajalla oli varmasti tarkoitus pohtia eri ihmisten mielipiteitä "sileäkarvaisista" mäyräkoirista!!!!!!!! hallooooooooo??

        aloituksessa kysyttiin sileäkarvaisen mk:n turkinhoidosta, ja sileäkarvaisella valitettavan usein ihmiset tarkoittavat lyhytkarvaista. Ilmeisesti aloittaja kuitenkin tarkoittaa pitkäkarvaista.
        Sekavaa!!!!!

        Tätähän tää sitten on, kun ei käytetä niitä oikeita nimiä!
        Tässä ei saivartelusta ole kyse, vaan koiraroduista!!!
        Opetelkaa nyt hyvät ihmiset noin yksinkertainen asia, ei pitäisi olla liian vaikeaa.


      • kyllä sun pitäis
        Kyllä tuossa kirjoitti:

        aloituksessa kysyttiin sileäkarvaisen mk:n turkinhoidosta, ja sileäkarvaisella valitettavan usein ihmiset tarkoittavat lyhytkarvaista. Ilmeisesti aloittaja kuitenkin tarkoittaa pitkäkarvaista.
        Sekavaa!!!!!

        Tätähän tää sitten on, kun ei käytetä niitä oikeita nimiä!
        Tässä ei saivartelusta ole kyse, vaan koiraroduista!!!
        Opetelkaa nyt hyvät ihmiset noin yksinkertainen asia, ei pitäisi olla liian vaikeaa.

        huomata että mä oon vielä aika tietämätön näitten mäyräkoirarotujen suhteen ku tollasia kysymyksiäkin esitän, niin ei kai se nyt maata kaada jos vahingossa nimitän PITKÄkarvaista SILEÄkarvaiseksi?? siksi tänne keskustelunkin laitoin kun olen vielä tietämätön, ja toivoisin että hieman valistaisitte mua.

        eli kyse on nyt siis PITKÄKARVAISESTA mäyräkoirasta.


    • anteeksi erehdys

      nyt koko keskustelu uusiksi! eli kertokaahan minulle kaikki näistä PITKÄKARVAISISTA mäyräkoirista. elionko turkki vaikea hoitaa? saako sitä leikata jos se kasvaa turhan pitkäksi? luonne? kuinka usein pitää harjata? eihän tämä trimmattava rotu ole? jne, tack.

      • silkkiturkki

        Turkki on helppohoitoinen,ei leikata muuta
        kuin varpaan väleistä törröttävät hapsut
        pois näyttelyyn mennessä.Harjaus silloin tällöin riittää .Irtokarvoja löytyy tietenkin kodista , heh..Luoneteissa kovasti eroa,avoimesta pidättäväisyyteen.PKssa löytyy enemmin "arkoja" ?
        jopa rähisijöitä ,purijoita myös löytyy pitkäkarvaisista.
        Tutustu tarkkaan vanhempiin jos on mahdollista.
        PK ,LK ja KK selvät luonne erot !!!


    • mäyrisneito

      lyhyt, sekä karkeakarvainen . Joten turkista en osaa sanoa , mutta luonnehan mäykyillä on sama, aivan ihana.Koiriahan he eivät ole , vaan varaudu pitämään heitä "ihmisinä". Nukkuvat sängyssä peiton alla, kainalossa, kaulassa! Siis jos haluat itsellesi lellikin, niin mäykky on juuri sitä.

      • Mäyräkoirien

        luonteissa on eroja paitsi yksilöittäin, myös roduittain, so. lk-, kk- ja pk- kyllä poikkeavat toisistaan.

        Toinen asia: mäyräkoira oppii, jos sille opetetaan tulemaan sänkyyn nukkumaan, peiton alle.
        Mutta mäyräkoira oppii myös nukkumaan omassa petissään lattialla, ihan luontevasti.

        Kolmanneksi: älkää koskaan suhtautuko koiriinne kuin ihmisiin, älkääkä koskaan varautuko pitämään niitä ihmisinä.
        Mäyräkoira = koira = AINA ihmistä alempana laumassa!

        No tuskin tarkoitat tällä sen kummempaa, hyvä ja rakastava koiranomistaja olet ihan varmasti, mutta olen sitä mieltä ettei koiraa, eikä siis myöskään mäyräkoiraa pidä päästää päättämään asioista tuossa määrin.
        Eri asia on, jos itse haluaa, että koiruus nukkuu vieressä peiton alla, niin ne on minullakin.
        Isäntänä talossa se koira ei kuitenkaan saa koskaan olla siitä tulee pitää huoli, muuten on pikkuinen piru irti!


      • hyvä valinta
        Mäyräkoirien kirjoitti:

        luonteissa on eroja paitsi yksilöittäin, myös roduittain, so. lk-, kk- ja pk- kyllä poikkeavat toisistaan.

        Toinen asia: mäyräkoira oppii, jos sille opetetaan tulemaan sänkyyn nukkumaan, peiton alle.
        Mutta mäyräkoira oppii myös nukkumaan omassa petissään lattialla, ihan luontevasti.

        Kolmanneksi: älkää koskaan suhtautuko koiriinne kuin ihmisiin, älkääkä koskaan varautuko pitämään niitä ihmisinä.
        Mäyräkoira = koira = AINA ihmistä alempana laumassa!

        No tuskin tarkoitat tällä sen kummempaa, hyvä ja rakastava koiranomistaja olet ihan varmasti, mutta olen sitä mieltä ettei koiraa, eikä siis myöskään mäyräkoiraa pidä päästää päättämään asioista tuossa määrin.
        Eri asia on, jos itse haluaa, että koiruus nukkuu vieressä peiton alla, niin ne on minullakin.
        Isäntänä talossa se koira ei kuitenkaan saa koskaan olla siitä tulee pitää huoli, muuten on pikkuinen piru irti!

        Talvella lumipaakut tarttuvat mahan alle ja jalkoihin. Niitä vain yhdessä irrotellaan. Luonne on aivan ihana. Elämäni koira oli pitkäkarvainen mäyrisneito. Se osaa olla ovela. Vaatii kylässä samoja oikeuksia, kuin kotona. Älä anna vieraalle hoitoon. Voi tulla ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2108
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1647
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe