paukkuliivit

baltic

joku kun tietää, pitääkö ne paukkuliivit testata joskus, ja milloin, onko joku vuosi väli vai miten?

24

9075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mainsaill

      paukkuliivit pitäisi vähintään joka kevät puhaltamalla koeponnistaa.valmistajalla on ohje patruunojen vaihdosta (miten usein tulee uusia).liivien kestoiäksi ilmoitetaan usein 10 vuotta.ja aina pitäisi olla sopivia varapatruunoita mukana.

      • heh

        Juttuhan on niin, että jos paukkuliivini laukeavat ollessani tänään merellä, en todellakaan tarvitse mitään varapatruunaa vaan tulen kiireesti liivit pullollaan kotiin lämmittelemään. Siten en ymmärrä tuota mantraa siitä, että aina pitää olla varapatruunoita veneessä mukana.


      • 55v vesillä
        heh kirjoitti:

        Juttuhan on niin, että jos paukkuliivini laukeavat ollessani tänään merellä, en todellakaan tarvitse mitään varapatruunaa vaan tulen kiireesti liivit pullollaan kotiin lämmittelemään. Siten en ymmärrä tuota mantraa siitä, että aina pitää olla varapatruunoita veneessä mukana.

        nuo paukkuliivit, joissain tilanteissa.

        Ilmeisesti ne varapatruunat on mukaan määrätty siksi, että liivit pamahtavat joskus omia aikojaan.
        Olen niitä käyttänyt henkilökohtaisina liiveinä, jotka kulkevat sinne minne minäkin.

        Esimerkkinä viimeinen itselaukeaminen:
        Siirryin työmaalta toiselle, autolla ja heitin liivit takapenkille. Tullessani uuteen satamaan, kuului takapenkiltä aika tuhaus. Liivit olivat pudonneet jalkatilaan ja "hätälaukaisu" naru oli jäänyt johonkin nalkkiin, laukaisten paukun samalla.

        Liivit ovat samoja, mitä MKL käyttää. Vähän vastaavissa tilanteissa olen ne pari kertaa laukaissut.

        Vaarallisin tilanne oli työmaalla, jossa oli MKL:nän miehiä mukana. Pakkasta oli n. -15 ast.
        MKL:n mies oli pukenut kesken työn, sormet kohmeessa ylimääräisen kelluntatakin päällensä, pakkasta vastaan. Liivit jäivät takin alle ja kaverin pudotessa jäiseltä kannelta, tietenkin täyttyivät. Siinä oli tukehtuminen lähempänä, kuin hukkuminen.

        Enää en paukkupommeja uskalla niskaani pistää, vaan käytän ns. "korkkiliivejä", siis siinä tapauksessa että veteen menon vaara on konkreettinen, vaikka joskus hiukan hankalia ovatkin.

        ps. Älkää nyt suuttuko ne, jotka ovat kalliisiin liiveihin satsanneet, mutta kyllä niihin turvallisuus ohjeisiin kannattaa suhtautua tosissaan.

        Ja jos varmanpäälle pelaa, kannattaa kesällä hypätä veteen ja katsoa miten käy. Opit samalla pakkaamaan liivit sitten uudelleen.


      • mainsaill
        heh kirjoitti:

        Juttuhan on niin, että jos paukkuliivini laukeavat ollessani tänään merellä, en todellakaan tarvitse mitään varapatruunaa vaan tulen kiireesti liivit pullollaan kotiin lämmittelemään. Siten en ymmärrä tuota mantraa siitä, että aina pitää olla varapatruunoita veneessä mukana.

        yleensä pitää lähteä siitä,että on oikeat ei-paukkuliivit päällä,jos oikealla merellä (avomeri) mennään. nuo paukkuliivit ovat sellaisia aurinoisten päivien kevyitä kesäpukimia, joita ei saa pukea muiden vaatteiden alle missään tapauksessa. jos patruuna laukeaa vaikkapa kaatosateessa tai kun saat merivettä niskaan satalitraa, niin silloin tarvitset (sen varapatruuna kunhan liivit on kuivaneet!) varaliivit itseasiassa. keskeltä merta et pääse kotiin (tai ehkä ahvenamereltäkään ellet asu ahvenanmaalla) vaihtamaan tuota patruunaa.siksi niitä pitää olla mukana veneessä.mutta jos voit palata kiireesti joka kerta kotiin liivit pullollaan, niin ehkä olet jonkinlainen jollapurjehtija tai soutelija, jonka ei todellakaan kannata a)ostaa paukkuliivejä ja b) kantaa varaptruunoita mukana.


    • liivi
    • tarkistaa

      joka kevät. Puhallat liivin täyteen ja annat olla 24h.pitäisi olla täynnä vielä sen jälkeenkin.Irroita patruuna ja punnitse. esim.33g patruunan pitäsi painaa n.40g ja tyhjän about 20g.Alan liikket tekevät myös tarkistuksia 10-30 € per liivi

      • patruunalla?

        En ole koskaan kuullutkaan,että co2-patruunalla(umpisäiliö) olisi jokin välivaihe täyden ja typötyhjän välillä.


      • patruunalla
        patruunalla? kirjoitti:

        En ole koskaan kuullutkaan,että co2-patruunalla(umpisäiliö) olisi jokin välivaihe täyden ja typötyhjän välillä.

        täysinäinen painaa 40g ja tyhjä 20g. Mitä tarkoitat välivaiheella ? Patruunat tarkastetaan punnitsemalla.


      • vaan
        patruunalla kirjoitti:

        täysinäinen painaa 40g ja tyhjä 20g. Mitä tarkoitat välivaiheella ? Patruunat tarkastetaan punnitsemalla.

        ...jotta mihin se paine säiliöstä häviää niin kauan kun patruuna on käyttämätön.Ja jos täyttä painetta ei olisi,olisi kyse valmistusviasta.Iskurimekanismi joko puhkasee patruunasäilön tai sitten ei.


      • ne patruunat
        vaan kirjoitti:

        ...jotta mihin se paine säiliöstä häviää niin kauan kun patruuna on käyttämätön.Ja jos täyttä painetta ei olisi,olisi kyse valmistusviasta.Iskurimekanismi joko puhkasee patruunasäilön tai sitten ei.

        huollon yhteydessä punnitaan ja jos eivät paina 40g, niin vaihdetaan uusiin.Toki voivat olla jo uusina epäkunnossa.Tarkemmin en asiasta tiedä


      • patruunoista
        ne patruunat kirjoitti:

        huollon yhteydessä punnitaan ja jos eivät paina 40g, niin vaihdetaan uusiin.Toki voivat olla jo uusina epäkunnossa.Tarkemmin en asiasta tiedä

        Täysi 54 g tyhjä 21 g
        Täysi 40 g tyhjä 20 g
        Ei syöpymiä kierteissä tai pullossa
        Pullo kierretty paikoilleen
        Päiväys voimassa alle 5v. vanha (pullossa merkitty valmistusajankohta)

        tässä tarkistusohjeita...


      • mekanismi
        patruunoista kirjoitti:

        Täysi 54 g tyhjä 21 g
        Täysi 40 g tyhjä 20 g
        Ei syöpymiä kierteissä tai pullossa
        Pullo kierretty paikoilleen
        Päiväys voimassa alle 5v. vanha (pullossa merkitty valmistusajankohta)

        tässä tarkistusohjeita...

        Tiedätkö,miten mekanismi toimii.Puhkeaako patruuna jo jenkausvaiheessa kierteille?Vai onko mekanismina terävä iskuri jousipännättynä valmiustilassa?


      • puhjeta
        mekanismi kirjoitti:

        Tiedätkö,miten mekanismi toimii.Puhkeaako patruuna jo jenkausvaiheessa kierteille?Vai onko mekanismina terävä iskuri jousipännättynä valmiustilassa?

        millä sitä muuten huollon yhteydessä voisi irroittaa ?


      • NallePuhkuja

        Ei sitten puhalleta hengitysilmaa paukkuliivein muuat kuin jossakin hätätilanteessa. Hengitysilman kosteus ei tee hyvää liivien sisoille.
        Jos liivit laukeavat merellä tms., niin mitä siitä - pidetään liivit täytenä ja pannaan tarvittaessa päälle. Vaihdetaan patruuna sitten, kun tullaan maihin ja saadaan uusi patruuna. Jos ollaan pitkäällä reissulla ja liivit ovat paukahteneet, niin siinä tapauksessa niihin voi tarvittaessa puhaltaa ilmaa (jos ei nyt sitten ole kompuraa mukana).
        Ei näissäkään asioissa tarvitse unohtaa "maalaisjärjen käyttöä"


      • vai niin
        NallePuhkuja kirjoitti:

        Ei sitten puhalleta hengitysilmaa paukkuliivein muuat kuin jossakin hätätilanteessa. Hengitysilman kosteus ei tee hyvää liivien sisoille.
        Jos liivit laukeavat merellä tms., niin mitä siitä - pidetään liivit täytenä ja pannaan tarvittaessa päälle. Vaihdetaan patruuna sitten, kun tullaan maihin ja saadaan uusi patruuna. Jos ollaan pitkäällä reissulla ja liivit ovat paukahteneet, niin siinä tapauksessa niihin voi tarvittaessa puhaltaa ilmaa (jos ei nyt sitten ole kompuraa mukana).
        Ei näissäkään asioissa tarvitse unohtaa "maalaisjärjen käyttöä"

        että pidetään liivit täytenä ja pistetään tarpeen tullen päälle, mikähän on alkuperäinen ajatus näissä paukkuliiveissä ? Samallahan voisi käyttää vaikka styroksin paloja, eikö ?


      • HA_
        NallePuhkuja kirjoitti:

        Ei sitten puhalleta hengitysilmaa paukkuliivein muuat kuin jossakin hätätilanteessa. Hengitysilman kosteus ei tee hyvää liivien sisoille.
        Jos liivit laukeavat merellä tms., niin mitä siitä - pidetään liivit täytenä ja pannaan tarvittaessa päälle. Vaihdetaan patruuna sitten, kun tullaan maihin ja saadaan uusi patruuna. Jos ollaan pitkäällä reissulla ja liivit ovat paukahteneet, niin siinä tapauksessa niihin voi tarvittaessa puhaltaa ilmaa (jos ei nyt sitten ole kompuraa mukana).
        Ei näissäkään asioissa tarvitse unohtaa "maalaisjärjen käyttöä"

        Puhaltamalla tulevasta kosteudesta aina puhutaan, mutta turhaan. Sillä kosteudella ei ole käytännön merkitystä. Jos olisi, olisivat valmistajatkin asiasta maininneet ohjeissaan.

        Ajatus, että patruuna vaihdettaisiin vasta maissa on umpiälytön, kuulostaa tosi maalaisjärjen käytöltä merellä. Edes osittain täyttä paukkuliiviä ei kukaan päällään pidä. Patruunan vaihto taas käy hetkessä, minuutissa on vaihto tehty ja liivi pakattu uudelleen. Aikaa menee vain liivin tyhjentämiseen. Varapatruunat eivät kauheita maksa, eivätkä tilaa vie.


      • mahdollista
        patruunalla? kirjoitti:

        En ole koskaan kuullutkaan,että co2-patruunalla(umpisäiliö) olisi jokin välivaihe täyden ja typötyhjän välillä.

        Patruunan osittainen tyhjeneminen on mahdollista, joko laukaisupiikki hiertänyt mikroskooppisen reiän tai vastaavasti syöpyminen aiheuttanut mikroskooppisen reiän, säiliö tyhjenee hiljalleen tuntien/päivien/viikkojen(/kuukausien) kuluessa. Yksi patruuna osunut vuosien varrella kohdalle josta punnituksessa oli noin 1/3 kaasusta jäljellä (patruunaan stanssatun täyden säiliön painon mukaan, nuo stanssatut painot ovat yksilökohtaisia todellisia painoja) ja testattaessa se täytti liivin vain osittain.


      • tarkennusta
        patruunalla kirjoitti:

        täysinäinen painaa 40g ja tyhjä 20g. Mitä tarkoitat välivaiheella ? Patruunat tarkastetaan punnitsemalla.

        Patruunoiden paino vaihtelee samalla patruunamallillakin vähän, täyden patruunan paino on stanssattu patruunan kylkeen (kaivoin kaapista crew saver 33g patruunoita, stanssatut täydet painot 137,9/142,0/136,7/131,5g eli 10g ero maksimissaan). Paino löytyy ainakin crew saver patruunoista merkinnällä "min. gr. wt." eli suomeksi suunilleen "minimi kokonaispaino", painon on oltava tuo stanssattu (käytännössä normaali keittiövaa-alla punnittuna tarkkuudesta johtuen /- 1 gramma).

        Vuosien varrella on tullut punnittua melkoinen määrä patruunoita (Meripalastusyhdistys, 12 paukkuliiviä, osa 33g ja osa 2*28g patruunoilla, tarkistus vuosittain ja uusia patruunoita keskimäärin 4-5/vuosi) ja painot ovat tosiaan nuo stanssatut.


      • Anonyymi
        ne patruunat kirjoitti:

        huollon yhteydessä punnitaan ja jos eivät paina 40g, niin vaihdetaan uusiin.Toki voivat olla jo uusina epäkunnossa.Tarkemmin en asiasta tiedä

        UM 33g säiliö painaa täytenä väh 137 tai 138 g.


    • Almarin

      Baltic laita osoitteesi tuonne: [email protected].
      Laitan paluupostina hyvät ohjeet liivien turvatarkastuksista joita voit itse suorittaa.
      (Lehdestani scannatut sivut).

      • Jukka

      • Laituripurjehtija

    • BWA

      Tervehdys veneilijät

      Paukkuliivien huolto-ohjeet löytyy www.pelastusliivi.fi sivuilta, siellä on kuvat ja jopa videopätkä. Lukekaa sivut läpi niin saatte paljon perustietoa, eikä tarvitse arvata milloin ja miten homma hoidetaan.

    • Anonyymi

      Paukkuliivit pitäisi kieltää kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1965
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe