Ruumiillinen kuritus

gallubb

1)minkä ikäinen olet nyt? sukupuoli?
2)minkä ikäisenä olet saanut ruumiillista kuritusta? (n. x-vuotta->x-vuotta)
3)Kuinka usein yleensä sait kuritusta?
4)Mistä syystä/syistä yleensä?
5)Kuka/ketkä kuritti?
6)mitä metodeja käytettiin? (vitsaa/remmiä pepulle ym...)
7)minkälaisessa ympäristössä asuit/missä kuritus tehtiin?
8)kuritettiinko syrjässä vai koko perheen nähden?
9)mitä seurasi kurituksen jälkeen (nurkkaan häpeämistä ym?)
10)miten kuritus on vaikuttanut sinuun jälkikäteen? onko jäänyt traumoja ym.?

omat:
1)19v mies
2)varmaan varhaislapsuudesta n. 12-vuotiaaksi
3)vaihteli, ehkä viikoittain
4)yleensä huono koulunkäynti, huono käytös
5)vanhemmat, isoveli
6)tukistus
7)kaupunkiasunnossa, paikkaa ei vihan keskellä katsottu
8)em. vastaus pätee tähänkin
9)ei yleensä mitään sen kummempaa kuritusta
10)lapsena täyttä helvettiä, raivon keskellä uhkailuja vielä pahemmasta tuli vaikka kuinka paljon. myöhemmällä iällä mitään kestävää traumaa ei jääny.

41

10249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • diileri.

      1. 35v mies
      2. Niin kauan kunnes täytin 17v. (aloin laittamaan vastaan, toimitin veljeni teholle).
      3. Päivittäin.
      4. Olin vaikea lapsi. (todella vaikea).
      5. Isä ja veli.
      6. Lyönnit kasvoihin ja vartaloon.
      7. Ihan omakotitalo mukava sellainen.
      8. Perheen nähden (äiti yritti suojella aina).
      9. Kurituksen jälkeen ajattelin ainoastaan että saan olla vähän aikaa rauhassa. Ei muuta.
      10. Auktoriteetti viha jonka vuoksi minut esim. potkittiin armeijasta pois. Yritin tappaa alikessun. Enkä siedä minkäänlaista komentelua keneltäkään. Olen äkkipikainen jonka epäilen johtuvan kurituksesta.
      11. Luultavasti olen vaan vittumainen jätkä jolla on asenneongelma yleensäkin elämää kohtaan. Nykyään ajattelen että se mitä teen, teen sen omasta aloitteesta ja minä olen siitä vastuussa.

    • tässäkin

      1) 33v nainen
      2)varmaankin noin 10-vuotiaaksi, koska silloin lakia tarkennettiin ja siitä varmaankin uutisoitiin, ettei lapselle saa antaa vitsaa, tukistaa tai luunappeja. Pystyimme sisarusteni kanssa vetoamaan tähän lakiin, oli siis tavallaan pelastuksemme.
      3) En muista (muistihan on armollinen, unohtanut olen varmaan suurimman osan), en usko, että kovin usein ainakaan piiskaa. Muistan vain muutamia kertoja.
      4)Ainakin riitelystä sisarusten kanssa.
      5)Isä. Äitikin ainakin kerran.
      6)vitsaa, sisarukseni muistaa saaneensa myös remmistä. Myös tukistusta ja luunappeja. Jäänyt mieleen äidin tukistus, jonka koin hyvin pahana, koska äitiin jotenkin pystyin luottamaan, joten olin erittäin loukkaantunut ja koin oloni turvattomaksi, kun äitini tukisti (olin jo kouluikäinen silloin).
      7)Kotona, omakotitalo.
      8)koko perheen nähden muistaakseni.
      9)En muista
      10) Isä oli myös hyvin helposti hermostuva, traumoja on ehdottomasti jäänyt, vieläkin vihaan häntä jollain tasolla (vaikka on paljon rauhallisempi nykyään). Lapsena jatkuva pelko, koska ikinä ei tiennyt millä tuulella isä on. Äiti oli ainoa turva. Veljeni on sairastunut psyykkisesti, olen varma, että lapsuus on osasyy sairastumiseen.

      Meillä siis kuritus ei ollut jatkuvaa, mutta kuritus yhdistettynä isän heikkoihin hermoihin (seurauksena huutoa ja vähättelyä) lapsuus oli pelonsekaista. Säälin kaikkia lapsia, joita pahoinpidellään, oli pahoinpitely sitten henkistä tai ruumiillista, molemmat pahoja. Toiset lapset ovat herkempiä, toiset kovempia, meidän perheessä kaksi oli meitä herkempiä, kaksi vahvempia.

      • kohdallaan

        Tämän repliikkisi:
        "Veljeni on sairastunut psyykkisesti, olen varma, että lapsuus on osasyy sairastumiseen."

        Kumoat tällä:
        "...meidän perheessä kaksi oli meitä herkempiä, kaksi vahvempia."

        Eli ei mitään syy-seuraus -suhdetta.


      • mielestäsi väärin?
        kohdallaan kirjoitti:

        Tämän repliikkisi:
        "Veljeni on sairastunut psyykkisesti, olen varma, että lapsuus on osasyy sairastumiseen."

        Kumoat tällä:
        "...meidän perheessä kaksi oli meitä herkempiä, kaksi vahvempia."

        Eli ei mitään syy-seuraus -suhdetta.

        En ymmärrä, kuinka se, että kaksi meistä lapsista oli herkempiä ja kaksi vahvempia kumoaa tuon. Minä olen ihan varma, että veljeni sairastui sen takia mitä lapsena joutui kokemaan. Itsellänikin on taipumus ahdistukseen ja masennukseen, joskin ne eivät vie minua mitenkään työkyvyttömäksi tms.

        En ymmärrä miksi sinun pitää alkaa ruotimaan minun lapsuuttani tai veljeni lapsuutta. Tämä oli gallup ja kerroin omat vastaukseni. Ymmärrän, että aikuisen on vaikea uskoa, että jotkut lapset alkavat pelätä ja ahdistua helposti, mutta niin se vain on, kokemuksesta tiedän sen.


      • ...tupakoitsijat...
        kohdallaan kirjoitti:

        Tämän repliikkisi:
        "Veljeni on sairastunut psyykkisesti, olen varma, että lapsuus on osasyy sairastumiseen."

        Kumoat tällä:
        "...meidän perheessä kaksi oli meitä herkempiä, kaksi vahvempia."

        Eli ei mitään syy-seuraus -suhdetta.

        ...eivät saa keuhkosyöpää. Eikö syy-seuraus -yhteyttä siis ole? Taidat hakata lastasi ja tartut jokaiseen oljenkorteen synninpäästön saadaksesi.

