kuinka hoidatte näitä hämärtymisiä ja muita silmäpuolen ongelmia? Silmälääkärille olen varaamassa aikaa, mutta mietin pitäisikö silmälääkärille ylipäätään kertoa muista ongelmista mitään? Toisaalta jos ongelma johtuu vain näistä muista ongelmista tuhlaan taas turhaan rahaa silmälääkäriinkin.
Kalliksihan tulee ravata milloin milläkin lääkärillä, joten olisi hyvä jos voisi mennä vähän myöhemmin tarkastukseen ja tehdä nyt itse sen minkä voi. Hankin viimeksi uudet silmälasit, sellaiset jotka tummuvat itsestään, silmäni kun eivät kestä kovin hyvin kirkasta valoa enää. Niiden pohjalta tarkastus olisi vasta vähän myöhemmin.
Joskus kun töissä hämärtyi silmät kävin silmälääkärissä ja silloin silmissä ei ollut paineita juuri nimeksikään. Nyt on taas näitä hämärtymisongelmia ja silmiä tulee räpsyteltyä alvariinsa kun tuntuu ettei näe kunnolla.
Käytättekö jotakin silmärasvoja? Mulla oli aikanaan montaa erilaista, kun silmiin tuli haavaumia. Ja jokainen niistä maistui tosi pahalle myös. Paksummat salvat tehosivat pidempään, mutta et sitten myöskään mitään eteesi nähnyt. Nyt en ole silmätippoja käyttänyt, arvelin josko kävisi apteekista jotakin ensihätään hakemassa nyt kuitenkin. Onko kellään mitään hyvää kokemusta jostakin silmätipoista näihin hämärtymis-, väsymis- ja valonarkuusongelmiin?
Silmät
20
4725
Vastaukset
- homeastma
Mulla on STRIX forte nimisiä apteekista ostettuna. Auttais jos muistais syödä. Muistiin pitäis kai kans napata jotain.
- silmävaivainen
Mun silmät oireilee homeisiin punoittamalla, kipuilemalla, valonarkuudella ja tulehtumalla. Lisäksi mulla on näköhäiriöitä: säkenöintiä, kelluvia "palleroisia" jotka valuu näkökentässä alaspäin, ja mustia täpliä. Aikoinaan pahan homealtistuksen ollessa päällä sairastin tämän tästä silmän väri- tai kovakalvon tulehdusta (iriittiä ja kleriittiä). Niihin auttoi kortisonitipat ja -salvat, jotka tosin nosti silmien paineet aivan liian suuriksi.
Nyttemmin olen pärjännyt pelkillä reseptittä apteekista saatavilla silmätipoilla, Liquifilm Tears -merkkisillä. Kuukauden säilyvä puteli maksaa muutaman euron. Ne ei oo varsinaisia allergiatippoja, ja hyvä niin, sillä haluan välttää turhia lääkkeitä. Allergialääkäri suositteli tuon tyyppisiä silmien pinnan huuhteluun tarvittaessa. Tipautan pari tippaa kumpaankin silmään aina kun silmät alkaa kaihertaa tai punottaa, ja jo helpottaa. Toimiskohan ne sullakin?- f123ly
koska tuo silmien hierominen ei ole hyvä idea. Silmät väsyy ja siinä kohdin näkökin sitten sumentuu. Töissähän en nähnyt juuri mitään pahimpina päivinä. Piti lukea tekstiä ihan kuin olisi katsellut tenniskisaa, siis päätä käännellen koska näin vain putkenomaisesti. Nyt silmät väsyy ja näkö sumenee, siis aina kun muutoinkin olen saanut jotakin ylimääräistä, mistä elimistöni ei pidä suuremmin.
Kiitos vinkistä. Kunhan käyn pidemmällä, ostan apteekista, oman kylän apteekkia en enää käytä, jos ei pakko ole. Olen kyllästynyt siihen, että apteekin virkailijat kailottavat lääkkeeni ja sairauteni ja varsinkin sen, että käytän lääkkeitä joita EN SAA KÄYTTÄÄ. Eikä heitä pysäytä se, että sanon että asiat on keskusteltu ja erikoislääkärit ovat lääkkeet nimenomaan minulle määränneet. Väsyneenä ja kipuileva jatkuva sättiminen vääristä lääkkeistä nolottaa ja on raivostuttavaa. Joten ostan lääkkeeni aina lääkärissäkäyntien aikana matkalla olevista apteekeista. Niissä ei ole ollut vastaavia ongelmia, eikä sättimisiä olisi kuulemassakaan tuttuja ihmisiä.
Tai ehkä mieheni hakee nuo silmätipat... kiitos neuvoista joka tapauksessa. Y - diagnoosi
f123ly kirjoitti:
koska tuo silmien hierominen ei ole hyvä idea. Silmät väsyy ja siinä kohdin näkökin sitten sumentuu. Töissähän en nähnyt juuri mitään pahimpina päivinä. Piti lukea tekstiä ihan kuin olisi katsellut tenniskisaa, siis päätä käännellen koska näin vain putkenomaisesti. Nyt silmät väsyy ja näkö sumenee, siis aina kun muutoinkin olen saanut jotakin ylimääräistä, mistä elimistöni ei pidä suuremmin.
Kiitos vinkistä. Kunhan käyn pidemmällä, ostan apteekista, oman kylän apteekkia en enää käytä, jos ei pakko ole. Olen kyllästynyt siihen, että apteekin virkailijat kailottavat lääkkeeni ja sairauteni ja varsinkin sen, että käytän lääkkeitä joita EN SAA KÄYTTÄÄ. Eikä heitä pysäytä se, että sanon että asiat on keskusteltu ja erikoislääkärit ovat lääkkeet nimenomaan minulle määränneet. Väsyneenä ja kipuileva jatkuva sättiminen vääristä lääkkeistä nolottaa ja on raivostuttavaa. Joten ostan lääkkeeni aina lääkärissäkäyntien aikana matkalla olevista apteekeista. Niissä ei ole ollut vastaavia ongelmia, eikä sättimisiä olisi kuulemassakaan tuttuja ihmisiä.
Tai ehkä mieheni hakee nuo silmätipat... kiitos neuvoista joka tapauksessa. YPitkällä näkövammaisuuteen johtaneella kokemuksella suosittelen teitä ajoissa satsaamaan edes yhden ainoan kerran silmälääkärin tarkastukseen, jotta ajoissa saatte mahdollisen tulehduksen hallintaan. Minun diagnoosini on epäselvä, mutta oireet ovat olleet samantyyppisiä, altistuksen ja kortisonihoidon aikana syntyneitä. Näön sumeneminen aluksi ja esim. mustat pilkut, joita minullakin oli ja on ollut edelleen, lienevät teilläkin lasiaissamentumia, joita jotkut lääkärit pitävät jopa normaalina. Tiedä häntä? Valoon kivulla reagoiminen voi johtua värikalvon (iriitti)tulehduksesta. Suosittelen kuitenkin edes yhtä tarkistuskertaa, mikäli oireet ovat jo noinkin voimakkaita. Niin tuskallista kuin noiden diagnoosien ja totuuden pusertaminen onkin.
- diagnoosi
diagnoosi kirjoitti:
Pitkällä näkövammaisuuteen johtaneella kokemuksella suosittelen teitä ajoissa satsaamaan edes yhden ainoan kerran silmälääkärin tarkastukseen, jotta ajoissa saatte mahdollisen tulehduksen hallintaan. Minun diagnoosini on epäselvä, mutta oireet ovat olleet samantyyppisiä, altistuksen ja kortisonihoidon aikana syntyneitä. Näön sumeneminen aluksi ja esim. mustat pilkut, joita minullakin oli ja on ollut edelleen, lienevät teilläkin lasiaissamentumia, joita jotkut lääkärit pitävät jopa normaalina. Tiedä häntä? Valoon kivulla reagoiminen voi johtua värikalvon (iriitti)tulehduksesta. Suosittelen kuitenkin edes yhtä tarkistuskertaa, mikäli oireet ovat jo noinkin voimakkaita. Niin tuskallista kuin noiden diagnoosien ja totuuden pusertaminen onkin.
