Olen 45-vuotias nainen ja sairastanut meniere-tautia 20-vuotta. Nyt vasenkorva täysin kuuro ja meniere kohtausten aikana tinnityksen voimistuessa myös kuulohaittaa ja äänensärkymistä oikeassa korvassa. Pahimmillaan on tilanne, että en kuule minkäänlaista puheääntä, joten olen tämän vaivan vuoksi useasti sairaslomalla. Työskentelen tiimi- / projetkityössä, joka vaatii kommunikaatiotaitoja. Kysynkin, jos ammatinvaihto tulee eteen, mitä muut samassa tilaneessa olevat tekevät työkseen. Vai onko ketään päässyt tämän vaivan myötä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ammatinvaihto
12
5746
Vastaukset
- kohtalotoverisi
kuulo mennyt toisesta kokonaan ja toisessakin huono ja työni 50% asiakaspalvelua puhelimessa.
Jäisin parin vuoden päästä eläkkeelle, ja ihmettelen nyt, pitääkö alkaa rustata työkyttömyyseläkepapereita vielä tässä vaiheessa.
Päätös tulisi luultavasti samaan aikaan, kun muutenkin jäisin eläkkeelle.
Olen "mahdottoman edessä". Sairastanko lopun aikaa vai mitä?
Työnanantajalla ei ole muita töitä tarjota.
Mielenkiinnolla myös odotan vastauksia onko joku päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle Menieren oireyhtymän takia.- Marika-64
Eikö sinulla ole mahdollisuutta sairaslomaan työpaikkalääkärin tai Hyks:isn kautta, vai onko tilanne muuten täysin vakaa. Mikäli sairaslomapäivä saa kertymään täydet 300, on tämän jälkeen mahdollisuus siirtyä kuntotustuelle ja jos ei kuntoudu työkyvyttömyyseläkkeelle.
Minulla täydellinen huonokuuloisuus tällä hetkellä johtuu siitä, että meniere oireet vaivaat täysillä. Sitä on kestänyt nyt reilun viikon ja olen koko tämän ajan ollut sairaslomalla. Jatkan sairaslomaa kunnes tilanne vakiintuu, vaikka siinä menisi koko loppuvuosi. Olen siinä suhteessa onnekas, että työpaikkalääkäri tuntee tilanteeni ja saan sieltä tukea ja tarvittavan sairasloman. En ole riippuvainen Hyks:in lääkäreistä, joille vaikea saada aikaa. - Kohtalotoverisi
Marika-64 kirjoitti:
Eikö sinulla ole mahdollisuutta sairaslomaan työpaikkalääkärin tai Hyks:isn kautta, vai onko tilanne muuten täysin vakaa. Mikäli sairaslomapäivä saa kertymään täydet 300, on tämän jälkeen mahdollisuus siirtyä kuntotustuelle ja jos ei kuntoudu työkyvyttömyyseläkkeelle.
Minulla täydellinen huonokuuloisuus tällä hetkellä johtuu siitä, että meniere oireet vaivaat täysillä. Sitä on kestänyt nyt reilun viikon ja olen koko tämän ajan ollut sairaslomalla. Jatkan sairaslomaa kunnes tilanne vakiintuu, vaikka siinä menisi koko loppuvuosi. Olen siinä suhteessa onnekas, että työpaikkalääkäri tuntee tilanteeni ja saan sieltä tukea ja tarvittavan sairasloman. En ole riippuvainen Hyks:in lääkäreistä, joille vaikea saada aikaa.Minulla on paljon sairaslomia, ja työssäolopäivät ovat vieneet kaiken mehun kunnostani ja hermotkin ovat alkaneet kärsiä. Alituista sinnittelemistä huonon kuulon kanssa. Tinnitus, sihinä ja kohina on ollut yhtäjaksoista yli kaksi vuotta ilman sekunninkaan taukoa.
Ei tähän tautiin tietääkseni ole mitään kuntoutusta. Tilanne on huonontunut koko ajan. Betaserc ei auta mitään, päinvastoin voimistaa tinnitusta, jätin sen pois yli vuosi sitten. Sehän vaikuttaa eri lailla eri ihmisillä ja useilla ei ole mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen. Turhaa rahanhukkaa ainakin minun kohdallani.