        Kokemuksesta voin kertoa, että lapsia voi kasvattaa ilman väkivaltaa. Minusta tuli ihan kunnon ihminen ja lapsenikin on asiallisesti käyttäytyvä koululainen, ihan ilman tukistuksia muusta nyt puhumattakaan.


      • allekkain
        mielestäsi väärin? kirjoitti:

        En ymmärrä, kuinka se, että kaksi meistä lapsista oli herkempiä ja kaksi vahvempia kumoaa tuon. Minä olen ihan varma, että veljeni sairastui sen takia mitä lapsena joutui kokemaan. Itsellänikin on taipumus ahdistukseen ja masennukseen, joskin ne eivät vie minua mitenkään työkyvyttömäksi tms.

        En ymmärrä miksi sinun pitää alkaa ruotimaan minun lapsuuttani tai veljeni lapsuutta. Tämä oli gallup ja kerroin omat vastaukseni. Ymmärrän, että aikuisen on vaikea uskoa, että jotkut lapset alkavat pelätä ja ahdistua helposti, mutta niin se vain on, kokemuksesta tiedän sen.

        Itse asiassa Sinä ruodit omaa ja veljesi lapsuutta, vaikka sinun piti vastata gallup-kysymyksiin.

        Ja vaikka kuin Sina olisit "Minä olen ihan varma", niin sillähän ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.

        Joten... kurituksen ja mielisairauden välillä ei edelleenkään ole syy-seuraus -suhdetta.


      • höpötät???
        allekkain kirjoitti:

        Itse asiassa Sinä ruodit omaa ja veljesi lapsuutta, vaikka sinun piti vastata gallup-kysymyksiin.

        Ja vaikka kuin Sina olisit "Minä olen ihan varma", niin sillähän ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.

        Joten... kurituksen ja mielisairauden välillä ei edelleenkään ole syy-seuraus -suhdetta.

        Kannattaako sinun edes täällä kirjoittaa, jos et sitä vuosikymmeniä ollut perustietoa psykiatrisista sairauksista (huom! niitä ei todellaan ole enää vuosiin kutsuttu mielisairauksiksi) tiedä, että alttiuden lisäksi ympäristön vaikutus on erittäin suuri sairauden puhkeamisen kannalta (ja erityisesti lapsuuden ympäristö, johon kasvatus olennaisesti liittyy).

        Enkä minä puhunut kurituksen ja sairauden yhteydestä vaan lapsuuden kokemuksien ja sairauden yteydestä. JOs et ymmärrä edes lukemaasi niin suosittelen ettet enää kirjoita ja jankkaa samasta asiasta. Aika huonosti menee, jos noin huonosti ymmärtää lukemansa.

        Mitä se sinulle sitäpaitsi kuuluu kerronko gallupissa hieman kysymysten yli ja jollet ole huomannut niin ovat muutkin tehneet.

        Ihmettelen syvästi miksi sinua noin vaivaa se, että psykiatrisella sairaudella ja lapsuusajan kokemuksilla on yhteyttä. Oletko ehkä tehnyt jotain pahaa lapsillesi? Ja nyt tajuat, että pahoiklla teoilla on seurauksensa vaikka sinä kuinka haluaisit pistää pääsi pensaaseen ja päästä syyllisyydestä eroon. Ei tarvitse vastata, kunhan kirjotan ajatuksiani ääneen. Ja viimeiseksi vielä, säälin sinua.


      • muuttuvat
        höpötät??? kirjoitti:

        Kannattaako sinun edes täällä kirjoittaa, jos et sitä vuosikymmeniä ollut perustietoa psykiatrisista sairauksista (huom! niitä ei todellaan ole enää vuosiin kutsuttu mielisairauksiksi) tiedä, että alttiuden lisäksi ympäristön vaikutus on erittäin suuri sairauden puhkeamisen kannalta (ja erityisesti lapsuuden ympäristö, johon kasvatus olennaisesti liittyy).

        Enkä minä puhunut kurituksen ja sairauden yhteydestä vaan lapsuuden kokemuksien ja sairauden yteydestä. JOs et ymmärrä edes lukemaasi niin suosittelen ettet enää kirjoita ja jankkaa samasta asiasta. Aika huonosti menee, jos noin huonosti ymmärtää lukemansa.

        Mitä se sinulle sitäpaitsi kuuluu kerronko gallupissa hieman kysymysten yli ja jollet ole huomannut niin ovat muutkin tehneet.

        Ihmettelen syvästi miksi sinua noin vaivaa se, että psykiatrisella sairaudella ja lapsuusajan kokemuksilla on yhteyttä. Oletko ehkä tehnyt jotain pahaa lapsillesi? Ja nyt tajuat, että pahoiklla teoilla on seurauksensa vaikka sinä kuinka haluaisit pistää pääsi pensaaseen ja päästä syyllisyydestä eroon. Ei tarvitse vastata, kunhan kirjotan ajatuksiani ääneen. Ja viimeiseksi vielä, säälin sinua.

        Säästä senttisi oi sinä viiden sentin psykologi.

        Onneksi tänne kirjoittelee kaltaisesi koomikot, sillä hyvät naurut ovat aina paikallaan.


      • ole juuri oma mielipide
        allekkain kirjoitti:

        Itse asiassa Sinä ruodit omaa ja veljesi lapsuutta, vaikka sinun piti vastata gallup-kysymyksiin.

        Ja vaikka kuin Sina olisit "Minä olen ihan varma", niin sillähän ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä.

        Joten... kurituksen ja mielisairauden välillä ei edelleenkään ole syy-seuraus -suhdetta.

        Tuskinpa vain kukaan pystyy vastaamaan tuohon gallupin viimeiseen kysymykseen 100% varmuudella. Joten sinun on järjetöntä alkaa täällä mesomaan jonkun yksittäisen ihmisen vastauksilla. Minäkin olen sitä mieltä, että sinulla on itselläsi jotain minkä takia et kestä kuulla sitä, että fyysinen kuritus voi haavoittaa lapsen hänen loppuelämäkseen.


      • laista
        ole juuri oma mielipide kirjoitti:

        Tuskinpa vain kukaan pystyy vastaamaan tuohon gallupin viimeiseen kysymykseen 100% varmuudella. Joten sinun on järjetöntä alkaa täällä mesomaan jonkun yksittäisen ihmisen vastauksilla. Minäkin olen sitä mieltä, että sinulla on itselläsi jotain minkä takia et kestä kuulla sitä, että fyysinen kuritus voi haavoittaa lapsen hänen loppuelämäkseen.

        Hienoa, että sinulla on mielipide! Onko sillä tässä kohdassa sitten mitään arvoa, se on eri juttu.


    • pieksetty

      23-vuotias nainen
      3-15-vuotiaana
      pienenä lähes päivittäin, isompana melko harvoin
      en ollut hiljaa
      isä kuritti
      tuppivyötä, joskus myös tuppipäätä
      kotona, maaseudulla
      koko perheen nähden
      kuritus tapahtui usein illalla, sen jälkeen sammutettiin valot ja alettiin nukkumaan
      on vaikuttanu, minulla on huono itsetunto, yhteen aikaan en pystynyt käyttämään vyötä

    • Rita1

      1. 24,nainen.
      2. En muista mutta tosi pienenä ja loppu joskus 15-vuotiaana.
      3. Melkein päivittäin.
      4. metelöinnistä, tottelemattomuudesta ja joskus melkeinpä ilman syytäki.
      5. Isä
      6. Nahkavyötä, joskus jopa solkipäätä
      7. Maalla. Kotona kuritettiin
      8. kaikkien nähden
      9. huutamista
      10. Koulussa kiusattiin, en uskaltanu tehdä mitään. Huono itsetunto on jäänyt

    • Rameraippa

      1) 45v mies
      2) 10-12v ja 15v
      3) Aika satunnaisesti.
      4) Sanoin monesti läheisille ihmisille pahasti ja loukkasin heitä, sekä ensimmäisen kännini johdosta.
      5) Äiti. Isä uhkasi kurituksella muttei koskaan kurittanut.
      6) Äidiltä sain risua pohkeille Isä oli kerran ottavinaan vyön jos en rauhoittuisi ja olisi kunnolla, mutta ei sitten ottanutkaan. Ensimmäisen känninin johdosta sain tukkapöllyä, muttei se ilmeisesti sattunut, kun olin niin kännissä.
      7) Omakotitalossa kaupungissa ja maaseudulla sekä kesämökillä. Kuritus tehtiin pihalla ja oli yleensä aika lyhytkestoinen.
      8) Eipä sitä kai kukaan nähnyt, paitsi sen ensimmäisestä kännistä johtuneen tukkapöllyn näki kyllä kaikki naapurit ja sisaret.
      9) Ei seurannut mitään.
      10) Minua vaivasi se ensimmäisestä kännistä saatu tukkapöllu melko pitkään kun lapsuusystäväni olivat kertomansa mukaan saaneet kunnolla turpaan, mutta minä sain vaan onnettoman tukkapöllyn, eikä siinä ollut minkäänlaista miehistä ylpeyden aihetta, kun toiset sai sentään kunnolla turpaan. Aika hölmöä mutta se kunnolla saatu selkäsauna oli kuin sankariteko siihen aikaan.

    • n 42v

      1, 42v nainen, äiti.
      2, pienestä-->13vuotiaaksi, jolloin tartuin takkahalkoon ja annoin takaisin. Siihen loppui.
      3. noin parin viikon välein
      4. myöhästymisestä ruualta, kotiin tulemattomuudesta. Kylällä luuhaamisesta.
      5. isä
      6. risulla hakattiin. tai avokämmenellä huitaistiin. Alkuun isä haki risut itse, ja sain selkääni, sitten hän keksi laittaa minut hakemaan risut, ja kerrankin hain risuja kolmekin päivää, ennenkuin näytin naamaani kotona uudestaan...
      7. erittäin isossa okt:ssä uima-altaat ja kaikki.
      8. syrjässä, ja juuri kurittamiseen tarkoitetussa tilanteessa, mitä nyt joskus tuli avokämmenellä ihan lennossa.
      9. ja 10. siitäpä seurasi se että lähdin nostelemaan kotoani jo 14v, kun erään karkuretken jäljiltä olivat soittaneet poliisin perääni (eivätkä ne ollet mua etsineet, sanoivat vaan että routa porsaan kotiin ajaa) Siitäpä sain "porsaanreijän" siihen ettei tarvinnut tulla enää takaisin, ja koht silläskään lähdin lopullisesti veks. Sivumainintana mainittakoon etten koskaan lintsannut esim. koulusta edes karkuretkienkään aikana. Muistankin kun opettaja tuli sanomaan että vanhempasi soittivat sinun karanneen,jo neljä päivää sitten!! ja hän joutui sanomaan että tuollahan se luokassa istuu.

      No sen on aiheuttanut että pidin huolen ettei omille lapsilleni ole käynyt niin että tarttis lähtee jo teininä kotoa.

      Oli yhteenottoja lasten teini-iässä isänsä kanssa, joten heitettiin isä pellolle ihan yhteistuumin.

      Lapset ovat kotona vielä aikuisesta iästään huolimatta, koska opinnot ovat vielä kesken.

      Välit vanhempiini ovat olleet aina viileän etäiset, mutta hyvät. En näe heitä paljoakaan. Ihan hyvin menee ne harvat kerrat jotka nään.

      • Remmiä Raijalle

        1)minkä ikäinen olet nyt? sukupuoli?
        40 vuotias nainen
        2)minkä ikäisenä olet saanut ruumiillista kuritusta? (n. x-vuotta->x-vuotta)
        5 - 12 v
        3)Kuinka usein yleensä sait kuritusta?
        Se vaihteli paljon, kouluikäisenä eniten useita kertoja kuukaudessa
        4)Mistä syystä/syistä yleensä?
        Joskus riitti pelkkä kiukuttelu, isäni menetti malttinsa helposti. Koulussa jos sai huonoja arvosanoja tai kotimuistutuksen.
        5)Kuka/ketkä kuritti?
        Isä yleensä
        6)mitä metodeja käytettiin? (vitsaa/remmiä pepulle ym...)
        Aina remmiä paljaalle pyllylle.
        7)minkälaisessa ympäristössä asuit/missä kuritus tehtiin?
        Asuimme ahtaassa vuokra asunnossa. Piiska viuhui myös muissa perheissä.
        8)kuritettiinko syrjässä vai koko perheen nähden?
        Oli vain keittiö ja kammari, veljeni näki myös selkäsaunani.
        9)mitä seurasi kurituksen jälkeen (nurkkaan häpeämistä ym?)
        Jouduin seisomaan nurkassa, ei saanut pitkään itkeä tai uhattiin uudella selkäsaunalla.
        10)miten kuritus on vaikuttanut sinuun jälkikäteen? onko jäänyt traumoja ym.?
        Tosi paljon on vaikuttanut.
        - Murrosikäisenä koin ahdistusta ikään kuin joku olisi kuristanut kurkusta, samalla tunne oli samanlaista kun seksuaalinen kiihotus. Masturboin usein ajatellessani piiskausta se helpotti ahdistusta.
        - Kun näin kiukuttelevan lapsen kaupungilla alkoi pakaroitani kuumottamaan kun ajattelin kuinka remmi olisi viuhunut jos olisin noin kiukutellut.
        - Joskus vaatekaupassa pelkkä vyön näkeminen aiheutti samanlaisen kuumotuksen pakaroissani.
        - Olen nyt löytänyt miehen, joka ymmärtää minua ja hänen kanssaan leikimme piiskaleikkejä, jotka myös häntä kiihottavat.


    • kyy.

      1)43, mies
      2)7-14
      3)miltei viikottain
      4)joskus syystä, joskus syyttä tai aivan jostain mitättömästä rikkeestä, huolimattomuudesta tms
      5)äiti, äidin sisaren mies
      6)vitsaa ja remmiä
      7)maalaistalo, sisällä ja pihalla
      8)kaikkien paikallaolijoiden nähden
      9)ei muuta, mutta joskus piiskattiin moneen kertaan, itse piti hakea risut ja kun ne oli "käytetty"/katkenneet, niin piti hakea uudet ja piiskaus jatkui
      10)on, vihasin äidin siskonmiestä hänen kuolemaansa asti

    • Raijalle

      1)minkä ikäinen olet nyt? sukupuoli?
      40 vuotias nainen
      2)minkä ikäisenä olet saanut ruumiillista kuritusta? (n. x-vuotta->x-vuotta)
      5 - 12 v
      3)Kuinka usein yleensä sait kuritusta?
      Se vaihteli paljon, kouluikäisenä eniten useita kertoja kuukaudessa
      4)Mistä syystä/syistä yleensä?
      Joskus riitti pelkkä kiukuttelu, isäni menetti malttinsa helposti. Koulussa jos sai huonoja arvosanoja tai kotimuistutuksen.
      5)Kuka/ketkä kuritti?
      Isä yleensä
      6)mitä metodeja käytettiin? (vitsaa/remmiä pepulle ym...)
      Aina remmiä paljaalle pyllylle.
      7)minkälaisessa ympäristössä asuit/missä kuritus tehtiin?
      Asuimme ahtaassa vuokra asunnossa. Piiska viuhui myös muissa perheissä.
      8)kuritettiinko syrjässä vai koko perheen nähden?
      Oli vain keittiö ja kammari, veljeni näki myös selkäsaunani.
      9)mitä seurasi kurituksen jälkeen (nurkkaan häpeämistä ym?)
      Jouduin seisomaan nurkassa, ei saanut pitkään itkeä tai uhattiin uudella selkäsaunalla.
      10)miten kuritus on vaikuttanut sinuun jälkikäteen? onko jäänyt traumoja ym.?
      Tosi paljon on vaikuttanut.
      - Murrosikäisenä koin ahdistusta ikään kuin joku olisi kuristanut kurkusta, samalla tunne oli samanlaista kun seksuaalinen kiihotus. Masturboin usein ajatellessani piiskausta se helpotti ahdistusta.
      - Kun näin kiukuttelevan lapsen kaupungilla alkoi pakaroitani kuumottamaan kun ajattelin kuinka remmi olisi viuhunut jos olisin noin kiukutellut.
      - Joskus vaatekaupassa pelkkä vyön näkeminen aiheutti samanlaisen kuumotuksen pakaroissani.
      - Olen nyt löytänyt miehen, joka ymmärtää minua ja hänen kanssaan leikimme piiskaleikkejä, jotka myös häntä kiihottavat.

    • Mies42Lohja

      1)minkä ikäinen olet nyt? sukupuoli?
      - 42, mies

      2)minkä ikäisenä olet saanut ruumiillista kuritusta? (n. x-vuotta->x-vuotta)

      6-16

      3)Kuinka usein yleensä sait kuritusta?

      vaihteli: välillä viikottain, välillä harvemmin

      4)Mistä syystä/syistä yleensä?

      syyksi riitti melkein mikä tahansa, varsinkin kun isäni oli krapulapäissään

      5)Kuka/ketkä kuritti?

      isä aina, äiti pyrki estelemään

      6)mitä metodeja käytettiin? (vitsaa/remmiä pepulle ym...)

      remmiä ja vitsaa, takapuoleen ja selkään, lisäksi lyöntejä avokämmenellä ja tukistusta

      7)minkälaisessa ympäristössä asuit/missä kuritus tehtiin?

      kotona omakotitalossa

      8)kuritettiinko syrjässä vai koko perheen nähden?

      miten milloinkin, välillä sisarustenkin nähden

      9)mitä seurasi kurituksen jälkeen (nurkkaan häpeämistä ym?)

      ei mitään

      10)miten kuritus on vaikuttanut sinuun jälkikäteen? onko jäänyt traumoja ym.?

      on vaikuttanut paljonkin. Viimeinen selkäsaunanantoyritys (olin 17v ja jo isääni isokokoisempi) päättyi siihen, että hyökkäsin isäni kimppuun ja annoin itse hänelle kaikkien vuosien edestä (isältä murtui nenä, katkesi neljä hammasta ja murtui kaksi kylkiluuta, lisäksi muita ruhjeita). Ei ole jälkeenpäin kaduttanut, vaikka asian vuoksi välimme katkesivat lähes kymmeneksi vuodeksi. Nykyisin tulemme toimeen, mutta välit ovat melko viileät). Omia lapsiani en ole ikinä kurittanut, enkä kurita. Meillä lapsille on riittänyt, että tarpeen mukaan on pidetty tiukka puhuttelu ja määrätty kotiarestiin. Pyrimme myös keskustelemaan asioista avoimesti.

      • en nyt varsinaisesti

        vastaa, vaan kommentoin.

        Kyllä tästäkin pienestä otoksesta huomaa, kuinka vahingollista fyysinen nöyryyttäminen (kuten tietysti henkinenkin) lapselle on.

        Usein tietysti ruumiilliseen kuritukseesn kuuluu vahva henkinen alistaminen ja häpeän tunteen tuottaminen, joten ne ikään kuin kulkevat käsi kädessä.

        Minua ei ole koskaan kuritettu fyysisesti, enkä ole koskaan sitä lapsilleni tehnyt. Sitä ei yksinkertaisesti tarvita. Kaikkien pitäisi se tajuta.

        Jos käsi kohoaa, hae apua!


      • Kasvattaja
        en nyt varsinaisesti kirjoitti:

        vastaa, vaan kommentoin.

        Kyllä tästäkin pienestä otoksesta huomaa, kuinka vahingollista fyysinen nöyryyttäminen (kuten tietysti henkinenkin) lapselle on.