(että paitsi tulehduksen kuriin saamiseksi) silmälääkärin puoleen kääntymistä, jotta mikäli homealtistuksen mahdollisesti aiheuttamat oireet ja mahdolliset löydökset ovat useammalla potilaalla samankaltaiset, totuus alkaisi ehkä hahmottua. Joku kandi vaikka ehkä oikeasti kiinnostuisi asiaa tutkimaan... Tuo kortisonilla hoitaminen taas... siitä en ole niinkään varma...(ojasta allik...??).
- homeahdistus1
diagnoosi kirjoitti:
Pitkällä näkövammaisuuteen johtaneella kokemuksella suosittelen teitä ajoissa satsaamaan edes yhden ainoan kerran silmälääkärin tarkastukseen, jotta ajoissa saatte mahdollisen tulehduksen hallintaan. Minun diagnoosini on epäselvä, mutta oireet ovat olleet samantyyppisiä, altistuksen ja kortisonihoidon aikana syntyneitä. Näön sumeneminen aluksi ja esim. mustat pilkut, joita minullakin oli ja on ollut edelleen, lienevät teilläkin lasiaissamentumia, joita jotkut lääkärit pitävät jopa normaalina. Tiedä häntä? Valoon kivulla reagoiminen voi johtua värikalvon (iriitti)tulehduksesta. Suosittelen kuitenkin edes yhtä tarkistuskertaa, mikäli oireet ovat jo noinkin voimakkaita. Niin tuskallista kuin noiden diagnoosien ja totuuden pusertaminen onkin.
olipa ahdistavaa luettavaa tapauksesi. Kuinka paljon sinulla on näöstä jäljellä? Alkoiko sinullakin näön heikkeneminen samoilla oireilla, sumenemisella ja mustilla pilkuilla vai oliko jotain muutakin?
t. Verkkokalvoirtauma harmaakaihi - diagnoosi
homeahdistus1 kirjoitti:
olipa ahdistavaa luettavaa tapauksesi. Kuinka paljon sinulla on näöstä jäljellä? Alkoiko sinullakin näön heikkeneminen samoilla oireilla, sumenemisella ja mustilla pilkuilla vai oliko jotain muutakin?
t. Verkkokalvoirtauma harmaakaihiKyllä diagnoosi "lätkäistiin" heti, kun keuhko-oireet ja muutokset niissä ilmenivät; sarkoidoosi(jota vain seurailtiin puolivuosikontrollein ilman lääkitystä, koska muutokset olivat vähäisiä ja niiden uskottiin menevän ohi).
Muutaman vuoden kuluttua alkoi ensin toinen silmä oireileen: näkö sumeni (vaihteli ajoittain) ja menin ensin optikolle ja kiireesti silmälääkäriin ja siitö se rumba alkoi. Sitten (kortisonin myötä vaiko tulehduksen pahentuessa, ehkä molemmat???) tulivat lasiaissamentumat, jatkuvat uveiitit (värikalvon, suonikalvon ja kovakalvon tulehdukset), makulaturvotukkset ym. ym. Verkkokalvokin on yhden kerran irronnut. Kaihitkin tuttu juttu.
Hoidot lähti keuhkodiagnoosin perusteella. Värikalvon tulehdusta oli ehkä ollut ajoittain lievänä jo ennen lääkäriin hakeutumista ja sidekalvon punoittelua, jotka laitoin särkylääkkeiden ja unen avulla aina järjestykseen ajatellen tyhmästi sen olevan ohimenevä lieveilmiö jonkin pölyisen työn jälkeen.
Itseasiassa minä olen verikokeiden (vain homevasta-aineita runsaasti, ja nekin tutkitutin itse yksityisellä kuten niin monet) perusteella "terve kuin pukki". Sarkoidoosiakaan ei ole löytynyt otetuista näytteistä.
Tarkkaa haitta-astetta en tällä hetkellä tiedä, mutta kun näkö on paremman silmänkin osalta alle 0,3, henkilö luetaan näkövammaiseksi. Minulla näin on ollut jo kauan joten haittaprosenttikin on jo aika korkea.
Tätä kirjoittamaani ei pidä ottaa kauhukertomuksena homealtistuksesta. Jokainen sairaus on omansa. Olen vain itse vahvasti enkä myöskään aivan perusteettomasti epäillyt tämän olevan syntynyt altistuksen kautta. Ja kun näin ylläolevat kirjoitukset silmäongelmista, jotka jossain määrin muistuttivat omia kokemuksiani, ajttelin, että kuitenkin on tärkeää käydä silmänsäkin näyttämässä siinä kuin keuhkonsakin, jos niissä on ongelmia. Siksi kerroin myös näinkin paljon omaa tarinaani (jota en kyllä aikonut), jotta joku voisi mahdollisesti säästyä samalta ajoissa lähtemällä liikkeelle. Olen aiemmin tuolla kauempana kirjoittanu/kysellyt noista silmäongelmista ym, mutta tuo ylläolevien henkilöiden oireisto herätti minut uudestaan.
Kuietenkin on hyvä vertailla asioita (myös kriittisesti jopa tätäkin), jos niistä lähtisi löytymään pienikin totuuden jyvä tässä suuressa vyyhdissä... - f123ly
diagnoosi kirjoitti:
Kyllä diagnoosi "lätkäistiin" heti, kun keuhko-oireet ja muutokset niissä ilmenivät; sarkoidoosi(jota vain seurailtiin puolivuosikontrollein ilman lääkitystä, koska muutokset olivat vähäisiä ja niiden uskottiin menevän ohi).
Muutaman vuoden kuluttua alkoi ensin toinen silmä oireileen: näkö sumeni (vaihteli ajoittain) ja menin ensin optikolle ja kiireesti silmälääkäriin ja siitö se rumba alkoi. Sitten (kortisonin myötä vaiko tulehduksen pahentuessa, ehkä molemmat???) tulivat lasiaissamentumat, jatkuvat uveiitit (värikalvon, suonikalvon ja kovakalvon tulehdukset), makulaturvotukkset ym. ym. Verkkokalvokin on yhden kerran irronnut. Kaihitkin tuttu juttu.
Hoidot lähti keuhkodiagnoosin perusteella. Värikalvon tulehdusta oli ehkä ollut ajoittain lievänä jo ennen lääkäriin hakeutumista ja sidekalvon punoittelua, jotka laitoin särkylääkkeiden ja unen avulla aina järjestykseen ajatellen tyhmästi sen olevan ohimenevä lieveilmiö jonkin pölyisen työn jälkeen.
Itseasiassa minä olen verikokeiden (vain homevasta-aineita runsaasti, ja nekin tutkitutin itse yksityisellä kuten niin monet) perusteella "terve kuin pukki". Sarkoidoosiakaan ei ole löytynyt otetuista näytteistä.
Tarkkaa haitta-astetta en tällä hetkellä tiedä, mutta kun näkö on paremman silmänkin osalta alle 0,3, henkilö luetaan näkövammaiseksi. Minulla näin on ollut jo kauan joten haittaprosenttikin on jo aika korkea.
Tätä kirjoittamaani ei pidä ottaa kauhukertomuksena homealtistuksesta. Jokainen sairaus on omansa. Olen vain itse vahvasti enkä myöskään aivan perusteettomasti epäillyt tämän olevan syntynyt altistuksen kautta. Ja kun näin ylläolevat kirjoitukset silmäongelmista, jotka jossain määrin muistuttivat omia kokemuksiani, ajttelin, että kuitenkin on tärkeää käydä silmänsäkin näyttämässä siinä kuin keuhkonsakin, jos niissä on ongelmia. Siksi kerroin myös näinkin paljon omaa tarinaani (jota en kyllä aikonut), jotta joku voisi mahdollisesti säästyä samalta ajoissa lähtemällä liikkeelle. Olen aiemmin tuolla kauempana kirjoittanu/kysellyt noista silmäongelmista ym, mutta tuo ylläolevien henkilöiden oireisto herätti minut uudestaan.
Kuietenkin on hyvä vertailla asioita (myös kriittisesti jopa tätäkin), jos niistä lähtisi löytymään pienikin totuuden jyvä tässä suuressa vyyhdissä...ja sitä tutkimuksilla haettiin. Sairaalassa lääkärit sitten sanoivat, että TTL:n väki yrittää kaikkensa että löytyisi joku muu syy kuin ammattitaudiksi luokiteltava, että siksi lähettelevät sairaalaan tutkimuksiin. Olivat harmissaan TTL:n touhuista kyllä. Minä olin aika tyytyväinen siihen, että tutkittiin niin paljon. No sairaalassa tietysti kokivat, että parempaakin tekemistä olisi ollut. Sarkoidoosia ei löytynyt, eikä reumaa, tähystyksessä oli joitakin muutoksia, solulisää ja tulehdusta keuhkoissa, makrofageja enimmäkseen. Käytännössä kaikki ok, ohjeina sain tutkimusten jälkeen lääkäreiltä etten enää voi mennä koskaan työpaikalleni. Siis mitään ei käytännössä löytynyt, mutta reumalääkäri käski eroamaan työpaikastaan, josko mies elättäisi, perusta oma firma, jää työttömyyskorvauksille... tosi outo fiilis noiden tutkimusten jälkeen jotka antoivat käytännössä hirveän ristiriitaisen viestin kunnostani. Lääkärit puhuivat tosi pitkään siitä kuinka tärkeää minun on itse huolehtia itsestäni ja varoa paikkoja missä oireilen. Mulla kelasi päässä, että mitään ei löytynyt olen terve niiltä osin, mutta lääkärit puhuu kuin tekisin kuolemaa. Mitä ihmeen syy heillä oli niin hirveästi korostaa sitä, että minun tulee pitää puoleni ja viheltää peli heti poikki kun oireita ylipäätään tulee. Kumma astmasairaus kyllä. Äänitin toisen lääkärin puheen ja kuuntelin sitä tässä männä päivänä, nyt puhe karmi vieläkin enemmän kuin silloin kun sairaalassa puolitokkurassa sitä kuuntelin.
No silmät on oireilleet alusta alkaen, joten näiden ohjeiden mukaan varaan sitten ajan silmälääkäriltä. En tiedä auttaako näön säilyttämiseen toisaalta mikään lääkärissä käyntikään. Vähän tämä hoitokin on enemmän terapeuttista muidenkin oireiden kohdalla. Lääkkeillä oireita voi lievittää, mutta lievittämällä oireita luulet sitten itsestäsi liikaa ja teet enemmän virheitä. Lääkkeiden tuplaaminen ja kortisonikuurin aloittaminen ennen keuhkosairaiden kuntoutuskurssin loppuosaa tuntui vielä ihan mahdolliselta hetki sitten, nyt mietin olenko ihan v... n tyhmä. Onko järkeä mennä paikkoihin mistä tulin niin hirveän kipeäksi, ei tietystikään. Kirjaakaan en pystynyt tuolla kurssila lukemaan, kun silmissä ei virta riittänyt, päiväunet oli pakko ottaa ja kortisonikuuri kesti tupla-ajan ja siltikin oli vielä ihan kuollut olo. Mutta asia, ihmiset ja kaikki muu olikin sitten ihan hirveän ihanaa ja tärkeää. En vain enää tiedä uskallanko sittenkään mennä kurssin loppuviikolle, vaikka mieli tekisi ihan sairaasti. Varsikaan näkökyvystä en halua luopua, vaikka en nyt ihmeemmin keuhkoistanikaan... - silmävaivainen
diagnoosi kirjoitti:
En huomannut kertoa viesteissäni, että sen iriitti-kleriitti-ajanjakson ramppasin silmälääkärissä, vaikka kalliiksi tulikin. Muu ei auttanut, tarvin kortisonitippoja säännöllisesti, ja halusin mittauttaa silmänpaineitani. Ongelmien huomattavasti vähennyttyä en olekaan käynyt silmiäni näyttämässä moneen vuoteen. Ehkä nyt olisi aiheellista käydä kontrolliluontoisesti silmälääkärillä. Tosin taidan vaihtaa lääkäriä, sillä tuo entinen silmälääkärini piti noita leijuvia näköhäiriöitä aivan normaaleina laskiaissamentumina. Eivät taida olla normaaleja?