Kun lukee juttuja, miten vaikea on päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, olen yrittänyt sinnitellä, koska en tiedä, mitä tapahtuu, jos työkyvyttömyyseläkepäätös tulisi kielteisenä takaisin noin vuoden päästä, joudunko sitten kortistoon, vapaille työmarkkinoille vielä kaiken päälle?
Minulla on nimittäin eläkeikä 60 ja yleinen on nyt 63-65, muistaakseni.
Olen jo taudin seurauksena niin väsynyt, etten jaksa ottaa enää asioista selvää, juuri ja juuri selviän työpäivistä - täysin uupuneena.
Yritän pitää optimismia yllä kaikesta huolimatta - kyllä tämä työelämä joskus loppuu, tavalla toisella, vapaa-ajalla tautia on helpompi kestää, ei ole pakkoa mihinkään.
Sekin tavallaan stressaa, että aamulla työhön lähtiessä tietää mikä urakka taas on edessä, ja pakko on jaksaa.
Vapaa-ajalla voi mennä vaikka metsään kävelemään, jos oikein kovasti suhisee, puitten suhinassa kävely on hyvää terapiaa, ei kuule niin hyvin kohinoitaan.
Varsinaiset "kohtaukset" teettävät sitten sairaslomia, huimauksineen ja oksennuksineen, siinä ei auta metsään meno, ei edes pysty. Kuinkahan pitkiä pahoja jaksoja teillä muilla on ? Itselläni on päivästä jopa viikkoihin, enemmän tai vähemmän voimakkaina, mutta työtä estävinä. - xx-64
Kohtalotoverisi kirjoitti:
Minulla on paljon sairaslomia, ja työssäolopäivät ovat vieneet kaiken mehun kunnostani ja hermotkin ovat alkaneet kärsiä. Alituista sinnittelemistä huonon kuulon kanssa. Tinnitus, sihinä ja kohina on ollut yhtäjaksoista yli kaksi vuotta ilman sekunninkaan taukoa.
Ei tähän tautiin tietääkseni ole mitään kuntoutusta. Tilanne on huonontunut koko ajan. Betaserc ei auta mitään, päinvastoin voimistaa tinnitusta, jätin sen pois yli vuosi sitten. Sehän vaikuttaa eri lailla eri ihmisillä ja useilla ei ole mitään vaikutusta suuntaan tai toiseen. Turhaa rahanhukkaa ainakin minun kohdallani.
Kun lukee juttuja, miten vaikea on päästä työkyvyttömyyseläkkeelle, olen yrittänyt sinnitellä, koska en tiedä, mitä tapahtuu, jos työkyvyttömyyseläkepäätös tulisi kielteisenä takaisin noin vuoden päästä, joudunko sitten kortistoon, vapaille työmarkkinoille vielä kaiken päälle?
Minulla on nimittäin eläkeikä 60 ja yleinen on nyt 63-65, muistaakseni.
Olen jo taudin seurauksena niin väsynyt, etten jaksa ottaa enää asioista selvää, juuri ja juuri selviän työpäivistä - täysin uupuneena.
Yritän pitää optimismia yllä kaikesta huolimatta - kyllä tämä työelämä joskus loppuu, tavalla toisella, vapaa-ajalla tautia on helpompi kestää, ei ole pakkoa mihinkään.
Sekin tavallaan stressaa, että aamulla työhön lähtiessä tietää mikä urakka taas on edessä, ja pakko on jaksaa.
Vapaa-ajalla voi mennä vaikka metsään kävelemään, jos oikein kovasti suhisee, puitten suhinassa kävely on hyvää terapiaa, ei kuule niin hyvin kohinoitaan.
Varsinaiset "kohtaukset" teettävät sitten sairaslomia, huimauksineen ja oksennuksineen, siinä ei auta metsään meno, ei edes pysty. Kuinkahan pitkiä pahoja jaksoja teillä muilla on ? Itselläni on päivästä jopa viikkoihin, enemmän tai vähemmän voimakkaina, mutta työtä estävinä.Minulla kohtaukset saattavat pahimmillaan kestää kuukausia. (Ennätys 7kk). Työstä olen ollut yhtäjaksoisesti 4 kk pisimmällään sairaslomalla. Paluu töihin pitkän sairasloman jälkeen on sitten oma ponnistus, joka aiheuttaa stressiä ja stressi sitten uuden kohtauksen eli kierteessä ollaan.
Kiitos vastauksestasi ja voimia jaksamaan tämän vaivan kanssa.
- samassa tilanteessa
Samaa asiaa mietin myös minä. Kuulo huononee ja nyt olen siinä tilanteessa etten pärjää nykyisessä työssäni. Eläkkeeseen olisi vielä 10 vuotta. Minulla sisäkorvan kuulosolut rappeutuvat
ja nyt en kuule joidenkin puheesta edes kuulokojeella. Odotan aikaa lääkärille ja kuulokokeeseen sairaalaan. Työpaikkalääkäri ei ottanut vielä minkääläista kantaa asiaan.Itse olisin halukas jo elääkkeelle, mutta tuskin se onnistuu. Katsotaan mitä tuleman pitää.
Olishan tämä elämä helpompaa kun kuulis kunnolla.- "tinni"
pääsi työkyvyttömyys eläkkeelle.Ei ollu vaikeuksia sen suhteen,pakollinen ensim.vuosi tietty sairaspäivä rahalla ja heti jatkui siitä työk.eläke.12v.olisi vielä ollu aikaa olla töissä,tauti kuitenkin saneli toisin.Diagnoosi on kylläkin 100%kuuloinfaliidi,hirvittävät huudot korvissa kaiken aikaa sekä silloin tällöin meniere muistuttaa keinutella,ei kylläkään enää niin paha kuin alussa oli.
- xx-64
"tinni" kirjoitti:
pääsi työkyvyttömyys eläkkeelle.Ei ollu vaikeuksia sen suhteen,pakollinen ensim.vuosi tietty sairaspäivä rahalla ja heti jatkui siitä työk.eläke.12v.olisi vielä ollu aikaa olla töissä,tauti kuitenkin saneli toisin.Diagnoosi on kylläkin 100%kuuloinfaliidi,hirvittävät huudot korvissa kaiken aikaa sekä silloin tällöin meniere muistuttaa keinutella,ei kylläkään enää niin paha kuin alussa oli.
Kauanko ehdit sairastaa Meniere, ennenkuin sait työkyvyttömyyseläkepäätöksen?. Hyvä, että joku on päässyt tämän vaivan vuoksi myös eläkkeelle. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi ihmisiä pidetään 'väkisin' työelämässä, kun näyttöä on siitä, että työkyky heikkenee eikä pysty kommunikoimaan muiden kanssa.
- "tinni"
xx-64 kirjoitti:
Kauanko ehdit sairastaa Meniere, ennenkuin sait työkyvyttömyyseläkepäätöksen?. Hyvä, että joku on päässyt tämän vaivan vuoksi myös eläkkeelle. En kertakaikkiaan ymmärrä miksi ihmisiä pidetään 'väkisin' työelämässä, kun näyttöä on siitä, että työkyky heikkenee eikä pysty kommunikoimaan muiden kanssa.
90-luvulla alkoi oikean korvan sihinät/suhinat ja kuulonalentuma sekä pientä huimausta.
2001 pari pvää ennen jouluaattoa,vasen korva pimeni yks kaks ja siitä se alkoi täysin jalat alta pois tilanne.Hirveät huudot sain sekä vaikea meniere,kunto romahti täysin,halvaustiloja kasvoihin/käteen sekä jalkaan(vasempi puoli)muistin menetys ynm.Kyllä muakin yritettiin töihin laittaa,muttei siitä mitään tullu,auto piti matkalla seisauttaa huimauksen vuoksi,enkä yksinkertaisesti heikon kunnon vuoksi pystynyt tekemään mitään.
En nyt muista mikä oli se sairastus ajan pvä määrä luvut,joka tapauksessa kun ne täyttyy niin siitä heti anomus b-todistuksen kera työkyvyttömyys eläkevakuutus yhtiölle.Myöntävä vastaus tuli heti silloin.
Itse olen kuntouttanu itseni,välillä huimaus kiusaa,ei kylläkään pahana,oikea korva suhisee,vasemman kanssa en tahdo tulla yhteisymmärrykseen lainkaan.Kuulokoje on vasemmassa,siitä ei mitään hyötyä,äänet sekoittaa niin pahoin.Oikealla en kuule mitään,100%kuuloinfaliidi on diagnoosi. - "tinnille",
"tinni" kirjoitti:
90-luvulla alkoi oikean korvan sihinät/suhinat ja kuulonalentuma sekä pientä huimausta.
2001 pari pvää ennen jouluaattoa,vasen korva pimeni yks kaks ja siitä se alkoi täysin jalat alta pois tilanne.Hirveät huudot sain sekä vaikea meniere,kunto romahti täysin,halvaustiloja kasvoihin/käteen sekä jalkaan(vasempi puoli)muistin menetys ynm.Kyllä muakin yritettiin töihin laittaa,muttei siitä mitään tullu,auto piti matkalla seisauttaa huimauksen vuoksi,enkä yksinkertaisesti heikon kunnon vuoksi pystynyt tekemään mitään.
En nyt muista mikä oli se sairastus ajan pvä määrä luvut,joka tapauksessa kun ne täyttyy niin siitä heti anomus b-todistuksen kera työkyvyttömyys eläkevakuutus yhtiölle.Myöntävä vastaus tuli heti silloin.
Itse olen kuntouttanu itseni,välillä huimaus kiusaa,ei kylläkään pahana,oikea korva suhisee,vasemman kanssa en tahdo tulla yhteisymmärrykseen lainkaan.Kuulokoje on vasemmassa,siitä ei mitään hyötyä,äänet sekoittaa niin pahoin.Oikealla en kuule mitään,100%kuuloinfaliidi on diagnoosi.i,ta
- xx-64
"tinni" kirjoitti:
Itse olen kuntouttanu itseni,välillä huimaus kiusaa,ei kylläkään pahana,oikea korva suhisee,vasemman kanssa en tahdo tulla yhteisymmärrykseen lainkaan.Kuulokoje on vasemmassa,siitä ei mitään hyötyä,äänet sekoittaa niin pahoin.Oikealla en kuule mitään,100%kuuloinfaliidi on diagnoosi.Kiitos vastauksesta. Minulla alkoi 90-luvun lopussa, alussa oli muutaman viikon jakosoisia kohtauksia ja kohtausten välillä pain kuukauden tauko. 2000-2002 kohtaukset pahenivat ja olivat melkeimpä tauotta kokoajan päällä. Sitten tuli reilun neljän vuoden tauko, jolloin olin lähes oireeton, vain 'normaali' tinnitus vasemassa korvassa. Viime vuoden lopussa aloin sitten taas uudelleen oireilemaan ja tämä jatkuu edelleen.....Huimauksen osalta olen päässyt vähemmällä, mutta sitäkin ajoittain on.
- "tinni"
"tinnille", kirjoitti:
i,ta
kyseleepi mitäs sinun korvamaailmaan kuuluu tätä nykyään,olemmahan pitäneet hiljaiseloa tällä palstalla jo pimemmän aikaa.
Kaiken näköistä touhua/viirusta sekä hiukan matkustustakin. - tinnittelee
"tinni" kirjoitti:
kyseleepi mitäs sinun korvamaailmaan kuuluu tätä nykyään,olemmahan pitäneet hiljaiseloa tällä palstalla jo pimemmän aikaa.
Kaiken näköistä touhua/viirusta sekä hiukan matkustustakin.entisellä mallilla,selkä ei anna periksi,hyvän hieronnan jälkeen tinnittää vähemmän,vasen korva on aktivoitumaan päin,mieliala noususa kesään päin mentäessä,kaikilta huumeilta on vältytty vaan ei kahveelta eikä hyvältä sapuskalta joten laihtumisesta ei ongelmaa,tukka ja parta on yhä charmisempi,"tinnille"kevyttä kevättä ja kukkaista kesää.i!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769