        Usein tietysti ruumiilliseen kuritukseesn kuuluu vahva henkinen alistaminen ja häpeän tunteen tuottaminen, joten ne ikään kuin kulkevat käsi kädessä.

        Minua ei ole koskaan kuritettu fyysisesti, enkä ole koskaan sitä lapsilleni tehnyt. Sitä ei yksinkertaisesti tarvita. Kaikkien pitäisi se tajuta.

        Jos käsi kohoaa, hae apua!

        yritä antaa "piiskaa" 17-vuotiaalle. Kyllä sen ikäisellä miehellä on jo sen verran ajattelukykyä että pitää pystyä vanhempien suullisesti kommunikoimaan sekä nuoren miehen ottaa kritiikki vastaan.

        Piiskaa annetaan lapsille jotka ovat vielä kasvatuksen tarpeessa, ei todellakaan murrosikäisille eikä varsinkaan lähes aikuisille. Fetissit ovat asia erikseen mutta niihin yleensä on vastapuolenkin suostumus...


      • Kavatus/rangaistus
        Kasvattaja kirjoitti:

        yritä antaa "piiskaa" 17-vuotiaalle. Kyllä sen ikäisellä miehellä on jo sen verran ajattelukykyä että pitää pystyä vanhempien suullisesti kommunikoimaan sekä nuoren miehen ottaa kritiikki vastaan.

        Piiskaa annetaan lapsille jotka ovat vielä kasvatuksen tarpeessa, ei todellakaan murrosikäisille eikä varsinkaan lähes aikuisille. Fetissit ovat asia erikseen mutta niihin yleensä on vastapuolenkin suostumus...

        Minä en ainakaan piiskaamista ajatellut kasvatuksena, sen sisältämä kasvatusohje olisi ollut melko rajallinenkin, esim. Älä särje polkupyörää ja kun sen kerran oli särkenyt, niin tuskin sitä olisi enää toista kertaa muutenkaan särkenyt, vaikka olisi jäänyt kurittamattakin. Joten piiskaus oli rangaistus tehdystä töppäyksestä, ikäänkuin maksu jonka suoritti jälkikäteen. Ja se hintalappu oli kiinnitetty lähes kaikkiin töllöntöihin ja vahinkoihin.

        Tuohon järkevyyteen en ota kantaa, jotakin vikaa ukossa varmaan oli, vaikka selkäsaunat minun nuoruudessani tuntui melko pakolliselta. Minulle niitä lankesi vielä keskikoulun viimeisellä luokallakin ja koska olen syntynyt aivan alkuvuonna, niin päästessäni keskikoulusta olin täyttänyt jo 17-vuotta. Joten on paljon mahdollista, että minut on piiskattu vielä tuon ikäisenä. Kaipa ukko olisi ihan velvollisuudesta piiskannut vielä armeijaikäisenäkin, jos sillä olisi ollut vaan tarpeeksi voimaa.


    • vastaus.

      1)nainen, 20
      2)4-8 vuotiaana
      3)kerran kahdessa kuukaudessa
      4)en totellut sääntöjä
      5)vanhemmat, isä harvemmin
      6)luunappi otsaan
      7)rauhallisella omakotitaloalueella
      8)siinä samaisessa tilanteessa kuin olin koiruuden tehnyt
      9)no hiffasin että tein väärin ja aloin leikkimään muuta
      10)no tiedän itse että luunapit tuli aiheesta, joten en ole traumatisoitunut. en pelännyt vanhempiani, välillä vain ärsytti (luonnollisesti, kun ei saanut tehdä koiruuksia)

      • täyttä paskaa

        Tarkoitettu henkisesti heikoille, täysin ilman pienintäkään auktoriteettia oleville "vanhemmille", jotka eivät selvällä puheella saa lapsiaan tottelemaan. Sitten näille idiooteille ei jääkään muuta mahdollisuutta kuin hakata lapsiaan ja tällä keinollakos lapset vasta kieroon kasvavatkin. Heistä tulee väkivaltaisia hulluja ja rikollisia, jotka oppivat vanhemmiltaan, että väkivalta on ainoa ratkaisu kaikkeen.


      • Raijalle remmiä
        täyttä paskaa kirjoitti:

        Tarkoitettu henkisesti heikoille, täysin ilman pienintäkään auktoriteettia oleville "vanhemmille", jotka eivät selvällä puheella saa lapsiaan tottelemaan. Sitten näille idiooteille ei jääkään muuta mahdollisuutta kuin hakata lapsiaan ja tällä keinollakos lapset vasta kieroon kasvavatkin. Heistä tulee väkivaltaisia hulluja ja rikollisia, jotka oppivat vanhemmiltaan, että väkivalta on ainoa ratkaisu kaikkeen.

        Olen samaa mieltä kanssasi vaikka minusta ei tullutkaan väkivaltainen. Seksuaalisuuteni kuitenkin vinoutui selkäsaunoista, mutta senkin olen oppinut kohtaamaan elämän rikkautena.


      • väk..
        Raijalle remmiä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi vaikka minusta ei tullutkaan väkivaltainen. Seksuaalisuuteni kuitenkin vinoutui selkäsaunoista, mutta senkin olen oppinut kohtaamaan elämän rikkautena.

        väkivaltaista "hullua" mutta olen käynyt tosi syviä depressioita ja jatkuvia itsemurha-ajatuksia aikuisiällä. Myös psykiatrisessa sairaalassa olen ollut 5 kertaa ja OLEN SATA VARMA, että sietämättömät kärsimykset syvän depression aikana ja itse depressio johtuvat lapsuuden remmin käytöstä, nöyryytyksestä ja lisäksi äidin ja vanhimman siskon ivaamisesta!!

        Kunpa olisin silloin päässyt toiseen kotiin. Isäni on kuollut mutta äitiäni inhoan edelleen. Olen siis yksin oleva lähes 5-kymppinen nainen.


    • näitä

      1)Nainen, 21 vuotta
      2)N.4-5 v.
      3)En usein, vain hyvästä syystä
      4)Kiroilusta
      5)Äiti
      6)Suu pestiin saippualla
      7)Omakotitalossa asuin, vessassa kuritettiin
      8)Ihan julkisesti, ei mitään suljettuja ovia
      9)Ei mitään, asia sillä ohi
      10) On vaikuttanut niin että opin olemaan kiroilematta ja käyttäytymään fiksusti. Traumoja ei jäänyt ollenkaan, päinvastoin- olen kiitollinen.

    • ..............................