- f123ly
silmävaivainen kirjoitti:
En huomannut kertoa viesteissäni, että sen iriitti-kleriitti-ajanjakson ramppasin silmälääkärissä, vaikka kalliiksi tulikin. Muu ei auttanut, tarvin kortisonitippoja säännöllisesti, ja halusin mittauttaa silmänpaineitani. Ongelmien huomattavasti vähennyttyä en olekaan käynyt silmiäni näyttämässä moneen vuoteen. Ehkä nyt olisi aiheellista käydä kontrolliluontoisesti silmälääkärillä. Tosin taidan vaihtaa lääkäriä, sillä tuo entinen silmälääkärini piti noita leijuvia näköhäiriöitä aivan normaaleina laskiaissamentumina. Eivät taida olla normaaleja?
oliko sulla niissä nousua vaiko laskua? Itse en pitänyt niin kovin vaarallisena, koska mulla paineet olivat alakanttiin, ei nousussa. Eikä sitä nyt niin hirveästi noteeranut lääkärikään. Tarkkailla piti, mutta sekin on jäänyt. Silmissä täytyy tietysti olla paineita, mutta laskusuunta ei kait ole niin vaarallista kuitenkaan...?
- silmävaivainen
f123ly kirjoitti:
oliko sulla niissä nousua vaiko laskua? Itse en pitänyt niin kovin vaarallisena, koska mulla paineet olivat alakanttiin, ei nousussa. Eikä sitä nyt niin hirveästi noteeranut lääkärikään. Tarkkailla piti, mutta sekin on jäänyt. Silmissä täytyy tietysti olla paineita, mutta laskusuunta ei kait ole niin vaarallista kuitenkaan...?
En tiedä, onko silmän paineiden lasku vähemmän vaarallista kuin nousu. Mulla oli paineiden nousua, ihan jo niillä rajoilla, että glaukoomariski oli olemassa. Onneksi tulehdukset loppuivat, niin ei tarvinnut painiskella, kumpi on pahempi, tulehduksen hoito vai hoitamattomuus. Näköhäiriöitä on siis edelleen.
- pikku Myy
Hodin pitkään silmieni homeoireet tipoilla, kunnes keuhkolääkärini melkein pakotti minut menemään silmälääkärille. Minullakin on ollut/on erilaisia silmäoireita, tulehduksista rakkuloihin luomien sisäpuolella. Sitten kun menin oli jo liian myöhäistä. Nyt diagnoosina KROONINEN SIDEKALVOTULEHDUS! Käy silmälääkärillä. Minulla otin kyllä "homeastmapaperit" mukaan...
Jotkut tipat aiheuttavat valoarkuutta, jotkut kirvelevät säilytysaineiden takia... Lomudal-merkkiset tipat ovat ollet minulle sopivia.- f123ly
minä en ole silmistäni enää lääkäreille puhunut, kun olen jo oppinut sen että silmälääkäri on erikseen, keuhkolääkäri, knk-lääkäri, gyne, sisätautien osalta pitää varata siihen osa-alueeseen erikoistunut jossa itse epäilen vikaa olevan... jne. Olen niin monasti jo kuullut, että se ja se juttu kuuluu sille ja sille lääkärille, että en enää erehdy puhumaan ohi sen mitä pitää. Sitä vain nolostuu, kun on puhunut liikaa väärälle lääkärille vaivojaan. Siksi mun keuhkolääkäri ei edes tiedä, että silmissäkin on häikkää ja kuulokin reistailee, eihän ne sille kuulu mitenkään. Sellainen lääketieteen pikakurssihan tämä sairastuminen on ollut. Uskomattoman paljon sitä ongelmia tuon homeen kautta elimistöön tuleekin. Käytännössä en tiedä onko mulla enää mikään paikka ihan kohdallaan.
Kroonista silmätulehdusta ei tietystikään kukaan halua, mutta voikohan sitäkään loppupeleissä mitenkään edes estää? - "Kaihi(ko)"?
f123ly kirjoitti:
minä en ole silmistäni enää lääkäreille puhunut, kun olen jo oppinut sen että silmälääkäri on erikseen, keuhkolääkäri, knk-lääkäri, gyne, sisätautien osalta pitää varata siihen osa-alueeseen erikoistunut jossa itse epäilen vikaa olevan... jne. Olen niin monasti jo kuullut, että se ja se juttu kuuluu sille ja sille lääkärille, että en enää erehdy puhumaan ohi sen mitä pitää. Sitä vain nolostuu, kun on puhunut liikaa väärälle lääkärille vaivojaan. Siksi mun keuhkolääkäri ei edes tiedä, että silmissäkin on häikkää ja kuulokin reistailee, eihän ne sille kuulu mitenkään. Sellainen lääketieteen pikakurssihan tämä sairastuminen on ollut. Uskomattoman paljon sitä ongelmia tuon homeen kautta elimistöön tuleekin. Käytännössä en tiedä onko mulla enää mikään paikka ihan kohdallaan.
Kroonista silmätulehdusta ei tietystikään kukaan halua, mutta voikohan sitäkään loppupeleissä mitenkään edes estää?Monet kortisoonikuurit voivat aiheuttaa silmiin kapseli kaihin ja se on vain kortisoonin aiheuttama. Jos on jo ammattitautina astma,kapselikaihi menee vakuutusyhtiön piikkiin, samoin kuin hoidot ja tarvittavat leikkauksetkin ym.
- kaihia
"Kaihi(ko)"? kirjoitti:
Monet kortisoonikuurit voivat aiheuttaa silmiin kapseli kaihin ja se on vain kortisoonin aiheuttama. Jos on jo ammattitautina astma,kapselikaihi menee vakuutusyhtiön piikkiin, samoin kuin hoidot ja tarvittavat leikkauksetkin ym.
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html
"On muitakin hermosoluja, joiden kimppuun nämä myrkyt käyvät. Myrkyt voivat vaurioittaa esimerkiksi silmän rakennetta ja aiheuttaa harmaakaihin eli cataractan tai silmänpainetaudin eli glaukooman." - kuuloa
f123ly kirjoitti:
Kroonista silmätulehdusta ei tietystikään kukaan halua, mutta voikohan sitäkään loppupeleissä mitenkään edes estää?http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html
"Myrkyt tuhoavat myös kuulohermon soluja, jotka eivät enää vaurioiduttuaan uusiudu." - f123ly
kaihia kirjoitti:
http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2000/250100.html
"On muitakin hermosoluja, joiden kimppuun nämä myrkyt käyvät. Myrkyt voivat vaurioittaa esimerkiksi silmän rakennetta ja aiheuttaa harmaakaihin eli cataractan tai silmänpainetaudin eli glaukooman."jos miettii ongelmia ja sitä että immuuniteettini on vauriotunut, vois vaikka ajatella että olen täynnä näitä myrkkyjä jotka eivät siis ikinä lähde elimistöstäni veke... siis lisääntyvät vain. No tämän perusteella on tosi mukava ajatella menevänsä työpaikalleen tuplalääkityksin saamaan lisää myrkkyä kehoonsa, kun entisistäkään en eroon pääse.
Todella mieltä ylentävää tämä lääkäreiden asenne, otat vähän enemmän lääkkeitä ja parantelet itseäsi sitten sairaslomin välillä, ihan samalla tavoin kuin muutkin ammattitautia sairastavat työpaikallasi, eiväthän hekään terveinä töitään tee. Mielettömän laadukasta puhetta lääkäriltä kyllä. Dementia... muistihäikkäähän sitä on jatkuvasti ollutkin. Aikanaan muistin tosi tarkkaan kaikki numerot ja luvut, jos joku lasku oli kulkenut kauttani muistin sen varmasti koko tilikauden, nyt muistaminen sitä ja tätä.
Tärkeää on varmasti kehitellä joku varasuunnitelma miten pääsee itse hyppäämään rattaista veke, ennen kuin dementia iskee niin pahasti että jää muiden vaivoiksi. Hirveää, että noista myrkyistä ei eroon pääse ja lisää syön joka päivä erilaisten lääkkeiden kautta.
no elämä on - diagnoosi
f123ly kirjoitti:
jos miettii ongelmia ja sitä että immuuniteettini on vauriotunut, vois vaikka ajatella että olen täynnä näitä myrkkyjä jotka eivät siis ikinä lähde elimistöstäni veke... siis lisääntyvät vain. No tämän perusteella on tosi mukava ajatella menevänsä työpaikalleen tuplalääkityksin saamaan lisää myrkkyä kehoonsa, kun entisistäkään en eroon pääse.
Todella mieltä ylentävää tämä lääkäreiden asenne, otat vähän enemmän lääkkeitä ja parantelet itseäsi sitten sairaslomin välillä, ihan samalla tavoin kuin muutkin ammattitautia sairastavat työpaikallasi, eiväthän hekään terveinä töitään tee. Mielettömän laadukasta puhetta lääkäriltä kyllä. Dementia... muistihäikkäähän sitä on jatkuvasti ollutkin. Aikanaan muistin tosi tarkkaan kaikki numerot ja luvut, jos joku lasku oli kulkenut kauttani muistin sen varmasti koko tilikauden, nyt muistaminen sitä ja tätä.
Tärkeää on varmasti kehitellä joku varasuunnitelma miten pääsee itse hyppäämään rattaista veke, ennen kuin dementia iskee niin pahasti että jää muiden vaivoiksi. Hirveää, että noista myrkyistä ei eroon pääse ja lisää syön joka päivä erilaisten lääkkeiden kautta.
no elämä onoudosti on asiaasi käsitelty. Tunnustetaan tavallaan, mutta ei kuitenkaan. Ymmärrän turhautumisesi lääkäreiden ja lääkkeiden kanssa. Samanlaisia fiiliksiä on mullakin. Nykyisillä lääkkeilläkään kun ei meitä taideta kuntoon enää saada. Tunnustaisivat nyt tällaisissa tilanteissa rehellisesti, jos altistuminen työssä on sairauden aiheuttanut. Se on kuitenkin niin oleellinen osa ihmisarvoa. Jotenkin tuntuu tää touhu rikolliselta ja lainvastaiselta.
Voimia vain kestää tulevaa! - f123ly
diagnoosi kirjoitti:
oudosti on asiaasi käsitelty. Tunnustetaan tavallaan, mutta ei kuitenkaan. Ymmärrän turhautumisesi lääkäreiden ja lääkkeiden kanssa. Samanlaisia fiiliksiä on mullakin. Nykyisillä lääkkeilläkään kun ei meitä taideta kuntoon enää saada. Tunnustaisivat nyt tällaisissa tilanteissa rehellisesti, jos altistuminen työssä on sairauden aiheuttanut. Se on kuitenkin niin oleellinen osa ihmisarvoa. Jotenkin tuntuu tää touhu rikolliselta ja lainvastaiselta.
Voimia vain kestää tulevaa!on tietysti se, että lääkärini kertoo minulle, ettei kukaan voi taata etten huononpaan, peruuttamattomasti huononpaan kuntoon työpaikallani mene, käytännössä kohdallasi jokainen tulehdus voi vaiheuttaa astmaasi. Tämä ei kuitenkaan siis riitä mihinkään, on vain lähinnä toteamus tilanteesta. Kukaan ei lupaa mitään, voit, mahdollisesti, todennäköisesti, ... lääkärini pesee kätensä tilanteesta näillä ehkä lauseillaan... kukaan ei voi tietää, ... Kuka oikeasti uskoo siihen, että ei voi tietää... johan tilanteeni on nähty moneen kertaan, mitä vielä pitäisi tapahtua, että lääkärit tilanteen tasalla olisivat?
- hoiti aluksi
f123ly kirjoitti:
Kroonista silmätulehdusta ei tietystikään kukaan halua, mutta voikohan sitäkään loppupeleissä mitenkään edes estää?keuhkoja, nenäntukkoisuutta ja silmiäni. Nyt käyn erikseen silmälääkärissä ja korva-nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärissä. Silmäongelmat menivät niin pahaksi. Hometta en kestä yhtään ja nyt on hankalaa taas kun lumi on sulanut. Hyvä keino silmiin on allergiatippojen (Lomudal yksittäin pakattuja tippoja) lisäksi laittaa yöksi hyvin rasvaista LACRI-LUBE silmävoidetta, jota saa apteekista ilman reseptiä. Silmälääkäri suositteli sitä. Päivällä sitä ei voi käyttää ja Oculac säilöntäaineettomat kostutustipat sopivat päivällä. Vaihtelen Oftagel geeli ja Viscotears geeliä. Silmien kipuun käytän silmälääkärin määräyksellä Voltaren Ophta 1mg/ml tippoja kuuriluontoisesti. Joskus otan ihan Panadolia tai Panacodin kipuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792