          1)minkä ikäinen olet nyt? sukupuoli? N,30v
      2)minkä ikäisenä olet saanut ruumiillista kuritusta? n.4v-7v
      3)Kuinka usein yleensä sait kuritusta?
      n. kerran kuukaudessa
      4)Mistä syystä/syistä yleensä?
      En edes muista
      5)Kuka/ketkä kuritti?
      Lastenhoitaja, joskus (harvoin) vanhemmat
      6)mitä metodeja käytettiin? (vitsaa/remmiä pepulle ym...)
      Tukistusta
      7)minkälaisessa ympäristössä asuit/missä kuritus tehtiin?
      Omakotitalo, puitteet ihan huippua
      8)kuritettiinko syrjässä vai koko perheen nähden?
      Syrjässä, piilossa vanhemmiltani
      9)mitä seurasi kurituksen jälkeen (nurkkaan häpeämistä ym?)
      En muista
      10)miten kuritus on vaikuttanut sinuun jälkikäteen? onko jäänyt traumoja ym.?
      On jäänyt traumoja; en voi sietää vieläkään että joku repii hiuksistani; Lapsena pahimmat tukistukset aiheutti isoja haavoja ja aukkoja päänahkaan :((

      Ei tulisi mieleenikään aiheuttaa lapselleni vastaavaa, hirveää kokemusta.

    • hyvää teki

      1. yli 50v
      2. 8 -14 vuotiaana ja nyttemmin 24 - 50...
      3. lapsena kerran pari viikossa nykyään kerran kuussa
      4. kaikki tuhmuus, valehtelu, varastaminen, kiroilu, ..sekä tahallinen housuun pissaaminen.
      5. poikakodin johtaja ja lähikaitsija
      6. monihaarainen koivuvitsa
      7. poikakodissa ja laitoksissa
      8. poikakodin ns käsittelyhuoneessa, joskus makuusalissa toisten poikien nähden ja isossa aulassa kun oli ns ryhmä piiskaus jolloin useampi pylly piiskattiin.
      9. Riippuu siitä miten pahasti piiskattiin, jos rikki niin pyllyn hoitoa lukittujen ovien takana ja muutakin hoitoa. Yleensä selkäsaunan jälkeen oli paha teko kuitattu. Alushousut piiskatun pyllyn päälle toisinaan minulla pissaiset laitos-muovihousut ja pissavaippa ja nurkkaan.
      10. Jälkikäteen: hmm se ikäänkuin jäi päälle. Saan nykyäänkin vitsaa ja tosi lujasti ja olosuhteet luodaan hyvin samanlaiseksi kun lapsuudessa oli, se teki hyvää ja tekee edelleenkin.

    • tottelemaan opetettu

      1. Nyt 65 vuotta, mies
      2. Sain piiskaa 10 - 15 vuotiaana. Isä ei hyväksynyt kuritusta, kuoli kun olin 10 vuotias, ja minusta oli tullut melko "pahankurinen lapsi", jota äiti rupesi opettamaan omalla tavallaan.
      3. Koko kouluajan piiskaa noin kerran viikossa. Useimmiten (onneksi) hyvinkin kevyesti, "rikoksesta" riippuen.
      4. Syyksi riitti joskus esimerkiksi, että huoneeni oli huonosti siivottu. Huonot koenumerot.
      5. Äidiltä ja isän siskontytöltä, joka oli meillä "piikomassa". Äiti oli usein matkoilla, ja kun jätti minut tuttavien luokse, niin vielä 13-vuotiaana neuvoi "vitsaa ei pidä säästää". Jotkut "käyttivät tilaisuutta hyväkseen", aina naiset. Samoin jos naapurin emäntä valitti tekemisistäni, sovittiin pari kertaa, että hän antaa minulle rangaistuksen.
      6. 13- vuotiaaksi koivuvitsalla, jota pidettiin seinällä näkyvillä. Sitten rottinkipiiskalla (kaapin päällä). Aina vitsa piti hakea itse, laskea housut alas ja mennä kurittajan polville vatsalleen. Yhden "keimoemon" luona (joka oli myös koulussa minun opettaja) sain hiusharjalla alushousujen päälle.
      7. Sisällä. Joskun nuorempana, 10 - 11 vuotiaana kesällä ulkona paljaille kintuille.
      8. Kurituksia ei salailtu, esimerkiksi "piika" sai vapaasti seurata minun piiskaamisia (saihan hän itsekin käyttää sitä, kun äiti ei ollut kotona). Maalla mökillä kaverit usein näkivät kurituksen ikkunasta (ja kuulivat). Yhdessä paikassa, kun äiti oli matkoilla, sain tuvassa kaikkien nähden. Muuten mentiin toiseen huoneeseen.
      9. Äiti määräsi kurituksen jälkeen nurkkaan noin puoleksi tunniksi, housut nilkoissa. Jos hän huomasi, että liikun, niin siinä nurkassa tuli lisää.
      10. Vaikea sanoa, mitä vaikuttanut. Äiti "aivopesi" minut melko hyvin, niin että periaatteessa hyväksyin kuritukset. Sain itseni vakuuttuneeksi, että minusta oli tulossa todellinen nuorisorikollinen, ja että oli vain hyvä, että äiti ohjasi minut oikealle tielle. Sillä tavoin oli tietysti helpompi kestää kurinpito. En ole katkera, ehkä pikemminkin kiitollinen. (Ne kasvatusohjeet "sijaisäideille" olisi kyllä voinut jäädä antamatta, mutta olen oppinut ottamaan asian pikemminkin huumorin kannalta. Joidenkin kurittajien kanssa on jälkeenpäin laskettu asiasta leikkiäkin. Ja kuritus oli silloin niin yleistä, että en joutunut sitä pahemmin häpeämään.)

    • Minnamarjo68

      1. 41v, nainen
      2. n. 5v.-17v.
      3. 2-4 kertaa kuussa. Toki vanhempana harvemmin, mutta kyllä vähintään vitsaa kerran kuussa silloinkin. Toisaalta 8-vuotiaasta noin 14 vuoden ikään piiskaa annettiin lähes viikottain.
      4. Tähän on mahdoton vastata lyhyesti. koska syitä oli niin paljon, mutta kait se suurin oli tottelemattomuus ja vastaan jäpättäminen.
      5. Äiti
      6. Vitsaa, remmiä ja piiskaa paljaalle takapuolelle ja reitusille. Tukistamista ja suun pesua saippualla eli kaikki perinteiset olivat käytössä. Lisäksi kesäisin joskus nokkosia.
      7. Maaseutupaikkakunnalla, en maalaistalossa. Kuristusta sain kotona sekä sisällä että ulkona, metsässä, kaupassa, kylällä, naapurissa jne. ei äiti paikkaa katsonut jos oli sitä mieltä että minnuu on kuritetttava. Ja usein oli.
      8. Onneksi useinmiten kahdenkesken, mutta kyllä aika moni on nähnyt kun minnuu piiskataan ja itkut ja parkumiset on ainakin kuulunut.
      9. Jos oltiin kotona, niin nurkaan housut kintussa häppeemään.
      10. Pakko sanoa, että kyllähän tällaisesta määrästä kuritusta ja nöyryyttämistä jää jonkinlaista traumaattisuutta. En toivo samaa kenellekään.

    • vastausta...

      1) 25v nainen
      2) Kouluikään asti. Eli alle 7v.
      3) Tarpeen mukaan.
      4) Tottelemattomuus, kova luonne, uppiniskaisuus, ilkeys. ym ym...
      5) Vanhemmat
      6) Tukistus, remmi
      7) Kerrostalossa, tarpeen mukaan.
      8) Tarpeen mukaan.
      9) Omaan huoneeseen, aresteja ym.
      10) Se on vaikuttanut positiivisesti, en ihan eläisi näin hyvin, eikä olisi asiat näin hienosti, jos ei näin olisi toimittu, ehkä muutama tukkapöllö lisää, olisi vielä helpottanut elämistä. Eli ei todellakaan jäänyt traumoja, kuritus oli johdonmukaista ja osana kasvatusta, en kokenut sitä mitenkään epäoikeudenmukaisena, sadistisena, tai vihan ja hermojen menetyksen kohdistuksena minuun, vaan olin itse puhtaasti siinä mukana, ja tiesin aina mitä tuleman pitää, kun väärin teen, joten sekin oli kyllä kerrottu, mutta pitipähän kokeilla. Mutta kiitos, lähinnä äitini, hyvästä kasvatuksesta, olen kiitollinen että minulle opetettiin oikea ja väärä ja paljon paljon muuta!!!!!

    • vihtaa s....t

      1, 42v nainen
      2, 4-5-vuotiaana
      3, kerran!
      4, toistuva tottelemattomuus sanallisiin kieltoihin vakaviin vaaroihin liittyen, maalla vesistöjen lähellä leikkiminen/sähkölinjoilla kiipeily
      5, vanhemmat/äidin veli
      6, koivuniemen herraa (ohut l. hento-oksinen koivunoksa) paljaalle takapuolelle kasvatussanojen säestyksellä asiaan liittyen
      7, maalla, Savossa
      8, kotona sukulaisten nähden(sisarukset, vanhempien sukulaiset, naapurit)
      9, onnellinen lapsuus/nuoruus
      10, ei ole traumoja; mielestäni monet nykyajan nuorten probleemat ovat liian pehmeän kasvatuksen tuloksia, maalaisjärkeä voi käyttää...

    • aikuinen ja rikki

      1) 37. N
      2) n. 6-14
      3) en muista, harvoin
      4) uhmasin, en totellut, vaikka olinkin tunnollinen koululainen ja köytös koulussa hyvä
      5) isä
      6) tukkapölly, vyöllä lyönti
      7) keskivauraassa, "normaalissa" kodissa, kerrostalossa
      8) ihan avoimesti
      9) itkua, lisää uhoamista
      10) en tiedä...ehkä, olen ollut koko ikäni taipuvainen pitkiin masennusjaksoihin ja yläaste-ikäisenä vetäydyin täysin kuoreeni ja olin henkisesti pahoinpidelty ikätovereideni keskuudessa
      ..en luota itseeni ja suutun nykyään itsekin herkästi, mutta välit isääni on tällä hetkellä erinomaiset eli anteeksi on pyydetty molemmin puolin

      Mutta...uskon että sekä fyysinen kuritus että henkinen pahoinpitely ovat osittain muokanneet itsessäni ns. heikompia piirteitä näkyväksi. En onneksi ole itse kenenkään vanhempi ja toivon etten tule koskaan olemaankaan.

    • hyvinkää-tampere

      1)minkä ikäinen olet nyt? sukupuoli? - 30. - nainen.
      2)minkä ikäisenä olet saanut ruumiillista kuritusta? (n. x-vuotta->x-vuotta) - 4 - 11.
      3)Kuinka usein yleensä sait kuritusta? - ihan pienestä en muista määrää, mutta ehkä kerran kuussa.
      4)Mistä syystä/syistä yleensä? - yleinen kiusanteko ja huomionhaku, veljien kanssa tappelu, tavaroiden hajoittaminen.
      5)Kuka/ketkä kuritti? - ainoastaan äiti. molemmat vanhemmat kyllä huusivat ja sitä pidän kauheimpana.
      6)mitä metodeja käytettiin? (vitsaa/remmiä pepulle ym...) -tukistus, luunappi, remmillä paljaalle pepulle.
      7)minkälaisessa ympäristössä asuit/missä kuritus tehtiin? - rivitalo ja omakotitalo, ihan hyviä asuinseutuja.
      8)kuritettiinko syrjässä vai koko perheen nähden? - selkäsauna syrjässä, mutta pienet kuritukset vaikka koko perheen nähden.
      9)mitä seurasi kurituksen jälkeen (nurkkaan häpeämistä ym?) - sai mennä huoneeseen.
      10)miten kuritus on vaikuttanut sinuun jälkikäteen? onko jäänyt traumoja ym.? - pelkään äitiä vieläkin, varsinkin sitä, mitä mieltä hän on elämäni valinnoista. paljon olen asioita halunnut salata, jotta äiti ei suuttuisi. vieläkin. se huutaminen on yhtä helvettiä. ois vaikka vaan hakannut, mutta se saatanallinen motkotus joka ainoasta asiasta on niin traumaattista, että jos olen jossain, missä ihmiset alkavat tappelemaan, niin minä häivyn todella nopeasti.

      • virpivitsa

        1)minkä ikäinen olet nyt? sukupuoli? - 39. - nainen.
        2)minkä ikäisenä olet saanut ruumiillista kuritusta? (n. x-vuotta->x-vuotta) - 5 - 10.
        3)Kuinka usein yleensä sait kuritusta? - joskus meni useita kuukausia iiman piiskaa, joskus tuli viikottain.
        4)Mistä syystä/syistä yleensä? - kiukuttelu, tottelemattomuus, kunnolla sain kun jäin kiinni myymälävarkaudesta, koivuniemen herra kävi kolmen päivän aikana joka ilta ennen nukkumaanmenoa..
        5)Kuka/ketkä kuritti? - yleensä äiti.
        6)mitä metodeja käytettiin? (vitsaa/remmiä pepulle ym...) vitsaa ja remmiä paljaalle pepulle.
        7)minkälaisessa ympäristössä asuit/missä kuritus tehtiin? - asuimme maalla.
        8)kuritettiinko syrjässä vai koko perheen nähden? - kutsuttiin yläkertaan vanhempien makuuhuoneeseen.
        9)mitä seurasi kurituksen jälkeen (nurkkaan häpeämistä ym?) - nurkkaan ja sitten täytyipyytää anteeksi.
        10)miten kuritus on vaikuttanut sinuun jälkikäteen? onko jäänyt traumoja ym.? - on jäänyt, ahdistun jos tulee erimielisyyksiä ihmisten kanssa. Kehoni muistaa vieläkin vitsan sivallukset...jos näen nahkavyön tai koivurisun alkaa pakaroitani kihelmöimään.


    • se meni

      1)minkä ikäinen olet nyt? sukupuoli?
      48, mies
      2)minkä ikäisenä olet saanut ruumiillista kuritusta? (n. x-vuotta->x-vuotta)
      0 - 16, loppui siihen kun mottasin äidiltä silmän mustaksi
      3)Kuinka usein yleensä sait kuritusta?
      Usein
      4)Mistä syystä/syistä yleensä?
      Koska olin minä, usein oli syytäkin ojennukseen kyllä
      5)Kuka/ketkä kuritti?
      Äiti
      6)mitä metodeja käytettiin? (vitsaa/remmiä pepulle ym...)
      Mitä sattui käteen, vyö oli kuitenkin suosituin kasvatusväline
      7)minkälaisessa ympäristössä asuit/missä kuritus tehtiin?
      "Normaalissa" ympäristössä. Kuritus tehtiin kotona, muuallakin kuulemma, mutta olin nopeasti oppinut miten "kuuluu käyttäytyä" kodin ulkopuolella
      8)kuritettiinko syrjässä vai koko perheen nähden?
      Sekä että
      9)mitä seurasi kurituksen jälkeen (nurkkaan häpeämistä ym?)
      Kuritus vietiin niin totaalisen loppuun, että olin valmis pyytämään anteeksi vaikka syyllisyyttäni natsien rikoksiin.
      10)miten kuritus on vaikuttanut sinuun jälkikäteen? onko jäänyt traumoja ym.?
      Nuorempana kuritin lapsiani, mutta jossain vaiheessa sisimpäni alkoi voida siitä pahoin.

    • ..............

      1) 19v nainen
      2) kunnes täytin 16v ja muutin pois kotoa
      3) viikottain
      4) huonosta käytöksestä
      5) äiti
      6) vitsaa, remmiä, tukistamista ja jos äiti oikein pimahti, niin tuli kunnolla nyrkeistä ja jopa potki
      7) asuttiin maalla ok-talossa
      8) missä milloinkin
      9) hiljaisuutta ja inhottavan pitkiä vihaisia tuijotuksia
      10) elelin kolme vuotta väkivaltaisen miehen kanssa, kun en ymmärtänyt ettei väkivalta oo normaalia.. itsetunto aivan nollissa, paniikkikohtauksia ja arkuutta. pääsin näistä kuitenkin melko hyvin eroon nykyisen mieheni avustuksella.

    • mies 43

      1) 43 mies
      2) 3-17 vee
      3) n kerran kuussa (alta murrosiän), sittemmin 5-10 krt/ vuosi (12-13 vee -)
      4) tottelemattomuus, kiroilu, runkkaaminen, nussiminen, huonot koe- ja todistus numerot, koulun muikkarit yms, rööki- ja alko jutut, kotiintuloajoista poikkeaminen jne
      5) yleensä faija, mutsi satunnaisesti
      6) useimmiten nahkaremmi, kesäisin paju vitsat (jotka piti ite hakee erikseen joka kertaa varten)
      7) keskisuuren taajaman ok talo, oman huoneen sängylla
      8) syrjässä, faija määräs makkariin ja muut ei nähny (mutta kuuli parkumisen)
      9) vakavammista jutuista nurkassa housut nilkoissa seisominen n ½ tuntia (jollon toiset näki kuritetun perseen)
      10) jäi traumoja ku välit faijaan on edelleenkin aika kireet ja ku käydään heillä tai päibn vastoin menee tilanne usein jotenkin "lukkoon" (syynä rankat alistamiset) Oon myös antanu omiani selkään koska en voi kattoo sormien läpi samaa mistä multa remmitettiin perse verille ja etten pystyny kunnolla istuun enkä liikkuun pariin päivään (jopa)

    • Isä.

      1) 49 v
      2) 6-13 v
      3) a. tukistamista tai luunappeja harva se päivä, b.nurkkaa viikottain, c.nahkaremmiä kerran kuussa tai kahdessa.
      4) tottelemattomuus, koulumuistutukset, kavereiden vanhempien yhteydenotot, veljen kiusaaminen.
      5) a-b molemmat c isä.
      6) nahkaremmiä.
      7) kotona ja mökillä.
      8) aina eri huoneessa, mutta kuuluihan remminiskut ja itku.
      9) piti aina pyytää anteeksi isältä ja loukatuilta. nurkassa häpeäminen edelsi aina selkäsaunaa.
      10) Selvät rajat ja seuraukset auttaneet elämässäni. Kuritin omani samalla tavoin.

    • Vastataan

      1. 37 Mies
      2. N. 6-13v
      3. Kesäisin useammin joskus pylly oli arka edellisestä kerrasta. Keskimäärin joka viikko.
      4. Esim. Tottelemattomuus, en tehnyt heti mitä käskettiin, vuoteen kastelu yöllä tiesi remmiä aamulla.
      5. Useimmin äidin mies myös äiti ja äidin sisko.
      6. Vyö piti itse kaapista hakea ja antaa äidin miehelle ja itse piti myös housut laskea (lyötiin aina paljaalle pyllylle)
      7. Rivitalossa. Olohuoneen sohvalla. Vuoteen kastelusta taisi tulla omassa sängyssä.
      8. Kaikkien paikalla olleiden nähden ( kotona harvemmin oli muita mutta kesäisin jos olimme sukuloimassa äidin miehen luona samassa huoneessa oli muitakin lapsia poikia sekä tyttöjä.
      9. Yleensä nurkkaan itkemään pylly paljaana. Housut sai nostaa vasta kun sai luvan.
      10. Lapsena olin arka ja pelokas. nahkavyötä en omista. On siitä kyllä nöyryyttä tullut.

      • Sinä vastataan!
        Onko se ei ollut hirveä saada piiskaa kun toiset lapset katsoivat?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3554
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      94
      3269
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2408
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1841
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe